eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
602 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 انس با نهج البلاغه💎
صفحهٔ ۱۵ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🔸گفتیم : ای امیرالمؤمنین ! خدا به شما چه چیزی عطا کر
صفحهٔ ۱۶ 🌸 سلام خدا بر امیرالمومنین فرمود : 🍀 و حال آنکه مائیم بندگان محترم و بزرگ داشته شده خدا، آنان که در گفتار از او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند و (خدا) ما را معصوم (از هر عیب و آلودگی) و پاک و منزه قرار داده و برتری بخشید بر بسیاری از بندگان با ایمانش ، 🍀 به همین خاطر ما می گوئیم الحمدلله ، ستایش از ان خدائی است که ما را به چنین ( عظمت هائی رساند و ) هدایت کرد و نبودیم ما چنین کـه هدایت شویم اگر خدا ما را هدایت نمی کرد ( و به ولایت نمی رساند) . 🍀 و یقیناً عذاب برای کافران حق است ، مرادم آنان اند که منکر می شوند آنچه را خدا از فضل و احسان به ما داده است. 🔻 ای سلمان و ای جندب ! ✅ این است معرفت من به نورانیت ، پس به آن بچسب در حالیکه هدایت و رشد یافته ای زیرا که هیچ فردی از شیعیان ما به مرز آگاهی و بینائی (در ولایت ) نمی رسد تا مرا به نورانیت بشناسد ✅ پس آنگاه که به نورانیت ، مرا شناخت بصیر و بینا ، آگاه و بالغ و کامل خواهد بود و در دریائی از علم فرو می رود و به درجاتی از فضائل و کمالات بالا میرود ↩️ و راه یافته بر سرّی از سر خدا ✅ و نهفته ای از گنیجینهٔ اسرار الهی! 🔸 پایان حدیث /. https://eitaa.com/Nooraniat110
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳٠ متن هشتاد و هفت 🔰باب حرکت و انتقال 🔻هشام بن حکم گوید: ◀️ ابو شاکر دَیَصانی به من گفت: 📕 در قرآن آیه ای است که عین سخن ماست (که گوییم خدا در مکان قرار دارد یا عالَم دو خدا دارد خدایی در آسمان و خدایی در زمین). 🔸 گفتم کدام آیه؟ گفت: این آیه «وَ هُوَ الَّذى فِى السّماءِ الهُ وَ فِى الْأَرْضِ الهُ» (سورهٔ زخرف آیهٔ ۸۴) ♻️ و من ندانستم به او چه پاسخ دهم به حج رفتم و امام صادق علیه السلام را از گفتهٔ او خبر دادم،ـ 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍁 این سخنِ یک زندیقِ پلید است ، چون به نزد او بازگشتی بگو نامت در کوفه چیست؟ گوید فلان بگو نامت در بصره چیست؟ گوید : فلان 🍀 بگو ،خداوند پروردگار ما نیز همینگونه است 🍃 در آسمان خداست ، 🍃در زمین خداست ، 🍃در دریا خداست ، 🍃 در بیابانها خداست، ✅ و در همه جا خداست. ↩️ من نزد ابو شاکر رفتم و او را از این سخن خبر دادم ، گفت : این پاسخ از حجاز آمده است ( و پاسخ خودت نیست). __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب حرکت و انتقال ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۲ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ شناخت ، بیان، حجت ( الهی ) و هدایت کردن 🔻 علی بن عقبه از پدرش نقل می کند که می گوید: 🌸 از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: 🍀 کارهای خود را برای خدا قرار داده و برای مردم قرار ندهید ، 🔻 زیرا ▪️ آن چه برای خداوند است به او اختصاص دارد ▪️و آن چه برای مردم است ، به سوی خدا بالا نمی رود 🍀 و در دین خود با مردم نجنگید ، زیرا درگیری (بامردم ) برای قلب نوعی بیماری است و خداوند به پیامبر خود فرموده است : 📕 إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَآءُ ۚ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ « تو کسی را که بخواهی نمی توانی هدایت کنی ، اما خداوند هر کسی را که بخواهد هدایت می کند.» قصص/۵۶ 🍀 و فرموده است : 📕 «أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» «آیا تو مردم را مجبور می کنی تا این که با ایمان باشند.» یونس /۹۹ 🍀 مردم را رها کنید، زیرا مردم از (زبان) مردم گرفته اند در حالی که شما از (زبان مبارک) رسول خدا صل الله علیه وآله گرفته اید 🍀 و من شنیدم که پدرم می فرمود : 🔸 حقیقتاً زمانی که خداوند بر بندۀ خود نوشت که در این امر (مذهب شیعه و ولایت اهل بیت) داخل شود، آن شخص سریع تر از رفتن به لانه اش داخل خواهد شد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶۴ ، حدیث ۱۳، صفحه ۶۳۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۱ متن هشتاد و هشت 🔰باب عرش و کرسی 🔻 جاثِلیق از امیر مؤمنان علیه السلام پرسید و گفت: 🔸 مرا از خدای بزرگ خبر ده که آیا او عرش را حمل می کند یا عرش او را ؟ 🌸 امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: 💠 خدای بزرگ حامل عرش و آسمانها و زمین و موجوداتی است که در آنها و میان آنهاست ✅ (اما نه حمل جسمانی بلکه با قدرت خویش آنها را نگاه می دارد ) 📕 چنان که در قرآن فرموده : «إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا ۚ وَلَئِنْ زَالَتَآ إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِٓ ۚ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا» خداوند آسمانها و زمین را نگاه می دارد تا از جای خود نجنبند و اگر از جای بجنبند هیچ کس پس از او نمی تواند آنها را نگاه دارد؛ همانا او بردبار و بسیار آمرزنده است .( سورهٔ فاطر آیه ۴۱) ____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب عرش و کرسی ، حدیث ۱ صفحه ۲۹۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ و روایات 🔻 در مورد معرفت به پیامبر صل الله علیه و آله و امامان علیهم السلام 🍀 خُزَیمَة ‌بن ثابِت انصارى» از اصحاب برجسته پیامبر اسلام (صلى‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌) و از یاران باوفای حضرت على (علیه‌السلام) است. او از قبیله اوس و از نخستین مردم مدینه بود که به اسلام گروید و بتهاى طایفه خود یعنی بنى خَطْمَه را شکست. خزیمه سرانجام در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به شهادت رسید. 🍀خزیمة‌ بن ثابت به ↩️ «ذوالشهادتین» ملقب است، ◀️ زیرا در جریان گواهى دادن بر صحت یک داد و ستد، رسول خدا (صلى‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌) شهادت او را به منزله شهادت دو شاهد عادل پذیرفت ✔️ که ظاهراً ناشى از ایمان استوار خزیمه به رسول خدا و اسلام بوده است.  👌 این امر موجب جایگاهى ارزشمند براى خزیمه و مایه افتخار مردم مدینه اعم از اوس و خزرج شد. 🌹 گواهى خزیمه درباره اسبى بود به نام «مُرْتَجِز» که پیامبر اکرم در بازار بطحاء آن را از یک اعرابى خرید و چون بازگشت تا بهاى آن را بپردازد، آن اعرابى در اثر اغواى عده‌اى از منافقان، معامله را انکار کرد. خزیمه که با گروهى از اصحاب در آنجا حضور داشت، به نفع رسول خدا شهادت داد. اعرابى اعتراض کرد که او شهادت مى‌دهد در حالى که حضور نداشته است. 🍀 چون پیامبر از خزیمه پرسید که آیا هنگام خرید و فروش حضور داشته است، ✅ خزیمه پاسخ داد نه اما مى‌داند که پیامبر آن را خریده است، به این استدلال که «آیا پیامبر را به آنچه از سوى خدا آورده است تصدیق کند، اما وى را علیه این اعرابى تصدیق نکند؟». ✅ پیامبر از جواب او تعجب کرد و به او گفت شهادتش همچون شهادت دو نفر است. پس از آن، پیامبر فرمود: هر که خزیمه به نفع یا برضد وى براى او شهادت دهد، او را بس است. 🔰 خزیمه بن ثابت، همراه با برخى دیگر از اصحاب، پس از رحلت پیامبر در امر خلافت به حضرت على علیه السلام رجوع کرد و خلافت ابوبکر را نپذیرفت و در این‌باره با ابوبکر محاجّه کرد و شهادت داد که پیامبر در روز غدیر خم فرمود: «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهْذا علىٌّ مَوْلاه» و به ولایت و برادرى و جانشینى على علیه‌السلام گواهى داد. _____________________________ 📕کلینى، ج۷، ص۴۰۱؛ نیز رجوع کنید به ابن‌سعد، ج۱، ص۴۹۰، ج۴، ص۳۷۸ـ۳۷۹؛ مقدسى، ج۵، ص۲۴ـ۲۵؛ ابن‌اثیر، ۱۹۷۰ـ۱۹۷۳، ج۱، ص۳۷، ج۲، ص۱۳۳. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۲ متن هشتاد و نه 🔰باب کلیات توحید 🔻فتح بن یزید جرجانی گوید: 🔸 یکی شدن راه من و امام هادی علیه السلام هنگامی که من از مکه به خراسان باز می گشتم و آن حضرت به عراق می رفت مرا با او رو به رو ساخت و از او شنیدم که می فرمود : 🍀 هر که حریم خدا را نگاه دارد حریمش را نگاه دارند ، 🍀 هر که خدا را اطاعت کند دیگران او را اطاعت کنند . 🔸 من آهسته به سوی آن حضرت رفتم و خود را به ایشان رساندم و سلام کردم پاسخ سلام مرا داد 🌸 و فرمود: ای فتح ، 🔹 هر که خالق را خشنود کند از خشم مخلوق با کی نخواهد داشت 🔹 و هر که خالق را به خشم آورد سزاوار است که خداوند خشم مخلوق را بر او مسلّط سازد. ✅ خالق را جز به همان گونه که خود خویشتن را وصف نموده وصف نتوان کرد ، ✅ و کجا می توان خدایی را وصف کرد که حواس از درک او ، و اندیشه ها از دستیابی به او، و تصورات از بیان حدَ او ، و دیدگان از احاطه به او عاجزند. ✅ خداوند از وصف و اصفان برتر ، و از تعریف تعریف کنندگان فراتر است . ✅ در عین نزدیکی دور است و در عین دوری نزدیک ، پس او در دوری خود نزدیک و در نزدیک بودن خود دور است. ✅ او چگونگی را به وجود آورده پس نمی توان گفت که او چگونه است؟ ✅ و مکان را ایجاد کرده ، پس نمی‌توان گفت او کجاست زیرا او با چگونگی و بودن در مکان فاصله دارد. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۱ صفحه ۳۱۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۳ متن نود 🔰باب کلیات توحید 🔻 فتح بن عبدالله از وابستگان بنی هاشم ، گوید: 🍃 به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم و دربارۀ توحید پرسیدم : ✍ آن حضرت با خط خود به من نوشت: 🍀 «سپاس خدایی راست که ستایش خویش را به بندگانش آموخت » و مانند حدیث قبل تا جمله «و وجودش توسن افکار را از پای درآورده است » ذکر نموده ، سپس افزوده است : 🔻 آغاز دینداری و اعتقاد به او ✅ شناخت اوست 🔻 و کمال شناختش ✅ یگانه دانستنِ اوست ، 🔻 و کمال یگانه دانستن او ✅ نفى صفات (زاید بر ذات) از اوست. ✔️ زیرا هر صفتی گواه است که غیر صاحب صفت است ، ✔️ و هر صاحب صفتی گواه است که غیر صفت است، ✔️ و هر دو گواه اند که دو چیزند و دو چیز بودن با ازلیت سازگار نیست . 🍀 پس هر که خدا را (به صفات زاید بر ذات) و صف کند ↩️ او را محدود ساخته، 🍀 و هر که او را محدود سازد ↩️ او را به شمارش درآورده ، 🍀 و هر که او را شمارش درآورد ↩️ ازلیتش را باطل نموده است. 🍀 و هر که گوید چگونه است؟ ↩️ وصف او را جویا شده ؛ 🍀 و هر که گوید در چیست؟ ↩️ او را در چیزی گنجانیده؛ 🍀 و هر که گوید بر روی چیست؟ ↩️ او را نشناخته ؛ 🍀و هر که گوید کجاست؟ ↩️ جایی را از او خالی دانسته؛ 🍀 و هر که گوید او چیست؟ ↩️ او را قابل شناخت دانسته؛ 🍀 و هر که گوید: تاکی است؟ ↩️ برایش اندازه نهاده است. ✅ او عالِم بود آنگاه که معلومی نبود ، ✅ و خالق بود (یعنی قدرت بر خلق داشت) آنگاه که مخلوقی نبود، ✅ و پروردگار بود آنگاه که دست پرورده ای نبود. 🍀 آری پروردگار ما این گونه وصف می شود و بالاتر از وصف هایی است که وصف کنندگان می کنند. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۶ صفحه ۳۲٠ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ قضا و قدر ، آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل ) 🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید: 🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید: 🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا 🔹و نزد خدا نیست 🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن. 🌸 آن حضرت فرمودند: ◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد ◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد ◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد. 🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۴ متن نود و یک 🔰باب نوادر 🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید: 🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه: «كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه» هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او (سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸) پرسش شد، 🌸 امام علیه السلام فرمود: مردم در این باره چه می گویند؟ 🔻گفتم می گویند : 🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍀خداوند منزه است ، 🍂 واقعا سخن بزرگی گویند! مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . * __________________________________ * بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ متن نود و دو 🔰باب نوادر 🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه: 📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم ) «پس چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵) 🔻فرمود : ✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد، ✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که 🍀 خشم و خشنودی دارند 🍀 و آنان مخلوق 🍀 و دست پروردهٔ او هستند 🔻و خداوند ✅ خشنودی آنان را خشنودی خود، ✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است، 🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود 🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است، ✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند . 🔻و چنین نیست که 🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد 🍃 به خدا هم دست دهد، 🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که گفتم. 🔻 و نیز خداوند فرموده است: «هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است » 📕و فرموده : «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ » « هر که فرستاده خدا را فرمان برد ، در حقیقت خدا را فرمان برده است» ( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠) 📕و فرموده : «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» « کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ ) 👌 همۀ اینها و نظایر آنها به همان معنایی است که برایت گفتم. 🔸 خشنودی 🔸 و خشم 🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها ↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود، ◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود ↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد ◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود ↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود 🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده 🔹 و قادر از مقدورُ علیه ، 🔹 و خالق از مخلوق 🔹 بازشناخته نمی شد . ✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر از چنین گفتاری است ، 🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست ♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد، 🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست ♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.* 🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی. ______________________________________ *زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد. _____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۶ متن نود و سه 🔰باب مشیت و اراده 🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی ( علیه السلام ) فرمود: 🔻خداوند 🍀 دو اراده و مشیّت دارد: 1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی ) 2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی). ◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد (یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند) ◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد (یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) . 🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند 🔹 ولی خواست که بخورند ، ✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد. 🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ، ✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد . ______________________________________ *در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۱ متن نود و چهار 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت اول ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🍀 سپاس مخصوص خداوندی است که نمی میرد و شگفتی های او تمام نمی شود. 🍀 زیرا او در جایگاهی است که چیزهایی ایجاد می کند که نبوده است . 🍀 همان خدایی که زاده نشده تا در بزرگی شریکی داشته باشد و نمی زاید تا چیز نابود کننده ای را به ارث گذاشته باشد ، 🍀 و هم ها و خیالات بر او واقع نمی شوند، تا به صورت شبحی جلوه نماید 🍀 و چشمها او را درک نمی کنند تا بعد از دگرگون شدن چشمها ، منتقل شود . 🍀 او کسی است که در آغازش ، پایانی نیست و در پایانش ، اندازه و نهایتی نیست، 🍀 کسی که زمان ، بر او مقدّم نشده است و زیادی و کمی او را در برنگرفته است و به ،مکان توصیف نمی شود. 🍀 کسی که از امور پنهان ، مخفی است و در عقلها ، نسبت به آنچه در مخلوقاتش نشانه های تدبیر وجود دارد، آشکار می شود . ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت اول صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۲ متن نود و پنج 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت دوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت دوم ◀️ پیامبران از طرف او ، مورد سؤال قرار گرفتند( خداوند به آنها وحی فرستاد و نیازهایشان را برای هدایت مردم از طریق وحی برطرف ساخت) 🍀 پس به اندازه و نقص توصیف نمی شود ، بلکه به وسیلهٔ کارهایش توصیف می گردد 🍀 و به وسیلهٔ نشانه هایش ، راهنمایی می شود 🍀 هیچ عقل متفکری نمی تواند او را انکار کند ، زیرا او آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنهاست می باشد.( پس با دیدن مخلوقات ، می توان او را درک نمود) 🍀و هیچ کسی نمی تواند در مقابل قدرت او، دفاع کند . 🍀 او کسی است که وجودش آشکار گشت و معلوم شد که چیزی مثل او نیست 🍀 و او کسی است که مخلوقات را برای عبادت خود آفرید و براساس آنچه در درون آنها نهاد ، قدرتشان داد. (پس عبادتی که خداوند از مخلوقات خود می خواهد بر اساس تواناییهایی است که در درونشان گذاشته است ) 🍀 و با قرار دادن حجّت های خود عذرشان را بر طرف نمود. 🍀 پس کسی که نابود شد و یا نجات پیدا کرد از روی دلیل بود 🍀 و برتری در آغاز و پایان به خداوند تعلق دارد . 🍀 سپس خداوند که ستایش مخصوص اوست کتاب (قرآن) را با ستایش خود آغاز کرد و برنامه های دنیا و آمدن آخرت را با ستایش خود ، ختم نمود. ادامه دارد ... ___________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت دوم صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۳ متن نود و شش 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت سوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت سوم و فرمود: 📕 «خداوند بین مردم از روی حقانیت حکم نمود و گفته شده است که ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان می باشد» 🍀 ستایش مخصوص خداوند است بدون این که جسم باشد، 🍀 لباس بزرگی به تن کرده است بدون این که صورتی داشته باشد (پردهٔ) بزرگی (به رو) انداخته است، بدون این که نابودی داشته باشد، 🍀 بر عرش خود، ایستاده است و بدون این که از بندگان دور باشد ، بر آنها برتری دارد 🍀 و بدون این که به آنها چسبیده باشد ، نزدیک است . 🍀 او اندازه ای ندارد که به آن جا منتهی شده و همانندی ندارد ، تا با او شناخته شود. 🍀 کسی که غیر از او بزرگی کند ذلیل شده و کسی که غیر از او برتری بجوید کوچک خواهد شد 🍀 و تمام چیزها در برابر بزرگی او خاضع شده و در مقابل سلطنت و شکوه او ، سر تعظیم فرود آورده اند . 🍀 چشمها از درک او سرگردان شده اند و وهم و تصوّر مخلوقات از رسیدن به درک صفت او ، کم آورده اند. 🍀او قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی است و چیزی هم با او برابر نیست. 🍀 بر هر چیزی با قدرتی که دارد آشکار شده است و بدون رفتن به مکانها ، تمام آن جا را دیده است. 🍀 هیچ لمس کننده ای نمی تواند او را لمس کرده و هیچ احساس کننده ای نمی تواند او را احساس کند و او هم در آسمان و زمین پروردگار است. 🍀 و او فرزانهٔ داناست بدون این که نمونه ای از قبل داشته باشد هر چیزی را که اراده کرده است با استحکام آفرید و در آن چه آفریده است ، خستگی بر او وارد نشد. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت سوم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۴ متن نود و هفت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت چهارم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت چهارم 🍀 هر چیزی را اراده کرد که در ابتدا بیافریند، پس او را اوّل آفرید 🍀 و هر چه خواست که به وجود بیاورد براساس همان خواست خود که جن و انسان باشد ، آفرید تا با آفرینش آنها ، پروردگاری خود را بشناساند و اطاعت خود را در میانشان قرار داد . 🔸 خداوند را به خاطر نعمت هایش ، سپاس می گوییم 🔸 و برای راهنمایی در کارهایمان از او هدایت می طلبیم 🔸 و از بدی کارهایمان به او پناه می بریم 🔸 و به خاطر گناهانی که از ما سر زده است ، طلب بخشش می کنیم 🔸 و شهادت می دهیم که خدایی جز خدای یگانه نیست 🔸 و (حضرت) محمد صل الله علیه و آله بنده و فرستاده او می باشد که خداوند او را به حق فرستاد 🔺 و (مردم را )به سوی او راهنمایی و هدایت کرد 🔺 و ما را به وسیلهٔ او از گمراهی به هدایت ، راهنمایی ساخت 🔺 و از نادانی نجاتمان داد ✅ کسی که از خدا و رسول او اطاعت کند، به رستگاری بزرگی می رسد ✅ و به ثواب پسندیده و رضایت کننده ای دست خواهد یافت ✅ و کسی که از خدا و رسولش نافرمانی کند، زیان می بیند و مستحق عذاب دردناکی خواهد شد. 🔻 پس با شنیدن ( دستورات خدا و رسولش) 🔹 اطاعت کردن ، 🔹خیر خواهی کردن 🔹 و با نیکی برخورد کردن ، 🔸 به سوی رستگاری بروید 🔹 و خود را در راه راست قرار دهید 🔹و کارهای ناپسند را ترک کنید 🔹 و حق را میان خودتان رد و بدل کنید 🔹 و همدیگر را برای رسیدن به حق یاری نمایید 🔹 و در مقابل انسان ستمگر نادان ایستادگی کنید 🔹 و به کارهای خوب دستور داده و از کارهای بد، نهی نمایید. 🌹 برتری صاحبان فضل را بشناسید. 🤲 خداوند ما و شما را به سوی هدایت محفوظ کند 🤲 و بر تقوا ثابت قدم نماید 🤲 و از خداوند برای خود و شما طلب بخشش می کنم. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت چهارم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۵ متن نود و هشت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 در روایتی آمده است که 🍃 مردی به نزد امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد ای فرزند رسول خدا پروردگار را به گونه ای برای من توصیف کن مثل اینکه او را می بینم. 🌸 امام حسن علیه السلام ، کمی سکوت کردند و سپس سر مبارک را بالا آوردند و فرمودند: 🍀 ستایش مخصوص خداوندی است که 🔸 برای او ابتدایی مشخص نیست 🔸 و پایانی ختم شده وجود ندارد 🔹 نسبت به قبل ، درک نمی شود 🔹 و نسبت به بعد محدود نمی گردد 🔸 و انتهایی( به حتی یعنی تا کی) ندارد. ( زمان دار نیست ) 🔸 شخص نیست تا مورد تجربه و آزمایش قرار بگیرد 🔹 و در صفات اختلافی ندارد تا پایانی داشته باشد. 🔹 عقل و گمان ، فکر و آنچه در آن می گذرد و اندیشه و ذهن آن ، نمی توانند او را درک کنند تا گفته شود تا چه موقع هست؟ 🔸 از چیزی ( و جایی) شروع نشده 🔸 و بر چیزی آشکار نشده است (خود را به چیزی نشان نداده است.) 🔹 و در چیزی پنهان نشده است 🔹 و چیزی را بدون آفریدن ، رها نکرده است. 🔸 مخلوقات را آفرید و او آفرینندهٔ نوآور بود ( بدون استفاده از الگوبرداری از چیزی آفرید.) 🔸 هر چه را به وجود آورد ، با همان آغاز نمود و با آنچه آغاز نمود ، آفرید 🔹 و هر چه را خواست ، انجام داد 🔹 و آنچه را زیاد کرد اراده نمود. ✅ این خدایی است که پروردگار جهانیان می باشد. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۵ صفحه ۴۳ و ۴۵ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۷ متن یکصد 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻جابر جعفی می گوید مردی از دانشمندان شام ◀️ به نزد امام باقر علیه السلام در آمد و عرض کرد به نزد شما آمده ام تا سؤالی بپرسم و کسی را پیدا نکردم که توضیح آن را برای من بگوید از سه گروه از مردم (دانشمند) سؤال خود را پرسیدم که هر گروهی برخلاف دیگری پاسخ مرا داد . 🌸امام باقر علیه السلام فرمود: سؤال تو چیست؟ 🔸 آن مرد عرض کرد از شما می خواهم که بفرمایید اولین چیزی که خداوند آفرید ، چه بود؟ 🔹 عده ای می گویند : قدرت 🔹 گروهی می گویند : علم 🔹 و دیگران می گویند : روح بوده است. 🌸 امام باقر علیه السلام فرمود: ↩️ چیزی به تو نگفتند (حقیقت مسئله را به تو بازگو نکرده اند ) 🍀 و من به تو می گویم : ☑️ خداوند بود و چیزی جز او نبود. ☑️ هنگامی که عزّتی نبود عزیز بود ، ☑️ چون او قبل از عزّت است ↩️ و این معنای سخن خداوند است که فرموده است: 📕 «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ» « پروردگار تو پاک است ، همان پروردگاری که از آنچه وصف می کنند برتر است.» (سورهٔ صافات آیهٔ ۱۸٠ ) ☑️ هنگامی که آفریده ای نبود او آفریدگار بود. ✅ نخستین چیزی که آفرید آن بود که همۀ اشیاء از او است و آن ،آب است. 🔸 پرسش کننده پرسید: آیا چیز را از چیزی آفرید و یا از غیر چیز؟ 🌸 امام علیه السلام فرمود : ✔️ چیزها را از چیز قبلی نیافرید ✔️ و اگر آن چیز را از چیزی می آفرید دیگر برای آن پایانی نبود و در این صورت تا خدا بود، آن چیز هم همراهش بود ، ✔️ در حالی که خدا بود و چیزی با او نبود. پس چیزی را آفرید که همۀ چیزها را از آن آفریده است پس آن ، آب است. ____________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲٠ صفحه ۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۸ متن صد و یک 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🌸 امام علی علیه السلام 🌹 از رسول خدا صل الله علیه و آله ↩️ نقل می کنند که آن حضرت فرمودند: ✅ یگانه دانستن خداوند نصف دین است ✅ و با صدقه دادن روزی را به طرف خود بکشانید. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 🔻 داوود بن قاسم می گوید : 🌸از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود : ✔️ کسی که خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کند ، مشرک است ✔️ و کسی که او را به مکانی توصیف نماید، کافر است ✔️ و کسی که آنچه از آن نهی شده است را به خداوند نسبت بدهد دروغ گو است. ↩️ سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: 📕 «إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ» «کسانی به خداوند نسبت دروغ می دهند که به آیات الهی ایمان نیاورده اند و این گروه دروغ گویان هستند» ( سورهٔ نحل ، آیهٔ ۱٠۵). ________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲۴ و۲۵؛ صفحه ۶۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۹ متن صد و دو 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 نزال بن سبره می گوید: مردی یهودی به نزد امام علی علیه السلام آمد و عرض کرد: ای امیر مؤمنان پروردگار ما از چه موقع وجود دارد؟ 🌸 حضرت علی علیه السلام فرمود: 🍀 از چه موقع هست؟ به چیزی گفته می شود که ابتداء نبوده و بعد به وجود آمده است 🍀 و پروردگار ما بدون آنکه بودنی باشد، وجود داشت . ( یعنی ) بود ، 🍀 بی آنکه چگونگی داشته باشد. 🍀 همواره بود و خواهد بود ، بدون آن که چگونگی داشته باشد. 🍀 او بود بدون آنکه قبلی وجود داشته باشد ، 🍀 او قبل از هر قبلی بود ، بی آنکه قبلی باشد و یا آغاز و پایانی وجود داشته باشد. 🍀 او پایان است در حالی که پایانی برای او نیست ، 🍀 پایانی است که تمام پایان‌ها به او ختم می‌شوند و او پایان هر پایان پذیری است. ____________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۳۳ صفحه ۷۷ و ۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱٠ متن صد و سه 🔰 باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی 🔻 شريح بن هانی از پدرش نقل می کند که گفته است مردی اعرابی (بیابان نشین ) در روز جنگ ،جمل در برابر امام علیه السلام ایستاد و گفت : 🔸 ای امیر مؤمنان آیا شما می گویید که خداوند یگانه است؟ 🔹 در این هنگام تعدادی از یاران حضرت به او حمله ور شدند و گفتند مگر نمی بینی که امیر مؤمنان (به دلیل جنگ) نگران هستند؟ 🌸 حضرت فرمودند : او را رها کنید ، (زیرا) آن چه این مرد بیابان نشین می خواهد ، همان چیزی است که از این گروه (اصحاب جمل ) می خواهیم . 🌸 سپس فرمودند: 🍀 ای مرد بیابان نشین ! این سخن که خداوند ، یکی است، ♦️ بر چهار قسم می باشد : 🔻دو قسم از آن چهار قسم ❌ بر خداوند، جایز نیست، ✅ دو قسم در مورد خداوند صحیح است . 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح نیست، 1⃣ ❌ سخن کسی است که با گفتن «یک » ، عدد را در نظر گرفته باشد ، زیرا چیزی که یک بوده و دومی ندارد جزء عدد نیست مگر نمی بینی که هرکس بگوید ،خداوند یکی از سه نفر است کافر است 2⃣❌ و کسی که بگوید او یکی از مردم است و قصدش نوعی از جنس باشد ، در مورد خداوند صحیح نیست ، زیرا این شباهت دادن است و پروردگار ما ، از این سخن بالاتر است. 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح است ، 1⃣✔️ سخن کسی است که می گوید او یگانه ای است که در میان پیامبران ، شباهتی برای او وجود ندارد . پروردگار ما این چنین است. 2⃣ ✔️ و سخن کسی که می گوید او در معنا و حقیقت یگانه است به این معنا که در وجودی که دارد و در عقل و خیال ، تقسیم پذیر نیست، پروردگار ما ، این چنین است. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب سوم ، باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی ، حدیث ۳ صفحه ۸۷ و ۸۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
سلام علیکم 🔻شرح کامل سقیفه و کیفیت آن از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی با ترجمه فارسی ◀️ را در کانال سقیفه شناسی ملاحظه بفرمایید . 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۱ متن صد وچهار 🔰 درباره اینکه خداوند شیء است. 🔻 عيسى بن عُبید می گوید : 🌸 حضرت ابوالحسن (امام رضا علیه السلام ) به من فرمودند: 🍀 اگر گفته شود که مرا از خداوند آگاه کن که آیا شیء است یا خیر؟ تو چه می گویی؟ 🔸 عرض کردم خداوند ، برای خود شیء را ثابت دانسته است ، آن جایی که در قرآن می فرماید : 📕 «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ..» 🍀 «ای پیامبر بگو کدام شیء در شهادت بزرگتر است؟ بگو که خداوند بین من و شما شاهد است.» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱۹ ) 🔸 پس من می گویم ،خداوند شيء است ✅ اما مثل دیگر اشیاء نمی باشد. 🔸 زیرا اگر (به طور کلی ) شیء بودن را از او نفی کنیم( لازمه اش) باطل دانستن و نفی خداوند می باشد. 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام به من فرمودند : 🍀 راست گفتی و (به منظور واقعی شیء). رسیدی . 🌸 سپس فرمودند: ◀️ مردم دربارۀ توحید سه عقیده دارند: 1⃣ نفیِ (خداوند) 2⃣ تشبیهِ (او به چیزی ) 3⃣ و ثابت دانستن او ، بدون این که به چیزی شبیه باشد . ✔️ عقیدهٔ نفی و تشبیه صحیح نیست ـ ↩️ زیرا چیزی شبیه خداوند نیست ✅ و راه سوم که خداوند بدون این که به چیزی شباهت داشته باشد راه صحیح است. _________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۷ درباره اینکه خداوند شیء است.، حدیث ۸ صفحه ۱۲۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روش جستجو و دسترسی آسان به احادیث 🔸 در کانال سقیفه شناسی این کلیپ ۵۴ ثانیه ای را ملاحظه بفرمایید . کانال سقیفه شناسی 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh