┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۲
#خداشناسی متن هشتاد و نه
🔰باب کلیات توحید
🔻فتح بن یزید جرجانی گوید:
🔸 یکی شدن راه من و امام هادی علیه السلام هنگامی که من از مکه به خراسان باز می گشتم و آن حضرت به عراق می رفت مرا با او رو به رو ساخت و از او شنیدم که می فرمود :
🍀 هر که حریم خدا را نگاه دارد
حریمش را نگاه دارند ،
🍀 هر که خدا را اطاعت کند
دیگران او را اطاعت کنند .
🔸 من آهسته به سوی آن حضرت رفتم و خود را به ایشان رساندم و سلام کردم پاسخ سلام مرا داد
🌸 و فرمود: ای فتح ،
🔹 هر که خالق را خشنود کند
از خشم مخلوق با کی نخواهد داشت
🔹 و هر که خالق را به خشم آورد
سزاوار است که خداوند خشم مخلوق را
بر او مسلّط سازد.
✅ خالق را جز به همان گونه که خود خویشتن را
وصف نموده وصف نتوان کرد ،
✅ و کجا می توان خدایی را وصف کرد که حواس از درک او ، و اندیشه ها از دستیابی به او، و تصورات از بیان حدَ او ، و دیدگان از احاطه به او عاجزند.
✅ خداوند از وصف و اصفان برتر ، و از تعریف تعریف کنندگان فراتر است .
✅ در عین نزدیکی دور است و در عین دوری نزدیک ، پس او در دوری خود نزدیک و در نزدیک بودن خود دور است.
✅ او چگونگی را به وجود آورده پس نمی توان گفت که او چگونه است؟
✅ و مکان را ایجاد کرده ، پس نمیتوان گفت او کجاست زیرا او با چگونگی و بودن در مکان فاصله دارد.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب کلیات توحید ، حدیث ۱ صفحه ۳۱۴
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۳
#خداشناسی متن نود
🔰باب کلیات توحید
🔻 فتح بن عبدالله از وابستگان بنی هاشم ، گوید:
🍃 به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم
و دربارۀ توحید پرسیدم :
✍ آن حضرت با خط خود به من نوشت:
🍀 «سپاس خدایی راست که ستایش خویش را به بندگانش آموخت » و مانند حدیث قبل تا جمله
«و وجودش توسن افکار را از پای درآورده است » ذکر نموده ، سپس افزوده است :
🔻 آغاز دینداری و اعتقاد به او
✅ شناخت اوست
🔻 و کمال شناختش
✅ یگانه دانستنِ اوست ،
🔻 و کمال یگانه دانستن او
✅ نفى صفات (زاید بر ذات) از اوست.
✔️ زیرا هر صفتی گواه است که
غیر صاحب صفت است ،
✔️ و هر صاحب صفتی گواه است
که غیر صفت است،
✔️ و هر دو گواه اند که دو چیزند
و دو چیز بودن با ازلیت سازگار نیست .
🍀 پس هر که خدا را
(به صفات زاید بر ذات) و صف کند
↩️ او را محدود ساخته،
🍀 و هر که او را محدود سازد
↩️ او را به شمارش درآورده ،
🍀 و هر که او را شمارش درآورد
↩️ ازلیتش را باطل نموده است.
🍀 و هر که گوید چگونه است؟
↩️ وصف او را جویا شده ؛
🍀 و هر که گوید در چیست؟
↩️ او را در چیزی گنجانیده؛
🍀 و هر که گوید بر روی چیست؟
↩️ او را نشناخته ؛
🍀و هر که گوید کجاست؟
↩️ جایی را از او خالی دانسته؛
🍀 و هر که گوید او چیست؟
↩️ او را قابل شناخت دانسته؛
🍀 و هر که گوید: تاکی است؟
↩️ برایش اندازه نهاده است.
✅ او عالِم بود آنگاه که معلومی نبود ،
✅ و خالق بود (یعنی قدرت بر خلق داشت)
آنگاه که مخلوقی نبود،
✅ و پروردگار بود آنگاه که دست پرورده ای نبود.
🍀 آری پروردگار ما این گونه وصف می شود و بالاتر از وصف هایی است که وصف کنندگان می کنند.
______________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب کلیات توحید ، حدیث ۶ صفحه ۳۲٠
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸
#احادیث و روایات
🔰 دربارهٔ قضا و قدر ،
آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل )
🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید:
🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید:
🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا
🔹و نزد خدا نیست
🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن.
🌸 آن حضرت فرمودند:
◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد
◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد
◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد.
🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد.
═════════════════
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۴
#خداشناسی متن نود و یک
🔰باب نوادر
🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید:
🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه:
«كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه»
هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او
(سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸)
پرسش شد،
🌸 امام علیه السلام فرمود:
مردم در این باره چه می گویند؟
🔻گفتم می گویند :
🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا.
🌸 امام علیه السلام فرمود:
🍀خداوند منزه است ،
🍂 واقعا سخن بزرگی گویند!
مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . *
__________________________________
* بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید.
__________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۵
#خداشناسی متن نود و دو
🔰باب نوادر
🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه:
📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم )
«پس چون ما را به خشم آوردند
از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵)
🔻فرمود :
✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد،
✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که
🍀 خشم و خشنودی دارند
🍀 و آنان مخلوق
🍀 و دست پروردهٔ او هستند
🔻و خداوند
✅ خشنودی آنان را خشنودی خود،
✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است،
🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود
🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است،
✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند .
🔻و چنین نیست که
🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد
🍃 به خدا هم دست دهد،
🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که
گفتم.
🔻 و نیز خداوند فرموده است:
«هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است »
📕و فرموده :
«مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ »
« هر که فرستاده خدا را فرمان برد ،
در حقیقت خدا را فرمان برده است»
( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠)
📕و فرموده :
«إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
« کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ )
👌 همۀ اینها و نظایر آنها
به همان معنایی است که برایت گفتم.
🔸 خشنودی
🔸 و خشم
🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها
↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود،
◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود
↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد
◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود
↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود
🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده
🔹 و قادر از مقدورُ علیه ،
🔹 و خالق از مخلوق
🔹 بازشناخته نمی شد .
✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر
از چنین گفتاری است ،
🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست
♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد،
🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست
♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.*
🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی.
______________________________________
*زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد.
_____________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#اصول_کافی #کتاب_توحید ۳۶
#خداشناسی متن نود و سه
🔰باب مشیت و اراده
🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی
( علیه السلام ) فرمود:
🔻خداوند
🍀 دو اراده و مشیّت دارد:
1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی )
2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی).
◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد
(یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند)
◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد
(یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) .
🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند
🔹 ولی خواست که بخورند ،
✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد.
🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ،
✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد .
______________________________________
*در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد.
______________________________________
📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ،
باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۱
#خداشناسی متن نود و چهار
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
⭕️ (قسمت اول )
🔻 حارث بن اعور می گوید :
🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند.
🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم :
↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟
🔸 حارث گفت :
آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند .
🍀 سپاس مخصوص خداوندی است که نمی میرد و شگفتی های او تمام نمی شود.
🍀 زیرا او در جایگاهی است که چیزهایی ایجاد می کند که نبوده است .
🍀 همان خدایی که زاده نشده تا در بزرگی شریکی داشته باشد و نمی زاید تا چیز نابود کننده ای را به ارث گذاشته باشد ،
🍀 و هم ها و خیالات بر او واقع نمی شوند، تا به صورت شبحی جلوه نماید
🍀 و چشمها او را درک نمی کنند تا بعد از دگرگون شدن چشمها ، منتقل شود .
🍀 او کسی است که در آغازش ، پایانی نیست و در پایانش ، اندازه و نهایتی نیست،
🍀 کسی که زمان ، بر او مقدّم نشده است و زیادی و کمی او را در برنگرفته است و به ،مکان توصیف نمی شود.
🍀 کسی که از امور پنهان ، مخفی است و در عقلها ، نسبت به آنچه در مخلوقاتش نشانه های تدبیر وجود دارد، آشکار می شود .
ادامه دارد ...
______________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت اول صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۲
#خداشناسی متن نود و پنج
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
⭕️ (قسمت دوم )
🔻 حارث بن اعور می گوید :
🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند.
🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم :
↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟
🔸 حارث گفت :
آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند .
🔻 قسمت دوم
◀️ پیامبران از طرف او ، مورد سؤال قرار گرفتند( خداوند به آنها وحی فرستاد و نیازهایشان را برای هدایت مردم از طریق وحی برطرف ساخت)
🍀 پس به اندازه و نقص توصیف نمی شود ،
بلکه به وسیلهٔ کارهایش توصیف می گردد
🍀 و به وسیلهٔ نشانه هایش ، راهنمایی می شود
🍀 هیچ عقل متفکری نمی تواند او را انکار کند ، زیرا او آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنهاست می باشد.( پس با دیدن مخلوقات ، می توان او را درک نمود)
🍀و هیچ کسی نمی تواند
در مقابل قدرت او، دفاع کند .
🍀 او کسی است که وجودش آشکار گشت
و معلوم شد که چیزی مثل او نیست
🍀 و او کسی است که مخلوقات را برای عبادت خود آفرید و براساس آنچه در درون آنها نهاد ، قدرتشان داد.
(پس عبادتی که خداوند از مخلوقات خود می خواهد بر اساس تواناییهایی است که در درونشان گذاشته است )
🍀 و با قرار دادن حجّت های خود
عذرشان را بر طرف نمود.
🍀 پس کسی که نابود شد
و یا نجات پیدا کرد از روی دلیل بود
🍀 و برتری در آغاز و پایان
به خداوند تعلق دارد .
🍀 سپس خداوند که ستایش مخصوص اوست کتاب (قرآن) را با ستایش خود آغاز کرد و برنامه های دنیا و آمدن آخرت را با ستایش خود ، ختم نمود.
ادامه دارد ...
___________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت دوم صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۳
#خداشناسی متن نود و شش
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
⭕️ (قسمت سوم )
🔻 حارث بن اعور می گوید :
🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند.
🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم :
↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟
🔸 حارث گفت :
آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند .
🔻 قسمت سوم
و فرمود:
📕 «خداوند بین مردم از روی حقانیت حکم نمود و گفته شده است که ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان می باشد»
🍀 ستایش مخصوص خداوند است
بدون این که جسم باشد،
🍀 لباس بزرگی به تن کرده است بدون این که صورتی داشته باشد (پردهٔ) بزرگی (به رو) انداخته است، بدون این که نابودی داشته باشد،
🍀 بر عرش خود، ایستاده است و بدون این که
از بندگان دور باشد ، بر آنها برتری دارد
🍀 و بدون این که به آنها چسبیده باشد ،
نزدیک است .
🍀 او اندازه ای ندارد که به آن جا منتهی شده و همانندی ندارد ، تا با او شناخته شود.
🍀 کسی که غیر از او بزرگی کند ذلیل شده و کسی که غیر از او برتری بجوید کوچک خواهد شد
🍀 و تمام چیزها در برابر بزرگی او خاضع شده و در مقابل سلطنت و شکوه او ، سر تعظیم فرود آورده اند .
🍀 چشمها از درک او سرگردان شده اند و وهم و تصوّر مخلوقات از رسیدن به درک صفت او ، کم آورده اند.
🍀او قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی
است و چیزی هم با او برابر نیست.
🍀 بر هر چیزی با قدرتی که دارد آشکار شده است و بدون رفتن به مکانها ، تمام آن جا را دیده است.
🍀 هیچ لمس کننده ای نمی تواند او را لمس کرده و هیچ احساس کننده ای نمی تواند او را احساس کند و او هم در آسمان و زمین پروردگار است.
🍀 و او فرزانهٔ داناست بدون این که نمونه ای از قبل داشته باشد هر چیزی را که اراده کرده است با استحکام آفرید و در آن چه آفریده است ، خستگی بر او وارد نشد.
ادامه دارد ...
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت سوم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۴
#خداشناسی متن نود و هفت
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
⭕️ (قسمت چهارم )
🔻 حارث بن اعور می گوید :
🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند.
🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم :
↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟
🔸 حارث گفت :
آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند .
🔻 قسمت چهارم
🍀 هر چیزی را اراده کرد که
در ابتدا بیافریند، پس او را اوّل آفرید
🍀 و هر چه خواست که به وجود بیاورد براساس همان خواست خود که جن و انسان باشد ، آفرید تا با آفرینش آنها ، پروردگاری خود را بشناساند و اطاعت خود را در میانشان قرار داد .
🔸 خداوند را به خاطر نعمت هایش ،
سپاس می گوییم
🔸 و برای راهنمایی در کارهایمان
از او هدایت می طلبیم
🔸 و از بدی کارهایمان به او پناه می بریم
🔸 و به خاطر گناهانی که از ما سر زده
است ، طلب بخشش می کنیم
🔸 و شهادت می دهیم که خدایی
جز خدای یگانه نیست
🔸 و (حضرت) محمد صل الله علیه و آله بنده و فرستاده او می باشد که خداوند او را به حق فرستاد
🔺 و (مردم را )به سوی او راهنمایی
و هدایت کرد
🔺 و ما را به وسیلهٔ او از گمراهی
به هدایت ، راهنمایی ساخت
🔺 و از نادانی نجاتمان داد
✅ کسی که از خدا و رسول او اطاعت کند،
به رستگاری بزرگی می رسد
✅ و به ثواب پسندیده و رضایت کننده ای
دست خواهد یافت
✅ و کسی که از خدا و رسولش نافرمانی کند، زیان می بیند و مستحق عذاب دردناکی خواهد شد.
🔻 پس با شنیدن
( دستورات خدا و رسولش)
🔹 اطاعت کردن ،
🔹خیر خواهی کردن
🔹 و با نیکی برخورد کردن ،
🔸 به سوی رستگاری بروید
🔹 و خود را در راه راست قرار دهید
🔹و کارهای ناپسند را ترک کنید
🔹 و حق را میان خودتان رد و بدل کنید
🔹 و همدیگر را برای رسیدن به حق
یاری نمایید
🔹 و در مقابل انسان ستمگر نادان
ایستادگی کنید
🔹 و به کارهای خوب دستور داده
و از کارهای بد، نهی نمایید.
🌹 برتری صاحبان فضل را بشناسید.
🤲 خداوند ما و شما را به سوی هدایت
محفوظ کند
🤲 و بر تقوا ثابت قدم نماید
🤲 و از خداوند برای خود و شما
طلب بخشش می کنم.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت چهارم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۵
#خداشناسی متن نود و هشت
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻 در روایتی آمده است که
🍃 مردی به نزد امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد ای فرزند رسول خدا پروردگار را به گونه ای برای من توصیف کن مثل اینکه او را می بینم.
🌸 امام حسن علیه السلام ،
کمی سکوت کردند و سپس سر مبارک
را بالا آوردند و فرمودند:
🍀 ستایش مخصوص خداوندی است که
🔸 برای او ابتدایی مشخص نیست
🔸 و پایانی ختم شده وجود ندارد
🔹 نسبت به قبل ، درک نمی شود
🔹 و نسبت به بعد محدود نمی گردد
🔸 و انتهایی( به حتی یعنی تا کی) ندارد.
( زمان دار نیست )
🔸 شخص نیست تا مورد تجربه و آزمایش
قرار بگیرد
🔹 و در صفات اختلافی ندارد تا پایانی داشته باشد.
🔹 عقل و گمان ، فکر و آنچه در آن می گذرد و اندیشه و ذهن آن ، نمی توانند او را درک کنند تا گفته شود تا چه موقع هست؟
🔸 از چیزی ( و جایی) شروع نشده
🔸 و بر چیزی آشکار نشده است
(خود را به چیزی نشان نداده است.)
🔹 و در چیزی پنهان نشده است
🔹 و چیزی را بدون آفریدن ، رها نکرده است.
🔸 مخلوقات را آفرید و او آفرینندهٔ نوآور بود
( بدون استفاده از الگوبرداری از چیزی آفرید.)
🔸 هر چه را به وجود آورد ، با همان آغاز نمود
و با آنچه آغاز نمود ، آفرید
🔹 و هر چه را خواست ، انجام داد
🔹 و آنچه را زیاد کرد اراده نمود.
✅ این خدایی است که پروردگار جهانیان می باشد.
______________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۵ صفحه ۴۳ و ۴۵ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۶
#خداشناسی متن نود و نه
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻 سهل بن زیاد
🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند:
🍀 پروردگارا !
🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته
🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده
🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته
🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه
دست نیافتنیِ تو نابود شده است.
🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟
🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی
🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد
✅ هرگز
✅ و باز هم هرگز
💠 ای نخستین!
💠 ای یگانه !
💠 ای فرد!
✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ،
✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀#توحید #شیخ_صدوق ٠۶
#خداشناسی متن نود و نه
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻 سهل بن زیاد
🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند:
🍀 پروردگارا !
🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته
🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده
🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته
🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه
دست نیافتنیِ تو نابود شده است.
🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟
🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی
🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد
✅ هرگز
✅ و باز هم هرگز
💠 ای نخستین!
💠 ای یگانه !
💠 ای فرد!
✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ،
✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ٠۶
#خداشناسی متن نود و نه
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻 سهل بن زیاد
🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند
که آن حضرت فرمودند:
🍀 پروردگارا !
🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته
🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده
🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته
🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه
دست نیافتنیِ تو نابود شده است.
🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟
🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی
🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد
✅ هرگز
✅ و باز هم هرگز
💠 ای نخستین!
💠 ای یگانه !
💠 ای فرد!
✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ،
✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ٠۷
#خداشناسی متن یکصد
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻جابر جعفی می گوید مردی از دانشمندان شام
◀️ به نزد امام باقر علیه السلام در آمد و عرض کرد به نزد شما آمده ام تا سؤالی بپرسم و کسی را پیدا نکردم که توضیح آن را برای من بگوید از سه گروه از مردم (دانشمند) سؤال خود را پرسیدم که هر گروهی برخلاف دیگری پاسخ مرا داد .
🌸امام باقر علیه السلام فرمود: سؤال تو چیست؟
🔸 آن مرد عرض کرد از شما می خواهم که بفرمایید اولین چیزی که خداوند آفرید ، چه بود؟
🔹 عده ای می گویند : قدرت
🔹 گروهی می گویند : علم
🔹 و دیگران می گویند : روح بوده است.
🌸 امام باقر علیه السلام فرمود:
↩️ چیزی به تو نگفتند
(حقیقت مسئله را به تو بازگو نکرده اند )
🍀 و من به تو می گویم :
☑️ خداوند بود و چیزی جز او نبود.
☑️ هنگامی که عزّتی نبود عزیز بود ،
☑️ چون او قبل از عزّت است
↩️ و این معنای سخن خداوند است
که فرموده است:
📕 «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ»
« پروردگار تو پاک است ، همان پروردگاری که از آنچه وصف می کنند برتر است.»
(سورهٔ صافات آیهٔ ۱۸٠ )
☑️ هنگامی که آفریده ای نبود او آفریدگار بود.
✅ نخستین چیزی که آفرید آن بود که همۀ اشیاء از او است و آن ،آب است.
🔸 پرسش کننده پرسید: آیا چیز را از چیزی
آفرید و یا از غیر چیز؟
🌸 امام علیه السلام فرمود :
✔️ چیزها را از چیز قبلی نیافرید
✔️ و اگر آن چیز را از چیزی می آفرید دیگر برای آن پایانی نبود و در این صورت تا خدا بود، آن چیز هم همراهش بود ،
✔️ در حالی که خدا بود و چیزی با او نبود. پس چیزی را آفرید که همۀ چیزها را از آن آفریده است پس آن ، آب است.
____________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲٠ صفحه ۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ٠۸
#خداشناسی متن صد و یک
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🌸 امام علی علیه السلام
🌹 از رسول خدا صل الله علیه و آله
↩️ نقل می کنند که آن حضرت فرمودند:
✅ یگانه دانستن خداوند نصف دین است
✅ و با صدقه دادن روزی را به طرف خود بکشانید.
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
🔻 داوود بن قاسم می گوید :
🌸از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود :
✔️ کسی که خداوند را به مخلوقاتش
تشبیه کند ، مشرک است
✔️ و کسی که او را به مکانی توصیف نماید،
کافر است
✔️ و کسی که آنچه از آن نهی شده است را
به خداوند نسبت بدهد دروغ گو است.
↩️ سپس آن حضرت این آیه را تلاوت
فرمودند:
📕 «إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ
وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ»
«کسانی به خداوند نسبت دروغ می دهند که به آیات الهی ایمان نیاورده اند و این گروه دروغ گویان هستند»
( سورهٔ نحل ، آیهٔ ۱٠۵).
________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲۴ و۲۵؛ صفحه ۶۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ٠۹
#خداشناسی متن صد و دو
🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی
🔻 نزال بن سبره می گوید:
مردی یهودی به نزد امام علی علیه السلام آمد و عرض کرد: ای امیر مؤمنان پروردگار ما از چه موقع وجود دارد؟
🌸 حضرت علی علیه السلام فرمود:
🍀 از چه موقع هست؟ به چیزی گفته می شود که ابتداء نبوده و بعد به وجود آمده است
🍀 و پروردگار ما بدون آنکه بودنی باشد،
وجود داشت . ( یعنی ) بود ،
🍀 بی آنکه چگونگی داشته باشد.
🍀 همواره بود و خواهد بود ،
بدون آن که چگونگی داشته باشد.
🍀 او بود بدون آنکه قبلی وجود داشته باشد ،
🍀 او قبل از هر قبلی بود ، بی آنکه قبلی باشد
و یا آغاز و پایانی وجود داشته باشد.
🍀 او پایان است در حالی که پایانی برای او نیست ،
🍀 پایانی است که تمام پایانها به او ختم
میشوند و او پایان هر پایان پذیری است.
____________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۳۳ صفحه ۷۷ و ۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱٠
#خداشناسی متن صد و سه
🔰 باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی
🔻 شريح بن هانی از پدرش نقل می کند که گفته است مردی اعرابی (بیابان نشین ) در روز جنگ ،جمل در برابر امام علیه السلام ایستاد و گفت :
🔸 ای امیر مؤمنان
آیا شما می گویید که خداوند یگانه است؟
🔹 در این هنگام تعدادی از یاران حضرت به او حمله ور شدند و گفتند مگر نمی بینی که امیر مؤمنان (به دلیل جنگ) نگران هستند؟
🌸 حضرت فرمودند : او را رها کنید ، (زیرا) آن چه این مرد بیابان نشین می خواهد ، همان چیزی است که از این گروه (اصحاب جمل ) می خواهیم .
🌸 سپس فرمودند:
🍀 ای مرد بیابان نشین !
این سخن که خداوند ، یکی است،
♦️ بر چهار قسم می باشد :
🔻دو قسم از آن چهار قسم
❌ بر خداوند، جایز نیست،
✅ دو قسم در مورد خداوند صحیح است .
🔰 اما آن دو قسمی که صحیح نیست،
1⃣ ❌ سخن کسی است که با گفتن «یک » ، عدد را در نظر گرفته باشد ، زیرا چیزی که یک بوده و دومی ندارد جزء عدد نیست مگر نمی بینی که هرکس بگوید ،خداوند یکی از سه نفر است کافر است
2⃣❌ و کسی که بگوید او یکی از مردم است و قصدش نوعی از جنس باشد ، در مورد خداوند صحیح نیست ، زیرا این شباهت دادن است و پروردگار ما ، از این سخن بالاتر است.
🔰 اما آن دو قسمی که صحیح است ،
1⃣✔️ سخن کسی است که می گوید او یگانه ای است که در میان پیامبران ، شباهتی برای او وجود ندارد . پروردگار ما این چنین است.
2⃣ ✔️ و سخن کسی که می گوید او در معنا و حقیقت یگانه است به این معنا که در وجودی که دارد و در عقل و خیال ، تقسیم پذیر نیست، پروردگار ما ، این چنین است.
_________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب سوم ، باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی ، حدیث ۳ صفحه ۸۷ و ۸۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
سلام علیکم
🔻شرح کامل سقیفه و کیفیت آن
از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی با ترجمه فارسی
◀️ را در کانال سقیفه شناسی ملاحظه بفرمایید .
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/sagifeh
https://eitaa.com/sagifeh
https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۱
#خداشناسی متن صد وچهار
🔰 درباره اینکه خداوند شیء است.
🔻 عيسى بن عُبید می گوید :
🌸 حضرت ابوالحسن
(امام رضا علیه السلام ) به من فرمودند:
🍀 اگر گفته شود که مرا از خداوند آگاه کن که آیا
شیء است یا خیر؟ تو چه می گویی؟
🔸 عرض کردم خداوند ، برای خود شیء را ثابت دانسته است ، آن جایی که در قرآن می فرماید :
📕 «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ..»
🍀 «ای پیامبر بگو کدام شیء در شهادت بزرگتر است؟ بگو که خداوند بین من و شما شاهد است.» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱۹ )
🔸 پس من می گویم ،خداوند شيء است
✅ اما مثل دیگر اشیاء نمی باشد.
🔸 زیرا اگر (به طور کلی ) شیء بودن را از او نفی کنیم( لازمه اش) باطل دانستن و نفی خداوند می باشد.
🌸 حضرت امام رضا علیه السلام به من فرمودند :
🍀 راست گفتی و (به منظور واقعی شیء). رسیدی .
🌸 سپس فرمودند:
◀️ مردم دربارۀ توحید سه عقیده دارند:
1⃣ نفیِ (خداوند)
2⃣ تشبیهِ (او به چیزی )
3⃣ و ثابت دانستن او ،
بدون این که به چیزی شبیه باشد .
✔️ عقیدهٔ نفی و تشبیه صحیح نیست ـ
↩️ زیرا چیزی شبیه خداوند نیست
✅ و راه سوم که خداوند بدون این که به چیزی
شباهت داشته باشد راه صحیح است.
_________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۷ درباره اینکه خداوند شیء است.، حدیث ۸ صفحه ۱۲۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روش جستجو
و دسترسی آسان به احادیث
🔸 در کانال سقیفه شناسی
این کلیپ ۵۴ ثانیه ای را
ملاحظه بفرمایید .
کانال سقیفه شناسی
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/sagifeh
https://eitaa.com/sagifeh
https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۲
#خداشناسی متن صد و پنج
🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند
🔻عبدالله بن سنان
🌸از امام صادق علیه السلام دربارهٔ
(این آیهٔ قرآنی ) نقل می کند
📕 «لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ »
«چشمها او را نمی بینند ولی ،او چشم ها را می بیند» . ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۳)
🌸 که آن حضرت فرمودند:
🍀 منظورِ خداوند ، احاطه کردن گمان است
( یعنی منظور از چشم ، خیال است)
🔻 مگر نمی بینی که فرموده است :
📕 «قَدْ جَآءَكُمْ بَصَآئِرُ مِنْ رَبِّكُمْ »
«چشم هایی از طرف خداوند به شما داده شد» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۴)
↩️ و منظور ،نور چشم نیست
📕 « فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ »
«پس کسی که بیناست ، برای خودش است»
↩️ و از بصر چشم قصد نشده است
📕 « وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا »
«و کسی که نابیناست ، برای خودش است»
↩️ و نابینایی چشم ها قصد نشده است .
🔺و ( در تمام این موارد) احاطه نشده ،
بلکه خیال و تفکر قصد شده است.
🔻 همان طوری که گفته می شود :
🔸 فلانی به شعر ، آگاه است
🔸 و فلانی به (علم) فقه آگاه است
🔸 و فلانی به درهم ها آگاه است
🔸 و فلانی به لباس بصیر است (شناخت دارد) .
✅ خداوند بزرگتر از آن است که
با چشم دیده شود.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱٠ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۳
#خداشناسی متن صد و شش
🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند
🔻 ابوهاشم جعفری
🌸 از امام رضا علیه السلام نقل می کند که
از آن حضرت درباره خداوند پرسیدم
🔸 که آیا ( خداوند ) وصف می شود؟
🌸امام رضا علیه السلام فرمودند :
آیا قرآن خوانده ای؟
🔸 عرض کردم بله .
🌸 فرمودند: آیا این آیه را خوانده ای
« چشم ها او را درک نمی کنند
ولی او چشم ها را درک می کند»
🔸 عرض کردم بله.
🌸 فرمودند ابصار را می شناسید؟
🔸عرض کردم بله .
🌸 فرمودند آنها چه چیز هستند؟
🔸 عرض کردم : منظور، نور چشم ها هستند .
🌸 فرمودند :
🍃 فکرِدرون ، بیشتر از نور چشمان است.
✅ پس اندیشه ها ، او را درک نمی کنند
در حالی که او ، اندیشه ها را درک می کند.
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱۱ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
ابن ابی الحدید غضب حضرت فاطمه علیها سلام را از گناهان صغیره و بخشیده شده می داند !!!
ابن ابی الحدید بعد از آوردن ( روایات عامه در خصوص ماجرای بیعت با ابوبکر) چنین میگوید:
آن چه از نظر من صحیح میباشد این است که فاطمه - علیها السلام - با غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفتند و وصیت نمودند تا آن دو بر پیکر ایشان نماز نخوانند و این امر از نظر اصحاب ما [اهل تسنن] از گناهان صغیره و بخشیده شده آن دو است.
و بهتر آن بود که آن دو ایشان را اکرام مینمودند و حرمت منزلت ایشان را حفظ میکردند. ولی آن دو از تفرقه و فتنه بیمناک شده بودند و آن چه را که به گمان خودشان بهتر بود انجام دادند.
ابوبکر و عمر از دین و یقینشان از جایگاهی ویژه برخوردارند... و اگر هم چنین چیزی اثبات شود، گناه کبیره نیست و بلکه از گناهان صغیره به شمار میآید و نباید به جهت آن تبرّی یا تولی نمود. -
--------------------------------------------------------------
[۱]: شرح النهج ۲ ر ۲۰
🔻سقیفه شناسی
https://eitaa.com/sagifeh/276
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
🍀 #توحید #شیخ_صدوق ۱۴
#خداشناسی متن صد و هفت
🔰 دربارهٔ قدرت خداوند
🔻 محمد بن ابی نصر می گوید : گروهی از ماوراء النهر (عراق) به نزد ابوالحسن امام رضا علیه السلام آمدند و عرض کردند :
🔸 به نزد شما آمده ایم تا از سه مسئله
سؤال کنیم . اگر به آنها جواب دادید یقین
می کنیم که شما دانا هستید.
🌸 حضرت فرمودند: بپرسید.
🔸گفتند : ما را از خداوند مطلع کن که
🔹 کجا
🔹و چگونه می باشد
🔹و به چه چیزی تکیه زده است؟
🌸 حضرت فرمودند :
✅ خداوند خودش چگونگی را چگونه قرار داده است
پس خودش بدونِ چگونگی است
✅ و خودش به مکانیت ، مکان داده است
پس خودش بدون مکان است
✅ و به قدرتِ خودش تکیه زده است.
🔸 آنها گفتند :
🍃 شهادت می دهیم که شما دانا هستید.
(شیخ صدوق رحمة الله می گوید : منظور از این که خداوند به قدرت خود تکیه زده است یعنی بر ذات خودش تکیه می زند ، زیرا قدرت ، از صفات ذات خداوند متعال است ).
__________________________________
📕 کتاب توحید شیخ صدوق ،باب ۹،
دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۳ صفحه ۱۵۳ و ۱۵۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی
┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄
💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه
@ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه.pdf
257.8K
◀️شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه
↩️ به روایت حذیفهٔ یمانی
📗 بحار الانوار ،
جلد ۲۸ ، باب ۳ حدیث ۳
انتشارات مجازی قائمیه اصفهان
🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸
کانال سقیفه شناسی
https://eitaa.com/sagifeh