eitaa logo
💎 انس با نهج البلاغه💎
600 دنبال‌کننده
2هزار عکس
297 ویدیو
17 فایل
تربیت شدگان امیرالمؤمنین علیه السلام ، سربازان امام عصر عج الله هستند . زیرا امام عصر به سیرهٔ امیرالمومنین عمل خواهد کرد . ادمین : @onsbanahj
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۲ متن هشتاد و نه 🔰باب کلیات توحید 🔻فتح بن یزید جرجانی گوید: 🔸 یکی شدن راه من و امام هادی علیه السلام هنگامی که من از مکه به خراسان باز می گشتم و آن حضرت به عراق می رفت مرا با او رو به رو ساخت و از او شنیدم که می فرمود : 🍀 هر که حریم خدا را نگاه دارد حریمش را نگاه دارند ، 🍀 هر که خدا را اطاعت کند دیگران او را اطاعت کنند . 🔸 من آهسته به سوی آن حضرت رفتم و خود را به ایشان رساندم و سلام کردم پاسخ سلام مرا داد 🌸 و فرمود: ای فتح ، 🔹 هر که خالق را خشنود کند از خشم مخلوق با کی نخواهد داشت 🔹 و هر که خالق را به خشم آورد سزاوار است که خداوند خشم مخلوق را بر او مسلّط سازد. ✅ خالق را جز به همان گونه که خود خویشتن را وصف نموده وصف نتوان کرد ، ✅ و کجا می توان خدایی را وصف کرد که حواس از درک او ، و اندیشه ها از دستیابی به او، و تصورات از بیان حدَ او ، و دیدگان از احاطه به او عاجزند. ✅ خداوند از وصف و اصفان برتر ، و از تعریف تعریف کنندگان فراتر است . ✅ در عین نزدیکی دور است و در عین دوری نزدیک ، پس او در دوری خود نزدیک و در نزدیک بودن خود دور است. ✅ او چگونگی را به وجود آورده پس نمی توان گفت که او چگونه است؟ ✅ و مکان را ایجاد کرده ، پس نمی‌توان گفت او کجاست زیرا او با چگونگی و بودن در مکان فاصله دارد. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۱ صفحه ۳۱۴ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۳ متن نود 🔰باب کلیات توحید 🔻 فتح بن عبدالله از وابستگان بنی هاشم ، گوید: 🍃 به امام کاظم علیه السلام نامه نوشتم و دربارۀ توحید پرسیدم : ✍ آن حضرت با خط خود به من نوشت: 🍀 «سپاس خدایی راست که ستایش خویش را به بندگانش آموخت » و مانند حدیث قبل تا جمله «و وجودش توسن افکار را از پای درآورده است » ذکر نموده ، سپس افزوده است : 🔻 آغاز دینداری و اعتقاد به او ✅ شناخت اوست 🔻 و کمال شناختش ✅ یگانه دانستنِ اوست ، 🔻 و کمال یگانه دانستن او ✅ نفى صفات (زاید بر ذات) از اوست. ✔️ زیرا هر صفتی گواه است که غیر صاحب صفت است ، ✔️ و هر صاحب صفتی گواه است که غیر صفت است، ✔️ و هر دو گواه اند که دو چیزند و دو چیز بودن با ازلیت سازگار نیست . 🍀 پس هر که خدا را (به صفات زاید بر ذات) و صف کند ↩️ او را محدود ساخته، 🍀 و هر که او را محدود سازد ↩️ او را به شمارش درآورده ، 🍀 و هر که او را شمارش درآورد ↩️ ازلیتش را باطل نموده است. 🍀 و هر که گوید چگونه است؟ ↩️ وصف او را جویا شده ؛ 🍀 و هر که گوید در چیست؟ ↩️ او را در چیزی گنجانیده؛ 🍀 و هر که گوید بر روی چیست؟ ↩️ او را نشناخته ؛ 🍀و هر که گوید کجاست؟ ↩️ جایی را از او خالی دانسته؛ 🍀 و هر که گوید او چیست؟ ↩️ او را قابل شناخت دانسته؛ 🍀 و هر که گوید: تاکی است؟ ↩️ برایش اندازه نهاده است. ✅ او عالِم بود آنگاه که معلومی نبود ، ✅ و خالق بود (یعنی قدرت بر خلق داشت) آنگاه که مخلوقی نبود، ✅ و پروردگار بود آنگاه که دست پرورده ای نبود. 🍀 آری پروردگار ما این گونه وصف می شود و بالاتر از وصف هایی است که وصف کنندگان می کنند. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب کلیات توحید ، حدیث ۶ صفحه ۳۲٠ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
✨🍃✨🍃✨🍃✨🍃✨🌸﷽🌸 و روایات 🔰 دربارهٔ قضا و قدر ، آزمایش ، روزی ، قیمت و مرگ (اجل ) 🌸 امام حسین علیه السلام می فرماید: 🔸 مردی یهودی از امام علی علیه ااسلام پرسید: 🔹 مرا از آن چیزی که برای خدا 🔹و نزد خدا نیست 🔹 و خداوند آن را نمی داند ، آگاه کن. 🌸 آن حضرت فرمودند: ◀️ آن چه خداوند نمی داند ، سخن شما (یهودیان). است که می گویید : عُزیر فرزند خداوند است در حالی که خداوند برای خود فرزندی نمی شناسد ◀️ و امّا سؤال تو که گفتی : چه چیزی برای خدا نیست؟ (بایدبگویم : ) برای خداوند شریک وجود ندارد ◀️ و پرسش تو که گفتی : چه چیز نزد خداوند نیست؟ (باید بگویم :) نزد خداوند ستم به بندگان وجود ندارد. 🔸 آن مرد یهودی گفت : شهادت می دهم که خدایی جز خدای یگانه نیست و محمّد(ص) فرستاده خداوند می باشد. ═════════════════ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۶٠ ، حدیث ۲۳ ، صفحه ۵۸۱ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۴ متن نود و یک 🔰باب نوادر 🔻 حارث بن مغیرهٔ نصری گوید: 🌸 از امام صادق دربارۀ این آیه: «كُلَّ شَيْءٍ هالِكُ إِلَّا وَجْهَه» هر چیزی نابود شدنی است جز وجه او (سورهٔ قصص آیهٔ ۸۸) پرسش شد، 🌸 امام علیه السلام فرمود: مردم در این باره چه می گویند؟ 🔻گفتم می گویند : 🔸 همه چیز نابود می شود مگر چهرۀ خدا. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🍀خداوند منزه است ، 🍂 واقعا سخن بزرگی گویند! مقصود از « وجه الله» جهتی است که باید از آنجا بر خداوند وارد شد . * __________________________________ * بنابراین مقصود از «وجه «الله» انبیاء و اوصیا علیهم السلام هستند که از راه آنان و به راهنمایی آنان میتوان به خدا رسید. __________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۱ صفحه ۳۲۵ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۵ متن نود و دو 🔰باب نوادر 🌸 امام صادق علیه السلام دربارۀ این آیه: 📕 (فَلَمًا أسَفُونَا انْتَقَمْنا مِنْهُم ) «پس چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم » ( سورهٔ زخرف آیهٔ ۵۵) 🔻فرمود : ✔️ خداوند مانندِ ما خشم نمی گیرد، ✔️ ولی برای خود دوستانی آفریده است که 🍀 خشم و خشنودی دارند 🍀 و آنان مخلوق 🍀 و دست پروردهٔ او هستند 🔻و خداوند ✅ خشنودی آنان را خشنودی خود، ✅ و خشم آنان را خشم خود قلمداد کرده است، 🍀 زیرا آنان را دعوت کنندگان به سوی خود 🍀 و رهنمایانِ بر خود قرار داده است، ✔️ از این رو بدین مقام رسیده اند . 🔻و چنین نیست که 🍃 حالاتی که به خلق دست می دهد 🍃 به خدا هم دست دهد، 🔺ولی معنای آنچه فرموده همین است که گفتم. 🔻 و نیز خداوند فرموده است: «هرکس به یکی از دوستان من اهانت کند به جنگ با من برخاسته و مرا به جنگ فراخوانده است » 📕و فرموده : «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ » « هر که فرستاده خدا را فرمان برد ، در حقیقت خدا را فرمان برده است» ( سورهٔ نساء آیهٔ ۸٠) 📕و فرموده : «إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» « کسانی که (در حدیبیه) با تو بیعت می کردند جز این نبود که با خدا بیعت می کردند (دست تو) دست خدا بود که بالای دست آنان قرار داشت». ( سورهٔ فتح آیهٔ ۱٠ ) 👌 همۀ اینها و نظایر آنها به همان معنایی است که برایت گفتم. 🔸 خشنودی 🔸 و خشم 🔸و چیزهای دیگر نظیر آنها ↩️ نیز از همین قبیل است و اگر خشم و دلتنگی به خدا می رسید با آنکه خدا آنها را آفریده و ایجاد نموده روا بود که کسی بگوید آفریدگار هم روزی نابود می شود و از میان می رود، ◀️ زیرا اگر خشم و دلتنگی بر او وارد شود ↩️ تغییر بر او وارد خواهد شد ◀️ و اگر تغییر بر او وارد شود ↩️ از نابودی ایمن نخواهد بود 🔹 و نیز ایجاد کننده از ایجاد شده 🔹 و قادر از مقدورُ علیه ، 🔹 و خالق از مخلوق 🔹 بازشناخته نمی شد . ✅ خداوند بسی بالاتر و والاتر از چنین گفتاری است ، 🍀 بلکه او آفرینندهٔ چیزهاست ♦️ بی آنکه به آنان محتاج باشد، 🍀 و چون آفرینش او از روی نیاز نیست ♦️وجودِ حدّ و کیفیت در او محال است.* 🔹 این را بفهم ان شاءالله تعالی. ______________________________________ *زیرا حد و کیفیت نیز مخلوق اند و اگر خدا حد و کیفیت داشت قطعاً به آنها نیازمند بود و چون نیازمند نیست پس حد و کیفیت ندارد. _____________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب نوادر ، حدیث ۶ صفحه ۳۲۸ و ۳۲۹ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ـ┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۳۶ متن نود و سه 🔰باب مشیت و اراده 🌸 حضرت ابوالحسن امام رضا یا امام هادی ( علیه السلام ) فرمود: 🔻خداوند 🍀 دو اراده و مشیّت دارد: 1⃣ ارادۀ حتم (یعنی ارادۀ تکوینی ) 2⃣ و ارادۀ عزم (یعنی اراده تشریعی). ◀️ نهی می کند ولی می خواهد که انجام گیرد (یعنی از انجام آن جلوگیری نمی کند) ◀️ و امر می کند ولی نمی خواهد که انجام گیرد (یعنی بر انجام آن مجبور نمی سازد ) . 🔸 آیا ندیده ای که خدا آدم و همسرش را نهی کرد که از آن درخت بخورند 🔹 ولی خواست که بخورند ، ✅ و اگر نمی خواست آنها بخورند خواستِ آنها بر خواست خدای متعال غالب نمی آمد. 🔸و ابراهیم را امر کرد که اسحاق را سر ببرد* ولی نخواست که او را سر ببرد ، ✅ و اگر می خواست ، خواستِ ابراهیم بر خواستِ خدای متعال غالب نمی شد . ______________________________________ *در اینکه ذبیح آیا اسحاق بوده یا اسماعیل اختلاف است و مشهور شیعه آن است که اسماعیل بوده است و ممکن است ذکر نام اسحاق از روی تقیه باشد. ______________________________________ 📕 اصول کافی ، جلد ۱ ، کتاب توحید ، باب مشیت و اراده ، حدیث ۴ صفحه ۳۴۳ ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۱ متن نود و چهار 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت اول ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🍀 سپاس مخصوص خداوندی است که نمی میرد و شگفتی های او تمام نمی شود. 🍀 زیرا او در جایگاهی است که چیزهایی ایجاد می کند که نبوده است . 🍀 همان خدایی که زاده نشده تا در بزرگی شریکی داشته باشد و نمی زاید تا چیز نابود کننده ای را به ارث گذاشته باشد ، 🍀 و هم ها و خیالات بر او واقع نمی شوند، تا به صورت شبحی جلوه نماید 🍀 و چشمها او را درک نمی کنند تا بعد از دگرگون شدن چشمها ، منتقل شود . 🍀 او کسی است که در آغازش ، پایانی نیست و در پایانش ، اندازه و نهایتی نیست، 🍀 کسی که زمان ، بر او مقدّم نشده است و زیادی و کمی او را در برنگرفته است و به ،مکان توصیف نمی شود. 🍀 کسی که از امور پنهان ، مخفی است و در عقلها ، نسبت به آنچه در مخلوقاتش نشانه های تدبیر وجود دارد، آشکار می شود . ادامه دارد ... ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت اول صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۲ متن نود و پنج 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت دوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت دوم ◀️ پیامبران از طرف او ، مورد سؤال قرار گرفتند( خداوند به آنها وحی فرستاد و نیازهایشان را برای هدایت مردم از طریق وحی برطرف ساخت) 🍀 پس به اندازه و نقص توصیف نمی شود ، بلکه به وسیلهٔ کارهایش توصیف می گردد 🍀 و به وسیلهٔ نشانه هایش ، راهنمایی می شود 🍀 هیچ عقل متفکری نمی تواند او را انکار کند ، زیرا او آفریدگار آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنهاست می باشد.( پس با دیدن مخلوقات ، می توان او را درک نمود) 🍀و هیچ کسی نمی تواند در مقابل قدرت او، دفاع کند . 🍀 او کسی است که وجودش آشکار گشت و معلوم شد که چیزی مثل او نیست 🍀 و او کسی است که مخلوقات را برای عبادت خود آفرید و براساس آنچه در درون آنها نهاد ، قدرتشان داد. (پس عبادتی که خداوند از مخلوقات خود می خواهد بر اساس تواناییهایی است که در درونشان گذاشته است ) 🍀 و با قرار دادن حجّت های خود عذرشان را بر طرف نمود. 🍀 پس کسی که نابود شد و یا نجات پیدا کرد از روی دلیل بود 🍀 و برتری در آغاز و پایان به خداوند تعلق دارد . 🍀 سپس خداوند که ستایش مخصوص اوست کتاب (قرآن) را با ستایش خود آغاز کرد و برنامه های دنیا و آمدن آخرت را با ستایش خود ، ختم نمود. ادامه دارد ... ___________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت دوم صفحه ۳۱ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۳ متن نود و شش 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت سوم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت سوم و فرمود: 📕 «خداوند بین مردم از روی حقانیت حکم نمود و گفته شده است که ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان می باشد» 🍀 ستایش مخصوص خداوند است بدون این که جسم باشد، 🍀 لباس بزرگی به تن کرده است بدون این که صورتی داشته باشد (پردهٔ) بزرگی (به رو) انداخته است، بدون این که نابودی داشته باشد، 🍀 بر عرش خود، ایستاده است و بدون این که از بندگان دور باشد ، بر آنها برتری دارد 🍀 و بدون این که به آنها چسبیده باشد ، نزدیک است . 🍀 او اندازه ای ندارد که به آن جا منتهی شده و همانندی ندارد ، تا با او شناخته شود. 🍀 کسی که غیر از او بزرگی کند ذلیل شده و کسی که غیر از او برتری بجوید کوچک خواهد شد 🍀 و تمام چیزها در برابر بزرگی او خاضع شده و در مقابل سلطنت و شکوه او ، سر تعظیم فرود آورده اند . 🍀 چشمها از درک او سرگردان شده اند و وهم و تصوّر مخلوقات از رسیدن به درک صفت او ، کم آورده اند. 🍀او قبل از هر چیزی و بعد از هر چیزی است و چیزی هم با او برابر نیست. 🍀 بر هر چیزی با قدرتی که دارد آشکار شده است و بدون رفتن به مکانها ، تمام آن جا را دیده است. 🍀 هیچ لمس کننده ای نمی تواند او را لمس کرده و هیچ احساس کننده ای نمی تواند او را احساس کند و او هم در آسمان و زمین پروردگار است. 🍀 و او فرزانهٔ داناست بدون این که نمونه ای از قبل داشته باشد هر چیزی را که اراده کرده است با استحکام آفرید و در آن چه آفریده است ، خستگی بر او وارد نشد. ادامه دارد ... __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت سوم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۴ متن نود و هفت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی ⭕️ (قسمت چهارم ) 🔻 حارث بن اعور می گوید : 🌸 روزی حضرت علی علیه السلام ، بعد از نماز عصر خطبه ای فرمودند که مردم از زیبایی و بیان آن حضرت نسبت به عظمت الهی تعجب کردند. 🔻 ابواسحاق می گوید به حارث گفتم : ↩️ آیا آن خطبه را حفظ کردی؟ 🔸 حارث گفت : آن را نوشته ام و از روی آن نوشته برای ما خواند . 🔻 قسمت چهارم 🍀 هر چیزی را اراده کرد که در ابتدا بیافریند، پس او را اوّل آفرید 🍀 و هر چه خواست که به وجود بیاورد براساس همان خواست خود که جن و انسان باشد ، آفرید تا با آفرینش آنها ، پروردگاری خود را بشناساند و اطاعت خود را در میانشان قرار داد . 🔸 خداوند را به خاطر نعمت هایش ، سپاس می گوییم 🔸 و برای راهنمایی در کارهایمان از او هدایت می طلبیم 🔸 و از بدی کارهایمان به او پناه می بریم 🔸 و به خاطر گناهانی که از ما سر زده است ، طلب بخشش می کنیم 🔸 و شهادت می دهیم که خدایی جز خدای یگانه نیست 🔸 و (حضرت) محمد صل الله علیه و آله بنده و فرستاده او می باشد که خداوند او را به حق فرستاد 🔺 و (مردم را )به سوی او راهنمایی و هدایت کرد 🔺 و ما را به وسیلهٔ او از گمراهی به هدایت ، راهنمایی ساخت 🔺 و از نادانی نجاتمان داد ✅ کسی که از خدا و رسول او اطاعت کند، به رستگاری بزرگی می رسد ✅ و به ثواب پسندیده و رضایت کننده ای دست خواهد یافت ✅ و کسی که از خدا و رسولش نافرمانی کند، زیان می بیند و مستحق عذاب دردناکی خواهد شد. 🔻 پس با شنیدن ( دستورات خدا و رسولش) 🔹 اطاعت کردن ، 🔹خیر خواهی کردن 🔹 و با نیکی برخورد کردن ، 🔸 به سوی رستگاری بروید 🔹 و خود را در راه راست قرار دهید 🔹و کارهای ناپسند را ترک کنید 🔹 و حق را میان خودتان رد و بدل کنید 🔹 و همدیگر را برای رسیدن به حق یاری نمایید 🔹 و در مقابل انسان ستمگر نادان ایستادگی کنید 🔹 و به کارهای خوب دستور داده و از کارهای بد، نهی نمایید. 🌹 برتری صاحبان فضل را بشناسید. 🤲 خداوند ما و شما را به سوی هدایت محفوظ کند 🤲 و بر تقوا ثابت قدم نماید 🤲 و از خداوند برای خود و شما طلب بخشش می کنم. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱ قسمت چهارم صفحه ۳۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۵ متن نود و هشت 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 در روایتی آمده است که 🍃 مردی به نزد امام حسن علیه السلام آمد و عرض کرد ای فرزند رسول خدا پروردگار را به گونه ای برای من توصیف کن مثل اینکه او را می بینم. 🌸 امام حسن علیه السلام ، کمی سکوت کردند و سپس سر مبارک را بالا آوردند و فرمودند: 🍀 ستایش مخصوص خداوندی است که 🔸 برای او ابتدایی مشخص نیست 🔸 و پایانی ختم شده وجود ندارد 🔹 نسبت به قبل ، درک نمی شود 🔹 و نسبت به بعد محدود نمی گردد 🔸 و انتهایی( به حتی یعنی تا کی) ندارد. ( زمان دار نیست ) 🔸 شخص نیست تا مورد تجربه و آزمایش قرار بگیرد 🔹 و در صفات اختلافی ندارد تا پایانی داشته باشد. 🔹 عقل و گمان ، فکر و آنچه در آن می گذرد و اندیشه و ذهن آن ، نمی توانند او را درک کنند تا گفته شود تا چه موقع هست؟ 🔸 از چیزی ( و جایی) شروع نشده 🔸 و بر چیزی آشکار نشده است (خود را به چیزی نشان نداده است.) 🔹 و در چیزی پنهان نشده است 🔹 و چیزی را بدون آفریدن ، رها نکرده است. 🔸 مخلوقات را آفرید و او آفرینندهٔ نوآور بود ( بدون استفاده از الگوبرداری از چیزی آفرید.) 🔸 هر چه را به وجود آورد ، با همان آغاز نمود و با آنچه آغاز نمود ، آفرید 🔹 و هر چه را خواست ، انجام داد 🔹 و آنچه را زیاد کرد اراده نمود. ✅ این خدایی است که پروردگار جهانیان می باشد. ______________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۵ صفحه ۴۳ و ۴۵ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۶ متن نود و نه 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 سهل بن زیاد 🌸 از امام هادی علیه السلام نقل می کند که آن حضرت فرمودند: 🍀 پروردگارا ! 🔸 خیالِ خیال پردازان به کجی رفته 🔸 و نگاهِ ناظران ناتوان شده 🔸 و توصیفِ توصیف کنندگان درهم ریخته 🔸 و سخنِ باطل کنندگان ، از درک جایگاه دست نیافتنیِ تو نابود شده است. 🔸 آیا دست یابی به اوج قدرت تو امکان دارد؟ 🔸 در حالی که تو در جایگاه بی پایان هستی 🔸 و چشمی با اشاره و کلامی بر تو قرار نمی گیرد ✅ هرگز ✅ و باز هم هرگز 💠 ای نخستین! 💠 ای یگانه ! 💠 ای فرد! ✔️ به بزرگی جایگاهت از همه برتری ، ✔️ و به جبروت افتخارت از هر نهایتی بالاتری. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۱۹ صفحه ۶۳ ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۷ متن یکصد 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻جابر جعفی می گوید مردی از دانشمندان شام ◀️ به نزد امام باقر علیه السلام در آمد و عرض کرد به نزد شما آمده ام تا سؤالی بپرسم و کسی را پیدا نکردم که توضیح آن را برای من بگوید از سه گروه از مردم (دانشمند) سؤال خود را پرسیدم که هر گروهی برخلاف دیگری پاسخ مرا داد . 🌸امام باقر علیه السلام فرمود: سؤال تو چیست؟ 🔸 آن مرد عرض کرد از شما می خواهم که بفرمایید اولین چیزی که خداوند آفرید ، چه بود؟ 🔹 عده ای می گویند : قدرت 🔹 گروهی می گویند : علم 🔹 و دیگران می گویند : روح بوده است. 🌸 امام باقر علیه السلام فرمود: ↩️ چیزی به تو نگفتند (حقیقت مسئله را به تو بازگو نکرده اند ) 🍀 و من به تو می گویم : ☑️ خداوند بود و چیزی جز او نبود. ☑️ هنگامی که عزّتی نبود عزیز بود ، ☑️ چون او قبل از عزّت است ↩️ و این معنای سخن خداوند است که فرموده است: 📕 «سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ» « پروردگار تو پاک است ، همان پروردگاری که از آنچه وصف می کنند برتر است.» (سورهٔ صافات آیهٔ ۱۸٠ ) ☑️ هنگامی که آفریده ای نبود او آفریدگار بود. ✅ نخستین چیزی که آفرید آن بود که همۀ اشیاء از او است و آن ،آب است. 🔸 پرسش کننده پرسید: آیا چیز را از چیزی آفرید و یا از غیر چیز؟ 🌸 امام علیه السلام فرمود : ✔️ چیزها را از چیز قبلی نیافرید ✔️ و اگر آن چیز را از چیزی می آفرید دیگر برای آن پایانی نبود و در این صورت تا خدا بود، آن چیز هم همراهش بود ، ✔️ در حالی که خدا بود و چیزی با او نبود. پس چیزی را آفرید که همۀ چیزها را از آن آفریده است پس آن ، آب است. ____________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲٠ صفحه ۶۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۸ متن صد و یک 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🌸 امام علی علیه السلام 🌹 از رسول خدا صل الله علیه و آله ↩️ نقل می کنند که آن حضرت فرمودند: ✅ یگانه دانستن خداوند نصف دین است ✅ و با صدقه دادن روزی را به طرف خود بکشانید. ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 🔻 داوود بن قاسم می گوید : 🌸از امام رضا علیه السلام شنیدم که می فرمود : ✔️ کسی که خداوند را به مخلوقاتش تشبیه کند ، مشرک است ✔️ و کسی که او را به مکانی توصیف نماید، کافر است ✔️ و کسی که آنچه از آن نهی شده است را به خداوند نسبت بدهد دروغ گو است. ↩️ سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: 📕 «إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰٓئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ» «کسانی به خداوند نسبت دروغ می دهند که به آیات الهی ایمان نیاورده اند و این گروه دروغ گویان هستند» ( سورهٔ نحل ، آیهٔ ۱٠۵). ________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۲۴ و۲۵؛ صفحه ۶۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ٠۹ متن صد و دو 🔰 یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی 🔻 نزال بن سبره می گوید: مردی یهودی به نزد امام علی علیه السلام آمد و عرض کرد: ای امیر مؤمنان پروردگار ما از چه موقع وجود دارد؟ 🌸 حضرت علی علیه السلام فرمود: 🍀 از چه موقع هست؟ به چیزی گفته می شود که ابتداء نبوده و بعد به وجود آمده است 🍀 و پروردگار ما بدون آنکه بودنی باشد، وجود داشت . ( یعنی ) بود ، 🍀 بی آنکه چگونگی داشته باشد. 🍀 همواره بود و خواهد بود ، بدون آن که چگونگی داشته باشد. 🍀 او بود بدون آنکه قبلی وجود داشته باشد ، 🍀 او قبل از هر قبلی بود ، بی آنکه قبلی باشد و یا آغاز و پایانی وجود داشته باشد. 🍀 او پایان است در حالی که پایانی برای او نیست ، 🍀 پایانی است که تمام پایان‌ها به او ختم می‌شوند و او پایان هر پایان پذیری است. ____________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب دوم ، یگانگی خداوند و شباهت نداشتن او به موجودی، حدیث ۳۳ صفحه ۷۷ و ۷۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱٠ متن صد و سه 🔰 باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی 🔻 شريح بن هانی از پدرش نقل می کند که گفته است مردی اعرابی (بیابان نشین ) در روز جنگ ،جمل در برابر امام علیه السلام ایستاد و گفت : 🔸 ای امیر مؤمنان آیا شما می گویید که خداوند یگانه است؟ 🔹 در این هنگام تعدادی از یاران حضرت به او حمله ور شدند و گفتند مگر نمی بینی که امیر مؤمنان (به دلیل جنگ) نگران هستند؟ 🌸 حضرت فرمودند : او را رها کنید ، (زیرا) آن چه این مرد بیابان نشین می خواهد ، همان چیزی است که از این گروه (اصحاب جمل ) می خواهیم . 🌸 سپس فرمودند: 🍀 ای مرد بیابان نشین ! این سخن که خداوند ، یکی است، ♦️ بر چهار قسم می باشد : 🔻دو قسم از آن چهار قسم ❌ بر خداوند، جایز نیست، ✅ دو قسم در مورد خداوند صحیح است . 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح نیست، 1⃣ ❌ سخن کسی است که با گفتن «یک » ، عدد را در نظر گرفته باشد ، زیرا چیزی که یک بوده و دومی ندارد جزء عدد نیست مگر نمی بینی که هرکس بگوید ،خداوند یکی از سه نفر است کافر است 2⃣❌ و کسی که بگوید او یکی از مردم است و قصدش نوعی از جنس باشد ، در مورد خداوند صحیح نیست ، زیرا این شباهت دادن است و پروردگار ما ، از این سخن بالاتر است. 🔰 اما آن دو قسمی که صحیح است ، 1⃣✔️ سخن کسی است که می گوید او یگانه ای است که در میان پیامبران ، شباهتی برای او وجود ندارد . پروردگار ما این چنین است. 2⃣ ✔️ و سخن کسی که می گوید او در معنا و حقیقت یگانه است به این معنا که در وجودی که دارد و در عقل و خیال ، تقسیم پذیر نیست، پروردگار ما ، این چنین است. _________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب سوم ، باب معنای یگانگی ، خداشناسی و یکتا پرستی ، حدیث ۳ صفحه ۸۷ و ۸۹ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
سلام علیکم 🔻شرح کامل سقیفه و کیفیت آن از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی با ترجمه فارسی ◀️ را در کانال سقیفه شناسی ملاحظه بفرمایید . 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۱ متن صد وچهار 🔰 درباره اینکه خداوند شیء است. 🔻 عيسى بن عُبید می گوید : 🌸 حضرت ابوالحسن (امام رضا علیه السلام ) به من فرمودند: 🍀 اگر گفته شود که مرا از خداوند آگاه کن که آیا شیء است یا خیر؟ تو چه می گویی؟ 🔸 عرض کردم خداوند ، برای خود شیء را ثابت دانسته است ، آن جایی که در قرآن می فرماید : 📕 «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهَادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهِيدٌ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۚ..» 🍀 «ای پیامبر بگو کدام شیء در شهادت بزرگتر است؟ بگو که خداوند بین من و شما شاهد است.» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱۹ ) 🔸 پس من می گویم ،خداوند شيء است ✅ اما مثل دیگر اشیاء نمی باشد. 🔸 زیرا اگر (به طور کلی ) شیء بودن را از او نفی کنیم( لازمه اش) باطل دانستن و نفی خداوند می باشد. 🌸 حضرت امام رضا علیه السلام به من فرمودند : 🍀 راست گفتی و (به منظور واقعی شیء). رسیدی . 🌸 سپس فرمودند: ◀️ مردم دربارۀ توحید سه عقیده دارند: 1⃣ نفیِ (خداوند) 2⃣ تشبیهِ (او به چیزی ) 3⃣ و ثابت دانستن او ، بدون این که به چیزی شبیه باشد . ✔️ عقیدهٔ نفی و تشبیه صحیح نیست ـ ↩️ زیرا چیزی شبیه خداوند نیست ✅ و راه سوم که خداوند بدون این که به چیزی شباهت داشته باشد راه صحیح است. _________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۷ درباره اینکه خداوند شیء است.، حدیث ۸ صفحه ۱۲۷ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺روش جستجو و دسترسی آسان به احادیث 🔸 در کانال سقیفه شناسی این کلیپ ۵۴ ثانیه ای را ملاحظه بفرمایید . کانال سقیفه شناسی 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh https://eitaa.com/sagifeh
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۲ متن صد و پنج 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻عبدالله بن سنان 🌸از امام صادق علیه السلام دربارهٔ (این آیهٔ قرآنی ) نقل می کند 📕 «لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ » «چشمها او را نمی بینند ولی ،او چشم ها را می بیند» . ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۳) 🌸 که آن حضرت فرمودند: 🍀 منظورِ خداوند ، احاطه کردن گمان است ( یعنی منظور از چشم ، خیال است) 🔻 مگر نمی بینی که فرموده است : 📕 «قَدْ جَآءَكُمْ بَصَآئِرُ مِنْ رَبِّكُمْ » «چشم هایی از طرف خداوند به شما داده شد» ( سورهٔ انعام ، بخشی از آیه ۱٠۴) ↩️ و منظور ،نور چشم نیست 📕 « فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ » «پس کسی که بیناست ، برای خودش است» ↩️ و از بصر چشم قصد نشده است 📕 « وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا » «و کسی که نابیناست ، برای خودش است» ↩️ و نابینایی چشم ها قصد نشده است . 🔺و ( در تمام این موارد) احاطه نشده ، بلکه خیال و تفکر قصد شده است. 🔻 همان طوری که گفته می شود : 🔸 فلانی به شعر ، آگاه است 🔸 و فلانی به (علم) فقه آگاه است 🔸 و فلانی به درهم ها آگاه است 🔸 و فلانی به لباس بصیر است (شناخت دارد) . ✅ خداوند بزرگتر از آن است که با چشم دیده شود. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱٠ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۳ متن صد و شش 🔰 روایاتی درباره عدم دیدن خداوند 🔻 ابوهاشم جعفری 🌸 از امام رضا علیه السلام نقل می کند که از آن حضرت درباره خداوند پرسیدم 🔸 که آیا ( خداوند ) وصف می شود؟ 🌸امام رضا علیه السلام فرمودند : آیا قرآن خوانده ای؟ 🔸 عرض کردم بله . 🌸 فرمودند: آیا این آیه را خوانده ای « چشم ها او را درک نمی کنند ولی او چشم ها را درک می کند» 🔸 عرض کردم بله. 🌸 فرمودند ابصار را می شناسید؟ 🔸عرض کردم بله . 🌸 فرمودند آنها چه چیز هستند؟ 🔸 عرض کردم : منظور، نور چشم ها هستند . 🌸 فرمودند : 🍃 فکرِدرون ، بیشتر از نور چشمان است. ✅ پس اندیشه ها ، او را درک نمی کنند در حالی که او ، اندیشه ها را درک می کند. __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ، باب ۸ ، روایاتی درباره عدم دیدن خداوند ، حدیث ۱۱ صفحه ۱۳۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
ابن ابی الحدید غضب حضرت فاطمه علیها سلام را از گناهان صغیره و بخشیده شده می داند !!! ابن ابی الحدید بعد از آوردن ( روایات عامه در خصوص ماجرای بیعت با ابوبکر) چنین می‌گوید: آن چه از نظر من صحیح می‌باشد این است که فاطمه - علیها السلام - با غضب از ابوبکر و عمر از دنیا رفتند و وصیت نمودند تا آن دو بر پیکر ایشان نماز نخوانند و این امر از نظر اصحاب ما [اهل تسنن] از گناهان صغیره و بخشیده شده آن دو است. و بهتر آن بود که آن دو ایشان را اکرام می‌نمودند و حرمت منزلت ایشان را حفظ می‌کردند. ولی آن دو از تفرقه و فتنه بیمناک شده بودند و آن چه را که به گمان خودشان بهتر بود انجام دادند. ابوبکر و عمر از دین و یقینشان از جایگاهی ویژه برخوردارند... و اگر هم چنین چیزی اثبات شود، گناه کبیره نیست و بلکه از گناهان صغیره به شمار می‌آید و نباید به جهت آن تبرّی یا تولی نمود. - -------------------------------------------------------------- [۱]: شرح النهج ۲ ر ۲۰ 🔻سقیفه شناسی https://eitaa.com/sagifeh/276
┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄ 🍀 ۱۴ متن صد و هفت 🔰 دربارهٔ قدرت خداوند 🔻 محمد بن ابی نصر می گوید : گروهی از ماوراء النهر (عراق) به نزد ابوالحسن امام رضا علیه السلام آمدند و عرض کردند : 🔸 به نزد شما آمده ایم تا از سه مسئله سؤال کنیم . اگر به آنها جواب دادید یقین می کنیم که شما دانا هستید. 🌸 حضرت فرمودند: بپرسید. 🔸گفتند : ما را از خداوند مطلع کن که 🔹 کجا 🔹و چگونه می باشد 🔹و به چه چیزی تکیه زده است؟ 🌸 حضرت فرمودند : ✅ خداوند خودش چگونگی را چگونه قرار داده است پس خودش بدونِ چگونگی است ✅ و خودش به مکانیت ، مکان داده است پس خودش بدون مکان است ✅ و به قدرتِ خودش تکیه زده است. 🔸 آنها گفتند : 🍃 شهادت می دهیم که شما دانا هستید. (شیخ صدوق رحمة الله می گوید : منظور از این که خداوند به قدرت خود تکیه زده است یعنی بر ذات خودش تکیه می زند ، زیرا قدرت ، از صفات ذات خداوند متعال است ). __________________________________ 📕 کتاب توحید شیخ صدوق ،باب ۹، دربارهٔ قدرت خداوند ، حدیث ۳ صفحه ۱۵۳ و ۱۵۵ ،ترجمهٔ استاد علی اکبر میرزایی ┄┅═══✼🍃🌸🍃✼═══┅┄ 💠 آدرس کانال انس با نهج البلاغه @ons_ba_nahj
هدایت شده از سقیفه شناسی
شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه.pdf
257.8K
◀️شرح مبسوط صحیفهٔ ملعونه ↩️ به روایت حذیفهٔ یمانی 📗 بحار الانوار ، جلد ۲۸ ، باب ۳ حدیث ۳ انتشارات مجازی قائمیه اصفهان 🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸🍃🔸 کانال سقیفه شناسی https://eitaa.com/sagifeh