eitaa logo
اصول دین (زیر نظر استاد محمدی)
10.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
981 ویدیو
195 فایل
پاسخ به سوالات اعتقادی پاسخ شخصی استاد محمدی به سوال شما ارسال سوال به @osooledin_110. (ادمین کانال)
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1245538164.mp3
1.42M
مادر شوهرم بسیار ظلم می کند،از خدا نمی ترسد ،گویی خدا شده. جواب بدی را با بدی نمی دهم . می ترسم دیوانه شوم. حاضرم همسرم طلاقم بدم و بچه ها را خودش بردارد .خیلی حالم بد است ،نیاز به دلداری دارم. ۱۳ سال است ،توسلاتم نتیجه نمی دهد. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245541119.mp3
1.27M
یکی از راه های شناخت ، عقل معرفی می،شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ، نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم ؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : یکی از راه های شناخت ،عقل معرفی می شود ،در حالی که گاه عقل حکمی می کند که به نظر درست می رسد و بعد از چند سال با رشد فرد ،نظرش تغییر می کند ،چگونه به این عقل اعتماد کنیم؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم عقل در ان مواردی (حجت است)که بداهت عقلی وجود دارد و (در) مستقلات عقلیه . ان جا حجت است و حکمش مورد قبول است .در بعد نظری ، ان جایی که جنبه نظری دارد و همه یک حکم نمی کنند ، ان جا حجت نیست، که شما گفتید که ،الان یک حکمی می کند عقل ،دوسال بعد حکمش عوض می شود .اگر ان موقع عقلا ی دیگری بودند ، ان حکم اولی را قبول نداشتند می گفتند نه ! شما اشتباه می کنید، این عقل،عقل نظری است، این عقل بدیهی نیست. ان عقلی که راه شناخت است و انسان به ان یقین می کند ،ان عقل بدیهی است. همان مستقلات عقلی است . در ان جا انسان تردید ندارد و گرنه در عقل نظری خب ، بله ، اختلاف نظر هست بین عقلا . و مطلب بعد که من فکر می کنم، شما بین عقل و علم خلط کرده باشید. ان که بعد ها ، بعد از دو سال دیگر عوض می شود، به نظرم علم است. مثلا شما در دو سال قبل خیال می کردید که این قرص و این دارو و یا فرض کن این غذا برای مزاج شما خوب است و دوسال بعد متوجه می شوید که نه ان دارو و ان غذا برای مزاج شما ضرر داشته ،این بیشتر ، این علم است و من فکر می کنم منظور شما علم است نه عقل . مثلا دو سال پیش عقل می گفت خدا یکی است، بعد از دو سال عقل می گوید خدا دوتا است ؟ یا دو سال پیش می گفت :«دو دو تا چهار تاست » بعد از دو سال می گوید :«من اشتباه می کردم، دو دو تا چهار تا نیست» ؟ نه حکم عقل ... قطعی است،جزمی است ان علم هست که مرتب در حال تغییر و استکمال است. 🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245539154.mp3
2.47M
وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا. با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید. آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟ و اگر کسی به غیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند ، مرتکب معصیت شده؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سؤال :  وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا. با توجه به کریمه فوق در صورت متنبه نشدن زوجه در مرحله اول و دوم، محدوه ضرب را مشخص کنید. آیا تاویلات و تفسیراتی مثل چوب جارو و غیره مبنای خاصی دارد؟ و اگر کسی بغیر این تاویلات و تفسیرات عمل کند مرتکب معصیت شده؟ ✅پاسخ : بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم بله . خُب این یک عام است که مخصص هایی دارد ؛ از جمله مثلاً آیات و روایاتی که بحث دیه را مطرح می کند ، آن ها ، این جا ، تخصیص می زنند، یعنی شما (اگر)طوری بزنید که قرمز شود یا کبود شود یا سیاه شود ، که خُب دیه دارد ، حرام هم هست . چون ، آن ، این مطلب عام را ، این حکمِ عام را ، تخصیص می زند . همین طور مخصّص های عقلی وجود دارد . ضرب ، ضربی باید باشد که ، عرض کنم که ، به حدّ دیه نرسد ؛ یعنی قرمز نشود و کبود نشود ، سیاه نشود. بحث چوب جارو و این ها را هم ، توی روایات داریم . چوب جارو که نه ، مثلاً خلال دندان و این چیزها را داریم ، در روایات داریم . آن هم تفسیر و تأویل نیست ، بلکه درواقع روایت است که ، زدن باید مثلا به این حد باشد . جهتش هم این است که باید باعث دیه نشود ، و إلّا بخواهد فرض کن با یک چیزی زده شود که دیه واجب بشود که خب معلوم است که خلافِ دستورِ دیۂ قرآن و حکم اسلام را ، عمل کردید. پس این ها تأویل نیست . بلکه این ها در واقع ، تفسیرِ همان ضرب است یا بیانِ ضرب است ، حدّ ضربه را ، مشخص می کند. این را هم توضیح می دهم که ،درواقع از باب نهی از منکر است . در نهی از منکر که سه مرتبه دارد : مرتبۂ اولش که قلبی باشد خب هیچ شرطی ندارد . مرتبۂ دومش که زبانی باشد ، خب چهار تا شرط دارد . مرتبۂ سومش که یدی باشد که همان ضرب و شتم و چیز هایی از این قبیل باشد ، حتماً باید با اجازه حاکم شرع باشد ، آن هم در محدوده ای که مشخص هست . و این از آن قبیل است ، بنابراین در همان حدّی که شرع مشخص کرده باید نهی از منکر کرد. این را هم بگویم که مردی هم اگر ناشز باشد ، حکمش همین است .منتها این جا دیگر زن نیست که اجرا می کند حکم را ، خودِ حاکمِ شرع ، اجرا می کند . پس این اختصاص به زن ها ندارد . اگر زنی ، خوفِ نشوزش بود ؛ اول موعظه ، بعد قهرِ در رختخواب ، بعد هم ضرب . اگر مردی هم ناشز شد ؛ خودِ حاکم شرع گوشش را می گیرد و می آوَرَدَش در راه . این جوری نیست که بگوییم که فقط خاصّ زن ها است این مطلب. البته در تفسیرِ این ضرب ، بعضی ها هم گفتند ، که در قرآن هم داریم : "ضرب فی الارض" ، در قرآن هم داریم ، یعنی مسافرت کردن . بعضی از مفسّرین هم گفته اند مراد از " ضرب "این جا همان سفر کردن است . پس اول نصیحتش کنید ، اگر نشد ، در رختِخواب با او قهر کنید ، اگر نشد ، بروید مسافرت . ما این را قبول نداریم. ولی یک تفسیر است . این هم یک تفسیر است که "ضرب" را اصلاً کلّاً به معنای "زدن" نگرفته اند ، به معنای مسافرت گفتند . چون "ضربِ فی الأرض" در قرآن هم داریم . باز من تاکید می کنم ما این تفسیر را قبول نداریم ؛ ولی این هم یک تفسیر است که بعضی مفسّرین دارند. 🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1245540499.mp3
911.9K
فرق سرزنش با نصیحت و نهی از منکر چیه؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : فرق سرزنش با نصیحت و نهی از منکر چیست؟ ✅ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم این ها عام و خاص من وجه اند. گاهی نصیحت هست و نهی از منکر نیست گاهی نهی از منکر هست و نصیحت نیست و گاهی مشترک اند. مثلا فرض کنید که یک وقت شما می خواهید(یک جایی غیبتی بشوپ )بگویید غیبت نکن، این جا نصیحتش نکردید. نهی از منکرش کردید .یک وقت به او می گویید که غیبت نکن ،چون غیبت کردن باعث می شود که انسان گوشت برادر مرده اش را بخورد واین که غیبت بدتر از زنا است و همین طور ...این می شود نصیحت. توضیح می دهید برایش که غیبت نکن . از ان طرف هم گاهی انسان نصیحت می کند، اما نهی از منکر نیست .طرف منکری انجام نداده ،شما نصیحتش می کنید که با فلانی دوست نشو با فلانی دوست بشوید، شما را به گناه وادار می کند. این جا منکری نیست ،نصیحت است. پس رابطه ی بین نصیحت و نهی از منکر شد رابطه ی عام و خاص من وجه(در صوت کلمه «مطلق»اشتباه لفظی بود) یک وجه اشتراک دارند ،دو وجهه افتراق. 🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
60fdc9b42d01546f5666a778_-647421244580135533.mp3
507.7K
اگر احترام ظاهری پدر راحفظ کنم به طوری که ازمن هیچ موقع نرنجد ولی قلبا دوستشان نداشته باشم (به دلیل بی محبتی به فرزندان و...)،باز هم عاق والدین محسوب می شوم؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245536849.mp3
929.1K
ایا مصلحت است وقتی همسرم و خانواده اش از نظر اعتقادی و دستورات شریعت ضعیف هستند و شوهرم از مسکرات استفاده می کند و اصرار بر فرزند بیشتر دارد ،فرزند دار شوم ؟ سعی می کنم خودم فضای خانه را معنوی کنم و رعایت کنم. ایا این همسر و خانواده اش امتحان الهی هستند؟(بسیار در انتخاب همسر دقت کرده بودم) کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
t_voice1244091583.ogg
158.3K
نکاتی را بفرمایید که تا صبر را در خودم شکل بدهم. کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال: نکاتی را بفرمایید که بتوانم صبر را در خودم شکل بدهم. ✅پاسخ: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در روایات ما برای صبر پیدا کردن، برای این‌که انسان صبور شود ، تصبّر پیشنهاد شده است. یعنی تمرین صبر. در تعلیم و تربیت و در اخلاق ، مخصوصا اخلاق کلاسیک ، دو گام را گفته‌اند که انسان باید بردارد: گام نظری . انسان با مطالعه آثار و برکات صبر در قرآن ، در روایات ، در گفتار بزرگان و الی آخر، نظرش نسبت به صبر ، صد در صد نظر مثبت بشود و دو: در عمل ، تمرین صبر و بردباری کند .که پیامبران ، در روایت دارد همه آن‌ها و همان غالبشان ، مدتی چوپانی کردند .این سر و کله زدن با آن حیوان زبان نفهم به این‌ها شرح صدر و بردباری می‌دهد. و نکته بعدی این‌که هر روز صبح دست روی قلب گذاشتن، هفتاد بار « یا فتّاح» گفتن باعث سعه صدر و صبوری می‌شود. 🖋 پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه ۲-۸-۱۴۰۰.m4a
3.61M
ادامه شرح دعای پانزدهم ● پسندم آنچه را جانان پسندد ● برایش بنویسید ... کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245538296.mp3
235.8K
علما و دانشمندانی که دین و مذهب حق را می شناسند اما از روی تعصب قبول نمی کنند و مانع هدایت مردم می شوند ،ایا در جهنم جاودانه می مانند یا بیرون می ایند؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا بهتر نبود خدا ما را خلق نمی کرد؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
1_1245539365.mp3
442.5K
فرق امامت با ولایت چیست؟ کدام بالاتر است؟ کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
❓سوال : فرق امامت با ولایت چیست؟کدام بالاتر است؟ ✅پاسخ:بسم الله الرحمن الرحیم این ها در عرض هم نیستند که بگوئیم کدام بالاتر است،بلکه ولایت یکی از شوون امامت است. امام خصوصیاتی دارد ، ویژگی هایی دارد ،شوونی دارد. یکی ازشوونش ، ولایتش است. که ولایت، هم ولایت تکوینی وهم ولایت تشریعی دارد. شوون دیگر هم دارد:مثل عصمت، مثل علم لدنی وچیزهایی از این قبیل. یکی از شوون امام وامامت ، بحث ولایت است، پس ولایت می شود درطول امامت نه در عرضش، که بخواهیم بگوئیم کدام مهم تر است. 🖋پیاده شده از صوت استاد محمدی کانال ایتای استاد محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیمرغ قاف عشق.حضرت سید موسی زرآبادی.: 🌷۱۰۰ خصلت از خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم)🌷 بي‌شک تأسي به سيره و سنت آن حضرت براساس آيه‌‌کريمه «و لکم في رسول‌الله اسوه حسنه» و از جمله آنچه در اين مطلب به آن اشاره شده، راهگشاي مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه مسلمانان خواهد بود. ۱-هنگام راه رفتن با آرامي و وقار راه مي رفت ۲-در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳-نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴-هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵-وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶-با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷-هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸-هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹-چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰-سکوتي طولاني داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱-هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲-چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او مي نشست. ۱۳-با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴-در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵-هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶-در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷-هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸-اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹-اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰-اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱-کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲-هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳-هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴-پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵-چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمودـ« چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶-با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷-دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸-هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹-بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰-به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱-کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲-آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳-هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴-هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵-هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶-هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷-هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸-از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹-هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰-بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱-از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲-سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳-اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴-با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵-در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶-ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷-وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸-هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹-اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰-اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه ميکرد 🍏🍎🍏 ۵۱-عزيزترين افراد نزد او کسي بود که خيرش بيشتر به ديگران مي رسيد. ۵۲-احدي از محضر او نا اميد نبود و مي فرمود « برسانيد به من حاجت کسي را که نمي تواند حاجتش را به من برساند.» ۵۳-هرگاه کسي از او حاجتي مي خواست اگر مقدور بود روا مي فرمود و گرنه با سخني خوش و با وعده اي نيکو او را راضي مي کرد. ۵۴-هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد. ۵۵-پيران را بسيار اکرام مي کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. ۵۶-غريبان را خيلي مراعات مي کرد. ۵۷-با نيکي به شروران، دل آنان را به دست مي آورد و مجذوب خود مي کرد. ۵۸-همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادي از خدا بردل داشت . ۵۹-چون شاد مي شد چشم ها را بر هم مي گذاشت و خيلي اظهار فرح نمي کرد. ۶۰-اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمي شد . ۶۱-مزاح مي کرد ام
ا به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمي زد. ۶۲-نام بد را تغيير مي داد و به جاي آن نام نيک مي گذاشت. ۶۳-بردباري اش همواره بر خشم او سبقت مي گرفت. ۶۴-از براي فوت دنيا ناراحت نمي شد و يا به خشم نمي آمد. ۶۵-از براي خدا آنچنان به خشم مي آمد که ديگر کسي او را نمي شناخت ۶۶-هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. ۶۷-هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويي نبود. ۶۸-در حال خشنودي و نا خشنودي جز ياد حق بر زبان نداشت. ۶۹-هرگز درهم و ديناري نزد خود پس انداز نکرد . ۷۰-در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱-روي خاک مي نشست و روي خاک غذا مي خورد. ۷۲- روي زمين مي خوابيد. ۷۳-کفش و لباس را خودش وصله مي کرد. ۷۴-با دست خودش شير مي دوشيد و پاي شتر ش را خودش مي بست. ۷۵-هر مرکبي برايش مهيا بود سوار مي شد و برايش فرقي نمي کرد. ۷۶-هرجا مي رفت عبايي که داشت به عنوان زير انداز خود استفاده مي کرد. ۷۷-اکثر جامه هاي آن حضرت سفيد بود. ۷۸-چون جامه نو مي پوشيد جامه قبلي خود را به فقيري مي بخشيد. ۷۹-جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰-در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز مي کرد. ۸۱-ژوليده مو بودن را کراهت مي دانست. ۸۲-هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود. ۸۳-هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک مي زد. ۸۴-نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز مي يافت. ۸۵-ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه مي داشت. ۸۶-هرگز نعمتي را مذمت نکرد. ۸۷-اندک نعمت خداوند را بزرگ مي شمرد. ۸۸-هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت. ۸۹-موقع غذا هرچه حاضر مي کردند ميل مي فرمود. ۹۰-در سر سفره از جلوي خود غذا تناول مي فرمود. ۹۱-بر سر غذا از همه زودتر حاضر مي شد و از همه ديرتر دست مي کشيد. ۹۲-تا گرسنه نمي شد غذا ميل نمي کرد و قبل از سير شدن منصرف مي شد. ۹۳-معده اش هيچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴-در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵-تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمي خورد. ۹۶-بعد از غذا دستها را مي شست و روي خود مي کشيد. ۹۷-وقت آشاميدن سه جرعه آب مي نوشيد؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. ۹۸-از دوشيزگان پرده نشين با حياتر بود. ۹۹-چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه مي خواست. ۱۰۰-اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم مي کرد: بخشي براي خدا، بخشي براي خانواده و بخشي براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت مي کرد. 📗منابع: کتاب «منتهي الآمال» محدث قمي و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسي🌹 🍏🍎🍏