eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.7هزار دنبال‌کننده
673 عکس
1هزار ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰اقسام خود ✧ارتباط میان عقل، عهد، عقد 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
۸ اسفند ۱۴۰۱
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۴_قسمت۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰اقسام خود ✧ارتباط میان عقل، عهد، عقد
░🌿░🌿░ .﷽. ░🌿░🌿░ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ﴿۴۴﴾ ❇️ما انسان‌ها سه تا خود داریم 🍁خودِ ربّانی: ودیعهٔ الهی است، مِلک ما نیست. 🍁خودِ حیوانی: مرکبی است برای رشد نفسانی ما. 🍁خودِ نفسانی: اگر از خودِ ربّانی مدل برداری کند، ربّانی می‌شود؛ و اگر مسیر ربّانی را طی نکرد، پایین می‌رود و هم‌سطح بهائم می‌شود؛ كَمَثَلِ اَلْحِمٰارِ، جمعه، ۵ ↫یعنی از کلاس انسانیت به کلاس حیوانیت تنزل می‌کند، بلکه از حیوانیت به کلاس نباتی و شجر بودن تنزل می‌کند، و حتی از نبات بودن به حجر بودن (سنگ) سقوط می‌کند. ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجٰارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً...، بقره، آیه ۷۴ 💠أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ ←اکثر مفسرین گفته‌اند منظور از "بِّر" تورات است. 💠أَفَلاَ تَعْقِلُونَ چرا تعقل نمی‌کنید؟! 🔸عقل: تشخیصُ الصَلاح وَ الفِساد فی جریان الحیاة؛ چیزی که صلاح و فساد ما را در زندگی تشخیص می‌دهد "قوهٔ عاقله" نام دارد. ◆عقل: از عِقال می‌آید. ⇠عِقال: یعنی بستن. ▽لذا کلماتی مانند عقل، عقد و عهد با هم اشتقاق دارند و همهٔ آنها نشانهٔ یک نحوه بستن هستند. ◆عهد: بستن قرارداد، یعنی یک حدودی را بستن. ◆عقد: یعنی دو نفر که قبلا هیچ ارتباطی با هم نداشتند، به هم وصل شوند. @ostad_adabi ░🌿░🌿░ 🌿░
۹ اسفند ۱۴۰۱
۱۰ اسفند ۱۴۰۱
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۴_قسمت۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰تعریف و معنای عقل 📽مشاهده ویدئ
.: ░🌿░🌿░ .﷽. ░🌿░🌿░ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾ ❇️أَفَلاَ تَعْقِلُونَ؛ آیا نمی‌اندیشید؟! ✳️تعاریف عقل: ☜گاهی به عقل فؤاد گفته می‌شود یعنی عقلی که پخته شده باشد. ☜گاهی صدر، چون مقامش بلند است و در میان حواس صدرنشین است. ☜گاهی نُها، چون نَهی می‌کند. ☜گاهی حِجر، چون منع می‌کند. ▼هر چیزی که منع می‌کند به آن حِجْر می‌گویند. ▽معنای حَجَر: مانع می‌شود میخ از آن عبور کند. ✴️معنای عقل: ⇐لغوی: منع، جلوگیری ⇐اصطلاحی: قوه‌ای که صلاح و فساد را تشخیص می‌دهد. 🌀عقل به دو دسته ممدوح (مقدس) و مذموم (غیر مقدس) تقسیم می‌شود. 🔹اگر زیرساز و بنای عقل ما بر اساس مراتب پایین نفس مانند امّاره، ملهمه، مسوّله باشد. احتمال سقوط و آسیب زیاد است و عقل مذموم و نامقدسی خواهد بود. 🔹امّا اگر عقل ما از مراتب بالاتر نَفْس یعنی لوّامه، مطمئنه، راضیه، مرضیه و کامله الهام بگیرد، این عقل مقدس و ممدوح می‌باشد. @ostad_adabi ░🌿░🌿░ 🌿░
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
10.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰عقل ممدوح و عقل مذموم ✧عقل درونی و بیرونی 📽مشاهده ویدئوهای تفسیری در آپارات👇👇 https://www.aparat.com/osta_adabi @ostad_adabi
۱۳ اسفند ۱۴۰۱
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۴_قسمت۷ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰عقل ممدوح و عقل مذموم ✧عقل درونی و
░🌿░🌿░ .﷽. ░🌿░🌿░ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾ 💠أَفَلاَ تَعْقِلُونَ 🌀عقل به دو قِسم ممدوح (مقدس) و مذموم(نامقدس) تقسیم می‌شود: 🔹عقل ممدوح ←وقتی از دوزخیان می‌پرسند چرا در جهنم هستید؟ ☜می‌گویند: وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ، ملک، ۱۰ اگر گوش شنوا و عقل درستی داشتیم اینجا نبودیم. 🔹عقل مذموم: يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ؛بقره، ۷۵ 💢عده ای که کتابهای آسمانی را تحریف می‌کنند با اندیشه و تعقل آن را انجام می‌دهند این عقل غیر مقدس است. 🔴در تقسیم‌بندی دیگری عقل به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شود: ①- عقل درونی (ذاتی، طبیعی، مطبوع): ↫اگر درک و فهم ما از درون باشد و نیازی به آموزش نداشته باشد، عقل ذاتی نام دارد. ②- عقل بیرونی (تحصیلی، کسبی، مسموع): ↫اگر درک و فهم ما فقط در حد اعضا، جوارح و حواس باشد عقل کسبی و تحصیلی نام دارد. شعری به امیرالمومنین علیه‌السلام نسبت داده شده است رَأيتُ العَقلَ عَقلَينِ فَمَطبوعٌ و مَسموعُ و لا يَنفَعُ مَسموعٌ إذا لَم يَكُ مَطبوعُ كما لا يَنفَعُ الشَّمسُ و ضَوءُ العَينِ مَمنوعُ ☜معنایش اینست: عقل مطبوع و مسموع وقتی می‌توانند خودشان را نشان دهند که کنار هم باشند. اگر کسی عقل تحصیلی داشته باشد امّا عقل مطبوع نداشته باشد مانند این است که خورشید نور بتاباند امّا این فرد چشم نداشته باشد؛ فرد نابینا نمی‌تواند نور خورشید را ببیند. 🔆حضرت امیرعلیه‌السلام می‌فرماید: سرمایه‌های درونی شما مانند اینست که چشم‌تان ببیند. @ostad_adabi ░🌿░🌿░ 🌿░
۱۴ اسفند ۱۴۰۱
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
🔊اطلاعیه 🔹 عرض سلام خدمت همراهان گرامی به اطلاع برسانیم: ضمن عذرخواهی از عدم بارگذاری صوت کلاس تفسیر سورهٔ مبارکه آل‌عمران (شنبه‌ها در قم) به دلیل آماده نبودن صوت 👈ان شاءالله در روزهای آتی در کانال بارگذاری می‌شود. با سپاس از همراهی شما.💐 @ostad_adabi
۱۵ اسفند ۱۴۰۱
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه_۴۴_قسمت۸ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰عقل مطبوع _ عقل مسموع 📽مشاهده و
░🌿░🌿░ .﷽. ░🌿░🌿░ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾ 💠« أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» 🌀عقل به دو دسته مطبوع و مَسموع تقسیم می‌شود: ☜عقل مَسموع: فقط شنیدنی نیست، منظور این است که با حواس بیرونی حاصل می‌شود. ☜عقل طبعی و ذاتی همان عقلی است که از ابتدا همراه انسان است به این عقل، علم نیز می‌گویند. ❇️تشبیهات مختلفی برای عقل بیان کرده‌اند: ⓵-گروهی عقل طبعی را به فطریات و غرایز تشبیه می‌کنند. ⇙فطریات؛ مموری‌هایی در وجود ما هستند یا دستگاه‌های خودفهمی در درون ماست که نیاز به آموزش ندارد.« فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ»(روم/۳٠)و عقل کسبی را به چیزهایی که آموزشی هستند و باید آن را بیاموزند تشبیه می‌کنند. ⓶-گروهی عقل طبعی را بر بدیهیّات تشبیه می‌کنند. ⇙یک سری مسائل، بدیهیّات نظام خلقت‌اند مثلاً عدد دو زوج است و سه فرد است. و عقل مسموع که نیاز به آموزش دارد در مقابل این بدیهیّات قرار می‌گیرد. ⓷- گروهی عقل طبعی را به اصول عقاید و عقل کسبی را به فروع دین تشبیه می‌کنند. ⇙می‌گویند اصول دین در وجود انسان هست انسان ذاتاً موحد است، عدالت را دوست دارد و می‌داند معادی در پیش دارد. ⓸- گروهی می‌گویند عقل طبعی چیزی است که در وجود انسان ریشه دارد یعنی جزو ملکات راسخۀ وجودی انسان است. ✓عقل طبعی مانند آبی است که پای درخت می‌ریزند. ✓عقل مسموع مانند آبی است که داخل ظرف است. @ostad_adabi ░🌿░🌿░ 🌿░
۱۶ اسفند ۱۴۰۱
تفسیرسورهٔ‌مبارکه‌آل‌عمران .mp3
20.8M
┄┅✿🍂❁﷽❁🍂✿┅┄ 📖تفسیرسوره‌مبارکه‌آل‌عمران 👤استادادبی 📌جلسه ۷۲ 🗓مورخ: ۱۴٠۱/۱۲/۱۳ 📍مکان: قم ✳️ تفسیر آیات ۱۵۳- ۱۵۴ إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لاٰ تَلْوُونَ عَلىٰ أَحَدٍ وَ اَلرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرٰاكُمْ فَأَثٰابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلاٰ تَحْزَنُوا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ مٰا أَصٰابَكُمْ وَ اَللّٰهُ خَبِيرٌ بِمٰا تَعْمَلُونَ ﴿۱۵۳﴾ ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ اَلْغَمِّ أَمَنَةً نُعٰاساً يَغْشىٰ طٰائِفَةً مِنْكُمْ وَ طٰائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللّٰهِ غَيْرَ اَلْحَقِّ ظَنَّ اَلْجٰاهِلِيَّةِ يَقُولُونَ هَلْ لَنٰا مِنَ اَلْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ قُلْ إِنَّ اَلْأَمْرَ كُلَّهُ لِلّٰهِ يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مٰا لاٰ يُبْدُونَ لَكَ يَقُولُونَ لَوْ كٰانَ لَنٰا مِنَ اَلْأَمْرِ شَيْءٌ مٰا قُتِلْنٰا هٰاهُنٰا قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ اَلَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ اَلْقَتْلُ إِلىٰ مَضٰاجِعِهِمْ وَ لِيَبْتَلِيَ اَللّٰهُ مٰا فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ مٰا فِي قُلُوبِكُمْ وَ اَللّٰهُ عَلِيمٌ بِذٰاتِ اَلصُّدُورِ ﴿۱۵۴﴾ @ostad_adabi ┄┅✿🍂❁🌼❁🍂✿┅┄
۱۶ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱۷ اسفند ۱۴۰۱