eitaa logo
کانال رسمی استاد ادبی
1.6هزار دنبال‌کننده
593 عکس
903 ویدیو
1 فایل
کانال رسمی استاد ادبی ◽ایتا - بله - تلگرام @ostad_adabi ◾اینستاگرام https://www.instagram.com/ostad_adabi ◾آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi 👤ادمین @matlaealnoor
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۷_قسمت۱۵ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰جهل ممدوح و مذموم ✦درمان جهل مذموم
✧‌🌸‌✧‌🌼‌✧﴾﷽﴿✧‌🌼‌✧‌🌸‌✧ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قٰالُوا أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً قٰالَ أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ ﴿۶۷﴾ 📖أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ 🌀هر جهلی مذموم نیست؛ جهلی مذموم است که آگاهی یا طرح فکری نسبت به آن مفید بوده باشد. و اگر آگاهی یا طرح ذهنی نسبت به چیزی مفید نباشد یا مضر باشد جهل به آن ممدوح است. ☜یکی از راه‌های درمان جهل مذموم این است که با افراد جاهل و غیر عاقل انس نداشته باشد. ❇️امیرالمومنین علیه السلام می‌فرماید:وَ قَطِيعَةُ الْجَاهِلِ تَعْدِلُ صِلَةَ الْعَاقِلِ؛ ✨•↲یک معنای آن این است: اگر خود شما از جاهلی قطع کنید، بدان که خودِ شما به عاقلی وصل می‌شوید. ✨•↲یک معنای دیگر آن اینست: اگر فردی باعث شد که با جاهلی قطع کنید فرد دیگری باعث می‌شود که به عاقلی وصل شوید. ❄️انسان در هر زمینه‌ای، موقعیتی، مکانی، زمانی با فرد جاهل قطع کند، در همان زمینه، موقعیت، مکان و زمان به عاقلی مرتبط می‌شود. ا↫اگر در امر فردی، خانوادگی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی، معرفتی، ارزشی، تربیتی، غایی از جاهلی جدا شود در همان امر به عاقلی وصل می‌شود. 🔺در سطح لایه‌های وجود نیز همینطور است؛ در هر لایه‌ای از جاهلی جدا شود در همان لایه به عاقلی وصل می‌شود. ✓چون خداوند عادل است. ●عادل یعنی «وضع شیء في ما وضع له» @ostad_adabi ✧‌🌼‌✧‌✧‌✧‌🌸‌✧
26.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀🌸🍀🌸🍀🌸 | ✳️تفاوت اخلاق و مکارم اخلاق در سیره‌ی امام سجاد علیه‌السلام @ostad_adabi ‎‌🍀🌸🍀🌸🍀🌸
11.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎬 موضوع کلیپ: 🔰جمع بندی آیه ✦نکات آیه ✦علت مسخره کردن جاهل ✦اقسام علم ✦اقسام جهل 📽 آپارات https://www.aparat.com/ostad_adabi @ostad_adabi
✦*بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ*✦ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» «پدر همچون چراغی پر فروغ، نور بخش خانه است و غم کمی نیست چراغ خانه خاموش گردد.» جناب آقای اشکوری: درگذشـت پــدر بزرگوارتـان حجـةالاسـلام والمسلمــین حـاج سـید محمد رضا حسینی اشکـوری را به جناب عالی و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. از خداوند متعال برایشان طلب مغفرت و برای شما و سایر بازماندگان صبر جزیل خواهانیم. از طرف: موسسه مطلع‌النور شمس‌الشموس @ostad_adabi 🕯🕯🕯🕯🕯
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۷_قسمت۱۶ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰جمع بندی آیه ✦نکات آیه ✦علت مسخره ک
✧‌🌸‌✧‌🌼‌✧﴾﷽﴿✧‌🌼‌✧‌🌸‌✧ وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قٰالُوا أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً قٰالَ أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ ﴿۶۷﴾ ❇️جمع بندی آیه: وقتی حضرت موسی علیه‌السلام به قومش گفت: «إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً» گاوی سر ببرید. آنها گفتند:«أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً»؛ ما را به مسخره گرفته‌ای؟! ا↫حضرت موسی علیه السلام در پاسخ به آنها می‌گوید: «أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ» به خدا پناه می‌برم از اینکه جاهل باشم. *⃣نکات: ①-حضرت موسی علیه‌السلام می‌گوید حرف خداست، نمی‌گوید حرف من است. ②-نفرمود «أمرکم»، می‌فرماید «يَأْمُرُكُمْ» یعنی امر استمرار دارد، برای یکبار نیست، مرتب تکرار می‌شود. ✓«يَأْمُرُكُمْ» دلالت بر فور می‌کند نه تراخی. ③-حضرت موسی علیه‌السلام در پاسخ قومش نمی‌گوید «ما اکون مِنَ المستهزئین، من از مستهزئين نیستم. می‌فرماید «نعوذ بالله بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ» یعنی کسیکه مسخره می‌کند جاهل است. ❓جاهل چرا مسخره می‌کند؟ ←چون در نظام‌های چهارگانه معرفتی، ارزشی، تربیتی و غایی ورود ندارد. 💢بنی‌اسرائیل چون نظام‌های چهارگانه را رعایت نمی‌کردند به جای اینکه امر خدا را اجرا کنند، دنبال بهانه تراشی و حواشی گاو بودند. 🔘علم بر دو قسم است: قطعی و ظنّی. ●علم قطعی: می‌داند و می‌داند که می‌داند. ●علم ظنّی: می‌داند و نمی‌داند که می‌داند. 🌀جهل بر دو قسم است:بسیط و مرکب 🔻جهل بسیط: نمی‌داند و می‌داند که نمی‌داند. 🔻جهل مرکب: نمی‌داند و نمی‌داند که نمی‌داند. 🤲خداوند ما را از جهل نظری و عملی نجات بدهد. @ostad_adabi ✧‌🌼‌✧‌✧‌✧‌🌸‌✧
کانال رسمی استاد ادبی
#تفسیر_سوره_بقره | #استاد_ادبی #آیه۶۸_قسمت۱ 🎬 موضوع کلیپ: 🔰معنای واژه‌ها 📽 آپارات https://ww
✨.🍃.🌼.🍃❈﷽❈🍃.🌼.🍃.✨ قٰالُوا اُدْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنٰا مٰا هِيَ قٰالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهٰا بَقَرَةٌ لاٰ فٰارِضٌ وَ لاٰ بِكْرٌ عَوٰانٌ بَيْنَ ذٰلِكَ فَافْعَلُوا مٰا تُؤْمَرُونَ ﴿۶۸﴾ ♻️معنای واژه‌ها: 🔹فٰارِضٌ 🔸فَرض: الاصل فیه القطع؛ بریدن. ●فریضه: یعنی خداوند برای انسان حکم بریده است. ☜فرض و قرض هر دو به معنای قطع و بریدن هستند. ☜قرض: کسی که به کس دیگری قرض می‌دهد آن مبلغ را از سرمایه‌اش می‌برد. 🔹بِكْرٌ 🔸بکر: الاصل فیه القطع؛ بریدن. 🔹عَوٰانٌ 🔸عَوٰان: بین الصغیرة و الکبیرة، نه خیلی پیر و نه خیلی جوان. ←دُمُو نیز مترادف عَوان می‌باشد. 📖لاٰ فٰارِضٌ وَ لاٰ بِكْرٌ عَوٰانٌ 🔸فارض از ریشهٔ فرض می‌باشد، یعنی چیزی که قطع شده. ❓در این آیه فارض و بکر بعد از بقره آمده‌اند و ویژگی آن محسوب می‌شوند، چرا بصورت فارضه و بکرة نیامده‌اند؟ ↩️بعضی از لغات مانند فارض و بِکر صفت مونث‌اند و نیازی به اضافه شدن حرف «ة» ندارند. 🔻فارض یعنی بقری که توانایی سابق را ندارد. 🔻بِکر مانند فارض به معنای قطع است امّا بِکر در جاهای مختلفی کاربرد دارد مانند: زمان، مکان، نبات، جماد، انسان . 📖عَوٰانٌ بَيْنَ ذٰلِكَ ❓می‌فرماید: «عَوٰانٌ بَيْنَ ذٰلِكَ»، چرا نفرمود «عوانٌ بینهما» یا «عوانٌ بینُ المُسن و الفتیه»؟ ←در ادبیات عرب برای اختصار، گاهی ذلک را بجای بینهما (بین دوچیز) بکار می‌برند. @ostad_adabi ✨🍃.🌼.🍃.✨
| 🌸🌺🌺🌸🌺🌺🌸 ❇️ أَشْبَهُ النَّاسِ بِرَسُولِ اللّٰه 🌸🌺🌺🌸🌺🌺🌸 @ostad_adabi
19.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🌸🌺🌺🌸🌺🌺🌸 ✳️تقسیم انسان‌ها از نظر معنوی 🌸🌺🌺🌸🌺🌺🌸 @ostad_adabi