سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۹
#جلسه_۳
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_پنجم_ملاک_حجیت_اجماع_محصل
ملاک حجیت اجماع، #قطع_به_رأی معصوم (ع) است.
#سبب_قطع 4 امر است:
1. اجماع دخولی: علم اجمالی به وجود معصوم(ع) در جمع هست اما امام را نمیشناسد.
فرق اجماع دخولی با تقریر معصوم (ع) این است که قول امام (ع) اقوال مجمعین است.
2. اجماع لطفی: وقتی علمای یک عصر بر روی حکمی اتفاق نظر دارند عقل میگوید از باب لطف امام(ع) در مقابل اشتباه علما سکوت نمی کند.
3. اجماع حدسی به دو گونه:
الف: بین قول امام و اتفاق جمع علما ملازمه عادیه است ملازمه به دو چیز است:
⬅الغا احتمال خلاف با وجود تراکم آرا
⬅اتباع مرئوسین (فقها) از رئیس (امام)
ب:اتفاق علما به طور تصادف
4. اجماع تشرفی: یکی از علما به خدمت امام رسید و فتوای مسئله ای را پرسید و جواب گرفت و به خاطر این که مورد تکذیب واقع نشود میگوید اجمع علمائنا
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۰
#جلسه_۴
#الفاظ_اجماع_منقول
#اقوال_علما_راجع_ملاکهای_اجماع
بزرگان اصول این ملاکها را قبول ندارند
#امام_خمینی در تنقیح ج 3 ص 140: دلیل حجیت خبر بنای عقلا است و بنای عقلا دلیل لبی است باید محرز شود که خبر عن حس بوده یا عن حدس
اصالة عدم حدس و خطا در اجماع جاری نیست چون برای ما محرز نیست که نقل اجماع عن حس باشد.
#نظر_استاد: شؤون ناقل متفاوت است بعضی هم سبب وهم مسبب را نقل میکنند.
چند مورد که اجماع کاشف از رأی معصوم است:
1. در علت عدم تعلیقی بودن بیع استدلال به استحاله انفکاک سبب از مسبب کردند در حالیکه این استحاله در تکوینیات است نه در اعتباریات(بیع) در نتیجه علت تنجیزی بودن اتفاق علما است که کاشف از رأی معصوم است و هم ین طور...
2. در «امهات نسائکم» مادرزن محرم داماد است اما درمادر کنیزچه؟ آیه «الا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم» تقابل بین زوجه و ملک یمین کرد و دلیل بر محرمیت مادرکنیز تسالم فقها است.
3. و در آیه قرآن محرمیت تطابق بر مادرزن دارد و شامل مادر بزرگ زن نمیشود اما اتفاق فقها بر محرمیت مادربزرگ زن کاشف از قول معصوم است. و موارد دیگر و....
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🌹🍃🔴🔵
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۱
#جلسه_۵
#الفاظ_اجماع_منقول
#امر_ششم_برخورد_علما_با_اجماع
برخورد علما با اجماع دو گونه است:عدهای بسیار وسیع به اجماع میپردازند و عدهای ضیق
چند مورد از استنادهای سید مرتضی به اجماع:
1. وجوب رفع یدین در صلاة که دلیل سید اجماع و تسالم علما است.
2. عده نفاس 10 روز است اما سید عده را 18 روز میداند و دلیلش را اجماع میداند.
3. خیار حیوان سه روز است و دلیلش را اجماع میداند در حالی که شهرت فتوایی بر خلافش است.
و موارد دیگر
برخورد ما نسبت به اجماع سید مرتضی:
1. برخی از فقها بر طبق اجماع فتوا میدهند.
2. بعض دیگر اجماع را جابر ضعف سند روایت میدانند.
3. گاهی اجماع عامل توقف در فتواست.
4.#نگاه_استاد نسبت به اجماعات سید بر اساس قواعدی مثل برائت و استصحاب که مجمع علیها است و لذا حدسی است و قبول نمیشود.
🌷🍃
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵
خارج اصول اجماع جلسه7.mp3
6.75M
#جلسه_هفتم
اشکالات اجماع مرحوم شیخ و جواب آن
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۴
#جلسه_۶
#الفاظ_اجماع_منقول
#تعابیر_اجماعات_شیخ_طوسی_اشکالات
تعابیر اجماعات شیخ طوسی: اجماع مسلمین، اجماع امت، اجماع الفرقة المحقة، دلیلنا اجماع الفرقة
#اشکالات بر اجماعات شیخ طوسی:
1) (شهید ثانی) در مواردی اجماع شیخ بررسی شد مخالفان زیادی داشت حتی خود شیخ بر خلاف اجماع خلافش در مبسوط فتوا داد.
#نظر_استاد: اشکال وارد نیست با دو مقدمه :
در خبر ثقه 2 اصل است:
أ) احتمال کذب در خبر ثقه منتفی است.
ب) احتمال اشتباه هم منتفی است.
لذا این دو اصل که عقلایی است در مورد شیخ جاری است.
2) ممکن است اجماعات شیخ شهرت باشد.
#نظر_استاد:این هم پذیرفته نیست چون شیخ در کتاب هایش تصریح دارد مثلا در مقدمه خلاف دارد که مسائل اجماعی شیعه را نقل میکنم اگر مخالفی هم باشد به آن اشاره میکنم.
3) اجماعات شیخ جدلی است و در فقه برهان به حساب نمیآید.
#نظر_استاد: پذیرفته نیست چون خود ایشان فرمود مسئله ای که موافق قرآن و اجماع باشد آن را ذکر میکنم و دلیلش را هم میآورم لذا ایشان اجماع را برای اقامه دلیل میآورد.
🌷🍃
🌾🌷
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖
هو الحق:
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۵
#جلسه_۷
#الفاظ_اجماع_منقول
#تعابیر_اجماعات_شیخ_طوسی_اشکالات
#اشکال_چهارم بر اجماعات شیخ طوسی(ره)
اجماعات منطبق بر کبریاتی است که مُجمع علیه است مثلا منطبق بر قاعده قرعه یا استصحاب، در حلی که باید منطبق بر صغریات باشد.
جواب استاد: موارد بسیار کمی منطبق بر کبریات است و اکثریت بر صغریات منطبق است لذا اشکال پذیرفته نیست.
#اشکال_پنجم: اجماعات شیخ اجماع لطفی است ملازمه عقلیه برهان اجماع لطفی است و اجماع کاشف از سبب یا مسبب است، اگر کاشف از مسبب باشد اجماع حدسی است و اگر کاشف از سبب باشد مفید نیست چون اتفاق فقها یک عصر متصل به زمان امام نیست .
جواب استاد: اشکال وارد نیست چون تعابیر شیخ مختلف است و به صورت مضاف (اجماع الفرقه) میآورد چون اجماع قبل عصر خود و متصل به امام را میگوید.
#تحقیق_استاد_نسبت_به_اجماعات_شیخ: چند دسته اجماعات دارد؛
1) #دسته_اول: ادعای اجماع فرقه میکند و مخالف مسأله را میبیند اما مخالفتش مضر نیست.
2) #دسته_دوم: به دنبال اجماع مؤکداتی میآورد که هیچ یک از اشکالات اجماع به آن وارد نمیشود.
3) #دسته_سوم: نفی خلاف در بین اصحاب کرده که سالم اشکالات اجماع است.
🌷🍃
🌾🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖
هو الحق:
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۷/۱۶
#جلسه_۸
#الفاظ_اجماع_منقول
#تعابیر_اجماعات_شیخ_طوسی_اشکالات
#امر_هفتم_اجماع_بسیط_و_مرکب
#اشکال_مرحوم_بروجردی_ بر اجماعات شیخ طوسی(ره): اجماعات همان روایات است که به خاطر مجادله با مخالفین به صورت اجماع مطرح کردند. حاشیه کفایه ج2 ص83و84
#نقد از مرحوم آیت الله #بهجت: در اول خلاف شیخ، اجماع را در کنار کتاب، روایات، استصحاب و برائت گذاشت و فرمود: «من برای اثبات یک حکم از اینها و از اجماع استفاده میکنم.
اگر شیخ به نحو اجماع الفرقه المحقه یا مانند آن مطرح کند کاشف از رأی معصوم است چون این کار عبارة اخرای نقل سبب و مسبب است.
#اجماع_بسیط: اگر در مسأله یک اجماع باشد (مانند نجاست بول و خرء) سبب واحد و اجماع بسیط است.
#اجماع_مرکب: اگر در یک مسأله دو اتفاق باشد مانند آنکه در نماز سور عزائم خوانده شود که عده ای آن را واجب و عده دیگر آنرا حرام میدانند یا عده ای عیوب نکاح را موجب فسخ عقد و عده دیگر نمیدانند.
قول به فصل و قول به عدم فصل که همان اجماع مرکب است و قول به فصل خرق اجماع مرکب است و عدم قول به فصل خرق اجماع مرکب است قول بعدم فصل در جائی است که دو قول متفق فیه که جامع بینهما، باشد اما عدم قول به فصل تعمیم دارد هم شامل آن جائی است که جامع دارد هم ندارد.
در حجیت اجماع مرکب همان مطالب اجماع بسیط است اگر اجماع مرکب کاشف باشد حجت است و الا نیست.
🌷🍃
🌾🎈🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۷
#جلسه_۱
#فصل_فی_النجاسه
#فضل و رتبه #فقیه:
قال الكاظم (ع) : تفقّهوا في دين الله ، فإنّ الفقه مفتاح البصيرة ، وتمام العبادة ، والسبب إلى المنازل الرفيعة ، والرتب الجليلة في الدين والدنيا ، وفضل الفقيه على العابد كفضل الشمس على الكواكب ، ومَن لم يتفقّه في دينه لم يرضَ الله له عملا . تحف العقول ص247
#فصل فی النجاسة: نجاسات 12 است.
1و2: بول و غائط حیوان حرام گوشت چه انسان چه حیوان دریایی، خشکی، کوچک، بزرگ
نه در شروح عروة و نه در جای دیگر به دلیل نجاست بول و غائط نپرداختند.
آیه 6 مائده که اسباب تیمم را بیماری، مسافرت و غائط ذکر میکند..
#غائط سه معنی دارد:
1. محل مطمئن
2. مکان پایین
3. محل مخفی که هر سه کنایه از قضای حاجت دارد.از نظر فقها غائط به معنای تغوّط شامل بول و غائط هر دو میشود.
#روایات سه دسته اند:
یک دسته وجوب دوبار شستن بول دارد مانند صحیحه محمد بن مسلم..فقال (ع): اغسله مرّتین
استدلال به وجوب 4 حالت دارد:
1. امر تعبدی که بعید است.
2. اشاره به قذریت و پلیدی که بعید است.
3.اشاره به تنظیف دارد بعید است چون خارج از وظیفه شارع است.
4. اشاره به نجاست دارد.
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🌷🍃
🔴🔵
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۸
#جلسه_۲
#فصل_فی_النجاسة
#استنباط_قرآن
#مفهوم_روایت_نجاست_غائط
در استنباط قرآن سه مرحله نیاز است :
1. شأن نزول
2. فضای نزول(مکی و مدنی)
3. جو نزول (مکان و زمان)
دسته دوم: از دلالت مفهومی برخی روایات ثابت میشود نه منطوقی مانند موثقه عمار.... قال(ع): کلما أکل لحمه فلابأس بما یخرج منه=> البأس یما لایأکل لحمه
#اشکال: مفهوم علیت منحصره یعنی انتفاء عند الإنتفا؛ وچگونه ادات حصر نیست علیت منحصره بفهماند؟
جوب: چون تحدی در روایت است مفهوم دارد.
دسته دوم(روایات استنجاء) از تحدید روایت حتی یذهب اثرها از سیاق فهمیده میشود نجس است. وسائل کتاب الطهاره ح. 28،29،30
سؤال:آیا روایات مطلق تخصیص خورده.
مرحوم ابن جنید و علامه حلی قائل به تخصیص اند. مفتاح الکرامه ج1 ص36
مستندشان روایت سکونی است که شیرخوار که غذاخور نشده بولش نجس نیست و این روایت تخصیص میزند روایاتی را که میگوید مطلقا نجس است.
گفته اند روایت مرسل است اما استاد فرمودند مسند و قوی است.
جمع روایات:
1. بول بزرگ تر ها 2 بار شسته شود اما طفل رضیع 2 با لازم نیست.
2. روایات متباین اند و روایت سکونی مهجورة چون اصحاب به آن فتوا ندادند.
🌾🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🌷🍃
⚫
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۹
#جلسه_۳
#فصل_فی_النجاسة
#بول_پرنده_های_حرام_گوشت
سه قول: 1. نجاست 2.طهارت 3. تفصیل بین طهارت بول و نجاست نیم خورده
سید در عروة: اقوی عدم النجاسه
2 طایفه روایت:
1) بول و نیم خورده مطلقا پاک است مانند موثقه ابی بصیر...کل شی یطیر فلابأس ببوله و خرئه
و صحیحه ابی بصیر
2) نجاست بول و نیم خورده. صحیحه ابن سنان ....قال (ع) إغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه با قول بعدم فصل
بعضی گفتند تعارض و تساقط
سید: قاعده تعارض جاری نمشود.
امام(ره) در کتاب الطهاره ج 3 ص 18 و 19
إغسل: وجوب شستن و لابأس: ترخیص
وجوب تا زمانی است تا ترخیص نیاید
دو راه پیشنهاد میشود:
أ. در تعارض حمل ظاهر بر نص میکنیم إغسل (ظاهر در وجوب) و لابأس نص در جواز
ب. ظهور دو قسم داریم:
1) تنجیزی 2) تعلیقی
ظهور جمله اسمیه تنجیزی و ظهور شرط تعلیقی است إغسل ظهور تعلیقی دارد و لابأس ظهور تنجیزی
🌷🍃
🌾🌷⚫/>🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
➖➖➖➖➖➖🔴
@ostadahadi
🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🍃🌾🌷🍃
🌾🌷🍃
🌷🍃
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۱۰
#جلسه_۴
#فصل_فی_النجاسة
#راه_حل_تعارض
حدائق الناضره ج5 ص 11 و مدارک الاحکام ج2 ص262
روایت کل شیء یطیر مرجح دارد اما روایت إغسل مرجح ندارد
مرجح سه قسم است:
1) سندی
2) صدوری
3) متنی
مرجح سندی نیست چون یکی صحیحه است و یکی موثقه ؛ مرجح صدوری هم هر دو قطعا صادر شده اند
#نظر_استاد: مرجحات در صورتی است که دلیل اجتهادی نباشد دلیل اجتهادی مقدم بر دلیل فقاهتی است.
دلیل اجتهادی صحیحه محمد بن مسلم است قال (ع) إغسله مرتین که شامل ابوال همه حیوانات و پرندگان میشود.
#راه_سوم مشکل دو روایت:
اگر روایت ابن سنان مقدم شود عنوان کل شیء یطیر در موثقه لغو میشود و معنایش این میشود پرنده حلال گوشت بول و نیم خورده اش پاک است در حالیکه کل شیء یطیر همه پرنده ها را شامل است اگر حدیث ابن سنان مقدم شود تخصیص اکثر و مستهجن است.
2 نکته:
أ. علامه حلی در معتبر دارد عامل به حدیث ابن سنان کم است.
ب. دلالت حدیث ابن سنان بر نجاست بول پرندگان حرام گوشت مفهومی است دلالت منطوقی اقوی بر دلالت مفهومی است.
🌷🍃
🌾🔴🌷🍂
🍃🌾🌷🍃
🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃
🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇
🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴
📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖