eitaa logo
دروس استاد احدی حفظه الله تعالی
108 دنبال‌کننده
44 عکس
10 ویدیو
136 فایل
این کانال جهت نشر دروس خارج فقه و اصول استاد می باشد. ارتباط با ادمین sd1251356@
مشاهده در ایتا
دانلود
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۰ ۴ بزرگان اصول این ملاکها را قبول ندارند در تنقیح ج 3 ص 140: دلیل حجیت خبر بنای عقلا است و بنای عقلا دلیل لبی است باید محرز شود که خبر عن حس بوده یا عن حدس اصالة عدم حدس و خطا در اجماع جاری نیست چون برای ما محرز نیست که نقل اجماع عن حس باشد. : شؤون ناقل متفاوت است بعضی هم سبب وهم مسبب را نقل میکنند. چند مورد که اجماع کاشف از رأی معصوم است: 1. در علت عدم تعلیقی بودن بیع استدلال به استحاله انفکاک سبب از مسبب کردند در حالیکه این استحاله در تکوینیات است نه در اعتباریات(بیع) در نتیجه علت تنجیزی بودن اتفاق علما است که کاشف از رأی معصوم است و هم ین طور... 2. در «امهات نسائکم» مادرزن محرم داماد است اما درمادر کنیزچه؟ آیه «الا علی ازواجهم او ماملکت ایمانهم» تقابل بین زوجه و ملک یمین کرد و دلیل بر محرمیت مادرکنیز تسالم فقها است. 3. و در آیه قرآن محرمیت تطابق بر مادرزن دارد و شامل مادر بزرگ زن نمیشود اما اتفاق فقها بر محرمیت مادربزرگ زن کاشف از قول معصوم است. و موارد دیگر و.... 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🌹🍃🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۱ ۵ برخورد علما با اجماع دو گونه است:عده‌ای بسیار وسیع به اجماع می‌پردازند و عده‌ای ضیق چند مورد از استنادهای سید مرتضی به اجماع: 1. وجوب رفع یدین در صلاة که دلیل سید اجماع و تسالم علما است. 2. عده نفاس 10 روز است اما سید عده را 18 روز می‌‌داند و دلیلش را اجماع میداند. 3. خیار حیوان سه روز است و دلیلش را اجماع می‌داند در حالی که شهرت فتوایی بر خلافش است. و موارد دیگر برخورد ما نسبت به اجماع سید مرتضی: 1. برخی از فقها بر طبق اجماع فتوا میدهند. 2. بعض دیگر اجماع را جابر ضعف سند روایت می‌دانند. 3. گاهی اجماع عامل توقف در فتواست. 4. نسبت به اجماعات سید بر اساس قواعدی مثل برائت و استصحاب که مجمع علیها است و لذا حدسی است و قبول نمیشود. 🌷🍃 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۴ ۶ تعابیر اجماعات شیخ طوسی: اجماع مسلمین، اجماع امت، اجماع الفرقة المحقة، دلیلنا اجماع الفرقة بر اجماعات شیخ طوسی: 1) (شهید ثانی) در مواردی اجماع شیخ بررسی شد مخالفان زیادی داشت حتی خود شیخ بر خلاف اجماع خلافش در مبسوط فتوا داد. : اشکال وارد نیست با دو مقدمه : در خبر ثقه 2 اصل است: أ‌) احتمال کذب در خبر ثقه منتفی است. ب‌) احتمال اشتباه هم منتفی است. لذا این دو اصل که عقلایی است در مورد شیخ جاری است. 2) ممکن است اجماعات شیخ شهرت باشد. :این هم پذیرفته نیست چون شیخ در کتاب هایش تصریح دارد مثلا در مقدمه خلاف دارد که مسائل اجماعی شیعه را نقل میکنم اگر مخالفی هم باشد به آن اشاره میکنم. 3) اجماعات شیخ جدلی است و در فقه برهان به حساب نمی‌آید. : پذیرفته نیست چون خود ایشان فرمود مسئله ای که موافق قرآن و اجماع باشد آن را ذکر میکنم و دلیلش را هم می‌آورم لذا ایشان اجماع را برای اقامه دلیل می‌آورد. 🌷🍃 🌾🌷 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖ هو الحق: سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۵ ۷ بر اجماعات شیخ طوسی(ره) اجماعات منطبق بر کبریاتی است که مُجمع علیه است مثلا منطبق بر قاعده قرعه یا استصحاب، در حلی که باید منطبق بر صغریات باشد. جواب استاد: موارد بسیار کمی منطبق بر کبریات است و اکثریت بر صغریات منطبق است لذا اشکال پذیرفته نیست. : اجماعات شیخ اجماع لطفی است ملازمه عقلیه برهان اجماع لطفی است و اجماع کاشف از سبب یا مسبب است، اگر کاشف از مسبب باشد اجماع حدسی است و اگر کاشف از سبب باشد مفید نیست چون اتفاق فقها یک عصر متصل به زمان امام نیست . جواب استاد: اشکال وارد نیست چون تعابیر شیخ مختلف است و به صورت مضاف (اجماع الفرقه) می‌آورد چون اجماع قبل عصر خود و متصل به امام را می‌گوید. : چند دسته اجماعات دارد؛ 1) : ادعای اجماع فرقه میکند و مخالف مسأله را میبیند اما مخالفتش مضر نیست. 2) : به دنبال اجماع مؤکداتی می‌آورد که هیچ یک از اشکالات اجماع به آن وارد نمی‌شود. 3) : نفی خلاف در بین اصحاب کرده که سالم اشکالات اجماع است. 🌷🍃 🌾🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖ هو الحق: سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۶ ۸ بر اجماعات شیخ طوسی(ره): اجماعات همان روایات است که به خاطر مجادله با مخالفین به صورت اجماع مطرح کردند. حاشیه کفایه ج2 ص83و84 از مرحوم آیت الله : در اول خلاف شیخ، اجماع را در کنار کتاب، روایات، استصحاب و برائت گذاشت و فرمود: «من برای اثبات یک حکم از اینها و از اجماع استفاده میکنم. اگر شیخ به نحو اجماع الفرقه المحقه یا مانند آن مطرح کند کاشف از رأی معصوم است چون این کار عبارة اخرای نقل سبب و مسبب است. : اگر در مسأله یک اجماع باشد (مانند نجاست بول و خرء) سبب واحد و اجماع بسیط است. : اگر در یک مسأله دو اتفاق باشد مانند آنکه در نماز سور عزائم خوانده شود که عده ای آن را واجب و عده دیگر آنرا حرام می‌دانند یا عده ای عیوب نکاح را موجب فسخ عقد و عده دیگر نمی‌دانند. قول به فصل و قول به عدم فصل که همان اجماع مرکب است و قول به فصل خرق اجماع مرکب است و عدم قول به فصل خرق اجماع مرکب است قول بعدم فصل در جائی است که دو قول متفق فیه که جامع بینهما، باشد اما عدم قول به فصل تعمیم دارد هم شامل آن جائی است که جامع دارد هم ندارد. در حجیت اجماع مرکب همان مطالب اجماع بسیط است اگر اجماع مرکب کاشف باشد حجت است و الا نیست. 🌷🍃 🌾🎈🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵🔴➖➖➖➖➖🔴
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۷ ۱ و رتبه : قال الكاظم (ع) : تفقّهوا في دين الله ، فإنّ الفقه مفتاح البصيرة ، وتمام العبادة ، والسبب إلى المنازل الرفيعة ، والرتب الجليلة في الدين والدنيا ، وفضل الفقيه على العابد كفضل الشمس على الكواكب ، ومَن لم يتفقّه في دينه لم يرضَ الله له عملا . تحف العقول ص247 فی النجاسة: نجاسات 12 است. 1و2: بول و غائط حیوان حرام گوشت چه انسان چه حیوان دریایی، خشکی، کوچک، بزرگ نه در شروح عروة و نه در جای دیگر به دلیل نجاست بول و غائط نپرداختند. آیه 6 مائده که اسباب تیمم را بیماری، مسافرت و غائط ذکر میکند.. سه معنی دارد: 1. محل مطمئن 2. مکان پایین 3. محل مخفی که هر سه کنایه از قضای حاجت دارد.از نظر فقها غائط به معنای تغوّط شامل بول و غائط هر دو میشود. سه دسته اند: یک دسته وجوب دوبار شستن بول دارد مانند صحیحه محمد بن مسلم..فقال (ع): اغسله مرّتین استدلال به وجوب 4 حالت دارد: 1. امر تعبدی که بعید است. 2. اشاره به قذریت و پلیدی که بعید است. 3.اشاره به تنظیف دارد بعید است چون خارج از وظیفه شارع است. 4. اشاره به نجاست دارد. 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🌷🍃 🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۸ ۲ در استنباط قرآن سه مرحله نیاز است : 1. شأن نزول 2. فضای نزول(مکی و مدنی) 3. جو نزول (مکان و زمان) دسته دوم: از دلالت مفهومی برخی روایات ثابت میشود نه منطوقی مانند موثقه عمار.... قال(ع): کلما أکل لحمه فلابأس بما یخرج منه=> البأس یما لایأکل لحمه : مفهوم علیت منحصره یعنی انتفاء عند الإنتفا؛ وچگونه ادات حصر نیست علیت منحصره بفهماند؟ جوب: چون تحدی در روایت است مفهوم دارد. دسته دوم(روایات استنجاء) از تحدید روایت حتی یذهب اثرها از سیاق فهمیده میشود نجس است. وسائل کتاب الطهاره ح. 28،29،30 سؤال:آیا روایات مطلق تخصیص خورده. مرحوم ابن جنید و علامه حلی قائل به تخصیص اند. مفتاح الکرامه ج1 ص36 مستندشان روایت سکونی است که شیرخوار که غذاخور نشده بولش نجس نیست و این روایت تخصیص میزند روایاتی را که میگوید مطلقا نجس است. گفته اند روایت مرسل است اما استاد فرمودند مسند و قوی است. جمع روایات: 1. بول بزرگ تر ها 2 بار شسته شود اما طفل رضیع 2 با لازم نیست. 2. روایات متباین اند و روایت سکونی مهجورة چون اصحاب به آن فتوا ندادند. 🌾🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🌷🍃 ⚫
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️🔴🔵 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۹ ۳ سه قول: 1. نجاست 2.طهارت 3. تفصیل بین طهارت بول و نجاست نیم خورده سید در عروة: اقوی عدم النجاسه 2 طایفه روایت: 1) بول و نیم خورده مطلقا پاک است مانند موثقه ابی بصیر...کل شی یطیر فلابأس ببوله و خرئه و صحیحه ابی بصیر 2) نجاست بول و نیم خورده. صحیحه ابن سنان ....قال (ع) إغسل ثوبک من ابوال ما لایؤکل لحمه با قول بعدم فصل بعضی گفتند تعارض و تساقط سید: قاعده تعارض جاری نمشود. امام(ره) در کتاب الطهاره ج 3 ص 18 و 19 إغسل: وجوب شستن و لابأس: ترخیص وجوب تا زمانی است تا ترخیص نیاید دو راه پیشنهاد میشود: ‌أ. در تعارض حمل ظاهر بر نص میکنیم إغسل (ظاهر در وجوب) و لابأس نص در جواز ‌ب. ظهور دو قسم داریم: 1) تنجیزی 2) تعلیقی ظهور جمله اسمیه تنجیزی و ظهور شرط تعلیقی است إغسل ظهور تعلیقی دارد و لابأس ظهور تنجیزی 🌷🍃 🌾🌷⚫/>🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖➖➖➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۰ ۴ حدائق الناضره ج5 ص 11 و مدارک الاحکام ج2 ص262 روایت کل شیء یطیر مرجح دارد اما روایت إغسل مرجح ندارد مرجح سه قسم است: 1) سندی 2) صدوری 3) متنی مرجح سندی نیست چون یکی صحیحه است و یکی موثقه ؛ مرجح صدوری هم هر دو قطعا صادر شده اند : مرجحات در صورتی است که دلیل اجتهادی نباشد دلیل اجتهادی مقدم بر دلیل فقاهتی است. دلیل اجتهادی صحیحه محمد بن مسلم است قال (ع) إغسله مرتین که شامل ابوال همه حیوانات و پرندگان میشود. مشکل دو روایت: اگر روایت ابن سنان مقدم شود عنوان کل شیء یطیر در موثقه لغو میشود و معنایش این میشود پرنده حلال گوشت بول و نیم خورده اش پاک است در حالیکه کل شیء یطیر همه پرنده ها را شامل است اگر حدیث ابن سنان مقدم شود تخصیص اکثر و مستهجن است. 2 نکته: ‌أ. علامه حلی در معتبر دارد عامل به حدیث ابن سنان کم است. ‌ب. دلالت حدیث ابن سنان بر نجاست بول پرندگان حرام گوشت مفهومی است دلالت منطوقی اقوی بر دلالت مفهومی است. 🌷🍃 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖
سعید دینی 📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️ ➖➖🔴 @ostadahadi 🎈🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🍃🌾🌷🍃 🌾🌷🍃 🌷🍃 ۹۷/۷/۱۱ ۵ یکی از راههای حل ادله و روایات روح المعانی است که مرحوم شیخ جواد تبریزی این روش را بکار برده. مثلا در لاتأکلوا میگوییم چون اکثر تصرفات به خوردن است قرآن این لفظ را بکار برد . در إغسل که ابوال مالایؤکل لحمه منظور حرام گوشت نیست بلکه مالایعدُّ للأکل المتعارف (گوشت اسب الاغ و قاطر) است. روایت صحیحه عبدالرحمن از امام صادق(ع) سؤال از تماس بولهای بهائم با لباس شده آیا بشوید امام فرمود: یغسل بول الحمارو البغال و الفرس بعد فرمود و اما الشاط و کلما یأکل لحمه فلابأس ببوله (که امام از روح المعانی بهره جسته چون گوشت اینها را در مقابل یؤکل لحمه قرار داد) نتیجه: استاد از إغسل وجوب فهمیده نمیشود به قرینه اینکه مالایؤکل لحمه حرام گوشت نیست. 🌾🔴🌷🍂 🍃🌾🌷🍃 🌹🍃🌾🌷🍃🍀🍃 🎈🎈🎈🎈🍇🍇🍇🍇🍇 🍏🍏🍏🍏🍏🍎⚫🍎🍎🍎 📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖 @ostadahadi 🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴 📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🔵➖➖➖➖🌷🍃➖