🔰جلسه ۱۹۵ دوره آموزشی نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد
۹۷/۲/۲۷
🔹موضوع:
ادامه مبحث سیر خلقت انسان از منظر نظام تربیتی
🔸حقیقت ماه مهمانی خدا
➡️ @ostadzahedi 💠
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۵ دوره آموزشی نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۲/۲۷
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۵ دورۀ آموزشی نظام شناسی (۲۷ اردیبهشت ۹۷) در یک نگاه:
💠مبحث اول: ادامۀ سیر خلقت انسان از منظر نظام تربیتی قرآن
✅الف. پیشینۀ خلقت انسان از منظر نظام تعلیم و تربیت غربی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی
✅ب. حقیقت انسان از منظر نظام تعلیم و تربیت اسلامی
✅ج. آسیبشناسی فرقۀ دراویش از منظر تربیت اسلامی
✅د. نشئۀ عالم ذر و تجلّی انوار جمال و جلال الهی در حقیقت وجود انسان
🔸تدبّر در آیۀ شریفۀ «إِيَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاکَ نَسْتَعينُ»
🔸️تدبّر در آیۀ شریفۀ «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ» (رابطۀ نماز با مقام ذکر الله)
🔸️تدبّر در حدیث شریف « ... وَ نَحْنُ ذِكْرُ اللَّهِ وَ نَحْنُ أَكْبَرُ ... » (رابطۀ مقام ذکر الله با مقام ولایت)
✅ه. حقیقت ابتلائات در حیات انسانی و ارتباط آن با فیوضات الهی
✅و. آیا باید وجود خداوند متعال را برای انسان مسلمان اثبات نمود؟
🔸چگونگی تجلّی مجدّد انوار جمال و جلال الهی در نشئۀ عالم ناسوت
💠مبحث دوم: حقیقت ماه مبارک رمضان در نشئۀ عالم ناسوت
✅الف. ماه مبارک، کارت دعوتی است برای ورود مجدّد به نشئۀ عالم ذر
✅ب. چگونه میتوان مهمان جمال و جلال اولیای الهی در سیره و صورت حضرت مولا علی علیه السلام شد؟
✅ج. مراحل ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان:
1⃣تطهیر و تزکیۀ آدمی برای ایجاد آمادگی در تجلّی مجدّد انوار جمال و جلال الهی
🔸شاخصهای عدم قبولی روزه در انسان
🔸شاخصهای قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان
2⃣ورود به ضیافت الهی در عالم ناسوت همانند عالم ذر
3⃣نشان دادن آیات جمال و جلال الهی در سیره و صورت حضرت مولا علی علیه السلام، به آدمی.
🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۵ نظامشناسی، ۹۷/۲/۲۷ 👇
http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181
📝گزارش کامل جلسه ۱۹۵ در سایت صابره👇
http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1378
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۳ نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۲/۶ 🔹از بزرگتری
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۳ نظام شناسی (۶ اردیبهشت ۹۷) در یک نگاه:
1⃣مبحث ضرورت معرفت افزایی توسط شیعیان
💠از دست و زبان یک شیعه، معرفت و هدایت باید صادر شود.
💠نیمه شعبان روز انقلاب مهدی (عج) و تجلی دوباره اسلام است.
💠از بزرگترین اعمال عبادی بیدار کردن مردم است.
💠برای معرفتافزایی باید به پاسخ این سوالات فکر کرد:
🔸️انتظار یعنه چه؟
🔸️چه کار کنیم که منتظر باشیم؟
🔸️ظهور حضرت چه پیشنیازهایی لازم دارد؟
🔸️برای توفیق درک ظهور چه تحرکاتی باید کنیم؟
🔸️موانع ظهور چیست؟ تا ما آن موانع را برطرف کنیم؟
🔸️دشمنان و دوستان ظهور چه کسانی هستند؟
🔸️چه وقت انسان لیاقت شهود و لیاقت درک ظهور را پیدا میکند؟
🔸️رفتارهای موثر برای ایجاد آمادگی برای ظهور کدامها هستند؟ و...
2⃣مبحث خلقت حضرت آدم و مراحلی که در مسیر خلقت طی کردهاند از نگاه نظام تربیتی اسلام.
💠نزدیک شدن به شجره عصیان موجب شد که نیازهای زیستی و طبیعی انسان، تبدیل به صفات سرکش و عصیانگر شوند و کنترل آن نیازها، برای حضرت آدم و حوا (علیهم السلام) به سادگی ممکن نبود و این به معنی هبوط آن بزرگواران شد. پس هبوط یعنی تبدیل نیازهای طبیعی و غریزی و زیستی به صفات سرکش.
💠کلمات خدا یعنی وجود مقدس اهل بیت (علیهم الصلاه و السلام) و القاء آن کلمات یعنی هدایت شدن از درون و بیرون بوسیله اهل بیت (علیهم السلام).
💠هدایت درون یعنی حق تعالی فطرت انسان را برای کمک انسان به سوی هدایت مامور میکند. فطرت مجموعه ودایعی است که از درون امکان هدایت انسان را فراهم میکند. مثل جسم، روح، قلب، عقل، هوش، صدر، اراده.
💠آنچه که در بیرون است، وحی و نبوت و امامت است، و آنچه که در درون است، اسمش فطرت است.
💠نتایج تربیتی که از این بحث میگیریم این است که؛
🔹️اولا: خلقت انسان از عالم بسیار دوری شروع شده، عالم مشیت، عالم اسماء، عالم ذر، بعد از آن بهشت قرب، بعد فطرت و... .
🔹️این انسان چه مسیرهایی را طی کرده! یعنی خلقت انسان با حیوانات متفاوت است، ریشه و اصل ما از حیوانات نیست. معانی و عمق بسیاری داریم.
🔹️انسان با خودش معارف عظیمی را حمل میکند و پیشنیازهای عظیمی را دیده تا رشد کند. تا انسان این پیشنیازها را نداند و نبیند، تربیت برای او بی تاثیر است...
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
🌐 لینک متن کامل این گزارش درسایت صابره
sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1375
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۴ نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۲/۲۰ 🔹ترامپ، تو
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۴ نظام شناسی (۲۰ اردیبهشت ۹۷) در یک نگاه:
1⃣مبحث سیر حیات انسان در بستر مبانی تعلیم و تربیت بر اساس قرآن تا بدانیم قرآن برای تربیت انسان چه طرح و برنامهای دارد
💠تمام مربیان از پدر و مادر و معلم و... باید خودمان را در ادبستان تعلیم و تربیت اسلامی حاضر و ناظر ببینیم و برنامههای خودمان را به عنوان مربی از قرآن بگیریم.
💠قرآن نقشه جامعی در اختیار این مربی گذاشته است، به او یاد میدهد انسانی را که تحت امر توست و قرار است تربیتش کنی، از اول خلقتش تا اینجا، چه مسیرهایی را طی کرده است.
💠در مرحلهای تمام اسرار خلقت و انوار عالم را بر سینه انسان تابانیدهاند! خیلی چیزها را میفهمد، اختلاف تعلیم و تربیت اسلامی با غیر آن از اینجا شروع میشود.
2⃣مبحث روز درباره جمله راهبردی مقام معظم رهبری خطاب به راس استکبار
💠امام زمان(عج) بر قلب ولیّ ما، کلمات القاء میکند. به خاطر گناهان ما، امام زمان(عج) نمیتواند مستقیم به ما کلمات را القاء کند.
💠رهبر کفر و فرعون زمان در حال نعره کشیدن است: من ایران را نابود میکنم... . حالا امام القلوب به زبان ولیّ و نائبش فریاد میزند: غلط میکنی! (پاسخ حضرت آقا به ترامپ).
💠این کلمه مانند لعنت است. لعنت از اذکار ماثوره است، در قرآن و روایات و زیارت عاشورا لعنت جزء اذکار مقبوله است.
💠لعنت فحش نیست، لعنت اعلان جنگ و اظهار تنفر از دشمنان قرآن و اسلام است. لعنت مثل صلوات اهمیت دارد.
💠"تو غلط می کنی" یک متن قرآنی و اسلامی است، هیچ مسئولی نباید از این حرف ترس و اِبا داشته باشد.
💠هر یک از این موسسات و وزارتخانهها باید این جملهی "ترامپ تو غلط میکنی" را ترجمه کارشناسی کنند.(با زبان هنر یا زبان سیاست یا زبان اقتصاد یا زبان صنعت یا زبان تجارت یا زبان بانکداری و...)
💠انسان اگر بخواهد از شر دشمنان دینش نجات پیدا کند، راه حلش این است که باید پا به پای ولیّ و ولایت حرکت کند. باید یاد بگیرد که قرآن و اهل بیت(ع) چه میگویند و چه کلماتی را القاء میکنند...
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
🌐 لینک متن کامل این گزارش درسایت صابره
sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1376
🇮🇷 «نظام شناسی و نظام سازی بر اساس قرآن، تنها راه حل پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی» 🇮🇷
✅در قرآن كريم تمامی راهبردها و راه حلها برای حيات انسانی ارائه شده است كه بايد اين راهبردها را استخراج كنيم و به صورت «نظام» عرضه نماييم.
✅با توجه به وابستگی کشور به نظامهای متعدد غربی در شئونات مختلف حیات انسانی، راه برون رفت از مشکلات اجتماعی جامعه، نظام شناسی و نظام سازی بر اساس قرآن است.
✅کشور در حال حاضر به نظامهای وارداتی غربی در زمینه های اقتصاد و بانكداری، تبلیغات و رسانه، ورزش، فرهنگ، آموزش، صنعت و ... وابستگی دارد و کنترل کلیه نظامهای سیاسی جهانی به وسیله سازمان ملل است.
👈آنچه تا کنون نظام اسلامی ما را حفظ کرده، نظام هایی است که در عرصه هایی مانند ولایت فقیه، شورای نگهبان و مجلس خبرگان، توفیق ساخت آنها را یافتهایم.
🔷آنچه اکنون نظام غرب را به وحشت انداخته است؛ بیداری اسلامی است؛ بيداری اسلامی به اين معني است كه مسلمانان فهميدهاند كه اسلام میتواند آنها را نجات دهد. لذا دشمن از همين بيداری میترسد كه همه گير نشود و تبديل به «نظام» نشود.
🔷با توجه به قويتر بودن نظامات اسلامی از نظامات غربی، طراحی و استخراج و نظام سازی اسلامی در عرصه های متعدد مورد نیاز کشور و جوامع اسلامی میباشد.
💠انجمن نظام شناسی قرآنی که در موسسه صابره(س) تأسیس شده است، یک نهاد قرآنی است و بنابراین باید ویژگیهای قرآنی را دارا باشد؛ مانند پوشش دادن تمامی عرصهها و تعلق نداشتن به یک حزب، جایگاه و قشرخاص.
✳برگرفته از سخنرانی های زاهدی در جلسات "نظامسازی و نظامشناسی بر اساس راهبردهای قرآنی و روایی"
🔶موسسه قرآن و عترت صابره سلام الله علیها
➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۶ دوره آموزشی نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه قرآن و عترت صابره(س) برگزا
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۶ دورۀ آموزشی نظام شناسی (۳ خرداد ۹۷) در یک نگاه:
💠مراحل طراحی نظام تربیتی اسلام:
✅مرحله اول:
کشف مبانی تعلیم و تربیت اسلامی بر مبنای نصّ صریح قرآن و روایات
✅مرحلۀ دوم:
استخراج راهبردها (نقشههای اصلی راه/ برنامههای کلی) بر مبنای مبانی
✅مرحلۀ سوم: طراحی نظام اجرائی و استخراج روشهای تربیتی، اهداف رفتاری و برنامه های اجرائی بر مبنای مبانی
👈شاهد مثال یک↶
📖تدبّر در آیه ۲۵۷ سوره بقره:
«اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ»
👈شاهد مثال دو↶
📖تدبّر در سوره کافرون:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ؛ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ؛ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ؛ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ؛ لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ»
👈شاهد مثال سه↶
📖تدبّر در آیه ۳۹ سوره نجم:
«وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى».
🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۶ نظامشناسی، ۹۷/۳/۳ 👇
http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۱۹۷ نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد
۹۷/۳/۱۰
👈موضوع:
🔸️روزه برای ما "طریقیَت" دارد. یعنی پله و نردبام پرواز است و بدون آن نمیتوانیم به اهدف و مقصد برسیم
🔸️روزه برای اولیای خدا، "موضوعیت" دارد و هدف است. برای آنها اتاق خصوصی ملاقات با خداست
🔸️نشانههای رسیدن به خشوع:
پاک شدن آلودگیها، باز شدن چشم و گوش و فهم قلب، حقیقتفهمی
@OstadZahedi 💠
📝استاد زاهدی: برای سعادتمندی و عاقبت بخیری فردی و اجتماعی چه باید بکنیم؟
💠ما آمدیم در این دنیا و از خودمان می پرسیم که چکار کنیم تا عاقبت بخیر شویم؟ چکار کنیم تا ملت ما سعادتمند شوند؟ چکار کنیم که از فسادها و جهلها رهایی یابیم؟
💠انسان عاقل برای اینکه پاسخ این سوالات را بفهمد باید بداند، قبل از اینکه انسان به وجود بیاید، پیشینه و سابقه او چه بوده است؟ باید بدانیم، انسان از کجا آمده و چه استعدادها و چه آمادگیها و چه تواناییهایی دارد؟(انسان شناسی)
💠و در بیرون از او چه خبرهایی هست؟ در این عالم چه خبر است؟ (هستی شناسی)
💠چه اطلاعات، معلومات، آگاهیها و دستوراتی را باید بلد بوده و به همراه داشته باشیم؟ (راهنما شناسی، امام شناسی و معرفت شناسی).
💠ما آمدیم اینجا، نقشه زندگی و نقشه حیات را بفهمیم. کوچه پس کوچههای این عالم را بشناسیم. گردنهها و درهها و راهها را بشناسیم. در این بازار دنیا، افراد خوش حساب و افراد کلاهبردار را بشناسیم.
💠قرآن به ما یاد می دهد که نظام تربیتی را بلد شویم و بفهمیم راه خدا کجاست؟ قرآن نقشه حیات و نقشه راه را به ما یاد میدهد. ابتدای خلقت، چگونه بودیم و چه امکاناتی داشتیم. بعد از آن چه امکانات و تواناییهایی خواهیم داشت. نقشه حیات ما را نشان می دهد که ما در این بازار دنیا، ناگهان ورشکست و بیچاره نشویم. اینگونه میتوانیم پیروز و موفق شویم و راه های نجات را طی کنیم و معبرهای زندگی را باز کنیم.
💠ما در کلاسهای نظامشناسی، راه قرآن برای زندگی درست را یاد میگیریم.
💠چرا باید تعلیم و تربیت، روانشناسی و جامعهشناسی غربی برای ما الگو بشود؟!
💠اگر این معارف را یاد بگیریم، دیگر هدف مدرسهها فقط قبولی در کنکور نمیشود، هدف از علم، نور و بصیرت است.
💠به اصول سیاست قرآنی اگر آگاه نباشیم، حق را نخواهیم شناخت و گمراه خواهیم شد.
📕برگرفته از سخنرانی استاد زاهدی در جلسات دوره آموزشی نظامشناسی
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
📝استاد زاهدی: ليلةالقدر، حرم زمانی خداست
💠لحظات و ايامی داريم كه حرم خداست (حرم زمانی و حرم مكانی).
💠طبق آيات و روايات و نشانههای وحي در اسلام، ليلةالقدر، حرم زمانی خيلی عظيم است.
💠خدواند متعال يك حرم مكانی و زمينی به نام مكه را به ما معرفی كرده و يك حرم زمانی به نام ليلةالقدر را شرح دادهاند كه اين حرم زمانی از حرم مكانی خدا بالاتر است.
💠شب جمعه يك حرم است. ماه مبارك رمضان، حرم خداست. ايام شهادت حضرت مولا(ع) و شروع شدن غريبی اهل البيت(ع)، حرم خداست. تدبّر و تمسّك به قرآن، حرم است و... .
💠در اين حرمها بايد اصلاحِ قفل قلبها صورت بگيرد. مگر خداوند نفرموده «أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد:۲۴).
💠ما در اين كلاسها و برنامهها از قرآن شروع میكنيم. با دلی شاد و قلبی پر اميد و گامی استوار و معرفتی عميق و روحی اميدوار به رحمت الهی وارد اين جلسات میشويم كه قلبهايمان را شفا بدهد و قفلهای قلبمان را باز كند.
💠در اين مؤسسه (موسسه صابره)كه وقف حضرت زهرا سلامالله علیها است، احياء، تضرع، توسل، تدبّر در آيات حق و عترت طاهره (صلوات الله عليهم اجمعين) بايد صورت گيرد.
📕برگرفته از سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۳۳ دوره نظامشناسی
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
📝استاد زاهدی: تشریح تفکری که حضرت علی(ع) را از رهبری جامعه كنار گذاشتند و عملاً دستور الهی و دیانت را از سیاست جدا نمودند
💠منطق سیاسی جریان فكری حاکم پس از ایام رحلت پیامبر(ص)، این بود كه چون آراء عمومی و سران قبایل اسلامی (كه در آن زمان نقشی شبیه به سران احزاب امروزی داشتند) از رهبری سیاسی علی بن ابیطالب(ع) حمایت نمیكنند، باید علی را كنار گذاشت تا جامعه دچار آشوب و فتنه نشود!
💠و به رغم دستور قرآن و وحی و فرمان رسول خدا(ص)، باید به راهحلهای سیاسی مثل تكثرگرایی و تحزبگرایی و آراء عمومی رو آورد تا با مشاركت سران قبایل مختلف، در انتخاب رهبری جامعه و شركت آنها در مناصب سیاسی، از توطئه و آشوب وتفرقه پیشگیری شود!
💠در حقیقت، این جریان به شدت اظهار اطاعت و ارادت به سنت رسول خدا(ص) میكرد ولی عملاً سنت رسول خدا(ص) و دستور وحی مبنی بر انتصاب حضرت علی(ع) به رهبری جامعه را كنار گذاشتند و از راهحل سیاسی استفاده كردند.
💠و بدینوسیله عملاً دستور الهی و دیانت را از سیاست جدا نمودند و تنها بهانهای كه میآوردند، عدم استقبال سران قبایل و آراء عمومی از ولایت و رهبری و مدیریت سیاسی حضرت علی(ع) بود!
💠این عمل، معنی دیگری هم داشت كه نتیجهی آن این بود كه انتصاب حضرت علی(ع) توسط رسول خدا(ص) كه به دستور وحی بود، چون غیرقابل اجرا معرفی شد، نوعی آرمانگرایی و اقدامی غیر عملی تلقی شد.
💠و در مقابل اندیشه اهلالبیت (ع)،
حركت تكثرگرایی و تحزبگرایی به دلیل عملی بودن آن و استقبال سران قبایل اسلامی، نوعی واقعگرایی و دارای منطق كاربردی در انظار مسلمین معرفی شد، بدون آن كه كسی بر زبان جاری سازد.
💠زیرا مخالفین، امام علی(ع) را به دلیل تقوای زیاد، شخصیتی اصولگرا و سختگیر معرفی كرده بودند و این سختگیری را ناشی از آرمانگرایی او میدانستند و لذا برنامهها و اهداف الهی او را آرمانگرایانه و غیر قابل وصول معرفی میكردند. بنابراین جدا كردن حضرت علی(ع) از صحنه حكومت و مدیریت سیاسی كه عالمترین فرد از اصحاب رسول خدا(ص) بود، یك الگوی كامل برای جدایی دین از سیاست بود.
💠زیرا امام علی(ع) به اعتراف تمامی اصحاب و طبق دهها روایت از رسول خدا كه تمامی فریقین نقل كردهاند، از اولیاء خدا و از برترین آنها پس از رسول خدا بود.
💠در حقیقت همانگونه كه خود فرموده است، قرآن ناطق بود و جدا كردن قرآن ناطق و اسلام مجسم از مدیریت و رهبری جامعه را به چه چیزی جز جدا كردن عملی دین از سیاست میتوان تعبیر نمود؟
📕برگرفته از سخنرانی های استاد زاهدی در جلسات دوره شرح و تفسیر زیارت عاشورا
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
نکاتی ناب از زیارت امین الله.mp3
7.18M
🎤استاد زاهدی
#قطعه_صوتی
#شب_قدر_حرم_زمانی_امیرالمومنین
◾ویژگیهای زائر امیرالمومنین(ع) بر اساس #زیارت_امین_الله
#شب_قدر
⬅️موسسه قرآن و عترت صابره(س)
➡️ @OstadZahedi
📝استاد زاهدی: تفسیر عرفانی سوره "قدر"/ سوره قدر، سوره عاشقی است
💠در سورهی قدر میفرمايد هر خبری هست در ليلةالقدر نهفته است. زيرا میفرمايد: «انا انزلناه في ليلة القدر» يعنی همه قرآن را در ليلةالقدر نازل كرديم.
💠يعنی همه اسرار، همه حقايق، همه علوم و همه معارف را در ليلةالقدر بر قلب ليلةالقدر نازل كرديم!
💠امام صادقِ علیهالسلام میفرمايد: «والله ليلةالقدر، مادر ما فاطمه(س) است».
💠هر وقت زيارت عاشورا میخوانید با یاد همهی شهدا، اموات، دوستان و هيأتیها بخوانید. باید هرگاه سورهی قدر را تلاوت میکنیم، ياد حضرت فاطمه(س) افتاده و پی به عظمت و مظلوميت آن حضرت ببریم.
💠میفرمايد: «و ما ادريك ما ليلةالقدر» يعنی تو چه میدانی و از عظمت ليلةالقدر چقدر میدانی؟ و اگر در روايت حضرت صادق(ع) تدبر كنيم، معنی آيه چنين میشود:
💠تو چه میدانی كه فاطمه(س) کيست؟ تو از مقامات و عظمت و مظلوميت حضرت فاطمه(س) چه میدانی؟
💠يعنی ای اهل عالم! يك شب عمر فاطمه(س) از همه عمر شما بالاتر است، يعنی همه شما را خلق كردم تصدق خاك پای فاطمه(س)، يعنی همه عبادتهای جن و انس را با يك شب فاطمه(س) مساوی نمیدانم.
💠در سينه فاطمه(س) چه خبر است كه قرآن میفرمايد: «تنزل الملائكة و الروح فيها» ملائكه بر او نازل میشوند. روح در او نازل میگردد.
💠«من كل امرِِ سلام» يعنی همه روح، همه ملائك، همه وحی، همه ملكوت، همهی حقايق، همهی اسرار، همهی علوم و همهی عالم را در سينه فاطمه(س) نازل میكنيم و تسليم او میكنيم.
💠از هر طرف، در تمامی امور، در تمامی انوار و عوالم، در تمامی خلقت، در تمامی عنايات حقتعالی، در تمامی جوانب، در تمامی سطوح، در تمامی طبقات عالم وجود، همه و همه را بر او سلام، يعنی تسليم میكنيم.
💠«هي حتي مطلع الفجر» تا وقتی كه انوار فاطمه(س) طلوع كند و همه هستی را مسخر خويش گرداند و سينهی همه عاشقانش را انفجار نور كند.
💠كودك دلت را تربيت كن! اينها علم است كه بايد با نور فاطمه(س) در سينهات بريزند!
📕برگرفته از کتاب "تفسیر سلام"، تالیف استاد زاهدی
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
⚫️ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت مظلومانه حضرت امیرالمومنین علیهالسلام، به اطلاع اساتید و دانشپژوهان محترم دوره آموزشی نظامشناسی میرساند که کلاس روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷ و همچنین جلسه زیارت عاشورای جمعه، تعطیل میباشد.
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۷ نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۳/۱۰ 👈موضوع: 🔸️
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۷ دورۀ آموزشی نظام شناسی (۱۰ خرداد ۹۷) در یک نگاه:
💠مبحث اول: چگونه میتوان در ماه مبارک رمضان، به حقیقت روزه واصل شد؟
✅الف. مقامات روزه و کارکرد آن برای اولیای الهی و عموم انسانها
📖تدبّر در آیه ۴۵ سوره بقره↶
«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ»
✅ب. دستاوردهای الهی، هنگام وصول به حقیقت روزه
🔸️حقیقتشناسی
🔸️حقیقتفهمی
🔸️حقیقتبینی
🔸️عدم تسلط شیاطین بر وجود آدمی
🔸️نورانی شدن و انشراح قلب
📖تدبّر در آیه ۱۲۵ سوره أنعام↶
«فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ...»
🔸️قرار گرفتن در مقام «مُستجابُ الدعوة»
📖تدبّر در آیه ۱۸۶ سوره بقره↶
«وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي وَ لْيُؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»
🔸️وصول به مقام «خشوع الهی»
📖تدبّر در آیه ۴۵ سوره بقره↶
«... وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ»
💠مبحث دوم: گفتاری به مناسبت میلاد کریم اهلبیت امام حسن مجتبی علیهالسلام
✅الف. نمونههایی از غربت امام حسن مجتبی علیهالسلام در زمان حکمرانی و مقایسۀ آن با عصر حاضر
📖تدبّر در فرازی از زیارت عاشورا↶
«وَ لَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتکُم عَن مَقامِکُم وَ اَزالَتکُم عَن مَراتِبِکُم ...»
✅ب. جایگاه ولیفقیه در جریان ظهور حضرت مهدی ارواحنا له الفداء
🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۷ نظامشناسی، ۹۷/۳/۱۰ 👇
http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181
🌐متن کامل جلسه ۱۹۷ در سایت صابره👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1380
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری | #روزه
استاد زاهدی:
🔰روزه برای ما "طریقیَت" دارد. یعنی پله و نردبام پرواز است...
🔰روزه برای اولیای خدا، "موضوعیت" دارد و هدف است...
☑️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
📹 #کلیپ_تصویری | #روزه استاد زاهدی: 🔰روزه برای ما "طریقیَت" دارد. یعنی پله و نردبام پرواز است... 🔰
🌐لینک این کلیپ با کیفیت HD در سایت صابره:
http://sabereh.ir/tasvir/f1039
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_تصویری | #زیارت_مقبول
استاد زاهدی:
🔰شاخصهی قبولی توسل و زیارت نورانیت "قلب" است نه اجابت حاجتهای مادی
☑️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
📹 #کلیپ_تصویری | #زیارت_مقبول استاد زاهدی: 🔰شاخصهی قبولی توسل و زیارت نورانیت "قلب" است نه اجابت ح
🌐لینک این کلیپ با کیفیت HD در سایت صابره:
http://sabereh.ir/tasvir/f1040
مهمانی خدا.mp3
25.8M
🎤استادزاهدی
#قطعه_صوتی
#ورود_مجدد_به_نشئه_عالم_ذر
◾️قطعه پرنکته دربارهی حقیقتِ #ماه_مبارک_رمضان
⬅️موسسه قرآن و عترت صابره(س)
@OstadZahedi
📝استاد زاهدی: احساس نیاز به مناجات و گفتگو با خداوند، از نشانههای درک ماه مبارک رمضان است
💠ماه رمضان فرصت مناسبی است تا آدمی به برنامهريزی، اصلاح نقاط ضعف معنوی و كسب مدارج بالای روحی فكر كند.
💠پيامبراكرم(ص): «قل لا اسئلكم عليه اجرا الا المودة في القربي» پيامبر(ص) اجر رسالت خود را مودت نزديكانش مطرح میكنند و آن را شرط اساسی بهشتی شدن میدانند.
💠ما فکر میکنیم گریه کردن برای ائمه اطهار(ع) در سالروز وفات آنها و شادی در سالروز ولادت ایشان، یعنی دوست داشتن آنها و این را کافی میدانیم. اما مودت با محبت تفاوت دارد و به معنی تلاش و مجاهدت در راه عاشقی است، در حالی كه محبت آرزو در راه عاشقی است.
💠آیا تاکنون با ائمه اطهار(ع) حرف زدیم و دلتنگ و بیتاب این عزیزان شدیم؟ این ماه فرصت خوبی است که با حال و هوایی که پیدا میکنیم به گفتگو و در دل با امام معصوم(ع) بپردازیم.
💠آیا مهمانی خدا یعنی سحری و افطاری خوردن و نماز و دعا خواندن؟ این ماه مهمان و میزبان دارد. خداوند میزبان و ما میهمان هستیم. در اين ماه ميهمان و ميزبان قرار است به هم برسند و اين امر در زمانی رخ میدهد كه فرد مناجات میكند.
💠از نشانههای ورود به اين ميهمانی اين است كه آدمی احساس نیاز به مناجات میكند، دلتنگ ائمه اطهار(ع) شود و غم و غصه بشریت را بخاطر اذیت و آزاری را که به ائمه اطهار(ع) و فرزندان آنها روا داشتهاند بخورد.
💠در ماه مبارك نبايد دور خودمان را شلوغ كنيم، اطراف خود را خلوت كنيد تا فرصتي وجود داشته باشد كه بتوانيد فكر كرده و برای طول سال برنامهريزی كنيد.
💠ماه رمضان از هزار سال بالاتر و توفيقات الهی در آن بسيار است، اگر به دنبال گمشدهمان بگرديم، از اين ماه بيشترين استفاده را كرديم، وگرنه فقط تحمل گرسنگی، تشنگی و ضعف حاصل میشود.
💠گمشده اصلی ما، امام زمان(عج) است كه به گفته خود حضرت، اگر شيعيان ما به اندازه عطش به ذره آب و جستجوی آن به دنبال ما بودند، ظهور محقق میشد.
📕برگرفته از سخنرانی استاد زاهدی در بخش تحول علوم انسانی نمايشگاه بینالمللی قرآن، با موضوع «راهبردهای قرآنی تربيت»، ۹۰/۵/۲۴
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
🌺ضمن تبریک عید سعید فطر، جلسه زیارت عاشورا در روز جمعه ۲۵ خرداد، به دلیل مصادف شدن با نماز عید سعید فطر، تعطیل میباشد🌷
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۸ دورۀ آموزشی نظامشناسی (۲۴خرداد ۹۷) در یک نگاه:
عنوان اصلی: شاخصهای مقبولیّت روزه در ماه مبارک رمضان
💠مبحث اول: مروری بر مباحث جلسۀ گذشته
✅مقامات روزه و کارکرد آن
💠مبحث دوم: شاخصهای مقبولیّت روزه
✅الف. ایجاد نورانیت در روح
📖تدبّر در آیۀ ۱۲۳ أنعام↶
«أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي بِهِ فِي النَّاسِ...»
✅ب. ورود به هر گونه ابواب خیر و خروج از هر گونه ابواب شر
📖تدبّر در فرازی از ذکر قنوت نماز عید فطر↶
«...اَنْ تُدْخِلَنِی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ...»
✅ج. وصول به مقام شناخت و معرفت به اولیای الهی و وِداد
📖تدبّر در آیۀ ۹۶ سورۀ مريم↶
«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»
📖تدبّر در فرازی از زیارت امینالله↶
«مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِيآئِک»
📖تدبّر در فرازی از زیارت امینالله↶
«مَحْبُوبَةً فى اَرْضِک وَ سَمآئِک»
✅د. وصول به مقام خشیّت
📖نشانههای خشیّت: (با تدبّر بر فرازهای زیارت امین الله)↶
🔸️صابِرَةً عَلى نُزُولِ بَلائِک
🔸️شاکرَةً لِفَواضِلِ نَعْمآئِک
🔸️ذاکرَةً لِسَوابِغِ آلآئِک
🔸️مُشْتاقَةً اِلى فَرْحَةِ لِقآئِک
🔸️مُتَزَوِّدَةً التَّقْوى لِيوْمِ جَزآئِک
🔸️مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ اَوْلِيآئِک
🔸️مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ اَعْدائِک
🔸️مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِک وَ ثَنآئِک
🔸️اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيک والِهَةٌ
🔸️وَ سُبُلَ الرَّاغِبينَ اِلَيک شارِعَةٌ
🔸️وَ اَعْلامَ الْقاصِدينَ اِلَيک واضِحَةٌ
🔸️وَ اَفْئِدَةَ الْعارِفينَ مِنْک فازِعَةٌ
🔸️وَ اَصْواتَ الدَّاعينَ اِلَيک صاعِدَةٌ
🔸️وَ اَبْوابَ الْإِجابَةِ لَهُمْ مُفَتَّحَةٌ
🔸️وَ دَعْوَةَ مَنْ ناجاک مُسْتَجابَةٌ
🔸️وَ تَوْبَةَ مَنْ اَنابَ اِلَيک مَقْبُولَةٌ
🔸️وَ عَبْرَةَ مَنْ بَکى مِنْ خَوْفِک مَرْحُومَةٌ
🔸️وَ الْإِغاثَةَ لِمَنِ اسْتَغاثَ بِک مَوْجُودَةٌ
🔸️وَ الْإِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِک مَبْذُولَةٌ
🔸️وَ عِداتِک لِعِبادِک مُنْجَزَةٌ
🔸️وَ زَلَلَ مَنِ اسْتَقالَک مُقالَةٌ
🔸️وَ اَعْمالَ الْعامِلينَ لَدَيک مَحْفُوظَةٌ
🔸️وَاَرْزاقَک اِلَى الْخَلائِقِ مِنْ لَدُنْک نازِلَةٌ
🔸️وَ عَوآئِدَ الْمَزيدِ اِلَيهِمْ واصِلَةٌ
🔸️وَ ذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرينَ مَغْفُورَةٌ
🔸️وَ حَوآئِجَ خَلْقِک عِنْدَک مَقْضِيةٌ
🔸️وَ جَوآئِزَ السَّآئِلينَ عِنْدَک مُوَفَّرَةٌ
🔸️وَ عَوآئِدَ الْمَزيدِ مُتَواتِرَةٌ
🔸️وَ مَوآئِدَ الْمُسْتَطْعِمينَ مُعَدَّةٌ
🔸️وَ مَناهِلَ الظِّمآءِ مُتْرَعَةٌ
💠مبحث سوم: نماز عید فطر و مقامات آن
✅عناوین فرعی:
🔸️خشمگینترین حالات شیطان در کجا است؟
🔸️آثار ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص)
🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۸ نظامشناسی، ۹۷/۳/۲۳👇
http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181
متن کامل گزارش ۱۹۸👇
http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1381
🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و...
➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۱۹۹ نظامشناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد
۹۷/۴/۷
👈موضوعات:
🔸️تفاوت مبانی تعلیم و تربیت غربی با تعلیم و تربیت اسلامی درباره پیشینه انسان
🔸️تشریح ودایع الهی برای مدیریت زندگی دنیایی و اشاره به ودایع الهی برای مدیریت زندگی ملکوتی
🔸️تعریف هوش و انواع هوش از دیدگاه روانشناسی اسلامی
🔸️تفاوت قوه خیال با قوه وهم
@OstadZahedi 💠