eitaa logo
استاد زاهدی
765 دنبال‌کننده
379 عکس
27 ویدیو
9 فایل
✅موسسه قرآن و عترت صابره سلام الله علیها 📕شرح زیارت عاشورا 🌙اسلامی کردن علوم 📝نظام سازی قرآنی 📖تعلیم و تربیت قرآنی 🔹استاد مرتضی زاهدی، موسس امور تربیتی در دوران شهید رجایی و از شاگردان شهید مطهری(ره) و آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره) @sabereh_ir ادمین☎
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙اعمال شب آخر ماه مبارک رمضان 💠 @OstadZahedi
🌺ضمن تبریک عید سعید فطر، جلسه زیارت عاشورا در روز جمعه ۲۵ خرداد، به دلیل مصادف شدن با نماز عید سعید فطر، تعطیل می‌باشد🌷
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۸ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۲۴خرداد ۹۷) در یک نگاه: عنوان اصلی: شاخص‌های مقبولیّت روزه در ماه مبارک رمضان 💠مبحث اول: مروری بر مباحث جلسۀ گذشته ✅مقامات روزه و کارکرد آن 💠مبحث دوم: شاخص‌های مقبولیّت روزه ✅الف. ایجاد نورانیت در روح 📖تدبّر در آیۀ ۱۲۳ أنعام↶ «أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشي‏ بِهِ فِي النَّاسِ...» ✅ب. ورود به هر گونه ابواب خیر و خروج از هر گونه ابواب شر 📖تدبّر در فرازی از ذکر قنوت نماز عید فطر↶ «...اَنْ تُدْخِلَنِی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ...» ✅ج. وصول به مقام شناخت و معرفت به اولیای الهی و وِداد 📖تدبّر در آیۀ ۹۶ سورۀ مريم↶ «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» 📖تدبّر در فرازی از زیارت امین‌الله↶ «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ اَوْلِيآئِک» 📖تدبّر در فرازی از زیارت امین‌الله↶ «مَحْبُوبَةً فى‏ اَرْضِک وَ سَمآئِک» ✅د. وصول به مقام خشیّت 📖نشانه‌های خشیّت: (با تدبّر بر فرازهای زیارت امین الله)↶ 🔸️صابِرَةً عَلى‏ نُزُولِ بَلائِک 🔸️شاکرَةً لِفَواضِلِ نَعْمآئِک 🔸️ذاکرَةً لِسَوابِغِ آلآئِک 🔸️مُشْتاقَةً اِلى‏ فَرْحَةِ لِقآئِک 🔸️مُتَزَوِّدَةً التَّقْوى‏ لِيوْمِ جَزآئِک 🔸️مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ اَوْلِيآئِک 🔸️مُفارِقَةً لِأَخْلاقِ اَعْدائِک 🔸️مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيا بِحَمْدِک وَ ثَنآئِک 🔸️اَللّهُمَّ اِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتينَ اِلَيک والِهَةٌ 🔸️وَ سُبُلَ الرَّاغِبينَ اِلَيک شارِعَةٌ 🔸️وَ اَعْلامَ الْقاصِدينَ اِلَيک واضِحَةٌ 🔸️وَ اَفْئِدَةَ الْعارِفينَ مِنْک فازِعَةٌ 🔸️وَ اَصْواتَ الدَّاعينَ اِلَيک صاعِدَةٌ 🔸️وَ اَبْوابَ الْإِجابَةِ لَهُمْ مُفَتَّحَةٌ 🔸️وَ دَعْوَةَ مَنْ ناجاک مُسْتَجابَةٌ 🔸️وَ تَوْبَةَ مَنْ‏ اَنابَ اِلَيک مَقْبُولَةٌ 🔸️وَ عَبْرَةَ مَنْ بَکى‏ مِنْ خَوْفِک مَرْحُومَةٌ 🔸️وَ الْإِغاثَةَ لِمَنِ اسْتَغاثَ بِک مَوْجُودَةٌ 🔸️وَ الْإِعانَةَ لِمَنِ اسْتَعانَ بِک مَبْذُولَةٌ 🔸️وَ عِداتِک لِعِبادِک مُنْجَزَةٌ 🔸️وَ زَلَلَ مَنِ اسْتَقالَک مُقالَةٌ 🔸️وَ اَعْمالَ‏ الْعامِلينَ لَدَيک مَحْفُوظَةٌ 🔸️وَاَرْزاقَک اِلَى الْخَلائِقِ مِنْ لَدُنْک نازِلَةٌ 🔸️وَ عَوآئِدَ الْمَزيدِ اِلَيهِمْ واصِلَةٌ 🔸️وَ ذُنُوبَ الْمُسْتَغْفِرينَ مَغْفُورَةٌ 🔸️وَ حَوآئِجَ خَلْقِک عِنْدَک مَقْضِيةٌ 🔸️وَ جَوآئِزَ السَّآئِلينَ عِنْدَک مُوَفَّرَةٌ 🔸️وَ عَوآئِدَ الْمَزيدِ مُتَواتِرَةٌ 🔸️وَ مَوآئِدَ الْمُسْتَطْعِمينَ مُعَدَّةٌ 🔸️وَ مَناهِلَ الظِّمآءِ مُتْرَعَةٌ 💠مبحث سوم: نماز عید فطر و مقامات آن ✅عناوین فرعی: 🔸️خشمگین‌ترین حالات شیطان در کجا است؟ 🔸️آثار ذکر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۱۹۸ نظام‌شناسی، ۹۷/۳/۲۳👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181 متن کامل گزارش ۱۹۸👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1381 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۱۹۹ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۴/۷ 👈موضوعات: 🔸️تفاوت مبانی تعلیم و تربیت غربی با تعلیم و تربیت اسلامی درباره پیشینه انسان 🔸️تشریح ودایع الهی برای مدیریت زندگی دنیایی و اشاره به ودایع الهی برای مدیریت زندگی ملکوتی 🔸️تعریف هوش و انواع هوش از دیدگاه روانشناسی اسلامی 🔸️تفاوت قوه خیال با قوه وهم @OstadZahedi 💠
🔰جلسه ۲۰۰ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۴/۱۴ 👈موضوع: 🔸ادامۀ سیر خلقت انسان از منظر نظام تربیتی اسلام @OstadZahedi 💠
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۰ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۱۴ تیر ۹۷) در یک نگاه: عنوان اصلی: ادامۀ سیر خلقت انسان از منظر نظام تربیتی اسلام 💠مبحث اول: اقسام ودایع الهی ✅الف. ودایع مربوط به مدیریت زندگی زمینی 🔸غریزه، ذهن، جسم ✅ب. ودایع مربوط به مدیریت زندگی ملکوتی و آسمانی 🔸قلب روحانی، عقل ملکوتی، اراده 💠مبحث دوم: تفاوت حیات زیستی با حیات ملکوتی 🔸مفهوم دنیا 📖تدبّر در آیۀ ۷ سورۀ روم «يَعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ» 🔸مفهوم آخرت 📖تدبّر در آیۀ ۶۴ سورۀ عنكبوت «وَ ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» 💠مبحث سوم: آیا حیات ملکوتی تنها در عالم آخرت به وقوع می‌پیوندد‌؟ 💠مبحث چهارم: مفهوم واقعیت امور و باطن و حقیقت امور 💠مبحث پنجم: مهارت‌های زندگی آخرتی چیست و چگونه می‌توان با حیات ملکوتی ارتباط برقرار نمود؟ 🔸حقایق (آخرت) امور 🔸ابزار ارتباط با حیات ملکوتی 🔸همراهی با قوانین هستی 💠مبحث ششم: بایسته‌های ارتباط با حیات ملکوتی 🔸تمرین حضور قلب در تمامی امور 💠مبحث هفتم: آثار حقیقت‌شناسی و حقیقت‌بینی ✅عناوین فرعی: 🔸حضرت زهرا سلام الله علیها؛ مادر همۀ شیعیان 🔸بحثی پیرامون هستی‌شناسی 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۰ نظام‌شناسی، ۹۷/۴/۱۴👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1181 متن کامل گزارش جلسه ۲۰۰👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1383 ➡️ @OstadZahedi
غربت امام صادق ع.mp3
2.52M
🎤استاد زاهدی 📕برگرفته از جلسات هفتگی نظام شناسی ⬅️موسسه قرآن و عترت صابره(س) ➡️ @ostadzahedi
🔰جلسه ۲۰۱ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۴/۲۱ 👈موضوع: 🔸آشنایی با ودایع ملکوتی انسان و ضرورت پرورش آن ها @OstadZahedi 💠
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۱ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۲۱ تیر ۹۷) در یک نگاه: عنوان اصلی: آشنایی با ودایع ملکوتی انسان و ضرورت پرورش آنها 💠مبحث اول: پیشینه خلقت انسان ازمنظر نظام تربیتی اسلام و نظام تربیتی غربی 💠مبحث دوم: بحثی پیرامون خلیفه الهی 🔸هدف خلقت در اندیشه نظام تربیتی 🔸مفهوم خلیفه 📖 تدبر در آیه ۳۰ سوره بقره و ... إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً 💠مبحث سوم: ودایع الهی عرضه شده بر انسان در عالم ناسوت ✅اداره امور دنیایی (زیستی / ناسوتی) ✅اداره امور ملکوتی (پشت پرده عالم دنیا) 💠مبحث چهارم: ذکر برخی از احکام تشریعی در تربیت ودایع ناسوتی 💠مبحث پنجم: قلب روحانی 🔸قلب روحانی ؛ محور اصلی در ودایع الهی 🔸کارکرد قلب روحانی 🔸قلب روحانی ؛ محور عبادات و مناسک 🔸مفهوم حضور قلب 💠مبحث ششم: اهداف پرورش قوای ملکوتی ✅ مدیریت امور ملکوتی آدمی ✅پیدایش قدرت تشخیص از باطل 📖 تدبر در آیه ۲ سوره طلاق: وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا 📖 تدبر در آیه ۲۹ سوره انفاق: إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا 🔸 نورانیت و بصیرت، بازشدن چشم و گوش و فهم قلب روحانی و... 💠مبحث هفتم: عوامل رشد ودایع ملکوتی ✅مواجه با حقایق ✅مواجه با یقینیات ✅مواجه با ارزش‌ها ✅مواجه با آیات جمال و جلال الهی 💠عناوین فرعی: 🔸اهمیت نماز اول وقت 🔸شاخص صداقت در وجود آدمی 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰١ نظام‌شناسی ٩٧/۴/٢١👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۱ در سایت صابره🌐 http://sabereh.ir/tasvir/f1048 متن کامل گزارش جلسه ۲۰۱👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1384 ➡️ @OstadZahedi
🎥 برای مشاهده یا دانلود فیلم کامل سخنرانی‌های استاد زاهدی در جلسات آموزشی دوره نظام‌شناسی، به لینک زیر در سایت صابره مراجعه نمایید👇 http://sabereh.ir/tasvir
🔰جلسه ۲۰۲ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۴/۲۸ 👈موضوع: 🔸تعریف غریزه و نقش آن در تاسیس مدارس اسلامی 🔸️اهمیت غریزه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی 🔸️کنترل غریزه، مبنای اخلاق اسلامی @OstadZahedi 💠
استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۲ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۴/۲۸ 👈موضوع: 🔸ت
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۲ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۲۸ تیر ۹۷) در یک نگاه: 💠ادامه بحث خلقت انسان: ✅آشنایی با روانشناسی رشد اسلامی 🔸️۱- معرفی غرایز زیستی و نقش آن در حیات انسانی 🔸️۲- شباهت‌ها و تفاوت‌های انسان‌ها و حیوانات در مواجهه با غرایز زیستی 📖تدبر در آیه ۶۸ سوره نحل↶ وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا 🔸️۳- تفاوت غریزه با روح 🔸️۴- کارکرد غریزه 🔸️۵- چگونه می‌توان غرایز زیستی را کنترل نمود؟ 📖تدبر در آیه ۴۰ سوره نازعات↶ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۲ نظام‌شناسی ۹۷/۴/۲۸👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۲ در سایت صابره🌐 http://sabereh.ir/tasvir/f1049 متن کامل گزارش جلسه ۲۰۲👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1385 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۲۰۳ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۵/۴ 👈موضوع: 🔸خروجی تدبر در قرآن و شرکت در این کلاس‌ها، می‌بایست بصیرت و فرقان (شناخت راه حق و راه باطل) باشد @OstadZahedi 💠
استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۳ نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۵/۴ 👈موضوع: 🔸خر
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۳ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۴ مرداد ۹۷) در یک نگاه: 💠عنوان اصلی: اهداف تعلیم و تربیت اسلامی ✅الف- نتیجه تدبر و تمسک به قرآن ✅ب- مفهوم فرقان (تشخیص راه حق از باطل) 📖تدبر در آیه ۲۹ سوره انفال↶ «یا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ» ✅ج- مفهوم بصیرت (حقیقت‌شناسی) ✅د- مفهوم نور (مرحله‌ی بعد از کسب فرقان) 📖تدبر در آیه ۲۸ سوره حدید↶ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» 💠عنوان فرعی: شاخص های نایبان امام زمان (عج) در عصر غیبت 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۳ نظام‌شناسی ۹۷/۵/۴👇 http://sabereh.com/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۳ در سایت صابره🌐 http://sabereh.com/tasvir/f1050 👈لینک متن کامل گزارش این جلسه http://sabereh.com/newsus/gozareshha/m1393 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۲۰۴ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد. ۹۷/۵/۱۱ 👈موضوع: 🔸تشریح چگونگی استخراج فلسفه، اهداف، روش‌ها و برنامه‌های تعلیم و تربیت از قرآن 🔸️مبانی تاسیس مدرسه بر اساس قرآن 🔸️شرط تحقق تعلیم و تربیت قرآنی، باز شدن چشم قلب و فهم قلب و گوش قلب است 🔸️تفاوت‌های تعلیم و تربیت دختران و پسران بر اساس قرآن @OstadZahedi 💠
استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۴ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد. ۹۷/۵/۱
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۴ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۱۱ مرداد ۹۷) در یک نگاه: 💠بحث اصلی: چگونگی رویش فلسفه، اهداف و برنامه‌های تربیتی بر اساس مبانی انسان‌شناسی اسلامی (قسمت اول) ✅فلسفه، اهداف، روش‌ها و برنامه‌های تعلیم و تربیت، از مبانی قرآنی می‌روید: 📖تدبر در آیه ۳۰ سوره بقره↶ «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» 🔸️نتیجه: رسیدن به مقام خلیفه‌اللهی 📖تدبر در آیه ۳۱ سوره بقره↶ «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها» 🔸️نتیجه۱: فهم حقیقتِ اشیاء و اسرار عالم 🔸️نتیجه۲: علم به معنای نورانیت و بصیرت، نه معلومات 🔸️نتیجه۳: تعلیم و تربیت انسان از علم‌ شروع می‌شود نه از جهل 📖تدبر در آیه ۵۳ سوره فصلت↶ «سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في أَنْفُسِهِمْ» 🔸️نتیجه: بازشدن چشم ملکوتی با فعال شدنِ فهم، گوش و چشمِ قلب 📖تدبر در آیه ۱۷۲ سوره اعراف↶ «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلي أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلي شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ» 🔸️نتیجه۱: انسان در عالم ذر همه چیز را دیده، لذا در این عالم باید پرده‌ها کنار برود و چشم قلب او باز شود تا اینجا هم بتواند ببیند 🔸️نتیجه۲: در مدارس و دانشگاه‌ها تلاش کنید تا چشم، گوش و فهمِ قلب متربی را باز کنید 📖تدبر در آیه ۱ سوره نساء↶ «يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» 🔸️نتیجه: شما از جنس هم و از عمق وجود هم هستید 📖تدبر در آیه ۲۱ سوره روم↶ «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها» 🔸️نتیجه۱: زنان موجب آرامش مرد، خانواده و فرزندان هستند 🔸️نتیجه۲: فلسفه تعلیم و تربیت در مدارس دخترانه این است که "لتسکنوا الیها" و وسیله آرامش تربیت شوند 📖تدبر در آیه ۳۴ سوره نساء↶ «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَي النِّساءِ» 🔸️نتیجه۱: مردان موجب آسایش و برنامه‌ریزی برای زن، خانواده و فرزندان هستند 🔸️نتیجه۲: فلسفه تعلیم و تربیت در مدارس پسرانه این است که "قوّامون" و باعرضه و برنامه‌ریز تربیت شوند تا بتوانند زندگی را مدیریت کنند 💠بحث فرعی: حضرت روح ✅الف: حضرت روح ذیل عنایات اهل‌البیت علیهم‌السلام، هدایت و حیات‌بخشی به کل هستی را بر عهده دارد ✅ب: رابطه حضرت روح با تعلیم و تربیت: ۱. هدایت اندیشه‌ها ۲. نشان دادن راهبردها 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۴ نظام‌شناسی ۹۷/۵/۱۱👇 http://sabereh.com/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۴ در سایت صابره🌐 http://sabereh.com/tasvir/f1051 👈متن کامل گزارش این جلسه: http://sabereh.com/newsus/gozareshha/m1394 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۲۰۵ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد. ۹۷/۵/۱۸ 👈موضوع: 🔸هدف تعلیم و تربیت قرآنی، باز کردن چشم ملکوتی است 🔸️برای شناخت این عالم، باید حقیقت‌شناس شویم 🔸️حقیقتِ هر عملی، ملکوت آن عمل است 🔸️ضرورت توجه به مهارت پیدا کردن در حقیقت‌شناسی برای خود و دانش‌آموزان و دانشجویان و... @OstadZahedi 💠
استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۵ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد. ۹۷/۵/۱
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۵ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۱۸ مرداد ۹۷) در یک نگاه: 💠بحث اصلی: هدف تعلیم و تربیت قرآنی، باز کردن چشم ملکوتی است/ آموزش حقایق برای ارتباط با ملکوت ✅الف: مبانی ملکوت‌شناسی در قرآن 📖تدبر در آیه ۷۵ سوره انعام↶ «وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» 📖تدبر در آیه ۱۸۵ سوره اعراف↶ «أَوَلَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» 📖تدبر در آیه ۵۳ سوره مؤمنون↶ «قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» 📖تدبر در آیه ۸۳ سوره یاسین↶ «فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 🔸️نتیجه۱: در پسِ پرده‌ی ظواهر زندگی (زن، بچه، سلامتی، بیماری، خانه، عروسی، عزا و...) باید به ملکوت آنها توجه کرد 🔸️نتیجه۲: در همه اقدامات و اعمال و نیات، باید به ملکوت آن توجه کرد 🔸️نتیجه۳: ملکوت، امور ما را اداره کرده و مسیر ما را تعیین می‌کند و رفتار ما را ارزیابی می‌کند 🔸️نتیجه۴: حقیقتِ هر عملی، ملکوت آن عمل است 🔸️نتیجه۵: اگر ملکوت شناس شوی، مستقیماََ با خود خدا ارتباط برقرار می‌کنی و پرده‌ها برایت کنار می‌رود ✅ب: اشاره به برخی نتایج شناخت ملکوت 📖تدبر در زیارت امین‌الله↶ «اللَّهُمَّ إِنَّ قُلُوبَ الْمُخْبِتِينَ إِلَيْكَ وَالِهَةٌ وَ سُبُلَ الرَّاغِبِينَ إِلَيْكَ شَارِعَةٌ وَ أَعْلامَ الْقَاصِدِينَ إِلَيْكَ وَاضِحَةٌ وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةِ وَ أَصْوَاتَ الدَّاعِينَ إِلَيْكَ صَاعِدَةٌ» 🔸️نتیجه۱: حضرت امیرالمونین علیه‌اسلام، این موارد را از راه ملکوت می‌بیند و به ما خبر می‌دهد 🔸️نتیجه۲: ما هم از راه ملکوت می‌توانیم ببینیم 📖تدبر در آیه ۳۰ سوره فصلت↶ «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ» 🔸️نتیجه۱: نتیجه‌ی ملکوت‌شناسی و ملکوت‌بینی، دیدن ملائکه است 🔸️نتیجه۲: اگر چشم و گوش ملکوتی باز نشود، به جانان کِی رسی، هیهات، هیهات! ✅ج: مفهوم دار آخرت 📖تدبر در آیه ۶۴ سوره روم↶ «وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ» 🔸️نتیجه۱: منظور از لهو و لعب، گناه و فساد نیست، یعنی سرگرمی و غفلت 🔸️نتیجه۲: اصل زندگی در آخرت است 🔸️نتیجه۳: دار آخرت، پس از مرگ‌ نیست بلکه منظور، پسِ پرده است 📖تدبر در آیه ۷ سوره روم↶ «يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» 🔸️نتیجه۱: ظاهر همه امور لهو و لعب است و فقط برای امتحان است، اما باطن امور، حقایق این عالم است 🔸️نتیجه۲: حقیقت عمل ما از چشم همه پنهان است 📖تدبر در آیه ۲۲۵ سوره بقره↶ «لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» 🔸️نتیجه۱: ظاهر کارهای شما اسباب‌بازی است، ما اول دل‌های شما را نگاه می‌کنیم که چه می‌گوید 🔸️نتیجه۲: حقیقت عمل ما از قلب بیرون می‌زند و ظاهر عمل، از فکر و زبان ما است ✅د: ضرورت کسب مهارت در حقیقت‌شناسی 🔸️۱- زبان زندگی، حقیقت است: «ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ»(لقمان:۳۱). حقیقت به زبان قرآن، ملکوت است و ما باید ملکوت را شناخته و با ملکوت هر شیء ارتباط برقرار کنیم 🔸️۲- توجه به حقیقت‌شناسی برای تاسیس مدارس 🔸️۳- برای ملکوت‌شناسی، می‌بایست مهارت حقیقت‌شناسی تمام امور و اعمال و اشیاء را به دانش‌آموزان و دانشجویان و جامعه، آموزش داد 🔸️۴- دانش‌آموز و دانشجو وقتی حقیقت‌شناس شد، دستش در دست خدا قرار می‌گیرد: «بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۵ نظام‌شناسی ۹۷/۵/١٨ 👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۵ در سایت صابره🌐 http://sabereh.ir/tasvir/f1052 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
ضرورت تلاش برای بیداری امت.mp3
8.64M
🎤استاد زاهدی 🔸️وظیفه امروز علما چیست؟ 🔸️ضرورت تلاش برای 📕برگرفته از جلسات هفتگی نظام‌شناسی ⬅️موسسه قرآن و عترت صابره(س) ➡️ @OstadZahedi
🔰جلسه ۲۰۶ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۵/۲۵ 👈موضوع 🔸چگونگی رویش فلسفه، اهداف و برنامه‌های تربیتی بر مبنای مبانی انسان‌شناسی اسلامی، قسمت دوم
استاد زاهدی
🔰جلسه ۲۰۶ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه صابره(س) برگزار شد ۹۷/۵/۲۵
📝اهم عناوین مطرح شده در سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۶ دورۀ آموزشی نظام‌شناسی (۲۵ مرداد ۹۷) در یک نگاه: 💠بحث اصلی: چگونگی رویش فلسفه، اهداف و برنامه‌های تربیتی بر اساس مبانی انسان‌شناسی اسلامی (قسمت دوم) ✅الف: نتایج تربیتیِ قدرت تسلط شیطان بر انسان 📖تدبر در آیه ۸۲ سوره ص↶ «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ» 🔸️نتیجه۱: شیطان محدودیت‌های جسمانیت انسان را می‌دانست و با خاطرجمعی گفت که انسان‌ها را گمراه می‌کند 🔸️نتیجه۲: صورت ظاهری و دنیاییِ هر شیء، واقعیات است که می‌تواند اسیر شیطان شود 📖تدبر در آیه۸۳ سوره ص↶ «إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» 🔸️نتیجه: دست شیطان به بندگان خدا و هر کس که متصل به فیض حضرت حق باشد و حقایق امور را بفهمد، نمی‌رسد 📖تدبر در آیه ۸۳ سوره یاسین↶ «فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْء» 🔸️نتیجه۱: هر شیئی، یک ملکوت دارد 🔸️نتیجه۲: ملکوت انسان (حقیقتِ وجود ما) در دست خداست، لذا شیطان نمی‌تواند به شأن ملکوتی انسان و حقیقتِ اشیاء، دست پیدا کند 📖تدبر در آیه ۷۶ سوره نساء↶ «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا» 🔸️نتیجه۱: یعنی کید شیطان در مقابل ملکوت و حقیقتِ اعمال بسیار ضعیف است 🔸️نتیجه۲: زور شیطان فقط به توانایی‌های دنیایی ما مثل ثروت، ریاست و جسم نحیف ما می‌رسد 📖تدبر در حدیث سِلسلةُ الذّهب امام رضا(ع)↶ «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا الله حِصنی، فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی، بِشَرطِها و شُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» (امالی شیخ صدوق) 🔸️نتیجه: اگر در قلعه خدا باشی و دستورات اهل‌البیت علیهم‌السلام را اطاعت کنی، دیگر دست شیطان به تو نمی‌رسد 👆👆👆👆👆👆👆 📝هدف استخراج شده از آیات و روایت فوق: 🔹️در تعلیم و تربیت دبستان و دبیرستان، دانشگاه‌ها، خانواده، جامعه از کودک تا پیر، باید توجه به جسمانیت را کم کرده و به توجه به ملکوت اشیاء و حقیقت اشیاء سوق پیدا کنیم. 🔹️اگر همه‌، توجه به ملکوت اشیاء را در جامعه یاد بگیرند، شیطان نمی‌تواند کار کند. ✅ب: نتایج تربیتیِ فریب حضرت آدم و حوّا توسط شیطان 📖تدبر در آیه ۳۵ سوره بقره↶ «وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَ کُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمينَ» 🔸️نتیجه: نباید به منطقه ممنوعه یا به عصیان خدا نزدیک شد 📖تدبر در آیه ۱۲۰ سوره طاها↶ «فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَىٰ شَجَرَةِ الْخُلْدِ» 🔸️نتیجه۱: شیطان از طریق دعوت به کارهای خوب نیز انسان‌ها را فریب می‌دهد 🔸️نتیجه۲: آن درخت، واقعاََ درخت جاودانگی بود اما شیطان، آدم و حوا را برای نزدیک شدن به آن، بر خلاف اذن خدا سوق داد 🔸️نتیجه۳: اگر خدا اجازه ندهد، همین درخت جاودانگی نیز عامل بیچارگی خواهد شد 👆👆👆👆👆👆👆 📝هدف استخراج شده از آیات فوق: 🔹️بچه‌ها، خانواده، جامعه و مردم را در بهشت قرب حفظ کنید و اجازه ندهید به منطقه ممنوعه و شجره عصیان نزدیک شوند. 🔹️مدرسه‌، دانشگاه، خانواده، حوزه علمیه و جامعه‌ای خوب است که افراد را با شجره عصیان (یعنی سرکشی و گناه و خلاف حرف خدا) آشنا نکند. 🔹️انقلاب اسلامی به منزله بهشت قرب است و مدیرانی که فساد، دزدی و خیانت می‌کنند، به منزله نزدیک شدن به شجره ممنوعه است. 💠بحث فرعی۱: حضرت روح 📖تدبر در آیه ۳۸ سوره نبأ↶ «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا» 🔸️نتیجه۱: حقیقتِ تمام عالم از حضرت روح که به اذن خدا زنده است، جان و حیات می‌گیرد 🔸️نتیجه۲: حضرت روح، فرشته عظمای خداوند است که عالم هستی را مدیریت می کند 🔸️نتیجه۳: حضرت روح به حقیقتِ اعمال نگاه می‌کند (نه ظاهر اعمال) و بر اساس آن، جایزه می‌دهد یا تنبیه می‌کند 💠بحث فرعی۲: ضرورت فراگیری «حیا» در جامعه و رسانه‌ها و توجه به آن در تعلیم و تربیت مدارس و دانشگاه‌ها و حوزه‌ها 🎙صوت کامل سخنرانی استاد زاهدی در جلسه ۲۰۶ نظام‌شناسی ۹۷/۵/۲۵ 👇 http://sabereh.ir/goftar/sotkamel/nezam/s1183 📽 لینک فیلم کامل جلسه ۲۰۶ در سایت صابره🌐 http://sabereh.ir/tasvir/f1053 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi
استاد زاهدی
🔰جلسه ۱۹۶ دوره آموزشی نظام‌شناسی با تدریس استاد زاهدی در دفتر مرکزی موسسه قرآن و عترت صابره(س) برگزا
🌐متن کامل جلسه ۱۹۶ دوره آموزشی نظام‌شناسی (۳خرداد۹۷)، در سایت صابره قرار گرفت👇 http://sabereh.ir/newsus/gozareshha/m1379 ✅سرتیتر مباحث جلسه ۱۹۶ پیرامون مراحل تاسیس مدرسه قرآنی 💠قرآن کف شروع تعلیم و تربیت اسلامی است 💠راهکار یعنی مسیر انجام دادن کار را پیدا کنیم، ولی راهبرد یعنی راههای نجات و نقشه جامع و برنامه‌های اصلی 💠شاخص کفر و ایمان، ولایت است 💠ولایت خدا باید در مدرسه، خانواده، کاسبی، نظام بانکی، نظام مدیریتی، نظام امورخارجه و... متجلی باشد 💠دیانت آنجایی است که مبانی از قرآن گرفته شده و تمام تلاش این باشد که آن مبانی در زندگی متجلی شود 💠در قراردادهای سیاسی و اجتماعی و بین‌المللی باید کارت سوره کافرون و آیت‌الکرسی را روی میز بگذارید، اینها چراغ قرمزهای اسلام است 💠مهارت افزایی در کلاس، به وسیله تلاشهای خود متربی است 💠جزئی‌ترین و کلی‌ترین نکات تربیتی و کلاس‌داری در قرآن هست 💠آیات قرآن، مبانی هستند که اگر درست فهمیدید و درست بکار گرفتید، به راهبردها (برنامه‌های اصلی) می‌رسید 💠از ابتدای تاسیس مدرسه، قرآن برنامه دارد تا کوچکترین نکات و مطالب 💠زنگ تفریح مدارس باید به منزله کرسی آزاد‌اندیشی باشد 💠ارتباط حوزه و دانشگاه، ارتباط دو نرم‌افزار است نه ارتباط دو ساختمان! 💠مدارس اسلامی خیال کرده‌اند تنها با کارهای سخت افزاری می‌توانند مدرسه را اسلامی کنند 💠اگر کسی بخواهد مدرسه تاسیس کند، باید مبانی قرآنی را درست کشف کند، و از داخل آن راهبردها و نقشه‌های اصلی راه را استخراج کند و از آن نقشه‌های اصلی و راهبردها، روشهای تدریس، اهداف رفتاری و برنامه‌های اجرایی را استخراج کند 🔰کانال استاد زاهدی: نظریات راهبردی اسلام در زمینه های تعلیم و تربیت، نظام ‌شناسی، شرح زیارت عاشورا، اسلامی کردن علوم و... ➡️ @OstadZahedi