⁉️سوال
لطفا یکی از براهین وجود خدا را بیان کنین
✅پاسخ
❗️از جمله براهین اثبات خداوند برهان علت و معلول است
⚪️توضیح اجمالی برهان به زبان ساده
♦️بدون شک، جهانى که در آن زندگى مى کنیم، مجموعه اى از علّت و معلول ها است؛ و اصل علّیّت یکى از روشن ترین قوانین این جهان است.
❗️همچنین بدون شک، ما و کره اى که روى آن زندگى مى کنیم همیشه وجود نداشته، بلکه خود معلول علّت دیگرى است.
⁉️آیا این سلسله علّت و معلول تا بى نهایت پیش مى رود، و سر از تسلسل در مى آورد؟ یعنى هر علّتى به نوبه خود معلول علّت دیگر خواهد بود و به جایى ختم نمى شود.
این مطلبى است که هیچ وجدانى آن را پذیرا نیست. چگونه ممکن است بى نهایت صفر را در کنار هم بچینیم و تبدیل به یک عدد شود؟ ـ منظور از صفر موجودى است که در ذات خود هستى ندارد، و از ناحیه علّت هستى پیدا مى کند ـ و چگونه ممکن است، بى نهایت فقیر و محتاج در کنار هم قرار گیرند و از آن وجودى غنى و بى نیاز به بار آید؟!
👌بنابراین باید قبول کنیم که این سلسله علّت و معلول، سرانجام به وجودى مى رسد که علّت است و معلول نیست؛ یعنى هستى آن از خودش مى جوشد و یا به تعبیر دقیق تر عین هستى و وجود بى پایان، و واجبالوجود است.
❗️این دلیل روشنى است بر اثبات وجود خداوند ازلى و ابدى.
🔴توضیح برهان به بیان دیگری :
❗️عالمى که در آن زندگى مى کنیم بدون شک حادث است یعنی نبوده است سپس به وجود امده است (زیرا دایماً در حال تغییر است، و آن چه در حال تغییر است، معرض حوادث است، و چیزى که معرض حوادث است، محال است قدیم و ازلى باشد که ما در توضیح برهان حدوث در اثبات خداوند ان را ثابت کردیم .کلید واژه حدوث را در کانال سرچ کنید)
❌اکنون این سوال پیش مى آید که اگر حادث است، از پنج حال بیرون نیست:
1ـ بدون علت به وجود آمده است. 2ـ خود علت خویشتن است. 3ـ معلولات جهان علت وجود آن هستند. 4ـ این جهان معلول علتى است که آن هم به نوبه خود معلول علت دیگرى است، و تا بى نهایت پیش مى رود. 5ـ این جهان مخلوق خداوندواجب الوجود است، که هستى اش از درون ذات پاک او است.
❗️باطل بودن چهار احتمال نخست معلوم است، زیرا وجود معلول بدون علت محال است، و گر نه هر چیز در هر شرایطى باید به وجود آید، در حالى که چنین نیست.
احتمال دوّم که چیزى خودش را به وجود آورد نیز محال است، زیرا مفهومش این است که قبل از وجودش موجود باشد، و این اجتماع نقیضین است.
همچنین احتمال سوّم که مخلوقات انسان، خالق انسان باشد نیز واضح البطلان است (چرا که لازمه آن دور است و ان نیز مستلزم وجود داشتن شی قبل از خلقتش میباشد )
و نیز احتمال چهارم یعنى تسلسل علت ها و کشیده شدن سلسله علل و معلول به بى نهایت، آن نیز غیر قابل قبول است، چرا که بى نهایت معلول و مخلوق، بالاخره مخلوق است، و نیاز به خالق دارد که آن را ایجاد کند، مگر بى نهایت صفر، عدد مى شود؟ یا از درون بى نهایت ظلمت، نور بر مى خیزد؟ یا از بى نهایت فقر و نیاز، بى نیازى به وجود مى آید؟
❗️بنابراین راهى جز قبول احتمال پنجم یعنى خالقیت واجب
الوجود باقى نمى ماند. که ما ان را خدا می نامیم
📚گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، ج 22، ص 464.
♦️پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_مبارک_رمضان
🎥اللهم رب شهر رمضان
🎤سیدمجید #بنی_فاطمه
#شور
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#قرآنی
#آفرینش_موجودات_از_آب
🤔#پرسش
❔خداوند می گوید همه موجودات زنده و #جنبندگان را از آب آفریدم درحالی که فرشتگان و اجنه موجود زنده هستند و از آب #خلق نشده اند و برخی حیوانات جنبنده هستند اما تک سلولی اند و از طریق آب #خلق نشده اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« خداوند هر جنبنده ای را از #آبی آفرید »
🔷#نور 45
👌در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
❕«در اینکه کلمه #آب در آیه مورد بحث اشاره به چه آبی است در میان مفسران گفتگو است و در واقع سه #تفسیر برای آن ذکر شده است ؛
1️⃣ منظور آب #نطفه است، بسیاری از مفسران این تفسیر را انتخاب کرده اند، و در بعضی از روایات نیز به آن اشاره شده است .
👌مشکلی که در این تفسیر وجود دارد این است که همه #جنبندگان از آب نطفه به وجود نمی آیند، زیرا حیوانات تک سلولی و بعضی دیگر از حیوانات که مصداق جنبنده (#دابه ) هستند، از طریق تقسیم سلولها به وجود می آیند نه از نطفه مگر اینکه گفته شود حکم بالا جنبه نوعی دارد نه عمومی یعنی نوع و اکثر #جنبندگان از طریق نطفه و آب خلق شده اند .
2️⃣دیگر اینکه منظور پیدایش نخستین #موجود است، زیرا هم طبق بعضی از روایات اسلامی اولین موجودی را که خدا آفریده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفرید و هم طبق فرضیه های علمی جدید نخستین جوانه حیات در #دریاها ظاهر شده، و این پدیده قبل از همه جا بر اعماق یا کنار دریاها حاکم شده است .
3️⃣ آخرین تفسیر این است که منظور از خلقت #موجودات زنده از آب این است که در حال حاضر آب ماده اصلی آنها را تشکیل می دهد و قسمت عمده #ساختمان آنها آب است و بدون آب هیچ موجود زنده ای نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.
👌البته این تفسیرها منافاتی با هم ندارند ( و همه آنها می تواند #صحیح باشد )
📚تفسیر #نمونه ج14 ص508
👌و باز #خداوند می فرماید ؛
« هر چیز #زنده ای را از آب قرار دادیم »
🗯#انبیاء 30
👌که تفسیر مشهور این است که حیات همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات به آب بستگی دارد .
🔶 طبق تحقیقات دانشمندان قسمت عمده بدن انسان و بسیاری از حیوانات را آب تشکیل می دهد یعنی حدود هفتاد درصد را.
👌 و نیز آیه اشاره است به این که غالب #موجودات زنده معمولا از نطفه به وجود آمده اند و این حکمی نوعی است نه عمومی و نیز اشاره است به آنچه دانشمندان امروز معتقدند که نخستین جوانه #حیات در اعماق دریاها پیدا شده است به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می دانند و اگر قرآن آفرینش انسان را از خاک می شمارد منظور از خاک همان گل است که ترکیبی است از آب و #خاک .
👌این که برخی ایراد کرده اند که آفرینش #فرشتگان و #جن با این که موجودات زنده ای هستند مسلما از آب نیست پاسخش روشن است زیرا هدف آیه موجودات زنده ای است که برای ما #محسوس است .
📚تفسیر #نمونه ج13 ص396
#پرسمان_اعتقادی
#فقهی_مسجد_الاقصی
🤔#پرسش
❔آیا بیت المقدس و مسجد #الاقصی برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه #قداستی ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت #المقدس و مسجد #الاقصی نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود ٬ زیرا گذشته از آنکه #قبله اول مسلمین بوده است ؛
📚#وسائل الشیعه ج4 ص297
🔷#معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛
« پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد #الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست »
🗯#اسراء 1
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک #حج را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک #عمره را دارد »
📚#الفقیه ج1 ص229
👌#علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با #هزار رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد »
📚#بحار الانوار ج99 ص270
🔷و #فرمود ؛
« چهار مکان از #قصر های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه »
📚امالی #طوسی ص369
❕بنابراین این سخن و ادعا که بیت المقدس و مسجد الاقصی نزد شیعه مکانی #مهم و با #شرافت تلقی نمی شود ، به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_قتل_نفس_باکره
🤔#پرسش
❔شنيده ام كه دختر #باكره را نميشه اعدام كرد و طبق فقه اسلامى قبل از اعدام دختر را به #عقد يه مرد در ميارن و بعد از ازاله #بكارت اونو اعدام ميكنن خواستم بدونم تا چه حد اين مطلب صحت داره و اگر واقعيت داره چطور ممكنه #عقدى كه در اون دختر رضايت نداره درست باشه تصور كنيد كسى كه مسلمان نيست با دونستن اين قانون چه طور ميتونه اسلام رو قبول كنه❕❕
💠#پاسخ💠
👌قتل نفس از دید اسلام از جمله #گناهان بزرگ و کبیره است که سبب خشم پرودگار می شود .
🔷#خداوند می فرماید ؛
« هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد ، چنان است که #گویی همه انسانها را کشته است »
🔶#مائده 32
❕و #فرمود ؛
« هرکس مومنی را #عمدا به قتل برساند ، مجازات او دوزخ است جاودانه در آن می ماند ، و خدا بر او #غضب می کند و او را از رحمتش دور می کند ، و عذاب #بزرگی برای او آماده کرده است »
🔶#نساء 93
❕حال اگر دختری باکره مرتکب قتل نفس شود ، خانواده #مقتول می توانند او را اعدام کنند ، و در صورت اعدام ، قاتل با حالت #باکره بودن ، اعدام می شود .
🔶این که باید دختر باکره قاتل از حالت باکره بودن در بیاید و عقد #فردی بشود و ...تهمت و دروغ آشکار است که به هیچ عنوان در اسلام و فقه شیعی چنین #حکمی وجود ندارد .
❕در روایات ما بیان شده است که اگر #قاتل زن باشد ، خانواده مقتول می توانند بدون هیچ شرطی او را قصاص کنند و ازاله بکارت و عقد اجباری هیچ مدخلیتی در این #موضوع ندارد .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که یک زن مردی را بکشد ( بدون هیچ شرطی) #قصاص می شود »
📚#الکافی ج7 ص298
👌 و در مورد زنی که مردی را به #عمد کشته بود فرمود ؛
« اگر خانواده مقتول #قصاص را بخواهند آن زن ( بدون هیچ شرطی ) #کشته می شود »
📚#الفقیه ج4 ص114
❕این گونه شایعات برای تخریب اسلام و شیعه ساخته و پرداخته می شود ، در حالی که #کذب و #جعلی بودن آن ها برای کسانی که اندک آشنایی با احکام اسلام داشته باشند ، واضح و آشکار است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_قرآنی_معراج_مسیح
🤔#پرسش
❔معراج و به آسمان رفتن حضرت عیسی #جسمانی بوده است یا روحانی ❕آیا راست است که علامه طباطبایی معتقد است که عروج عیسی #روحانی بوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌قرآن #کریم می فرماید ؛
« ( به یاد آورید ) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود من تو را بر می گیرم و به سوی خود #بالا می برم و تو را از کسانی که #کافر شدند پاک می سازم ...»
🗯ال #عمران 55
👌ظاهر آیه شریفه دلالت دارد که عیسی مسیح با روح و جسم به سوی #پرودگار بالا برده شد و این نکته از تعبیر « متوفیک و رافعک الی » به دست می آید زیرا جمله « متوفیک » به معنای #گرفتن چیزی به طور کامل است که دلالت بر آن دارد که عیسی به نحو کامل گرفته شد و به آسمان برده شد هم معراج #جسمانی داشت و هم معراج #روحانی
📚تفسیر #نمونه ج2 ص568
❕این نکته از روایات #متعددی نیز قابل استفاده است .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند عیسی را به حالتی بالا برد که جامه ای #پشمین که توسط مریم بافته شده بود به تن داشت . زمانی که عیسی به آسمان رسید ندایی سر داده شد که عیسی #زینت زندگانی دنیا را از خودت جدا ساز »
📚تفسیر #عیاشی ج1 ص175
📚#البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص628
📚#بحار الانوار ج14 ص338
❕این روایت صراحتا #معراج جسمانی عیسی مسیح را با جامه ای که بر تن داشته است اثبات می کند.
🗯در نقل دیگری پیامبر #گرامی فرمود ؛
« زمانی که یهود اجتماع کردند تا عیسی را بکشند ، جبرئیل به نزد #عیسی آمد و او را با دو بال خود پوشاند ...خداوند به جبرئیل وحی کرد که عیسی را به نزد من بالا #بیاور »
📚#بحار الانوار ج14 ص338
❕این که خداوند می گوید عیسی را به سوی خودم بالا بردم به معنای آن نیست که خداوند جا و مکانی دارد و در آسمان ها است چنان که تعبیر از قیامت به عنوان « لقاء الله » به معنای ملاقات حسی با خداوند در قیامت نمیباشد بلکه این تعابیر به معنای شهود #باطنی و دیدار و ملاقات روحانی و #معنوی با خداوند در آسمان و یا در قیامت است زیرا با حضور در آسمان ها و یا در قیامت است که پرده ها کنار می رود و انسان به صورت حضوری آیات حق و تجلی خداوند بر قلوب را مشاهده می کند .
🔷بنابراین گویی عروج به آسمان و یا رفتن به قیامت همه عروج و رفتن به سوی خداوند است زیرا سبب مشاهده قلبی و حضوری خداوند می شود .
❕صاحب تفسیر المیزان بر خلاف آنچه گفته شد معتقد است که عروج عیسی عروجی روحانی بوده است نه جسمانی
📚ترجمه المیزان ج3 ص326
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ماه_مبارک_رمضان
🎥 بازار ها باز و تمام کار ها دایر ...
🎤 سیدرضا #نریمانی
#شعرخوانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_خود_کشی
🤔#پرسش
❔لطفا بفرماييد علت تحريم #خودکشي در اسلام و #جاودانگي عذاب عامل آن چيست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در #مالکیت است .
🔷خداوند #مالک حقیقی همه موجودات است زیرا وقتی خالق همه اشیائ او است طبعا مالک همه اشیائ نیز ذات مقدس او است.
📚تفسیر #نمونه ج27 ص449
🔶 او در آیات متعددی به این #حقیقت اشاره کرده است و می فرماید:
« هر چه در آسمانها و #زمین است از اوست»
🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126-
❕« مالکیت آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن #خداست»
🔶مائده 17- انعام 12- توبه116
❔حال همان خداوند که مالک #جان آدمی نیز است ، به انسان تحت هیچ شرائطی اجازه خود کشی را نداده است ، زیرا او را برای #عبادت و بندگی و به کمال رسیدن خلق کرده است و خود کشی در تعارض با این هدف است و سبب عبث بودن #خلقت انسان می گردد .
🔷می فرماید ؛
« خود کشی نکنید ، خداوند نسبت به شما مهربان است و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد به زودی او را در #آتشی وارد خواهیم ساخت »
🔷#نساء 30
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« هر کس ( از سر بی ایمانی به خداوند ) خودش را عمدا بکشد ، در آتش جهنم #خالد و #جاودان خواهد بود »
📚#الفقیه ج4 ص95
🔷امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مومن ممکن است به هر بلایی گرفتار شود و به هر نوعی بمیرد اما هیچ گاه خود #کشی نمی کند »
📚#الکافی ج2 ص254
🗯خود کشی از گناهان کبیره و بزرگ است که سبب گرفتاری فرد در آتش جهنم می شود اما #خلود او در جهنم در صورتی است که معتقد به خداوند و عقائد حقه نباشد زیرا ثابت است که شیعه اثناعشری هیچ گاه مخلد در #جهنم نمی ماند .
🗯شیخ #مفید می نویسد ؛
« تمام علمای امامیه اتفاق دارند که تهدید به #خلود در آتش جهنم اختصاص به کفار و غیر شیعیان دارد ، و کسانی که ایمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند ( شیعیان ) در #جهنم مخلد نمی مانند »
📚#اوائل_المقالات ص53
🔷امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« خداوند جز اهل کفر و لجاجت و ضلالت و شرک را در آتش جهنم #جاوادان نگه نمی دارد »
📚توحید #صدوق ص407
❕بنابراین اگر فرد شیعه مذهب خود کشی کند ، اگر چه گناه بزرگی مرتکب شده است و در آتش جهنم گرفتار می شود اما چنین نیست که امید عفو و بخشش در مورد او نرود زیرا نهایتا او یک گناه کبیره ای را مرتکب شده و ممکن است مشمول این روایت شریف پیامبر گرامی شود که #فرمود ؛
« شفاعت من برای کسانی از امتم است که مرتکب گناهان #کبیره شده اند »
📚#الفقیه ج3 ص574
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_قیامت
#مواقف_گردنه_حساب
🤔#پرسش
❔ می گویند در قیامت پنجاه #موقف است ❕این مواقف چه مواقفی هستند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌امیر مومنان علی علیه السلام فرمودند ؛
« بدان پیش روی تو گردنه #صعب العبوری است که سبکباران ( برای عبور از آن ) حالشان از سنگین باران بهتر است ، و کندروان #وضعشان بسیار بدتر از شتاب کنندگان است و ( بدان که ) نزول تو بعد از آن گردنه به یقین یا به بهشت است و یا به دوزخ ...»
📚#نهج البلاغه نامه 31 بخش هجدهم
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود؛
«در قیامت پنجاه #موقف ( محل توقف برای رسیدگی به اعمال) است که هر #موقفی به اندازه 1000 سال از سال هایی است که شما می شمارید»
📚امالی #مفید ص274
📚امالی #طوسی ص111
🔷شیخ #صدوق می نویسد ؛
« عقیده ما در مورد عقبه هایی که بر طریق و راه محشر قرار دارد این است که هر یک از آنها به نام یکی از فرائض #دینی نامگذاری شده است و انسان موظف است که از آنها عبور کند ، هر گاه به خاطر کارهای نیک و در پرتو رحمت الهی از یکی از آنها بگذرد ، به #عقبه دیگر می رسد که باید از آن نیز عبور کند ، و به این ترتیب باید از همه #موقف ها و عقبه ها بگذرد و در غیر این صورت به دوزخ سقوط خواهد کرد »
📚#الاعتقادات_الامامیه ص71
🔶شیخ #مفید نیز می نویسد ؛
« عقبه های قیامت همان احکام #دینی است که انسانها باید در روز قیامت پاسخگوی آنها باشند...مقصود از عقبه و #گردنه که در قرآن و روایات آمده است همان دستورات الهی است که از آنجا که رعایت آنها همراه با تحمل #مشکلات و دشواری ها است از آنها به عقبه تعبیر شده است »
📚بحار الانوار ج7 ص129
❕بنابراین #مواقف پنجاه گانه قیامت دقیقا برای ما مشخص نیست همین قدر می دانیم که این مواقف به نام هر یک از #فرائض و واجبات دینی از جمله نماز و روزه و حج و زکات و ولایت و ...است که بندگان در هر یک از آن مواقف مورد #سوال و باز خواست قرار می گیرند.
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی_قرآنی
#دعا_برای_کافر
🤔#پرسش
❔آیا با توجه اینکه طلب #مغفرت برای کفار نمیشه کرد دعای #خیر هم نمیشه انجام داد برای کفار❕❕
💠#پاسخ💠
👌دعا خیر و استغفار کردن برای #کفار و #مشرکین تا زمانی که امید #هدایت در مورد آنها برود اشکال ندارد اما پس از آن که یقین حاصل شد که افراد مذکور عامدا با حق مخالفت می کنند و پس از اتمام حجت ، #ایمان نمی آورند ،در این صورت نباید برای آنان دعا و استغفار کرد .
🔶#خداوند می فرماید ؛
« برای پیامبر و مومنان شایسته نیست که برای #مشرکان ( از خداوند ) طلب آمرزش کنند ، هر چند از نزدیکانشان باشند ، پس از آنکه برای آنها روشن شد که این گروه اصحاب #دوزخند »
🔷#توبه 113
🔷طبق این معنا #مسلمانان می توانند برای دوستان و بستگان مشرکشان مادام که در قید حیاتند و امید هدایت آنها می رود استغفار و دعا کنند ولی پس از آنکه دانسته شد که امیدی به هدایت آنها نیست و در حال #کفر و شرک از دنیا رفتند دیگر نباید برای آنها دعا و استغفار کرد .
📚#تفسیر_نمونه ج8 ص160
🔶#قرآن می فرماید ؛
« استغفار ابراهیم برای عمویش ( #آذر ) به خاطر وعده ای بود که به او داد اما هنگامی که برای او آشکار شد که او #دشمن خداست از او بیزاری جست و برایش استغفار نکرد »
🔶#توبه 114
❕از این آیه نیز به خوبی استفاده می شود که #ابراهیم نبی انتظار داشت که آزر از این طریق جذب به سوی ایمان و توحید شود و استغفار و دعای او نیز در این حقیقت این بود که خدایا او را هدایت کن و گناهان گذشته او را ببخش اما هنگامی که #عداوت و دشمنی آزر برای ابراهیم محرز شد و در همین حالت چشم از دنیا بست دیگر جایی برای هدایت او باقی نماند و استغفار و دعای خود را برای او #قطع کرد .
🔷در روایتی نقل است که امام #کاظم علیه السلام فرمود ؛
« مانعی ندارد که برای #طبیبی نصرانی ( تا زمانی که امید هدایت در او باشد ) #دعا کنید ( اما اگر آن نصرانی عامدا با حق و حقیقت مخالفت کرده باشد ) دعای شما برای او نفعی ندارد و خداوند آن را #مستجاب نمی کند »
📚#الکافی ج2 ص650
📚#وسائل_الشیعه ج7 ص118
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعتقادی_امامت
#مردم_امامت_مشروعیت
🤔#پرسش
❔اخیرا یکی از روحانیون که رییس جمهور مملکتی است ادعا کرده است که انتخابات هدیه غرب نیست بلکه رای مردم در اسلام مورد توجه است تا آنجایی که این رای به امامت #امامان هم مشروعیت می دهد و حضرت علی فرمود هر کس را که شما به عنوان امام و راهنما معرفی کنید من هم #اطاعتش را می کنم ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به عقیده شیعه انتخاب امام و #تعیین امام تنها به نص خداوند ممکن است و رای مردم هیچ گونه نقشی در مشروعیت #امامت امام ندارد ؛ چرا که امام باید دارای دو ویژگی وخصلت مهم باشد
1⃣#علم وافر و کافی به تمام دستورات خداوند وشریعت که طبیعتا این علم جز با تعلیم الهی ممکن نیست
2⃣امام باید #عصمت داشته باشد تا در تبلیغ شریعت وپاسبانی از آن دچار #خطا واشتباه نشود
🔷از آنجایی که جز خداوند کسی نمیداند این صفات در وجود چه افرادی است ثابت میشود که تنها باید #خداوند امام را تعیین وانتخاب کند و مردم هیچ گونه نقشی در انتخاب امام ندارند.
🔶امام #رضا علیه السلام فرمود :
« انتخاب امام وظیفه ای لازم است که بر عهده خداوند است ( و مردم #نقشی ندارند )»
📚#قرب الاسناد ج377
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« امامت #عهدی الهی است و انتخاب آن تنها به عهده خدا است ( و مردم نقشی ندارند )»
📚#الکافی ج1 ص277
🔷پیامبر #گرامی فرمود ؛
« خداوند من و اهل بیتم را بر تمام مردم ( به عنوان رهبر ) برگزیده است و #مردم در این انتخاب هیچ نقشی ندارند»
📚 #بحار الانوار ج23 ص74
🔷#خداوند نیز می فرماید ؛
« پرودگارت هر چه را بخواهد بر می گزیند آنها ( مردم ) در برابر او #اختیاری ندارند »
🔶#قصص 68
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند محمد و اهل بیتش را (به عنوان رهبر و پیشوا ) #برگزیده است ( و مردم در انتخاب نقشی ندارند )»
📚بحار الانوار ج23 ص74
🔷علمای اهل #سنت نقل می کنند ؛
«هنگامی که پیامبر برخی شخصیت های برجسته قبایل عرب را به اسلام دعوت میکرد، آنان پذیرش دعوت آن حضرت را مشروط به ریاست و#جانشینی پس از وی می دانستند اما آن حضرت در پاسخ می فرمود:
"جانشینی پس از من موضوعی الهی وخارج از اختیار من است وخداوند آن را به #صلاحدید خود در جایگاه واقعی خود قرار میدهد "
«الامر الی الله یضعه حیث یشاء»
📚#الکامل فی التاریخ،ج1 ص609
📚تاریخ #الطبری،ج1 ص556
❕بنابراین مردم هیچ نقشی در #مشروعیت امامت امام ندارند و مشروعیت امام تنها به نص الهی ثابت می شود.
❕بله اگر مردم در #صحنه باشند ، امام می تواند اعمال حکومت و حکمرانی که یکی از شاخه های امامت است در جامعه کند و اگر #مردم در صحنه نباشند امام وظیفه ای ندارد چنان که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود ؛
🔷« ای پسر ابوطالب، سرپرستی امت من حق تو و از آن توست، اگر مردم با سلامت و خوبی بر تو اتفاق نظر داشتند ، #زمام امور آنها را به دست بگیر و حکومت را عهدهدار شو. اگر درباره تو اختلاف کردند آنها را رها کن با هر چیزی که خودشان میخواهند، خداوند برای تو #گشایشی قرار خواهد داد.»
📚#مستدرک الوسائل ج11 ص78
📚#بحار الانوار ج30 ص15
❕اما چنین نیست که حضور مردم به امامت امام #مشروعیت بدهد و امام ، حق حکومت و اعمال ولایت دارد اگر چه مردم او را نخواهند و اگر شرایط فراهم باشد امام حکومت بر مردم می کند اگر چه اکثر مردم مخالف او باشند اما زمینه را برای حکومت کردن امام #فراهم کرده اند.
❕چگونه می توان گفت که اسلام به نظر اکثر مردم اهمیت داده است در حالی که #اکثریت بارها و بارها مورد مذمت #قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
« بیشتر آنها نمی فهمند و #تعقل نمی کنند »
🔷#مائده 103
🔶و می فرماید ؛
« اکثر آنها #شاکر نیستند »
🔷#نمل 73
❕اگر ما در کشور انتخابات برگزار می کنیم از این جهت نیست که رای و نظر مردم برای انتخاب والی مهم و مورد #اهتمام است و اسلام این حق را به مردم داده است بلکه از این جهت است که اگر مردم در صحنه نباشند به تدریج #حکومت اسلامی ، رو به زوال پیش می رود زیرا حضور مردم به حکومت قدرت و شوکت می بخشد لذا از باب احکام #ثانویه اسلام ، به حضور مردم توجه می شود.
❗️و اگر حضرت علی علیه السلام در #نهج البلاغه فرمود ؛
« مرا رها کنید و دیگری را بطلبید ...اگر مرا رها کنید همچون یکی از شما خواهم بود ( و مسوولیتی نخواهم داشت ) بلکه شاید از شما شنواتر و مطیع تر نسبت به رییس حکومت که شما #انتخابش کرده اید بوده باشم »
📚نهج البلاغه #خطبه 92
🔷که این سخن مورد استناد برخی برای #مشروعیت بخشیدن به رای مردم قرار گرفته است ؛
🔶منظور امام از این جمله اهمیت دادن به #رای و #نظر مردم نمی باشد بلکه تفسیر دیگری دارد که در پاسخ زیر مفصلا به آن پرداخته ایم ؛
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#قرآنی_اعتقادی
#روح_فرشتگان_برتری_قدر
🤔#پرسش
❓سوالی برای یکی از دانشجوها پیش اومده , میگه چرا تو قران #روح مفرد بکار رفته , مثه سوره ی قدر ,ایا روح یک شخص #خاصی منظور هست ,اگر هست اون شخص کیه , و کم کم همونو هدایت میکنه ب سوی عرفان #صوفی مسلکها ,و در نهایت میگه کسی هست ک از #پیامبر بالاتره ❕❕
💠#پاسخ💠
👌روح مخلوقی عظیمی است ما فوق فرشتگان چنان که در روایتی آمده است که امام #صادق علیه السلام فرمود:
« جبرئیل از #ملائکه است و روح اعظم از ملائکه است »
📚#الکافی ج2 ص290
❕و #فرمود :
« روح بزرگتر از جبرئیل و میکائیل است که با رسول خدا و ائمه است و تحت #خدمت آنها است »
📚#بحار الانوار ج25 ص47
🔷و #فرمود :
« #روح که اعظم و بزرگتر از جبرئیل و میکائیل است به نزد ما می آید و در #خدمت ما است »
📚همان مدرک ص48
🔷امام #رضا علیه السلام فرمود :
« خداوند ما را به وسیله روح که #مقدس و #مطهر است یاری می کند و آن روح تنها با رسول خدا و ائمه بوده و آنان را #تسدید و یاری می کند و او عمودی از نور بین ما و بین خداوند است »
📚#عیون الاخبار ج2 ص200
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود :
« روح خلقی اعظم از جبرئیل و میکائیل است که با رسول خدا بوده و تحت خدمت او ایشان را یاری می کردند و پس از او با #اوصیاء بعدش می باشد »
📚#بصائر الدرجات ج1 ص456
❕از این روایات #دو نکته حاصل می شود ؛
1⃣روح #خلقی بزرگتر است از تمام فرشتگان و جبرئیل و میکائیل و ...
2⃣این روح در #خدمت پیامبر گرامی و ائمه است و زیر دست آنها تلقی می شود و هیچگاه برتر از آنها نمیباشد .
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#موضوع_تاریخی_اعتقادی
#علی_شهادت_ابن_ملجم_بیدار_کردن_خواب
🤔#پرسش
❓آیا راست است که امام علی وقتی به #مسجد رفتند ابن #ملجم را که خواب بودند بیدار کردند و ابن ملجم پس از آن حضرت را مضروب کردند❕برخی می گویند جریان بیدار کردن سند #تاریخی ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌جریان مذکور در منابع تاریخی #مستند مورد توجه قرار گرفته است .
🔶شیخ #مفید می نویسد :
« حضرت علی در شبی که صبحش #مضروب شدند تا صبح بیدار بودند و بر خلاف عادتشان آن شب برای نماز شب به مسجد نرفتند ( و در منزل به جا آوردند ) ...وقتی صبح شد ابن #نباح او را به اذان صبح خبر داد ...حضرت به سمت مسجد رفتند و وارد مسجد شدند و ابن ملجم که تمام شب را بیدار مانده و منتظر ورود علی بود از نسیم #سحری خوابش برده بود .
🔷علی با پای خود او را #بیدار کرد و فرمود برخیز که هنگام نماز رسیده او هم از جا بر خاست و علی را مورد #ضربه قرار داد »
📚#الارشاد ج1 ص16
❕علامه #مجلسی نیز نقل می کند :
« از عادات اخلاقی امام آن بود که افراد خوابیده را برای نماز بیدار می کردند و در آن شب هم مطابق #عادتشان افراد را برای نماز بیدار کردند تا آن که به ابن ملجم #ملعون رسید و او را خوابیده یافت و فرمود برخیز که خواب در این زمان مورد پسند خدا نیست و مورد پسند شیطان است ( زیرا وقت نماز است ) .حضرت آن ملعون را تکان دادند و خطاب به او عرضه داشتند که قصدی در خاطر داری که نزدیک است از آن #آسمانها فرو ریزد و زمین چاک شود و کوهسارها #نگون گردد و اگر بخواهی می توانم خبر دهم در زیر جامه ات چه پنهان کرده ای ...حضرت از او گذشت و به محراب نماز رفت و به نماز ایستاد ...و چون در رکعت اول سر از #سجده بر داشت مورد ضربه ابن ملجم قرار گرفت »
📚#بحار الانوار ج42 ص281
❕شیخ عباس #قمی نیز در منتهی الامال خود می نویسد؛
« علی به #صحن مسجد در آمد و #خفتگان را برای نماز از خواب بر انگیخت و ابن ملجم ملعون در تمام شب بیدار بود و در آن امر عظیم که اراده داشت #تفکر می کرد در این هنگام که علی خفتگان را برای نماز بیدار می کرد او نیز میان خفتگان به روی در افتاده بود و شمشیر #مسموم خود را زیر جامه داشت چون امیر المومنین به او رسید فرمود برخیز برای نماز ...»
📚#منتهی الامال ج1 ص421
🔶در روایتی نیز امام #صادق از پدرشان امام #باقر علیهما السلام نقل می کنند که فرمودند :
« علی بن ابی طالب علیه السلام از منزل خارج شد و افراد را برای نماز #صبح بیدار کردند که در این جریان مورد ضربه #شمشیر ابن ملجم قرار گرفتند »
📚#قرب الاسناد ص143
❕البته امام #علی علیه السلام بر اساس علم #عادی خودشان رفتار کردند و ابن ملجم را از خواب بیدار کردند و از علم غیب خودشان استفاده نکردند
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام عالی درشبکه سه سیما (کربلای معلی)
💐درخصوص شهید ابراهیم هادی
#شهید_ابراهیم_هادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#موضوع_تاریخی_داستان_پیامبران
#بهشت_آدم_محل_فرود_او
🤔#پرسش
❓وقتی آدم و حوا از #بهشت بیرون شدند در کدام نقطه زمین #فرود آمدند ❕❕اصلا بهشت #آدم کجا بوده❕❕
💠#پاسخ💠
👌#بهشت آدم و حواء یکی از #باغهای پر نعمت و روح افزای یکی از #مناطق سر سبز زمین بوده است .
👌امام صادق علیه السلام در مورد #بهشت آدم و حواء فرمود:
« #باغی از باغهای دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر بهشت #جاودان بود ، هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد»
📚الکافی ج3 ص247
📚الوافی ج25 ص681
📚علل الشرایع ج2 ص600
👌پس از #خروج آدم و حوا از این بهشت دنیوی ؛ آدم علیه السلام بر کوه #صفا وارد شد و حضرت حواء نیز بر کوه #مروه ؛
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« آدم از #بهشت بر #کوه صفا وارد شد و حواء بر کوه مروه»
📚علل الشرایع ج2 ص491
👌و فرمود :
« به کوه #صفا ، صفا گفته می شود زیرا آدم که #مصطفی و برگزیده خدا بود بر آن فرود آمد و نام آدم بر آن کوه نهاده شد و #حواء نیز بر کوه #مروه فرود آمد و به کوه مروه ، #مروه می گویند زیرا #مراه و زنی به نام حواء بر آن فرود آمد و نام آن #کوه از اسم او گرفته شده است»
📚علل الشرایع ج2 ص432
📚بحار الانوار ج11 ص205
📝#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
seyedrezanarimani-@yaa_hossein.mp3
12.03M
#ماه_مبارک_رمضان
🎶با دلی مَحزون رسیدم دستِ من را هم بگیر
🎤 سیدرضا #نریمانی
#مناجات
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#بخشش_های_پنهانی_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب #شیر میذاشته دره خونه فقرا ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب با عقل جور در نمیاد تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید ❔بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته #ظرفشم پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که یکی از ویژگی های بارز علی علیه السلام ، بخشش های بی نظیر و #پنهانی او بوده است چنان که معاویه از دشمنان بارز علی علیه السلام به این مساله تصریح می کرد و می گفت ؛
«على اگر مالك شود خانه اى از طلا و خانه اى از كاه، طلا را بيشتر تصدّق مى دهد تا هيچ از آن نماند »
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 1، ص 20؛ الامامة و السياسة، ص 97؛ بحار الأنوار، ج 41، ص 144
🔸پیامبر گرامی در #وصف بخشندگی علی علیهما السلام می فرمود ؛
« اين درياى خروشان و خورشيد برآمده، در بخشش، از فراتْ بخشنده تر است و دل گشاده تر از دنيا. هر كس او را دشمن بدارد، لعنت خدا بر او باد »
📚کنزالفوائد ج 1 ص 148
🔸قرآن می فرماید ؛
« اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است ، و اگر آنها را #مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است » ( بقره 271)
🔸بر این اساس علی علیه السلام سعی می کرد که شبانه و به صورت پنهانی و ناشناس به #مستمندان کمک رسانی کند . در نقلی آمده است ؛
« عبد الرحمن بن عوف، چند دينار براى اصحاب صُفّه فرستاد و على عليه السلام، شبانگاهان يك بارِ شتر #خرما فرستاد، و دوست داشتنى ترين دو صدقه در نزد خداوند، صدقه وى بود . پس صدقه شبانگاهان، كاملتر است.»
📚تفسیر فخر رازی ج7 ص 90 _ ذخائر العقبی ص 158
🔸در نقل دیگری به نقل از محمّد بن حنفيّه آمده است که می گوید ؛
« پدرم (على عليه السلام) شبانگاه، قنبر را صدا مى زد و آرد و خرما بر دوشش مى نهاد و به درِ خانه هايى كه مى شناخت، مى رفت و كسى را از آن آگاه نمى كرد. به وى گفتم: پدرم! چرا اين اموال را در طول روز (علنى) به آنان نمى دهى؟ فرمود: «پسرم! صدقه مخفى، #خشم پروردگار را خاموش مى كند».
📚ربیع الابرار ج 2 ص ،148 _ المناقب کوفی ج 2 ص 69
🔸ابن شهر آشوب به نقل از محمّد بن صمه، از پدرش،واو از عمويش نقل می کند ؛
« مردى را در مدينه ديدم كه #كيسه اى بر پشت و سينى اى در دست داشت و مى گفت: «پروردگارا! اى دوست مؤمنان، خداى مؤمنان و پناهدِهِ مؤمنان! امشب هديه مرا به درگاهت بپذير. جز آنچه در سينى ام هست و آنچه پوشيده ام، چيزى را مالك نيستم و تو خود مى دانى كه با همه نيازم، خود را به خاطر بهره نزديكى به تو، از آن، محروم ساختم. پروردگارا! رويم را بر زمين مزن و دعايم را رد مكن».
نزديك وى آمدم و او را شناختم. #ديدم على بن ابى طالب عليه السلام است. نزد مردى رفت و او را سير كرد.»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج 2 ص 76
👌در این رابطه #روایات متعدد دیگری نیز است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛
📚بحار الانوار ج 41 ص 24 باب 102
🔸از این روایات استفاده می شود که علی علیه السلام شبانه و به صورت ناشناس نیازمندی #مستمندان را برطرف می کرده است ، به گونه ای که مستمندان متوجه نمی شدند که آنکه به آنان کمک می کند علی علیه السلام است ، نه آنکه بگوییم ایشان مواد غذایی را بدون آنکه به صاحبان خانه اطلاع دهد ، پشت در خانه آنها می گذاشته و میرفته است چرا که در این صورت مواد غذایی در معرض از بین رفتن بوده است ، بلکه نیازمندان علی علیه السلام را می دیدند که به آنان کمک می کند اما نمی شناختند .
🔸از سوی دیگر اگر مثلا علی علیه السلام شیر به نیازمندان #توزیع می کرده است نیازی به بحث ظرف و مانند آن که مورد اشکال قرار گرفته است نمیباشد چرا که می تواند چنین بوده باشد که علی علیه السلام مشک های خود را پر از شیر می کرده است و به صورت ناشناس مثلا با رفتن به در خانه نیازمندان ، ظرف ها و کاسه های #نیازمندان را از شیر پر می کرده است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
استاد احمد دباغ-جزء چهارم.mp3
16.44M
#تحدیر_قرآن_کریم (تند خوانی) | جزء چهارم
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳
استاد معتز آقایی-جزء چهارم.mp3
4.21M
#تحدیر_قرآن_کریم (تند خوانی) | جزء چهارم
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مالکیت_یهودیان_بر_فلسطین
🤔#پرسش
❔چرا آیتالله خمینی، علی خامنهای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و میکنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین #مقدس» را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پرسش مطرح شده ناظر به این آیه #شریفه است که می فرماید ؛
«يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين »
« ( موسی به بنی اسرائیل گفت ) اى قوم ؛به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته وارد شويد و به #پشت سر خود باز نگرديد (و عقب نشينى نكنيد) كه زيانكار خواهيد شد.»
🔰مائده 21
❕در اينكه ارض مقدسة كه در آيه فوق به آن اشاره شده چه نقطه اى است، مفسران گفتگو بسيار كرده اند بعضى آن را سرزمين بيت المقدس و بعضى شام و بعضى ديگر اردن يا فلسطين يا سرزمين طور، مى دانند، اما بعيد نيست كه منظور از سرزمين مقدس تمام منطقه شامات باشد كه با همه اين احتمالات سازگار است، زيرا اين منطقه به گواهى تاريخ مهد پيامبران الهى و سرزمين ظهور اديان بزرگ، و در طول تاريخ مدتها مركز توحيد و خداپرستى و نشر تعليمات انبياء بوده و به مين جهت نام سرزمين مقدس براى آن انتخاب شده است اگر چه گاهى به خصوص منطقه بيت المقدس نيز اين نام اطلاق ميشود.
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338
👌البته در نقلی از ابن عباس آمده است که منظور از ارض مقدسه #فلسطین است که خداوند آن سرزمین را به خاطر وجود یعقوب و اسحاق و یوسف علیهم السلام مقدس گردانیده بود .
📚بحار الانوار ج 13 ص 178
1⃣ادعا آن است که سرزمین فلسطین طبق تصریح قرآن به یهودیان اختصاص و مالکیت دارد و سخن از غصب فلسطین توسط یهودیان و اسرائیل ادعایی باطل و بی اساس است.
🔰این سخن و این ادعا صحیح نیست زیرا منظور از کتب لکم ( برای شما نوشته شده است ) در آیه فوق ، حق سکونت است نه مالکیت چرا که بنی اسرائیل پس از خروج از مصر و شکست دادن فرعون ، به دنبال جا و مکانی برای خود بودند که خداوند اجازه استقرار آنها را در سرزمین فلسطین صادر نمود .
❕در تفسیر المیزان #چنین آمده است ؛
« از ظاهر آيات بر مى آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده است »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 5 ص 469
👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند برای ورود به فلسطین تمرد کردند و خطاب به #موسی گفتند ؛
« گفتند اى موسى در آن (سرزمين) جمعيتى ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمى شويم تا آنها خارج شوند، اگر آنها از آن خارج شوند ما وارد خواهيم شد _ دو نفر از مردانى كه از خدا مى ترسيدند و خداوند به آنها نعمت (عقل و ايمان و شهامت) داده بود گفتند شما وارد دروازه شهر آنان شويد هنگامى كه وارد شديد پيروز خواهيد شد و بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد._ (بنى اسرائيل) گفتند اى موسى تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهيم شد، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) جنگ كنيد، ما همين جا نشسته ايم _ (موسى) گفت پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان من و اين جمعيت گنهكار جدايى بيفكن _ خداوند (به موسى) فرمود: اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار غمگين مباش »
🔰مائده 22_26
👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند تمرد کردند و خداوند نیز آنان را چهل سال آواره #بیابان ها گردانید و اراده مقدر شده خود را برای سکونت بنی اسرائیل در فلسطین تغییر داد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند در ابتدا دخول و سکونت در سرزمین مقدس را برای بنی اسرائیل مقدر نموده بود که با تمرد آنان ، این اراده را #محو نمود ( و آنان را آواره بیابان گرداند ) »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 268 _ تفسیر عیاشی ج 1 ص 340
❕بنابراین سرزمین فلسطین که در آغاز یهود دعوت به ورود به آن شد پس از تمرد ، از حوزه اراده الهی خارج شد و دیگر به عنوان سرزمینی که سکونت در آن برای آنان مقدر شده ملحوظ نشد ، با این حال آیا معنا دارد که همچنان یهود مدعی باشد که فلسطین به عنوان سرزمین آنها #مقدر باشد ❕
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
« از جمله كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ استفاده ميشود كه خداوند چنين #مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند ، اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت...البته اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند ( که چون شرائطش را رعایت نکردند ، تقدیر الهی برای آنان تغییر کرد و #آواره بیابان شدند )»
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 3
👌ادامه #پاسخ 👇👇👇
2⃣اگر مراد از آیه فوق سکونت دائمی یهود در فلسطین است چگونه در آیات دیگری تاکید شده است که در پی #طغیان یهود خداوند آنان را دوبار از سرزمین خود بیرون ساخت ❕
👌می فرماید ؛
« ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود. هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مى فرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانه ها را جستجو مى كنند، و اين وعده اى است قطعى... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مى شود و داخل مسجد (اقصى) مى شوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مى گيرند درهم مى كوبند »
🔹اسراء 4_7
👌آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى شود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را #ويران كرد، بخت النصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود #يكصد سال قبل از ميلاد بود.
👌بنا بر اين ممكن است دو حادثه اى كه قرآن به آن اشاره مى كند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه #حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بخت النصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت تا در اين اواخر كه به كمك قدرتهاى جهانخوار و استعمارگر #حكومتى براى خود دست و پا كردند .
📚المیزان ج 13 ص 46
3⃣از سوی دیگر از آیات قرآن استفاده می شود که یهودیان به خاطر طغیان های فراوان و نادیده گرفتن تعالیم #دینی تا روز قیامت مطرود خداوند هستند چنان که می فرماید ؛
« و يهود گفتند دست خدا به زنجير بسته است، دستهايشان بسته باد و بخاطر اين سخن از رحمت (الهى) دور شوند ، بلكه هر دو دست (قدرت) او گشاده است هر گونه بخواهد مى بخشد، و اين آيات كه بر تو از طرف #پروردگارت نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مى افزايد، و در ميان آنها عداوت و دشمنى تا روز قيامت افكنديم، و هر زمان آتش جنگى افروختند آن را خداوند خاموش ساخت و براى فساد در زمين تلاش مى كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد »
🔰مائده 64
👌با این حال چگونه می توان گفت خداوند تا روز قیامت مالکیت یهودیان بر فلسطین را امضاء کرده است تا آنان با آرامش و #آسایش در آن زندگی کنند ؟
4⃣و نکته پایانی این که تنها معیار شرافت در نزد خداوند تقوا و پارسایی است نه یهودی و مسیحی بودن چنان که می فرماید ؛
« اى مردم ، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره ها و قبيله ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست »
🔰حجرات 13
❔با این حال چگونه می توان گفت خداوند جهت رفاه یهودیان ، فلسطین را به مالکیت آنها تا روز قیامت درآورده است ، به صرف آنکه آنها یهودی و یهودی #زاده هستند ❕
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁