eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 دحوالارض یعنی چی؟ ثواب هفتاد سال رو از دست ندیم🥰 روز بیست و پنجم ذی القعده،شنبه : 1⃣ گسترش یافتن زمین است. در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام هشتم علیه السلام 2⃣ حضرت ابراهیم و حضرت عیسی علیهما السلام به دنیا آمده اند. 3⃣همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. 4⃣ نیز روز دحوالارض، جزء چهار روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب هفتاد سال روزه گرفتن دارد. اعمال این روز چیست ❓ 1⃣روزه 2⃣ نماز 3⃣ دعا کفعمی در کتاب مصباح فرموده که خواندن این دعا مستحب است : اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ...... (مراجعه به مفاتیح) 4⃣ذکر خداوند معنای ذکر، فقط گفتن الفاظ و نام های خداوند نیست. بهترین نوع ذکرخدا، به یادخدا بودن واورابر اعمال و گفتار و کردار خویش ناظردانستن است. 5⃣شب زنده داری احیاوشب زنده داری که برابر باعبادت ←صد سال→است. 6⃣غسل انجام‌‌غسل‌مستحبی‌به‌نیت‌روز دحوالارض 7⃣زیارت امام رضا (ع) زیارت حضرت امام رضا(ع) که میرداماد (ره) دررساله اربعه ایام خود در بیان اعمال روزدحو الارض آن رااز افضل اعمال مستحبه دانسته است.📌 *💔التماس دعای ظهور💔* 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢مقایسه دنیا و آخرت💢 چرا حرام های دنیا در آخرت؛ حلال می شوند؟ ✅مفاهیم قرآنی؛در مورد بهشت و حتی جهنم غیر از مفاهیم ذهنی ما و حقیقتی برتر و بالاتر دارند. شراب و کافور و زنجبیل و گوشت و...که در قرآن آمده؛حقیقتی برتر و مترقی تر می باشند و چون بشر در قید و بند این دنیاست لیکن برای تداعی ذهن و فهم این مفاهیم راهی جز استفاده از چنین الفاظی نیست. به اصطلاح "ضیق عبارت" است و الفاظ تحمل حمل و تصویر و رساندن معنا و حقیقت و مفهوم والای ملکوت بهشت را ندارد. همچنین جهنم ؛که عذاب آن فوق تصور بشر است. 🔴شما اگر به کسی که نگاه ودرک محدودتری داردمثل کودک؛بخواهید مفاهیم و لذتهای برتر از فهم و درک او را به او تعریف و توصیف کنید؛ناچارید مشابه سازی کنید و مثلا به کودک 5 ساله که درکی از لذت جنسی ندارد؛در توصیف آن بگویی مثل خوردن شکلاتی که خیلی دوستش داری هست... لذا دنیا و آخرت را اصلا نمیتوان به هم قیاس نمود. 👌در دنیا شراب و موسیقی و...حرام هستند چون مفاسد زیادی در نظر شارع دارند. لیکن آخرت ؛ یک عالم دیگر با اقتضاءات دیگر است. شرابی که معرفت افزاست و پاک در اختیار بهشتیان قرار داده میشود.که میلیونها برتر از این شراب پلید ونجس هست. وذائقه اهل بهشت ذائقه معتدل وبرتر است.اصلا میل خوردن نجاستی چون شراب دنیا نمیکنند.خونی که در حم مادر و شیری که از مادر؛موردتغذیه بوده ؛چه بسا؛در بزرگسالی مایه اشمئزار است. برای کودک داخل شکم مادر؛نمیتوان لذات و حقائق بیرون را توصیف کرد؛مگر با ذکر تشبیه و مشابه سازی... 📖بقره 25 پس دو عالم جدا و غیر قابل قیاس با هم هستند. ضمنا محرمات تشریعی ؛حرمت ذاتی ندارند تا مشکلی پیش بیاید. تبدیل موضوع و هیئت و ماده ؛ پیدا میکنند. 📖ابراهیم48 دقت نمایید شخصی که در دنیا با وجود قدرت بر گناه؛ ترکش میکند؛مستحق پاداش تنعم بی نهایت می یابد...واین کاملا بی اشکال هست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
* 💠 اهمیت روز دحوالارض و روزه آن 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻نکته مهم، پیدایش زمین است که در روایات آمده است: آب همه جا را گرفته بود، خداوند بادها را امر فرمود که آب را بر هم زدند، موجى پديد آمد، سپس از موج كف پدید آمد و خداوند، آن را در محلّ خانه كعبه جمع كرد، آن گاه آن را كوهى از كف قرار داد و از زير آن، زمين را گستراند، یعنی از زیر کعبه شروع شد. 🔸 اهتمام به کعبه است، دحوالارض را به این جهت اهمیت می‌دهند؛ ۲۵ ذی القعده در جوار ماه ذی‌الحجه قرار گرفته و بعد از ماه ذی‌القعده، ذی‌الجحه و موسم حج در مکه است. 🔹 از رسول خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام به عبادت و صوم این روز، سفارش بسیاری شده است؛ راوی می‌گوید: «خَرَجَ عَلَيْنَا أَبُو الْحَسَنِ يَعْنِي الرِّضَا علیه السلام فی يَوْمِ خَمْسَةٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ ذِي الْقَعْدَة» روز ۲۵ ذی القعده حضرت امام رضا علیه‌اسلام آمدند، «فَقَالَ صُومُوا فَإِنِّي أَصْبَحْتُ صَائِماً قُلْنَا جُعِلْنَاالله فِدَاكَ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ» حضرت فرمودند: روزه بگیرید، من روزه هستم؟ اصحاب گفتند: فدایت شویم، امروز چه روزی است؟ به چه مناسبت روزه گرفته‌اید؟ «فَقَالَ يَوْمٌ نُشِرَتْ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ دُحِيَتْ فِيهِ الْأَرْضُ» حضرت فرمودند: این روز روزی است که رحمت در آن گسترانیده شده و زمین در این روز پهن گردیده است. (الكافي، ج۴، ص ۱۴۹) ‌ ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
" جوینده یابنده ست .... " ⁉️ آیا یک نوبت شده به قصد پیدا کردن و دیدن گم شده ات، به زیارت حضرت رضا سلام الله علیه بروی؟ ▪️مرحوم آیت الله شیخ محمود ره می فرمود: مکان‌هایی که می ‌شود امام زمان علیه السلام را پیدا کرد کجاست؟ معلوم است، امام زمان علیه السلام که به سینما نمی‌ رود، امام زمان که به ... نمی‌ رود. امام زمان علیه السلام قطعاً و یقیناً حرم سیدالشهداء علیه السلام می‌رود. حرم امیرالمومنین علیه السلام، حرم امام رضا علیه السلام، حرم موسی بن جعفر علیه السلام، سامرای شریفه، سرداب مطهر، عرفات در روز عرفه، حائر امام حسین علیه السلام در روز عرفه برای زیارت عرفه، مسجد کوفه، مسجد سهله، حرم حضرت معصومه علیهاالسلام، بقاع متبرکه معصومین و معصوم ‌زادگان، این‌ها مکان ‌هایی است که حضرت تشریف می برند تو را به حقّ خدا، خودت کلاهت را قاضی کن، نمی ‌خواهد به من بگویی، خودت قضاوت کن، ببین چطوری هستی. آیا شده است که یک سفر به مشهد بروی، به عنوان این‌که شاید گم شده خود را در حرم جدش امام رضا علیه السلام ببینم. آیا شده است؟ به این فکر افتاده اید؟ یکی از مکان‌ هایی که می ‌شود او را پیدا کرد مشهد است. آن ‌قدر حضرت را در حرم امام رضا علیه السلام، در رواق‌ های حرم، در خیابان مشهد، در دو فرسخی مشهد، بالاسر، پایین‌ دست مشهد، دیده اند. در خود خیابان مشهد، در چهار باغ و خیابان نادری حضرت را دیده‌اند. آن حضرت را به لباس عربی، به لباس آخوندی، به لباس ‌های عادی دیده اند. آن حضرت به زیارت امام رضا علیه السلام می ‌آید. چطور شد تو که شیعه هستی، علاقه داری، اگر پول به دستت برسد و بتوانی، خودت را به حرم امام رضا علیه السلام می رسانی، می ‌گویی11 ذی العقده روز ولادت حضرت است، 23 ذی العقده روز زیارتی حضرت است، بروم زیارت کنم. آن‌ وقت امام زمان علیه السلام میل ندارد به زیارت جدش بیاید؟ او که به پول، گذرنامه، قطار، هواپیما و ... نیاز ندارد. پا را از این‌جا برمی‌ دارد و پای دیگر را مشهد می ‌گذارد. نکته حساس این‌جاست. نمی ‌گویم شما به زیارت امام رضا علیه السلام نرفته یا نمی‌ روید. امّا یک نوبت شده به این قصد، یعنی قصد پیدا کردن و دیدن گم شده، به زیارت حرم امام رضا علیه السلام بروی؟ اگر رفته‌ای خوشا به حالت. بنده هم از تو التماس دعا دارم. محال است کسی این ‌طور سلسله جنبانی کند، کسی این‌طور در مقام باشد و گوشه ابرویی به او نشان ندهند، محال است. اگر در این وادی بیافتی و سوزت بگیرد، چیزها می ‌فهمی. اگر دنبال امام زمان علیه السلام افتادی، بالاخره می ‌رسی! اگر در سوز و گداز شدی، عاقبت، این محبّت، تو را پیوند می‌دهد. عاقبت، تو را می ‌کشاند. حالا چطوری و چطور، دیگر بحثِ آن مقتضی گفتن نیست. یک سفر نشده است که ما به خیال و هدفِ پیدا کردن گم شده خود به مکه برویم. جون از مسلمّات است که آن حضرت همه ساله روز عرفات را به عرفات تشریف می ‌آورند، این امر، قطعی است. در نزد بزرگان مسلّم و قطعی است که حضرت روز عرفه به زیارت امام حسین علیه السلام هم می ‌روند، زیرا زیارت عرفه سیدالشهداء علیه السلام هم خیلی مقام دارد. آیا شده است که یک سفر به مکه بروید به این قصد که آقای خودم را در عرفات ببینم و چشم‌های من به صورت او بیافتد؟ خواه بشناسم و خواه نشناسم. چون افتادن چشم به صورت حضرت اثر دارد، خواه بشناسی و خواه نشناسی. اصلاً دیدن آن جمال دل‌آرا، و متّصل شدن شعاع چشم ما به آن رخ زیبا، یک اثری در ما دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴بهتر از انبار خرما... ✍داستان مردی که انبار خرمای خودش را، بعد از مرگش بخشید؟! ‎ ‎ ‎ ‌ ‌ 💠گفتگوی حضرت موسی علیه‌السلام با پرودگار 📚به نقل از کتاب المراقبات، آیت الله آقا میرزا جواد آقا تبریزی در این کتاب می نویسد: 🌺« حضرت موسى(ع) عرض کرد: خداى من، نزدیک شدن به تو را خواهانم، فرمود: نزدیکى من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود. 🌺عرض کرد: خداى من رحمت تو را خواهانم، فرمود: رحمت من از آن کسى است که در شب قدر به فقیرها رحم کند. 🌺عرض کرد: خداى من جواز عبور از صراط را خواهانم، فرمود: آن براى کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد. 🌺عرض کرد: خداى من از درختان بهشتى ‏خواهانم، فرمود: این مال کسى است که در شب قدر سبحان اللّه بگوید. 🌺عرض کرد: خداى من رضایت تو را خواهانم، فرمود: رضایت من از آن کسى است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند.» ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله رسید و عرض کرد آیا به من اجازه میدهید که آرزوی مرگ بکنم؟ ✅حضرت فرمود: مرگ چیزی است که چاره ای از آن نیست و مسافرتی است طولانی که سزاوار است برای کسی که بخواهد به این سفر برود ده هدیه با خود ببرد.(ایا هدایا را اماده کردی) ✅پرسید آن هدایا کدامند؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: 1- هدیه عزرائیل 2- هدیه قبر 3- هدیه نکیر و منکر 4- هدیه میزان 5- هدیه پل صراط 6- هدیه مالک (خزانه دار جهنم) 7- هدیه رضوان (خزانه دار بهشت) 8- هدیه پیامبر 9- هدیه جبرئیل 10- و هدیه خداوند متعال 🌱اما هدیه عزائیل چهار چیزاست : 1. رضایت حق داران. 2. قضای نمازها. 3. اشتیاق به خداوند. 4.آرزوی مرگ.(شهادت وجهاد در راه خدا) 🌱اما هدیه قبر چهار چیزاست : 1. ترک سخن چینی. 2. استبراء. 3. تلاوت قرآن. 4. نماز شب. 🌱اما هدیه نکیر و منکر چهار چیزاست : 1. راستگویی. 2. ترک غیبت. 3. حق گویی. 4. تواضع در برابر همه 🌱اما هدیه میزان چهار چیزاست : 1. فرو خوردن خشم. 2. تقوای راستین. 3. رفتن به سوی جماعت. 4. دعوت به سوی آمرزش الهی 🌱اما هدیه صراط چهار چیزاست : 1. اخلاص عمل. 2. زیاد به یاد خدا بودن. 3. خوش اخلاقی. 4. تحمل کردن آزار دیگران 🌱اما هدیه مالک(خزانه دار جهنم) چهار چیزاست : 1. گریه از ترس خداوند. 2. صدقه مخفی. 3.ترک گناهان. 4.خوش رفتاری با پدر و مادر 🌱اما هدیه رضوان(خزانه دار بهشت) چهار چیزاست : 1. صبر در ناملایمات. 2. شکر بر نعمت. 3.انفاق مال در راه اطاعت خداوند. 4.رعایت امانت در مال وقفی 🌱اما هدیه رسول اکرم(ص) چهار چیزاست : 1. دوست داشتن او. 2. پیروی از سنت او. 3. دوست داشتن اهل بیت او. 4. زبان را از بدی ها حفظ کردن 🌱 اما هدیه جبرئیل چهار چیزاست : 1. کم حرف زدن. 2.کم خوردن. 3. کم خوابیدن. 4. مداومت بر حمد 🌱اما هدیه خداوند متعال چهار چیزاست : 1. امر به نیکی. 2. نهی از بدی. 3. نصیحت و خیر خواهی برای مردم. 4.و مهربانی کردن با همه 📚 کتاب المواعظ العدديه ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ مهمترین دلیل اهل سنت بر خلافت خلیفه اول «ابوبکر بن ابی‌قحافه» چیست و آیا درست بوده است؟ 🔰 یکی از ادله اهل سنت بر مشروعیت حکومت خليفه اول، مساله «اجماع» است؛ آنان می‌گویند چون همه امت یا حداقل همه اهل حل و عقد، یعنی بزرگان و صاحب‌نظران امت، بر خلافت و رهبر شدن ابوبکر اجماع و توافق‌نظر داشتند، خلافت او مشروعیت می‌یابد و خدا هم از آن راضی است. ✅ اما این مطلب تنها یک افسانه است و ادعایی بدون دلیل و مخالف تاریخ، حتی تاریخی که خود اهل سنت نویسنده آن است؛ تاریخ گواه است بسیاری از صحابه بزرگ اسلام که سالیان سال، در خدمت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند و در جنگ‌های متعددی شرکت داشتند و با جان و دل و اموال خود، اسلام را کمک کردند، با خلافت ابوبکر مخالف بودند و با او بیعت نکردند، مگر با زور شمشیر. 👈 حتی این مساله که خلافت خليفه اول بدون اجماع بود، در سخنان خلیفه دوم نیز وجود دارد، او در این رابطه می‌گوید: «حِينَ تَوَفَّى الله نَبِيَّهُ أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا، فَاجْتَمَعُوا بِأَشْرَافِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ، وَتَخَلَّفَ عَنَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَالزَّبِيرُ بْنُ الْعَوَّامِ وَمَنْ مَعَهُمَا: هنگامی‌که پیامبر رحلت کردند، تمام انصار مخالف ما بودند و همه آنان در سقیفه بنی ساعده جمع شده بودند؛ هم‌چنین على و زبير و تمام کسانی‌که با آن دو بودند، با ما مخالف بودند.» 💢 بخاری وقایع آن روز را این‌چنین نقل می‌کند: «... به سوی سعد هجوم‌ برده‌ ‌شد، در این هنگام یکی از یاران سعد می‌گوید: سعد را کشتید؛ عمر می‌گوید: «او را بکشید، خدا او را بکشد.» 🔶 طبری داستان را این‌چنین ادامه می‌دهد: «عمر بالای سر سعد می‌ایستد و می‌گوید: سعی ‌داشتم آن‌گونه تو را له ‌کنم که اعضایت از هم بپاشد، در این هنگام سعد ریش عمر را می‌گیرد ... پس از آن حباب‌بن‌منذر رو به انصار می‌گوید: اگر بخواهیم، این‌ها را از مدینه بیرون‌ می‌کنیم. عمر پاسخ ‌می‌دهد: در آن صورت خدا تو را بکشد، حباب‌بن‌منذر نیز در جواب او می‌گوید: بلکه خودت کشته‌ شوی.» ❇️ با مراجعه به تاريخ اهل سنت، در می‌یابیم که افردای مانند امام علی(عليه‌السلام)، عموم بنی‌هاشم، سعد بن عباده انصاری، زبير بن عوام، خالد بن سعيد بن عاص اموی، طلحة بن عبيداللَّه، مقداد بن اسود، سلمان فارسی، ابوذر غفاری، عمار بن ياسر، براء بن عازب، ابی بن کعب، عتبه بن ابی لهب، و ابوسفيان با خلافت ابوبکر مخالف بودند. 🔺 هم‌چنین نوشته‌اند آن‌ها امیرالمومنین(علیه‌السلام) را مجبور به بیعت کردند، این چه بیعتی است که با زور و غلبه حاصل شود. 💠 آیا با وجود چنین مطالبی باز می‌توان گفت راجع به خليفه اول اجماعی صورت گرفت؟ یا او با زور و غلبه به خلافت رسید؟ پس خلافت آنان مشروعیت خود را از کجا آورد و چه فرقی می‌کند با حکومت و کشورگشایی پادشاهان زورگو و بی‌رحم که مردم را به زور مجبور به اطاعت از خود می‌کنند. ______________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/40411 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قاصدک
🔷🔶🔹🔸 🔸🔹🔶🔷 📲 اپلیکیشن رایگان آراددکتر📲 مشاوره متنی و تلفنی با پزشکان و روانشناسان در بیش از 30 تخصص روی لینک زیر بزن و همین حالا از پزشک متخصص سوالت رو بپرس 👇 دانلود از کافه بازار: https://click.adtrace.io/5va98c8
📚 خمپاره های فاسد 🔹این کتاب، مجموعه داستان های دفاع مقدسی برای گروه سنی کودک و نوجوان به صورت طنز است. مجموعه داستان «خمپاره های فاسد» دارای 20 داستان با عناوینی نظیر «اسیر خودی»، «پلک های نیمه بسته»، «خمپاره های فاسد»، «صدای خوش در سرزمین عجیب»، «دزدان توالت»، «ستون پنجمی»، «شارلاتان»، «عروسی به صرف شام و فاتحه»، «مداح فراری»، «من آنم که رستم بود پهلوان» و ... می باشد. 🔸زبان به کار گرفته شده در کتاب، زبان عامیانه است که همراهی آن با ماجراهای طنز کتاب، باعث جذاب شدن اثر شده است. همچنین استفاده از تصویرهای متنوع و جذاب در هر داستان، «» را تبدیل به کتابی دلنشین کرده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ص) بنده ای که در دلش به وزن یک دانه خردل تکبر باشد، هرگز وارد بهشت نخواهد شد. 🗒الکافی، ج۲، ص ۳۱۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ اگر امامت از اصول اعتقادی اسلام است؛ پس چرا در قرآن به آن اشاره‌ای نشده است؟ 🔰 پاسخ 🔹 قبل از حل این شبهه، جا دارد از این افراد سوال شود که چرا باید حتما امامت در قرآن ذکر شود؟ دلیلی از قرآن و یا روایات بر این مدعای خود دارید؟ آن هم در مورد امامت که نسبت به دیگر اصول اعتقادی اسلام مانند توحید، معاد، نبوت، انگیزه زیادی برای مبارزه با آن به صورت تحریف و تکذیب و ... وجود داشته است. 🔸 بر خلاف اشکال که ناظر به نبود اصل امامت در قرآن بود، این آموزه اعتقادی در قرآن بیان شده است و آیات متعددی ناظر به بحث امامت است که در اینجا به دو آیه اشاره می کنیم: 1️⃣ آیه تبلیغ و نزول در غدیر؛ «يا ايُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما انْزِلَ الَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَّلَغْتَ رِسالَتَهُ...؛[مائده/۶۷] اى پيامبر! آنچه از سوى پروردگارت برتو نازل شده است به طور كامل [به مردم] ابلاغ كن و اگر چنين نكنى رسالت او را انجام نداده اى...» که بر اساس روایات شیعه و سنی، این آیه در روز غدیر و اعلام جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. 2️⃣ آیه اولی‌الامر؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا الله وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأَمْرِ مِنْکُمْ؛[نساء/۵۹] ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولو‌الامر خویش فرمان برید.» مصداق اولو‌الامر در این آیه بر اساس کلام نورانی حضرت رسول که در روایات فراوانی از منابع شیعی و سنی نقل شده است، ائمه شیعه هستند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/211532 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ ؟ گناه جاریه گناهـی است که حتی با مــرگ فــرد هـم این گناه تمـام نـمیشود و به هر میـزان که باعث گمـراه شدن افراد دیگر شود به کارنــامه اعمـال او ایـن گنــاه اضافه میشود گناهی که با اشتـراک گذاری شمـا منتشـر میشود و منتشـر میشود و منتشـر میشود و درصحــرای قیامــت با انبوهــی از گنــاهان مواجــه خواهی شد که حتی فکرش را هم نمیکردی آیا این ها گناهان من است؟ من که اصلا این اشخاص را نمیشناسم ! چرا من مسئول گناهشان هستم و در آن شریکم؟ مطمئن باشیــد شما با نشر یک عکس حدیث دروغ، تصویر ترانه های مبتذل و...دعوت به کارهای منکر و...یا فیلم یا آهنگ در این گنــاه شرکت خواهی کرد پستهای سیاسی دروغ وآنچه به صحت آن مطمئن نیستی وبرای خوشایند وخنده دیگران ارسال میکنی... چه بسیار کسانی که به وسیله شما با آن گناه آشنا شوند و آن را منتشر کنند با هر نشر ،گناهی به گردن شماست.. احتیاط کنیم مبادا کارنامه اعمال ما پر شود از گناهان جــــاریه که تا قیامت جریان دارند و حتی پس از مرگ ما هم دفتر ثبت این گناهان بسته نخواهد شد پـاک کن آنچه را که روز حساب برعلیه تو شهادت میدهد🤳 ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴نذار لکه‌های روی دلت چرک‌مرده بشن ✍ﯾﮏ ﺷﻠﻮﺍﺭ ﺳﻔﯿﺪ ﺩﻭﺳﺖ‌ﺩﺍﺷﺘﻨﯽ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﺍﺑﺮﯼ ﭘﻮﺷﯿﺪﻣﺶ. ﻣﻮﻗﻊ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ، ﺑﺎﺭﺍﻥ ﮔﺮﻓﺖ و ﮔِﻠﯽ ﺷﺪ. ﻣﻦِ ﺑﯽ‌ﺧﯿﺎﻝ پیگیرش نشدم، ﺑﻪ ﻫﻮﺍﯼ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻫﺮ ﻭﻗﺖ ﺑﺸﻮﯾﻢ، ﭘﺎﮎ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻭﻟﯽ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻫﺮﭼﻪ ﺷﺴﺘﻤﺶ، ﭘﺎﮎ ﻧﺸﺪ. ﺣﺘﯽ ﯾﮑ‌ﺒﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﺸﮑﺸﻮﯾﯽ ﺩﺍﺩﻡ ﮐﻪ ﺑﺸﻮﯾﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﻓﺎﯾﺪﻩ ﻧﺪﺍﺷﺖ. ﺁﻗﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﯼ ﺧﺸﮑﺸﻮﯾﯽ ﮐﺎﺭ می‌کرد، ﮔﻔﺖ: ﺍﯾﻦ ﻟﺒﺎﺱ ﭼِﺮﮎ‌ﻣﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ. ﺑﻌﻀﯽ ﻟﮑﻪ‌ﻫﺎ ﺩﯾﺮ ﮐﻪ ﺷﻮﺩ، ﻣﯽﻣﯿﺮﻧﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﭘﺎﮎ ﺷﻮﻧﺪ. شلوار ﭼﺮﮎ‌ﻣُﺮﺩﻩ ﺷﺪ و ﺣﺴﺮﺕ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﭘﻮﺷﯿﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻟﻢ ﮔﺬﺍﺷﺖ. ﺑﻌﯿﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺩﻝ ﺁﺩﻡ ﻫﻢ ﮐﻢ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻟﺒﺎﺱ ﺳﻔﯿﺪ. ﺣﻮﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﻟﮑﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﻟﮑﻪ ﺷﺪ ﺍﮔﺮ ﭘﯽ‌ﺍﺵ ﺭﺍ ﻧﮕﯿﺮﯼ، ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﭼﺮﮎ. ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺻﺎﺣﺐ ﺧﺸﮑﺸﻮﯾﯽ، ﻟﮑﻪ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺗﺎﺯﻩ ﺍﺳﺖ و ﺯﻧﺪﻩ‌، ﺑﺎﯾﺪ ﺷﺴﺖ ﻭ ﭘﺎﮎ ﮐﺮﺩ. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: چرا کعبه روکشی مشکی دارد؟ و چرا رنگ شاد استفاده نشده است؟ ✍️پاسخ: پارچه مشکی رنگی که امروزه با آن کعبه را می پوشانند پیراهن یا پرده کعبه یا جامه کعبه نامیده می شود. این پوشش در قرون اخیر به رنگ مشکی بوده و آیات قرآن به رنگ طلایی با خط بسیار زیبایی بر آن بافته می شود. اما قبلا از رنگ های دیگری برای این پوشش استفاده می شده است. ابن اسحاق گوید:" در عصر رسول خدا، بر کعبه پارچه سفید رنگ بافت مصر مشهور به "قباطی" می آویختند و سپس از بردهای یمانی برای آن استفاده می کردند. پس از پیامبر، عمر، عثمان، حجاج و ابن زبیر بر کعبه پارچه قباطی و پرده دیبا پوشانیدند. 🔹این پرده ها گاهی به رنگ سبز و گاهی قرمز بوده و گاهی با دو یا چند پرده بر روی هم کعبه را می پوشانیدند. در زمان ناصر عباسی، ابتدا پرده ای به رنگ سبز برای کعبه آماده شد و پس از آن، از اواخر خلافت وی، به رنگ مشکی تهیه گردید. پس از آن زمانی که سلاطین مصر تهیه پرده کعبه را بر عهده داشتند همه ساله پرده ای به رنگ قرمز برای کعبه ارسال می کردند . 🔸 در زمان ملکشاه سلجوقی، که ایرانیان افتخار تهیه پرده کعبه را داشتند پرده هایی که برای کعبه آماده می شد به رنگ زرد بود. ابن بطوطه در سفر نامه خود (رحله) می گوید: پیراهن خانه کعبه را در شهر شوشتر خوزستان، ایران از دیبای خالص می بافتند و به کعبه می فرستادند. در سال 1221 تا 1229 که اهل حجاز افتخار تهیه پرده را داشتند. نخست پرده را از حریر سرخ تهیه کردند و سپس در سال های بعد آنرا به حریر سیاه تبدیل کردند... 🔹در موسم حج بخصوص در روزهای نزدیک به تعویض پرده اندک اندک آنرا بالا می برند و بر می چینند و به جای آن پرده سفیدی می پوشانند و پس از انجام مراسم حج پرده نو بر آن می پوشانند . بنابراین مشکی بودن رنگ پرده (جامه) دلیل خاصی ندارد و به انتخاب تهیه کنندگان مربوط می شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚قرار بی‌قرار ✨ مصطفی صدر‌زاده ▪️کتاب قرار بی‌قرار؛ مصطفی صدر‌زاده، جلد پنجم از مجموعه مدافعان حرم و نوشته فاطمه‌سادات افقه است که در انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است. ▫️انتشارات روایت فتح که در زمینه چاپ کتاب‌های دفاع مقدس، خاطرات شهدا و ادبیات پایداری فعالیت‌های گسترده‌ای دارد، از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح است. بنیاد فرهنگی روایت فتح متولی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم مقاومت، جشنواره تئاتر مقاومت، جشنواره هنر مقاومت است و در حوزه‌های تئاتر و هنرهای نمایشی، مستند، سینما، هنرهای تجسمی، ادبیات و رسانه فعالیت دارد. ▪️کتاب قرار بی‌قرار؛ مصطفی صدر‌زاده ، روایاتی از زندگی و رشادت‌های این شهید بزرگ مدافع حرم است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا می شود نماز وحشت را هر شب به نیت شیعیان و مومنانی که در آن روز فوت کرده اند خواند؟در نماز شب ذکر ها حتما باید به اندازه ای که مشخص شده گفته بشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آیت الله حق شناس 💥 دفع شیطان توسط عزرائیل هنگام مرگ ┄┅═✾•••✾═┅┄┈ (شبلی در خواب) 🔸احیاءالعلوم آورده است: شخصی شبلی را پس از مرگش به خواب دید و به او گفت: "خدا با تو چه کرد؟" گفت: با من مناقشه کرد تا بیچاره شدم. و چون مرا بیچاره دید در رحمت خود فرو برد. 🔸دیگران نیز او را بخواب دیدند و از حالش پرسیدند وی این دو بیت شعر را گفت: 🌹حاسَبونا فَدَقَّقوا ثُمَّ مَنّو فأعْتَقوا هکذا شیمَةُ المُلوکِ بالمَمالیکِ یَرفَقُوا🌹 [با دقت به حساب ما رسیدگی کردند، پس منّت گذاشتند و آزاد کردند. اینچنین است شیوه پادشاهان که با مملوکان مدارا می‌کنند.] 📙کشکول شیخ بهایی ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تسخیر هستی 🔹 فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾؛ هم می ‌توانید ببرید كه اینها آیات الهی اند هم می ‌توانید ببرید كه وسایل رفاهی را از این راه تحصیل كنید. اگر كسی با مشاهده آیات أرضی پی به خدای سبحان برد این در حقیقت بهترین بهره را از زمین برده است؛ ممكن است بهره‌ های مادی از گیاهان و دام ‌ها و امثال ذلك نداشته باشد امّا بهترین بهره را یك انسان موحّد، با می ‌برد. 🔹 این چنین نیست كه ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ فقط ناظر به بهره‌ های مادی باشد كه اگر كسی گوسفند نداشت و از دام استفاده نكرد مشمول این آیه نباشد، بلكه از هر چه كه در روی زمین است اگر انسان بهره توحیدی ببرد در حقیقت به مقصد رسیده است و بهره‌مند شده است. این ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ﴾ هم ناظر به منافع معنوی است هم ناظر به منافع مادی، لذا هم خدای سبحان اینها را به عنوان آیات ذكر می ‌كند هم به عنوان مواد اولیه برای تأمین رفاه انسان‌ ها؛ فرمود: ﴿خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا﴾، بعد می ‌پردازند به آفرینش آسمان ها. 🔹 یك مسئله این است كه آسمان قبل از زمین است یا زمین قبل از آسمان است یا آسمان را خدا قبلاً خلق كرد بعد به پرداخت نه خلق الأرض، چون خلق الأرض قبل از سماء است، اینها جداگانه باید بحث شود. یك بحث در این است كه آفرینش آسمان‌ ها هم برای منفعت انسان است، چون این آیه در سیاق شمارش اموری است كه خدای سبحان برای انسان خلق كرد و كرد؛ آیه در این سیاق نیست كه آیات الهی را شمارش كند، آیه در این سیاق است كه نِعَم الهی را شماره كند كه اینها نعمت‌ هایی هستند که خدا آفرید و برای شما خلق كرد. اینكه فرمود: «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ» یعنی بعد از اینكه را برای شما خلق كرد را هم باز برای شما خلق كرد، پس آسمان ‌ها هم مسخّر شمایند. 🔹 این آیات تسخیر به این معناست كه شمس و قمر و سایر موجودات سمائی را مسخّر شما قرار داد و شما می ‌توانید بر آنها مسلّط باشید نه اینكه اینها را مسخّر خود قرار داد، مسخّر خدا هستند حرفی در آن نیست چه اینکه انسان هم مسخّر خداست؛ امّا در ردیف نِعَم كه می ‌شمارد، می ‌فرماید آسمان ها و زمین را مسخّر شما قرار داد برای شما مسخّر كرد یعنی در تحت تسخیر شما قرار داد. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 88 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 چشم‌پوشى از خطای دیگران 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْ أَشْرَفِ [أَفْعَالِ] أَعْمَالِ الْكَرِيمِ، غَفْلَتُهُ عَمَّا يَعْلَم. 🔹 يكى از باارزش ترين كارهاى كريمان تغافل از چيزهايى است كه از آن آگاهند (و سرپوش گذاشتن بر آن لازم است). 📚 حکمت 222 نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
تاریخ ولادت و مدت عمر فاطمه صدیقه سلام الله علیها !!!! 🤔 : ❓حضرت فاطمه ، یکسال پس از ازدواج حضرت محمد و بانو خدیجه ، بدنیا میآید. بنابراین ، حضرت محمد که در ۲۵ سالگی با خدیجهٔ ۴۰ ساله ، ازدواج می کند ، یکسال بعد یعنی در ۲۶ سالگی ، صاحب دختری می‌شود که او را *فاطمه* می‌نامد. حضرت فاطمه ، یکسال پس از فوت حضرت محمد ، به رحمت الله می‌پیوندد و فوت می‌کند . حضرت محمد ، در ۶۳ سالگی فوت میکند. ۲۶ سال از آن کم کنید ، میشود ۳۷ ساله. یعنی حضرت فاطمه ، در زمان فوت ِ پدر ( حضرت محمد) ، *۳۷ ساله بوده است*. و یکسال بعد از آن، فوت میکند. یعنی در *۳۸ سالگی*.!!!! 💠💠 👌متاسفانه نویسنده متن مذکور مطالب کذب و خلاف واقعی را بیان کرده است . ▫️ازدواج حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیامبر گرامی پانزده سال قبل از بعثت بوده است ؛ 📚دلائل النبوه ج 2 ص 72_ البدایه و النهایه ج 2 ص 295 ❕مورخین متعددی ، سن حضرت خدیجه سلام الله علیها را هنگام ازدواج با پیامبر گرامی ، بیست و پنج سالگی دانسته اند ؛ 📚دلائل النبوة بيهقي _ ج 2 ص 71 _ البداية و النهاية ج 2 ص 294 و 295 _ محمد رسول اللّه، سيرته و أثره في الحضارة ص 45 _ السيرة النبوية ابن كثير ج 1 ص 265 و السيرة الحلبية ج 1 ص 140. ❕مورخین متعدد دیگری معتقدند سن ایشان در هنگام ازدواج بیست و هشت سال بوده است . 📚شذرات الذهب ج 1 ص 14 _ بهجة المحافل ج 1 ص 48 _ أنساب الأشراف (قسم حياة النبي ) ص 98 _ تهذيب تاريخ دمشق ج 1 ص 303 _ سير اعلام النبلاء ج 2 ص 111 _ مختصر تاريخ دمشق ج 2 ص 275 _ البحار ج 16 ص 12 مستدرك الحاكم ج 3 ص 82 🔸تولد فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، سال پنجم بعثت بوده است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد» 📚الکافی ج1 ص457 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت متولد گردید » 📚دلائل الامامه ص9 _ بحار الانوار ج43 ص 9 👌بنابراین فاطمه صدیقه سلام الله علیها هشت ساله بودند که پیامبر ص به مدینه هجرت کردند و ده سال هم که پیامبر ص در مدینه بودند , با محاسبه این ده سال روشن می شود که حضرت فاطمه س در هجده سالگی و پس از شهادت پیامبر اسلام س از دنیا رفتند . 🔸بر این اساس می بینیم که ابن شهر آشوب در كتاب مناقب از جابر بن عبد اللَّه نقل كرده است : " فاطمه پنج سال بعد از نبوّت پدرش و سه سال پس از معراج او، در بيستم جمادى الآخر در مكّه متولّد گرديد و مدّت هشت سال را با پدرش در مكّه بود. آنگاه همراه ايشان به مدينه مهاجرت نمود، و پيامبر خدا او را در سال دوم هجرت، در روز اوّل ذى الحجّه، به ازدواج على بن ابى طالب در آورد.... و هنگامى كه پيامبر رحلت نمود وى هيجده سال و هفت ماه داشت، و هنگامى كه فرزند اوّلش امام حسن عليه السّلام متولّد گرديد مادرش فاطمه دوازده ساله بود. " َ " وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بِمَكَّةَ بَعْدَ النُّبُوَّةِ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ بَعْدَ الْإِسْرَاءِ بِثَلَاثِ سِنِينَ ثُمَّ هَاجَرَتْ مَعَهُ إِلَى الْمَدِينَةِ فَزَوَّجَهَا مِنْ عَلِيٍّ بَعْدَ مَقْدَمِهَا الْمَدِينَةَ بِسَنَتَيْنِ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ ... وَ قُبِضَ النَّبِيُّ وَ لَهَا يَوْمَئِذٍ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ سَبْعَةُ أَشْهُرٍ وَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهَا اثْنَتَا عَشْرَةَ سَنَةً " 📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٥٧ 👌محقق اربلى در كشف الغمة به نقل از امام باقر عليه السّلام گويد: " حضرت فاطمه در سال پنجم بعد از بعثت پيامبر اسلام به دنيا آمد و اين در حالى بود كه قريش خانه كعبه را تعمير مى‏كردند، و وفات نمود در حالى كه سنّش هجده سال و هفتاد و پنج روز بود- و در روايت صدقه آمده كه مدّت عمر او هجده سال و يك ماه و پانزده روز بوده- زيرا مدّت زندگيش با پيامبر، در مكّه، هشت سال بود، و پس از آن با پدرش به مدينه هجرت نمود، و ده سال در مدينه زندگى كرد، پس عمرش حدود هجده سال بوده است " " وُلِدَتْ فَاطِمَةُ بَعْدَ مَا أَظْهَرَ اللَّهُ نُبُوَّةَ نَبِيِّهِ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْوَحْيَ بِخَمْسِ سِنِينَ وَ قُرَيْشٌ تَبْنِي الْبَيْتَ وَ تُوُفِّيَتْ وَ لَهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سبعين يَوْماً وَ فِي رِوَايَةِ صَدَقَةَ ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَةً وَ شَهْرٌ وَ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً وَ كَانَ عُمُرُهَا مَعَ أَبِيهَا بِمَكَّةَ ثَمَانِيَ سِنِينَ و هاجَرَتْ إِلَى الْمَدِينَةِ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَأَقَامَتْ مَعَهُ عَشْرَ سِنِينَ وَ كَانَ عُمُرُهَا ثَمَانِيَ عَشْرَةَ سَنَة " 📚کشف الغمه ج ١ ص ٤٤٩ 🔰 @p_eteghadi 🔰
تعداد اصحاب حاضر در نبرد جمل و صفین !!!! 🤔 : ❓در دوران فتنه (جمل و صفین) چه تعداد از صحابه در آن جنگ شرکت کردند ؟ به اعتقاد علما دوران فتنه (جمل و صفین) جنگ تابعین بوده و تعداد بسیار کمی از صحابه در آن فتنه حاضر شدند (كمتر از 30 نفر) ✅ نتیجه: تابعین با هم جنگیدن وکمتر از سی صحابه در فتنه حاضر بودند ❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه مولوی های کم سواد و بیسواد مجازی وهابی تنها راه دفاع از اعتقادات باطل خود را کذب و دروغگویی می بینند و نمونه این دروغگویی همین مساله مورد بحث است که می گوید تعداد صحابه حاضر در دو نبرد جمل و صفین کمتر از سی تن بوده اند , در حالی که بزرگان تاریخ تعداد اصحاب حاضر در دو نبرد صفین و جمل را بسیار بیشتر ثبت و ضبط کرده اند !!!! 🔸برخی از محققین در مورد نبرد جمل می نویسند : "بسيارى از بزرگان صحابيان پيامبر ص به همراه امام على ع در جنگ جمل شركت جُستند؛ ليكن روايت‏ها در گزارش تعداد آنان متفاوت است. برخى مصادر، تصريح دارند كه هشتاد نفر بدرى و هزار و پانصد صحابى پيامبر ص در سپاه على ع بودند. برخى ديگر از مصادر، بيان مى‏دارند كه تعداد صحابيان شركت كننده در اين جنگ، هشتصد نفر از انصار بود و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند. از ميان شخصيت‏هاى برجسته‏اى كه در سپاه امام على عليه السلام شركت جستند، مى‏توان به اين افراد اشاره كرد: 🔸ابو ايّوب انصارى، ابو هيثم بن تيّهان، خزيمة بن ثابت، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، عثمان بن حنيف، عدىّ بن حاتم، عمّار بن ياسر، عمرو بن حمق، عمر بن ابى سلمه و هاشم بن عتبه..... 📚دانش نامه امیر المومنین ع ج 4 ص 494 ▫️عبد الرحمن بن ابى ليلى می گوید : "در جنگ جمل، به همراه على عليه السلام، هشتاد نفر از اهل بدر و هزار و پانصد نفر از ياران پيامبر ص حضور داشتند. " " شهد مع عليّ يوم الجمل ثمانون من أهل بدر، و ألف وخمسمِئةٍ من أصحاب رسول اللّه . " 📚الأمالي للطوسي: ص 726 ح 1527، شرح الأخبار: ج 1 ص 401 ح 350؛ مروج الذهب: ج 2 ص 367 👌ذهبى به نقل از سعيد بن جبير می آورد : " در روز جنگ جمل، هشتصد نفر از انصار و چهارصد نفر از كسانى كه در بيعت رضوان حضور داشتند، با على عليه السلام همراه بودند. " "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ وَقعَةِ الجَمَلِ ثَمانُمِئَةٍ مِنَ الأَنصارِ، و أربَعُمِئَةٍ مِمَّن شَهِدَ بَيعَةَ الرِّضوانِ. " 📚تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 484، تاريخ خليفة بن خيّاط: ص 138، العقد الفريد: ج 3 ص 314 👌در نبرد صفّين نیز به همراه اميرمؤمنان، بسيارى از صحابيان بزرگ پيامبرو برجستگانى ديگر شركت داشتند؛ كسانى كه در راه تقويت پايه‏هاى اسلام، ارزشمندترين سرمايه‏ها را بخشيده بودند. گزارش‏هاى تاريخى درباره تعداد اين‏ شخصيت‏هاى برجسته، متفاوت است. برخى گزارش‏ها اشاره دارند كه تعداد آنان، هفتاد تا هشتاد نفر از صحابيان بَدْرى و هشتصد نفر از صحابيان حاضر در بيعت رضوان و چهارصد نفر از ديگر صحابيان بوده است. در مقابل، تعداد صحابيان شركت كننده در لشكر معاويه از انگشتان دست، تجاوز نمى‏كرده و آنان، كسانى بوده‏اند كه پس از فتح مكّه، مسلمان شده بودند. ❗️از شخصيت‏هاى برجسته در كنار امام على عليه السلام مى‏توان به اينها اشاره كرد: امام حسن عليه السلام، امام حسين عليه السلام، عمّار بن ياسر، سهل بن حنيف، قيس بن سعد، عدىّ بن حاتم، هاشم بن عتبه، عبد اللّه بن بديل، عبد اللّه بن عبّاس، اويس قرنى، ابو هيثم مالك بن تيّهان، عبد اللّه بن جعفر، خزيمة بن ثابت، سليمان بن صُرَد خزاعى و عمرو بن حَمِق خزاعى. 📚دانش نامه امیر المومنین ج 5 ص 289 👌حاکم نیشابوری به نقل از حَكَم می آورد : " به همراه على ع در جنگ صفّين، هشتاد جنگاور بَدرى و [نيز] دويست و پنجاه نفر از كسانى كه زير درخت [در «بيعت رضوان» با پيامبر خدا] بيعت كردند، حضور داشتند " عن الحكم: شَهِدَ مَعَ عَلِيٍّ عليه السلام صِفّينَ ثَمانونَ بَدرِيّا، وخَمسونَ ومِئَتانِ مِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَة " 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 112 ح 4559، الفتوح: ج 2 ص 544 _ البداية والنهاية: ج 7 ص 255 🔸یعقوبی نیز می نویسد : " در جنگ صفّين، با على ع هفتاد نفر از بدريان بودند و از كسانى كه زير درخت (بيعت رضوان) بيعت كردند، هفتصد نفر و از ديگر مهاجران و انصار، چهار صد نفر. "كانَ مَعَ عَلِيٍّ يَومَ صِفّينَ مِن أهلِ بَدرٍ سَبعونَ رَجُلًا، ومِمَّن بايَعَ تَحتَ الشَّجَرَةِ سَبعُمِئَةِ رَجُلٍ، ومِن سائِرِ المُهاجِرينَ وَالأَنصارِ أربَعُمِئَةِ رَجُلٍ. " 📚تاريخ اليعقوبي: ج 2 ص 188؛ تاريخ دمشق: ج 19 ص 442 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘تفسیر عرفانی بعضی از آیات قرآن (اشراقات الأیام لافاضات الأنام) 🔹کتاب «تفسیر عرفانی بعضی از آیات قرآن (اشراقات الأیام لافاضات الأنام)» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق حجت الاسلام والمسلمین احمد کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۹۲ صفحه منتشر شد. 🔹این کتاب، تفسیری عرفانی - اخلاقی از برخی آیات قرآن کریم است که مؤلف با تجسم عملی آیه مورد بحث، به تاریخ عاشورا و نهضت امام حسین(ع) اشاره کرده و یکی از مصائب سیدالشهدا(ع) را پایان تفسیر هر آیه یادآور می شود. 🔹در این اثر، به تفسیر عرفانی ۶۵ آیه قرآن کریم پرداخته شده است که از جمله موضوعات این آیات می توان به صراط مستقیم، مصلحت وجود حجاب ها، انقطاع الی الله و رؤیت ولایت اولیا، دوری از اولیا جفا بر خود، رابطه ولایت خدا و ولایت انسان، میزان لیاقت و ظرفیت، حضور قلب و حقیقت نماز، مقایسه تفکر و عبادت، حقیقت اخلاص، فرق اخلاص حقیقی و اخلاص بازاری، فرق عمل و اسباب عمل، حقیقت استشفا به قرآن، مجاهده و تربیت نفس، ملک نبوت و ولایت، ولایت الهی امیرالمؤمنین(ع)، رنج و مصیبت روحی امام حسین(ع) اشاره کرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چرا خدا اینهمه دین ساخته و یک دین را تا آخر قرار نداده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
99.5K
سلام ببخشید من یه فایل صوتی گوش دادم توی اون فایل گفته بود شیطان تمثل پیدا کرده بود به شکل یه نفر یا اینکه شیاطین خیلی در اطراف ما هستند...... بعد از اون من واقعا استرس گرفتم و یادش میفتادم حتی شب نخوابیدم. لطفاً راهنمایی کنید چه کار کنم؟ ❓سؤال ✅ پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه این فکر شما درست نیست چون شیطان به ندرت تمثّل پیدا می کند، کار مهمی باشد، ضرورتی داشته باشد؛ بعد هم جایی که ذکر خدا هست، جایی که نماز هست جایی که قرآن هست، شیطان جرأت نمی کند که پرسه بزند که! شیطان جاهایی پرسه می زند که یاد خدا نباشد، گناه زیاد باشد و عرض کنم موجوداتی مثل سگ آنجا زیاد باشد و چیز هایی از این قبیل؛ خب بله شیطان آنجا حضور پیدا می کند. اما جایی که فرشتگان هستند در خانه ای که فرشتگان باشند شیطان که جایی ندارد! پس فکر شما فکر درستی نیست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ اگر امامت از اصول اعتقادی اسلام است؛ پس چرا در قرآن به آن اشاره‌ای نشده است؟ 🔰 پاسخ 🔹 قبل از حل این شبهه، جا دارد از این افراد سوال شود که چرا باید حتما امامت در قرآن ذکر شود؟ دلیلی از قرآن و یا روایات بر این مدعای خود دارید؟ آن هم در مورد امامت که نسبت به دیگر اصول اعتقادی اسلام مانند توحید، معاد، نبوت، انگیزه زیادی برای مبارزه با آن به صورت تحریف و تکذیب و ... وجود داشته است. 🔸 بر خلاف اشکال که ناظر به نبود اصل امامت در قرآن بود، این آموزه اعتقادی در قرآن بیان شده است و آیات متعددی ناظر به بحث امامت است که در اینجا به دو آیه اشاره می کنیم: 1️⃣ آیه تبلیغ و نزول در غدیر؛ «يا ايُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما انْزِلَ الَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ انْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَّلَغْتَ رِسالَتَهُ...؛[مائده/۶۷] اى پيامبر! آنچه از سوى پروردگارت برتو نازل شده است به طور كامل [به مردم] ابلاغ كن و اگر چنين نكنى رسالت او را انجام نداده اى...» که بر اساس روایات شیعه و سنی، این آیه در روز غدیر و اعلام جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است. 2️⃣ آیه اولی‌الامر؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا الله وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأَمْرِ مِنْکُمْ؛[نساء/۵۹] ای کسانی که ایمان آورده‏اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولو‌الامر خویش فرمان برید.» مصداق اولو‌الامر در این آیه بر اساس کلام نورانی حضرت رسول که در روایات فراوانی از منابع شیعی و سنی نقل شده است، ائمه شیعه هستند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/211532 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰