⭕️ سوال
❓چرا باید در غذای خود دقت کنیم
🔸 انسان مسلمان باید در غذایی که میخورد دقت داشته باشد، یا به تعبیر قرآن کریم: «فَلۡيَنظُرِٱلۡإِنسَٰنُ إِلَىٰ طَعَامِهِ»؛ «پس انسان باید به خوراک خود [از جهات مختلف] بنگرد».
🔸صلاح بدن و حتی روح انسان وابسته به غذا است؛ یعنی هم جسم و هم روح از غذا تاثیر میپذیرند، امام رضا علیهالسلام میفرمایند: «فانَّ صلاح البدن وَ قوِامَه یَکونُ بِالطَّعامِ والشَّرابِ و فَسادَهُ یَکونُ بهما»؛ «سلامتی و پایداری بدن و همچنین بیماری آن به غذا و نوشیدنی است».
🔸روح هم مانند جسم همانطور که بیان شد از غذا تاثیر میپذیرد، طعام اگر خبیث باشد به روح و روان و ایمان فرد خسارت میزند. این خسارت به اندازهای هست که مانع شود فرد سخن حق ولی خدا را بشوند و بداند که حق با اوست ولی قبول نکند، مانند کوفیان که میدانستند؛ امام حسین علیهالسلام حق است و سخنانش بر اساس حق است، اما کلام حضرت علیهالسلام را نمیپذیرفتند.
🔹حضرت در علت رفتار پست و ناهنجار کوفیان فرمود: «قدِ انْخَزَلَتْ عَطِيّاتُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرامِ، فَطَبَعَ اللّهُ عَلى قُلُوبِكُمْ، وَيْلُكُمْ أَلا تَنْصِتُونَ، أَلا تَسْمَعُونَ»؛ «هداياى شما تنها از راه حرام بوده و شكمهايتان از حرام پر شده و خداوند بر دلهاى شما مُهر زده است. واى بر شما! آيا ساكت نمىشويد؟ آيا به سخنانم گوش فرا نمىدهيد؟».
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ دلسوزی عبدالله ابن عمر و معاویه برای اسلام !
🔰علمای اهل سنت معتقدند که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بعد از خود، وصی و جانشینی انتخاب نکرده و ابوبکر به انتخاب تعداد انگشتشماری از صحابه، به خلافت رسید.
🔻 اما نکته قابل توجه در کتب اهل سنت آن است که خلفای سه گانه و تمام مسلمانان، از اهمیت عقلی انتخاب وصی و خلیفهی بعد از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) آگاه بودهاند و تنها پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) از درک اهمیت آن غافل شدهاند!!
🔻 در روایت صحیحی که از عبدالله بن عمر نقل شده، او پدر خود را مورد نصیحت قرار میدهد و تبیین اهمیت انتخاب جانشین را، به عمر متذکر میشود. مسلم، به نقل از ابن عمر مینویسد: «اگر تو یک چوپان برای گوسفندان و یا شترهای خود بگیری، تا آنها را بچراند، سپس او آن گله را رها کند، آیا آن گله گوسفند یا شتر از بین نمیرود؟ آیا مردم تو را سرزنش نمیکنند؟ [که چرا چوپان دیگری انتخاب نکردی؟]»
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نعمت بی نقصان
🔸 فرمود: ﴿لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ﴾؛ درِ رحمت، برای همیشه بر همگان، باز است مگر اینکه خود انسان در را ببندد؛ هرگز #در_رحمت_الهی، بسته نیست!
نعمت را که ذات اقدس الهی عطا کرده است، این نعمت دو قسم است: #نعمت_های_مادی تغییرپذیر است؛ گاهی می دهد و گاهی میگیرد، مطابق آزمون الهی؛ امّا نعمت دین، توحید، ولایت، قرآن، عترت، اینها تغییرپذیر نیست، مگر اینکه ـ معاذ الله ـ خود انسان آنها را رد کند، وگرنه اینها، مثل مال و فرزند و مانند آن نیستند که تغییرپذیر باشند، گاهی ﴿یبسُطُ﴾ باشند و گاهی ﴿ یقدِرُ﴾، این طور نیست.
🔸 این #نعمت_های_معنوی که خدا عطا کرده است، تا انسان ـ معاذ الله ـ اینها را رد نکند، اینها هستند؛ نظیر نعمت مال و فرزند و مانند آن نیست که به دست انسان نباشد. نعمت های مادی واقعاً به دست انسان نیست، اینها به #امتحان_الهی است که گاهی می دهد، گاهی می گیرد، گاهی بسط است، گاهی قبض است و مانند آن؛ امّا در رابطه با نعمت های معنوی، انسان کاملاً مسئول است و هرگز ذات اقدس الهی #نعمت_کرامت_و_دین و مانند آن را که داد از کسی نمی گیرد! این فرق نعمت ظاهری و نعمت های باطنی است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه زمر جلسه 40
تاریخ: 1393/10/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال
⁉️ چرا اهل تسنن پاهای خود را می شویند و شیعیان پاهای خود را مسح می کشند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🔴دزدان آراسته و آهسته
🔻دزدی فقط بالا رفتن از دیوار مردم نیست
✍وقتی پزشکی برای «نفع رساندن» به همکار و رفیق رادیولوژیست خود، بیمار بی خبر از همه جا را به او حواله میکند، این دزدی است! وقتی راننده تاکسی مسافر شهرستانی ناآشنا را در شهر دور خودش می چرخاند و دو برابر کرایه میگیرد،این دزدی است!
وقتی تعمیرکار ماشین با دست های چرب و چیلی و درحالیکه عرق پیشانی اش را پاک میکند، برای تعویض یک پیچ از شما دویست هزارتومان میگیرد، شما نمیدانید و تشکر هم میکنید، ولی خودش میداند که حق العمل اش پنج هزار تومان است،این دزدی است! وقتی کارمند مملکت به جای کار، میگوید سیستم قطعه و بازی میکند و فیلم دانلود میکند،این دزدی است!
وقتی به جای حل کردن مشکل مردم، مدام وعده میدهید، اعتماد آنها را می دزدید و در ادامه ایمان و دین و باورش هم به خدا کمرنگ میشود،
این دزدی است!
وقتی استاد بدون مطالعه وارد کلاس میشود و برای پر کردن وقت کلاس از دانشجوها میخواهد یکی یکی بیایند و کنفرانس! بدهند،
این دزدی است!
وقتی کارخانه داری به جای لیمو، اسید سیتریک می ریزد توی شیشه و به اسم آبلمیوی خالص به خلق الله میفروشد،
این دزدی است!
وقتی مامور بهداشتی اینها را می بیند و صورتش را آنطرف میکند، این دزدی است! دزدی فقط جیب بُری توی اتوبوس نیست، دزدها هم همیشه روی دست شان خالکوبی های گنده ندارند و کاپشن خلبانی نمی پوشند!
دزدها میتوانند بوی خوش ادکلن بدهند، ساعت گرانقیمت ببندند، میتوانند لباس مارک دار بپوشند و حرفهای قلمبه سلمبه هم پست کنند و بزنند، اما وقت و عمر مردم را بدزدند!
دزدهای تابلودار! دزدهایی که دست و پایشان را خالکوبی اژدها میکنند، به مراتب از دزدهای کت و شلوار پوش و ادکلن زده قابل تحمل ترند!
🔻احساس مسولیت و وجدان داشته باشیم!
مطمئن باشیم چوب خدا صدا ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
13.7K
⭕️ سوال
با سلام و خدا قوت، آیا ذکری برای روشن شدن تکلیف وجود دارد، در بلا تکلیفی مانده ام؟
🔰 پاسخ
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
ذکر یونسیه خوب است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓جسم آخرتی انسان بعد از مرگ چگونه است؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
✳ آیا آزادی جنسی سبب عادیشدن روابط و رفع مشکلات میشود؟
✍ روان شناسان ثابت کردند که #محرومیتها (خصوصا در زمینهی #امور_جنسی) مبدا تشکیل #عقدهها است و عقدهها احیاناً به صورت صفاتی خطرناک و بیماریهای روانی و اجتماعی تجلی میکند. حقیقت این است که #اشباع_غریزه و سرکوب نکردن آن یک مطلب است و #آزادی_جنسی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگر.
اشباع غریزه با رعایت اصل #عفت و #تقوا منافی نیست. اشتباه کسانی که برای جلوگیری از سرکوب غرایز و به منظور رشد استعدادها، رژیم #اخلاق_آزاد را به اصطلاح پیشنهاد کردند، ناشی از این است که این تفاوت شگرف انسان و حیوان را نادیده گرفتند و به این جهت توجه نکردند که میل به بینهایت در سرشت انسان نهفته است.
🔺 انسان چه در زمینهی پول و اقتصادیات، چه در زمینهی سیاست و حکومت و تسلط بر دیگران، و چه در زمینهی امور جنسی، اگر زمینهی مساعدی برای پیشروی ببیند در هیچ حدی توقف نمیکند.
👤 #شهید_مطهری
📚 برگرفته از کتاب «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب»
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی
✨حدیث روز :
⛅️ قال الصّادق علیه السّلام :
لایَبقی مُؤمنٌ مَیِّتٌ اِلاّ دَخَلتْ عَلیهِ الفَرحةُ فی قَبرِه.
«امام جعفرصادق (علیهالسلام)»:
در وقت ظهور حضرتش، هیچ مؤمن از دنیا رفته باقی نمیماند مگر آن که سرور و شادمانی قبر او را فرا میگیرد.
📚 (بحار، ج ٥٢، ص ٣٢٨)
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیض کریمه
🔸 اگر وجود مبارك رسول گرامی یثرب را مدینه كرد فرمود این #حرم من است، مسجدی كه در مدینه است بعد از مسجد الحرام بهترین مساجد روی زمین است و شده حرم رسول خدا، این به #برکت آن حضرت است و اگر وجود مبارك حضرت امیر در سرزمین غَری در آن بخش ناشناخته دفن شده، بعد حوزه علمیه كهنسال هزار ساله پدید آمده كه امیدواریم به بركت خون های پاك شهدا به آن آثار پربركتش برگردد به بركت همین قبر است وگرنه آنجا یك بیابانی بیش نبود و اگر #كربلا شده شهر و #حوزه_علمیه و بركات دارد به بركت آن ذات مقدس است وگرنه آنجا بیابانی بیش نبود و اگر وجود مبارك امام هشتم به خراسان و مرو و طوس نیامده بود، به وسیله عباسیها اینجا هم ویرانه می شد، چهارتا سنگ می ماند و دیگر هیچ!
🔸 وجود مبارك امام هشتم مستقیماً دخالت كرده در تجلیل از خواهرش و #زیارت_مأثور دارد، فرمود خواهرم را با این وضع زیارت كنید. تمام این بركات 1200 سالهای كه از این بانو به امت اسلامی رسید، نشانه آن است كه حیات و ممات اینها یكسان است. آن حضرت بیش از هفده روز آن هم در حال بیماری در قم نگذراند بعد رحلت كرد اما اگر اینجا فرصت می داشت و اگر رجال علمی به بارگاهش بار می یافتند، اگر او #مصحف_فاطمه را شرح می كرد و اگر می گفت مادرم چه دارد، آن وقت #قدر_علم معلوم می شد.
🔸 به زیارت بسنده كردن، حداقل است؛ اینها خیلی چیز بلدند خیلی چیز هم یاد می دهند خیلی مشكل را هم حل می كنند، حالا درخواست شفای چهار تا مریض یا مشکل چهارتا مدیون را حل كردن، این از #نزول_همت ماست!
#آیت_الله_جوادی_آملی
تاریخ: 1382/10/04
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بانوی کرامت
🔸 چند امام در فضیلت این بی بی سخن گفتند، بعضی ها دستور زیارت دادند بعضی ها مثل وجود مبارك نهم فرمود عمه ما آنجاست و با جلال و شكوه از او یاد كرده است.
عظمت #كریمه_اهل_بیت آن است كه این مُتزمّن، این زمان را و این مُتمكّن، این مكان را شرف بخشید. اگر در روایات ما آمده است كه قم حرم اهل بیت است یعنی این بی بی كه اینجا نزول اجلال فرمود این منطقه را با بركت كرد.
🔸 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) وقتی وارد مكه شدند آن سرزمین را مشرّف كردند فرمود: ﴿لاَ أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ ٭ وَأَنتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ﴾؛ جدّ بزرگوارش مكّه را نه «بلد الأمین»، بلكه ﴿الْبَلَدِ الْأَمِینِ﴾ كرد ایشان هم قم را #حرم_اهل_بیت كردند. خب اگر كسی در حرم اهل بیت باشد و نتواند بالنده بشود معلوم می شود ضرر كرده است؛ اینجا #جای_بالندگی و شكوفایی است. این كرامت برای این بی بی و این خاندان است.
🔸 ذات اقدس الهی به عنوان معلّم اكرم ظهور كرده است، اگر گفتند خدای اكرم درس می دهد یعنی #درس_كرامت می دهد: ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ﴾؛ اینها شاگردان خدای اكرم اند و این حضرت می شود #كریمه_اهل_بیت، آن وقت اینجا می شود جای كَرَم! كَرَم هم از آن واژه هایی است كه شاید معادل فارسی نداشته باشد مگر اینكه چند كلمه را كنار هم بگذاریم.
اگر كسی كریم شد می شود مصداق ﴿لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ﴾ و اگر كسی #كریم شد می شود #خلیفة_الله و اگر كسی نه كرامت داشت نه خلافت داشت، ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 خطبه های نماز جمعه
تاریخ: 1388/08/01
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓چطور در ظهور امام زمان عج به دنیا برگردیم؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓حکومت امام زمان عج بعد از ظهور چند سال است؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ علت آمدن انبیای جدید چه بود و چرا خداوند متعال مرتب انبیای جدید تا 124 هزار پیامبر فرستاده است؟
🔰پاسخ:
🔰 اگر رسولان الهی برای هدایت بشر نیامده بودند، انسانها میتوانستند در روز قیامت به خدای متعال اعتراض کنند: «وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى[طه/134] اگر قبل از آمدن او، آنها را با عذابى هلاك مىكرديم، مىگفتند: پروردگارا! چرا براى ما پيامبرى نفرستادى تا پيش از آن كه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم.»
💢 لذا در پاسخ به این سوال باید گفت:
1⃣ اولا: در طول تاریخ، استعدادها و نیازهای جوامع بشری متفاوت بوده، به همین خاطر لازم بوده است که برای هر جامعه رسولی فرستاده شود که مطابق با فرهنگ و درک آنها، فرامین الهی را برساند. در واقع جوامع اولیه قدرت درک پایینتری نسبت به جوامع بعدی داشتهاند، از اینرو پیامبران نیز احکام الهی را با توجه به درک و نیازشان بیان میکردند؛ علاوه بر آن، این جوامع آن چنان قابلیت نداشتند که بتوانند تمام فرامین الهی را یکجا پذیرا باشند.
👈 این رویه تا زمان رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) ادامه داشت، در این زمان بود که مردم هم ظرفیت دین کامل را داشتند و هم می توانستند آن را حفظ کنند. در واقع میتوان بشریت را به یک مدرسه تشبیه کرد که از اول ابتدایی تا دانشگاه را در خود دارد، گر چه در تمام مقاطع تحصیل ادبیات فارسی، ریاضی و... تدریس میشود، ولی در هر پایه تحصیلی نکاتی بیشتر از سال قبل ارائه میشود.
2⃣ ثانیا: غالب ادیان الهی دچار تحریف شدهاند، به همین خاطر دیگر نمیتوانستند انسانها را به اهدافی که برایشان مشخص شده بود برسانند؛ از اینرو نیاز بود که پیامبر دیگری فرستاده شود که یا آیین پیامبر گذشته را اصلاح کند و یا اینکه شریعت جدیدی را بیاورد، به جز دین پیامبر خاتم(صلیاللهعلیهوآله) که خداوند متعال آنرا از تحریف حفظ کرده است و ائمه اطهار(علیهمالسلام) را قرار داد که مبلغ و مروج آن تا روز قیامت باشند.
💠 در نتیجه: تعدد پیامبران الهی، به دو عامل بوده است، یکی اینکه بشر توان دریافت برنامه کامل برای همه دوران را نداشته است، و دیگری اینکه توان حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی را هم نداشته است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
اضطراب و پریشان هستم و نمی دانم چه کنم؟.mp3
853K
⭕️ سوال
❓اضطراب و پریشان هستم و نمی دانم چه کنم؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیّ الهی
🔸 مستحضرید كه بدن را #روح اداره می كند. طبّ ما باید بداند كه انسان, جانوری باشد همانند دیگر جانوران كه درمان او را از آزمایشگاه موش بخواهیم جواب بگیریم نیست. انسان, حیوان ناطق نیست؛ آن کسی كه انسان را آفرید فرمود انسان, #حی_متأله است؛ زنده ای است كه حیات او را ملكوت تأمین می كند نه آب و خاك. بسیاری از بیماری هاست كه اصلاً در سطح حیوان نیست تا آزمایشگاه موش جواب بدهد.
🔸 بیان نورانی امام باقر این است: «لاَ سَلاَمَةَ كَسَلاَمَةِ اَلْقَلْبِ»؛ اگر روح سالم بود، بدن سالم است و روح را #فرهنگ_الهی می سازد. انسان اگر بداند كه مهاجر و مسافر است، بیش از حرمتی كه برای مسافرخانه قائل است برای بدن و برای دنیا قائل نخواهد بود. بسیاری از بیماری هاست كه قرآن كریم مطرح می كند كه جواب این بیماری ها را از آزمایشگاه موش و امثال موش نمی شود گرفت.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/02/11
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان #قرآن
💢قرآن و نياز بشر💢
در جهان پيشرفته امروز با توجه به گستردگى اطلاعات و تجربيات بشرى، قرآن چه نقشى در زندگى بشرى و دهكده جهانى دارد
نقش قرآن در زندگى بشرى در ابعاد مختلف فردى، اجتماعى و حتى بينالمللى، قابل دقت و بررسى است كه بهطور مختصر به بعضى از آنها اشاره مىشود:
يكم. انسان نيازمند ارتباط مستقيم با آفريننده و هستى بخش خود است.
اين ارتباط اگر چه مىتواند از طريق مناجات و رازگويى درونى و قلبى انجام مىگيرد؛ اما دسترسى به كلمات خود خداوند، بسيار لذت بخش و اطمينانآور است. چنان كه اقبال لاهورى گفته است: «اگر مىخواهى خدا با تو سخن بگويد، قرآن بخوان».
اين ويژگى بهطور كامل، تنها براى قرآن مجيد باقى مانده است و هيچ كتاب آسمانى ديگر، چنين جايگاهى ندارد.
دوم. انسان در تكاپو و جست و جوى آگاهىهاى صحيح و معارف بلند و پرمعنا است. البته با استفاده از تجربيات بشرى و تلاشهاى علمى، به بسيارى از آگاهىها مىتوان دست يافت؛ اما براى اطمينان به درستى يافتههاى خود و آگاهى به آنچه براى او دست نايافتنى است، نياز به يك منبع اصيل و غنى، بسيار محسوس است؛ چنان كه از زبان امام راحل (ره) گفته شده است: «اگر قرآن نبود، درهاى معرفت بر ما بسته بود».
از جمله آگاهىهايى كه جز از طريق قرآن راهى براى دريافت آن نيست، آگاهى درباره جهان پس از مرگ و جزئيات جهان آخرت است؛ زيرا هيچ كدام از افراد بشر، تجربه تكرار و رفت و آمد آن را ندارند و درك بشرى، هيچگونه سابقه ذهنى از آن ندارد. در حالى كه در سوره «واقعه»، «صافات»، «مرسلات» و ... صحنه قيامت به تصوير كشيده شده است.
سوم. نقش برجسته ديگر قرآن اين است كه از سابقه تاريخ بشر، خبرهاى درست و مطابق واقع را نقل كرده و سرگذشت پيامبران و محتواى پيام آنان را- بدون هرگونه تحريف و دسيسه بشرى- به انسانها رسانده است.
ازاينرو قرآن حتى بر پيروان تورات و انجيل، منّت شايان توجهى دارد كه چهره پيامبران بنىاسرائيل را به درستى معرفى كرده و حضرت موسى، عيسى، زكريا و ... را آنگونه كه بودهاند- به دور از هرگونه تهمت و توهينى- شناسانده و دست تحريفگران و دسيسهگران را نقش بر آب ساخته است.
قرآن مجيد در اين باره مىفرمايد:
وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَ أُمِّى إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لِى بِحَقٍ؛ «اى عيسى پسر مريم! آيا تو گفتى به مردم كه من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد؟! گفت: منزهى تو! مرا نشايد كه چيزى را كه حق نيست بگويم».
چهارم. نقش برجسته ديگر قرآن براى جامعه بشرى، اين است كه ظرفيت جهان شمولى دارد و پيامهاى آن براى تمام مصلحان جهان و حافظان حقوق بشر، قابل اعتنا و كاربردى است. تكيه بر نقاط مشترك پيروان اديان آسمانى و پايبندى به اصول انسانى (مانند عدالت گسترى، امانتدارى و ...)، تلاش براى ريشهكنى هرگونه ناهنجارى، ناپاكى و اختلاف و مخالفت با حق و درستى و ...
همگى شاخصهايى است كه ظرفيت جهان شمولى قرآن را به نمايش گذاشته است.
بىترديد گستردگى دانش بشر، تحولات شايان توجهى داشته و شكوفا سازى طبيعت و سلطه بر آن، به دست قدرت علمى و اطلاعاتى انسان و تجربههاى بشرى، تا حدود زيادى تأمين شده است. قرآن خود اين تحول آفرينى را در گستره ظرفيتهاى انسان دانسته است:
هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيها؛ «خداوند شما را در زمين ايجاب كرد و وظيفه شكوفايى و آبادانى و استخراج ظرفيتهاى زمين را به شما واگذار كرد».
رسالت دين و قرآن، «شكوفايى متوازن، متعادل و هماهنگ انسان» است.
بر اين اساس بايد انسان را شناخت و آغاز و انجام او را دانست. بايد جايگاه انسان را در كل هستى به درستى تعريف كرد و رابطه او با خدا، خود، جامعه و طبيعت را تنظيم نمود. اين همان كليد سعادت است كه قرآن براى جامعه بشريت به ارمغان آورده است.
«رسالت علم»، ساخت جهان است و «رسالت قرآن»، رشد ايمان و جهتدهى به حركت انسان است و با توجه به اسارت علم در دست برخى از انسانهاى آلوده به قدرت و ثروت و فزونخواه، پاىبندى به يك مكتب الهى و به يك كتاب آسمانى به دور از تحريف، يك ضرورت آشكار است
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺معجزه شق القمر پيامبر(صلواتالله) چگونه بود؟
❤️چگونگى ماجرا
در روایات اسلامی آمده که کفار مکه از پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله وسلم) تقاضا کردند برای صدق دعوی خود ماه را به دو نیم بشکافد و به او قول دادند که اگر چنین نماید به دین اسلام و صدق گفتار او ایمان خواهند آورد… آن شب آسمان صاف و ماه به صورت کامل(بدر) بود، پیامبر(صلی الله علیه واله وسلم) از خداوند خواست تا آنچه را که کفار مکه از او خواسته اند به آنها نشان بدهد تا ایمان بیاورند …خداوند دعای پیامبرش را اجابت کرد… و سپس ماه به دو نیم شکافته شد نیمی در کوه صفا و نیم دیگر در کوه قیقعان در مقابل آنان قرار گرفت.
❤️شق القمر در نگاه ناسا
ناسا، شق القمر کردن پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) را ثابت کرد.به گزارش حفا نیوز، سازمان فضانوردی " ناسا " به دو نیم شدن کره ماه و سپس پیوند خوردن این دو نیمه به یکدیگر پی برد.
پایگاه اینترنتی روزنامه عربی " الوطن " چاپ آمریکا به نقل از یک محقق اردنی علوم فلکی در این زمینه نوشت: سفینه فضایی آمریکایی " کلمنتاین " که سال ها در مدار کره ماه کار تحقیقاتی انجام می دهد به این نتیجه رسیده است که کره ماه صدها سال پیش به دو نیمه متساوی تقسیم شده و دوباره به یکدیگر متصل شدند.
❤️الله اکبر...
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
✍ امـام جـواد (علیه السلام) : خداوند متعال به سبب #تقــــــوا بنده اش را از آنچه از عقلش دور مانده حفظ می کند و به وسیلهی تـــــقوا او را نسبت به آنچه آن را نمی بیند و ناآگاه است روشــــــن می سازد.
📚 بحار الأنــوار ج ۷۵ ص ۳۵۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 مدل های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روش شناختی
🔹 کتاب «مدل های اخلاق کاربردی؛ پژوهشی روش شناختی» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اسلامی است که به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۳۰ صفحه منتشر شد.
🔹 بحث اصلی این کتاب در باب مدل های مواجهه با نظریه های اخلاقی، به هنگام چالش این نظریه ها با معضلات و دوراهی های اخلاقی است.
🔹 این مدل ها که روش های توجیه اخلاقی نامیده شده اند، در سه دسته کلی قابل شناسایی هستند: ۱- مدل هایی که با اتخاذ مبنای نظریه گرایانه بر تولید یا کشف نظریه صحیح و کامل اخلاقی و آن گاه کاربست آن در موقعیت ها و مورد های جزئی تأکید دارند؛ به این روش ها، روش های از بالا به پایین گفته می شود. ۲- مدل هایی که تولید یا کشف نظریه صحیح، کامل و یگانه را به ویژه با صرف نظر از اقتضائات خاص موقعیت های جزئی، ناممکن می دانند و راه استدلال و توجیه اخلاقی را از طریق تمرکز بر اقتضائات خاص مورد های جزئی جستجو می کنند؛ به این گونه مدل ها، مدل های از پایین به بالا گفته می شود. ۳- مدل هایی که با رویکردی معتدل به نظریه و کاربست آن، در واقع به همگرایی روش شناختی میان مدل های از بالا به پایین و از پایین به بالا نظر دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
ذکر خداوند در هنگام قضاء حاجت !!!!
🤔#پرسش :
❓جائز بودن قرآن خواندن در حین قضای حاجت نزد روافض !!!!!
از قول جعفر صادق آمده است :
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ أَ تَقْرَأُ اَلنُّفَسَاءُ وَ اَلْحَائِضُ وَ اَلْجُنُبُ وَ اَلرَّجُلُ يَتَغَوَّطُ اَلْقُرْآنَ ، فَقَالَ يَقْرَءُونَ مَا شَاءُوا .
از امام صادق درمورد حکم قرآن خواندن زنی که زایمان کرده ، زن حائض ، و شخص محتلم و شخصی که در حال قضای حاجت است ، پرسیدم امام صادق گفت : هر چه میخواهند بخوانند.
📚تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۲ , صفحه۲۱۷
اهل سنت و جماعت این کار را تماماً حرام میپندارند !!!!
💠#پاسخ💠
👌قرآن با صراحت بیان می دارد که ذکر خداوند شایسته است که بسیار و در تمام حالات ایراد و اداء شود , چنان که می فرماید :
"اى كسانى كه ايمان آوردهايد خدا را بسيار ياد كنيد - و صبح و شام او را تسبيح نمائيد. " " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً _ وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصِيلا " ( احزاب ٤١ _ ٤٢ )
❕روشن است که یکی از مصادیق ذکر خداوند , تلاوت قرآن است , چنان که خداوند در مورد قرآن با عنوان ذکر یاد کرده و می فرماید :
"و اين (قرآن) ذكر مباركى است كه (بر شما) نازل كرديم آيا آن را انكار مىكنيد؟! " "هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ " ( انبیاء ٥٠ )
❕بنابراین ذکر خداوند در هر حالاتی خوب است گفته شود , حتی در هنگام تخلی و قضاء حاجت , چنان که طبق روایات اهلسنت هم ذکر خداوند حتی در هنگام جنابت و قضاء حاجت , مستحب است و پیامبر در تمام حالات و زمانهایش یعنی حتی هنگام جنابت و قضاء حاجت نیز ذکر خداوند و تلاوت قرآن را ایراد می کرد .
❕ابن ابی شیبه عالم بزرگ اهلسنت و استاد بخاری , نقل می کند که موسی علیه السلام از خداوند سوال کرد که آیا می توانیم در هنگام جنابت و قضاء حاجت ذکر تو را بگوییم ? خداوند پاسخ داد :
" من را در تمام حالات یاد کن " " يا رب فإنا نكون من الحال على حال نعظمك أو نجلك ان نذكرك عليها قال وما هي قال الجنابة والغائط قال يا موسى اذكرني على كل حال ."
📚المصنّف لابن أبي شيبة: ج 1 ص 138 ح 5 وج 8 ص 121 ح 6، تاريخ دمشق: ج 61 ص 115.
❕بخاری و مسلم نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام در تمام حالات و زمانهایش ذکر خداوند را ترک نمی کرد :
"کان النبی یذکر الله علی کل احیانه "
📚صحيح مسلم: ج 1 ص 282 ح 117، صحيح البخاري: ج 1 ص 227 .
❕مسلم این روایت را در باب ذکر خداوند در هنگام جنابت و غیر آن مانند قضاء حاجت نقل می کند تا بیان کند که در این حالتها ذکر خداوند و قرائت قرآن اشکالی ندارد : " باب ذکر الله تعالی فی حال الجنابه و غیرها "
📚همان منبع از صحیح مسلم
👌و همینطور علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر هم در هنگام ورود به بیت الخلاء ذکر خداوند را می گفت و هم در هنگام خروج از بیت الخلاء : " أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ كَانَ إِذَا دَخَلَ الْكَنِيفَ قَالَ «اللَّهُمَّ! إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْخُبْثِ وَ الْخَبَائِثِ» _ " مَا خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مِنَ الْغَائِطِ إِلَّا قَالَ: غُفْرَانَكَ. "
📚صحيح مسلم، ج1، ص: 283 _ سنن النسائي، ج6، ص: 24
👌انسان در هنگام قضاء حاجت متذکر خداوند و الطاف او می افتد که خداوند برای انسان این امکان را ایجاد کرده تا مواد زائد بدنش را دفع کرده و از این طریق به حیات و زندگی ادامه دهد که اگر این امکان نبود در اندک ساعاتی عمر انسان به پایان می رسید !!!!
▫️بی شک این نعمت الهی نیز شایستگی ذکر و شکر خداوند را دارد , چنان که امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل می فرمود :
" اى مفضّل! در تمام اعضاى جسم آدمى و تدابيرى كه در آنها نهفته است انديشه كن. دستها براى كار كردن، پاها براى رفتن، ديدگان براى راه يافتن و ديدن، دهان براى خوردن، معده براى هضم كردن، كبد براى تصفيه نمودن،👈 منافذ خروجى بدن براى دفع فضولات جسم، 👉ظرفهايى براى حمل آنها و فرج براى حفظ نسل آفريده شدهاند؟ اگر ژرف در كار تمام عضوهاى بدن انديشه نمايى مىيابى كه هر چيزى از سر حكمت و تدبير و استوارى پديد آمده است. "
📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 52
❕ " جز خدا چه كسى براى منافذ خروجى بول و غائط، شيرهايى قرارداد كه هر گاه خواهند ببندند و هر گاه خواهند بگشايند تا هميشه جارى نباشند و زندگى آدمى را به فساد نكشانند؟ براستى انسان تا كجا مىتواند اين نعمتها را به شماره در آورد؟ بىشك آنچه كه شمرده نمىشود بيش از آن است كه مردم مىدانند و مىشمارند. "
📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 62
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓ناراحتی اموات در خواب نشانه چیه؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰