eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن کریم، در مواردی فراوان و با واژه‌های مختلف، از امید و امیدواری سخن به میان آورده است، گاه انسان را به آن تشویق می‌کند، مانند: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»؛[1] «پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!». این آیه امید به لقای رحمت الهی را بیان کرده است. و در موارد زیادی انسان را از ناامیدی بر حذر داشته است، مانند: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم‏»؛[2] «بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌اید! از رحمت خداوند نومید نشوید، که خدا همه گناهان را می‌آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است». امید به آینده از آنجا که امید به طور معمول مربوط به آینده است، قرآن کریم نگاه زیبایی به امید به آینده برای انسان ترسیم می‌کند، که در بسیاری از آیات قابل مشاهده است، مانند اینکه حضرت یعقوب، فرزندانش را به آینده [یافتن حضرت یوسف] امیدوار کرد. «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»؛[3] «اى پسران من برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت‏ خدا نوميد مباشيد زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت‏ خدا نوميد نمى ‏شود». ناامیدی از آینده، حربه شیطان امید به آینده آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد؛ گویا امید مانند موتور قوی، برای حرکت انسان به سمت پیروزی و فتح قله‌های بلند مادی و معنوی است، بر همین اساس در روایات، ناامیدی بزرگ‌ترین گناه معرفی شده است. «إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ عِنْدَ اللَّهِ الْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه»؛[4] «به درستی که از بزرگ‌ترین گناهان کبیره نزد خدا، یأس و ناامیدی از رحمت خداست». از طرفی دشمنان، با تمام قدرت، سعی در ناامید کردن انسان دارند؛ زیرا کار دشمن سیاه نمایی و تاریک معرفی کردن آینده است، بنابراین می‌توان به یقین ادعا کرد که هرگونه غم‌، غصه‌، اضطراب‌، حزن، اندوه و به طور کلی هر نوع سیاه‌نمایی نسبت به آینده، از طرف دشمنان است، چه دشمنان انسانی و چه شیطانی. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «إِنَّمَا النَّجْوى‏ مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا»؛[5] «نجوا تنها از سوی شیطان است؛ می‌خواهد با آن مؤمنان غمگین شوند». نجوا و رازگویی خبیثانه، از طرف شیطان است؛ زیرا هدف شیطان اندوهگین کردن مومنان است و حزن و اندوه از مهم‌ترین عوامل ناامیدی و افسردگی در فرد و جامعه است. نکته: هر چند این آیه در مورد شیطان است؛ ولی به طور کلی هر دشمنی از این ابزار سود می‌برد. امید به آینده، محبوب‌ترین عمل در مقابل ناامیدی، امیدواری بزرگ‌ترین؛ بلکه محبوب‌ترین عمل به حساب می‌آید، امام صادق علیه‌السلام در همین راستا فرمودند: «وَ انْتَظَرُوا الْفَرَجَ‏ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ‏ اللَّهِ‏ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَج‏»،[6] «منتظر فرج باشيد و از روح خدا مأيوس نشويد، كه محبوب‌ترين اعمال در پيشگاه خدا انتظار فرج است» هر چند انتظار فرج امام زمان علیه‌السلام، از بالاترین مصادیق انتظار است؛ ولی انتظار گشایش در کار، کلی است و شامل امید به آینده در تمام مراحل زندگی نیز می‌شود؛ علاوه بر اینکه انتظار گشایش در کار، در مقابل ناامیدی آمده است. آثار امید داشتن امید، آثار فراوانی در فرد و اجتماع ایجاد می‌کند، در مقابل، ناامیدی شروع پذیرش هر گونه حقارت و بدبختی است که نتیجه آن افسردگی جامعه خواهد بود. در اینجا به برخی از آثار امید اشاره می‌شود. یک. ایجاد انگیزه در کارها انگیزه، یکی از عواملی است که باعث حرکت انسان برای انجام کارهای روزمره خود است. امید بهترین عامل برای ایجاد و تقویت انگیزه در انسان می‌باشد.[7] به عبارت دیگر، با امیدواری کار و تلاش افزایش می‌یابد و با افزایش کار و تلاش حوائج شخص برآورده می شود. 👇👇👇
دو. نشاط و شادابی از آثار دیگر امید داشتن نشاط و شادابی است؛ زیرا زمانی که انسان به آینده امید داشته باشد و هدفی را دنبال کند، با نشاط بیشتری در راه رسیدن به آن تلاش می‌کند.[8] بنابراین امید دارای آثار فراوان دیگری از جمله، اطمینان و آرامش، صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها و مشکلات و در نتیجه موفقیت در زندگی و سربلندی در جامعه است و از آنجا که حکومت اسلامی در راستای امیدافزایی قرار گرفته است، دشمنان به طور مدام و با بهره‌گرفتن از هر گونه ابزاری سعی در سیاه‌نمایی آینده جهان به خصوص حکومت اسلامی و ناامیدی مردم نسبت به آینده دارند. پی نوشت: [1]. سوره کهف، آیه110. [2]. سوره زمر، آیه53. [3]. سوره یوسف، آیه87. [4]. كلينى، محمد بن يعقوب‏، الکافی، چاپ چهارم، دارالكتب الإسلامية، 1403ق، ج2، ص545. [5]. سوره مجادله، آیه10. [6]. ابن بابویه، محمدبن علی، خصال، مصحح، غفاری، جامعه مدرسین، 1362 ش، چاپ اول، ج2، ص616. [7]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، 1403 ق، چاپ دوم، ج14، ص329. [8]. سوره یونس، آیه58. ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
برخی بر این باور هستند که اسلام با عدم جواز خروج زن بدون اجازه شوهر، او را تحقیر کرده است و در جامعه کنونی اجازه خواستن زن از شوهر برای خروج از خانه و یا مسافرت‌های خارج از کشور و.. نوعی تحقیر و ضایع کردن حق زن می‌باشد. در پاسخ به این شبهه چند دلیل را می‌توان بیان کرد: 1. نفس اطاعت دليل بر تحقير نيست و در اطاعت زن از مرد تحقيری مشاهده نمی‌شود و خداوند در موارد متعدد دستور به اطاعت داده است: الف. به امت خود دستور داده كه از رسول و اولياء اطاعت كنند.[1] ب. اطاعت فرزندان از والدين همواره مورد سفارش خداوند بوده است و به معنای تحقير فرزندان نيست . [2] همچنین در اجتماع نیز موارد ديگری از اطاعت وجود دارد و هیچ گونه تحقیری پیش نمی‌آید؛ زیرا در زندگی اجتماعی انسانی، افراد جنبه‌های مختلفی دارند، به عنوان مثال يک پزشک در ساختن بناء از يک معمار اطاعت می‌كند و باید طبق نظر او عمل کند تا نتیجه مناسب را دریافت نماید يا بالعكس؛ یعنی در یک جنبه متخصص است، ولی در جنبه‌های دیگر به خاطر عدم تخصص مجبور به پذیرش قول دیگران و اطاعت از آنها است. 2. نيازمندی‌های افراد نسبت به يكديگر به واسطه شئونات مختلفی است كه در آنها وجود دارد. در مقايسه زن با مرد به دليل تفاوت توانمندی‌ها در موضوعات مختلف، يكی مأمور به اطاعت و تبعيت از ديگری است و معنای تحقير را ندارد.[3] 3. اینگونه نیست که زن باید به طور مطلق برای هر کاری از شوهرش اجازه بگیرد. در اوامر و نواهی الهی (يعنی آنچه شرعا بر زن واجب يا حرام است مثل نماز يا ترک گناه و امثال آن) امر و نهی و رضايت و عدم رضايت واذن و عدم اذن شوهر اثری ندارد بلكه بر زن واجب است مطيع شرع باشد.[4] 👇👇👇
4. خانواده يک واحد اجتماعی همانند اجتماع بزرگ است كه بايد رهبر و سرپرست واحد داشته باشد؛ زيرا تعدد رهبری و سرپرست در محيط‌های كوچک اجتماعی مانند خانواده و حتی در جمعيت‏‌های بزرگ، موجب پراكندگی و اختلاف می‏‌شود. از اين رو، به ناچار يک نفر بايد عهده‏‌دار سرپرستی خانواده و اداره امور زندگی اعضای آن باشد. طبيعی است كه درباره مسائل مهم، سرپرست يک مجموعه تصميم می‏‌گيرد و ديگران بايد از فرمان‏‌های او اطاعت كنند. اكنون بايد ديد كدام يک از مرد و زن صلاحيت رهبری و سرپرستی خانواده را دارد و اسلام در اين زمينه چه دستوری داده است؟ قرآن به اين مسأله توجه نموده و صريحاً دستور داده كه سرپرست خانواده بايد مرد باشد: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ»؛[5] «مردان به جهت خصوصياتی كه خداوند به آنان نسبت به زنان داده و به خاطر انفاقی كه از مال خود می‌‏كنند، سرپرست زنان هستند». اين آيه كريمه دو چيز را به عنوان علت و حكمت سرپرستی مرد ذكر می‌‏كند: عامل مؤثر در سرپرستی و مديريت مرد بر خانواده آن است كه معمولاً وی قادر به رفع نيازمندی‏‌ها و اداره آبرومندانه اعضای خانواده است. تأمين زندگی مشكل‏‌ترين مسأله‌‏ای است كه همواره دامن گير خانواده‌‏ها بوده است. توان جسمی و روانی مرد اقتضای كار و كسب بيش‏تر را دارد و باعث می‏‌شود كه امكانات مناسبی را برای برآوردن نيازمندی‌‏های زن و فرزند تدارک نمايد. بر اين اساس است كه قرآن می‏‌فرمايد: (َبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ)، يعنی مديريت مرد بر خانواده به خاطر پرداختن هزينه زندگی اعضای خانواده است كه آن را در سايه زحمت و هزينه زندگی اعضای خانواده است كه آن را در سايه زحمت و تلاش به دست آورده است. به جز موارد استثنا، معمولاً زن توان اداره امور زندگی خانواده را ندارد؛ از سوی ديگر، به لحاظ مسؤوليت خطير و ارزشمند پرورش و تربيت فرزندان و گرم نگاه داشتن كانون خانواده، خداوند ويژگی‏‌هايی نظير لطفات روح، عطوفت، مهربانی، بردباری و ايثار، به زن عطا كرده است تا بتواند در پرتو برخورداری از اين خصوصيات، نقش خود را به عنوان يک همسر و مادر مهربان به خوبی ايفا كند؛ همان مسؤوليتی كه مردان از انجام آن ناتوانند. در نتیجه اجازه خواستن زن برای بیرون رفتن از خانه محرومیت و یا ظلم بر او نیست، بلکه یک نوع تقسیم وظایف همراه با حکمت می‌باشد. پی نوشت: [1]. سوره نساء، آیه59. [2]. سوره انعام، آیه151. [3]. مکارم شيرازی، ناصر، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج3، ص370. [4]. جامع ‏المسائل آيت الله فاضل، ج1، ص462 تا 464. [5]. سوره نساء، آیه34. ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
از آیت‌الله بهجت قدس‌سره ❓ سؤال: آیا ابتدائاً و بدون توجه به نفس، توجه به حضرت حق امکان دارد؟ یا باید از راه نفس باشد؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔶مفهوم روایتِ «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، عَرَفَ رَبهُ؛ هر کس خود را بشناسد، پروردگارش را شناخته است»[۱] این است که «مَنْ لَمْ یعْرِفْ نَفْسَهُ، لَمْ یعْرِفْ رَبهُ؛ هر کس خود را نشناسد، پروردگارش را نشناخته است». 🔻 پی‌نوشت: ١.مصباح‌الشریعة، ص۱۳؛ عیون‌الحکم‌والمواعظ، ص۴۳۰؛ میزان‌الحکم، ج۳، ص۱۸۷۷؛ تذکرةالموضوعات، ص۱۱؛ المیزان، ج۶، ص۱۶۹. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٩٧ ‎‎‌‌‎‎‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امیرالمومنین علیه السلام :دنیا دو است یک روز با توست و یک روز علیه تو... روزی که با توست مغرور نباش و روزی که علیه توست صبور باش، به یاد داشته باش هر دو مایه آزمایش توست و پایان پذیرند 📗 تحف العقول ص ۲۰۷ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 امید زیباترین نگاه به آینده 🔹ناامیدی، در روایات بزرگ‌ترین گناه شمرده شده است. «إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ عِنْدَ اللَّهِ الْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه»؛ «به درستی که از بزرگ‌ترین گناهان کبیره نزد خدا، یأس و ناامیدی از رحمت خداست.(کافی، کلینی، ج2، ص545) 🔸آثار امید 1️⃣ ایجاد انگیزه در کارها؛ زیرا انگیزه یکی از عواملی است که باعث حرکت انسان به سوی انجام فعّال کارهای روزمره خود می شود. 2️⃣ نشاط و شادابی، از آثار دیگر امید است؛ زیرا زمانی که انسان به آینده امید داشته باشد و هدفی را دنبال کند، با نشاط بیشتری در راه رسیدن به آن تلاش می‌کند. 3️⃣ اطمینان و آرامش، صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و... از دیگر آثار آن است. 🔸به دلیل آثار فراوان امید، دشمنان به طور مدام و با بهره‌گرفتن از هر گونه ابزاری سعی در سیاه‌نمایی آینده جهان به خصوص حکومت اسلامی و ناامیدی مردم نسبت به آینده دارند. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ چرا خداوند شیطان را از بین نمی برد تا بشر زودتر به سعادت برسد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ⁉️ دخترم میپرسه خدا از کجا اومده؟ بهش چی بگم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شهامت اعتراف 🔸 گاهی شخص نماز می‌ خواند ولی در خارجِ نماز، معصیت هم دارد، خدا نماز او را قبول می ‌كند نه خود او را؛ اما كسی كه در خارجِ نماز مثل درون نماز، آدم صالحی است، خدا او را قبول می ‌كند. این است كه در باید باتقوا بود، در هم باید با تقوا بود. 🔸 شاید تقوای در مراقبت آن ‌قدر سخت نباشد؛ اما بسیار سخت است كه انسان، قاضی خود باشد، حُبّ نفْس را كنار بگذارد و كار خود را بدون حُبّ و بغض داوری كند، چون «حُبُّكَ الشَّی‏ءَ یعْمِی وَ یصِم»؛ انسان وقتی به خود علاقه مند است، سخت است كه خود را محكوم كند. 🔸 چرا شما گاهی می‌ بینید دو طلبه در یك حجره با اینكه سومی هم نیست غیر از خدا، یکی از اینها فهمید كه حق با هم‌ بحث اوست؛ اما تا آخر می ‌كوشد كه حرف خود را اثبات كند؟ اگر هم «بین ‌الرشد» شد و معلوم شد كه حق با رفیق اوست، باز هم می ‌خواهد بگوید من هم مطلبی را می‌ خواستم بگویم كه از طرف دیگر صحیح است، حاضر نیست اعتراف كند! این كسی كه در حجره دو نفره حاضر نیست اعتراف كند بگوید من اشتباه كردم، فردا اگر كارِ اجتماعی به دست او رسید، حاضر است بگوید من اشتباه كردم؟! این از همین جمع دو نفره تا وقتی وارد جامعه شد، آن شهامت را داشته باشد؛ یعنی یا بد نكند یا اگر اشتباه كرد، فوراً اعتراف كند. این كار، كار آسانی نیست! 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 15 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن زندگي آزادي.mp3
18.96M
⭕️ سوال ❓نظر اسلام درباره شعار "زن زندگی آزادی" چیه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ورطه عصیان 🔹 عمل طالح و دو كار می ‌كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می ‌كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می ‌كند مِیلش را بازتر می ‌كند و دیگر اینكه چركی است روی در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می ‌كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی‌ دهد. 🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی ‌كند. این كه نمی ‌خواهد بفهمد، می ‌خواهد ببیند, دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می‌ طلبد. فرمود این رین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی ‌كنند یا اینکه دلشان قفل است. گناه, قفلی است بر درِ دل، این دل می‌ شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی ‌كند. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راز هبوط انسان از بهشت به زمین 🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مراتب مراقبه 🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. این است كه انسان مواظب باشد چه می ‌كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار می‌كنید و چه كار نمی ‌كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می ‌فروشد، چه چیزی می ‌خرد، چقدر می ‌فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می ‌كند که اینها است، بعد می ‌نشیند می‌ كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت‌ های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می ‌بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می ‌كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ‏ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می ‌بیند؛ اگر خودش را دیدی می ‌شود و اگر فعل او را دیدی می‌ شود . 🔸 این «مراقبه»‌ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی ‌دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی ‌شود. ، كار اخلاق است، ، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
244.4K
⭕️ سوال ❓من الحمدالله همیشه نمازهام رو اول وقت می‌خونم اما نمی‌دونم چرا احساس می‌کنم نمازهام روم تاثیر نداره؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 صدقه به دست خدا می رسد 🎙 استاد رفیعی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا (ع) می‌فرماید: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد!. 📔بحار الأنوار: ۷۳/۳۵۳/۵۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔸 ، عامل کاهش بی حیایی ✍️ صفت حیا واکنش درونی نسبت به زشتی ها یا حالت روانی خاصی است که باعث متانت و وقار در گفتار و رفتار شده، شخصیت آدمی وزین تر و رفتار او سنجیده تر می شود و از آن چه با آزادگی وی بیگانه است پرهیز بیشتری می کند علامه مجلسی; درباره حقیقت حیا می فرماید: «حیا ملکه ای است که موجب خودداری از کارهای قبیح می گردد.» (بحارالانوار، ج ۸، ص۷۱۷). ▫️ حیا سبب صفت عفاف و در نهایت تقوا می شود و به انسان بینش روشن می دهد تا به دور از اجبار به طور ارادی از خطا و گناه بپرهیزد. حیا ملکه و صفت ثابتی است که مانع ارتکاب گناه شرعی، عقلی و عرفی می‌شود. صاحبان حیا، از پوشش لباس های مغایر با متانت و وقار در جامعه به شدت پرهیز می کنند. برخلاف آن، عفاف که حالتی پایدار و ماندگار نیست نیاز به حفاظت و حراست دارد. اکتسابی، دارای شدت و ضعف می باشد. 🚩حیا سه گونه گناه عقلی، عرفی، شرعی را دفع می کند و در نهایت آزادی و آزادگی از قیدوبند گناهان با آن احساس می شود و آرامش باطنی را به دنبال دارد. 🔅چنانچه از روایت شده است: «حیا مانع انجام کارهای زشت و قبیح می شود.» (غررالحکم، ح۵۴۵۴، ) 🔅(ص) نیز فرموده اند: «اگر خداوند بخواهد بنده ای را هلاک کند حیا را از او می گیرد. (کافی، ج۲، ص۲۹۱). ▫️ حیا سبب می شود فرد در وجودش از اکتفا به امور حلال تجاوز نکند و به واسطه خویشتن داری در برابر رویارویی با گناه و معصیت در تمامی حالات از خود مراقبت کند و در یک کلام به عفت که حد وسط بین شهوت طلبی و خمودگی است دست یابد. 📘بنت الهدی افشاری نژاد، نقش حجاب در کاهش ناهنجاری های اخلاقی با تأکید بر آیات و روایات ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘بغی و تمرد در حکومت اسلامی 🔹چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین در ۳۴۳ صفحه روانه بازار نشر شد. 🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۳ صفحه منتشر شد. 🔹از جمله موضوعات مهم در فقه سیاسی شیعه، نحوه رویارویی با مخالفان حکومت اسلامی است که از حیث نظری شامل مباحث مختلفی است؛ از این رو در اندیشه و عملِ فقیهان شیعه می توان به مبانی و اصولی دست یافت که برای حفظ نظام اجتماع، اطاعت از نظم سیاسی مشروع ضرورت می یابد و مقابله با مخالفان حکومت اسلامی که به دنبال براندازی اند، مجاز شمرده می شود. 🔹اثر حاضر از وضعیت مذکور، بر اساس واژگان و ادبیان فقه سیاسی، به «بغی و تمرّد» یاد کرده، به تبیین ابعاد مفهومی بغی و تمرد در رویکردهای فقهی – سیاسی قدیم و جدید می پردازد و از این طریق، شرایط، معیارها و نحوه رویارویی با آن را در فقه سیاسی بررسی می کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓دلیل اینکه از راههای زیادی جهت اثبات خداوند استفاده می شود چیست؟ 🔹 با توجه به اینکه درک و فهم انسان ها و ویژگی های آنها با هم فرق می کند لذا نیاز هست که از راههای مختلفی جهت اثبات خداوند صورت گیرد. 💢 می‌توان این راه‌ها و ادله را به راه‌هایی تشبیه كرد كه براى عبور از رودخانه‌اى وجود دارد: 🔸 بعضى از آن‌ها مانند پل چوبى ساده‌اى است كه روى رودخانه كشیده شده و عابر سبک‌بار مى‌تواند به‌آسانی از آن بگذرد و به‌زودی به منزل مقصودش برسد. 🔸بعضى دیگر مانند پل‌های سنگىِ طولانى از استحكام بیشترى برخوردار است، ولى راه را طولانى‌تر مى‌كند و بالاخره بعضى دیگر مانند راه‌آهن‌های پرپیچ‌وخم و داراى فراز و نشیب‌ها و تونل‌های عظیم است كه براى عبور قطارهاى سنگین ساخته‌شده است. انسانى كه ذهن سبک‌باری دارد مى‌تواند از راه‌های خیلى ساده، خدا را بشناسد و به بندگى او بپردازد. 🔸اما كسى كه بار سنگینى از شبهات را بر دوش كشیده است باید از پل سنگى عبور كند و بالاخره كسى كه خروارها بار شبهات و وساوس را با خود حمل مى‌كند باید راهى را برگزیند كه داراى زیرسازی‌های محكم و استوار باشد هرچند پیچ‌وخم‌ها و فراز و نشیب‌های زیادى داشته باشد[1]. 📝پی‌نوشت [1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقی، آموزش عقاید، ص49. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ آیا اسلام قائل به خشونت و تبعیض علیه زنان است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال ⭕️ سوال ⁉️عوامل دین‌گریزی چیست؟ 🔰 پاسخ: 🔸اینکه چرا عده‌ای دین‌گریز می‌شوند، دلائل زیادی ذکر شده است که در اینجا به سه مورد اشاره می‌کنیم: 1️⃣عملکرد منفی دین‌داران، کسانی که دین را به طور دقیق و منطقی نپذیرفته‌اند؛ بلکه از روی تقلید و یا احساسات متدین شده‌اند، رفتار متناقض با آموزه‌های دین توسط برخی دین‌دارن، می‌تواند این افراد را از دین گریزان کند. 2️⃣طبیعت بشر، بعضی از کسانی که حالت دین‌گریزی دارند تکلیف‌های دینی را برای خودشان سنگین می‌بینند؛ مثلاً دین در مورد معاشرت، در مورد محرم و نامحرم، در مورد نماز خواندن تکالیفی دارد. برای عدّه‌ای انجام این‌گونه تکالیف سنگین است. اینها با دین عنادی هم ندارند؛ این‌طور نیست که از دین بدشان بیاید ولی از انجام امور دینی گریزان هستند. 3️⃣دنیاگرایی، توجه زیاد به دنیا و دنیاپرستی نیز می‌تواند یکی از علل بی‌توجهی عده‌ای به دین باشد. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
41K
⭕️ سوال ❓ سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم قضاوت در دل خود حق الناس است یا حق الله؟ منظور اینکه ما بنا بر انچه میبینیم فکر میکنیم و هرچیز دیگری شخص را در دل خود قضاوت کنیم ولی چیزی بر زبان جاری نسازیم در این صورت ما حق الناس انجام داده ایم و باید حلالیت بگیریم؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 💢 نه حق‌النّاسی به گردن شما نیامده و حلالیت هم لازم نیست، امّا سوء ظن داشتن نسبت به بندگان خدا، این بد است؛ این را باید استغفار کنید، که این سوء ظن را، نسبت به مؤمنین نداشته باشید یا نسبت به خدا. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهه طبق بیان قرآن کریم حمد مخصوص خداست و ستایش غیر او شرک است با این حال چرا شیعیان به مدح اهل بیت و عزاداری برای آنها می پردازند. ✅ پاسخ قرآن کریم ابراهیم خلیل، موسی کلیم، عیسی مسیح، سلیمان، یعقوب، زکریا و یحیی علیهم السلام را در سوره بقره، آل‌عمران، نساء، انعام، توبه و هود مدح کرده است. در خصوص عزاداری نیز قرآن کریم با بیان گریه‌های حضرت یعقوب، عزاداری را تأیید کرده است (سوره یوسف، آیه 84)؛ رسول اکرم در مرگ فرزندش ابراهیم اشک ریخت و هنگامی که برخی به آن حضرت اعتراض کردند ‌فرمود: «چشم‌ها گریان است و قلب می‌سوزد و آنچه خشم خدا را برمی‌انگیزد، نمی‌گوئیم» (صحیح البخاری، ج2، ص105) چنانکه آن برگزیده خدا در شهادت زیدبن حارثه، جعفر ذوالجناحین و عبدالله‌بن رواحه گریه کرد و دیگران را به گریه بر آن مجاهدان راه خدا تشویق کرد و فرمود: «گریه‌کنندگان، بر فراق افرادی مثل جعفر باید گریه کنند» 📚 بلاذری، انساب الاشراف، ج1،ص488 پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/941/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔰 نقش دولت سعودی و مفتی های وهابی در اغتشاشات ایران ✍️ولیعهد دولت سعودی وهابی، به دلیل ترس از گسترش تشیع در دنیای اسلام و همچنین ترویج انقلاب اسلامی ایران با استفاده از ابزار زن و با ایجاد اغتشاش در کشور، قصد از بین بردن ایران اسلامی را دارند. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ⁉️ چه کنیم که شیطان در نماز به سراغمان نیاید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 چگونه نماز با توجه بخوانیم؟ 🎙 استاد پناهیان 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا