فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓همه افراد شب اول قبر، نکیر و منکر را می بینند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا امام زمان نباشد زمین اهلش را می بلعد؟.mp3
940.4K
⭕️ سوال
❓چرا می گویند اگر امام زمان نباشد، زمین اهل خود را می بلعد؟
🔰پاسخ
✍️ چون امام واسطه فیض خداوند است، واسطه که نبود فیض نمیرسد.
👈 فیض که نرسید عالمی هم نمیماند. چون عالم لحظه به لحظه آفریده میشود، بنابراین وقتی واسطه فیض قطع شد، دیگر فیض هم قطع میشود و فیض نرسید عالم محو میشود، نابود میشود.
💢 دوم که در نقلها هم داریم: «بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَریٰ وَ بِوُجودِهِ ثَبَتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء» به یُمْنِ وجود امامزمان علیهالسلام همه عالم روزی میخورند، بهخاطر وجود او زمین و اسمان برپاست، چنانکه واسطه فیض خداست.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
14.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیشب تا صبح گریه کردی
🏴 مداحی حاج محمود کریمی بمناسبت شهادت حضرت زهرا (س)
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓آیا اثبات وجود خدا در قرآن آمده و به صورت صریح بیان شده است؟
🔹وجود خدا مهمترین موضوع در مباحث اعتقادی است که براهین متعددی برای اثبات وجود خداوند در کتب کلامی و فلسفی طرح و بحث شده است.
🔷از نکات قابلتوجه اینکه با مراجعه به قرآن مشاهده میکنیم پیرامون این موضوع، مباحث مستقل و جداگانهای مطرح نشده و درواقع به نظر میرسد بهصورت مستقیم به اثبات وجود خدا پرداخته نشده است و نسبت به مسئله توحید، تعداد کمتری از آیات به آن پرداختهاند.
🔸راز نپرداختن به اثبات وجود خدا در قرآن
🔹سوالی که به ذهن میرسد و جا دارد موردتوجه واقع شود، راز نپرداختن به این مسئله بسیار مهم در قرآن کریم است. به نظر میرسد قـرآن، مسئله وجـود خداوند را اصل مسلم و قطعی دانسته و به تعبیری پیشفرض گرفته و اصلاً در اين مقام برنيامده که بهصورت استدلال، با مقدمات روشن و جداگانه، ادلهای برای اثبات وجود خداوند بیاورد، بلکه در مواردی در ضمن مباحث دیگر به اثبات وجود خداونـد پرداختـه است.
🔹علامه مصباح يزدی رضوانالله علیه، فیلسوف و اندیشمند قرآنی ضمن اشاره به اثبات غیرمستقیم خداوند در قرآن میفرمایند: «ممكن است قرآن كريم مستقيماً درصدد اثبات وجود خداوند برنیامده باشد يا به اين جهت كه وجود خدا را قريب به بديهی و بینیازی از استدلال دانسته، يا به اين جهت كه با منكر قابلتوجهی مواجه نبوده و طرح آن را كه ممكن است موجب وسوسه شود، خلاف حكمت دانسته است؛ ولی بههرحال میتوان از بيانات قرآن، استدلالی را برای اين مطلب به دست آورد و حتی بعيد نيست كه خود قرآن هم بهطور غيرمستقيم به اين استدلالات توجه داشته باشد».[1]
🔹دیگر اندیشمند بزرگ قرآنی، آیتالله جوادی آملی نیز میفرمایند: «تمامی مباحثی كه در قرآن كريم درباره خداوند سبحان مطرح شده است، درباره اسماء حسنی و صفات عليای حضرت حق است».[2]
🔸البته باید توجه نمود که توجه به صفات و اسمای الهی سبب نشده قرآن بهصورت غیرمستقیم نیز به اثبات خدا توجهی نشده باشد؛ «گرچه هستی اصل مبدأ در بسياری از آيات قرآنی، مفروغ عنه و مسلّم گرفتهشده، لكن چنين نيست كه قرآن هیچگاه به آن نپرداخته باشد؛ بلكه در برخی از آيات به اين اصل توجه شده است؛ بنابراين، در قرآن كمتر بهطور مستقيم به مسئله اثبات صانع پرداختهشده است».[3]
📝پی نوشت:
[1]. علامه مصباح یزدی، محمدتقی، خداشناسی (معارف قرآن1)، نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امامخمینی ره، ص34.
[2]. استاد جوادی آملی، عبدالله، شناختشناسی در قرآن، انتشارات اسلامی، ص136.
[3]. همو، تفسیر موضوعی، نشر اسراء، ج2، ص126.
📎 #مباحث_خداشناسی
📎 #خداشناسی_هجده
📎 #علامه_مصباح
🔰 @p_eteghadi 🔰
⚫️الإمام الحسن(ع): رَأَیتُ اُمّی فاطِمَةَ(ع) قامَت فی مِحرابِها لَیلَةَ جُمعَتِها، فَلَم تَزَل راکعَةً ساجِدَةً حَتَّی اتَّضَحَ عَمودُ الصُّبحِ، وسَمِعتُها تَدعو لِلمُؤمِنینَ والمُؤمِناتِ وتُسَمّیهِم وتُکثِرُ الدُّعاءَ لَهُم ولا تَدعو لِنَفسِها بِشَیءٍ، فَقُلتُ لَها: یا اُمّاه، لِمَ لا تَدعینَ لِنَفسِک کما تَدعینَ لِغَیرِک؟ فَقالَت: یا بُنَی، الجارَ ثُمَّ الدّارَ.
▪️امام حسن(ع): مادرم فاطمه(ع) را در شب جمعه در محراب دیدم که به عبادت ایستاده بود. او همچنان در رکوع بود تا روشنی بامداد بر آمد. شنیدم که او به مردان و زنان مؤمن دعا می کرد و آنها را نام می بُرد و برای آنها فراوان دعا می کرد، در حالی که برای خود دعایی نمی کرد. به ایشان گفتم: مادر! چرا همان گونه که برای دیگران دعا می کنی، برای خود دعا نمی کنی؟
فرمود: «فرزندم! نخست همسایه و سپس [ اهل] خانه».
منبع :دانشنامه قرآن و حدیث، ج 10، ص 170
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سلامبرمادرخوبےها
هرگاه به هر امامی سلام دهيد
خود آن امام جواب سلامتان را ميدهد
ولی اگر کسی بگويد:
السلام عليک يا فاطمه الزهرا🥀°
همهی امامان جواب ميدهند.💔
#صلےاللھعلیڪیابنتنبےالرحمة
#السلامعلیڪیافاطمھالزهرا﴿س﴾
شهادت بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها را به محضر مولایمان #امام_زمان و شیعیان و دوستداران حضرتش تسلیت می گوییم.🥀
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع و در چه تاریخی تمام میشود؟
🔰 درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) روایات مختلفی وجود دارد و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بیان شده است؛ اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) اتفاق افتاده است و این ایام را فاطمیّه اوّل میخوانند؛ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(سلاماللهعلیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی اتفاق افتاده و این ایام را فاطمیّه دوم میخوانند.
👈 بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز است، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی؛ فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی میباشد.
❇️ شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان ایام شهادت آن حضرت(سلاماللهعلیها) معرفی شده به این دلیل باشد که این احتمال وجود دارد ماههای قمری از رحلت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) تا شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) 29 روزه بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود؛ چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
🔶 اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنا بر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا سلاماللهعلیها در آن واقع شده است، دهه فاطمیّه دوم گفته میشود.
___________
📎 #اعتقادات
📎 #راهنما_شناسی
📎 #امامت
📎 #فاطمیه
📎 #ایام_فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 #معرفی_کتاب
🏴 به مناسبت ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت فاطه زهرا سلام الله علیها 🏴
📚مجموعۀ #ریحانه_خدا ، اتّفاقی نو، در میان کتابهایی با موضوع حضرت زهرا علیهاالسلام، نوشتۀ استاد#محسن_عباسی_ولدی.
1⃣«منبع نور بهشت، خندۀ تو فاطمه» اوّلین کتاب از مجموعۀ «ریحانۀ خدا» است که دوست داره مقام ملکوتی حضرت زهرا سلام الله علیها رو به تصویر بکشه .
2⃣«بانو! اجازه»، کتاب دوم از مجموعۀ «ریحانۀ خدا»، چهارده تا درس کلیدی از سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله علیهاست که دنیای جدیدی رو در مقابلمون به نمایش میذاره.
3⃣چه قدر به این جمله فکر کردیم که امام زمان علیه السلام فرمودن: «همانا در دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است»؟
«فاطمهای که تو یادمان دادی» کتاب سوم از مجموعۀ «ریحانه خدا»، دلنوشتههای مهدوی با رنگ و بوی فاطمیهست.
4⃣همۀ ما به روضههای بانو حسّاسیم.
کتاب چهارم این مجموعه سری زده به محلّۀ واژهها و چهارده مجلس، روضه به پا کرده. «واژههای خیس» رو میشه خوند و یه دل سیر گریه کرد.
🔸 لینک تهیه کتاب🔻
🌐 http://ketabefetrat.com
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_اول
💠 زن در قرآن
▫️ از آن جهت كه قرآن از عترت جدا نیست و عترت هم از قرآن منفك نیست، قهراً آن موضوع از نظر قرآن و عترت مطرح خواهد بود، و چون اسلام به صورت قرآن و عترت ظهور می كند، لذا بحثی را كه قرآن و عترت ارائه می دهد، در واقع اسلام ارائه داده است. بنابراین «زن در قرآن» یعنی زن در پیشگاه قرآن و عترت، و به عبارتی #زن_در_اسلام.
▫️ قرآن می فرماید: نبی اكرم ـ علیه آلاف التحیة و الثناء ـ #معلم_انسان_ها است، و به انسان ها حكمت می آموزد، كتاب آسمانی یاد می دهد، نفوس آنان را تزكیه می كند و... اساساً راهی را كه هر معلّمی می رود، نشان دیگران نیز می دهد تا آنان هم راه را بشناسند و طی كنند. اما راهی را كه رسول اكرم و انبیاء مرسلین علیهم السلام رفته اند راهی نیست كه دیگران توان شناختن و رفتن آن را داشته باشند! بلكه آن اندازه كه مقدور دیگران است، به آنها نشان می دهند، تا همان اندازه مقدور را بشناسند و طی كنند. لذا تعلیم پیامبران غیر از تعلیم دیگران است.
▫️ علم پیامبر، #علم_شهودی_و_قلبی است. در مقام تعلیم نیز، همان را از سه راه یاد دیگران می دهد: هم از راه «تجربه» به دیگران یاد داد، به عنوان «جدال احسن» نه به عنوان «سند تعلیم» به طوری كه خود از راه تجربه حسّی آموخته باشد. هم به عنوان «برهان» یاد حكیمان داد نه به طوری كه خود از مدرسه فرا گرفته باشد، و هم به عنوان «ارائه» در منظر قلب شاگردان شاهد و عارف قرار داد.
▫️ و امّا، آن راهی كه مخصوص نبی اكرم (صلی الله علیه وآله و سلم) است، راهی نیست كه كسی با تهذیب نفس و تزكیه به آن برسد، چه رسد با برهان های عقلی یا با علوم حسّی.
او یك هبه خاصّه است كه با كسب، تهذیب، تزكیه و مانند آن فراهم نخواهد شد، یك ربط خاصّی است بین انسان كامل و ذات اقدس اله، كه ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾، آن هم فوق بحث ما است، یعنی یك انسان متعارف در آن زمینه سخنی ندارد، چرا كه هیچ سهمی ندارد.
▫️ پس تعلیم قرآن كریم از سه راه است، چون با ما به زبان ما، سخن میگوید، این كه می فرماید: ﴿ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ﴾ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان خویشانش. و با توجه به این كه رسالت وجود مبارك نبی اكرم جهان شمول است، و تمام جوامع بشری قوم او هستند، باید او به زبان همه حرف بزند، هم به زبان صاحبان علوم حسّی و از تجارب، سخن گوید، و هم به زبان صاحبان علوم عقلی صرف، و از برهان حكایت كند، و هم به زبان شاهدان عارف، و از وجدان سخن گوید.
#قرآن نیز وقتی موضوع زن را مطرح می كند از همین سه راه وارد می شود، یعنی هم از راه تجربی سخن می گوید، و هم راه عقلی را طی می كند، و هم راه عرفان و شهود را می پیماید، و عظمت زن را با همه این راه های مختلف به ما می آموزد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص63 و 68
🔰 @p_eteghadi 🔰
26.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید
💢 دوقطبی سازی؛ بدترین نوع نفاق
🎙حجةالاسلام پناهیان
📎 #فاطمیه
📎 #پست_ویژه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢سوال از فلسفه احکام💢
ما حق سوال از فلسفه احکام را داریم؟
اگرمعنای این سوال این است که ما حق داریم که سوال بکنیم و اگر علت قانع کننده ای از نظر درک و عقل خود نیافتیم آنوقت حق داریم قبول ننماییم؟.....
پاسخ این سوال نه خواهد بود...
برای تبیین و تفصیل مطلب باید چند مقدمه ذکر نماییم
1⃣اولا
همه انسانها باید عقاید خود را در اصول ، از روی دلیل و برهان قطعی بنا نهاده و از تقلید در این مورد بپرهیزند.
در واقع تقلید در اصول دین حرام می باشد.
باید هر کس با دلیل و برهان خدای خود را ثابت کند و ضرورت نیاز به نبوت و اینکه قرآن کلام خداست را با اعجاز آن برای خود ثابت کند.
پس قدم اول اینست که اصل پذیرش اصول دین ،محل چون و چرا و کنگاش و سوال و پرسش و بکارگیری عقل و خرد است...
2⃣ثانیا
ما معتقدیم که خدای ما عالم و حکیم و علیم و خبیر و بصیر و سمیع و قادراست و با توجه به این اعتقاد بالطبع دستورات این خدا از روی حکمت و علت و مصلحت می باشد .وگرنه خلف وتناقض پیش می آید
همانطور که اهل بیت ع فرموده اند:
فَإِنَّهُ لَمْ يَأْمُرْكَ إِلَّا بِحَسَنٍ وَ لَمْ يَنْهَكَ إِلَّا عَنْ قَبِيحٍ
خدا تو را جز به نيكوكارى فرمان نداده، و جز از زشتىها نهى نفرموده است.
📘نهج البلاغة (للصبحي صالح) / 396
و با مضامین دیگر همین اصل کلی در روایات دیگر ذکر شده است
📚علل الشرایع ج2ص317
📕بحارالانوارج65ص166
3⃣ثالثا
همه انسانها اعتراف و اقرار دارند که علم محدود است و یافته های بشر در برابر مجهولاتش قطره ای در برابر دریاست و با این همه پیشرفت معلوم نیست که انتهای علم و دانش کجاست و چه غایت بی نهایتی برای علم وجود دارد.
دل گرچه در این وادیه بسیارشتافت
یک موی ندانست ولی مویی شکافت
اگر از غرور و عجب و تکبر علم سر بلند نماییم کثرت علوم و فنون را دیده و پی میبریم که واقعا علم بی نهایت است و اندیشمندان و فلاسفه و متفکران ما ذره ای نیافته اند چه رسد به مدعیان بی علم وبی هنر...
وهمه اندیشمندان حداقل این احتمال را در مرود یافته های خود دارند که جهل مرکب باشد و در حد یک نظریه ای باشد که فردا روز نقض و نسخ شود.همانطور که در قرنهای قبل تصور مسطح بودن زمین و شکل خاص طبقات زمین و...با پیشرفت علم نقض و نسخ شد.
و هر عالمی وقتی نظری می دهد می داند که صدرصد نیست و احتمال خلاف و نقض وجود دارد.
با این وجود پای استدلال چوبین بوده و اعتمادی به آن نیست چرا که همیشه در حال آزمون و خطا می باشد.
ولی در کنار این آموزه های دینی از اتقان برخوردار بوده حکم الله بوده و هیچ خطا و نقض و نسخی در آن نیست .
پس نمیتوان این حکم قطعی بلاخلاف را با یک تئوری و نظریه بشری خطاپذیر تقید و تخصیص زد...یا تغییرونسخ نمود...
پس عقل و علم انسان در این مساله فوق عقل ،ساکت است و درحیطه بررسی و تجربه و حکم عقل نیست لذا عقل ورود پیدا نمیکند.ومجالی برای عرض اندام او نیست...
👌در نتیجه
وقتی ثابت شد که احکام تقلیدی است و مجالی برای عرض اندام و درک و تشخیص و نظر برای عقل و علم بشردر آن نیست . و از طرفی با دلیل قطعی علمی برهانی ؛ علم و حکمت خدا ثابت شده است
؛ مجالی برای چون و چرا در فلسفه احکام نیست وگرچه قطعا احکام علت دارند ولی ما دسترسی به آن نداریم و هرچه در برخی روایات ذکر شده پاسخ اقناعی نه برهانی بوده و حکمت احکام(جزء العله) می باشد نه علت تامه آن....
لذا هیچ مجالی برای پرسش و چون چرا از علت وجوب نماز صبح، دو رکعت بودن آن ونجاست سگ و حرام بوده موسیقی و رقص ووجوب عده نگه داشتن برای زن و....وجود ندارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فاطمیه ۱۶-۹-۱۴۰۱.m4a
16.22M
💢 #سخنرانی
🔰 #ویژه_شهادت حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
💢 شرح خطبه فدکیه
📌 قسمت اول
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #فاطمیه
📎 #شهادت_حضرت_فاطمه سلاماللهعلیها
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
20.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
لااکراه فی الدین به چه معناست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #فاطمیه
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم ربّ المهدی
💠 فرازی حسّاس از زیارت حضرت مهدی «علیه السّلام» در سرداب مقدس :
🔷 فلَوْ تَطَاوَلَتِ الدُّهُورُ وَ تَمَادَتِ الْأَعْمَارُ لَمْ أَزْدَدْ فِیكَ إِلَّا یَقِیناً، وَ لَكَ إِلَّا حُبّاً، وَ عَلَیْكَ إِلَّا مُتَّكَلاً وَ مُعْتَمَداً، وَ لِظُهُورِكَ إِلَّا مُتَوَقَّعاً وَ مُنْتَظَراً، وَ لِجِهَادِی بَیْنَ یَدَیْكَ مُتَرَقَّباً، فَأَبْذُلَ نَفْسِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ أَهْلِی وَ جَمِیعَ مَا خَوَّلَنِی رَبِّی بَیْنَ یَدَیْكَ وَ التَّصَرُّفَ بَیْنَ أَمْرِكَ وَ نَهْیِكَ».
🔹 (ای مولای من، یا صاحب الزّمان)، اگر روزگارها به درازا کشد و عمرها طولانی شود، جز یقینم به تو، و محبّتم به تو، و توکّل و اعتمادم بر تو، و جز توقّع ظهورت و انتظار آن دوران، و جهاد در پیشگاهت، چیزی در من فزونی نمی یابد تا سرانجام جانم، مالم، فرزندانم، خانواده ام، و همه ی آن چه را که پروردگارم به من عطا فرموده است، به پیشگاهت تقدیم کنم و تسلیم در مقابل امر و نهیت باشم!
📚 بحار الأنوار، ج ۱۰۲ ص ۱۱۸
🌷براستی آیا ما این چنین هستیم ؟
#امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓اهمیت توحید را بیان کنید.
🔷پس از اثبات وجود خدا در مطالب قبلی، توحید مهمترین مسألهای است که باید مورد توجه قرار گیرد. توحید اولین اصل از اصول دین است که اعتقاد به آن برای ورود به اسلام لازم است.
🔸برای پیبردن به اهمیت توحید، کافی است بهدعوت پیامبران الهی توجه کنیم.
🔹پیامبران الهی در مسیر دعوت مردم بهحق، اولین و مهمترین موضوعی را که مطرح میکردند، مسئله توحید بوده است.
🔸در سورهی اعراف و هود از زبان چندین پیامبر بزرگ مثل حضرت نوح، هود و صالح و دیگران، دعوت بهتوحید اینچنین بیان شده است:
🟩«یٰقَومِ اعبُدُوا اللهَ ما لَکُم مِن اِلٰه غَیرُه»؛[1] «ای قوم من! (تنها) خداوند یگانه را پرستش کنید، که معبودی جز او برای شما نیست!».
🔹مولای موحدان عالم امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز در ساعتهای پایانی عمر مبارکشان اولین وصیت خود را شهادت بهوحدانیت خدا اعلام کردند:
🟩«أَوَّلُ وَصِيَّتِي أَنِّي أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»؛[2] اولین وصیت من این است که شهادت میدهم خدایی به جز الله نیست».
📝پینوشت:
[1]. اعراف، آیه59، 65، 73 و 85.
[2]. شیخ مفید، الامالی، ص 221.
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️تهییج به اغتشاش و فساد در زمین
🔹افساد فیالارض در آرای فقها
آیتالله مکارم شیرازی میفرمایند: «مفسد فیالارض کسی است که منشأ فساد گستردهای در محیطی شود؛ هرچند بدون توسل به اسلحه باشد». آیتالله نوری همدانی نیز مفسدفیالارض را اینگونه تعریف میکنند: «کسی که امنیت اجتماعی را به هم بزند؛ هرچند بدون توسل به اسلحه باشد».
🔺باتوجهبه این تعاریف، روشن است که استفاده از اسلحه، دخالتی در اثبات جرم افساد در زمین ندارد؛ ازاینرو، اگر کسی با گفتار یا نوشتارش موجب شود که نظم و امنیت اجتماعی جامعه اسلامی بر هم بریزد و تعدادی از مردم کشته شوند، میتوان او را از مصداق مفسد دانست؛ چهبسا این افراد تأثیری بهمراتب خطرناکتر و گستردهتر از یک محارب اسلحه به دست داشته باشند.
🔹اینگونه افراد درحالیکه در مکان گرمونرم خود نشسته و چهبسا از پول بیتالمال زندگی مرفهی را سپری میکنند، از طریق سخنانشان فکر مردم را آلوده کرده و آنان را بر اغتشاش تهییج میکنند.
🔸این افراد با آنهایی که منتقد برخی از رفتارهای حکومت بوده و حتی با آنانی که مخالف اصل نظام هستند، اما دیدگاهشان را از تریبون رسمی و اجتماعی بیان نمیکنند و نظم عمومی را با تهییج مردم برهم نمیزنند، تفاوت اساسی دارند. اینان در خون تمام شهدا و کشتگان اینگونه حوادث سهیم بوده و علاوه بر جزای اخروی، باید پاسخگوی اعمالشان در دادگاه صالحه باشند.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #فساد_در_زمین
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ آیا اغتشاشگر محارب است؟
🔸مفهوم محاربه: ماده «حرب» به معنای جنگ، 6 بار در قرآن کریم به کار رفته است. محاربه در باب مفاعله، از ریشه حرب، به معنای جنگیدن و نزاع است. مشهور فقهای امامیه نیز محارب را اینگونه تعریف کردهاند: «کسی که به قصد ترساندن مردم سلاح بکشد.»
🔹امام خمینی نیز میفرمایند: «محارب کسی است که سلاح خود را برای ترساندن مردم و بهقصد اِفساد در زمین آشکار و یا آماده کند». در ماده 179 قانون مجازات اسلامی، مصوب 1392 آمده است: «محاربه عبارت از کشیدن سلاح بهقصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است؛ بهنحویکه موجب ناامنی در محیط گردد».
🔺با توجه به این تعاریف، روشن میشود که ارکان محاربه عبارتاند از: «ایجاد ناامنی» و «استفاده از سلاح».
🔹مراد از سلاح چیست؟
مراد از سلاح سرد، معنایی عام است؛ به طوریکه تعدادی از فقها، سنگ و عصا را نیز از مصادیق سلاح دانستهاند. بر اساس قانون نیز سلاح در بحث محاربه شامل سلاح گرم و سرد میشود.
🔸محارب بودن اغتشاشگران با توجه به مطالب فوق، به نظر میرسد، اتهام محاربه با رفتار برخی از اغتشاشگران حوادث اخیر تناسب دارد؛ زیرا در موارد متعددی، این افراد با استفاده از سلاح سرد، امنیت اجتماعی و روانی جامعه را برهم زدهاند؛ ازاینرو، ذکر اتهام محاربه در کیفرخواست برخی از دستگیرشدگان هیچ مخالفتی با قانون و شرع ندارد.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #محاربه
🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉منتظر ؛از کدام دسته ای⁉️
🍃 امام صادق(ع) فرمودند:
مردم درباره ما سه گروهند:
🔴گروهی ما را دوست دارند، سخن ما را می گویند و منتظر فرج ما هستند، ولی عمل ما را انجام نمی دهند؛ اینان اهل دوزخند.
🔵 گروه دوم نیز ما را دوست دارند، سخن ما را می گویند، منتظر فرج ما هم هستند، عمل ما را انجام می دهند، اما برای رسیدن به دنیا و دریدن مردمان. اینان نیز جایگاهشان دوزخ است
⚪️ و گروه سوم ما را دوست دارند، سخن ما را گفته، منتظر فرج ما هستند و عمل میکنند (برای خدا) اینان از ما و ما از آنانیم."
📗 تحف العقول؛ص۵۱۳.
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️مادر شاهچراغ الگوی حجاب
🔹جایگاه اماحمد
در این روایت اماحمد در موارد متعددی جدای از باقی همسران حضرت ذکر شدهاند. همچنین امام موسی کاظم علیهالسلام این همسر گرانقدرشان را گواه بر برخی از فرمایشاتشان دانسته و دیگران را به ایشان ارجاع دادهاند. در روایت دیگری این بانو امانتدار حضرت معرفی شدهاند. این مطلب نشانگر جایگاه والای این بانوی وجیهه در نزد امام هفتم شیعیان است.
🔸علامه مجلسی در مورد این بانو میفرمایند: «اماحمد از کنیزان صاحب فرزند حضرت بودند و ایشان عاقلترین، با تقواترین، عزیزترین آنان نزد حضرت و صاحب سر ایشان بودند».
🔹حجاب اماحمد
در قسمتی از این روایت، به ماجرای دادگاهی پس از شهادت امام کاظم علیهالسلام پرداخته شده است. مطابق روایت مادر گرانقدر شاهچراغ علیهالسلام یکی از شاهدانی است که در این دادگاه شهادت دادهاند. در این بخش از روایت میخوانیم: «و چون در مجلس قاضى ادعا كردند كه اين زن، اماحمد نيست روى او را گشودند و شناختند كه خود اوست. آن هنگام اماحمد گفت: بخدا كه آقايم (موسى بن جعفر عليهالسلام) به من فرمود: در آينده تو را بزور میگيرند و به مجالس میكشند».
🔺با توجه به این بخش از روایات میتوان گفت این بانوی بزرگوار نه تنها حجاب شرعی را رعایت میکردند، بلکه از روبند استفاده مینمودند. به صورتی که در دادگاه برخی شک کردند که ایشان اماحمد باشند و نقاب از چهرهاش برداشتند.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #ام_احمد
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️فتنه مسجد مکی
🔸برادران اهل سنت در ایران اسلامی تنها در بلوچستان و مسجد مکی نیستند و در مناطق مختلفی از استانهای کردستان، گیلان، فارس، گلستان و... اهل سنت در کنار شیعیان همزیستی مسالمتآمیزی دارند. فرقههای اهل سنت نیز تنها معدود حنفیهای طرفدار عبدالحمید نیستند و تعداد حنفیها و شافعیهای مخالف با او کم نیست.
🔸بنا بر نظر اهل سنت غلبه برای حاکم اسلامی ایجاد مشروعیت میکند و اطاعت از ولی امر لازم و واجب است، از آنجا که نظرات عبدالحمید مخالف با شریعت اهل سنت، خلاف وحدت و تفرقهانگیز است، مقابله عالمان اهل سنت با او امری مشروع، منطقی و معقول است و این شخص برخلاف باور متعارف در فقه سیاسی سنی، گام برمیدارد.
🔹احساس ریاست و بزرگی بر تمام اهل سنت ایران و فراموش کردن اصول اولیه فکر سیاسی غالب اهل سنت، عبدالحمید را به ورطه تقابل با نظام اسلامی سوق میدهد. ریاست طلبی آفت عالمان دین است و بر همه ما لازم است، مراقب وسوسه شیاطین باشیم.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #عبدالحمید
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡 احضار روح 😱😱😱
🔹 آیا احضار روح واقعیت داره؟
🔹 آیا ارواح به اختیار خودشون میتوانند به دنیا سر بزنند؟
🔸 اگر میگید احضار روح درست نیست پس افرادی که با انجام این کار اطلاعات درستی در مورد فرد فوت شده به ما می دهند چگونه توجیه میشه؟
✅ دکتر #میرباقری در این ویدئوی کوتاه چند نکته شنیدنی درباره این موضوع مطرح می کنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
15.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #پادکست_اعتقادی
💢 تفاوت اراده بندگان و اراده خداوند
🎙 حجت الاسلام عالی
📎 #مباحث_خداشناسی
📎 #اراده
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 ثواب دینداری در آخرالزمان
📎 #فاطمیه
📎 #اخلاق
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️لباس روحانیت و تشابه آن با لباس اقوام و مذاهب
🔸آیا لباس روحانیت، تقلیدی کورکورانه از لباس خاخامهای یهودی و ترویج فرهنگ بیگانگان است؟ چرا با مقایسه برخی تصاویر با یکدیگر، شباهتهایی بین لباس روحانیت شیعه و دیگر فرقهها و ادیان مشاهده میشود؟
🔸قبا و عبا(شنل) از لباسهای بین المللی و بسیار کهن در جهان هستند و شاید بتوان قبا را یک لباس کهن و رایج میان ایرانیان باستان دانست و شواهد تاریخی بر این مطلب خصوصا در سنگ نگارهها وجود دارد. عمامه یا دستار نیز لباس رایج در آسیا بوده و هست و از این جهت وجود شباهت بین لباس روحانیت و دیگر لباسها امری معقول و عادی است.
🔹صرف شباهت دلیل بر تقلیدی بودن نیست. قبا و عبا در مواردی چون پوشش کامل بدن و حفظ وقار و نیز تعهد به ریشههای کهن ایران زمین و اصالت مورد پسند روحانیت بوده است و علاوه بر آن در پوشیدن عمامه و عبا به روایات و سیره اهل بیت علیهمالسلام توجه شده است.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #عمامه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 عوامل پایداری دین و دنیا
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃يا جَابِرُ، قِوَامُ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ: عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ، وَ جَاهِلٍ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ جَوَادٍ لَا يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ، وَ فَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ...
🔹اى جابر، قوام دنيا بر چهار كس است: عالمى كه علم خود را به كار دارد. جاهلى كه از فرا گرفتن علم سر بر نتابد، بخشنده اى كه در بخشش بخل نورزد و فقيرى كه دنيا را به آخرتش نفروشد.
هرگاه، عالم، علم خود را به كار ندارد، جاهل از آموختن سر بر تابد و هرگاه، توانگر از بخشيدن مال خود بخل ورزد، فقير آخرتش را به دنيا خواهد فروخت....
📚 حکمت 372 نهج البلاغه
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال
⁉️اختیارات قانونی حکومت اسلامی در مسئله حجاب چیست❓
✅پاسخ:
🔸پوشاندن غیر از صورت و دستها تا مچ، بر زن واجب است، و از نگاه فقهی هیچگونه تردیدی در آن وجود ندارد. این قسمت جزء ضروریات و مسلّمات است. از نظر قرآن و روایات و از نظر فتاوی دراینباره اختلاف و تشکیکی وجود ندارد. ازاینرو هیچ حکومتاسلامی نمیتواند این حکمشرعی را نادیده گرفته ویا در حدود آن تغییر ایجاد کند. اساساً از حیطه اختیارات دولت و مجلس خارج است.
🔸اما از آنجا که حفظ حجاب در جامعه یکی از مصادیق امربهمعروف ونهیازمنکر قرار میگیرد، بر حکومت اسلامی لازم است تا قوانین اجرای این فریضه الهی را مدون کند؛ و نسبت به مصالح و مفاسد اجتماعی و نیز شرایط موجود، میتواند برای عدم رعایت آن، مجازاتهایی را در نظر بگیرد. ازاینرو تنها نحوه قانونگذاری و نوع اجرای آن در حوزه اختیارات حکومت اسلامی است.
📎 #کلام
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️معنای توحید چیست؟
🔸واژه توحید در هیچ یک از آیات قرآن نیامده است اما آیات متعددی از قرآن بر توحید دلالت دارند. در ذیل برخی از معانی توحید و آیات بیانگر آن را ذکر کردهایم:
1️⃣توحید در ذات: الله یگانه موجودی است که وجودش را کسی نگرفته و به تعبیر فلسفی واجب الوجود است. «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛ «بگو او خدای یگانه است».
2️⃣توحید در خالقیت: خالق تمام موجودات عالم «الله» است و هیچ موجودی نیست که مخلوق او نباشد. این آموزه رد نظریه ثنویت و جدایی خدای آفریننده خیر و شر است. «قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْء»؛ «بگو خدا خالق همه چيز است».
3️⃣توحید در ربوبیت تکوینی: تنها «الله» است که جهان را اداره میکند. هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند تصرفی در عالم بکند و هیچ اتفاقی در عالم نمیافتد مگر اینکه خداوند نیز آن را اراده کرده باشد. «هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»؛ «او پروردگار همه چيز است».
4️⃣توحید در ربوبیت تشریعی: تنها کسی که در عالم حق قانونگذاری دارد الله است و هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند مخلوقات خدا را امر و نهی کند. «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول»؛ «و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد».
5️⃣توحید در الوهیت: تنها کسی که سزاوار پرستش است خداوند متعال میباشد و غیر از او کسی شایسته پرستیده شدن نیست. «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»؛ «و خداى شما، خداوند يگانهاى است، كه غير از او معبودى نيست».
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #توحید
🔰 @p_eteghadi 🔰