زن در آینه جلال و جمال
#فصل_سوم
💠 زن در برهان
▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شیء را، صورت آن تشكیل می دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست.
توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می تواند به صورت های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست.
▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می تواند به صورت درخت، معدن، میوه های گوناگون، حبه ها و حصه های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شیء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی گردد.
▫️ بزرگان اهل حكمت می گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شیء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می كنند، می گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می شود هر چیزی كه مراتب پایین تر از انسان، آن را دارا می باشد، به «صورت» انسانی بر نمی گردد، چون اگر به صورت انسان بر می گشت هرگز پایین تر از انسان، واجد آن نمی شد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صراط حق
🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق هستند ـ موظّف است مکتب های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این #آزاد_اندیشی است.
1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب های گوناگون را می شنوند، مطالعه می کنند، ارزیابی می کنند و بهترینِ آنها را می پذیرند (این اصل اوّل).
2️⃣ اما در قرآن کلّی گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب های گوناگون، #احسن_المکاتب، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم).
3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می روم و پیروان من هم همین کار را می کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة».
🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حقمداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند.
#روز_پژوهش
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه صف جلسه 4
تاریخ: 1396/12/22
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از 🇮🇷مثل هانیه🇮🇷
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اینجا مترو تهرانه
دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍
✅شما هم اگر #بی_تفاوت و بی دغدغه نیستید با گروه دانشجویی «مثل هانیه» همراه شوید #خبرهای_خوبی در راهه 😍👇
https://eitaa.com/joinchat/2196177079C8c0a08e6b5
152.1K
⭕️ سوال
❓آیا کسی که در جوانی فوت کنه گناه کمتری داره تا کسی که در پیری فوت میکنه ؟؟؟واگه کسی در پیری فوت کنه باید در برزخ بیشتر جواب بده؟؟و اگر اینجور باشه پس عدالت چی میشه
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
اگر انسان اهل گناه باشد خب در جوانی هم گناه می کند هرچند بیشتر زنده باشد، گناه بیشتری خواهد کرد. اگر هم اهل گناه نباشد، هر چه بیشتر زنده باشد عمر کند باز هم گناه نمی کند.
اگر امر دایر باشد بین این که انسان زود در جوانی بمیرد و نه گناه کند و نه طاعت یا این که نه عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند دوّمی بهتر است.
عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند بهتر از این است که زود بمیرد[و طاعتی نداشته باشد]
حضرت علی علیه السلام می فرمایند دوست نداشتم که در بچگی می مُردم و صاف می رفتم بهشت، بزرگ نمی شدم که پروردگارم را بشناسم و طاعتش را انجام بدهم!
بنابراین اگر انسان اهل گناه نباشد عمرش طولانی باشد بهتر است.
بله اهل گناه باشد بهتر است، هر چه زودتر بمیرد که گناه کمتری داشته باشد.
[در رابطه با میزان گناهش] آن هم در برزخ باید آن مقدار کمبود جبران بشود حالا چه طولانی باشد
[چه کوتاه؛ مثل این می مانَد که] یک صد تومانی بدهکار است[حالا] چه یک تومان یک تومان پس بدهد چه یکجا پس بدهد، [در هرصورت] باید بدهکاری را بدهد.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍
آیا استفاده از ضربالمثل کوچه علی چپ توهین به امیرالمؤمنین(ع) است؟
در فرهنگ لغت «خود را به کوچه علی چپ زدن» به معنای آن است که فردی با آنکه از موضوعی اطلاع دارد؛ اما چون اعلام و تأیید آن به ضرر و زیانش تمام میشود، خود را به نادانی میزند که چنین رفتاری را نمیتوان اخلاقی به شمار آورد.
اما در مورد این ضرب المثل - جدای از اینکه از کجا و با چه انگیزهای آغاز شده و مخترعش چه کسی بود- باید گفت؛ امروزه، نمیتوان آنرا توهینی نه نسبت به حضرت علی(ع)، و نه نسبت به هر شخص محترم و موجه دیگری به شمار آورد که نامش علی است؛ زیرا چه بسا همین افراد نیز از این ضرب المثل استفاده کرده و آنرا توهینی به خود نمیپندارند. از سوی دیگر نمیتوان سازندگان چنین ضربالمثلهایی را با قطع و یقین به سوء نیت و قصد اهانت به امام علی(ع) متهم کرد، هر چند ممکن است برخی از آنها چنین قصدهایی را داشتند.
با این وجود، سزاوار است از نقل و گسترش چنین ضرب المثلهایی تا آنجا که امکان دارد پرهیز نماییم تا اندک شائبهای نیز در این زمینه به وجود نیاید.
گفتنی است که خود را به ندانستن زدن در جایی که فردی کار ناشایستی انجام داده و با افشای آن آبرویش در خطر میافتد، رفتاری اخلاقی است که در متون دینی از آن با نام تغافل یاد میشود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 هدف دشمن از طرح مسائل تفرقهافکن
🔸 تبیین و اجرای احکام در دوران غیبت از وظائف علما است و از آنجا که نشر و اجرای احکام الهی برخلاف منفعت دشمن است، سعی در تخریب علما و فقها و تفرقه بین آنهاست.
🔸 یکی از ابزارهای دشمن برای اسلامهراسی و کاستن نیروهای انسانی اسلام، استفاده از تهمت و ترور شخصیتهای اسلامی از جمله علماست.
🔸 دشمن با استفاده از ترفند «تفرقه بینداز و حکومت کن»، اختلافافکنی را علیه دین، جامعه و علما در دستور کار خود قرار داده و سالهاست که توانسته با همین استراتژی اهداف پلید خود را پیش ببرد.
🔹قرآن کریم همه مردم را از تفرقه برحذر میدارد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ» «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود، به یاد آورید»(سوره آل عمران، آیه103).
📎 #کلام
📎 #تفرقه
📎 #وحدت
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امامت از منظر اندیشمندان اهل تسنن
✅بزرگان اهل تسنن در مساله امامت جملاتی دارند که نشان از جایگاه والای امامت در اسلام است. به برخی از آنها اشاره میکنیم:
1️⃣ناصر الدین بیضاوی
قاضی بیضاوی که از استوانههای علمی اهل تسنن است و در علوم مختلف دارای تالیفات متعدد است در کتاب «منهاج الوصول» خود چنین نگاشته است: «انکار امامت، کفر و مخالفت با آن بدعت است.»
2️⃣محمد بن حسن بدخشی
بدخشی در کتاب خود به صراحت چنین بیان داشته است: «امامت جزو اصول دین است، به گونهای که انکار آن منجر به کفر و بدعت گذاری میشود.»
3️⃣ شمس الدین اصفهانی
وی که از صاحب نظران شهیر اهل تسنن است در کتاب خود همین مطلب را میآورد و مینویسد: «الامامة فإنَّها مِن أصولِ الدّین و مَخالفتها بِدعَة؛ امامت از اصول دین است و انکار آن بدعت است.»
4️⃣تقی الدین ابوالحسن سُبکی
تقی الدین سُبکی که از علمای مشهور اهل تسنن است و از جایگاهی رفیع نزد ایشان برخوردار است، در مساله امامت چنین بیان داشته است: «ومَخالفتها بِدعَة وَمُؤثرة فی الفِتَن، فَتَتوافر الدَّواعی علی نَقلِها؛ مخالفت امامت بدعت و موجب فتنه است و داعی بر نقل آن متواتر است.»
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #امامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ قرآن؛ راستترین و رساترین کتاب هدایت
🔷 در میان انبوه نویسندگان و کتابها، قرآن کتابی است که قابل قیاس با هیچ کتاب دیگری با توجه به این دو شاخصه نیست. قرآن کتابی از سوی خداست. خدایی که علم بینهایت دارد، خالق انسان است و او را بهتر از هرکسی میشناسد. از طرفی در انتقال مطلب، امکان خطا در مورد او نیست. ازاینرو کتابی که از سوی او باشد، بهترین کتابی میشود که میتوان تصور کرد.
🔹 قرآن؛ هدایتگر انسان
با توجه به اینکه هدف از خلقت انسان، تقرب بهسوی خدا و رسیدن به سعادت است، قرآن از لحاظ موضوع، شریفترین موضوع را دارد. رساندن بشر به اوج قلههای اخلاق، انسانیت و درنهایت خوشبختی در دنیا و آخرت، رسالت این کتاب آسمانی است.
🔹 قرآن مسیر اصلى رشد و سعادت انسان را روشن ساخته و باید هر شخص برای رسیدن به سعادت و ساخت جامعه اسلامی و همچنین در جهت رفع کاستیها و پیشرفت، سمتوسوی قرآنی بگیرد. امیرالمؤمنین علی علیهالسلام میفرمایند: «اُخْبِرُكُمْ عَنْه: اَلا اِنَّ فیهِ عِلْمَ ما یَأتى وَ الْحَدیثَ عَنِ الْماضى وَ دَواءَ دائِكُمْ وَ نَظْمَ بَیْنِكُم»؛[1] «من شما را از قرآن آگاه مىكنم. بدانید علم گذشته و آینده و درمان درد شما و راه نظم و سامان امورتان در قرآن است».
پی نوشت:
[1]. نهجالبلاغه، خطبه158.
📎 #اعتقادات
📎 #کلام
📎 #قرآن
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ پاداش و ایمان حضرت زینب در سایه صبر
🔸امام صادق علیهالسلام از رسول الله صلیاللهعلیهوآله نقل فرمود: «إذا نُشِرَتِ الدَّواوينُ ونُصِبَتِ المَوازينُ لم يُنْصَبْ لأهلِ البَلاءِ مِيزانٌ، ولَم يُنْشَرْ لَهُم دِيوانٌ، و تلا هذِه الآيةَ: إنَّما يُوَفّى الصّابِرونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»؛ «هنگامی که نامههای اعمال گشوده میشود و ترازوهای عدالت پروردگار نصب میگردد، برای کسانی که گرفتار بلاها [و حوادث سخت] شدهاند، نه میزان سنجشی نصب میشود و نه نامه عملی گشوده خواهد شد. پس این آیه را تلاوت کردند: شكيبايان پاداش خود را بىحساب [و] به تمام خواهند يافت».
ازاینرو بانویی که این حجم از مصیبت در زندگی را میبیند و از کودکی شاهد شهادت بستگان خود میباشد تا اینکه در واقعه عاشورا آن مصیبت بزرگ را تحمل میکند و صبر مینماید، بدون شک باید بدون حساب وارد بهشت شود و در مقام صابران قرار گیرد.
🔹امام صادق علیهالسلام میفرماید: «إنّما المؤمنُ بمنزِلَةِ كَفّةِ المِيزانِ: كُلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ»؛«همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر میشود».
🔸با تطبیق این روایت با مصیبتهای زندگی حضرت زینب سلاماللهعلیها (که در سنین کودکی پیامبر را از دست دادند و با فاصله اندک مادر بزرگوارشان شهید شد، سپس پدر و پس از آن برادرشان امام حسن علیهمالسلام و در نهایت در واقعه عاشورا بنیهاشم و... به شهادت رسیدند) به ایمان راسخ ایشان پی میبریم. ایمان حضرت به اندازهای قوی بود که توانست یاد واقعه عاشورا را تا به امروز زنده نگه داشته، پیام آن را به جهانیان ابلاغ کند.
📎 #کلام
📎 #اعتقادات
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام علی علیه السلام می فرمایند:
آن کسی که بر اثر جهل بسیار به نزاع و ستیز برخیزد نابینایی او نسبت به حق پایدار خواهد بود.
📚حکمت ۳۱ نهج البلاغه
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آموختن
🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ #عدل_در_قوا این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی اند بعضی تفریطی اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی اند بعضی تفریطی اند بعضی در هسته مركزی عدل اند.
🔸 می بینید بعضی ها دارای جُربزه اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه #ذهن_انسان مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می شود. این چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این #ذهن_زودپرواز او را به زحمت می اندازد. افراد كودن که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده های بال و پر شكستهاند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخهای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است.
🔸 آن استعدادی كه در #هسته_مركزی_عدل باشد به آن می گویند #حكمت. این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی كند به اعتراض یا قبول یا نكول.
چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از #بهترین_بركات_الهی است كه انسان دارای استعدادی باشد #صابر؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ای.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27
تاریخ: 1390/12/13
🔰 @p_eteghadi 🔰