eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 خیره بنده در این امور 👇 🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: هر گاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد، او را دین شناس، بی اعتنا به دنیا و بینای به عیوب نفسش گرداند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
خلف وعده خداوند نسبت به موسی علیه السلام !!!! 🤔 ❓مگر خداوند در قرآن نمی گوید که من در وعده خود تخلف و خلف وعده نمی کنم , پس چرا با حضرت موسی وعده کرد که سی روز باید به کوه طور برود اما بعد چهل روز او را نگه داشت !!!! 💠💠 👌خداوند می فرماید : "و ما به موسى سى شب وعده گذارديم سپس آن را با ده شب (ديگر) تكميل نموديم‏ و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت " " وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَة ..." ( اعراف ١٤٢ ) ❕طبق روایات وعده ابتدایی خداوند به موسی علیه السلام به سی شب مشروط بوده است که بدایی و مقتضی برای تغییر ایجاد نشود اما چون مقتضی و علتی برای تغییر ایجاد شد , خداوند نیز ده شب دیگر بر آن وعده قبلی افزود و میقات را چهل شب تمدید کرد , چنان که محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در مورد سخن خداوند «و إذ واعدنا موسی اربعین لیله» روایت می‌کند که فرمود : " در علم و تقدیر سی شب بود سپس بدا حاصل شد در نتیجه ده روز دیگر را به آن اضافه کرد و میقات پروردگارش از اول تا آخر، چهل شب طول کشید. " " عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قوله: وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً. قال: «كان في العلم و التقدير ثلاثين ليلة، ثم بد الله فزاد عشرا، فتم ميقات ربه للأول و الآخر أربعين ليلة». 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 44 ❕عملکرد بنی اسرائیل موجب شد که خداوند تقدیر سی شب در وعده موسی علیه السلام را تغییر دهد و بداء حاصل کند تا چهل شب و از این طریق بنی اسرائیل را بیازماید که چقدر در اعتقاد خود به موسی ع و خدای او راسخ هستند , چنان که مفسرین می نویسند : "خداوند براى آزمودن بنى اسرائيل نخست موسى ع را براى يك مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمديد كرد، تا منافقان بنى اسرائيل صفوف خود را مشخص سازند. از امام باقر ع چنين نقل شده كه فرمود: هنگامى كه موسى ع به وعده‏گاه الهى رفت با قوم خويش قرار گذاشته بود غيبت او سى روز بيشتر طول نكشد، اما هنگامى كه خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائيل گفتند: موسى ع تخلف كرده است، و به دنبال آن دست به كارهايى كه مى‏دانيم زدند (و گوساله‏پرستى كردند) " 📚تفسير نمونه، ج‏6، ص: 340 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 33 ❕در توضیح عقیده شیعه به بداء و چیستی بداء , برخی از محققین می نویسند : " خداوند داراى قدرت و سلطه مطلق بر جهان هستى است و هر زمان بخواهد مى تواند تقديرى را جايگزين تقدير ديگر سازد، در حالى كه بر هر دو تقدير، علم پيشين داشته و هيچ گونه تغييرى نيز در علم وى راه نخواهد يافت، زيرا تقدير نخست چنان نيست كه قدرت خدا را محدود ساخته و توانايى دگرگون كردن آن را از او سلب كند. خداوند متعال بر خلاف عقيده يهود كه مى گفتند: «يد اللّه مغلولة»، «دست خدا بسته است»، قدرت گسترده اى دارد و به تعبير قرآن دست او باز است «بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ». ( مائده 64 ) ❕ إعمال قدرت از سوى خداوند و اقدام وى به جايگزين كردن تقديرى به جاى تقدير ديگر، بدون حكمت و مصلحت انجام نمى گيرد و انجام اين كار در گرو اعمال خود انسان است كه از طريق اختيار و برگزيدن زندگى شايسته يا ناشايسته، زمينه دگرگونى سرنوشت خويش را فراهم سازد. فرض كنيم انسانى، حقوق والدين و بستگان خود را مراعات نمى كند. طبعاً اين عمل ناشايست و در سرنوشت او تأثير ناخوشايندى خواهد داشت. حال اگر در نيمه زندگى از كرده خود نادم گشته و از آن پس به وظايف خود در اين باره اهتمام ورزد، در اين صورت زمينه دگرگونى سرنوشت خود را فراهم كرده و مشمول آيه «يَمْحُوا اللّهُ ما يَشاءُ وَيُثْبِتُ» خواهد گشت. اين مطلب در عكس قضيه نيز حاكم است. " 📚راهنمای حقیقت ص 98 ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇 ❕بنابراین وعده خداوند به موسی علیه السلام مبنی بر میقات سی روزه مشروط بوده است که علتی ایجاد نشود تا سبب تغییر این تقدیر شود اما بنی اسرائیل به واسطه عملکرد خود سبب تغییر این تقدیر را ایجاد کردند و خداوند هم تقدیر نخستین را برای امتحان بنی اسرائیل تغییر داد تا ایمان آنان را بسنجد و در این رابطه بداء ایجاد کرد . 👌البته بداء ایجاد شده مستلزم آن نبود که مثلا موسی علیه السلام به قومش خلاف گفته باشد و تهمت بنی اسرائیل به موسی ع که او خلف وعده کرده است , راست بوده باشد , زیرا : 🔸اولا : وعده موسی به بنی اسرائیل مبنی بر جدایی سی روزه مشروط بر آن بوده است که بدایی حاصل نشود و مثلا سخن موسی ع به مفارقت تا سی روز مقید به حفظ شرایط از سوی بنی اسرائیل بود که طبیعتا چون بنی اسرائیل شرایط را تغییر دادند , تقدیر سی روزه نیز تغییر کرد تا آنان امتحان شوند . 🔸ثانیا : موسی ع به بنی اسرائیل گفته بود که من سی روز نزد شما نیستم و این سی روز نبودن محقق شد به این که موسی ع چهل شبانه روز در میقات خداوند به سر برد . وقتی میقات چهل روز طول بکشد یعنی وعده موسی ع نیز مبنی بر غیبت سی روزه تحقق پیدا کرده است . 👌به بیان دیگر : موسی ع نگفته بود که من فقط تا سی روز در نزد شما نیستم و مثلا از حصر استفاده نکرده بود , تنها گفته بود که مفارقت من از شما سی روزی می باشد , طبیعتا وقتی میقات چهل روز طول کشید , مفارقت سی روزه هم اتفاق افتاده است و موسی در وعده اش به بنی اسرائیل تخلفی نکرده است , چنان که در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که فرمود : " موسی علیه السلام به قومش گفت: من سی روز در بین شما نیستم. تا بر آنان سخت نگیرد. سپس آن مدت را ده روز افزایش داد و در این کار خلف وعده نیست. زیرا که اگر چهل شب تأخیر می‌کرد، قبل از آن سی شب تأخیر کرده بود. " " إن موسى (عليه السلام) قال لقومه: إني أتأخر عنكم ثلاثين يوما. ليسهل عليهم، ثم زاد عليهم عشرا، و ليس في ذلك خلف لأنه إذا تأخر عنهم أربعين ليلة فقد تأخر ثلاثين قبلها " 📚مجمع البیان ج 4 ص 728 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 📗 📖 حكمت نامه فاطمى در قلّه حكمت علمى، عملى و حقيقى قرار دارد، حكمت نامه فاطمى، تلاشى است نو، با نظمى نوين و تحليل‌هايى در راستاى زمينه سازى براى پژوهش . 🔻بخش‌های کتاب ▫️ فضائل ▫️ حكمت‌هاى خانوادگى ▫️ حكمت‌هاى اخلاقى و عملى ▫️ حكمت‌هاى عبادى ▫️ حكمت‌هاى سياسى 🔖 مهم ترين بخش حكمت نامه فاطمى حكمت‌هاى سياسى است. اين بخش در پنج فصل به روشنى نشان مى‌دهد كه فاطمه زهرا عليهاالسلام براى دفاع از ولايت علوى و رهبرى سياسى ـ الهى امير مؤمنان عليه السلام و روشنگرى براى آيندگان، همه توان خود را به كار گرفته است، تا آن جا كه در اين راه، در جوانى به شهادت رسيد و نخستين شهيد راه ولايت شد. 📝 پديدآورنده : ، با همكاری جمعی از پژوهشگران، مترجم : محمد مرادی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ اول،۱۳۹۵، ۷۹۹صفحه، وزیری 🛒 خرید کتاب 🌐 بیشتر بخوانید ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. ▪️ اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم! ✍️ احتجاج و بحث حضرت زهرا(ع) با مهاجمان و شكايت از بى‌وفائى مردم و بد رفتارى آنان با اهل بيت عليهم السلام در منابع تاريخى گزارش شده است. ▫️ تهديد به آتش زدن خانه با عبارت «واللّه لاَُحرِقَنَّ عَلَيكم أو لَتَخرُجنَّ إلى البَيعة»، يا عبارت «والذى نفس عمر بيده تخرجن او لاحرقنها على من فيها»، نيز در منابع گوناگون تاريخى گزارش شده است. 🚩 دستور به آتش زدن نيز با عبارت «أضرِموا عليهم البيتَ نارا» گزارش شده است. به نقل سيد مرتضى رحمه الله از كه فرمود: 🔅«واللّه ما بايع علىّ(ع) حتّى رأى الدخان قد دخل عليه بيته؛ به خدا قسم، على(ع) بيعت نكرد مگر وقتى كه ديد دود وارد خانه اش شده است»؛ (۱) يعنى تهديد به آتش زدن خانه، به مرحله عمل رسيده بود. 🔻فشار بر حضرت زهرا(ع) ميان ديوار و در و سقط شدن جنين چند ماهه او به نام محسن، لگد زدن به حضرت زهرا(ع)، ضربه زدن با غلاف شمشير به حضرت و زدن تازيانه بر ايشان و شكسته شدن استخوان پهلو در اين حمله، از جمله گزارش‌هايى هستند كه در منابع حديثى و تاريخى بدانها اشاره شده است. 🔸خليفه اول، در پايان عمر خود از توسل به زور و هجوم به خانه حضرت فاطمه(ع) و گشودن آن اظهار پشيمانى كرده است: ▪️ من بر چيزى از كارهاى دنيا تأسّف نمى‌خورم جز سه كارى كه اى كاش آنها را ترك مى‌كردم و انجام نمى‌دادم... آن سه كارى كه دوست داشتم انجام ندهم عبارت اند از: اى كاش به خانه فاطمه(ع) كارى نداشتم و آن را نمى‌گشودم، ...(۲) ا - - - - - ۱) الشافى ج ۳ ص۲۴۱ ۲) تاريخ الطبرى ج ۲ ص۶۱۹ 📚 حکمت نامه فاطمی ص ۶۸۸ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 غریو فاطمی ▫️فاطمه (علیها السلام) این فرمایشات را فرمود که پدرم آمد جامعه را متحد کند و «رجس» و «رجز» را بردارد. هجرت از مکه به مدینه و امثال آن یک هجرت مکانی است و کوچک است، هجرت مهمّ است؛ فرمود: ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾؛ فرمود واجب است که انسان از نجاست مهاجرت کند. خونریزی و ترور، نجاست است! فرمود اسلام آمده «تطهیراً للأمة»، قرآن «للطهارة» آمده است. ▫️ فرمود می‌دانید پدرم نسبت به شما چیست؟ همان وصفی که خدای سبحان برای خودش ذکر کرده برای مظهرش ذکر کرده است منتها خودش «بالذات» است و مظهرش «بالعرض» است؛ در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» دارد: ﴿عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّمْ‏﴾؛ شما اگر گرفتاری دارید، اقتصاد شما مشکل دارد، امنیت شما مشکل دارد، امانت شما مشکل دارد، بیکاری دارید، غده بدخیم طلاق دارید، واقعاً بر پدرم سخت است! ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ﴾ _«عَنَت» یعنی درد و رنج _ اگر ـ خدای ناکرده ـ پسری گرفتار این بیماری‌های سنگین شود پدر چقدر غصه می ‌خورد؟! حیات و ممات فرقی ندارد، الآن هم همین طور است؛ بیش از آن مقداری که ما از بیکاری و گرانی و فقر و فلاکت رنج می‌بریم ولی ما وجود مبارک امام زمان رنج می‌برد! فرمود: ﴿عَزِیزٌ عَلَیهِ مَاعَنِتُّمْ﴾؛ فرمود هر گرانی، هر سختی، هر بیکاری برای شما پیش بیاید پیغمبر رنج می ‌برد، این پیغمبر است! فرمود پدرم این است! ▫️بعد از اینکه این بخش‌های توحید تمام شد، وحی و نبوت تمام شد، قرآن تمام شد، خصوصیت سیرت و سریرت وجود مبارک پیغمبر(علیه الصلاة و علیه السلام) را بازگو کرد فرمود: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِیةِ یبْغُونَ﴾؛ شما نشستی آنجا که را زنده کنی یا اسلام را ادامه بدهی؟! حضرت صریحاً این آیه را خواند، فرمود وقتی در نظامی به عمل نمی ‌شود، به عمل نمی‌شود، به عمل نمی‌شود، جاهلیت است. ▫️حضرت فرمود پدرم «فدک» را به من داد؛ فاطمه (سلام الله علیها) «ذو الید» بود، مدت‌ها این «فدک» در اختیار او بود ... ــ در هیچ جا از «ذو الید» شاهد نمی ‌خواهند! مجبور کردند که شاهد بیاور ــ اما شهادت اینها را رد کردند ــ حضرت فرمود بسیار خب! نحله من را قبول ندارید، ید مرا هم قبول ندارید، شهادت اینها را هم قبول ندارید، من دختر پیغمبر هستم یا نیستم؟ این را که نمی‌توانید انکار کنید ــ حالا نگاه کنید آیا آن سیلی زدن دردناک‌ تر است، آن در به پهلو زدن دردناک ‌تر است یا این جمله جگرسوز؟ «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِی‏»؛ بچه از پدرش ارث می ‌برد، «أنا فاطمة بنت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» او پدر من است... ــ دردناک ‌ترین جمله در آن خطبه این است که این با آن در به پهلو زدن و مانند آن اصلاً قابل قیاس نیست، فرمود: «أَمْ هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَینِ لَا یتَوَارَثَان‏»؛ مگر اینکه مرا مسلمان ندانید، مگر در اسلامِ من شک کنید و مرا مسلمان ندانید! «السلام علیكِ یا بنت رسول الله‏ السلام علیکِ یا بنت خاتم النبیین السلام علیکِ و علَی علی بن ابی طالب و علی الأئمة من ولدک السلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته»! خدایا تو را به حق فاطمه، این نظام را، این مملکت را، این کشور را در سایه فرزندش تا ظهور آن حضرت حفظ بفرما! : 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 516 تاریخ: 1398/11/06 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🔻بر فرزندانم تا روز قيامت سلام مى‌دهم! 🔘 وصيت ، به امام علی(ع) 🔅به نام خداوند بخشنده مهربان. اين چيزى است كه فاطمه دختر رسول خدا(ص) بدان وصيت كرده است. وصيت كرده، در حالى كه گواهى مى‌دهد به اين كه هيچ معبودى جز خداوند نيست و محمّد، بنده و فرستاده او است و بهشت حق است و جهنّم حق است و قيامت رخ خواهد داد و ترديدى در آن نيست و خداوند همه آنان را كه در گورهايند بر مى‌انگيزد. اى على، من فاطمه دختر محمّدم كه خداوند مرا به همسرى تو درآورد تا در دنيا و آخرت براى تو باشم. تو از هر كسى به من سزاوارتر و نزديكترى. مرا شبانه حنوط كن، غسل بده و كفن نما و بر من نماز بخوان، و شبانه دفنم كن، و كسى را باخبر مساز. تو را به خداوند مى‌سپارم، و بر فرزندانم تا روز قيامت سلام مى‌دهم. 🔅بسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ، هذا ما أوصَت بِهِ فاطِمَةُ بِنتُ رَسولِ اللّهِ صلى‌الله عليه وآله: أوصَت وهِيَ تَشهَدُ أن لا إلهَ إلاَّ اللّهُ وأنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ، وأنَّ الجَنَّةَ حَقٌّ وَالنّارَ حَقٌّ، وأَنَّ السّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيبَ فيها وأنَّ اللّهَ يَبعَثُ مَن في القُبورِ. يا عَلِيُّ، أنَا فاطِمَةُ بِنتُ مُحَمَّدٍ، زَوَّجَنِي اللّهُ مِنكَ لِأَكونَ لَكَ فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ، أنتَ أولى بي مِن غَيري، حَنِّطني وغَسِّلني وكَفِّنّي بِاللَّيلِ، وصَلِّ عَلَيَّ وَادفِنِّي بِاللَّيلِ، ولا تُعلِم أحَداً، وأَستَودِعُكَ اللّهَ وأَقرَأُ عَلى وُلدِيَ السَّلامَ إلى يَومِ القِيامَةِ. 📚 حکمت ‏نامه فاطمی‏، ص ۶۲۸ ‎‎‌‌‎‎‌‌‎ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ممتحَن سرفراز ▫️ مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) در كتاب شریف منتهی المطلب فی تحقیق المذهب (سلام الله علیها) را ذكر می ‌كند یعنی همین زیارتی كه «يَا مُمْتَحَنَةُ» كه مشكل ‌ترین و پیچیده ‌ترین زیارت حضرت همین زیارت است. ▫️ اگر واقعاً مسئله حضرت آدم به هر نحوی برای ما حل شد كه قبل از اینكه وارد زمین بشوند صحنه آزمونی داشتند، با آن فضا این زیارت قابل حل است؛ منتها آدم (سلام الله علیه) گرفتار آن نسیان و لغزش شد و وجود مبارك فاطمه (علیها السلام) مصون ماند! ▫️ محمد عریضی می‌گوید كه «حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَر (علیه السلام) ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَقُلْ» سلام عرض بكن بگو: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ مَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً»؛ ما اگر جریان آدم را بالأخره خصوصیاتش را به طور جزم نتوانیم ثابت كنیم كه چطور بود، بالجمله اگر برای ما روشن نشده باشد، فی ‌الجمله روشن شد؛ حالا یا تمثّل بود یا تمثیل بود یا هر چه بود، قبل از اینكه وارد فضای شریعت بشود امتحانی داد، در بخش های وسیعی موفق شد ولی در یك گوشه لغزید، در چنین نشئه‌ ای وجود مبارك سرفراز از برآمده است! این معنای مُمتحنه بودن حضرت است قبل از خلقتش. 📚 سوره مبارکه طه جسه 85 تاریخ: 1389/02/23 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پنج نكته ضرورري در مورد استخاره💢 1 - استخاره هيچگاه جاي انديشه و مشورت را نميگيرد. بلكه استخاره پس از انديشه و مشورت است. يعني ما هر كاري را كه ميخواهيم انجام بدهيم، ابتداء بايد پيرامون آن انديشه كنيم و سود و زيان آن را بسنجيم و در مرحله دوم با كساني كه در آن موضوع صاحبنظر هستند، مشورت كنيم و آنگاه يكي از دعاهايي كه در استخاره وارد شده است، تلاوت كنيم و اگر تحير ما برطرف نشد، با قرآن استخاره كنيم. 2 - عليرغم اينكه در امروزه روز، استخاره با قرآن رواج بيشتري دارد، چنانكه بيان شد، بهترين راه و روش استخاره، قرائت دعاهاي استخاره است. اما در استخاره با قرآن نيز بايد دقت كرد كه هركس حق ندارد فهم خود را بر قرآن تحميل كند و بر اساس برداشت خود از قرآن و آيات آن عمل نمايد. بهتر است در استخاره با قرآن، از علماء آشنا با قرآن كمك گرفت تا خداي ناكرده دچار اشتباهكاريها در فهم قرآن و تحميل آن اشتباهات به قرآن نشويم. زيرا الهامگيري از آيات قرآن كار آساني نيست و نيازمند به كساني است آگاهيها و آشناييهاي تخصصي نسبت به قرآن دارند و تسلط به معني و تفسير قرآن ضروري است و نميتوان به خوب و بدي كه در بالاي برخي قرآنها نوشته شده است، اعتماد كرد. متأسفانه در سالهاي اخير برخي افراد سودجو يا ناآگاه كتابهايي به نام استخاره منتشر كردهاند كه نظر و برداشت خود را بر آيات تحميل كردهاند كه اصلاً درست نيست. 3 - در مقابل اينكه خواندن دعاي استخاره براي هر كاري توصيه شده است، زيرا خير ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر كاري بايد از خداوند خير خود را بخواهيم. استخاره با قرآن نبايد به صورت عادت و روش دائمي دربيايد و جايگزين انديشه و مشورت و تحقيق شود. 4 - چنانكه در انجام واجبات و ترك محرمات، استخاره نبايد كرد، در كارهايي كه عقل آنها را تأييد ميكند و همه شواهد و قرائن به خوبي آن گواهي ميدهند، نيز نبايد استخاره با قرآن كرد. بله خواندن دعاهاي استخاره در اين موارد نيز مناسب است و توصيه شده است. زيرا در دعا، ما خود و كار خود را به خداوند متعال ميسپاريم و خير خود را از خداوند متعال درخواست ميكنيم. 5 - بايد توجه داشت كه استخاره به معناي طلب خير از خداوند متعال است، اما تفأل به معناي فهم عاقبت كارهاست. به اين دليل در روايتي از تفأل زدن به قرآن نهي شده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «عليه السلام» قَالَ: لَا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآنِ امام صادق «عليه السلام» ميفرمايند: به قرآن تفأل نزنيد. وسائلالشيعة ج : 6 ص :233 دليل اين امر در اين نكته نهفته است كه فهم عاقبت امور و استنباط آن تنها بر اهلش ميسر است و هر كسي نميتواند از قرآن به چنين استنباطي برسد. زيرا اگرچه استنباط عاقبت از آيات قرآن براي كسي كه اهلش باشد امكان دارد، اما همه كس را بدان راه نيست. پس اكثريت مردم در همان حد استخاره با قرآن بايد توقف كنند و اهل معرفت ميتوانند به عواقب امور نيز پيببرند. بنابراين ما حق نداريم در استخاره با قرآن به دنبال فهم عاقبت امور و كارها باشيم و تنها بايد خير خود را از خداوند متعال درخواست كنيم. در استخاره از قرآن باید از بزرگان و عالمان دینی آشنا با قرآن کمک گرفت و آنچه از مستحبات و آداب استخاره وجوددارد، وظیفه همان عالمی است که استخاره می کند و کسی که برایش استخاره می شود، تنها باید نیت داشته باشد که اگر مثلا خوب آمد فلان کار را انجام خواهم داد. نکته درمورداستخاره نرم افزار: در صورتی که یک فرد حقیقی استخاره را انجام دهد و نتیجه اعلام شود یا نرم افزار طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد. گرچه اعتنا كردن به اينگونه استخاره ها از نظر برخي از فقها محل ترديد است! توصيۀ ما اين است كه استخاره را از يك عالم با نفس كه آشنا به قرآن است، بگيريد. در كل سعي كنيد به استخاره هاي اينترنتي توجهي نكنيد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢هنر بی حجابی💢 آیا بی حجابی هنر است؟ ✅بی حجابی مغایر با فطرت انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد. لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند. فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ 📖طه121 و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند. اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند. حیوان چون عقل ندارد حیاء نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند. و کمال و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و لخت و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع تنزل رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست... حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود.برهنگی زیبایی ندارد . و انسانهای برهنه زینت و زیبایی قابل عرضه ندارند. 🔴طاووس لخت و بی پر زیبایی ندارد. همچنین انسان بی لباس.... البته اسلام برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند.کافر و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛مصیبت این است که مسلمان معتقد به قرآن که در مشکلات استخاره قرآن می گیرد و قسم به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات حجاب قرآن را زیرپا می گذارد . و دهن کجی به قرآن می کند؟!!! 📖نور31 📖احزاب59 پس لخت شدن هنر نیست وگرنه حیوانات هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 عصمت فاطمی ▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می‌كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می ‌آمد آن معارف الهی را بیان می ‌كرد حوادث آینده را تشریح می ‌كرد و بازگو می‌ كرد و اینها را می ‌شنید بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می‌ كرد و علی‌ بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می ‌كرد ‌شد . اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صحف داد به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است، منتها شریعت نیست اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می‌آید یعنی چه، چگونه تنزّل می ‌كند این چه وحی ‌ای است كه بر غیر نبی می ‌آید، چه وحی‌ ای است كه بر غیر امام می‌ آید، این چه وحی‌ ای است كه بر حجّت خدا بر می ‌آید! ▫️ وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است، برای اینكه اگر پیغمبر حجت است نه برای اینكه پیغمبر است برای این است كه معصوم است و اگر امام، حجت است نه برای اینکه امام است برای این است كه معصوم است اگر كسی معصوم بود قول و فعل و تقریر او می ‌شود حجت. حالا امامت یك مقام برتر است نبوّت یك مقام برتر است ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است یعنی این انسان كامل معصوم است هیچ چیزی نمی ‌گوید مگر به دستور خدا! خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می ‌شود حجت. اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم بدون تردید طبق آن فتوا می‌ دهیم برای اینكه معصوم جز حق نمی ‌گوید قول امام حجت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و قول حضرت صدیقه كبرا هم حجت است . ▫️ محور حجیت، است اگر كسی واقعاً هیچ راهی برای نفوذ وهم و خیال و شیطنت در او نیست هیچ راهی برای سهو و نسیان او نیست و هر چه هست رضای خداست آن وقت می‌ شود معصوم، وقتی معصوم شد قولش می‌ شود حجت. در بعضی از بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آمده است كه چنین فرموده است گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می‌ كردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/01/22 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢شباهت های رسول خدا (ص) و حضرت زهرا (س) 🔸 در روایات متعدّد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله دختر گرامی‌شان را روح و قلب خود معرفی کرده‌اند که با اذیت او پیامبر نیز اذیت می‌شود. این امر نشان از ارتباط و رابطه تنگاتنگ بین این دو نور بزرگوار است، این ارتباط تنگاتنگ نشان از شباهت دختر گرامی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله با پدر بزرگوارشان است که در روایات به آن‌ها اشاره شده است، که به چند مورد از آنها اشاره می‌شود: 1️⃣عنْ عَائِشَةَ أَنَّهَا قَالَتْ‏: «مَا رَأَيْتُ‏ أَحَداً مِنَ‏ النَّاسِ‏ [كَانَ‏] أَشْبَهَ‏ بِالنَّبِيِ صَلَّى‌‏اللَّهُ‏‌عَلَيْهِ‏‌وَآلِهِ‏ وَسَلَّمَ‏ ‏كَلَاماً وَ لَا حَدِيثاً وَ لَا جِلْسةً مِنْ‏ فَاطِمَة؛ ازعایشه چنین نقل شده است: هیچ‌کس از مردم را ندیدم که در گفتار و حدیث نمودن و نشستن، از فاطمه علیهاالسلام به پیامبر صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله و سلّم شبیه‌تر باشد». 2️⃣عـن عائِشَـةَ قالَـتْ: «ما رَأَيْتُ اَحَدا اَشْبَهُ سَمْتا وَ دَلاًّ وَ هَدْيا بِرَسُولِ اللّه فى قِيامِها وَ قُعُودِها مِنْ فـاطِمَـةَ بِنْتِ رَسُولِ اللّه؛ عايشه مى‌گويد: كسى را نديده‌‍ام كه در خوش خلقى و رفتار و برخورد از فاطمه عليهاالسلام به پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله شبيه‌تر باشد. در نشست و برخاست نيز كسى چون فاطمه عليهاالسلام همانند پيامبر صلي‌الله‌عليه‌وآله نبود». 3️⃣ قـالَتْ عائِشَـةُ: «ما رَأَيْـتُ اَحَـدا قَطُّ اَصْدَقَ مِنْ فاطِمَةَ عليهاالسلام غَيْرَ اَبيها صلي‌الله‌عليه‌وآله؛ عايشه نقل کرده است: كسى را راست‌گوتر از فاطمه عليهاالسلام نديدم جز پدرش». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام: در شگفتم از كسى كه در پى گمشده اش مى گردد، ولى خود را گم كرده و آن را نمى جويد 📗غرر الحكم، ح 6266 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | عنایت امام رضا علیه‌السّلام ✍️ روزی با زحمت و مشقّت وارد حرم مطهّر شدم، کتاب مفاتیح را باز کردم. دست در جیب نمودم تا عینک را بیرون بیاورم؛ چون چند سال است بدون عینک نمی‌توانم خط بخوانم. دیدم عینک را فراموش کرده‌ام همراه بیاورم. سخت ناراحت و شکسته‌خاطر شدم که به چه زحمتی به حرم مشرّف شدم و نمی‌توانم زیارت بخوانم. 🔹 در همان حال، چشمم به خطوط مفاتیح افتاد. دیدم آنها را می‌بینم و می‌توانم بخوانم. خوشحال شدم و زیارت را با کمال آسانی خواندم و خدای را سپاس کردم. 🔸 پس از فراغت و خارج شدن از حرم، مفاتیح را باز کردم. دیدم نمی‌توانم بخوانم و به مانند پیش، بدون عینک خط را نمی‌شناسم و تاکنون چنین هستم. دانستم که لطفی و عنایتی از طرف آن بزرگوار بوده است. 📚 شهید آیت‌اللّه سیّدعبدالحسین دستغیب، داستان‌های شگفت، ص۴۵۶. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 درمان کینه و نفرت و ناراحتی💢 هنگامی که انسان غضب کند واز انتقام نا توان باشد،چاره ای ندارد جز این که غضب خود را فرو برد. این خشم و غضب به باطن بر می گردد و عقده درونی ایجاد می کند و تبدیل به کینه می شود و به آن شخص به طور دائم و مستمر در قلبش احساس سنگینی می کند. انسان باید بداند تا زمانی که کینه ای در قلب او باشد دائما اندوهناک و غمگین و گرفتار خواهد بود و در دنیا و آخرت در چنگال بی رحم عذاب خواهد ماند باید در فضیلت رفق و مدارا و عفو بیندیشد خدای تعالی می فرماید: خذ العفو و امر بالعرف یعنی ای پیامبر با امت به شیوه عفو و بخشش رفتار کن به نیکو کاری امر فرما امام صادق از نبی اکرم چنین روایت می کند آیا بهترین صفات دنیا و اخرت را به شما معرفی کنم؟ هر کس به تو ظلم کرد او را ببخش، باکسی که با تو قطع رابطه کرد وصلت کن، هرکس به تو بدی کرد به او احسان کن و هرکس تو را محروم کن به او عطا کن برای شخصی که کینه دارد بهتر آن است که رابطه اش را با شخص مورد کینه به حال قبلی خود حفظ کند و اگر بتواند برای مبارزه با نفس و مخالفت شیطان احسان و نیکی بیشتری به او روا دارد، بسیار نیکوست. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «مؤمن کینه توز نیست.»(محجة البیضاء5/317). در مورد درمان کینه و نفرت راه‌های زیادی وجود دارد که به تناسب اشخاص و با توجه به روحیات آن‌ها و شدت و ضعف کینه و نفرتی که در دل دارند متفاوت است. اما آن‌چه می‌توان به عنوان یک نسخه عمومی برای همه موارد استفاده کرد شامل مراحلی است که به برخی از آن‌ها به طور خلاصه اشاره می‌شود. 1. تأمل در عملی که موجب کینه شده است. اگر عمل شخصی که از او کینه به دل گرفته‌اید را مورد بازبینی قرار ده از دو حالت خارج نیست. یا عمل او مورد رضای خداوند بوده و شما تحمل کار الهی را نداشته‌اید به طور مثال عمل خلافی را در محل کار انجام داده‌اید مانند رشوه گرفتن و همکارتان شرح ماوقع را برای رئیس اداره بیان کرده و شما مورد مؤاخذه قرار گرفته‌اید و همین عامل سبب کینه شما از همکارتان را فراهم آورده است و یا پسر یا دختری که روابط مخالف شرعی را با جنس مخالف خود برقرار کرده و دوست او ماجرا را برای والدین او تعریف کرده است که وی را نصیحت کنند. در این موارد باید گفت که عیب متوجه خود انسان کینه توز است و باید ظرفیت خود را در پذیرش حقایق بالا ببرد و شرح صدر نسبت به تکالیف شرعی و دستورات اسلامی پیدا کند و نه تنفر از دوست و همکار و اگر کاری که سبب کینه شده عملی مخالف شرع بوده و با ضوابط اسلامی سازگاری ندارد به طور مثال شخصی به خواهر و یا بستگان دیگر انسان حرفی خارج از ضوابط اسلامی بزند و شخص شنیده و کینه او را به دل گرفته است. در این صورت باید گفت در چنین مواردی جای کینه نیست بلکه جای برخورد اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد و فرو خوردن خشم در این‌جا از مکرهای ابلیس می‌باشد که از آن به بی‌غیرتی تعبیر می‌شود. 2. تأمل در نتیجه کینه‌ورزی: شخص کینه توز باید بداند که هر چه این صفت رذیله در قلب وی استمرار پیدا کند وی در غم و اندوه بسر برده و در دنیا و آخرت آزار و عذاب می‌کشد. و به دلیل عدم ابراز حالت خود دچار بیماری‌های مختلف روانی و روحی می‌گردد. ‌ 3. تأمل در نتیجه بخشش و عفو به جای کینه و تنفر: برای شخص کینه توز، در صورت توانایی و قدرت دو امکان وجود دارد. اول آن‌که حق خود را بدون کم و زیاد در صورت محق بودن بازگیرد که این عدل می‌باشد و اگر به ناحق باشد ظلم می‌باشد. دوم آن‌که به او نیکی کرده و او را ببخشد که این فضل است. امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌نماید که ایشان کسی را که در مقابل ستمی که به او شده گذشت کند و به کسی که از او بریده بپیوندد و به کسی که با او بدی کرده نیکی کند را بهترین مخلوقات در دنیا و آخرت دانسته است. 4. مطالعه در سیره اهل بیت و الگوهای اسلامی: دقت در زندگی اهل بیت به عنوان انسان‌های کامل می‌تواند ما را در یافتن راه صحیح در مواجهه با مشکلات یاری رساند. 5. توجه به مقام انسانی و خلیفةاللهی وی و نحوه تعامل خداوند با انسان‌ها: این نکته را نباید از نظر دور داشت که انسان به عنوان اشرف مخلوقات از اهمیت ویژه‌ای نسبت به سایر موجودات برخوردار است و از طرفی انسان باید همان توقعی که از خداوند نسبت به اعمال بد خود دارد را در رابطه با ارتباط خود نسبت به اعمال دیگران داشته باشد. بدون شک هیچ کس از خداوند توقع رعایت عدالت را نسبت به اعمال خود ندارد چه رسد به ظلم. اگر دوست دارید که خدای متعال لغزش های شما را ببخشد, شما نیز نسبت به لغزش دیگران اهل بخشش باشید. نتیجه آن‌که رعایت همین نکات، تاثیر بسیاری در تعدیل انسان دارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مفسّر توحید ▫️ وجود مبارك فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در آن می ‌فرماید من شهادت می ‌دهم به وحدانیت ذات اقدس الهی، خدای سبحان برای این كلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» معارفی قرار داد: «جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا وَ أَنَارَ فِی التَّفَكُّرِ مَعْقُولُهَا». فرمود اگر كسی بود، به حقیقت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» نزدیك شد و بازگشت این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، تاویل و ارجاع این «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، به اخلاص است: «جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِیلَهَا». ▫️ «وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا»؛ اگر این معرفت را شما بخواهید به دل راه بدهید، دل با آن صله و رابطه دارد؛ تنها مفهوم نیست كه ذهن بفهمد بلكه واقعیت است كه ذهن، خود را به آن متصل می ‌كند. از نظر بحث های حكمت و كلام هم اگر كسی درباره كلمه طیبه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» و علائم توحید، ادله توحید و آثار توحید بحث كند، و روشنی پیدا می ‌كند؛ هم از نظر مسائل روشن می ‌شود هم از نظر مسائل و یافتن، به جایی وصل می ‌شود و هم بازگشت آن اخلاص است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/03/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢معیار جنگ و صلح پیامبر(ص) 🔸 وجود مبارک پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت والا مرتبه ایشان علیهم‌السلام جدای از یکدیگر نبوده و کسی که با یک نفر از آنها دشمن باشد با همه‌ آنها دشمن بوده و اگر کسی یکی از آنها را بیازارد، مانند این است که همه‌ آنها را آزرده باشد. از این رو رسول خدا در چندین مرتبه و در مجالس مختلف به این امر مهم اشاره کرده‌اند که به اختصار چند مورد را بیان می‌کنیم: 1️⃣ از جمله مکان‌هایی که پیامبر خدا صل‌الله‌علیه‌وآله این بیان را فرموده‌اند بر در خانه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها می‌باشد: «مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بَيْتٍ فِيهِ فَاطِمَةُ وَعَلِيٌّ وَحَسَنٌ وَحُسَيْنٌ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمْ، فَقَالَ: «أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبْتُمْ، وَسِلْمٌ لِمَنْ سَالَمْتُمْ؛ نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله از کنار خانه‌ای که در آن فاطمه، علی، حسن و حسین علیهم السلام بودند؛ عبور کردند و فرمودند: من در جنگ هستم با هر کسی که با ایشان در جنگ است و در آشتی و صلح هستم با هر کسی که با ایشان در صلح و آشتی است». 2️⃣ مکان‌ دیگری هم که رسول خدا صل‌الله‌علیه‌وآله به این حقیقت اشاره کردند، هنگامی بود که آیه تطهیر در حق این بزرگواران نازل شد، ام سلمه نقل می‌کند رسول خدا در پیش ما بود در حالی که سر مبارک حضرت رو به پایین بود و فاطمه در حال درست کردن غذا بود که آمد پیش رسول خدا صل‌الله‌علیه‌وآله در حالی که حسنین در کنار حضرت بودند. رسول خدا صل‌الله‌علیه‌وآله رو به دخترشان کرد و فرمودند: شوهرت کجاست برو صدایش کن، حضرت آمدند و با هم غذا خوردند و بعد از غذا پیامبر صل‌الله‌علیه‌وآله عبایی را آورد و آن‌ها را زیر آن جمع کرد و گوشه آن را با دست چپ گرفت و دست راست را به سمت آسمان بلند کرد و گفت: خدایا این‌ها اهل بیت و نزدیکان من هستند، پروردگارا پلیدی‌ها را از آن‌ها دور کن و آنان را پاک و پاکیزه بدار، من با هر کسی که شما با او سر جنگ داشته باشید در جنگم و با هر کسی که با شما در صلح باشد در صلح هستم». 3️⃣رسول‌ خدا صل‌الله‌علیه‌وآله در آخرین لحظات عمر شریف خود، همچنین به این نکته اشاره کرده‌اند: «زَيْدُ بْنُ أَرْقَم قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ فِي مَرَضِهِ الَّذِي قُبِضَ فِيهِ عَلَى عَلِيٍ وفَاطِمَةَ وحَسَنٍ وحُسَينٍ فَقالَ أنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وسِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُم»؛ «زید بن ارقم نقل می‌کند: رسول‌ خدا صل‌الله‌علیه‌وآله در بیماری وفات خویش علی، فاطمه، حسن و حسین را مورد لطف خویش قرار داد و فرمود: من با هر کسی که شما با او سر جنگ داشته باشید، در جنگم و با هر کسی که با شما در صلح باشد در صلح هستم». ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 هویّت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه ( علیها السلام ) در اثر آگاهی از اسمای حسنای الهی به مقام منیع خلیفه خدا شدن نایل آمد؛ زیرا تمام در هو یّت آن حضرت جمع شد ، چون بِهال آل عمران ، تطهیر احزاب و مودّت مردمی که اجر رسالت « شوری » است و ایثار و اطعام مسکین و یتیم و اسیر « هل أتی » و سرانجام کوثر الهی را به نحو جمع سالم جمع کرد و کَون جامعی بود که شایسته هبوط امین وحی « جبرئیل ( علیه السلام ) » و دریافت شد که در آن ملاحم سالف و آنف ثبت و غیب و شهادت مشهود بود . ادراک کُنه چنین انسان کامل و جامعی میسور نیست؛ . . . لأنّ الخَلْقَ فُطِـموا عن مَعْرفتها؛ لیکن آن چه مقدور نیست ، مورد دستور نیست و آن چه مورد تکلیف است ، معسور نیست . ▫️ سرّ لزوم شناخت ، ضرورت مودّت وی چونان سایر اهل بیت عصمت و طهارت ( علیهم السلام ) است و وداد بدون معرفت محبوب متصوّر نیست . هر اندازه عرفان آن بیش تر ، مودّت قلبی نسبت به آن ذات قدسی افزون تر خواهد بود . 📚 فاطمه اسوه بشر، ص208. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢شرط قبولی اعمال💢 ما وقتی هدیه ای به یک بزرگی می بریم مثلا به یک حاکم و سلطان و پادشاه... یک عمل این است که هدیه را در کاغذ کادو مناسب و هیئت خوبی در آورده و پیشکش سلطان کند. مرحله دوم و بعدی اینست که سلطان هدیه ما را بپذیرد و مورد قبول ایشان واقع شود. این مهمتر است چراکه انجام کار خوب یک چیز و مقبول شدن در درگاه خدا چیز دیگری است. ما چه بسا خیرات و عبادات اعم از مستحب و واجب را به صورت صحیح انجام دهیم لیکن باید دید که مورد قبول خدا هم واقع میشود یا نه؟!!! دغدغه اصلی افراد متدین باید این باشد و هست ؛ که نذورات و احسانها و زیارات و خیرات و قرائت قرآن و نماز شب و ...که میکنند مورد قبول خدا واقع شده یا نه؟؟ 👌در روایات معصومین ع شرائطی برای قبولی اعمال نیک بیان شده است. از جمله آنها مال حلال-عدم اذیت دیگران بخصوص شوهر و والدین و همسایه – بی ا حترامی به فقراء- غیبت –بد خواهی برای مسلمانان- قطع رابطه با برادر دینی.-سبک‌شمردن نماز-شرب خمر-ندادن زکات... به طور کلی گناهان مانع میشوند و ما به صورت قطع نمی دانیم که چه عمل زشتی مانع قبولی می باشد لذا باید از همه آنها پرهیز نمود ⭕️قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم : الطاعة بعد الطاعة علامة قبول الطاعة والمصية بعد الطاعة علامة رد الطاعة ، والطاعة بعد المعصیة علامة غفران المعصية ، و المعصية بعد المعصية علامة خذلان العبد. اطاعت انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه قبول شدن اطاعت است ، و گناه انجام دادن بعد از اطاعت ، نشانه مقبول واقع نشدن اطاعت است ، و اطاعت پس از معصيت نشانه آمرزش گناهان است ، و معصيت انجام دادن بعد از معصيت ، علامت گمراهى و هلاكت بنده است ! 📕عوالي اللآلي ج : 1 ص : 284 فردی به امام صادق علیه السلام گفت دوست دارم که بدانم کارهایم را خدا قبول کرده و یا قبول نکرده است. «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ لِلصَّادِقِ علیه السلام أُحِبُّ أَنْ أَعْرِفَ عَلَامَةَ قَبُولِی عِنْدَ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ عَلَامَةُ قَبُولِ الْعَبْدِ عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» 📙(أعلامالدین، ص283) «فَقَالَ لَهُ» علامت قبولی عمل این است که : «عِنْدَ اللَّهِ أَنْ یُصِیبَ بِمَعْرُوفِهِ مَوَاضِعَهُ فَإِنْ لَمْ یَكُنْ كَذَلِكَ فَلَیْسَ كَذَلِكَ» علامت کار قبول این است که آدم بجا کار کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 حل شبهات و روایات ▫️ لازم است توجه شود که برای در خانواده و در جامعه، اجتماع چند عنصر محوری، ضروری می باشد. 1️⃣ اول: اثبات اصل حق و شؤون آن با دلیل عقلی یا نقلی معتبر که هر کدام طبق تحقیق اصول فقه حجّت خواهد بود، و تدوین آن به صورت مواد و تبصره های حقوقی و تصویب آن در محافل رسمی قانونگذاری. 2️⃣ دوم: در صورتی که عمل به آن حقوقِ ثابت شده مزاحم حق شوهر است با توافق طرفین در متن عقدِ نکاح یا عقدِ مشروعِ لازمِ دیگر و یا طی یک تعهد ابتدایی و مستقل بنا بر لزوم وفا به شروط ابتدایی و عدم احتیاج طرح آن در ضمن عقد لازم دیگر، و نیز با رعایت اهمّ و مهمّ از لحاظ صلاح جامعه یا خانواده، محدوده آنها به طور واضح تبیین شود. 3️⃣ سوم: ضمانت اجرای حقوقِ مشترک و مختصِ زن و مرد بدون تضییع، تثبیت شود، چون حقوقی که ضامن اجرا ندارد، رفته رفته از دیوان خاطره ها رخت برمی بندد و همان عادت جامعه و فرهنگ مردم، منبع تدوین حقوق تلقی می شود، لذا جریان اجرای حقوق که عامل احیای عینی آن در متن زندگی است نباید مورد غفلت قرار گیرد، زیرا احیای علمی حقوق زن در کتاب های دینی و حقوقی و نیز تعلیم آنها در حوزه های درسی، ثمری جز حیات لفظی یا ذهنی آنها نخواهد داشت، و چنین روش نکوهیده ای مرضی خداوند که اصلی ترین تعیین کننده حقوق بندگان خویش است نخواهد بود. از این جهت چاره ای جز هماهنگی قوه مقنّنه و قوه مجریه از یک سو و نظارت و قضا و داوری صحیح و به موقع قوه قضائیّه از سوی دیگر نمی باشد، وگرنه تئوری محض، جامعه را ایده آل نمی کند. 4️⃣ چهارم: چون اساس خانواده طبق رهنمود خداوند سبحان، مودّت و رحمت است و این دو فضیلت از عناصر اصلی اخلاق محسوب می شوند، تا وِداد عقلی به جای دوستی غریزی و جوانی ننشیند و علاقه طبیعی از جای برنخیزد و اشتیاق فراطبیعی را بجای خود ننشاند و مِهْر عقلی به جای گرایش مادّی قرار نگیرد و جاذبه جنسی در حریم خاص خود نماند و هرگز به مسند قضا ننشیند و زن و شوهر فطرت مشترک هم دیگر را از یک سو و ویژگی صنف خاص یکدیگر را از سوی دیگر به طور صحیح ادراک نکنند و خصوصیت های صنفی را مکمّل هم ندانند، آن بنیان مرصوص که خواسته اسلام است بنا نمی شود، لذا نصاب اخلاق در خانواده و نیز جامعه کمتر از نصاب حقوق نخواهد بود. ▫️ در پیوند اخلاق و حقوق می توان گفت اگر در موردی قانون از جهت مادّه یا تبصره، در اثر اجمال، فقدان، تعارض موادّ و مانند آن مبهم بود، اخلاق، جبران نقص های یاد شده را به عهده می گیرد، چه این که متقابلاً اگر در جامعه یا خانواده اصول اخلاقی و فضائل نفسانی حاکم نباشد هر کسی قانون را به رأی و هوای خویش تفسیر و تحریف می نماید و برای هر فردی در هر جایی نصب یک پلیس میسور نیست، گذشته از آن که پلیسِ فاقدِ اخلاق، هرگز ضامن اجرای حقوق نخواهد بود، زیرا کسی توان حفظ گوهر دین خود را از دستبرد هوس و تاراج هوا و سرقت شهوت و غضب ندارد، و قلب خود را از تهاجم اهریمنان درون نگهداری نمی کند، هرگز توان حفظ حقوق دیگران را ندارد. و چون رعایت اصول اخلاقی مهم ترین عامل تضمین کننده حقوق افراد است، اسلام به زن و شوهر توصیه متعادل و برابر اخلاقی دارد نه آن که در توصیه اخلاقی جانب مرد را بیش از جانب زن رعایت کرده باشد... . 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص358 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️شبهه ⁉️چگونه شیعیان، اهل بیت را فرزندان و ذریه پیامبر می‌دانند؛ در حالی که ایشان فرزندان دختری رسول خدا هستند❓ ✅پاسخ 🔹این شبهه از صدر اسلام مطرح بوده و نه تنها نگین انگشتر هستی، پیامبر مکرم اسلام به آن پاسخ داده؛ بلکه اهل بیت علیهم السّلام در وقایع مختلف مجبور به پاسخ این شبهه شده‌اند. این مسئله انعکاس دهنده عمق مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت است که دشمنان در مقام انکار انتساب ایشان به پیامبر درآمده‌اند. 🔸پیامبر به صراحت فرمود: «خداى متعال ذريّه هر پيامبرى را از صلب خود او قرار داده، اما ذريّه مرا از صلب على بن ابى طالب عليه السلام... پس آنان را پيشرو قرار دهيد و از ايشان جلو نيفتيد؛ چرا که آنان در خردسالى بردبارترين شما هستند و در بزرگى داناترين شما. بنابراين، از آنان پيروى كنيد؛ چرا كه ايشان شما را به گمراهى نمى‌كشانند و از راه راست بيرونتان نمى‌برند.» 🔹 «ابو جارود از امام باقر علیه السّلام روایت كرد كه آن حضرت خطاب به من فرمودند: ای ابو جارود! مخالفین درباره‌ حسن و حسین علیهماالسّلام به شما چه می‌گویند؟ عرضه داشتم: انكار می‌كنند كه حسنین علیهما السّلام، پسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله هستند. 🔸امام فرمودند: تو چگونه پاسخ داده و به چه چیز بر آنان احتجاج كردی؟ عرض كردم: با این سخن‌ خداوند متعال درباره عیسی ‌بن مریم علیه السلام احتجاج كردیم: «وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ ۚ كُلًّا هَدَيْنَا ۚ وَنُوحًا هَدَيْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَمِنْ ذُرِّيَّتِهِ دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ وَأَيُّوبَ وَيُوسُفَ وَمُوسَىٰ وَهَارُونَ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ وَزَكَرِیَّا وَیَحْیَی وَعِیسَی وَإِلْيَاسَ؛ و ما به ابراهیم، اسحاق و یعقوب را عطا کردیم و همه را به راه راست بداشتیم و نوح را پیش از ابراهیم و فرزندانش داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون را هدایت نمودیم و این چنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس را نیز که از نسل اویند، هدایت نمودیم»؛ زیرا این آیه، عیسی ‌بن مریم را با اینکه دارای پدر نبود، از نسل حضرت نوح علیه السّلام معرفی كرده است. 🔹امام علیه السّلام در ادامه فرمودند: به شما چه گفتند؟ عرض كردم: گفتند: ممكن است پسر دختر از فرزندان شخص باشد، ولی از صُلب (پشت) او نیست. امام باقرعلیه السّلام سوال کردند شما در پاسخ به آنان چه گفتید؟ عرض كردم: با این کلام پروردگار به رسولش صلی الله علیه و آله استدلال كردم كه فرمود: «فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ؛ بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود» در این آیه که مشهور به آیه "مباهله" است خداوند متعال، حسنین علیهم السّلام را فرزندان رسول خدا معرفی می‌کند. 🔹امام باقر علیه السّلام فرمودند: چه ‌گفتند؟ عرض كردم: گفتند: عرب‌­ها گاهی می‌گویند: «أبناء رجل؛ پسران یک مرد» و ممكن است دیگران بگویند: «أبناؤنا؛ پسران ما» یعنی به هر دو صورت گفته می­‌شود، ولی صورت دوم از روی مسامحه است نه واقعیت. 🔸شکافنده علوم اولین و آخرین و بازکننده علم تمام انبیاء و مرسلین فرمودند: ای ابو جارود! من برهان و دلیل این مسئله را از كتاب خدای عزوجل و پروردگار عالمیان برای شما بیان می‌كنم كه حسنین(اهل بیت) از صلب رسول خدا علیهم السّلام هستند و این دلیل را فقط كافران رد می‌كنند. 🔹ابوجارود عرض كرد: قربانت گردم، این آیه کدام است؟ امام فرمودند: آن جایی كه خداوند متعال فرمود: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ... وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ؛ حرام شد بر شما ازدواج با مادران و دختران و خواهران... و زنان پسرانتان كه از صلب(پشت) ‌خودتان هستند» پس ای ابو جارود! از آنان بپرس، آیا نكاح همسران حسنین(اهل بیت) برای رسول خدا صلی الله علیه و آله حلال است؟ اگر در پاسخ گفتند: بله، در این صورت آنان دروغ می‌گویند و مرتكب گناه بزرگی شده‌اند و اگر در پاسخ بگویند: خیر؛ حلال نیست که پیامبر با زنان ایشان ازدواج کند؛ پس آنان پسران وی و از صلب او هستند.» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ اسلام و توجه به خردورزی 🔹تاریخ بشریت پر از الحاد و شرک، جنگ و خونریزی، بیماری‌های اخلاقی مثل حسادت، دروغ، فریب‌کاری و... است. 🔹 بی‌تردید اگر تعقل و تفکر صحیح در این موارد حاکم بود، وقایع شکل بهتری می‌توانست بگیرد. ادیان الهی برای رسیدن بشر به خوشبختی و رهایی از گمراهی نازل‌شده‌اند. 🔹 اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها و تمایزهایی را که در جهت رسیدن به این هدف رقم زد، در حوزه عقل بشر بود. 🔹درواقع یکی از مهم‌ترین کارکردهای وحی و یکی از مهم‌ترین اهداف پیامبران الهی و همچنین یکی از با اهمیت‌ترین رهنمودهای اهل‌بیت علیهم‌السلام، دعوت بشریت و به‌ویژه مؤمنان به «خردورزی»، «تفکر» و «تعقل» بوده است. 🔶 دامنه این توصیه نیز شامل تفکر در نشانه‌های الهی در خلقت زمین و آسمان، سرنوشت گذشتگان، پیامد گناهان و... می‌شود. قرآن کریم درآیات بسیار زیادی انسان را به تعقل، تفکر تدبر و تأمل جهت رسیدن به سعادت دعوت کرده است.[1] پی‌نوشت [1]. سوره انعام، آیه50، سوره يونس، آيه100 و سوره مؤمنون، آيه 68. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امام حسین علیه‌السلام؛ مکتبی زنده تا قیامت 🔷 سران کفر جهانی و متحجران فریب‌خورده وهابی و سلفی، باید بدانند امام حسین علیه‌السلام حقیقتی است که بر اساس وعده‌ الهی تا ابد زنده است و دشمنی با این مکتب، جز روشن ساختن ماهیت پلیدشان در دنیا و رسوایی و عذاب اخروی، اثر خاصی ندارد. 🔹چراکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَ اللهِ بِأفواهِهِم و اللهُ مُتِمُّ نورِه وَ لو کَرِهَ الکافِرون»؛[1] «می‌‌خواهند که نور خدا را با دهان‌هایشان خاموش کنند، و حال آن‌که خدا تمام‌‌کننده‌ نور خویش است، هرچند که کافران خوش نداشته باشند». پ.ن: 1- سوره‌ صف، آیه‌8. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰