eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 خداوند بندۂ توبه کار را دوست دارد ✍ إن الله يحب التوّابین ؛ «خداوند انسان‌های توبه کننده را دوست دارد.» خداوند دوست دارد که بنده گنهکارش به او بگوید: «خدایا، بد کردم، غلط کردم.» شما ببینید وقتی فرزندتان یک خطایی می کند، بعد می گوید: «غلط کردم!» چه قدر خوشحال می شوید. او را بغل میکنید و می بوسید. شما که بنده خدا هستید اینقدر از پشیمانی فرزندتان خوشحال می شوید، آن وقت خدا که معلوم است چه قدر از توبه بندگانش خوشحال می شود. فقط یک کلمه به خدا بگو: «خدایا، غلط کردم، نفهمیدم! عمرم را به بیهودگی و بطالت گذراندم.» و خداوند در قرآن کریم می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» گاه شیطان به سراغ بعضی افراد می آید و به آن‌ها می گوید: «بی خودی توبه نکن! تو خیلی بدی کرده ای و محال است که خدا تو را بیامرزد!» این سخن، سخن شیطان است. این کار شیطان است. یأس و ناامیدی از رحمت خداوند از گناهان کبیره است. در روایت آمده است که: «اگر گناه جن و انس را هم مرتکب شدی از رحمت خدا مأيوس نشو؛ چون ممکن است خداوند تو را ببخشاید و اگر عبادت جن و انس را هم به جای آوردی، مغرور نگرد؛ زیرا ممکن است عباداتت مقبول نباشد.» 📚 کتاب در محضر مجتهدی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅معنای واقعی برکت ✍️برکت به معنی، خیری بی‌پایانی است که توسط خدا به انسان می‌رسد. وقتی پولی می‌گیریم و می‌گوییم خدا بدهد برکت، یعنی مبلغ آن مهم نیست، مهم خیر بی‌پایان آن است که از خدا انتظار آن را داریم. عمر با برکت یعنی، عمری که خیر بی‌پایان داشته باشد. یعنی انسان به جای عمر طولانی و بدون خیر، عمرش هرچند کوتاه شد، دارای خیر برای مردم و دیگران داشته باشد. مانند عالمی که کتابی می‌نویسد. یا فرد خیری موسسه خیریه‌ای را بنیان می‌نهد. در عروسی می‌گوییم، مبارک است یعنی، این خیر و شادی پایان نگیرد و همیشه عروس و داماد کنار هم شاد باشند. 📚از کتاب قاموس قرآن، سید علی اکبر قریشی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ علت آمدن انبیای جدید چه بود و چرا خداوند متعال مرتب انبیای جدید تا 124 هزار پیامبر فرستاده است؟ 👇👇👇
🔰پاسخ: 🔰 اگر رسولان الهی برای هدایت بشر نیامده بودند، انسان‌ها می‌توانستند در روز قیامت به خدای متعال اعتراض کنند: «وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى‏[طه/134] اگر قبل از آمدن او، آن‌ها را با عذابى هلاك مى‌‏كرديم، مى‏‌گفتند: پروردگارا! چرا براى ما پيامبرى نفرستادى تا پيش از آن كه خوار و رسوا شويم از آيات تو پيروى كنيم.» 💢 لذا در پاسخ به این سوال باید گفت: 1⃣ اولا: در طول تاریخ، استعدادها و نیازهای جوامع بشری متفاوت بوده، به همین خاطر لازم بوده است که برای هر جامعه رسولی فرستاده شود که مطابق با فرهنگ و درک آن‌ها، فرامین الهی را برساند. در واقع جوامع اولیه قدرت درک پایین‌تری نسبت به جوامع بعدی داشته‌اند، از این‌رو پیامبران نیز احکام الهی را با توجه به درک و نیازشان بیان می‌کردند؛ علاوه بر آن، این جوامع آن چنان قابلیت نداشتند که بتوانند تمام فرامین الهی را یک‌جا پذیرا باشند. 👈 این رویه تا زمان رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ادامه داشت، در این زمان بود که مردم هم ظرفیت دین کامل را داشتند و هم می توانستند آن را حفظ کنند. در واقع می‌توان بشریت را به یک مدرسه تشبیه کرد که از اول ابتدایی تا دانشگاه را در خود دارد، گر چه در تمام مقاطع تحصیل ادبیات فارسی، ریاضی و... تدریس می‌شود، ولی در هر پایه تحصیلی نکاتی بیشتر از سال قبل ارائه می‌شود. 2⃣ ثانیا: غالب ادیان الهی دچار تحریف شده‌اند، به همین خاطر دیگر نمی‌توانستند انسان‌ها را به اهدافی که برایشان مشخص شده بود برسانند؛ از این‌رو نیاز بود که پیامبر دیگری فرستاده شود که یا آیین پیامبر گذشته را اصلاح کند و یا این‌که شریعت جدیدی را بیاورد، به جز دین پیامبر خاتم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که خداوند متعال آن‌را از تحریف حفظ کرده است و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را قرار داد که مبلغ و مروج آن تا روز قیامت باشند. 💠 در نتیجه: تعدد پیامبران الهی، به دو عامل بوده است، یکی اینکه بشر توان دریافت برنامه کامل برای همه دوران را نداشته است، و دیگری اینکه توان حفظ و انتقال آن به نسل های بعدی را هم نداشته است. ___ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/100807 📎 📎 📎 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣راهکار آیت‌الله بهجت (ره) برای حواس پرتی در نماز 🎙استاد مسعود عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍فَکَفَى واعِظاً بِمَوْتَى عَايَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا إِلَى قُبُورِهِمْ غَيْرَ رَاکِبِينَ، وَ أُنْزِلُوا فِيهَا غَيْرَ نَازِلِينَ فَکَأَنَّهُمْ لَمْ يَکُونُوا لِلدُّنْيَا عُمَّاراًوَ کَأَنَّ الاْخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَاراً بهترين واعظ و اندرزدهنده براى شما مردگانى هستند که با چشم خود آنها را مى بينيد که آنها را به سوى قبرهايشان مى برند بى آنکه اختيارى از خود داشته باشند و در ميان قبر مى گذارند بى آن که بخواهند(چنان از دنيا بيگانه مى شوند که) گويى هرگز به عمران آن نپرداخته اند و (چنان به آخرت مى پيوندند که گويى هميشه وطنشان بوده است! 📚خطبه 188 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔆 ✍ سنگین‌ترین وزنه 🔹‌از عالمی پرسیدند: بالاترین وزنه چند کیلوست که یه نفر بزنه و بهش بگن پهلوان؟ 🔸عالم در جواب گفت: بالاترین وزنه یه پتوی نیم کیلویی است که یه نفر بتواند هنگام نماز صبح از روی خود بلند کند. 🔹هرکس بتونه اون وزنه رو بلند کنه باید بهش گفت: پهلوان. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث ✍امام صادق (ص): نماز شب، انسان را خوش‏ سیما، خوش ‏اخلاق و خوش بو می‌کند و روزى را زیاد و قرض را ادا مى‏ نماید و غم و اندوه را از بین مى‏ برد و چشم را نورانى می‌‏کند. 📚ثواب الأعمال ص ۴۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا پیامبر اسلام به یهودیان بنی قریظه فحاشی کرده است !!!!! 🤔 : ❓آیا می‌دانستید پیامبر اسلام جواب فحش را با فحش می‌داد؟! برخلاف دروغ‌های آخوندها، در کتاب «تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۱۰۸۲» می‌خوانیم که در جریان غزوه بنی قریظه، وقتی یهودیان به محمد فحش می‌دهند واکنش پیامبر اسلام چیزی نیست جز: ۱- فحاشی متقابل (یهودیان را بوزینه خطاب می‌کند!) ۲- تهدید یهودیان به عذابی خوارکننده (خودش و سپاهش را عذابی توصیف می‌کند که قرار است بر سر یهودیان خراب شود!) ۳- کشتن تمام مردان بالغ یهود بنی قریظه (در حالی که خون مسلمانی را نریخته بودند!) ۴- به بردگی گرفتن زنان و کودکان بنی قریظه (در حالی که اصلا در جنگ شرکت نکرده بودند!) از چنین پیامبری انتظار چه اخلاقیاتی را دارید؟! 🖋پی‌نوشت ۱: این نقل تاریخ طبری در کتب معتبر شیعیان نیز آمده است. به عنوان نمونه: زندگانی چهارده معصوم ٫ تألیف فضل بن حسن طبرسی ٫ صفحات ۱۳۶ ٫ ۱۳۵ ❗️❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 👌نقلی که معاند به آن استناد کرده است , در تاریخ طبری آمده است که می گوید : " پرچم خويش را با على بن- ابى طالب سوى بنى قريظه فرستاد و مردم روان شدند و چون على نزديك قلعه‏هاى يهود رسيد شنيد كه درباره پيمبر سخن زشت مى‏گفتند و بازگشت و پيمبر را در راه ديد و گفت: «اى پيمبر، به اين مردم نابكار نزديك مشو.» پيمبر گفت: «چرا؟ شايد شنيده‏اى كه به من ناسزا گفته‏اند؟» گفت: «آرى.» گفت: «اگر مرا ببينند چيزى نمى‏گويند؟» و چون پيمبر خدا صلى الله عليه و سلم به قلعه‏ها نزديك شد گفت: «اى همسنگان بوزينه، خدا خوارتان كرد و عذاب خويش بر شما فرود آورد.» گفتند: «اى ابو القاسم، تو كه ناسزا گوى نبودى». " 📚تاريخ‏طبري , ترجمه پاینده ج‏ ٣ ص ١٠٨٢ 👌شبیه این نقل در منابع شیعی نیز آمده است , چنان که علامه مجلسی به نقل از کتاب اعلام الوری , مرحوم طبرسی , نقل می کند : " تا آنكه حضرت نزديك شد و بر درازگوشى سوار شده بود، پس امير المؤمنين عليه السّلام به استقبال آن حضرت شتافت و گفت: پدر و مادرم فداى تو باد يا رسول اللّه نزديك قلعه ميا؛ حضرت دانست كه براى اين مى‏گويد كه مبادا حرف سخيفى از ايشان به سمع شريف آن حضرت برسد؛ پس حضرت فرمود: يا على! چون مرا ببينند خدا ايشان را ذليل مى‏گرداند و آنچه مى‏گويند نخواهند گفت، و چنانكه حق تعالى تو را بر كشتن عمرو متمكن ساخت، بر كشتن ايشان نيز متمكن خواهد ساخت و بشارت باد تو را به يارى خدا، و حق تعالى مرا به رعب نصرت داده است كه ترس من يك ماه راه در دل دشمن اثر مى‏كند. ❕و چون حضرت به نزديك قلعه ايشان رسيد فرمود: اى برادران ميمون و خوك! و اى عبادت كنندگان طاغوت! آيا مرا دشنام مى‏دهيد؟ ما به ساحت هر گروهى كه نازل شويم براى انتقام بد روزى است روز ايشان. پس كعب از قلعه مشرف شد و گفت: و اللّه اى ابو القاسم تو هرگز جهول و دشنام دهنده نبودى. ❕حضرت صادق عليه السّلام گفت: چون حضرت اين سخن را شنيد از غايت حيا عصا از دستش و ردا از دوشش افتاد و چند قدم به عقب برگشت " 📚حياة القلوب، ج‏ ٤ ص: ١٠٦١ _ اعلام الوری ج ١ ص ١٩٥ 💠 👇
💠ادامه 👇 👌ما از این نقل دو پاسخ می دهیم : 1⃣معاند مدعی شده است که پیامبر اسلام جواب فحاشی یهودیان بنی قریظه را با فحاشی داده است , در حالی که پیامبر گرامی فحاشی نکرده است , بلکه در پاسخ بدگویی یهودیان بنی قریظه فرمودند : " یا اخوه القرده " " برادران بوزینگان ( میمون ها )" یا مطابق نقلهای دیگر فرمود : " ای برادران میمون ها و بوزینگان " ( عیون الاثر ج ٢ ص ٦٩ ) ❗️کلام پیامبر گرامی اشاره است به بزرگان یهودیان, که وقتی نافرمانی و عصیان خداوند را در ممنوعیت صید در روز شنبه کردند , خداوند آنان را مسخ کرد و تبدیل به میمون و خوک کرد , چنان که فرمود : " بطور قطع حال كسانى را از شما كه در روز شنبه نافرمانى و گناه كردند دانستيد، ما به آنها گفتيم بصورت بوزينه‏هاى طرد شده‏اى در آئيد - ما اين جريان را مجازات و درس عبرتى براى مردم آن زمان و كسانى كه بعد از آنان آمدند، و هم پند و اندرزى براى پرهيزكاران قرار داديم. " " وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ الَّذِينَ اعْتَدَوْا مِنْكُمْ فِي السَّبْتِ فَقُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ _ فَجَعَلْناها نَكالاً لِما بَيْنَ يَدَيْها وَ ما خَلْفَها وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِينَ " ( بقره ٦٥ _ ٦٦ ) ❕البته در آيات مورد بحث تنها سخن از" قرده" (ميمونها) به ميان آمده است و از خنازير (خوكها) سخنى نيست، ولى در آيه 60 سوره مائده گفتگو از جمعيتى به ميان آمده است كه به هنگام مسخ به هر دو صورت فوق (بعضى قرده و بعضى خنازير) تغيير چهره دادند، كه به گفته بعضى از مفسران مانند ابن عباس، آن آيه نيز در باره همين اصحاب سبت است كه پير مردان سرجنبانان شكم‏پرست و شهوت‏پرستشان به خوك و جوانان مقلد چشم و گوش بسته كه اكثريت را تشكيل مى‏دادند به ميمون تغيير چهره دادند. 📚تفسير نمونه، ج‏ 6، ص: 426 👌و چون یهودیان بنی قریظه نهایت پیوند را با آن متمردین داشتند و نافرمانی های آنان را تایید کرده و ادامه می دادند , و متمردین روز شنبه نیز از برادران و قوم و عشیره بنی قریظه بودند , پیامبر گرامی خطاب به آنان از تعبیر " برادران بوزینگان و خوک ها " استفاده می کند , یعنی برادران کسانی که گرفتار عذاب الهی شدند , یعنی مسخ شده و تبدیل به میمون و خوک شدند , بنابراین فحاشی در کار نبوده است , بلکه پیامبر خبر داده است از آنچه در واقع مصداق و حقیقت داشته است و شرح حال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین صید شنبه بوده است . ❕یهودیان به ناحق مدعی شدند که پیامبر اسلام به آنان فحاشی کرده است , در حالی که روشن شد فحاشی صورت نگرفته بود , فقط خبر دادن از احوال نسبی و ارتباطی یهودیان بنی قریظه با متمردین بوده است , و این که نقلی از امام صادق ع می گوید که پیامبر پس از سخن و اعتراض یهودیان , حیا کرد و عصا از دستش و عبا از دوش مبارکش افتاد , از این جهت است که پیامبر گرامی ص بسیار اهل شرم و حیا بودند به گونه ای که حتی در مسائلی هم که گفتن آن حق و صحیح بوده , شرم می کردند , چنان که قرآن شرم و حیای پیامبر اسلام در بیان مسائلی که حق و راست بوده است را چنین به تصویر می کشد : " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! در بيوت پيامبر داخل نشويد مگر به شما اجازه براى صرف غذا داده شود (مشروط بر اينكه قبل از موعد نيائيد و) در انتظار وقت غذا ننشينيد، اما هنگامى كه دعوت شديد داخل شويد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشينيد،👈 اين عمل پيامبر را ناراحت مى‏كرد ولى او از شما شرم مى‏كند، اما خداوند از (بيان) حق شرم ندارد 👉 " ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَق‏ " ( احزاب ٥٣ ) ❕در جریان مورد بحث نیز پیامبر گرامی وقتی دیدند که یهودیان سخن حق و خبر دادن پیامبر از احوال نسبی و ارتباطی بنی قریظه با متمردین صید شنبه را حمل بر فحش و جهالت کردند , شرم و حیا کرد , اگر چه پیامبر سخن خلاف حقی نگفته بود , و آن شرم و حیا هم به خاطر شدت حجب ایشان بود که حتی در مصادیق راست و صحیح هم شرم و حیا داشتند . 💠ادامه 👇