eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تجلّی ملکات 🔹 قیامت ظرف علم است, است و مانند آن اما به هیچ وجه ظرف عمل نیست و تكامل عملی در قیامت ممکن نیست؛ یعنی انسان كاری بكند که كامل بشود ممکن نیست. اگر انسان كاری بكند، ایمان بیاورد, اخلاقی پیدا كند این می ‌شود نظام شریعت؛ اگر جایی تكلیف باشد دین باشد دستور باشد رسالت باشد، می ‌شود دنیا. تمام مشكل این است كه انسان در قیامت حق را می ‌فهمد ولی نمی ‌تواند ایمان بیاورد. نمونه ‌اش خواب است؛ همه ما كم و بیش این مطلب را تجربه كردیم خواب ‌های خوبی نصیب انسان می‌ شود، وقتی بیدار شدیم می ‌گوییم ای كاش فلان مطلب را سؤال می ‌كردیم! چون در خواب هر كسی حرف می ‌زند بیداری اوست، در اختیار خودش نیست؛ وقتی بیدار شد می‌ گوید ای كاش این مطلب را سؤال می ‌كردم یا ای كاش این‌طور جواب می دادم. 🔹 خواب, نموداری است از جریان قیامت؛ این روایت را مرحوم كلینی در روضه كافی نقل كرده كه انسان‌های اوّلی به انبیایشان می‌گفتند اینها چیست كه ما در عالَم رؤیا می ‌بینیم؟ انبیا می ‌فرمودند آنچه شما در عالَم رؤیا می ‌بینید نمونه‌ ای از آن چیزهایی است كه ما به شما می‌ گوییم, ما به شما می ‌گوییم دارید نمونه ‌اش همین است كه شما در عالَم رؤیا می ‌بینید. در قیامت حرف زدن ‌ها و عقاید قبلی است و رابطه بین انسان و عمل صالح كاملاً قطع است كه «إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لا حِسابَ وَ غَداً حِسابٌ وَلا عَمَلَ»؛ به هیچ وجه بعد از مرگ, تكامل عملی نیست كه كسی كاری بكند تا به كمالی برسد اما فراوان است، خیلی از چیزها را که انسان نمی ‌فهمید, می ‌بیند, می ‌شنود می ‌گوید: ﴿رَبَّنَا ابْصَرْنَا وَسَمِعْنَا﴾ اما ﴿فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صَالِحاً﴾، به اینها می فرمایند هرگز جا برای رجوع نیست. 📚 سوره مبارکه فاطر جلسه 16 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا خداوند بشر امروز را مانند اقوام گذشته به خاطر گناهانش عذاب نمی‌کند؟ 🔹 در یک تقسیم‌ عذاب به دو دسته عذاب استیصال و عذاب غیر استیصال تقسیم می‌شود. عذاب استیصال به عذاب‌هایی گفته می‌شود که در اثر آن تمامی افراد یک قوم و یا یک گروه نابود می‌گردد؛ نظیر آنچه در امت‌های گذشته رخ داده است. در مقابل عذاب غیر استیصال عذابی است که منجر به هلاکت تمامی افراد یک امت نمی‌شود و تنها افراد خاص و معدودی را شامل می‌شود مانند زلزله‌‌ها و بیماری‌های محدود. 🔰 عذاب غیر استیصال 🔹 این عذاب با توجه به مصلحت‌های مختلفی که خداوند در نظر دارد؛ ممکن است دامن یک یا هزاران انسان را بگیرد. به عنوان مثال ممکن است شخصی به خاطر ظلم وستمی که کرده در یک حادثه آتش‌سوزی به طور کامل بسوزد و از بین برود. برخی اپیدمی‌ها و بیماری‌های فراگیری که گاهی در جهان شیوع پیدا می‌کند نیز می‌تواند ناشی از این مسئله باشد. 🔸 در قرآن کریم علت بروز این مشکلات خود انسان‌‌ها معرفی شده‌‌اند: ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاس‏؛[سوره روم؛ آیه۴۱] فساد، در خشكى و دريا به خاطر كارهايى كه مردم انجام داده‏‌اند، آشكار شده است‏.» 🔰 برداشته شدن عذاب استیصال بعد از پیامبر 🔹 بعد از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله عذاب استیصال از سر انسان‌ها برداشته شده است. در آیات قرآن آمده است که وقتی مشرکان از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله درخواست کردند تا در صورت صدق ادعای پیامبری حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بر سر آن‌ها عذاب نازل شود؛ خداوند در جواب‌شان فرمود: «وَ ما كانَ اللَّه لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما كانَ اللَّه مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُون‏؛[سوره انفال، آیه۳۷] ولى (اى پيامبر!) تا تو در ميان آن‌ها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد كرد؛ و (نيز) تا استغفار می‌‏كنند، خدا عذابشان نمى‌كند.» در این آیه خداوند دو دلیل برای عذاب نکردن مشرکان ذکر می‌کند:‌ وجود نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و استغفار مردم. 🔸 از پیامبر(صلوات‌الله‌علیه) روایتی است که در آن اهل بیت حضرت(علیهم‌السلام) را عاملان امنیت مردم زمین می‌دانند. حضرت می‌فرمایند: «النُّجُومُ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ وَ أَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأُمَّتِي‏؛ همان‌طوری که ستارگان امان برای اهل آسمان هستند اهل‌بیت من نیز امان برای اهل زمین هستند.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر مراجعه فرمایید: https://btid.org/fa/news/192564 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢خودش عمل نمی‌کند! 🔅 : 🔸همانا منافق، (از بدی) نهی می‌کند ولی‌ خودش دست نمی‌کشد و دستور به چیزی می‌دهد که خودش عمل نمی‌کند و چون به نماز می‌ایستد، رو به این سو و آن سو می‌گرداند.. ▫️ «إنَّ المُنافِقُ یَنهی وَ لایَنتَهی وَ یَأمُرُ بِما لا یَأتی وَ إذا قامَ إلَی الصَّلاةِ إعتَرَضَ». 📚 کافی، ج ۲، ص ۳۹۶ ✍🏻 شرح «نفاق»، دوگانگی در ظاهر و باطن و گفتار و کردار است. آن که چیزی می‌گوید که به آن عقیده ندارد، یا بر خلاف عقیده‌اش کاری را انجام می‌دهد، یا در اعمالش ریا و تظاهر است، «منافق» است. تاریخ اسلام، همیشه از نفاق پیشگان ضربه خورده و منافقان دشمنان سرسخت اسلام و مسلمانان بوده و هستند و مسلمانان باید هوشیار باشند و منافقان را بشناسند، تا از سوی آنان از پشت خنجر نخورند. در قرآن، یک سوره به نام «منافقون» است. ❖ در آیات فراوان دیگری (از جمله در سوره‌ی توبه و نساء) به معرفی آنان و ترسیم ویژگیهای اخلاقی و رفتاری و گفتاری آنان پرداخته است. ☆ در این حدیث، سه نشانه برای منافق مطرح شده‌است: ۱┈• این که از کارهایی که ناپسند است نهی می‌کند، ولی خودش از انجام آن کارها پرهیز نمی‌کند. ۲ ┈• این که به کارهای خوب دستور می‌دهد، ولی خودش انجام نمی‌دهد. ❀ مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند (حافظ.) ۳ ┈• وقتی نماز می‌خوانند، فکر و توجهشان به جای دیگر است و در واقع، نماز را نه از روی عقیده و به عنوان یک تکلیف دینی، بلکه برای این که خود را مسلمان معرفی کنند و مردم را فریب دهند، می‌خوانند، از این رو هنگام نماز، حضور قلب و خشوع ندارند و به این طرف و آن طرف نگاه می‌کنند. آنچه مایه‌ی ارزش عملی است، اخلاص است. و آنچه اعمال را بی‌ارزش می‌کند، نفاق است. 📘 ، حکمت های سجادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴شش صورت زیبا در قبر! 🔰ابوبصیر از امام باقر یا امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمود: هنگامی که جنازه مومن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، 🍃یکی از آنها در جانب راست او می ایستد 🍃و دیگری در در جانب چپ او می ایستد، 🍃و سومی در روبروی صورت، 🍃چهارمی درپشت سر او، 🍃و پنجمی در کنار پای او می ایستد 🌟و یکی از آنها ششمی که از همه زیباتر است در بالای سر او می ایستد... 💠و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری می کنند. 🌟آنکه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد، شما کیستید، خدا به شما جزای خیر دهد؟ ✳️آنکه در جانب راست میت قرار دارد می گوید، من نماز هستم. ✳️آنکه در جانب چپ او است می گوید: من زکات هستم. ✳️آن که در روبروی او است، می گوید، من روزه هستم. ✳️آن که در پشت او است می گوید: من حج و عمره هستم. ✳️آن که در کنار پایش ایستاده می گوید: من نیکیهای او هستم که به برادران دینی خود نمود. ♦️سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبو ترهستی؟ ♥️او در پاسخ می گوید: من ولایت آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستم. 🌼نیز امام صادق (علیه السلام) فرمود، در عالم قبر، از نماز و زکات و حج و روزه و ولایت و محبت میت با ما خاندان رسالت، سؤال می کنند، 🌴 مقام ولایت که به صورتی در جانب قبر قرار دارد، به نماز حج و روزه و زکات می گوید: اگر در شما نقص وجود دارد، من آن نقص را تکمیل می کنم 🌼بنابرین یگانه چیزی که در عالم قبر، به داد انسان می رسد و موجب نجات و دلگرمی او می شود، اعمال نیک و محبت اهل بیت علیه السلام است، 📘اصول کافی، ج 2، ص 90باب الصیر حدیث 8، 📗المحاسن البرقی، ص 288، بحار ج 6 ص 134. 📕فروغ کافی، ج 3، ص 241، لثانی الاخبار، ج 4، ص 31، بحار ج 6، ص 266، ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 بعد از اینکه انسان از گناهی توبه می کند و دیگر سمتش نمی رود، گناهانی که قبلا مرتکب شده کاملا از اعمالش حذف می شود. آنجا رحمت خدا را به خوبی حس کردم. حتی اگر کسی حق الناس بدهکار است اما از طلبکار خود بی اطلاع است، با دادن رد مظالم برطرف می شود. اما حق الناسی که صاحبش را بشناسد باید در دنیا برگرداند. حتی اگر یک بچه از ماطلبکار باشد و در دنیا حلال نکرده باشد، باید در آن وادی صبر کنیم تا بیاید و حلال کند. 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ ظاهر برخی آیات قرآن با پیشرفت‌های امروزین بشر در تنافی و تضاد است؛ آیا این آیات نشانه‌ی جهل خداوند نسبت به آینده نمی‌باشد؟ آیا نمی‌توان گفت قرآن نسبت به توانایی‌های بشر بی‌اطلاع بوده و دچار خطاهای علمی شده است؟ 🔰 حرکت کشتی‌ها در دریا 🔹 خداوند نسبت به حرکت کشتی‌ها با باد می‌فرماید: «إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَواكِدَ عَلى‏ ظَهْرِهِ؛[سوره شوری؛ آیه۳۳] اگر (خدا) بخواهد باد را آرام مى‏ سازد و (كشتى‏‌ها) بر روى آن راكد شوند.» 🔸 در این آیه قرآن ادعا می‌کند اگر خداوند حرکت بادها را متوقف کند، کشتی‌ها در دریا راکد می‌شوند. اما می‌دانیم این سخن خداوند امروزه صادق نیست و بدون باد نیز کشتی‌ها حرکت می‌کنند. 🔹 نسبت به این آیه باید توجه کنیم مقصود خداوند بیان عدم امکان حرکت کشتی‌ها بدون باد نمی‌‌باشد؛ بلکه همانطور که در آیه قبل آمده است هدف، تبیین قدرت خداوند و توجه دادن به نشانه‌های شگفت‌انگیز آفرینش است. 🔸 در آیه قبل خداوند می‌فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ؛[سوره شوری؛ آیه۳۲] از نشانه‏‌هاى او (كشتى‏‌هاى) روان در دريا همچون كوه‌‏هاست.» بنابراین خداوند نمی‌خواهد درباره توانایی بشر و امکان یا عدم امکان حرکت در دریا بدون باد سخن بگوید بلکه مقصود خداوند توجه دادن به نشانه‌های خود در آفرینش است. 🔰 هدایت انسان با ستارگان 🔹در گذشته تنها راه شناختِ مسیر در هنگامِ تاریکی شب ستارگان بودند. از همین رو خداوند در قرآن، خود را اینگونه معرفی می‌کند: «وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُون‏؛[سوره انعام؛ آیه۹۷] و او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد، تا بوسيله آنها در تاريكى‏ هاى خشكى و دريا، راه يابيد؛ بيقين نشانه‏‌ها(ىِ خود) را براى گروهى كه مى‌‏دانند، تشريح نموديم‏.» 🔸 در آیه قبل خداوند به موضوع گردش آفتاب و ماه و پدید آمدن شب و روز اشاره می‌کند و در ادامه یکی دیگر از شگفتی‌های نظامِ خلقتِ خود که ستارگان باشند را به انسان یادآوری می‌کند. منتها آن را به گونه‌ای بیان می‌کند که برای مخاطب آن زمان مناسب‌تر و دل‌نشین‌تر باشد. 🔹 بنابراین هدف آیه تنها بیان شگفتی‌های آفرینش خداوند است؛ نه اینکه انسان هیچ‌گاه راه دیگری برای مسیریابی به جز ستارگان پیدا نخواهد کرد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر مراجعه فرمایید: https://btid.org/fa/news/192052 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مرده‌ها در هنگام جنازه می‌زنند؟ ✅ هنگامی که به مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم: ✨رسول‌ خدا (ص) می‌فرمایند: 👈 وقتی که مرده‌ را در‌ حمل‌ میكنند، اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآيد و پيوسته‌ ندا ميدهد: ✅ ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌! دنيا با شما بازی نكند همان‌ قسمی كه‌ با من‌ بازی كرد؛ را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوری كردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای گذاردم‌، پس‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای ديگران‌ است‌ و حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛ پس‌ و حذر كنيد از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد. 📚 بحارالانوار ج ۶ ص ۱۶۱ 🌸خوشا به حال کسی که از این کلمات عبرت بگیرد و به دنیای خود رنگ آخرت بزند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅اثر محبت اهل بیت (ع) 🌹یکی از چیزهایی که انسان را در «» از عذاب و ناراحتی نجات می دهد و از همه اعمال کارسازتر است، عصمت و طهارت (ع) است. ✨حضرت امام رضا، علیه السلام، فرمودند: «از مواردی که به زیارت زائرم می آیم شب اول قبر اوست». 👈مرحوم «محدث قمی» در مفاتیح نقل می کند که: پس از به خواب یکی از علما آمد. مرد عالم از او پرسید چگونه در راحتی بسر می بری حال آنکه باید دچار درد و شکنجه باشی؟ ظالم در پاسخ گفت: تا دیشب در عذاب می سوختم و قبرم مملو از آتش بود، ولی از دیشب تاکنون عذاب بطور موقت از قبرستان برداشته شده. زیرا، حضرت سید الشهداء، علیه السلام، دیشب سه بار به دیدن یک بانوی محترم آمد! مرد عالم به جستجو و تحقیق درباره این بانو پرداخت، تا همسر او را پیدا کرد. از او پرسید: «همسر شما چه اعمال نیکی انجام می داد که امام حسین، علیه السلام، به دیدنش آمده است؟!» مرد مقداری از اعمال صالح همسرش را برشمرد که از جمله آنها این بود که او بر خواندن مداومت داشت. یک عمر زیارت عاشورا می خواند. با این سخن مرد عالم پی برد که چرا امام حسین (ع) در شب اول قبر به دیدن آن زن آمده بود. 📚 معاد در قرآن ص140 مظاهری ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓آیا میتوان کاری کرد امام زمان(عج) در هنگام مرگ به یاری ما بیاید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/video/187161 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: آرامش، نشانه خردمندى است السَّكينَةُ عُنوانُ العَقلِ غررالحكم حدیث785 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ چرا تنها یک خدا وجود دارد؟ 🔰 پاسخ: 💢 اگر دو خدا موجود باشد، یا هر دو قدرت برابر دارند؛ یا یكی قدرت بیشتری دارد؛ یا هر دو ضعیف و عاجزند. 👈 اگر هر دو عاجزند كه هیچ كدام خدا نیستند و اگر یكی قوی و دیگری ضعیف است، آن كه قوی تر است خدا بوده و دیگری مخلوق و محكوم حكم او، و اگر هر دو قدرت برابر داشته باشند، در آن صورت چرا یک خدا به تنهایی خلق و اداره عالم را بر عهده نگیرد. ❓چرا كه قدرت، ذاتا اقتضای غلبه دارد و محال است موجودی قادر باشد و طالب غلبه نباشد. ✍ ممکن است گفته شود که چرا آن دو با یکدیگر همکاری نکنند؟ 🔸 می‌گوییم: همکاری بین دو موجود، وقتی معنا دارد که هیچ کدام به تنهایی قدرت لازم برای اجرای کاری را نداشته باشند؛ یعنی همکاری ناشی از نیازمندی است. پس اگر این‌ها هر دو خدا بوده کمال و قدرت محض هستند، باید به تنهایی توان تدبیر عالم را داشته باشند و الّا عاجزند نه قادر. 🔹 از طرف دیگر مطلق بودن قدرت هر کدام از این دو خدای فرضی، ذاتاً اقتضا دارد که تمام مقدورات را خودش در اختیار گیرد و الّا قدرت مطلق نخواهند داشت. ✅ پس اگر دو خدا با قدرت مطلق موجود باشند، ذاتاً در مقابل هم قرار خواهند گرفت و اراده‌ هیچ کدام نافذ نخواهد شد؛ و این یعنی عجز. پس از فرض دو خدای قادر مطلق، لازم می آید که هر دو عاجز باشند. 📌 لذا در این برهان، دلیل، قدرت مطلق خداوند متعال است، یعنی چون خداوند متعال دارای قدرت مطلق است، باید خلقت تمام دنیا و اداره آن را خودش به تنهایی بر عهده بگیرد؛ چون قدرت تام است، پس چرا خدای دیگر را دفع نکند و خودش خلقت عالم و اداره آن را در دست گیرد؟ ____ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/7871 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰