💢مغز متفکر جامعه
🔸 مغز متفکر و نیروی محرکه فرهنگی و علمی جامعه، حوزه و دانشگاه هستند، به همین خاطر است که همواره مورد حمله و آماج توطئهها و تفرقه افکنیهای متعدد از طرف دشمن قرار دارند. از این رو باید همواره هوشیاری و تهذیب را در این دو قشر مورد توجه قرار داد و وحدت بین این دو قشر فرهنگی جامعه را حفظ کرد.
🔹به عنوان مثال حوزه و دانشگاه به خوبی میتوانند با وحدت و همدلی خود در برابر اغتشاشات بایستند و جامعه را از این فتنهای که به راه افتاده نجات داده و مدیریت فرهنگی بنمایند.
🔸 امام خمینی رحمهاللهعلیه بیان میکنند: «دانشگاه و حوزههای علمیه میتوانند به عنوان دو مرکز برای تمام ترقیات و تمام پیشرفتهای کشور باشند و همچنین میتوانند دو مرکز برای تمام انحرافات و انحطاطها باشند. از دانشگاه هست که اشخاص متفکر متعهد بیرون میآید، اگر دانشگاه به معنای واقعی دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد؛ یعنی در کنار تحصیلات متحقق در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشور از قِبَل آن میتواند به سعادت برسد و اگر حوزههای علمیه مهذب و متعهد باشند، یک کشور را میتوانند نجات دهند».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا درسته که آدمها تو اون دنیا دیگه نمیمیرن ؟؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال
❓اقسام توحید نظری را توضیح دهید؟
🔹توحید نظری یعنی اندیشه خداوند را یکی دانستن و باور داشتن. از این رو به طور مستقیم به وظايف عملی انسان در برابر خدا مرتبط نیست.
🔸توحيد نظری اقسامی دارد که به مهمترین آنها به صورت خلاصه میپردازیم:[1]
1️⃣توحید در ذات: الله یگانه موجودی است که وجودش را از کسی نگرفته و به تعبیر فلسفی، واجب الوجود است: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛[2] «بگو او خدای یگانه است».
2️⃣توحید در صفات: تمام صفات خداوند عین ذات اوست و در نتیجه هیچ یک از صفاتش از او جداییپذیر نیستند.
3️⃣توحید در خالقیت: خالق تمام موجودات عالم خداوند است و هیچ موجودی نیست که مخلوق او نباشد: «قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْء»؛[3] «بگو خدا خالق همه چيز است».
4️⃣توحید در ربوبیت تکوینی: تنها خداوند است که جهان را اداره میکند. هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند تصرفی در عالم بکند و هیچ اتفاقی در عالم نمیافتد، مگر اینکه خداوند نیز آن را اراده کرده باشد: «هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ»[4] «او پروردگار همه چيز است».
5️⃣توحید در ربوبیت تشریعی: تنها کسی که در عالم حق قانونگذاری دارد، خداوند است و هیچ کس بدون اجازه او نمیتواند مخلوقات خدا را امر و نهی کند: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول»؛[5] «و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد».
6️⃣توحید در الوهیت: تنها کسی که سزاوار پرستش است، خداوند متعال میباشد و غیر از او کسی شایسته پرستیده شدن نیست؛ زیرا وقتی اوست که ما را آفریده و کارهایمان را تدبیر میکند و نیازهایمان را پاسخ میگوید و هیچ کس بدون اذن او نمیتواند کاری انجام دهد، دلیلی وجود ندارد که دیگران را ستایش کرده و بپرستیم: «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»؛[6] «و خداى شما، خداوند يگانهاى است، كه غير از او معبودى نيست».
📝پینوشت:
[1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقى، معارف قرآن: خداشناسى، ص58.
[2]. توحید(112): 1.
[3]. رعد(13): 16.
[4]. انعام(6): 164.
[5]. آلعمران(3): 132.
[6]. بقره(2): 163.
📎 #ایران_مقتدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی حوزه در کلام امام رحمةاللهعلیه
🔸مسأله فرهنگ در جامعه یک امر خیلی مهمی است و رسالت آن بر عهده افراد خاصی میباشد. یکی از این مجموعهها حوزههای علمیه هستند. در این راستا امام خمینی رحمهاللهعلیه به عنوان یک طلبه و مرجع تقلید، رسالت مهم خود و حوزویان را در تداوم و ادامه راه رسالت پیامبران و امامان معصوم علیهمالسلام میدیدند و در رابطه با رسالت روحانیت فرمودند:
⏫1️⃣. «روحانیون مظهر اسلامند، اینها مبین قرآنند، اینها مظهر نبی اکرمند».
2️⃣. «روحانیین که مربی انسانها هستند، به جای انبیاء نشستهاند، مبعوث از طرف انبیاء هستند».
3️⃣. «آقایان علمای اعلام مسئولیتشان زیاد است. چنانچه شغلشان از همه شریفتر است. شغل، شغل انبیاء است و مسئولیت، مسئولیت انبیاء».
📎 #کلام_عقاید
📎 #ایران_مقتدر
📎 #ایران_فاطمی
🔰 @p_eteghadi 🔰
92K
⭕️ سوال
❓چرا خداوند در برخی آیات قرآن میفرماید ما خلق کردیم و خود را، ما خطاب میکند. خدا که یکی است؟
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
💢 آنجا که واسطهها در کار هستند مثلا فرشتهها در کار دخالت دارند، لفظ جمع میآید.
آنجا که خود خدا تنها است و واسطهای در کار نیست مثل دعا، لفظ مفرد میآید.
گاهی هم ممکن است بهخاطر اعتبارِ اهمیت آن چیز باشد، مثل « انا اعطیناک الکوثر»؛ "کوثر" اینقدر مهم است که لفظ باید جمع بیاید. اما غالبا همان اولی است.
💠 مثلا « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ »؛ [جمع آمده] چون با فرشتهها است.
« و اذا سألک عبادی عنّی فانّی قریبٌ اجیب»؛ [مفرد آمده] چون [فقط] خودش است.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #ایران_مقتدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
⁉️ آیا زمین گنجایش زمان رجعت را دارد با توجه به اینکه خیلیها به دنیا برمیگردند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
࿐᪥💞•᪥࿐
📖 #حدیث_روز
💠 امیرالمومنین امام علی « علیهم السلام »⇩:
↫✙ ☜ ✨چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند :
❶⇦مال برای خرج ڪردن در
احتياجات زندگے نه براۍ نگهدارے
❷⇦علم برای عمل ڪردن به آن
نه جدال و ڪشمڪش و بحث
❸⇦انسان برای بندگۍ و اطاعٺ
از خدا نه خوشگذرانۍ و معصيٺ
❹⇦دنيا برای جمع آورۍ توشه آخرٺ
نه غفلت از آخرٺ و آباد ساختن دنيا
📚{ نصايح صفحه 179}
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_نگاشت | شفاعت کبری
🔻 امام باقر علیهالسّلام میفرمایند:
در صحرای محشر، خداوند به حضرت فاطمه علیهاالسّلام خطاب میکند که وارد بهشت شو! پس زمانیکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها به درِ جنّت نزدیک میشود، پشت سرش را مینگرد و میفرماید: «دوست دارم که در چنین روزی، قدر و منزلت من دانسته شود».
🔸 از جانب خدا خطاب میرسد: «ای دختر حبیب من! برگرد و هرکه از محبّین و دوستداران خود و فرزندانت را که میخواهی، به بهشت ببر».
🔹 هنگامىكه حضرت فاطمه علیهاالسّلام با شيعيانش بر در بهشت مىرسند، خطاب به خداوند میگویند: «ما نیز دوست داريم که در چنين روزى، قدر و منزلت ما شناخته شود».
🔸 خدا مىفرمايد: «پس باز گرديد و هرکه شما را به خاطر دوستى فاطمه سلاماللهعلیها دوست مىداشته و براى محبّت فاطمه سلاماللهعلیها شما را اطعام كرده و يا پوشانيده و يا جرعهاى آب به شما داده و يا در غياب شما از شما دفاع و حمايت كرده، دستش را بگيريد و داخل بهشت نماييد».
📚 بحار الأنوار، ج 43، ص 64.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه (س) در زمین، منصوره در آسمان
🔸 خلقت نوری فاطمه را پیامبر اینگونه بیان کرده است: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ»؛ «نور فاطمه سلاماللهعلیها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد». اندیشمندان جهان از درک این حقیقت که خدا فاطمه را از نور خود آفرید، متحیر مانده و انگشت ابهام به دهان گرفتهاند. این نور فاطمه است که در سایه عرش الهی با تسبيح، تقديس، تهليل و تحميد پروردگار ارتزاق میکرد.
🔹آن هنگام که اراده الهی بر انتقال نور فاطمه قرار گرفت، آن را با تحفهای(سیب) از بهشت به نزد پیامبر فرستاد. هنگامى كه پیامبر آن تحفه را گشود، نورى از آن ساطع گرديد که عظمت آن نور بر نبی مکرم اسلام اثر گذاشت و در این هنگام بود که جبرئیل امین نازل شد و خطاب به پیامبر صلیاللهعلیهوآله گفت: «لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ»؛ «نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين فاطمه خواهد بود».
🔸رسول گرامی اسلام با شنیدن سخن جبرئیل چنین سوال کرد: «لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه سلاماللهعلیها است؟»
🔸جبرئیل اینگونه پاسخ داد: «در زمين فاطمه سلاماللهعلیها ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مىدهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا- وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»؛ «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود میشوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند»، و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه سلاماللهعلیها براى شيعيان و دوستدارانش میباشد»
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📖 #برگی_از_کتاب |
📗تفسیر روایی جامع
🔸گسترۀ روایات تفسیری :
▫️ از مجموع روایات تفسیریِ امامیه، آمار دقیقی در دست نداریم؛ امّا شمار روایات تفسیریِ موجود در جوامع تفسیر روایی مانند البرهان تألیف بحرانی، و نور الثقلین نوشتۀ حُوَیزی، نشان میدهد که بیش از ده هزار روایت تفسیری و ناظر به قرآن، از اهل بیت علیهم السّلام در دست است.
بیشترِ این روایات ـ همانند دیگر روایات شیعی ـ از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است.
❖ با وجود این حجم عظیم، نه میتوانیم و نه روا است که چشم بر این میراث سترگ بپوشیم و به بهانۀ وجود برخی اخبار ساختگی و یا دیگر آسیبهای عارض شده، این منابع پرارزش را در فرایند تفسیر دخالت ندهیم؛
به ویژه اگر در نظر آوریم که اهل بیت علیهم السّلام تنها مفسّران راسخ قرآن هستند که فهمشان از قرآن، برگرفته از علم اعطاییِ الهی است و نه از پیِ قیل و قالهای مدرسهای و برداشتهای فردی و یا دریافتهای ظنّی و متّکی به رأی شخصی.
🚩 نا گفته نمانَد که بسی محتمل است بسیاری دیگر از روایات تفسیریِ اهل بیت علیهم السّلام به دست ما نرسیده باشد و یا به این دلیل که مستقیماً ناظر به قرآن نبوده، از دید گردآوران روایات تفسیری پنهان مانده باشد.
بررسی و مطالعۀ این اندوختۀ ارزشمند نشان میدهد که همۀ روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آنها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست.
❀️ توضیح اینکه:
برخی از روایات تفسیری، به گونۀ مستقیم و صریح ناظر به قرآناند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه میپردازد.
کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونۀ غیر مستقیم ناظر به قرآناند که شناسایی و به دست آوردن آنها، از عهدۀ روشهای موجود و افراد معمولی فراتر است.
📚#عبدالهادی_مسعودی ، تفسیر روایی جامع ، ص ۲۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پیرزن دانا
🔹از بهترین راههای شناخت خدا توجه به نشونهها و آفریدههای این جهانه.
🔸گردش روز و شب، حرکت باد، تغییر منظم فصلها، باریدن برف و بارون و خلاصه هر اتفاقی که توی این دنیا میافته، نشونه روشنی از اینه که این جهان خدایی داره که اون رو اداره میکنه.
🌸پیرزنی زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله با پشم گوسفند نخ میریسید. پیامبر که داشتن از کنار او رد میشدن، بهش گفتن: تو چطوری خدا رو شناختی؟
🍃 پیرزن برای لحظهای چرخ نخریسیش رو نگه داشت و گفت: تا من این چرخ رو نچرخونم، اون حرکت نمیکنه و کاری انجام نمیشه. این دنیا هم مثل این چرخه؛ حتماً این جهان هم چرخانندهای داره که داره اموراتش رو میچرخونه.
✅پیامبر از این جواب خیلی خوششون اومد و به یارانشون گفتن: دینداری و شناخت خدا رو از این پیرزن یاد بگیرید.[1]
💥بنابراین وقتی یه چرخ نخریسی برای کار کردن چرخانندهای داره، حتماً آسمون و زمین به این بزرگی هم نیاز به آفریننده و گردونندهای داره.
پینوشت:
[1]. بحارالانوار، ج69، ص135.
🕋 شاخصه: کمک به دیگران
🔰 @p_eteghadi 🔰