eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸 مبادا از كسانى باشى كه بر بندگان از گناهانشان مى‌ترسند و خود را از عقوبت گناه خويش، ايمن مى‌بينند، كه بهشت خداى ـ تبارك و تعالى ـ را با فريب نمى‌توان از او رُبود و آنچه نزد اوست، جز با اطاعتش به دست نمى‌آيد، إن شاء اللّه. ▫️ إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم، ويَأمَنُ العُقوبَةَ مِن ذَنبِهِ ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا يُخدَعُ عَن جَنَّتِهِ، ولا يُنالُ ما عِندَهُ إلاّ بِطاعَتِهِ إن شاءَ اللّهُ. 📚 تحف العقول: ص۲۴۰ علیه السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 ظاهر شدن جبرئیل بر مریم؛ آیه می فرماید: مـريـم حجابی ميان خود و ديگران افكند تا خلوتگاه او از هر نظر كامل شود. خداوند ادامه می دهد که : در ايـن هـنـگـام مـا روح خـود (يـكـى از فـرشتگان بزرگ ) را به سوى او فرستاديم و او در شكل انسان كامل بى عيب و نقص و خوش قيافه اى بر مريم ظاهر شد. از آیه استفاده می شود که موجودات مجردی مانند فرشتگان الهی که ماده نیستند، هم می توانند قابل مشاهده شوند. تمثل یابند. یعنی دارای تصویری باشند، فاقد ابعاد مادی! 🔷 آیه روز: فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا ( مریم / آیه 17 ) 🔶 ترجمه: و حجابي ميان خود و آنها افكند (تا خلوتگاهش از هر نظر براي عبادت آماده باشد) در اين هنگام ما روح خود را به سوي او فرستاديم و او در شكل انساني بي عيب و نقص بر مريم ظاهر شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢شروع سال قمری محرم یا ربیع💢 چرا به جای هجرت پیامبر به مدینه، واقعه عاشورا به عنوان مبدأ تاریخ اسلام در نظر گرفته شده است؟ ✅برای رسیدن به پاسخ ‌تان، لطفا به نکات زیر توجه فرمایید: الف) در عصر جاهلی اعراب وقایع مهم را مبدأ تاریخ خود قرار می‌دادند. و این مبدا مرتب در حال تغییر و درگوگونی بود. (زیرا واقعه‌ای که برای یک قوم و قبیله مهم بود برای قبیله دیگر هیچگونه اهمیتی نداشت و آن‌ها واقعه دیگری را مبدا تاریخ خود قرار می‌دادند اما وجه اشتراک آن‌ها موقت و دائمی نبودن تمام آن‌‌ها بود). از جمله وقایع مهم دوران جاهلیت که مبدا تاریخ قرار گرفته بود: روز جبله،‌ کلاب اول،‌ کلاب دوم، درگذشت «عبدالمطلب» و یا «حمله ابرهه به کعبه» که «عام الفیل» نامیده شد،را می‌توان نام برد. ب) در عصر جاهلی ماه محرم نخستین ماه سال بود (و سال جدید نزد آنان با شروع ماه محرم آغاز می‌گردید). ج) با هجرت پیامبر (ص) (و یا به تعبیر سیره نویسان و مورخین اسلامی ترک دیار شرکت و آغاز نصرت اسلام،) که در ماه ربیع‌الاول اتفاق افتاد، این حادثه تاریخی و این ماه مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. بنابراین از همان سالِ نخستینِ هجرت این واقعه مبدأ تقویم مسلمانان گردید. در ابتدا این تقویم به صورت ماه شماری بود به این معنا که می‌گفتند: «فلان واقعه، چهل و نه ماه پس از هجرت بوقوع پیوست». شیوه تاریخ گذاری بر اساس «شمارش ماه‌ها» قبل از هجرت حضرت محمد(ص) سابقه نداشته و پس از هجرت نیز دیری نپاییده و در سال‌های پنجم و ششم هجری یا کمی دیرتر به تدریج منسوخ شد و تا حدودی جای خود را به شیوه تاریخ نگاری بر اساس: «سال شماری» داد اما بدلیل آنکه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گرفت این شیوه نیز داشت به دست فراموشی سپرده می‌شد. گسترش اسلام به مناطق امپراطوری ایران و روم، و بستن پیمان‌های متعدد نظیر صلح، خراج،‌ جزیه و ... نیاز به تاریخی دقیق را مورد توجه قرار داد. این مسائل «عمر بن خرطاب» را بر آن داشت برای رسمیت بخشیدن به تاریخی منظم و دقیق جلسه‌ای مشورتی برگزار نماید. به نوشته «طبری» تاریخ نویس مشهور جهان اسلام: «عمر بن خطاب اصحاب پیامبر را گردهم آورد و گفت: مبدأ تاریخ را چه روزی قرار دهیم؟ امیرمومنان علی بن‌ابی‌طالب(ع) فرمود: مبدأ تاریخ مسلمانان را باید از روزی قرار داد که پیامبر مهاجرت کرد و سرزمین شرک را ترک نمود». پیشنهاد امام این بود که که ماه ربیع‌الاول به عنوان مبدا تقویم و روز اول ربیع‌الاول یعنی همان روزی که حضرت محمد (ص) از مکه خارج شدند به عنوان اولین روز تقویم رسمیت یابد. اصل پیشنهاد که: «تقویم مسلمانان هجری، یعنی بر اساس هجرت باشد» باشد مورد قبول همگان واقع می‌شود اما عمر بن خطاب بر اساس «رسوم عهد جاهلیت» مبدأ تاریخ را محرم همان سالی قرار می‌دهد که پیامبر در آن سال هجرت فرمودند که از لحاط زمانی دو ماه و دوازده روز زودتر از رسیدن پیامبر به مدینه بود. نتیجه: مبدا تاریخ مسلمانان هجری یعنی هجرت پیامبر از مکه به مدینه است. تاریخ ایرانیان «هجری شمسی» و بر اساسِ یک‌دور گردش زمین به دور خورشید (شمسی) می‌باشد. تاریخ اعراب «هجری قمری» و بر اساس یک‌دور گردش ماه به دور زمین (قمری) می‌باشد. عمر بن خطاب مبدا تاریخ را از «ربیع‌الاول» (که ماه هجرت پیامبر از مکه به مدینه بود و در زمان خود آن حضرت هم به آن عمل می‌شد،) به «محرم» که رسمِ عصر جاهلیت بود، تغییر داد. تذکر یک نکته قابل توجه: منجمین بر اساس طول متوسط دَوَران ظاهری ماه به دور زمین، یک ماه قمری را ۲۹ روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۸/۲ ثانیه و طول متوسط ۱۲ ماه قمری را ۳۶۷۰۵/۳۵۴ روز محاسبه می‌نمایند در نتیجه هر ۳۳ سال شمسی برابر با ۳۴ سال قمری می‌شود. ------------------------------------------ 📚محمد بن جریر طبرى (م ۳۱۰)، تاریخ طبرى ، ترجمه: ابو القاسم پاینده، تهران، اساطیر، چ پنجم، ۱۳۷۵ش، ج۱، ص۱۳۵. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢محرم چه ماهی است؟💢 محرم الحرام ماه اول از سال قمری است. در این ماه ابتدا به جنگ حرام بوده و حتی جاهلیت عصر رسول ص؛هم متعهد و پایبند به آن بودند. در این ماه در سال 61 ق ؛امام حسین ع به کربلا رسیده و طی درگیری هایی که با لشکر یزید؛داشتند روز دهم (عاشورا)به شهادت رسیدند. بهتر است؛توضیف این جریان را از زبان امام رضا ع بخوانیم: 🔴ريان بن شبيب گويد روز اول ماه محرم خدمت حضرت رضا رسيدم بمن فرمود: اى پسر شبيب به راستى محرم همان ماهى است كه اهل جاهليت در زمان گذشته ظلم‏ و قتال را بخاطر احترامش در آن حرام مى‏دانستند و اين امت حرمت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيغمبرش را در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را اسير كردند و اموال‏ش را غارت كردند خدا هرگز اين گناه آنها را نيامرزد. اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه خواهى كرد براى حسين (ع) گريه كن كه چون گوسفند سرش را بريدند و هجده كس از خاندانش با او كشته شد كه روى زمين مانندى نداشتند و آسمانهاى هفت‏گانه و زمين براى كشتن او گريستند و چهار هزار فرشته براى ياريش بزمين آمدند و ديدند كشته شده و بر سر قبرش ژوليده و خاك آلود باشند تا قائم (ع) ظهور كند و ياريش كند و شعار آنها يا لثارات الحسين است اى پسر شبيب پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين (ع) كشته شد آسمان خون و خاك سرخ باريد... 📚الأمالي (للصدوق) ص129 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب تاریخ سیدالشهداء علیه‌السلام ✏️اثر: عباس صفایی‌حایری ▪️کتاب تاریخ سید‌الشهداء علیه‌السلام با نگاهی تاریخی به این بازه‌ زمانی نگریسته و با قلمی روان و فصل‌بندی مناسب، نمایی روشن از این حادثه ارائه کرده است. این نوشتار علاوه بر تحلیل خوب زمینه‌های عاشورا، از برخی حیله‌گری‌های خلفای وقت و دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام پرده برداشته و نگاهی نو به روش مطالعه تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام مخصوصا تاریخ کربلا ارائه کرده است. ❗️به عقیده‌ مولف، تاریخ امام حسین علیه‌السلام تاریخی مجهول و از تاریک‌ترین ادوار بوده طوری که آن زمان را‌، عصری سراسر حق‌ستیز دانسته که دشمنان به جعل اکاذیب و نشر احادیث باطل پرداخته‌اند. این عصر از منظر کتاب به دلیل هجمه‌ سنگین تبلیغاتی بنی امیه و تقیه‌ شدید پیروان امام ناگفته‌هایی دارد و سِرّ مخفی شدن فضائل امام حسین نیز در همین نکته بوده، لذا این موضوع، نیازمند دقت و موشکافی فراوان است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⚪️ اهمیت معرفت اهل بیت سلام الله علیهم 💠 وَبَيۡنَهُمَا حِجَابٞۚ وَعَلَى ٱلۡأَعۡرَافِ رِجَالٞ يَعۡرِفُونَ كُلَّۢا بِسِيمَىٰهُمۡۚ وَنَادَوۡاْ أَصۡحَٰبَ ٱلۡجَنَّةِ أَن سَلَٰمٌ عَلَيۡكُمۡۚ لَمۡ يَدۡخُلُوهَا وَهُمۡ يَطۡمَعُونَ (سوره مبارکه اعراف آیه 46) 🔹 و ميان آن دو [گروه بهشتيان و دوزخيان] حائلى است، و بر بلنداى آن مردانى [با مقام و منزلت اند] كه هر كدام از دو گروه را به نشانه هايشان مى شناسند، و بهشتيان را كه وارد بهشت نشده اند، ولى ورود به آن را اميد دارند، آواز مى دهند كه: درود بر شما 💠 عَنْ أَبِي ذَرٍّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ: سَأَلْتُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ عَلَى اَلْأَعْرٰافِ رِجٰالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمٰاهُمْ قَالَ هُمُ اَلْأَئِمَّةُ بَعْدِي عَلِيٌّ وَ سِبْطَايَ وَ تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ اَلْحُسَيْنِ هُمْ رِجَالُ اَلْأَعْرَافِ لاَ يَدْخُلُ اَلْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ يَعْرِفُهُمْ وَ يَعْرِفُونَهُ وَ لاَ يَدْخُلُ اَلنَّارَ إِلاَّ مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ يُنْكِرُونَهُ لاَ يُعْرَفُ اَللَّهُ إِلاَّ بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِهِمْ. (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۴۸ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۳۵۱/ کفایهًْ الأثر، ص۱۹۴/ الصراط المستقیم، ج۲، ص۱۲۲/ المناقب، ج۱، ص۲۹۶ ) 🔵 ابوذر غفاری نقل میکند از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شنیدم که فرمودند: 🔹 از پدرم حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در مورد این آیه شریفه سؤال کردم (وَ عَلَى اَلْأَعْرٰافِ رِجٰالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمٰاهُمْ) 🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: مردان اعراف امامان پس از من هستند: حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه و دو سبط من (حضرت امام حسن مجتبی و حضرت اباعبدالله الحسین سلام الله علیهما) و نُه تن دیگر از صُلب حسین سلام الله علیه 🔹 کسی وارد بهشت نمی شود مگر اینکه آن ها را بشناسد و آن ها نیز او را بشناسند. و کسی به جهنّم نمی رود مگر آنانی که ایشان را انکار کند و نیز او را انکار نمایند، خدا را جز با شناخت و معرفت اهل بیت سلام الله علیهم نمی توان شناخت. 🔰 @p_eteghadi 🔰
  ✍ سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، 💠 فرمود: در هر ماه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر سال زیارت می کنید؟ 💢 عرض کردم: گاهی زیارت می کنیم. فرمود: ای سدیر، چقدر به حسین علیه السّلام جفا می‏کنید! آیا نمی دانی خداوند دو میلیون فرشته ژولیده موی و خاک آلود دارد که به طور مداوم بر حسین بن علی علیه السلام گریه میکنند و قبر او را زیارت می کنند و خسته نمی شوند؟ ✍ ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ 🔸 عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». 🔰 اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می شود و هر زیارت معادل یک حجّ و یک عمره می باشد. سدیر گفت: گاهی می شد که در یک ماه بیش از بیست بار این کار را انجام می دادم. 📚 کافی، ج 4، ص 589 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت 📌 مهدویت در زیارت عاشورا 🔹 زیارت عاشورا از مشهورترین زیارات امام حسین علیه السلام است که نه تنها از امامان معصوم؛ بلکه از جانب ذات مقدس الهی نقل شده است. 🔸 این زیارت مشتمل بر معارف متنوع اسلامی از جمله تبرّی، تولی، دعا و... بوده و در چند فراز از این زیارت، سخن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به میان آمده است: 1️⃣ در فراز اول، از پروردگار عالم اینگونه درخواست می‌کنیم: «فَاَسْئَلُ اللَّهَ الَّذی اَکْرَمَ مَقامَکَ وَ اَکْرَمَنی بِکَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ اِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ؛ پس می خواهم از آن خدائی که گرامی داشت مقام تو را و گرامی داشت مرا بخاطر تو که روزیم گرداند خونخواهی تو را در رکاب آن امام یاری شده از خاندان محمد صلی اللّه علیه و آله.» 2️⃣ در فراز دوم چنین آمده است: «وَ أَنْ يرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِي مَعَ إِمَامٍ هُدًي ظَاهِرٍنَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم؛ و به من روزی نماید که در رکاب امام هدایت یافته آشکار و گویا به حق، از شما به خونخواهی برخیزم.» 💠 در این فراز خونخواهی در معیت امام زمان عجّل الله تعالی فرجه به عنوان یک رزق مهم مطرح می‌شود. خداوند متعال در این جملات، امام زمان را با سه ویژگی مهم توصیف کرده است: الف- امامی هدایت کننده که به‌ سوی حق هدايت می‌کند. ب- امامی که حق را ظاهر مي‌کند. ج- امامی که کلام و سخن او حق است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓چه کنیم که قلبمان برای اشک بر امام حسین علیه السلام اقبال داشته باشه و عاقبت بخیر شویم؟ 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
251.5K
⭕️ سوال ⁉️ می گویند حرف حق را باید گفت آیا این سخن درسته یا نه؟ «یک شخصی بود پشت سر امام جمعه عیب را می گفت و گفتم غیبت مکن در جواب گفت که باید حق را گفت» 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه السلام ▪ مِن دَلائِلِ العالِمِ انتِقادُهُ لِحَديثِهِ وعِلمُهُ بِحَقائِقِ فُنُونِ النَّظَرِ؛ ▪ از نشانه هاى دانا ، نقّادى (و بررسى) گفتار خود و آگاهى او از حقايق فنون رأى (و نظر) است. ▫ گزیده تحف العقول، ص ٣٨ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ثواب گریه💢 ثواب گریه بر امام حسین علیه السلام بخشش همه گناهان است؟ اینکه گریه بر امام حسین ع ثواب بسیار زیادی دارد غیر قابل انکار است و بلاکلام می باشد. اما اینکه ما گریه بر ایشان را تمام مطلب بدانیم و واژه نجاه الامه بکار ببریم طوری که مخاطب تصور نماید طول سال هر واجبی را ترک کند و هر گناه کبیره ای را مرتکب شود و دهه محرم با چند قطره اشک ؛همه را پاک خواهد نمود ؛ تصور کاملا اشتباه و بدون وجه و دلیل می باشد.وسر از اندیشه تفدیه مسیحیت در می آورد که مسیح به صلیب کشیده شد تا بهشت مسیحیان را تضمین نماید. این تحلیل با هیچ یک از اصول و مبانى مسلّم دینى سازگار نیست. همچنین، با نص صریح قرآن در تشریح احکام منافات دارد وآنها را بی اثر و لغو میکند. و هم با سیره و آموزه اهل بیت ع در تضاد است. «يَا جَابِرُ بَلِّغْ شِيعَتِي عَنِّي السَّلَامَ وَ أَعْلِمْهُمْ أَنَّهُ لَا قَرَابَةَ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا يُتَقَرَّبُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ لَهُ يَا جَابِرُ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ أَحَبَّنَا فَهُوَ وَلِيُّنَا وَ مَنْ عَصَى اللَّهَ لَمْ يَنْفَعْهُ حُبُّنَا ؛ بحار الانوار ج 68 ، ص 179. اى جابر! سلام مرا به شیعیان برسان و به آنها اعلام کن که هیچ گونه قرابت و خویشاوندى بین ما و خدا نیست . فقط با طاعت و بندگى به درگاه الهى تقرب جسته مىشود. اى جابر! هرکس اطاعت خدا را کند و - همراه آن - به ما محبت ورزد ، دوست ما است . هر کس معصیت خدا را کند ، تنها محبت ما برایش سودی ندارد». حضرت على علیه السلام مىفرمایند: «أَنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَعِي عِتْرَتِي عَلَى الْحَوْضِ فَمَنْ أَرَادَنَا فَلْيَأْخُذْ بِقَوْلِنَا وَ لْيَعْمَلْ بِعَمَلِنَا ؛ بحار الانوار ، ج 10 ، ص 102. من با رسول الله (ص) هستم و در حالى که عترت با من هستند بر حوض [کوثر ]اشراف داریم. پس هر کس ما را مىخواهد، هم باید گفتار ما را بگیرد و هم عمل ما را عمل کند...». بنا بر این این حب اهل بیت (ع) باید در عمل نیز خود را نشان بدهد. اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا، ونیز ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان امام حسین ع است. هم چنین نشانه پیوند قلبی با اهل بیت و سیدالشّهدا (ع) است. ونیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار است. پس گریه حقیقی اتصال شخص را با حضرت بیشتر میکند و موجب معیت با ایشان خواهد شد.چطور ممکن است بر حسین ع بگرییم و در لشکر یزید باشیم؟! در کربلا دشمنان نیز بر حضرت گریستند ولی فائده ای خواهد داشت؟!! بحار الانوارج45ص59 در نتیجه مساله واضح شد که گریه کسی اثر تمام و کمال خواهد داشت که در خیمه حضرت باشد نه در لشکر دشمن حضرت یزید.... ما باید گریه کنندگان اهل بیت ع را از کارهای زشتشان بازداریم نه که بگوییم کار زشت میکنی گریه نکن.... 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘 اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا 🔹 چاپ هشتم کتاب «اصحاب امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا» اثر حجت الاسلام والمسلمین سید اصغر ناظم زاده قمی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۸۸ صفحه روانه بازار نشر شد. 🔹شهدای کربلا در حقیقت به چهار دسته تقسیم می شوند: شهدای که پیش از واقعه عاشورا و حضور امام حسین(ع) به سرزمین کربلا جان خود را فدای جانان کردند؛ مانند مسلم بن عقیل. دسته دیگر شهدایی بودند که بعد از واقعه عاشورا به دست جلادان حکومت اموی بدون هیچ جرم و گناه به شهادت رسیدند مانند طفلان مسلم . برخی نیز در عصر عاشورا و پس از پایان حادثه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) شهید شدند، مانند هفهاف بن مهند راسبی. و دسته چهارم، شهدایی بودند که در رکاب امام حسین(ع) در حضور آن امام دسته جمعی شهید شدند. 🔹در این کتاب، نام افرادی را یادآور می شویم که در کربلا حضور داشتند و در روز عاشورا در نبرد با سپاه عمربن سعد جنگیدند اما از قضای روزگار به شهادت نرسیدند و در حال جان دادن بودند ولی به اسارت درآمدند مانند حسن بن حسن (معروف به حسن مثنّی فرزند امام حسن مجتبی(ع)). 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مقصود قیام ▫️ هر مشكلی كه در جوامع گذشته و حال بود یا در جوامع بعدی هست، در اثر فقدان و نبود است. جامعه را این دو بال هدایت می ‌كند و جامعه را این دو بال به مقصد می ‌رساند و جامعه با این دو بال می ‌تواند مقصود را در مقصد مشاهده كند تا به كمال برسد. ▫️ سالار شهیدان(صلوات الله و سلامه علیه) در بسیاری از زیارت‌ها به اوصافی ستوده شد كه نهضت آن حضرت را تبیین و تشریح می‌ كند؛ گفته شد او » است, او «طاهر» است, او دعوت‌ كننده به «حكمت» و «موعظه حسنه» است; یعنی نهضت او در همین راستا صورت پذیرفت و ـ ان‌ شاء الله ـ انجام می ‌گیرد و حامیان و عزاداران آن نهضت اگر عقل ‌مدار و عدل ‌مدار نباشند، از عزای آن حضرت آن‌چنان كه باید طَرْفی نمی‌ بندند. ▫️ وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏ وَ مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیرْحَلْ مَعَنَا»؛ در آن خطبه معروفی كه در مكه ایراد كردند، فرمودند هر كسی حاضر است خون جگرش را خون قلبش را در راه ما بریزد و «مُوَطِّناً عَلَی لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ» باشد یعنی بفهمد که وطن او لقاء الله است نه شرقی است و نه غربی، عازم كربلا شود. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قاصدک
زن نیسی اگه ماه مُحرم واسه یه خیاطی دربدر افتاده باشی تو خیابونا!😏 بیا اینجا خودت بدوز☺️👇 دوخت چادر عـــــــــربی و شالدار با فنِ کله قندی کردن پارچه😍 دوخت ۱۰ مدل مقنعه چیندار ،کراواتی، چونه دار دوخت تور و یراق به سر آستین و روسری بدون جمعشدنِ پارچه☺️ چند مدلم روش دوخت بدون الگو انداختن گذاشتم براتون😍N👇 https://eitaa.com/joinchat/992018610C9e89cb3e2f آموزشهاآنلاین وشوهرپسندبدون بیرون رفتن😅
. ⁉️ 💠 مفهوم تعبیر "ثاراللّه" در زیارات امام حسین(ع) چیست؟ ✍️ پاسخ : ثار در اصل «ثأر» بوده و همزه به الف تخفیف یافته است. این واژه مصدر و به معنای انتقام و خونخواهی کردن(طلب‌ خون مقتول) و خون است. در اینجا در معنای اسم مفعولی به کار رفته است. و به این معناست که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت. 🔸 در برخی از روایات، پس از اشاره به اینکه امام حسین «ثارالله فی الارض» است، خداوند منتقم خون او معرفی شده است که انسان‌ها را به خونخواهی وی دعوت می‌کند. ▫️ به گفته علامه مجلسی، منظور از ثارالله آن است که خودِ امام حسین در دوران رجعت، انتقام خون خود و خاندانش را خواهد گرفت. 🔻 در بیان معنای ثارالله،‌ در کتاب شِفاء الصُدور، پنج احتمال مطرح شده و هر کدام تفسیر خاص خود را دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ برخی جاهلان یا مغرضان، برای منحرف کردن قیام اباعبدالله الحسین(ع) گفته‌اند: حضرت قیام نکرد، بلکه هدف او تنها بیعت نکردن با یزید(لعنه‌الله‌علیه) بود و تنها می‌خواست فرار کند، ولی متاسفانه در کربلا گرفتار شد، لذا هدفش قیام نبود. 🔰پاسخ: 1⃣ اولا این قول صرفا یک تحلیل است و هیچ مدرکی و مستندی تاریخی یا روایی ندارد؛ دوما نقدهای متعددی بر آن وارد است: 2⃣. این مطلب مخالف سخنان خود حضرت است، حضرت قبل از خارج شدن از مدینه فرمودند: «إنّي لم أخرج أشرا، و لا بطرا، و لا مفسدا، و لا ظالما...؛ من از سر شادى و سرمستى و تباه‌‌كارى و ستم‌گرى قيام نكردم، بلكه برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، و اكنون مى‏‌خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم، و بر روش جدم و پدرم على بن ابى طالب راه بروم... .» 🔶 در این روایت کلمه «اخرج» آمده که دال بر خروج و قیام است و هرگز صحبت از فرار و عدم بیعت نیست، و خروج بر کسی به معنای قیام و اعلام جنگ با اوست. 3⃣. اگر هدف حضرت فرار بود، چرا کوفیان برای او نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند و با ایشان بیعت کردند و از ایشان خواستند تا قیام کند، ایشان می‌توانست در پاسخ نامه‌ها و بزرگان کوفه که ایشان را دعوت کرده بودند بفرماید: نه من اهل قیام نیستم و سکوت اختیار کند. 4⃣. در بین راه و قبل از رسیدن به سرزمین کربلا خبر شهادت مسلم و پیمان شکنی کوفیان به حضرت رسید، با این حال اگر هدف حضرت تنها فرار از بیعت بود، به هیچ وجه عاقلانه نبود که به حرکت خود ادامه دهد و می‌بایست برگردد و به سمت جاهای امن فرار کند. 5⃣. اگر هدف فقط فرار از بیعت بود، اصلا عاقلانه نبود که خانواده و اهل بیت خود را همراه خود ببرد، حضرت می‌توانست خودش به تنهایی و کاملا مخفیانه و با چهره‌ای مبدل از مدینه خارج شود و به مکانی نامعلوم بگریزد تا از سپاهیان خلیفه در امان باشد. 6⃣. حضرت برای اکثر بزرگان شیعه و اهل سنت نامه نوشت و آن‌ها را به بیعت با خود و قیام علیه یزید(لعنه‌الله‌علیه) دعوت کرد، و بسیاری از آنان به نامه حضرت پاسخ دادند. 💠 حال اگر هدف تنها عدم بیعت بود، معنا نداشت برای بزرگان اقوام مختلف نامه بنویسد و آن‌ها به قیام و بیعت با خود دعوت کند. ________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/126124 📎 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📗 | 📖 واقعه عاشورا در منابع کهن ▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه 🔸 ماجرای عاشورا در کتاب های فراوان آمده است اما آنچه در شش منبع آمده، به دلیل قدمت، اعتبار نسبی، جامعیت و نیز پیوستگی روایت، از گذشته تا امروز، به گستردگی مورد استناد قرار گرفته اند. اینها عبارتند از: • تاریخ طبری، • ارشاد مفید، • فتوح ابن اعثم، • لهوف سید بن طاووس، • امالی صدوق، • مقاتل الطالبیین ابوالفرج. 🔰 نکته برخى از مطالبى كه در اين مقتل ها آمده اند، به خاطر اشكال محتوايى يا كم فايده بودن، در متن دانش نامه امام حسین علیه السلام، استفاده نشده، و يا مورد نقد، واقع شده اند. از اين رو، عرضه متن كامل آنها در اين جا، تنها به جهت فوايدى است كه در ارائه متن كامل و پيوسته وجود دارد و هرگز به معناى تأييد همه مطالب آنها نيست، 📝 به کوشش جمعی از پژوهشگران، قم، دارالحدیث، چاپ اول،‌ ۱۳۹۵،‌ ۱۰۲۹صفحه،‌ وزیری 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ 🏴4 اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا: ✍استاد مرتضی مطهری 👈اشتباه اول: اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است. اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است. 👈اشتباه دوم: باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است. در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است. شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.» 👈اشتباه سوم: یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است. اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری) 👈اشتباه چهارم: مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو. 📚منبع: حماسه حسینی، جلد۱، استاد شهید مرتضی مطهری ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
12.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ میگن اگه امام حسین علیه السلام قدرت داشتن خودشان را نجات می دادند نه این که شما دعا می کنید و حاجت می خواهید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا همان گونه که امام حسین علیه السلام با عمر سعد مذاکره کردند اگر با یزید هم مذاکره می کردند مسیر اسلام تغییر نمی کرد و خانواده خود را نجات نمی دادند؟.mp3
17.13M
⭕️ سوال: ⁉️ آیا اگر امام حسین علیه السلام با یزید مذاکره می کردند مسیر اسلام تغییر نمی کرد و خانواده خود را نجات نمی دادند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ملکی بنام منصور 🔴 قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ علیه السلام: إِنَّ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَکٍ هَبَطُوا یُرِیدُونَ الْقِتَالَ مَعَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیهما السلام فَلَمْ یُؤْذَنْ لَهُمْ فِی الْقِتَالِ فَرَجَعُوا فِی الِاسْتِئْذَانِ وَ هَبَطُوا وَ قَدْ قُتِلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکُونَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ رَئِیسُهُمْ مَلَکٌ یُقَالُ لَهُ مَنْصُورٌ. ⚫️امام جعفر صادق علیه السّلام فرمودند: تعداد چهار هزار ملک به زمین هبوط کردند تا در رکاب حسین بن علی علیهما السّلام قتال کنند، ولی چون آن حضرت اجازه قتال به آنان نداد، لذا ایشان مراجعت کردند و هنگامی به زمین هبوط نمودند که امام حسین علیه السّلام شهید شده بود. آنان در حالی که غبار آلوده اند، تا روز قیامت نزد قبر امام حسین علیه السّلام گریه می‌کنند و رئیس ایشان ملکی به نام منصور است. 📚کامل الزیاره: ۱۱۹ 📚کامل الزیاره: ۸۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 لسان حق ▫️ آنجا كه حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیهما) فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا»؛ یعنی در راه خدا! چون در خدای سبحان در مقام «فعل» ـ نه در مقام ذات ـ زبان گویای آن ولی خود است: «وَ لِسَانَهُ الَّذِی ینْطِقُ بِهِ» و حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) مصداق بارز «قُرب نوافل» است، آنجا كه می ‌گوید: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا» با می ‌گوید و چون با «لسان الله» می ‌گوید، این «فِینَا» یعنی «فی سبیل الله»؛ مثل اینكه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فِینَا﴾. بر اساس توحید, تنها جهادی كه مقبول و معقول است است و امام یعنی ، مصداق كامل «سبیل الله» است، صراط مستقیم است، شریعت مطهّر است و مانند آن. گوینده حسین ‌بن ‌علی است؛ ولی با «لسان الله» سخن می‌ گوید. ▫️ حسین‌ بن‌ علی (سلام الله علیه) با گفت: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏» و اگر با زبان الهی گفت: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ‏»، پیام خدا را می‌ رساند كه فرمود: ﴿وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنا﴾. آنجا كه حسین ‌بن ‌علی فرمود: «مَنْ‏ كَانَ‏ بَاذِلًا فِینَا»، با «لسان الله» گفت و چون با «لسان الله» گفت، با آنچه که در هست یا آنچه در حرم مطهّر خوانده می‌ شود كه «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ‏ فِیكَ» یكسان در می‌ آید. راهی برای حقیقت نیست مگر و این صراط مستقیم همان صراط است، صراط است, صراط است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 عزادار حقیقی به قلم؛ محمد شجاعی ( مراتب پنج‌گانه سیر و سلوک عزادار) 🖋 اینکه داغی که عاشورا در قلبِ تاریخ، برجای گذاشته؛ از حرارت نمی‌افتد و بعد از ۱۴ قرن، هنوز تاریخ جزئیاتِ واقعه‌ی عاشورا را به یاد دارد؛ جاودانگیِ یک تراژدی دردناک نیست! 💢 عزاداری؛ خود یک است، که عزادار را از مرتبه‌ی اول (نازل) به مرتبه‌ی پنجم عزاداری (روح انتقام و معیّت با حسین زمان) سوق می‌دهد! اینکه با این تنها نردبان سلوکی، صرفاً بعنوان یک مراسم عزاداری سالیانه روبرو شویم؛ خسارتی است که به فقرِ باطن انسانی، و ضعف معنویِ جامعه‌ی بشری منجر شده است. کتاب عزادار حقیقی؛ سعی دارد مراتب عزاداری را مفصّلاً شرح داده، و صعود به قلّه آنرا که رسیدن به مقام "أن یرزقنی طلب ثاری مع امامٍ هدیٰ" است، برای عزادار، آسان نماید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 پدران الهی ▫️ أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا و أُجُوركُم بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ (علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ لثَارِهِ (علیه الصلاة و علیه السلام)! ▫️ این شعار كه بین ما شیعه ‌ها به رسمیت شناخته شده كه می ‌گوییم: «أَعْظَمَ‏ اللَّهُ‏ أُجُورَنَا و اجورکم بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ لِثاره‏ (علیه الصلاة و علیه السلام)» دو بخش دارد: بخش اول، عرض تعزیت و تسلیتی است كه است، برای اینكه ما مصیبت ‌زده هستیم، چون امام ما را شهید كردند، فرزندان امام ما را شهید كردند، اصحاب امام ما را شهید كردند، ما داغدار هستیم و از خدای سبحان اجر یكدیگر را مسئلت می ‌كنیم امّا جمله دوم این شعار كه یك امر آموزنده است این است كه از خدا می‌ خواهیم كه ما را طالب قرار دهد كه ما هم اهل مقاومت و قیام و نهضت باشیم و خون بها را بگیریم. ▫️ این جمله دوم، احتیاج به توضیح دارد، چون خون بهای هر كسی را اولیای او, فرزندان او باید بگیرند: ﴿مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً﴾؛ وجود مبارك ولی عصر(ارواحنا فداه) است، او حق دارد كه قیام كند و خون بها بگیرد؛ امّا ما كه عرض می‌ كنیم خدا آن توفیق را به ما دهد كه ما خون بهای سالار شهیدان را بگیریم، برای آن است كه ما در حقیقت هستیم. وقتی كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اعلام كرد، فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ من و علی‌ بن ابی ‌طالب پدران امّت هستیم، اعلام كردند فرمودند بیایید فرزندان ما شوید، ما شما را به عنوان فرزندی قبول داریم، ما هم این افتخار را پذیرفتیم، آنها را به عنوان پدران روحانی ‌مان پذیرفتیم و شیعیان و پیروان اینها و فرزندان اینها شدیم. اگر ما فرزندی اینها را قبول كردیم و آنها هم ما را به عنوان فرزندی قبول كردند، در حقیقت در کربلا و چون پدر ما را شهید كردند، ما حق داریم كه قیام كنیم و خون بها بگیریم. آپارات: https://aparat.com/v/cHE2m 📚 دیدار اعضای مجمع تربیتی بانوان کشور با حضرت استاد تاریخ: 1393/08/25 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌شبهه: با اینکه جزء ماه هاي است، چرا امام (علیه‌السلام) در اين ماه کرد؟ پاسخ: پيش از اسلام نیز در ميان ماه هاي قمري، چهار ماه رجب، ذي القعده، ذي الحجه، ماه حرام نامیده می شدند که طبق آن جنگ و خون ريزي حرام و پيکار در آن زشت شمرده مي شد و هر قبيله اي هم که با هم جنگ داشتند، در این ماه ها ترک جنگ می کردند. مانند: و که 120 سال با هم نزاع و پيکار مي کردند، اما در اين چهار ماه متارکه جنگ مي کردند. 📌از طرفی نیز بر این حرمت مهر تایید زد و جنگ در این چهار ماه را اعلام نمود، مگر اینکه حرمت این ماه را شکسته و ضمن تعرض به حریم مسلمانان وارد جنگ شوند که در نتیجه و دفاع از خود را دارند و کار حرامی صورت نگرفته است. 📚بقره: ۱۹۴ در جریان حوادث مرتبط با شهادت امام حسین(ع)، امام که پس از امتناع از به رفته بود، به منظور جلوگیری از ریخته شدن خونش در ماه حرام، در روز هشتم ذی الحجه مکه را به سمت ترک کرد، اما یزیدیان، راه وی را در دوراهی کوفه بسته و او را به هدایت کردند و به دستور ابن زیاد آماده جنگ با امام شدند، در این میان امام حسین(ع) برای حفظ حرمت ماه حرام، طی نامه ای به عمر بن سعد، آیات مربوط به ممنوعیت جنگ در این ماه ها را متذکر شد، اما این هشدارها در وی اثر نکرد و وی در روز عاشورا نه تنها وارد جنگ با امام حسین (ع) شد بلکه اعلام کرد که آگاه باشید که من اولین کسی هستم که به لشکر حسین (ع) انداختم. بنابراین، آنکه در کربلا حرمت ماه حرام را شکست و وارد جنگ شد لشکر یزید بود و امام حسین(ع) به دلیل اینکه در حال بود عملش مطابق با نص قرآنی بود و دفاع در این ماه ها اشکالی ندارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 مصیبتی که هرگز فراموش نمی‌شود 🔸 سید بن طاووس از امام صادق علیه‌السلام روایت می‌کند که فرمود: زین العابدین علیه‌السلام چهل سال بر پدرش گریه کرد... هنگام افطار، چون غلامش آب و غذایش را می آورد... می فرمود: پسر پیامبر گرسنه و تشنه شهید شد. پیوسته این را تکرار می کرد و می گریست تا آنکه غذا از اشک او تر می شد و آب به اشک آمیخته می گشت. پیوسته چنین بود تا از دنیا رفت. 🔹راوی نقل می کند: به امام زین العابدین علیه‌السلام عرض کردم: مولای من! آیا وقت آن نشده که اندوهت پایان پذیرد و گریه ات کم شود؟ فرمود: حضرت یعقوب، پیامبر و پیغمبرزاده بود؛ دوازده پسر داشت، خداوند تنها یکی از آنان را از چشم او پنهان کرد. از غصه موی سرش سفید شد و چشمانش نابینا و کمرش خمیده گشت، در حالی که پسرش زنده و در دنیا بود. من پدر، برادر و هفده نفر از خاندانم را دیدم که کشته شده و بر زمین افتادند، چگونه اندوهم کم و گریه ام کاسته شود؟ 🔸امام رضا علیه السلام در روایتی به یکی از یاران خویش فرمود: اگر برای چیزی گریه می‌کنی، برای حسین علیه‌السّلام گریه کن که سرش را بریدند و هجده کس از خاندانش با او کشته شد که روی زمین مانندی نداشتند. 🔹ایشان در روایتی دیگر فرمود: هرکه روز عاشورا را روز مصیبت، حزن و گریه خود کند، خدای عزّوجلّ روز قیامت را روز خرسندی و شادیش سازد و در بهشت چشمش بما روشن شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰