💠 علمِ بَرین
🔸 #فلسفه_اسلامی این سِمَت را و این #خدمت را داشته و دارد كه همه علوم و فلسفه های علوم زیر مجموعه خود را اسلامی می كند.
علوم نه می توانند الحادی باشند نه الهی زیرا علوم درباره موضوعات خاص بحث می كنند مثل زمین شناسی دریا شناسی ستاره شناسی جانور شناسی، اینها كاری به خدا شناسی ندارند. فیزیك شیمی و علوم دیگر نه الهی اند نه الحادی برای اینكه حوزه بحث اینها یا زمین است یا آسمان است یا ستاره است یا دریاست و مانند آن؛ الحادی بودن و الهی بودن این علوم را فلسفه مضاف تأمین می كند؛ #فلسفه_علوم سایه افكن روی علوم است و هر رهنمودی كه فلسفه مضاف دارد این علوم می گیرند. وقتی به فلسفه های مضاف می رسیم _ كه آن فلسفه مضاف سایه افكن بخشی از علوم است _ آنها هم درباره رشته های خودشان حرف های فراوانی دارند ولی درباره كل جهان نفیاً یا اثباتاً حرفی برای گفتن ندارند برای اینكه هیچ كدام از آنها #جهان_بینی نیستند كه آیا جهان آغازی دارد یا نه، خدایی دارد یا نه، خدا شریك دارد یا نه، جهان پایان دارد یا نه، معاد حق است یا نه، هیچ كدام از اینها در حوزه فلسفه های مضاف نمی گنجند.
🔸 بنابراین علوم و همچنین فلسفه های مضاف كه سایه افكن علوم اند، اینها اگر الحادی اند یا الهی، #تقلیداً هستند؛
مثلا اگر یك علم فیزیك بر اساس الحاد سامان پذیرفت تقلیدی است، چه اینكه اگر یك علم فیزیك بر اساس الهیت سامان پذیرفت تقلیدی است، هیچ كدام حرفی برای گفتن ندارند. تنها علمی كه می تواند #سایه_افكن باشد و فتوا بدهد یا به الحاد یا به الهیت، #فلسفه است، برای اینكه فلسفه بحث می كند كه جهان مبدئی دارد یا نه خدایی دارد یا نه؛ اگر ـ معاذ الله ـ كجراهه رفت، خود فلسفه می شود الحادی یعنی در درجه اول خودش را ملحد می كند، بعد فلسفه های مضاف را ملحد می كند بعد علوم را ملحد می كند بعد این متون درسی كه از غرب به شرق آمده الحادی خواهد بود بعد دانشگاه ها هم گرفتار این شبهه اند و اگر _ ان شاء الله _ به راه رفته نه بیراهه، اول خودش را الهی میكند چون به این نتیجه رسید كه عالم مبدئی دارد و منتهایی دارد، خود فلسفه می شود الهی، بعد فلسفه های مضاف هم می شوند الهی، بعد علومی كه زیر مجموعه اینها هستند هم می شوند الهی.
#روز_جهانی_فلسفه
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین همایش ابن سینا با حضرت استاد
تاریخ: 1386/04/22
🔰 @p_eteghadi 🔰
فلسفه، مهندسی سلوک
فلسفه الهی مهم ترین بنیان معرفتی است که تأمینِ مبادی تصدیقی علوم دیگر را در نهاد خود دارد
🔹 فلسفه متعالی، این مهندسی را فراسوی سالکان کوی وصال ارائه نمود که هم راه رشد یعنی تقرّب به پروردگار موجود است و هم عبور در آن ممکن. نکته فاخر اینکه مقصود از نزدیک شدن و منظور از لقای الهی، ارتباط با برخی از اسمای حسنای خداست وگرنه دو منطقه وجوبی برای همگان و نیز برای همیشه ممنوع و ممتنع است: یکی نیل به ذات واجب که بسیط صِرف است و دیگری اکتناهِ اوصافِ ذات که عین ذات می باشند.
🔹 فلسفه کلّی، تأمینکننده صبغه الهی بودن همه علومی است که درباره موجودهای امکانی بحث می کنند یعنی فلسفه، مهمترین خدمتی که به علوم می کند این است که آنها را الهی و دینی مینماید زیرا ثابت می نماید که یکی از اصولِ و جامعِ هستی شناسی، نظام علّت و معلول است و معلول نسبت به علت خود، وجود رابط (نه رابطی) بوده و علت در قیاس به معلول، مستقل است و سلسله به هم پیوسته علل و معالیل به واجبالوجود منتهی میشود که صدر و ساقه جهان آفرینش، صنع اوست و چون خداوند، حکیم محض است، صنعت او با حکمت و هدفمندی مطرح است و سلسله علل فاعلی به فاعل بالذات ختم میشود و سلسله علل غایی به غایت و هدف بالذات مختوم میگردد و خداوند، فاعل بالذات: ﴿هو الاول﴾ و غایتِ بالذات: «هوالاخر» است پس جهان، مخلوق خداست و تمام علوم به خلقت شناسی بر میگردد یعنی موضوعاتِ مسائل، محمولاتِ آنها و ترتّب محمول ها بر موضوع ها همگی صنع خداست و هر رشته ای از علوم تجربی و ریاضی و تجریدی، پژوهش کار خدا را به عهده دارد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام حضرت آیتالله جوادی آملی(مد ظلّه) به همایش روز جهانی فلسفه
آبان 1388
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰بر اساس روایات در عصر ظهور حضرت حجت علیهالسلام، مشکلات اقتصادى جامعهى بشرى در سطح کلان حل شده و رفاه و آسایش جایگزین آن خواهد شد. عوامل سلطه بر فکر، فرهنگ و اقتصاد از بین خواهد رفت و با زدودن فقر و تهیدستى، زمینهى رشد و تکامل مادى و معنوى انسانها فراهم خواهد شد، احادیث و روایات فراوانی وجود دارد که رونق اقتصادى در عصر ظهور را بیان مىکنند، به همین خاطر به چند دسته از این روایات اشاره مىشود:
1. نزول برکات آسمانى
محصولات کشاورزى عمدهترین عنصر در رونق اقتصادى جوامع بشرى محسوب مىشود که خود وابسته و متوقف بر نزولات آسمانى و بارانهاى مناسب فصلى است. در عصر ظهور با توجه به حاکمیت اصل عدالت، برابرى و اجراى دقیق احکام الهى بر کل جهان هستى، رحمت الهى و برکات آسمانى در قالب نزول بارانهاى مناسب فصلى، تجلّى بیشترى پیدا خواهد کرد و زمینهى رشد محصولات کشاورزى فراهم خواهد شد.
از پیامبر گرامى اسلام نقل شده است: «امت من در زمان ظهور مهدى، به نعمتهایى دست مىیابند که پیش از آن، در هیچ دورههایی دست نیافته بودند. در آن روزگار آسمان باران فراوان دهد و زمین هیچ رویدنى را در دل خود نگاه ندارد».[1]
امیرالمومنین علیهالسلام نیز راجع به رونق اقتصادى در عصر ظهور و نزول برکات آسمانى در آن دورهى طلایى مىفرماید: «چون قائم قیام کند، آسمان چنان که باید، باران بارد و زمین گیاه رویاند... به گونهاى که فردی از عراق در آید و تا شام برود و جز بر زمین سرسبز گام ننهد».[2]
2. آبادانى زمین و استخراج منابع
در عصر ظهور حضرت حجت علیهالسلام از یک طرف با اجراى احکام و استقرار نظام عدالت و برابرى، ظلم و ستم، تبعیض و بىعدالتى در تمامى چهره و ابعادش از بین رفته و زمین نیز برکات «منابع و ذخایر» خود را بدون هیچ گونه امساکى عرضه خواهد کرد. از طرف دیگر با پیشرفت علوم و فنون، کشاورزى و دامدارى نیز رونق گرفته و محصولاتشان چندین برابر خواهد شد.
با توسعهى علم و دانش، تمامى منابع و ذخایر رو زمینى و زیر زمینى، شناسایى و کشف شده و همه دست به دست هم خواهند داد و در جهت تأمین رفاه و آسایش انسان، در آن عصر طلایى و رؤیایى، بسیج و استخدام خواهند شد. در جاى دیگرى مىخوانیم: «حکومت او، شرق و غرب جهان را فرا مىگیرد و گنجهاى زمین، براى او ظاهر مىشود و در سرتاسر جهان، جاى ویرانى باقى نخواهد ماند، مگر اینکه آن را آباد خواهد ساخت» . [3]
در عصر ظهور حضرت مهدى عجلاللهتعالیفرجه با کشف منابع و ذخایر زمینى و توزیع عادلانهى آن، درآمد سرانهى آحاد جامعه، بالا رفته و با رفع نیازهاى افراد، فقر و تهیدستى، از کل جهان، رخت بر برسته، غنا و بىنیازى تحقق عینى پیدا خواهد کرد. از امیرالمومنین علیهالسلام نیز نقل شده است: «زمین آنچه در اعماق خویش دارد، براى او، بیرون دهد و همه امکانات و برکات خویش را در اختیار او گذارد.»[4] امام باقرعلیهالسلام نیز مىفرماید: «زمین براى قایم ما در هم پیچیده مىشود... و در روى زمین جاى ناآبادى باقى نمىماند».[5]
در دنیاى متمدن و صنعتى امروز، جمع قابل توجهی از جمعیت جهان را انسانهاى فقیر تشکیل مىدهند؛ علت این فقر جهانی تنها کمبود امکانات اقتصادى و فقدان ابزار و وسایل رفاهى نیست، بلکه علت بیشتر آن سیطره نظام ظالمانهاى است که در بیشتر نقاط جهان حکومت مىکند. نظام ظالمانهاى که در سایهى آن، عدهاى اندک به مراد و مال و ثروت میرسند و بیشتر مردم را در فقر و نداری نگه میدارند؛ این نعمتها و لذائذ، آنان را به گونهاى مست و مغرور ساخته است که دنیا را براى تاخت و تاز و جولان خویش، کوچک و محدود مىبینند و هیچگونه مانعى را در برابر خواستههاى خویش احساس نمىکنند.
در طرف دیگر عده زیادی از انسانهاى فقیر و بىبضاعت که حتى از تأمین نیازهای اولیه خود، عاجز و ناتوان هستند، صحنههاى رقتانگیزى را ایجاد کردهاند که تماشاى آن، دل هر انسان منصفى را به درد مىآورد. به جرأت مىتوان گفت یکى از عمدهترین علل و عوامل تراژدى تلخ دردناک انسانى معاصر، تبعیض و بىعدالتى است که اگر روزى این دوگانگى محو و نابود شود و عدالت و برابرى، جایش را بگیرد، یقیناً اوضاع و احوال انسان و جهان، دگرگون خواهد شد.
پینوشت:
[1]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، چاپ تهران، ج51، ص83.
[2]. همان، ج10، ص104.
[3]. نهج البلاغه، خطبه138.
[4].همان
[5]. مجلسی، همان، ج52، ص191.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰باورها نقش مهمی در زندگی بشر دارند. هر رفتاری از هر فردی سر میزند، بیتردید بر اساس باورهایی است که دارد. در صدر تمام باورها که بیشترین نقش را در زندگی دارد، باور به خداوند متعال است.
روشن است اگر کسی باور به خدا نداشته باشد، یکی از نتایج عملی این باور این است که احتمال گردنکشی و طغیان در برابر خدا را زیاد میکند؛ چراکه ممکن است منفعت خود را به قیمت لطمه و خسارت به دیگران ترجیح دهد. ازاینرو قرآن کریم، سرکشی و ظلم انسان را نتیجه احساس بینیازی از خداوند میداند: «کَلّا إنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغى أنْ رَآهُ اسْتَغْنی»؛[1] «چنین نیست؛ بهدرستی که انسان آنگاه که خود را بینیاز ببیند سرکشی میکند». حال کسی که به وجود خداباور ندارد، بهطریق اولی هیچ توجهی به او ندارد. در مقابل تصور کنید کسی باور به خدای واحد و عادل داشته باشد و خود را درهرحال در برابر خداوند حاضر، نیازمند و فقیر ببینید، چنین شخصی زمینه بهتری برای کنترل رفتار خود دارد. ازاینرو چنین شخصی در برابر خدا تکبر نمیورزد و در هر کاری که میخواهد انجام دهد، در برابر خداوند احساس مسئولیت میکند.
توحید در روایات
در سخنان اهلبیت علیهمالسلام که بالاترین مرتبه توحید را دارند، تأکید بسیاری بر باور به خداوند و توحید شده است که بهعنوان نمونه به چند مورد اشاره میکنیم:
1. توحید؛ سبب حیات روح انسان: توحید و باور به خدا، علاوه بر نقش مهمی که در زندگی دنیوی انسان دارد که در بالا اشاره شد، سبب حیات طیبه روح انسانی است. درواقع روح انسانی که باور به خدا ندارد، تاریک است و باور به توحید سبب نورانیت روح انسان میشود. در واقع انسان به نور معرفت خدا و توحيد او، جانش روشن گشته و باصفا میشود و زمینه هدایت بیشتر میشود: «التَّوحيدُ حَياةُ النَّفسِ»؛[2] «توحید، حیات نفس است».
2. بهترین عمل؛ باور به توحید: باور به خدا و یگانه دانستن او، از مهمترین اعمال درونی است: «سَأَلَ بَعضُ أَصحابِنَا الصّادِقَ عليه السلام، فَقالَ لَهُ: أَخبِرني أَيُّ الأَعمالِ أَفضَلُ؟ قالَ: تَوحيدُكَ لِرَبِّكَ. قالَ: فَما أَعظَمُ الذُّنوبِ؟ قالَ: تَشبيهُكَ لِخالِقِكَ»؛[3] «يكى از شيعيان از امام صادق عليه السلام پرسيد: به من از برترين عمل، خبر ده. فرمود: يگانه دانستن پروردگارت. گفت: بزرگترین گناه، كدام است؟ فرمود: همتا گرفتن براى خالقت».
3. خداشناسی و فروتنی: شناخت خدا و باور به او همانگونه که در ابتدای این نوشتار نیز اشاره شد، اثرات تربیتی بسیاری دارد: «...إنَّهُ لا يَنبَغي لِمَن عَرَفَ عَظَمَةَ اللّهِ أن يَتَعَظَّمَ؛ فَإِنَّ رِفعَةَ الَّذينَ يَعلَمونَ ما عَظَمَتُهُ أن يَتَواضَعوا لَهُ، وسَلامَةَ الَّذينَ يَعلَمونَ ما قُدرَتُهُ أن يَستَسلِموا لَهُ، فَلا تَنفِروا مِنَ الحَقِّ نِفارَ الصَّحيحِ مِنَ الأَجرَبِ...»؛[4] «كسى كه عظمت خدا را شناخت، سزاوار نيست كه خويشتن را بزرگ بشمارد؛ زيرا بلند مرتبگی كسانى كه عظمت خدا را میدانند به اين است كه در برابر او فروتن باشند، و سلامت آنان كه قدرت خدا را میدانند، در آن است كه در برابرش سرِ تسليم، فرود آورند. پس مانند گريختن شخص سالم از انسان آبلهگرفته، از حق فرار نکنید».
بنابر این باور به خدا و یگانه دانستن او بهترین عمل روح انسان است که ثمره آن سلامت و هدایت روح، تواضع در برابر پروردگار است.
پینوشت:
[1]. سوره علق، آیه6و7.
[2]. محمدی ریشهری، محمد، موسوعة الإمام علی بن أبي طالب (ع) في الكتاب و السُّنَّة و التّاريخ، نشردارالحدیث، ج6، ص65.
[3]. قمي، شيخ عباس، سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، نشر اسوه، ج7، ص91.
[4]. محمدی ریشهری، محمد، دانشنامه ميزان الحكمه، نشردارالحدیث، ج10، ص252.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مفاتیح الحیات
#شماره 500
1. تعامل با مؤمنان
🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن
بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایتهای مادی»، «حمایتهای معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه اند.
أ. حمایتهای مادی
پاداش تأمین نیازمندی ها
ابن عباس گوید: با [امام] حسن بن علی (ع) در مسجد حرام بودم و او در حالی كه معتكف بود و طواف [مستحب] كعبه می كرد، مردی از شیعیان به او گفت: ای پسر پیامبر! به فلانی بدهكارم، آیا قرض مرا می پردازی؟ آن امام (ع) فرمود: به خدای این كعبه سوگند، امروز چیزی نزدم نیست. آن مرد گفت: اگر صلاح می دانی از او برای من مهلت بگیر زیرا او مرا به زندان تهدید كرده است. ابن عباس می گوید: امام حسن (ع) طواف خود را رها كرد و با آن مرد برای تأمین نیازش حركت كرد. گفتم: ای پسر رسول خدا! مگر در حال اعتكاف نیستی؟ فرمود: چرا، ولی از پدرم شنیدم كه به نقل از رسول خدا (ص) می فرمود: هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، همانند كسی است كه نُه هزار سال با روزه داری روزها و نماز شب هایش خدا را عبادت كرده است.[1]
[1] . (عدّة الداعی، ص224 ـ 225).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 307
مرکز بین المللی نشر اسراء
🔰 @p_eteghadi 🔰
قرآن کریم، در مواردی فراوان و با واژههای مختلف، از امید و امیدواری سخن به میان آورده است، گاه انسان را به آن تشویق میکند، مانند: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا»؛[1] «پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند!». این آیه امید به لقای رحمت الهی را بیان کرده است.
و در موارد زیادی انسان را از ناامیدی بر حذر داشته است، مانند: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم»؛[2] «بگو: ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید، که خدا همه گناهان را میآمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است».
امید به آینده
از آنجا که امید به طور معمول مربوط به آینده است، قرآن کریم نگاه زیبایی به امید به آینده برای انسان ترسیم میکند، که در بسیاری از آیات قابل مشاهده است، مانند اینکه حضرت یعقوب، فرزندانش را به آینده [یافتن حضرت یوسف] امیدوار کرد. «يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ»؛[3] «اى پسران من برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا نوميد مباشيد زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خدا نوميد نمى شود».
ناامیدی از آینده، حربه شیطان
امید به آینده آثار فردی و اجتماعی فراوانی دارد؛ گویا امید مانند موتور قوی، برای حرکت انسان به سمت پیروزی و فتح قلههای بلند مادی و معنوی است، بر همین اساس در روایات، ناامیدی بزرگترین گناه معرفی شده است. «إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ عِنْدَ اللَّهِ الْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه»؛[4] «به درستی که از بزرگترین گناهان کبیره نزد خدا، یأس و ناامیدی از رحمت خداست».
از طرفی دشمنان، با تمام قدرت، سعی در ناامید کردن انسان دارند؛ زیرا کار دشمن سیاه نمایی و تاریک معرفی کردن آینده است، بنابراین میتوان به یقین ادعا کرد که هرگونه غم، غصه، اضطراب، حزن، اندوه و به طور کلی هر نوع سیاهنمایی نسبت به آینده، از طرف دشمنان است، چه دشمنان انسانی و چه شیطانی. قرآن کریم در این باره میفرماید: «إِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّيْطانِ لِيَحْزُنَ الَّذينَ آمَنُوا»؛[5] «نجوا تنها از سوی شیطان است؛ میخواهد با آن مؤمنان غمگین شوند».
نجوا و رازگویی خبیثانه، از طرف شیطان است؛ زیرا هدف شیطان اندوهگین کردن مومنان است و حزن و اندوه از مهمترین عوامل ناامیدی و افسردگی در فرد و جامعه است.
نکته: هر چند این آیه در مورد شیطان است؛ ولی به طور کلی هر دشمنی از این ابزار سود میبرد.
امید به آینده، محبوبترین عمل
در مقابل ناامیدی، امیدواری بزرگترین؛ بلکه محبوبترین عمل به حساب میآید، امام صادق علیهالسلام در همین راستا فرمودند: «وَ انْتَظَرُوا الْفَرَجَ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَج»،[6] «منتظر فرج باشيد و از روح خدا مأيوس نشويد، كه محبوبترين اعمال در پيشگاه خدا انتظار فرج است»
هر چند انتظار فرج امام زمان علیهالسلام، از بالاترین مصادیق انتظار است؛ ولی انتظار گشایش در کار، کلی است و شامل امید به آینده در تمام مراحل زندگی نیز میشود؛ علاوه بر اینکه انتظار گشایش در کار، در مقابل ناامیدی آمده است.
آثار امید
داشتن امید، آثار فراوانی در فرد و اجتماع ایجاد میکند، در مقابل، ناامیدی شروع پذیرش هر گونه حقارت و بدبختی است که نتیجه آن افسردگی جامعه خواهد بود. در اینجا به برخی از آثار امید اشاره میشود.
یک. ایجاد انگیزه در کارها
انگیزه، یکی از عواملی است که باعث حرکت انسان برای انجام کارهای روزمره خود است. امید بهترین عامل برای ایجاد و تقویت انگیزه در انسان میباشد.[7] به عبارت دیگر، با امیدواری کار و تلاش افزایش مییابد و با افزایش کار و تلاش حوائج شخص برآورده می شود.
👇👇👇
دو. نشاط و شادابی
از آثار دیگر امید داشتن نشاط و شادابی است؛ زیرا زمانی که انسان به آینده امید داشته باشد و هدفی را دنبال کند، با نشاط بیشتری در راه رسیدن به آن تلاش میکند.[8]
بنابراین امید دارای آثار فراوان دیگری از جمله، اطمینان و آرامش، صبر و شکیبایی در برابر سختیها و مشکلات و در نتیجه موفقیت در زندگی و سربلندی در جامعه است و از آنجا که حکومت اسلامی در راستای امیدافزایی قرار گرفته است، دشمنان به طور مدام و با بهرهگرفتن از هر گونه ابزاری سعی در سیاهنمایی آینده جهان به خصوص حکومت اسلامی و ناامیدی مردم نسبت به آینده دارند.
پی نوشت:
[1]. سوره کهف، آیه110.
[2]. سوره زمر، آیه53.
[3]. سوره یوسف، آیه87.
[4]. كلينى، محمد بن يعقوب، الکافی، چاپ چهارم، دارالكتب الإسلامية، 1403ق، ج2، ص545.
[5]. سوره مجادله، آیه10.
[6]. ابن بابویه، محمدبن علی، خصال، مصحح، غفاری، جامعه مدرسین، 1362 ش، چاپ اول، ج2، ص616.
[7]. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، دار احیاء التراث العربی، 1403 ق، چاپ دوم، ج14، ص329.
[8]. سوره یونس، آیه58.
🔰 @p_eteghadi 🔰
برخی بر این باور هستند که اسلام با عدم جواز خروج زن بدون اجازه شوهر، او را تحقیر کرده است و در جامعه کنونی اجازه خواستن زن از شوهر برای خروج از خانه و یا مسافرتهای خارج از کشور و.. نوعی تحقیر و ضایع کردن حق زن میباشد.
در پاسخ به این شبهه چند دلیل را میتوان بیان کرد:
1. نفس اطاعت دليل بر تحقير نيست و در اطاعت زن از مرد تحقيری مشاهده نمیشود و خداوند در موارد متعدد دستور به اطاعت داده است:
الف. به امت خود دستور داده كه از رسول و اولياء اطاعت كنند.[1]
ب. اطاعت فرزندان از والدين همواره مورد سفارش خداوند بوده است و به معنای تحقير فرزندان نيست . [2]
همچنین در اجتماع نیز موارد ديگری از اطاعت وجود دارد و هیچ گونه تحقیری پیش نمیآید؛ زیرا در زندگی اجتماعی انسانی، افراد جنبههای مختلفی دارند، به عنوان مثال يک پزشک در ساختن بناء از يک معمار اطاعت میكند و باید طبق نظر او عمل کند تا نتیجه مناسب را دریافت نماید يا بالعكس؛ یعنی در یک جنبه متخصص است، ولی در جنبههای دیگر به خاطر عدم تخصص مجبور به پذیرش قول دیگران و اطاعت از آنها است.
2. نيازمندیهای افراد نسبت به يكديگر به واسطه شئونات مختلفی است كه در آنها وجود دارد. در مقايسه زن با مرد به دليل تفاوت توانمندیها در موضوعات مختلف، يكی مأمور به اطاعت و تبعيت از ديگری است و معنای تحقير را ندارد.[3]
3. اینگونه نیست که زن باید به طور مطلق برای هر کاری از شوهرش اجازه بگیرد. در اوامر و نواهی الهی (يعنی آنچه شرعا بر زن واجب يا حرام است مثل نماز يا ترک گناه و امثال آن) امر و نهی و رضايت و عدم رضايت واذن و عدم اذن شوهر اثری ندارد بلكه بر زن واجب است مطيع شرع باشد.[4]
👇👇👇
4. خانواده يک واحد اجتماعی همانند اجتماع بزرگ است كه بايد رهبر و سرپرست واحد داشته باشد؛ زيرا تعدد رهبری و سرپرست در محيطهای كوچک اجتماعی مانند خانواده و حتی در جمعيتهای بزرگ، موجب پراكندگی و اختلاف میشود. از اين رو، به ناچار يک نفر بايد عهدهدار سرپرستی خانواده و اداره امور زندگی اعضای آن باشد. طبيعی است كه درباره مسائل مهم، سرپرست يک مجموعه تصميم میگيرد و ديگران بايد از فرمانهای او اطاعت كنند. اكنون بايد ديد كدام يک از مرد و زن صلاحيت رهبری و سرپرستی خانواده را دارد و اسلام در اين زمينه چه دستوری داده است؟
قرآن به اين مسأله توجه نموده و صريحاً دستور داده كه سرپرست خانواده بايد مرد باشد: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ»؛[5] «مردان به جهت خصوصياتی كه خداوند به آنان نسبت به زنان داده و به خاطر انفاقی كه از مال خود میكنند، سرپرست زنان هستند». اين آيه كريمه دو چيز را به عنوان علت و حكمت سرپرستی مرد ذكر میكند:
عامل مؤثر در سرپرستی و مديريت مرد بر خانواده آن است كه معمولاً وی قادر به رفع نيازمندیها و اداره آبرومندانه اعضای خانواده است. تأمين زندگی مشكلترين مسألهای است كه همواره دامن گير خانوادهها بوده است. توان جسمی و روانی مرد اقتضای كار و كسب بيشتر را دارد و باعث میشود كه امكانات مناسبی را برای برآوردن نيازمندیهای زن و فرزند تدارک نمايد.
بر اين اساس است كه قرآن میفرمايد: (َبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ)، يعنی مديريت مرد بر خانواده به خاطر پرداختن هزينه زندگی اعضای خانواده است كه آن را در سايه زحمت و هزينه زندگی اعضای خانواده است كه آن را در سايه زحمت و تلاش به دست آورده است. به جز موارد استثنا، معمولاً زن توان اداره امور زندگی خانواده را ندارد؛ از سوی ديگر، به لحاظ مسؤوليت خطير و ارزشمند پرورش و تربيت فرزندان و گرم نگاه داشتن كانون خانواده، خداوند ويژگیهايی نظير لطفات روح، عطوفت، مهربانی، بردباری و ايثار، به زن عطا كرده است تا بتواند در پرتو برخورداری از اين خصوصيات، نقش خود را به عنوان يک همسر و مادر مهربان به خوبی ايفا كند؛ همان مسؤوليتی كه مردان از انجام آن ناتوانند.
در نتیجه اجازه خواستن زن برای بیرون رفتن از خانه محرومیت و یا ظلم بر او نیست، بلکه یک نوع تقسیم وظایف همراه با حکمت میباشد.
پی نوشت:
[1]. سوره نساء، آیه59.
[2]. سوره انعام، آیه151.
[3]. مکارم شيرازی، ناصر، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، ج3، ص370.
[4]. جامع المسائل آيت الله فاضل، ج1، ص462 تا 464.
[5]. سوره نساء، آیه34.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: آیا ابتدائاً و بدون توجه به نفس، توجه به حضرت حق امکان دارد؟ یا باید از راه نفس باشد؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔶مفهوم روایتِ «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ، عَرَفَ رَبهُ؛ هر کس خود را بشناسد، پروردگارش را شناخته است»[۱] این است که «مَنْ لَمْ یعْرِفْ نَفْسَهُ، لَمْ یعْرِفْ رَبهُ؛ هر کس خود را نشناسد، پروردگارش را نشناخته است».
🔻 پینوشت:
١.مصباحالشریعة، ص۱۳؛ عیونالحکموالمواعظ، ص۴۳۰؛ میزانالحکم، ج۳، ص۱۸۷۷؛ تذکرةالموضوعات، ص۱۱؛ المیزان، ج۶، ص۱۶۹.
📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٩٧
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حدیث
💠امیرالمومنین علیه السلام :دنیا دو #روز است یک روز با توست و یک روز علیه تو... روزی که با توست مغرور نباش و روزی که علیه توست صبور باش، به یاد داشته باش هر دو مایه آزمایش توست و پایان پذیرند
📗 تحف العقول ص ۲۰۷
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 امید زیباترین نگاه به آینده
🔹ناامیدی، در روایات بزرگترین گناه شمرده شده است. «إِنَّ مِنْ أَكْبَرِ الْكَبَائِرِ عِنْدَ اللَّهِ الْيَأْسَ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه»؛ «به درستی که از بزرگترین گناهان کبیره نزد خدا، یأس و ناامیدی از رحمت خداست.(کافی، کلینی، ج2، ص545)
🔸آثار امید
1️⃣ ایجاد انگیزه در کارها؛ زیرا انگیزه یکی از عواملی است که باعث حرکت انسان به سوی انجام فعّال کارهای روزمره خود می شود.
2️⃣ نشاط و شادابی، از آثار دیگر امید است؛ زیرا زمانی که انسان به آینده امید داشته باشد و هدفی را دنبال کند، با نشاط بیشتری در راه رسیدن به آن تلاش میکند.
3️⃣ اطمینان و آرامش، صبر و شکیبایی در برابر مشکلات و... از دیگر آثار آن است.
🔸به دلیل آثار فراوان امید، دشمنان به طور مدام و با بهرهگرفتن از هر گونه ابزاری سعی در سیاهنمایی آینده جهان به خصوص حکومت اسلامی و ناامیدی مردم نسبت به آینده دارند.
📎 #امام_زمان
📎 #برای_ایران
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #پادکست_اعتقادی
⁉️ چرا خداوند شیطان را از بین نمی برد تا بشر زودتر به سعادت برسد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #کلیپ_اعتقادی
⁉️ دخترم میپرسه خدا از کجا اومده؟ بهش چی بگم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #خدا
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شهامت اعتراف
🔸 گاهی شخص نماز می خواند ولی در خارجِ نماز، معصیت هم دارد، خدا نماز او را قبول می كند نه خود او را؛ اما كسی كه در خارجِ نماز مثل درون نماز، آدم صالحی است، خدا #گوهر_ذات او را قبول می كند. این است كه در #مراقبت باید باتقوا بود، در #محاسبت هم باید با تقوا بود.
🔸 شاید تقوای در مراقبت آن قدر سخت نباشد؛ اما #تقوای_در_محاسبه بسیار سخت است كه انسان، قاضی خود باشد، حُبّ نفْس را كنار بگذارد و كار خود را بدون حُبّ و بغض داوری كند، چون «حُبُّكَ الشَّیءَ یعْمِی وَ یصِم»؛ انسان وقتی به خود علاقه مند است، سخت است كه خود را محكوم كند.
🔸 چرا شما گاهی می بینید دو طلبه در یك حجره با اینكه سومی هم نیست غیر از خدا، یکی از اینها فهمید كه حق با هم بحث اوست؛ اما تا آخر می كوشد كه حرف خود را اثبات كند؟ اگر هم «بین الرشد» شد و معلوم شد كه حق با رفیق اوست، باز هم می خواهد بگوید من هم مطلبی را می خواستم بگویم كه از طرف دیگر صحیح است، حاضر نیست اعتراف كند! این كسی كه در حجره دو نفره حاضر نیست اعتراف كند بگوید من اشتباه كردم، فردا اگر كارِ اجتماعی به دست او رسید، حاضر است بگوید من اشتباه كردم؟! این از همین جمع دو نفره #باید_اصلاح_بشود تا وقتی وارد جامعه شد، آن شهامت را داشته باشد؛ یعنی یا بد نكند یا اگر اشتباه كرد، فوراً اعتراف كند. این كار، كار آسانی نیست!
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 15
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن زندگي آزادي.mp3
18.96M
⭕️ سوال
❓نظر اسلام درباره شعار "زن زندگی آزادی" چیه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ورطه عصیان
🔹 عمل طالح و #گناه دو كار می كند: یكی اینكه علاقه نسبت به اعمال صالح را كم می كند و دستِ این شخص را نسبت به گناهان بازتر می كند مِیلش را بازتر می كند و دیگر اینكه چركی است روی #صحنه_دل در بخش عقل عملی؛ یعنی آینه دل را چركین می كند، دیگر این آینه جایی را نشان نمی دهد.
🔹 تعبیر قرآن كریم نسبت به عمل طالح و سیئه این است كه ﴿كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم﴾؛ «رین» همان چرك است، خب اگر روی آینه دل, چرك و غبار بنشیند كه جایی را مشاهده نمی كند. این #عقل_عملی كه نمی خواهد بفهمد، می خواهد ببیند, دیدن بالأخره یك بصیرت درونی می طلبد. فرمود این رین است این چرك است (یك) و در بخش دیگر فرمود: ﴿أَفَلاَ یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ (دو)؛ اینها چرا درباره قرآن تدبّر نمی كنند یا اینکه دلشان قفل است. گناه, قفلی است بر درِ دل، این دل می شود بسته، آن وقت چیزی در آن نفوذ نمی كند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13
تاریخ: 1392/02/07
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 راز هبوط انسان از بهشت به زمین
🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مراتب مراقبه
🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. #مراقبت_اخلاقی این است كه انسان مواظب باشد چه می كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار میكنید و چه كار نمی كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می فروشد، چه چیزی می خرد، چقدر می فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می كند که اینها #مراقبت است، بعد می نشیند #محاسبه می كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، #كار_اخلاقی است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند.
🔸 اما در #عرفان كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای #احسان این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می بیند؛ اگر خودش را دیدی می شود #مشاهده و اگر فعل او را دیدی می شود #مراقبه.
🔸 این «مراقبه»ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی شود. #آدم_خوب_شدن، كار اخلاق است، #خدا_را_دیدن، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ص جلسه 16
تاریخ: 1393/03/10
🔰 @p_eteghadi 🔰
244.4K
⭕️ سوال
❓من الحمدالله همیشه نمازهام رو اول وقت میخونم اما نمیدونم چرا احساس میکنم نمازهام روم تاثیر نداره؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 صدقه به دست خدا می رسد
🎙 استاد رفیعی
📎 #امام_زمان
📎 #اخلاق
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍امام رضا (ع) میفرماید:
الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ
گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند وکسى که ازخداوند دراندک ترس نداشته باشد، در زیاد نیز از اونمى ترسد!.
📔بحار الأنوار: ۷۳/۳۵۳/۵۵
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
🔸#حجاب ، عامل کاهش بی حیایی
✍️ صفت حیا واکنش درونی نسبت به زشتی ها یا حالت روانی خاصی است که باعث متانت و وقار در گفتار و رفتار شده، شخصیت آدمی وزین تر و رفتار او سنجیده تر می شود و از آن چه با آزادگی وی بیگانه است پرهیز بیشتری می کند
علامه مجلسی; درباره حقیقت حیا می فرماید:
«حیا ملکه ای است که موجب خودداری از کارهای قبیح می گردد.»
(بحارالانوار، ج ۸، ص۷۱۷).
▫️ حیا سبب صفت عفاف و در نهایت تقوا می شود و به انسان بینش روشن می دهد تا به دور از اجبار به طور ارادی از خطا و گناه بپرهیزد.
حیا ملکه و صفت ثابتی است که مانع ارتکاب گناه شرعی، عقلی و عرفی میشود.
صاحبان حیا، از پوشش لباس های مغایر با متانت و وقار در جامعه به شدت پرهیز می کنند.
برخلاف آن، عفاف که حالتی پایدار و ماندگار نیست نیاز به حفاظت و حراست دارد. اکتسابی، دارای شدت و ضعف می باشد.
🚩حیا سه گونه گناه عقلی، عرفی، شرعی را دفع می کند و در نهایت آزادی و آزادگی از قیدوبند گناهان با آن احساس می شود و آرامش باطنی را به دنبال دارد.
🔅چنانچه از #امام_علی_علیه_السلام روایت شده است:
«حیا مانع انجام کارهای زشت و قبیح می شود.»
(غررالحکم، ح۵۴۵۴، )
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) نیز فرموده اند:
«اگر خداوند بخواهد بنده ای را هلاک کند حیا را از او می گیرد.
(کافی، ج۲، ص۲۹۱).
▫️ حیا سبب می شود فرد در وجودش از اکتفا به امور حلال تجاوز نکند و به واسطه خویشتن داری در برابر رویارویی با گناه و معصیت در تمامی حالات از خود مراقبت کند و در یک کلام به عفت که حد وسط بین شهوت طلبی و خمودگی است دست یابد.
📘بنت الهدی افشاری نژاد، نقش حجاب در کاهش ناهنجاری های اخلاقی با تأکید بر آیات و روایات
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘بغی و تمرد در حکومت اسلامی
🔹چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین در ۳۴۳ صفحه روانه بازار نشر شد.
🔹به گزارش خبرگزاری حوزه، چاپ دوم کتاب «بغی و تمرد در حکومت اسلامی» اثر مهدی پورحسین است که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۴۳ صفحه منتشر شد.
🔹از جمله موضوعات مهم در فقه سیاسی شیعه، نحوه رویارویی با مخالفان حکومت اسلامی است که از حیث نظری شامل مباحث مختلفی است؛ از این رو در اندیشه و عملِ فقیهان شیعه می توان به مبانی و اصولی دست یافت که برای حفظ نظام اجتماع، اطاعت از نظم سیاسی مشروع ضرورت می یابد و مقابله با مخالفان حکومت اسلامی که به دنبال براندازی اند، مجاز شمرده می شود.
🔹اثر حاضر از وضعیت مذکور، بر اساس واژگان و ادبیان فقه سیاسی، به «بغی و تمرّد» یاد کرده، به تبیین ابعاد مفهومی بغی و تمرد در رویکردهای فقهی – سیاسی قدیم و جدید می پردازد و از این طریق، شرایط، معیارها و نحوه رویارویی با آن را در فقه سیاسی بررسی می کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓دلیل اینکه از راههای زیادی جهت اثبات خداوند استفاده می شود چیست؟
🔹 با توجه به اینکه درک و فهم انسان ها و ویژگی های آنها با هم فرق می کند لذا نیاز هست که از راههای مختلفی جهت اثبات خداوند صورت گیرد.
💢 میتوان این راهها و ادله را به راههایی تشبیه كرد كه براى عبور از رودخانهاى وجود دارد:
🔸 بعضى از آنها مانند پل چوبى سادهاى است كه روى رودخانه كشیده شده و عابر سبکبار مىتواند بهآسانی از آن بگذرد و بهزودی به منزل مقصودش برسد.
🔸بعضى دیگر مانند پلهای سنگىِ طولانى از استحكام بیشترى برخوردار است، ولى راه را طولانىتر مىكند و بالاخره بعضى دیگر مانند راهآهنهای پرپیچوخم و داراى فراز و نشیبها و تونلهای عظیم است كه براى عبور قطارهاى سنگین ساختهشده است. انسانى كه ذهن سبکباری دارد مىتواند از راههای خیلى ساده، خدا را بشناسد و به بندگى او بپردازد.
🔸اما كسى كه بار سنگینى از شبهات را بر دوش كشیده است باید از پل سنگى عبور كند و بالاخره كسى كه خروارها بار شبهات و وساوس را با خود حمل مىكند باید راهى را برگزیند كه داراى زیرسازیهای محكم و استوار باشد هرچند پیچوخمها و فراز و نشیبهای زیادى داشته باشد[1].
📝پینوشت
[1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقی، آموزش عقاید، ص49.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓ آیا اسلام قائل به خشونت و تبعیض علیه زنان است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️سوال
⭕️ سوال
⁉️عوامل دینگریزی چیست؟
🔰 پاسخ:
🔸اینکه چرا عدهای دینگریز میشوند، دلائل زیادی ذکر شده است که در اینجا به سه مورد اشاره میکنیم:
1️⃣عملکرد منفی دینداران، کسانی که دین را به طور دقیق و منطقی نپذیرفتهاند؛ بلکه از روی تقلید و یا احساسات متدین شدهاند، رفتار متناقض با آموزههای دین توسط برخی دیندارن، میتواند این افراد را از دین گریزان کند.
2️⃣طبیعت بشر، بعضی از کسانی که حالت دینگریزی دارند تکلیفهای دینی را برای خودشان سنگین میبینند؛ مثلاً دین در مورد معاشرت، در مورد محرم و نامحرم، در مورد نماز خواندن تکالیفی دارد. برای عدّهای انجام اینگونه تکالیف سنگین است. اینها با دین عنادی هم ندارند؛ اینطور نیست که از دین بدشان بیاید ولی از انجام امور دینی گریزان هستند.
3️⃣دنیاگرایی، توجه زیاد به دنیا و دنیاپرستی نیز میتواند یکی از علل بیتوجهی عدهای به دین باشد.
📎 #امام_زمان
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
41K
⭕️ سوال
❓ سلام خسته نباشید یه سوالی داشتم قضاوت در دل خود حق الناس است یا حق الله؟ منظور اینکه ما بنا بر انچه میبینیم فکر میکنیم و هرچیز دیگری شخص را در دل خود قضاوت کنیم ولی چیزی بر زبان جاری نسازیم در این صورت ما حق الناس انجام داده ایم و باید حلالیت بگیریم؟
🔰 پاسخ
بِسماللّهالرَّحمنِالرّحیم
💢 نه حقالنّاسی به گردن شما نیامده و حلالیت هم لازم نیست، امّا سوء ظن داشتن نسبت به بندگان خدا، این بد است؛ این را باید استغفار کنید، که این سوء ظن را، نسبت به مؤمنین نداشته باشید یا نسبت به خدا.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #حجاب
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰