eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ همان طوری كه قرائت دو قسم است: غلط و صحیح، و تنها ادیب ماهر می‏ تواند خواندن غلط را از خواندن صحیح تشخیص بدهد و همان طوری كه درمان دو قسم است: غلط و باطل و صحیح و حق، و طبیب راستین كسی است كه غلط را از صحیح جدا كند، هم دو نوع است: محبت باطل و محبت حق. و اگر حبیب، معلمِ كتاب و حكمت باشد درس محبت می‏ دهد و كار او این است كه محبت باطل را از محبت حق، جدا كند و به شاگردانش بیاموزد كه علاقه به همسر و فرزند و مال دنیا ابزار كارند، نه راه كمال. ذات اقدس اله می ‏فرماید: (كلّا بل تحبّون العاجلة)؛ نه چنین است بلكه دنیای زودگذر را دوست دارید. (وتحبّون المال حبّاً جمّاً)؛ و مال را دوست دارید دوست داشتنی بسیار. این محبت ها در دل شما راه پیدا نكند و این نوع محبت ها را به گِل بزنید نه به دل. چرا كه اینها ابزار كارند و اگر به دل راه پیدا كردند، دل را تصاحب می‏ كنند... ▫️ در دعای شریف كمیل وقتی گذشته و آینده تصفیه شد، و انسان خود را تطهیر كرد و طلب مغفرت و بخشایش نمود، و همه گناهان خود را بخشیده یافت، آنگاه به خدا عرض می ‏كند: «واجعل ... قلبی بحبّك متیماً»؛ قلبم را گرفتار و شیفته محبتت گردان. این جمله «واسطة العقد» دعای كمیل است و از غرر جمله‏ های آن دعای شریف به شمار می ‏آید. یا هنگامی كه دعای مبارك ابوحمزه ثمالی در سحرهای ماه رمضان خوانده می ‏شود و زمینه روحی مناسب حاصل می‏ شود، آنگاه عرضه می ‏دارد: «اللّهم املأ قلبی حبّاً لك وخشیةً منك و... شوقاً الیك»؛ خدایا دلم را لبریز از محبت خودت قرار بده. به همین جهت امام سجاد ـ سلام اللَّه علیه ـ در آغاز مناجات المحبّین، عرض می‏ كند: خدایا كیست كه لذت مناجات تو، لذت دوستی تو، لذت یاد تو را و تو را چشیده باشد و به فكر چیز دیگری باشد. «من ذا الّذی ذاق حلاوة محبّتك فرام منك بدلاً ومن ذا الّذی آنس بقربك فابتغی عنك حولاً» این درس محبت، برای افراد خشن و زورمند و زورآزما، كارآمد نیست. ▫️ این جا دل شكسته و تن خسته می ‏خرند، و اگر كسی توانست، بیشتری تحصیل كند، سخن دوست در او بیشتر اثر می‏ گذارد. در این مقام نمی ‏توان گفت چون وزن مغز زن، یا حجم مغز زن كمتر است، او در راه سیر و سلوك یا در راه كمال انسانی و دیگر طرق الهی عقب افتاده‏ تر از مرد است. راه دل اگر قوی ‏تر از راه عقل نباشد، همتای اوست و راه دل انكسار، رقت، محبت، عاطفه، گرایش می ‏طلبد. آن كسی كه دیرتر می ‏گرید و می ‏گراید او در ، كمتر موفق می ‏شود و آن كسی كه اهل گریه است رقیق‏ القلب ‏تر است. و اگر كسی بتواند «عاطفه حیوانی» را از محبت انسانی جدا كند و به مرز محبت راه پیدا كند و از شرّ ضعف نفس برهد و ضعف نفس را اشتباهاً به جای رأفت ننهد، آنگاه راه برای او در كلاس محبت باز است. ▫️ مردها هم ناچارند كه سرانجام را بیش از درس های دیگر ترویج كنند. چون خدای سبحان به ما فرمود: (قل إن كنتم تحبّون اللَّه فاتّبعونی یحببكم اللَّه)؛ بگو اگر دوست دارید خدا را، پس پیروی كنید مرا تا خدا شما را دوست بدارد. یعنی این پیامبر كه است حلقه ارتباطی بین محبّ و محبوب می‏ باشد و اگر شما پیرو حبیب‏ اللَّه باشید از مرحله محبّ خدا بودن به مرحله محبوب حق شدن می‏ رسید. به طور طبیعی اگر محب و محبوب شدن خلق و حق برای صنف زنان بهتر از مردها میسر نباشد كمتر از آنها نیست. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص220 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صلای وحدت 🔸 رسالت انبیا محلّی و منطقه‌ ای و بین ‌المللی است. قرآن كریم تنها ما مسلمان ‌ها را به اتحاد دعوت نمی ‌كند تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِكُمْ﴾ تنها به ما نمی ‌فرماید: ﴿لاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُكُمْ﴾؛ شكوه شما شوكت شما به وسیله اختلاف از بین می ‌رود، بلکه به مسیحی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به یهودی ‌ها هم می ‌فرماید اختلاف نداشته باشید به مسیحی و یهودی هم می ‌فرماید شما اختلافاتتان را کنار بگذارید و آن مشتركاتتان را بگیرید، بعد می ‌فرماید ما مسلمان ‌ها با شما اهل كتاب یك منطقه‌ ای داشته باشیم كه اختلافی نداشته باشیم: ﴿تَعَالَوْا إِلَی كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَینَنَا وَبَینَكُمْ﴾. 🔸 قرآن كریم چند پیام وحدت ‌آمیز دارد: یكی محلّی است كه داخله مسلمان ‌ها را به وحدت دعوت می ‌كند ﴿وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً﴾؛ یكی اینکه مسیحی‌ ها را به وحدت دعوت می ‌كند؛ یكی اینكه كلیمی ‌ها را به وحدت دعوت می‌كند؛ یكی اینكه كلیمی و مسیحی را با هم هماهنگ می ‌كند؛ یكی اینكه مسلمان‌ ها را با اهل كتاب هماهنگ می ‌كند؛ این دین است! می گوید بالأخره شما مشتركاتی دارید، اگر اختلاف نكنید بیگانه به توحید حمله نمی ‌كند؛ با هم، بحث ‌های علمی‌تان را داشته باشید اما مقدّسات یكدیگر را محترم بشمارید. فرمود: ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یقُصُّ عَلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَكْثَرَ الَّذِی هُمْ فِیهِ یخْتَلِفُونَ﴾، برای اینكه اختلاف ‌ها برداشته بشود. شما فراوانی دارید، این درگیری و زد و خورد و كشتار در اثر اختلاف است، وقتی اختلاف نباشد بالأخره زندگی راحتی دارید. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 22 تاریخ: 1391/03/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️شهادت فاطمه سلام الله‌علیها امتداد حیات فاطمی 🔸 آن‌کسی که بهترین مرگ یعنی شهادت را تجربه می‌کند، بهترین زندگی را داشته است و به گفته سردار عزیز اسلام حاج قاسم سلیمانی: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود؛ تمام شهدا دارای این مشخصه بودند». 🔸شهادت، یکی از صفات صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها است، ایشان را «صِدِّيقَةٌ شَهِيدَةٌ»می‌خوانیم، شهیدی که بالاترین رتبه ممکن برای یک انسان را به‌دست آورده است و اولین انسان واردشده به بهشت است. این بانوی عالم چگونه زیست که این‌گونه شهید شد و به بالاترین درجه انسانیت و شرافت نائل آمد؟ 🔹فردی که به‌گونه‌ای زیسته که در خانه، رکن امیرالمؤمنین علیه‌السلام و در خارج از خانه بصیرترین مبارز سیاسی دوران است، از طرف قدرت‌پرستان منافق، مورد سوءقصد قرار می‌گیرد. اینکه شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را یک حادثه بدانیم ناشی از تفکیک بین مراحل حیات پاک ایشان و ساده‌اندیشی در بررسی تاریخی است. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اوج اعتقاد به خدا 🌿 امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...». ✍️ سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست (خداست) و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال باور به او، همان [باور به] توحید اوست. 📚 سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین علی علیه السَّلام: آگاه باشید مبادا از بستگان تهیدست خود روی برگردانید که نگاه داشتن مالِ دنیا زیادی آن را نیاورد، و از بین رفتن آن کمبود ایجاد نکند. آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش باز دارد تنها یک دست از آن‌ها گرفته است، اما دست‌های فراوانی را از خودش دور کرده است. 📖نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "الخمس" تألیف حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله) با حضور مستمر و جدّی در مباحث فقهی آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد، و... (رحمهم‌الله) بحث‌های فقهی فراوانی را به بهترین وجه تقریر و عرضه كرده است. «کتاب الخُمس» تقریرات درس حضرت آیت الله العظمی محقق داماد است كه در یك تمهید (تعریف خمس و تأسیس اصل)، دو باب (چیزهایی كه خمس در آن واجب است، تقسم خمس و شرایط مستحقان خمس) و خاتمه (انفال، حكم تصرف در آنچه متعلق به امام (علیه‌السلام) است و... تدوین شده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴امت مظلوم ▫️ در هنگام دفن (سلام الله علیها) وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) رو به قبر مطهر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کرد و به حضرت عرض کرد: «وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُك‏ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا حَقَّها؛ فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ‏ فَكَمْ مِنْ غَلِیلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَی بَثِّهِ سَبِیلًا». ▫️ ابراهیم را ذات اقدس الهی امت معرفی کرد چون به تنهایی خاورمیانه را اصلاح کرد، بعد موسای کلیم آمد به برکت او، عیسای مسیح آمد به برکت او؛ همه اینها جزء انبیای ابراهیمی بودند. اینکه قرآن کریم دارد: ﴿إِنَّ إِبْراهیمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً﴾ برای همین است. در بین مردها وجود مبارک ابراهیم خلیل است؛ می ‌خواهم عرض کنم در بین زن ‌ها وجود مبارک صدیقه کبری (سلام الله علیها) است منتها حالا ما آن عُرضه علمی را نداریم که اینها را تبیین کنیم حرف دیگر است! ▫️ آنها که آمدند را جهانی کردند، ما هم معتقدیم _ به هر حال مسیحی ‌ها توانستند مریم را جهانی بکنند، ما هم معتقدیم ما هم تأیید می‌ کنیم ما هم حمایت می ‌کنیم _ اما ما چرا بالاتر از مریم را جهانی نکنیم؟! این حضرت جهانی است، این جهانی را که آدم در این سیلی زدن خلاصه نمی ‌کند! این جهانی بودن را از کجا استفاده می ‌کنیم؟ از همین بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه). وقتی حضرت در این خطبه ناله دارد و به حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می ‌کند که امت جمع شدند که فاطمه را خانه‌ نشین کنند، این برای چیست؟ اگر فاطمه به منزله یک امت نباشد که یک امت به جنگ او نمی ‌آید! اگر او یک فرد عادی باشد چهار نفر برای سنگ زدن درِ خانه ‌اش کافی است، در حالی که تمام مسئولین در درجه اول و همه پیروان اینها در درجه دوم، این تا فاطمه را خانه ‌نشین کند! تنها سخن از گرفتن و و مانند اینها نیست. خب اگر یک زن عادی باشد یا یک مرد عادی باشد، یک امت جمع می ‌شود که او را خانه ‌نشین کند؟! ▫️ مگر کم افرادی را در صدر اسلام کشتند، مگر کم افرادی را خانه‌ نشین کردند، چرا درباره آنها نمی ‌گویند امت جمع شد تا آنها را هضم کند؟! «وَ سَتُنَبِّئُكَ»؛ دختر شما به شما گزارش می ‌دهد (سلام الله علیهما)، «بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَی وَ عَلی هَضْمِهَا»؛ اینها اجماع کردند توافق کردند هماهنگی کردند همه شرکت کردند که او را خانه ‌نشین کنند، پس معلوم می ‌شود که . اگر گفتند امت جمع شد یعنی او به منزله امت است، چون امت در برابر امت جمع می ‌شود، امت در برابر فرد که جمع نمی ‌شود. ▫️ در جریان حضرت ابراهیم هم همین طور بود، لذا نگفتند «حرّقهُ»، بلکه گفتند: ﴿حَرِّقُوهُ﴾. این آیه خطاب به همه است یعنی مردم! جمع بشوید او را بسوزانید: ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾؛ تنها حاکم نبود که حاکم خودش دستور بدهد که آتش‌ سوزی کنند. اگر ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾، این ﴿حَرِّقُوهُ﴾ در آن ماجرای دَر هم صادق است، این از آن قبیل است؛ «حرّقوه و انصروا سقیفتکم»! : 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 422 تاریخ: 1397/11/10 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ در كتب عقلی بخش دیگر بحث را در فرق بین جنس و ماده ذكر كرده و گفته‏ اند: ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت. و چون شیئیت هر شی‏ء را، صورت آن تشكیل می‏ دهد، پس مذكر و مؤنث بودن اشیا، در فعلیت و شیئیت آنها دخیل نیست. توضیح مسأله این است كه: اگر خواستیم موجودی را با فعلیتی بشناسیم، صورت او روشنگر فعلیت آن است و حقیقت آن را به ما نشان می ‏دهد، اما چون ماده آن، مشترك است و می ‏تواند به صورت ‏های دیگر نیز در بیاید لذا نشانه حقیقت آن نیست. ▫️ خاك برای صور گوناگون ماده است و می ‏تواند به صورت درخت، معدن، میوه‏ های گوناگون، حبه‏ ها و حصه‏ های مختلف درآید، و یا به صورت انسان یا حیوان‏ های متفاوت شكل گیرد و... ، اما تا وقتی كه به صورت خاصی، درنیامده، فعلیت خاص پیدا نمی‏ كند. البته منظور از صورت، اندام و قیافه نیست، چون شكل و قیافه عرضی است، بلكه منظور همان فعلیت جوهری است كه حقیقت شی‏ء را تأمین كرده و از یك جهت به نحوه هستی آن برمی ‏گردد. ▫️ بزرگان اهل حكمت می ‏گویند: مذكر و مؤنث بودن، از شؤون ماده شی‏ء است، نه از شؤون صورت آن. یعنی این دو، در بخش صورت و فعلیت بی ‏تأثیر است و تنها در بخش ماده نقش دارد، لذا آنجا كه فرق بین جنس و ماده را ذكر می‏ كنند، می ‏گویند: ماده اصنافی دارد كه بعضی از آن اصناف مذكر و بعضی مؤنث است. و نشانه این كه مرد و زن بودن، و ذكورت و انوثت به ماده برمی‏ گردد نه به صورت، این است كه این دو صنف، اختصاص به انسان نداشته بلكه در حیوان و حتی در گیاهان هم هست. بنابراین بر اساس یك قیاس استثنایی معلوم می ‏شود هر چیزی كه مراتب پایین ‏تر از انسان، آن را دارا می ‏باشد، به «صورت» انسانی بر نمی ‏گردد، چون اگر به صورت انسان بر می‏ گشت هرگز پایین ‏تر از انسان، واجد آن نمی ‏شد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص244 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 صراط حق 🔸 در قرآن کریم فرمود بشر ـ آنها که اهل فکر و تحقیق‌ هستند ـ موظّف است مکتب ‌های گوناگون را بشنود و بررسی کند و بهترین آنها را بپذیرد؛ این است. 1️⃣ فرمود: ﴿فَبَشِّرْ عِبَادِ ٭ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ﴾؛ به آن محققان و پژوهشگرانی بشارت بده که مکتب ‌های گوناگون را می ‌شنوند، مطالعه می ‌کنند، ارزیابی می ‌کنند و بهترینِ آنها را می‌ پذیرند (این اصل اوّل). 2️⃣ اما در قرآن کلّی ‌گویی محض نیست که یک سلسه کلّیات را بگوید و مصداق نشان ندهد، لذا بعد از آن اصل فرمود در بین مکتب‌ های گوناگون، ، مکتب توحیدی است: ﴿مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ﴾؛ بهترین قول، قولی است که با آن به الله دعوت بشود؛ (این اصل دوم). 3️⃣ اصل سوم، صغرا را هم نشان داد فرمود پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) کسی است که می ‌گوید: ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ﴾؛ من هستم که مردم را به الله دعوت می ‌کنم، خودم هم ﴿عَلی بَصیرَةٍ﴾ این راه را رفتم و می ‌روم و پیروان من هم همین کار را می ‌کنند؛ ﴿أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا﴾ و ﴿مَنِ اتَّبَعَنی﴾ هم «یدعوا الی الله علی بصیرة». 🔸 بنابراین اصل اوّل، اصل پژوهش و حق‌مداری را ذکر کرد؛ اصل دوم مشخص کرد که کدام مکتب «أحسن المکاتب» است و اصل سوم هم فرمود که چه کسانی این راه را دارند. 📚 سوره مبارکه صف جلسه 4 تاریخ: 1396/12/22 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از 🇮🇷مثل هانیه🇮🇷
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اینجا مترو تهرانه دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍 ✅شما هم اگر و بی دغدغه نیستید با گروه دانشجویی «مثل هانیه» همراه شوید در راهه 😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2196177079C8c0a08e6b5
152.1K
⭕️ سوال ❓آیا کسی که در جوانی فوت کنه گناه کمتری داره تا کسی که در پیری فوت میکنه ؟؟؟واگه کسی در پیری فوت کنه باید در برزخ بیشتر جواب بده؟؟و اگر اینجور باشه پس عدالت چی میشه ✅ پاسخ: بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر انسان اهل گناه باشد خب در جوانی هم گناه می کند هرچند بیشتر زنده باشد، گناه بیشتری خواهد کرد. اگر هم اهل گناه نباشد، هر چه بیشتر زنده باشد عمر کند باز هم گناه نمی کند. اگر امر دایر باشد بین این که انسان زود در جوانی بمیرد و نه گناه کند و نه طاعت یا این که نه عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند دوّمی بهتر است. عمر بیشتری داشته باشد و طاعت کند بهتر از این است که زود بمیرد[و طاعتی نداشته باشد] حضرت علی علیه السلام می فرمایند دوست نداشتم که در بچگی می مُردم و صاف می رفتم بهشت، بزرگ نمی شدم که پروردگارم را بشناسم و طاعتش را انجام بدهم! بنابراین اگر انسان اهل گناه نباشد عمرش طولانی باشد بهتر است. بله اهل گناه باشد بهتر است، هر چه زودتر بمیرد که گناه کمتری داشته باشد. [در رابطه با میزان گناهش] آن هم در برزخ باید آن مقدار کمبود جبران بشود حالا چه طولانی باشد [چه کوتاه؛ مثل این می مانَد که] یک صد تومانی بدهکار است[حالا] چه یک تومان یک تومان پس بدهد چه یکجا پس بدهد، [در هرصورت] باید بدهکاری را بدهد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰