eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ آیا استفاده از ضرب‌المثل کوچه علی چپ توهین به امیرالمؤمنین(ع) است؟ در فرهنگ لغت «خود را به کوچه علی چپ زدن» به معنای آن است که فردی با آن‌که از موضوعی اطلاع دارد؛ اما چون اعلام و تأیید آن به ضرر و زیانش تمام می‌شود، خود را به نادانی می‌زند که چنین رفتاری را نمی‌توان اخلاقی به شمار آورد. اما در مورد این ضرب المثل - جدای از این‌که از کجا و با چه انگیزه‌ای آغاز شده و مخترعش چه کسی بود- باید گفت؛ امروزه، نمی‌توان آن‌را توهینی نه نسبت به حضرت علی(ع)، و نه نسبت به هر شخص محترم و موجه دیگری به شمار آورد که نامش علی است؛ زیرا چه بسا همین افراد نیز از این ضرب المثل استفاده کرده و آن‌را توهینی به خود نمی‌پندارند. از سوی دیگر نمی‌توان سازندگان چنین ضرب‌المثل‌هایی را با قطع و یقین به سوء نیت و قصد اهانت به امام علی(ع) متهم کرد، هر چند ممکن است برخی از آنها چنین قصدهایی را داشتند. با این وجود، سزاوار است از نقل و گسترش چنین ضرب المثل‌هایی تا آن‌جا که امکان دارد پرهیز نماییم تا اندک شائبه‌ای نیز در این زمینه به وجود نیاید. گفتنی است که خود را به ندانستن زدن در جایی که فردی کار ناشایستی انجام داده و با افشای آن آبرویش در خطر می‌افتد، رفتاری اخلاقی است که در متون دینی از آن با نام تغافل یاد می‌شود. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 هدف دشمن از طرح مسائل تفرقه‌افکن 🔸 تبیین و اجرای احکام در دوران غیبت از وظائف علما است و از آنجا که نشر و اجرای احکام الهی برخلاف منفعت دشمن است، سعی در تخریب علما و فقها و تفرقه بین آنهاست. 🔸 یکی از ابزارهای دشمن برای اسلام‌هراسی و کاستن نیروهای انسانی اسلام، استفاده از تهمت و ترور شخصیت‌های اسلامی از جمله علماست. 🔸 دشمن با استفاده از ترفند «تفرقه بینداز و حکومت کن»، اختلاف‌افکنی را علیه دین، جامعه و علما در دستور کار خود قرار داده و سال‌هاست که توانسته با همین استراتژی اهداف پلید خود را پیش ببرد. 🔹قرآن کریم همه مردم را از تفرقه برحذر می‌دارد: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ» «و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود، به یاد آورید»(سوره آل عمران، آیه103). 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️امامت از منظر اندیشمندان اهل تسنن ✅بزرگان اهل تسنن در مساله امامت جملاتی دارند که نشان از جایگاه والای امامت در اسلام است. به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣ناصر الدین بیضاوی قاضی بیضاوی که از استوانه‌های علمی اهل تسنن است و در علوم مختلف دارای تالیفات متعدد است در کتاب «منهاج الوصول» خود چنین نگاشته است: «انکار امامت، کفر و مخالفت با آن بدعت است.» 2️⃣محمد بن حسن بدخشی بدخشی در کتاب خود به صراحت چنین بیان داشته است: «امامت جزو اصول دین است، به گونه‌ای که انکار آن منجر به کفر و بدعت گذاری می‌شود.» 3️⃣ شمس الدین اصفهانی وی که از صاحب نظران شهیر اهل تسنن است در کتاب خود همین مطلب را می‌آورد و می‌نویسد: «الامامة فإنَّها مِن أصولِ الدّین و مَخالفتها بِدعَة؛ امامت از اصول دین است و انکار آن بدعت است.» 4️⃣تقی الدین ابوالحسن سُبکی تقی الدین سُبکی که از علمای مشهور اهل تسنن است و از جایگاهی رفیع نزد ایشان برخوردار است، در مساله امامت چنین بیان داشته است: «ومَخالفتها بِدعَة وَمُؤثرة فی الفِتَن، فَتَتوافر الدَّواعی علی نَقلِها؛ مخالفت امامت بدعت و موجب فتنه است و داعی بر نقل آن متواتر است.» 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ قرآن؛ راست‌ترین و رساترین کتاب هدایت 🔷 در میان انبوه نویسندگان و کتاب‌ها، قرآن کتابی است که قابل قیاس با هیچ کتاب دیگری با توجه به این دو شاخصه نیست. قرآن کتابی از سوی خداست. خدایی که علم بی‌نهایت دارد، خالق انسان است و او را بهتر از هرکسی می‌شناسد. از طرفی در انتقال مطلب، امکان خطا در مورد او نیست. ازاین‌رو کتابی که از سوی او باشد، بهترین کتابی می‌شود که می‌توان تصور کرد. 🔹 قرآن؛ هدایتگر انسان با توجه به اینکه هدف از خلقت انسان، تقرب به‌سوی خدا و رسیدن به سعادت است، قرآن از لحاظ موضوع، شریف‌ترین موضوع را دارد. رساندن بشر به اوج قله‌های اخلاق، انسانیت و درنهایت خوشبختی در دنیا و آخرت، رسالت این کتاب آسمانی است. 🔹 قرآن مسیر اصلى رشد و سعادت انسان را روشن ساخته و باید هر شخص برای رسیدن به سعادت و ساخت جامعه اسلامی و همچنین در جهت رفع کاستی‌ها و پیشرفت، سمت‌وسوی قرآنی بگیرد. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «اُخْبِرُكُمْ عَنْه: اَلا اِنَّ فیهِ عِلْمَ ما یَأتى وَ الْحَدیثَ عَنِ الْماضى وَ دَواءَ دائِكُمْ وَ نَظْمَ بَیْنِكُم»؛[1] «من شما را از قرآن آگاه مى‌‌كنم. بدانید علم گذشته و آینده و درمان درد شما و راه نظم و سامان امورتان در قرآن است». پی نوشت: [1]. نهج‌البلاغه، خطبه158. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️ پاداش و ایمان حضرت زینب در سایه صبر 🔸امام صادق علیه‌السلام از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل فرمود: «إذا نُشِرَتِ الدَّواوينُ ونُصِبَتِ المَوازينُ لم يُنْصَبْ لأهلِ البَلاءِ مِيزانٌ، ولَم يُنْشَرْ لَهُم دِيوانٌ، و تلا هذِه الآيةَ: إنَّما يُوَفّى الصّابِرونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ»؛ «هنگامی که نامه‌های اعمال گشوده می‌شود و ترازوهای عدالت پروردگار نصب می‌گردد، برای کسانی که گرفتار بلاها [و حوادث سخت] شده‌اند، نه میزان سنجشی نصب می‌شود و نه نامه عملی گشوده خواهد شد. پس این آیه را تلاوت کردند: شكيبايان پاداش خود را بى‌‏حساب [و] به تمام خواهند يافت». ازاین‌رو بانویی که این حجم از مصیبت در زندگی را می‌بیند و از کودکی شاهد شهادت بستگان خود می‌باشد تا اینکه در واقعه عاشورا آن مصیبت بزرگ را تحمل می‌کند و صبر می‌نماید، بدون شک باید بدون حساب وارد بهشت شود و در مقام صابران قرار گیرد. 🔹امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «إنّما المؤمنُ بمنزِلَةِ كَفّةِ المِيزانِ: كُلّما زِيدَ في إيمانِهِ زِيدَ في بلائِهِ»؛«همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر می‌شود». 🔸با تطبیق این روایت با مصیبت‌های زندگی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها (که در سنین کودکی پیامبر را از دست دادند و با فاصله اندک مادر بزرگوارشان شهید شد، سپس پدر و پس از آن برادرشان امام حسن علیهم‌السلام و در نهایت در واقعه عاشورا بنی‌هاشم و... به شهادت رسیدند) به ایمان راسخ ایشان پی می‌بریم. ایمان حضرت به اندازه‌ای قوی بود که توانست یاد واقعه عاشورا را تا به امروز زنده نگه داشته، پیام آن را به جهانیان ابلاغ کند. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام علی علیه السلام می فرمایند: آن کسی که بر اثر جهل بسیار به نزاع و ستیز برخیزد نابینایی او نسبت به حق پایدار خواهد بود. 📚حکمت ۳۱ نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آموختن 🔸 عدل در قوا غیر از عدل در اوصاف است غیر از عدل در افعال است؛ این است كه این نیروهای علمی و عملی كه افراد دارند، برخی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل قرار دارند. در مسئله استعداد و فهمیدن مطلب بعضی ها افراطی ‌اند بعضی تفریطی ‌اند بعضی در هسته مركزی عدل ‌اند. 🔸 می ‌بینید بعضی ها دارای جُربزه ‌اند؛ جُربزه از بدترین چیزهای درس خواندن است! جربزه این است كه مثل یك گنجشك نوظهور از شاخ به شاخ از شاخه به شاخه از مطلب به مطلب برود، قبل از اینكه حقّ این شاخه را عملی بكند از این مطلب به مطلب دیگر می ‌پردازد، ذهن آرام نیست، هنوز استاد مطلبی را طرح نكرده اشكال می ‌كند هنوز جواب را نشنیده وارد یك شعبه دیگر می ‌شود. این‌ چنین طلبه یا دانشجویی به زحمت دانشمند بشود، برای اینكه ذهن آرامی ندارد، این او را به زحمت می ‌اندازد. افراد كودن‌ که ذهنشان دیرپرواز است هم بعید است به جایی برسند؛ این افراد كُندپرواز نظیر آن پرنده‌ های بال و پر شكسته‌اند كه به زحمت كسی باید اینها را از شاخه‌ای به شاخه دیگر ببرد. این كودنی مانع رشد است آن جربزه مانع رشد است. 🔸 آن استعدادی كه در باشد به آن می ‌گویند . این حكمت نه حكمت نظری است نه حكمت عملی است، از سنخ معرفت و دانش نیست، از سنخ قوّه است؛ این نیرو اگر نیروی عادلی باشد، تا حرف را خوب بررسی نكرده نه تصدیق می ‌كند نه تكذیب و تا حرف استاد یا آن طرف مقابل تمام نشده شروع نمی ‌كند به اعتراض یا قبول یا نكول. چنین كسی چه در حوزه چه در دانشگاه بالأخره موفق می ‌شود و دانشمند آینده خواهد بود. این از است كه انسان دارای استعدادی باشد ؛ نه اینکه خودش صابر باشد، استعدادش صابر باشد؛ زود تصدیق نكند زود تكذیب نكند زودپرواز نباشد دیرپرواز نباشد نه كودن باشد نه جربزه ‌ای. 📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 27 تاریخ: 1390/12/13 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️اثبات توحید در کلام امام صادق علیه‌السلام 🔷استدلال‌های متعدد عقلی و نقلی بر توحید پروردگار وجود دارد. ادله نقلی بر توحید در کتب روایی شیعه بسیار زیاد است. این روایات، به شیوه‌ای اقامه‌شده که هم برای دانشمند و هم فرد عادی قابل فهم و منطقی است. 🔸از باب نمونه امام صادق علیه‌السلام در مواجهه با کافری که به دو خدا قائل بود، استدلالی بسیار روان و البته قوی و منطقی بر توحید و نفی شرک بیان فرمودند. 🔹استدلال در این روایت از این‌ قرار است: 🔸«اینکه تو می‌گویی خدا دو تاست، از سه حال خارج نیست: 1️⃣ یا هر دو خدا قوی هستند 2️⃣ یا هر دو ضعیف‌اند 3️⃣یا یکی قوی و دیگری ضعیف است. پس اگر هر دو قوی «قادر» هستند، چرا یکی دیگری را دفع نمی‌کند تا به‌تنهایی عالم را تدبیر کند و اگر می‌پنداری که یکی قوی و دیگری ضعیف است، ثابت می‌شود که خدا یکی است آن‌چنان‌که ما می‌گوییم، چون دومی ضعیف است».[1] 🔸بررسی سه صورت دوخدایی: 1️⃣صورتی که یکی از دو خدا قوی و دیگری ضعیف باشد، حکمش روشن است؛ چون ضعیف ناقص است و خدا نمی‌تواند باشد، پس قوی خداست. 2️⃣صورتی که هر دو خدا قوی باشند، بر اساس بیان حضرت که فرموده‌اند یکی باید بر دیگری غلبه کند تا تدبیر برای خودش باشد، باید توجهی به تدبیر عالم داشته باشیم. تدبیر اگر از سوی دو خدا می‌بود، با توجه به اینکه باید اراده‌ هرکدام از آندو متفاوت از دیگری باشد، نباید این نظم و انتظام پدید می‌آمد. در قرآن نیز اشاره به این نکته شده که اگر دو خدا در جهان بودند، آسمان و زمین فاسد و نابود می‌شدند.[2] 👌🏻امام صادق علیه‌السلام اشاره به‌حکم صورتی که دو خدا ضعیف باشند، نکردند و علت عدم اشاره نیز روشن است؛ چراکه دو خدایی که ضعیف باشند، ناقص هستند و ناقص نمی‌تواند خدا باشد. در نتیجه تنها خداوندی که قادر مطلق است و هیچ نقصی ندارد، خدای یکتاست. 📝پی‌نوشت: [1]. شیخ کلینی، اصول کافی، ج1، ص81. [2]. سوره انبیا، آیه22. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
134.9K
⭕️ سوال ❓آیا درسته که میگن حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در زمان رحلت پیامبر هر شب زیاد گریه می کردند و صداشون همسایه‌ها رو اذیت می کرد؟ سؤال دوم: اینکه میگن صبر حضرت زینب سلام‌الله‌علیها زیاد بود و بعد میگن حضرت زینب سلام‌الله‌علیها یک‌سال بعد از عاشورا فوت کرد آیا این با صبرش منافات داره...؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب "زن در آینۀ جلال و جمال " اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: ظهور شخصیت زن در جایگاه اصلی و انجام رسالت‌‌‌‌‌‌‌های سنگین و مسئولیت‌های الهی و انسانی او و نحوۀ راهیابی به كمال واقعی‌اش اقتضا می‌كند تا آرای باطل در این زمینه تحلیل و تبیین شده، فساد یا نقص آن‌ها آشكار گردد. بر این اساس كتاب ارزشمند «زن در آینۀ جلال و جمال» این مسئولیت خطیر را به عهده دارد تا مقام و منزلت زن را تبیین كرده و موقعیت فردی و اجتماعی و نقش مؤثر و جهت‌دار وی را در جامعه، بر اساس رهیافت قرآنی، عقلی و عرفانی بیان كند. این كتاب در چهار فصل به زن در قرآن، زنان بافضیلت در قرآن، زن در عرفان، زن در برهان، زنان فرزانه، زن و تصدی امور اجرایی، زن و مدیریت خانواده، حجاب حق الهی، پاسخ به شبهات و... می‌پردازد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | توحید؛ اساس وحی نبوی 🌿 ««قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بگو: جز اين نيست كه به من وحى مى‌شود معبود شما، معبودی يگانه است. ✍️ نکته: تو‌حید، عصاره وحی نازل‌شده بر پیامبر است و راز مطلب این است که دیگر اصول و حتى فروع و احکام دین نیز درنهایت به اصل توحید بازمی‌گردد. 📚انبیاء: 108. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰