eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️سوال ❓اقسام توحید نظری را توضیح دهید؟ 🔹توحید نظری یعنی اندیشه خداوند را یکی دانستن و باور داشتن. از این رو به طور مستقیم به وظايف عملی انسان در برابر خدا مرتبط نیست. 🔸توحيد نظری اقسامی دارد که به مهمترین آنها به صورت خلاصه می‌پردازیم:[1] 1️⃣‌توحید در ذات: الله یگانه موجودی است که وجودش را از کسی نگرفته و به تعبیر فلسفی، واجب الوجود است: «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد»؛[2] «بگو او خدای یگانه است». 2️⃣‌توحید در صفات: تمام صفات خداوند عین ذات اوست و در نتیجه هیچ‌ یک از صفاتش از او جدایی‌پذیر نیستند. 3️⃣‌توحید در خالقیت: خالق تمام موجودات عالم خداوند است و هیچ موجودی نیست که مخلوق او نباشد: «قُلِ اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْ‏ء»؛[3] «بگو خدا خالق همه چيز است‏». 4️⃣توحید در ربوبیت تکوینی: تنها خداوند است که جهان را اداره می‌کند. هیچ کس بدون اجازه او نمی‌تواند تصرفی در عالم بکند و هیچ اتفاقی در عالم نمی‌افتد، مگر اینکه خداوند نیز آن را اراده کرده باشد: «هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»[4] «او پروردگار همه چيز است‏». 5️⃣توحید در ربوبیت تشریعی: تنها کسی که در عالم حق قانون‌گذاری دارد، خداوند است و هیچ کس بدون اجازه او نمی‌تواند مخلوقات خدا را امر و نهی کند: «وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُول‏»؛[5] «و خدا و پيامبر را اطاعت كنيد». 6️⃣توحید در الوهیت: تنها کسی که سزاوار پرستش است، خداوند متعال می‌باشد و غیر از او کسی شایسته پرستیده شدن نیست؛ زیرا وقتی اوست که ما را آفریده و کارهایمان را تدبیر می‌کند و نیازهایمان را پاسخ می‌گوید و هیچ کس بدون اذن او نمی‌تواند کاری انجام دهد، دلیلی وجود ندارد که دیگران را ستایش کرده و بپرستیم: «وَ إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ لا إِلهَ إِلاَّ هُو»؛[6] «و خداى شما، خداوند يگانه‌‏اى است، كه غير از او معبودى نيست‏». 📝پی‌نوشت: [1]. علامه مصباح یزدى، محمدتقى، معارف قرآن: خداشناسى، ص58. [2]. توحید(112): 1. [3]. رعد(13): 16. [4]. انعام(6): 164. [5]. آل‌عمران(3): 132. [6]. بقره(2): 163. 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رسالت فرهنگی حوزه در کلام امام رحمةالله‌علیه 🔸مسأله فرهنگ در جامعه یک امر خیلی مهمی است و رسالت آن بر عهده افراد خاصی می‌باشد. یکی از این مجموعه‌ها حوزه‌های علمیه هستند. در این راستا امام خمینی رحمه‌الله‌علیه به عنوان یک طلبه و مرجع تقلید، رسالت مهم خود و حوزویان را در تداوم و ادامه راه رسالت پیامبران و امامان معصوم علیهم‌السلام می‌دیدند و در رابطه با رسالت روحانیت فرمودند: ⏫1️⃣. «روحانیون مظهر اسلامند، این‌ها مبین قرآنند، این‌ها مظهر نبی اکرمند». 2️⃣. «روحانیین که مربی انسان‌ها هستند، به جای انبیاء نشسته‌اند، مبعوث از طرف انبیاء هستند». 3️⃣. «آقایان علمای اعلام مسئولیتشان زیاد است. چنانچه شغلشان از همه شریف‌تر است. شغل، شغل انبیاء است و مسئولیت، مسئولیت انبیاء». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
92K
⭕️ سوال ❓چرا خداوند در برخی آیات قرآن می‌فرماید ما خلق کردیم و خود را، ما خطاب می‌کند. خدا که یکی است؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 💢 آنجا که واسطه‌ها در کار هستند مثلا فرشته‌ها در کار دخالت دارند، لفظ جمع می‌آید. آنجا که خود خدا تنها است و واسطه‌ای در کار نیست مثل دعا، لفظ مفرد می‌آید. گاهی هم ممکن است به‌خاطر اعتبارِ اهمیت آن چیز باشد، مثل « انا اعطیناک الکوثر»؛ "کوثر" اینقدر مهم است که لفظ باید جمع بیاید. اما غالبا همان اولی است. 💠 مثلا « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ »؛ [جمع آمده] چون با فرشته‌ها است. « و اذا سألک عبادی عنّی فانّی قریبٌ اجیب»؛ [مفرد آمده] چون [فقط] خودش است. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ⁉️ آیا زمین گنجایش زمان رجعت را دارد با توجه به این‌که خیلی‌ها به دنیا برمی‌گردند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥💞•᪥࿐ 📖 💠 امیرالمومنین امام علی « علیهم السلام »⇩: ↫✙ ☜ ✨چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند : ❶⇦مال برای خرج ڪردن در احتياجات زندگے نه براۍ نگهدارے ❷⇦علم برای عمل ڪردن به آن نه جدال و ڪشمڪش و بحث ❸⇦انسان برای بندگۍ و اطاعٺ از خدا نه خوشگذرانۍ و معصيٺ ❹⇦دنيا برای جمع آورۍ توشه آخرٺ نه غفلت از آخرٺ و آباد ساختن دنيا 📚{ نصايح صفحه 179} ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | شفاعت کبری 🔻 امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: در صحرای محشر، خداوند به حضرت فاطمه علیها‌السّلام خطاب می‌کند که وارد بهشت شو! پس زمانی‌که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به درِ جنّت نزدیک می‌شود، پشت سرش را می‌نگرد و می‌فرماید: «دوست دارم که در چنین روزی، قدر و منزلت من دانسته شود». 🔸 از جانب خدا خطاب می‌رسد: «ای دختر حبیب من! برگرد و هرکه از محبّین و دوستداران خود و فرزندانت را که می‌خواهی، به بهشت ببر». 🔹 هنگامى‌كه حضرت فاطمه علیها‌السّلام با شيعيانش بر در بهشت مى‌رسند، خطاب به خداوند می‌گویند: «ما نیز دوست داريم که در چنين روزى، قدر و منزلت ما شناخته شود». 🔸 خدا مى‌فرمايد: «پس باز گرديد و هر‌که شما را به‌ خاطر دوستى فاطمه سلام‌الله‌علیها دوست مى‌داشته و براى محبّت فاطمه سلام‌الله‌علیها شما را اطعام كرده و يا پوشانيده و يا جرعه‌اى آب به شما داده و يا در غياب شما از شما دفاع و حمايت كرده، دستش را بگيريد و داخل بهشت نماييد». 📚 بحار الأنوار، ج 43، ص 64. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢فاطمه (س) در زمین، منصوره در آسمان 🔸 خلقت نوری فاطمه را پیامبر اینگونه بیان کرده است: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْأَرْضَ وَ السَّمَاءَ»؛ «نور فاطمه سلام‌الله‌علیها قبل از اينكه زمين و آسمان خلق شوند آفريده شد». اندیشمندان جهان از درک این حقیقت که خدا فاطمه را از نور خود آفرید، متحیر مانده و انگشت ابهام به دهان گرفته‌اند. این نور فاطمه است که در سایه عرش الهی با تسبيح، تقديس، تهليل و تحميد پروردگار ارتزاق می‌کرد. 🔹آن هنگام که اراده الهی بر انتقال نور فاطمه قرار گرفت، آن را با تحفه‌ای(سیب) از بهشت به نزد پیامبر فرستاد. هنگامى كه پیامبر آن تحفه را گشود، نورى از آن ساطع گرديد که عظمت آن نور بر نبی مکرم اسلام اثر گذاشت و در این هنگام بود که جبرئیل امین نازل شد و خطاب به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله گفت: «لَا تَخَفْ فَإِنَّ ذَلِكَ النُّورَ لِلْمَنْصُورَةِ فِي السَّمَاءِ وَ هِيَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةُ»؛ «نترس، زيرا آنچه ديدى نور بانويى است كه در آسمان «منصوره» و در زمين فاطمه خواهد بود». 🔸رسول گرامی اسلام با شنیدن سخن جبرئیل چنین سوال کرد: «لِمَ سُمِّيَتْ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةَ وَ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟»؛ «چرا در آسمان منصوره و در زمين فاطمه سلام‌الله‌علیها است؟» 🔸جبرئیل اینگونه پاسخ داد: «در زمين فاطمه سلام‌الله‌علیها ناميده شد براى اينكه پيروان و شيعيان خود را از آتش نجات مى‌دهد و دشمنانش از محبّت او محروم خواهند بود، و در آسمان به اين جهت منصوره است كه خدا فرمود: «قَالَ سُمِّيَتْ فِي الْأَرْضِ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ شِيعَتُهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمَ أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا- وَ هِيَ فِي السَّمَاءِ الْمَنْصُورَةُ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ يَعْنِي نَصْرَ فَاطِمَةَ لِمُحِبِّيهَا»؛ «در روز قيامت، مؤمنان از نصر و يارى خدا خشنود می‌شوند، و خداوند هر كه را خواهد يارى كند»، و مقصود از نصرت خدا براى مؤمنان، همانا شفاعت و امداد فاطمه سلام‌الله‌علیها براى شيعيان و دوستدارانش می‌باشد» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 📗تفسیر روایی جامع 🔸گسترۀ روایات تفسیری : ▫️ از مجموع روایات تفسیریِ امامیه، آمار دقیقی در دست نداریم؛ امّا شمار روایات تفسیریِ موجود در جوامع تفسیر روایی مانند البرهان تألیف بحرانی، و نور الثقلین نوشتۀ حُوَیزی، نشان می‏‏دهد که بیش از ده هزار روایت تفسیری و ناظر به قرآن، از اهل بیت علیهم السّلام در دست است. بیش‏ترِ این روایات ـ‏ همانند دیگر روایات شیعی ـ از امام باقر و امام صادق(ع) نقل شده است. ❖ با وجود این حجم عظیم، نه می‌‏‌توانیم و نه روا است که چشم بر این میراث سترگ بپوشیم و به بهانۀ وجود برخی اخبار ساختگی و یا دیگر آسیب‌‏های عارض شده، این منابع پرارزش را در فرایند تفسیر دخالت ندهیم؛ به ویژه اگر در نظر آوریم که اهل بیت علیهم السّلام تنها مفسّران راسخ قرآن هستند که فهمشان از قرآن، برگرفته از علم اعطاییِ الهی است و نه از پیِ قیل و قال‌‏های مدرسه‌‏ای و برداشت‌‏های فردی و یا دریافت‏‌های ظنّی و متّکی به رأی شخصی. 🚩 نا گفته نمانَد که بسی محتمل است بسیاری دیگر از روایات تفسیریِ اهل بیت علیهم السّلام به دست ما نرسیده باشد و یا به این دلیل که مستقیماً ناظر به قرآن نبوده، از دید گردآوران روایات تفسیری پنهان مانده باشد. بررسی و مطالعۀ این اندوختۀ ارزشمند نشان می‌دهد که همۀ روایات تفسیری، به یک گونه نیستند و کشف ارتباط آن‏ها با قرآن، همیشه و برای همگان آسان نیست. ❀️ توضیح این‏که: برخی از روایات تفسیری، به گونۀ مستقیم و صریح ناظر به قرآن‌‏اند، مانند آنچه به ترسیم فضای نزول یا تبیین الفاظ و مفهوم کلّی آیه می‌‏پردازد. کشف و گردآوریِ این احادیث، چندان دشوار نیست؛ امّا تعداد در خور توجّهی از روایات تفسیری، به گونۀ غیر مستقیم ناظر به قرآن‌‏اند که شناسایی و به دست آوردن آن‏ها، از عهدۀ روش‌‏های موجود و افراد معمولی فراتر است. 📚 ، تفسیر روایی جامع ، ص ۲۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠پیرزن دانا 🔹از بهترین راه‌های شناخت خدا توجه به نشونه‌ها و آفریده‌های این جهانه. 🔸گردش روز و شب، حرکت باد، تغییر منظم فصل‌ها، باریدن برف و بارون و خلاصه هر اتفاقی که توی این دنیا می‌افته، نشونه روشنی از اینه که این جهان خدایی داره که اون رو اداره می‌کنه. 🌸پیرزنی زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با پشم گوسفند نخ می‌ریسید. پیامبر که داشتن از کنار او رد می‌شدن، بهش گفتن: تو چطوری خدا رو شناختی؟ 🍃 پیرزن برای لحظه‌ای چرخ نخ‌ریسیش رو نگه داشت و گفت: تا من این چرخ رو نچرخونم، اون حرکت نمی‌کنه و کاری انجام نمیشه. این دنیا هم مثل این چرخه؛ حتماً این جهان هم چرخاننده‌ای داره که داره اموراتش رو می‌چرخونه. ✅پیامبر از این جواب خیلی خوششون اومد و به یارانشون گفتن: دینداری و شناخت خدا رو از این پیرزن یاد بگیرید.[1] 💥بنابراین وقتی یه چرخ نخ‌ریسی برای کار کردن چرخاننده‌ای داره، حتماً آسمون و زمین به این بزرگی هم نیاز به آفریننده و گردوننده‌ای داره. پی‌نوشت: [1]. بحارالانوار، ج69، ص135. 🕋 شاخصه: کمک به دیگران ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | شفاعت حضرت زهرا علیها‌السّلام در روز محشر 🔻 قالَ البَاقِرُ عَلَیهِ‌السَّلَامُ: «وَاَللَّهِ يَا جَابِرُ! إِنَّهَا ذَلِکَ الْيَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِيعَتَهَا وَ مُحِبِّيهَا كَمَا يَلْتَقِطُ الطَّيْرُ الْحَبَّ الْجَيِّدَ مِنَ الْحَبِّ الرَّدِیءِ». ✍️ امام باقر علیه‌السّلام می‌فرمایند: اى جابر! به خدا سوگند كه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در آن روز، شيعيان خود را به گونه‌اى از ميان اهل محشر جدا مى‌كند و نجات مى‌دهد كه پرنده، دانه‌هاى نيكو را از ميان دانه‌هاى بى‌ارزش جدا مى‌كند. 📚 بحار الأنوار، ج 8، ص 51. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓مقصود از توحید در ربوبیّت چیست؟ 🔹توحید در ربوبیّت به این معناست که انسان معتقد باشد خداوند سبحان، مدبّر و مربّی کل عالم است. 🔹اگر هم در عالم مدبّر و سببی غیر خدا وجود دارد و مؤثر است، همه آن‌ها به اذن و اجازه خداوند متعال است و آنان هرگز استقلالی در تأثیرگذاری ندارند و به امر و مشیت الهی تصرف می‌کنند. 🔶دلیل عقلی توحید در ربوبیّت 🔸تدبیر کردن جدای از خلق کردن نیست؛ چراکه خدایی که انسان و جهان را آفریده، به تمام جزئیات و راه به کمال رسیدن او آگاه است. بالاترین شناخت نسبت به یک پدیده را کسی دارد که آن را به وجود آورده است. 🔹از طرفی تمام مخلوقین هم‌چنان که در ابتدای خلقت، هیچ نبوده و خداوند متعال به آنان هستی بخشیده، همچنان به خداوند متعال نیازمندند و اگر حتی یک لحظه رابطه آنان با خداوند متعال قطع شود، نابود می‌گردند و دوباره نیست می‌شوند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «وقتی انسان دست به دعا برداشت، طبق روايات و سنت معصومين (عليهم السلام) مستحب است آن را بر سر و صورت خود بكشد؛ برای اينكه لطف خدا به اين دست پاسخ داده است. دستی كه به سوی خدا دراز شود، يقيناً خالی بر نمی گردد و دستی كه عطای الهی را دريافت كرد، گرامی است. لذا خوب است آن را به صورت يا به سر بكشد» حکمت عبادات صفحه ۲۱۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.92M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «اصرار قرآن كريم بر چند نكته است؛ يكی اينكه شما هر لحظه پاسدار اين حرم دقيق دل باشيد، ببينيد كه چه خاطره‌ای از كنار اين دل ميگذرد...» درس اخلاق ۹۴/۶/١٢ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ عقل را قرآن کریم و همچنین روایات معصومین علیهم السلام، به چیزی تفسیر کرده اند که انسان به وسیله آن حق را فهمیده و عمل کند، پس در ، مجموعه درک و کار را «عقل» می گویند. آن که درست درک نمی کند عاقل نیست، و کسی که درک می کند و عالم است ولی به علمش عمل نمی کند او هم عاقل نیست. مجموعه این دو فضیلت که در آیات به صورت عقل تبیین شده در حدیث به صورت: «العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بازگو شده است، یعنی کسی که نداند، نمی تواند بهشت کسب کند و کسی هم که بداند ولی عمل نکند نمی تواند بهشت را فراهم نماید. ▫️ حقیقت «العمل ما عبد به الرحمن» است یعنی اگر انسان با برهان نظری به مقام جزم رسید و در اثر قدرت عقل عملی به مقام عزم نائل شد، آن عزم به اضافه این جزم می شود عقل در اصطلاح قرآن، که به «یعبد به الرحمن ویکتسب به الجنان» تعبیر شده است. خداوند می فرماید: « أتأمرون الناس بالبرّ وتنسون أنفسکم وأنتم تتلون الکتاب أفلا تعقلون » این بیان، نشانه آن است که واعظِ غیر متّعظ عاقل نیست گرچه عالم است. ▫️ آنها که مردم را به نیکی دعوت کرده، تدریس، تألیف، سخنرانی، ارشاد و موعظه دارند ولی به فکر اصلاح خود نیستند، عالمند ولی عاقل نیستند، زیرا نه خود صالح می شوند نه در اصلاح دیگران کامیاب خواهند بود، چون اصلاح دیگران، صرف امر به معروف لفظی نیست، بلکه در این حدیث آمده است که: «کونوا دعاةً الی أنفسکم بغیر ألسنتکم» باید باشید و مردم را به روش خود دعوت کنید یعنی . به عبارت دیگر، شما که به عنوان عالمی وارسته در جامعه به سر می برید، اسوه پرهیزکاران هستید با سیرت و سنتتان، مردم را به اقتدای به راه خداوند خود دعوت کنید، بنابراین قرآن کریم واعظ غیر متّعظ را عاقل نمی داند. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص258 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نهیب عارفانه 🔸 وجود مبارک حضرت امیر وقتی نصیحت می ‌کرد گاهی افراد را نصیحت می ‌کرد، گاهی نصیحت می‌کرد و گاهی . گاهی می ‌فرمود اگر فلان کار را بکنید گرفتار فلان عذاب می ‌شوید، گاهی می ‌فرمود اگر فلان کار خیر را انجام بدهید یا فلان کار بد را نکنید سهمی از بهشت نصیب شما می‌شود، گاهی هم عارفانه سخن می ‌گفت؛ می ‌فرمود گناه سمّ است، اگر چشم ملکوتی‌ تان باز بشود می ‌بینید که این دست به زدن یا را بردن، با سمّ بازی کردن است. 🔸 اشعث که در محکمه حضرت امیر پرونده ‌ای داشت، شبانه حلوایی شیرین را خدمت حضرت امیر آورد. حضرت همین که متوجه شد فرمود: «كَأَنَّما عُجِنَتْ بِرِیقِ حَیةٍ أَوْ قَیئِها»؛ گویا با آب دهان افعی یا مار حلوایی درست کردی یا با قی کرده افعی که دو بار از مسیر سمّ گذشت حلوایی درست کردی و آوردی! 🔸 این گونه نصیحت ها، است؛ نه عابدانه یا فقیهانه یا زاهدانه؛ سخن در این نیست که رشوه، رومیزی، زیرمیزی و مانند اینها حرام است و جهنم در پی دارد، سخن در این است که به این لجن دست نزن! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/02/23 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 ۱۸ ویژگی انسان مؤمن 🔻امام علی علیه‌السلام: الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِي وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِي قَلْبِهِ، أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً، يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ، طَوِيلٌ غَمُّهُ، بَعِيدٌ هَمُّهُ، كَثِيرٌ صَمْتُهُ، مَشْغُولٌ وَقْتُهُ، شَكُورٌ، صَبُورٌ، مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ، ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ، سَهْلُ الْخَلِيقَةِ، لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ، نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ 🔹انسان باايمان ◻️شادى‌اش در چهره و ◻️اندوهش در درون قلب اوست، ◻️سينه‌اش از هرچيز، گشاده‌تر و ◻️هوس‌هاى نفسانى‌اش از هرچيز خوارتر (و تسليم‌تر) است، ◻️از برترى جويى بيزار و ◻️از رياكارى متنفر است، ◻️اندوهش طولانى و ◻️همتش بلند، ◻️سكوتش بسيار و ◻️تمام وقتش مشغول است، ◻️شكرگزار و ◻️صبور، ◻️بسيار ژرف انديش است و ◻️دست حاجت به سوى كسى دراز نمى‌كند، ◻️طبيعتش آسان (و سختگيرى در كار او نيست) و ◻️برخوردش با ديگران توأم با نرمش است، ◻️دلش از سنگ خارا (در برابر حوادث سخت و دشمنان خطرناك) محكمتر و سخت‌تر و ◻️(در پيشگاه خدا) از بَرده تسليم‌تر است. 📚 نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب قرآن در قرآن(جلد ١ تفسیر موضوعی قرآن کریم) اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی: «قرآن كریم، معجزه جاوید پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پیام نور و هدایت را برای جهانیان به ارمغان آورده است. بهترین راه برای بهره‌مندی از معارف اَنیق و عمیق کتاب الهی، شناخت قرآن با استفاده از آیاتی است كه قرآن را از زبان قرآن، برای مشتاقان معرفی كرده است. نخستین جلد از «تفسیر موضوعی قرآن كریم» این رسالت مهم را بر عهده دارد و در پنج بخش به حقیقت، اعجاز، رسالت، جاودانگی و فهم قرآن كریم ‌می‌پردازد.» ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️چرا امیرالمومنین علیه‌السلام در مقابل تجاوز کنندگان به خانه‌شان سکوت کردند؟ 💢پاسخ: 🔹امیرالمومنین علیه‌السلام شجاع‌ترین افراد بودند. ایشان با وجود اینکه توان و قدرت لازم برای قتل جسارت کنندگان به حریم رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را داشتند و بنابر نقل تاریخ یکی از آنان را بر زمین کوبیدند، به سبب عهدی که با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله داشتند و برای حفظ اسلام، خودداری پیشه کردند و به او فرمودند: «یَا ابْنَ صَهّاکَ لَوْلا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إلی رَسُولِ اللَّهِ لَعَلِمْتَ اَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی؛ «‌ای پسر صحّاک! اگر مقدرات خداوندی و پیمان و سفارش رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ نبود، هر آینه می‌فهمیدی که تو قدرت ورود به خانه مرا نداری». 🔸امیرمومنان علیه‌السلام که بر اساس فرموده ائمه علیهم‌السلام، قرآن کریم او را صاحب علم الکتاب می‌داند، با صبوری در این اتفاقات نقشه دشمنان را خنثی کردند؛ زیرا دشمنان آرزو داشتند حضرت علی علیه‌السلام دست به شمشیر ببرد تا بهانه‌ای برای قتل ایشان و چه بسا خانواده‌شان داشته باشند. از این افراد بعید نبود که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را مستقیما به شهادت رسانده و سپس بگویند که مقصر علی علیه‌السلام بود که جنگ را آغاز کرد. منصوبان همین افراد بودند که در جریان جنگ صفین شهادت عمار که از نشانه‌های بر حق بودن حضرت علی‌علیه‌السلام بود را به گردن ایشان انداخته و ایشان را مقصر شهادت او جلوه دادند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) کدام است؟ در مورد تعداد روزهایی که حضرت صدیقه طاهره (س) پس از رحلت پدر بزرگوارشان در قید حیات بوده اند در میان کتاب های حدیثی و تاریخی چند نظر وجود دارد. بعضی از این زمان را چهل روز و کسانی این مدت را شش ماه ذکر کرده اند. مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین می گوید: مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه 40 روز و بیشترین زمان شش ماه مى باشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از ائمه (ع) است. امام باقر (ع) مى فرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (س) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود. همچنین مرحوم طبرسی می گوید: حضرت صدیقه طاهره(ع) در ماه جمادی الاخر سال یازده هجری از دنیا رفتند. و مدت زمان حیات فاطمه زهرا(س) پس از پیامبر(ص) 95 روز بود. و مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت می فرماید: «فاطمۀ زهرا(س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال یازده هجری از دنیا رفتند». این دو روایت مبنای نظر اکثر علمای شیعه من جمله سید ابن طاووس(ره) در کتاب شریف اقبال مى باشد. اما دسته دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را 75 روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت می فرماید: «به درستی که توقف فاطمه (ع) در این دنیا پس از پدر گرامیش 75 روز بود.» این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده. البته ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسه تسعون» موید این معنا است. اکثر بزرگان سوم جمادی ثانی( 95 روز بعد از رحلت پیامبر (ٌص) )را معتبرتر می دانند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اهل البیت ▫️ با توجه به قراین داخلی و خارجی، ﴿اَهلَ البَیتِ﴾ در این آیه [33 احزاب]، مصادیق خاصی دارد و معنای لغوی آن، مراد نیست. مرحوم استاد علامه طباطبایی ذیل این آیه می ‏فرماید: در عرف قرآن لفظ ‏البیت اسم خاص برای است و بر دیگران اطلاق نمی ‏شود، هر چند كه از اقربا و خاصّان آن حضرت باشند و به حسب عرف عام، اطلاق «أهل‌ البیت» بر آن‏ها نیز صحیح باشد. ▫️ به هر حال كسانی از اهل بیت شمرده می ‏شوند كه لازم با پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) را دارا باشند. پیامبر اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به عنوان مفسّر و مبین رسمی وحی، به صورت‏های گوناگون حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‌السلام) را معرفی كرد. عمل آن حضرت نشان می ‏دهد كه آن بزرگواران، این سنخیت روحی را دارا بودند. ▫️ سایر ائمّه (علیهم‌السلام) نیز از این سنخیت برخوردارند، بنابراین، آنان نیز مصداق خواهند بود. بدین ترتیب ادعای شیعه كه تمام امامان (علیهم‌السلام) را از اهل ‏بیت می ‏دانند، اثبات می ‏شود. امام حسین (علیه‌السلام) از امام علی (علیه‌السلام) نقل كرده است: بر رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وارد شدم، در حالی كه در خانه امّ سلمه بود و بر او نازل شده بود. رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) به من فرمود: یا علی! این آیه درباره تو و نوه‏ هایم (حسن و حسین) و همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) امامان بعد از توست. گفتم: یا رسول الله! امامان بعد از من چند نفرند؟ فرمود: یا علی! اوّل آن‏ها تو هستی، سپس فرزندانت حسن و حسین و بعد از حسین فرزندش علی و... . اسامی دوازده امام به همین ترتیب بر ساق عرش نوشته شده است. از خدای سبحان پرسیدم: این افراد چه كسانی هستند؟ فرمود: ای محمّد! این‏ها امامان بعد از تو هستند كه مطهّر و معصوم ‌اند و دشمنانشان ملعون. 📚 همتایی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، ص177. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در برهان ▫️ وقتی عقل در فرهنگ قرآن تبیین شد آنگاه باید دید که زن عاقل تر است یا مرد، یا همتای هم اند. برای این منظور باید شواهد و قصص تاریخی را از دیدگاه قرآن کریم تحلیل کرد. بین قصه گویی در فرهنگ قرآن، و بیان قصه های تاریخی بشر، فاصله ای قابل توجه وجود دارد. چه این که در قصه های تاریخی غالباً سند قطعی برای یکی از دو طرف نیست، زیرا اینها قضایای شخصی است، البته از گزارش چند قضیه شخصی می توان یک اصل کلی را استنباط کرد، ولی استنباط نیز گاهی قطعی است و گاهی ظنی. اما قرآن کریم همین استنباط را فلسفه قصه می شمارد و آن را به صورت جزم و قطع ذکر می کند. قرآن در مقام بیان اصلی کلی در جریان حضرت یوسف می فرماید: « انّه من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » کسی که تقوا و صبر پیشه نماید پس خداوند پاداش نیکوکاران را ضایع نمی کند. ▫️ گرچه جریان یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ یک قضیه شخصیه است اما قضیه شخصیه ای است که وحی آن را تبیین می کند و با گزارش های تاریخی دیگران فرق دارد. تاریخ نویسان وقتی قضایای تاریخی را ارائه می دهند از یک مبدأ گمان پرور سخن می گویند ولی وقتی وحی، یک قضیه تاریخی را ارائه می دهد اصل کلی را به عنوان یک گزارش عینی با ذکر نمونه جزئی ارائه و اعلام می دارد. در داستان حضرت یوسف ـ سلام اللَّه علیه ـ وقتی آن حضرت به مقصد رسید و برادر را در کنار خود دید فرمود: این موفقیت مخصوص من نیست و این گونه نیست که افاضه فیض ذات اقدس اله، اختصاص به من داشته باشد، بلکه به عنوان یک اصل کلی برای همه پرهیزکاران است « من یتّق ویصبر فانّ اللَّه لا یضیع أجر المحسنین » . ▫️ اگر شواهد استنباط های قرآن کریم کاملاً ملحوظ باشد، از حدّ مظنه می گذرد و به حد جزم می رسد، به شرط آن که مستنبط همه موارد را ملحوظ داشته باشد. در صورتی که اخبار گزارشگران بشری احیاناً با مظنه همراه است چون غالباً در حد استقراء است. ولی در قصه های قرآنی، چون خدای سبحان در کنار داستان یک اصل کلی را ارائه می دهد معلوم می شود که این مورد خاص، نمونه ای از آن اصل کلی است و قضیه اتفاقیه نیست بلکه مصداق یک جامع حقیقی و فرد یک کلی است و البته اسلوب کتاب جاوید باید بر این باشد. قرآن کریم قصه هایی را که بازگو می کند، در ضمن بیان سرگذشت انبیا، برخورد آنان را با طاغیان روزگار نیز تبیین می نماید. بسیاری از انبیا آمدند و طاغوتیان عصرشان را وعده و وعید دادند اثر نبخشید تا سرانجام: « غشیهم من الیمّ ما غشیهم » از دریا آنچه آنان فرو پوشانید، فرو پوشانید. یعنی عذاب الهی دامنگیرشان شد. ▫️ این همه پیام حضوری را موسی و هارون ـ سلام اللَّه علیهما ـ برای درباریان آل فرعون تبیین کردند هیچ اثر نکرد. آن همه معجزات حسی بی شمار را به اینها نشان دادند، هیچ اثر نکرد بلکه در مقابل، آنها بسیاری از قوم بنی اسرائیل را کشتند و اسیر گرفتند و آرام نشستند و فخرشان این بود که ما پسران این قوم را ذبح کردیم و دخترانشان را زنده نگهداشتیم همانطور که در قرآن می فرماید: « یذبّحون أبناءکم ویستحیون نساءکم » پسران شما را سر می بریدند و زنهن را زنده نگه می داشتند. ▫️ این قضایا به صورت های گوناگون در مورد حضرت مسیح و خلیل و بسیاری از انبیای ابراهیمی ـ علیهم الصلوة والسلام ـ نیز تکرار شده است. اما وقتی نوبت به ملکه سبا می رسد یک نامه از حضرت سلیمان که وعده اش با وعید آمیخته بود و تهدیدش با نوید همراه بود به وی رسید، او برای پذیرش حق آماده شد، در حالی که آن زن، قدرتش از سلاطین دیگر کمتر نبود اما عاقل تر از سایر مردها بود. ▫️ اگر راه اندیشه و کلام و راه برهان وعقل نظر برای مرد گشوده تر از زن باشد، معلوم نیست در راه دل و عرفان و قلب و موعظه مرد قوی تر از زن باشد بلکه در این راه زن قوی تر از مرد است و مناجات و موعظه در زن بیش از مرد اثر می گذارد و این راهی است عمومی تر و کارآمدتر و مؤثرتر و با کاربردی وسیع تر. پس در راهی که انسان زودتر و بهتر به مقصد می رسد در آن راه زن، یا یقیناً موفق تر از مرد است یا حدّاقل همتای مرد است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص284 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 تلاش و عمل 🔸 ما تا در دنیا نفس می‌ كشیم نباید بگوییم همه كارها از راه غیب باید حل بشود، برای اینكه دنیا است. خدای سبحان به مریم (سلام الله علیها) از راه ‌های غیب نعمت ‌های فراوانی داد؛ خب ﴿كُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَكَرِیا الْمَحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً﴾ بود, از راه غیب ﴿فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِیاً﴾ بود, اینکه از راه غیب مادر شد بود. حالا كه همه اینها قدم به قدم از راه غیب بود، این «جذع نخله» این درخت خشك خرما به هر وسیله ‌ای كه بود پر بار شد، اینجا دیگر خدای سبحان به مادر عیسی (سلام الله علیهما) می ‌گوید تو هم دستی دراز كن این شاخه را تكان بده تا این خرما بریزد: ﴿وَهُزِّی إِلَیكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیكِ رُطَباً جَنِیاً﴾. خب همه آن كارهای مهم را خدا از راه غیب انجام داد؛ اگر این جذع را پرمیوه كرد، آیا این شاخه و خوشه را نمی ‌تواند كمی پایین بیاورد تا در دسترس قرار بگیرد؟! اما فرمود تو هم بالأخره دستی تكان بده تو هم كاری بكن. انسان تا زنده است ولو انبیا, اولیا و ائمه (علیهم السلام) باشند مسئولیتی دارند. 🔸 خب این خدایی كه با امر حاضر به مادر موسی می ‌گوید بچه را بینداز در دریا و به امر غایب به خود دریا می‌ گوید ببر درِ خانه فرعون، خب آیا از این به بعد نمی ‌تواند از راه غیب و بدون زحمت خواهر و مادر موسی، این بچه را به مادر برگرداند؟ خب یقیناً می ‌تواند؛ اما مادر هم باید تلاش و كوششی بكند؛ مادر تلاش و كوشش كرد خواهر كرد، بالأخره این فرزند به مادر برگشت. 🔸 تا زنده ‌ایم یك كار باید از طرف ما باشد؛ این‌چنین نیست كه انسان ولو پیغمبر هم كه باشد دست روی دست بگذارد و همه كارها از راه غیب حل شود؛ این طور نیست! هر اندازه كاری از انسان ساخته است باید آن را انجام بدهد. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 5 تاریخ: 1391/07/05 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢دنیای علی (ع) پس از حضرت زهرا (س) 🔸 بعد از شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دیگر آرامشی برای امیرالمومنین علیه‌السلام باقی نماند و عمق مصیبت امیربیان را می‌توان در عبارات زیر لمس کرد: ⏫1️⃣ تکرار مصیبت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله: با شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، غم و مصیبت رسول خدا بر امیرالمومنین علیه‌السلام تکرار شد و دوباره علی علیه‌السلام دچار مصیبت بزرگی شد، چنان‌که خود حضرت بیان می‌کنند: «به خدا قسم با رفتنت مصیبت رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را بر من تازه نمودی، یقینا مصیبت تو بزرگ است مصیبتی كه هیچ چیز و هیچ كس نمی‌تواند به انسان دلداری دهد و هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود». 2️⃣ پایان صبر علی علیه‌السلام علی علیه‌السلام كه اسوه صبر و استقامت بود، اما در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام تاثر و تالم خود را بعد از دفن همسر گرامی‌اش در حالی كه حزن و اندوه تمام وجود او را فرا گرفته بود، خطاب به قبر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله عرضه داشت و فرمود: «پس از او شكیبایی من به پایان رسیده و خویشتن‌داری از دست رفته، اما آن‌چنان كه در جدایی تو صبر كردم در مرگ دخترت نیز جز صبر چاره‌ای ندارم». 3️⃣ از بین رفتن رکن علی علیه‌السلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تنها رکن باقی‌مانده برای امام زمانش بود و با شهادت ایشان این رکن نیز از بین رفت. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در لحظات آخر عمر شریفشان به امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: «أُوصِيكَ بِرَيْحَانَتَيَّ مِنَ اَلدُّنْيَا فَعَنْ قَلِيلٍ يَنْهَدُّ رُكْنَاكَ»؛ «به دو ريحانۀ خودم از دنيا سفارش مى‌كنم كه به همين زودى دو ركن تو خود پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت زهرا ويران مى‌شود». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰