#فلسفه_نگه_داشتن_عده
🤔#پرسش
❔فلسفه نگه داشتن عده چیست ❗️اگر فلسفه آن روشن شدن بارداری است چرا افرادی که عقیم هم هستند باید عده نگه دارند ❕اساسا در مورد عده و فلسفه آن توضیح دهید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌عدّه عبارت است از مدت معيّنى كه زن پس از جدايى از شوهر و يا كسى كه به اشتباه با وى آميزش كرده، در حالت انتظار به سر مى برد و تا پايان آن مدت حق اختيار همسرى ديگر ندارد.
❕منشأ جدايى مى تواند يكى از اين امور باشد ؛
❗️طلاق، فسخ نكاح، فوت شوهر، اتمام مدت عقد و يا بذل آن در ازدواج موقت و زوال اشتباه در آميزش به شبهه.
👌عدّه بر حسب اسباب آن؛ يعنى فوت شوهر يا طلاق؛ نوع ازدواج؛ يعنى دائم يا موقت و حالات مختلف زن از حيث آزاد و كنيز بودن، عادت ماهانه ديدن و نديدن و حامله بودن و نبودن متفاوت است.
❕حكمت عدّه حفظ نسب و پيشگيرى از اختلاط آن، حفظ حرمت ازدواج و احترام شوهر (در عدّه وفات) و نيز دادن فرصت به زوجين براى رجوع به زندگى سابق (در عدّه رجعى) حكمتهاى تشريع عدّه و غايت آن ذكر شده است نه علت آن؛
از اين رو، حكم داير مدار آنها نيست؛ به گونه اى كه عدم آنها مستلزم عدم حكم باشد. بنابر اين، چنانچه- از باب نمونه- علم به حامله نبودن زن داشته باشيم، باز هم عدّه نگه داشتن واجب است.
❕زنانى كه عدّه ندارند ؛ زنى كه با او از قُبُل يا دُبُر آميزش صورت نگرفته است، عدّه ندارد؛ جدايى او به طلاق باشد يا فسخ و بذل يا اتمام مدّت. اما اگر منشأ جدايى فوت شوهر باشد، نگهداشتن عدّه بر او واجب است. به قول مشهور؛ بلكه بر آن ادعاى اجماع شده، دختر نابالغ و زن يائسه عدّه ( طلاق ) ندارند .
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت ، ج 5 ص 350
👌چنانچه گفته شد ، علت واقعى عده بر ما مخفى است و آنچه گفته مى شود از قبيل انعقاد نطفه، حريم زوجيت و...- از حكمتهاى آن به شمار مى آيد نه علت ، از اين رو اگر مثلا مرد سالها نيز جدا از زن خود زندگى كند، يا در مسافرت باشد، باز بايد زن عده نگه دارد ، بنابراین به صورت تفصیلی به برخی از حکمت های عده اشاره می شود ؛
1⃣عده، وسيله اى براى صلح و بازگشت است . گاهى در اثر عوامل مختلف، زمينه روحى به وضعى در مى آيد كه پديد آمدن يك اختلاف جزئى و نزاع كوچك حس انتقام را آن چنان شعله ور مى سازد كه فروغ عقل و وجدان را خاموش مى كند.
و غالبا تفرقه هاى خانوادگى در همين حالات رخ مى دهد. اما بسيار مى شود كه اندك مدتى كه از اين كشمكش گذشت زن و مرد به خود آمده پشيمان مى شوند خصوصا از اين جهت كه مى بينند با متلاشى شدن كانون خانواده در مسير ناراحتي هاى گوناگونى قرار خواهند گرفت. اينجاست كه اسلام می گوید زنها بايد مدتى عده نگه دارند و صبر كنند تا اين امواج زودگذر بگذرد و ابرهاى تيره نزاع و دشمنى از آسمان زندگى آنان پراكنده شوند مخصوصا با دستورى كه اسلام در باره خارج نشدن زن از خانه در طول مدت عده داده است حسن تفكر در او برانگيخته مى شود، و در بهبود روابط او با شوهر كاملا مؤثر است و لذا در سوره طلاق آيه 1 مى خوانيم كه ؛ « آنان را از منزلشان خارج نسازيد ... چه مى دانيد شايد خدا گشايشى رساند و صلحى پيش آيد »
❕غالبا به خاطر آوردن لحظات گرم و شيرين قبل از طلاق كافى است كه مهر و صميميت از دست رفته را باز آورد و فروغ ضعيف گشته محبت را تقويت كند.
2⃣عده، وسيله حفظ نسل است ؛
❕یكى ديگر از فلسفه هاى عده روشن شدن وضع زن از نظر باردارى است ، راست است كه يك بار ديدن عادت ماهانه معمولا دليل بر عدم باردارى زن است ولى گاه ديده شده كه زن در عين باردارى عادت ماهيانه را در آغاز حمل مى بيند از اين رو براى رعايت كامل اين موضوع دستور داده شده كه زن سه بار عادت ماهيانه ببيند و پاك شود تا بطور قطع عدم باردارى از شوهر سابق روشن گردد و بتواند ازدواج مجدد كند.
❕این که امروزه گفته می شود با آزمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا که این آزمایش ها چنان دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در آن نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در آنها است .
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 156_ کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ،ج 4 ص 51
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣حكمت بهداشتى ؛
❕بى شك ارتباط جنسى ممكن است زمينه مناسب براى انتقال يا شكل گيرى بيمارى ها و عفونت هاى مختلف فراهم آورد اين احتمال در ارتباطات متعدّد جنسى بيشتر و خطرناكتر است. در اين ميان زن به لحاظ ساختار جسمى و فيزيكى و هم به خاطر فعل و انفعالات طبيعى رحمى قابليت بيشترى براى دريافت، پرورش و انتقال بيمارى ها و عفونت ها دارد. زمان عدّه در حقيقت مى تواند نقش قرنطينه براى رحم زن باشد. شايد حكمت سه بار پاك شدن از حيض براى عدّه نيز اشاره لطيفى به اين نكته باشد. چون از نظر فيزيولوژى حيض نوعى خانه تكانى رحم از سلول هاى مرده و عفونت هاى داخلى و خارجى است و سه بار خانه تكانى در عدّه طلاق محيط كم خطرى را براى ارتباط جنسى جديد و توليد نسل ايجاد مى نمايد.
4⃣حفظ حرمت اعضاء خانواده ؛
❕حكمت مهمى كه در عدّه طلاق و عدّه وفات نهفته است. حفظ احترام كانون خانواده است، به طورى كه نه تنها زن و شوهر بلكه تمام فرزندان و بستگان و حتى جامعه بايستى حرمت آن را نگه دارند. ازدواج بلافاصله زن بعد از طلاق يا بعد از وفات به نوعى ناديده انگارى عواطف و احساسات حق داران كانون خانواده مانند: شوهر، فرزندان، بستگان و... تلقّى مى شود و چه بسا پيامدهاى تربيتى، عاطفى و روانى جبران ناپذيرى را براى فرزندان و بستگان ايجاد نمايد.
❕همچنين ازدواج سريع زن بعد از طلاق يا وفات شوهر ممكن است زمينه سوء ظن ها و اتهامات مختلف را فراهم آورده و مقدّمه اى بر كينه توزى ها و جرايم ديگر شود.
👌ناگفته پيداست اين ادعا كه شوهر نيز بايستى براى حفظ حرمت خانواده عدّه نگه دارد پذيرفتنى نيست ، چرا كه مرد ، در بسيارى موارد، به لحاظ وظايف مختلف از جمله حضانت و نگهدارى فرزندان و وظايف اجتماعى و همچنين آسيب پذيرى ويژه مرد در مورد سركشى هاى غريزه جنسى، نياز به ازدواج در مرد شديدتر از زن است.
❕مساله رعايت حريم زندگانى زناشويى حتى بعد از مرگ با همسر موضوعى است مورد توجه و لذا هميشه در قبائل مختلف آداب و رسوم گوناگونى براى اين منظور بوده است گر چه گاهى در اين رسوم آن چنان افراط مى كردند كه عملا زنان را در بن بست و اسارت قرار مى دادند و گاهى جنايت آميزترين كارها را در مورد او مرتكب مى شدند به عنوان نمونه ؛
❕ بعضى از قبائل پس از مرگ شوهر زن را آتش زده و يا بعضى او را با مرد دفن مى كردند، برخى زن را براى هميشه از ازدواج مجدد محروم ساخته و گوشه نشين مى كردند و در پاره اى از قبائل زنها موظف بودند مدتى كنار قبر شوهر زير خيمه سياه و چركين با لباسهاى مندرس و كثيف دور از هر گونه آرايش و زيور و حتى شستشو به سر برده و بدين وضع شب و روز خود را بگذرانند.
📚اسلام و عقائد و آراء بشرى، صفحه 617.
❕اسلام بر تمام اين خرافات و جنايات خط بطلان كشيده و به زنان بيوه اجازه مى دهد بعد از نگاهدارى عده و حفظ حريم زوجيت گذشته اقدام به ازدواج كنند .
📚تفسیر نمونه ج 2 ص 193
👌تمام آنچه گفته شد ، حکمت ها و تحلیل هایی است که از حکم عده استفاده می شود که چنان که اشاره شد ، برخی از موارد آن در مورد برخی از زنان ممکن است مصداق نداشته باشد اما به هر حال ، باز به سخن ابتدایی خود رجوع می کنیم که فلسفه و علت اصلی حکم عده برای ما مجهول و پنهان است و چه زیبا فرمود امام #صادق علیه السلام آنجا که بیان داشت ؛
« از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می کنم که تمام دستوراتش از روی حکمت و #مصلحت است اگر چه فلسفه آن روشن نباشد »
📚#بحار_الانوار ج52 ص91
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دهه_فجر_سوره_فجر
🤔#پرسش
❔#استاد_عبدالفتاح_خدمتی:
جناب خمینی #دهه_ی_فجر را دزدیده است.
او 12 تا 22 #بهمن را #دهه_ی_فجر نامیده در حالیکه #دهه_ی_فجر واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی
فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد نقد قرار گرفته است مربوط می شود به این آیات شریفه که می فرماید ؛
« وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4)
هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) 1- به سپيده دم سوگند.2- و به شبهاى دهگانه.3- و به زوج و فرد.4- و به شب هنگامى كه (به سوى روشنايى روز) حركت مى كند سوگند (كه پروردگارت در كمين ظالمان است).5- آيا در آنچه گفته شد سوگند مهمى براى صاحبان خرد نيست؟ » ( آیات ابتدایی سوره فجر )
❕فجر در اصل به معنى شكافتن وسيع است، و از آنجا كه نور صبح تاريكى شب را مى شكافد از آن تعبير به" فجر" شده است، و مىدانيم فجر بر دو گونه است" كاذب" و" صادق".
🔸فجر كاذب همان سپيدى #طولانى است كه در آسمان ظاهر مى شود و آن را تشبيه به دم روباه مى كنند كه نقطه باريك آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان.
🔸فجر صادق از همان ابتدا در افق گسترش پيدا مى كند، صفا و نورانيت و شفافيت خاصى دارد، مانند يك نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى گيرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مىشود.
❕فجر صادق اعلام پايان شب، و آغاز روز است، در اين موقع روزه داران بايد امساك كنند، و وقت نماز صبح وارد مى شود.
👌بعضى فجر را در اين آيه به معنى مطلق آن يعنى سپيده صبح تفسير كرده اند كه مسلما يكى از نشانه هاى عظمت خداوند است، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام موجودات زمينى، و آغاز #حاكميت نور و پايان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حركت موجودات زنده، و پايان يافتن خواب و سكوت است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده.
🔸ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير كرده اند. و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام مى گيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان و يا" فجر صبح جمعه".
❕ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مى شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميت تر است.
🔸بعضى معنى آيه را از اين هم گسترده تر دانسته اند، و گفته اند منظور از فجر هر روشنايى است كه در دل #تاريكى مى درخشد.
❕بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى در تاريكى عصر جاهليت يكى از مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى به هنگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مىشود (همانگونه كه در بعضى از روايات به آن اشاره شده است)
📚تفسیر البرهان ج 4 ص 457
👌 و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن پرده هاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره #واقعى آن ديوصفتان مصداق ديگر بود.
❕و همچنين تمام انقلاب هاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى گيرد ، ( مانند انقلاب اسلامی ایران ، دقت کنید )
🔸ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان فجر به معنى طلوع سپيده صبح است.
🔹اما" ليال عشر" (شبهاى دهگانه) مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است كه شاهد بزرگترين و تكان دهنده ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است.
اين معنى در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" از پيغمبر اكرم نقل شده است.
📚تفسیر ابوالفتوح رازی ج 12 ص 74
👌بعضى نيز آن را به ده شب آخر ماه مبارك رمضان كه شبهاى قدر در آن است تفسير كرده اند.و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم. جمع ميان اين تفسيرهاى سه گانه نيز كاملا ممكن است.
❕در بعضى از رواياتى كه اشاره به بطون قرآن مى كند فجر به وجود حضرت مهدى و ليال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" كه در آيه بعد مى آيد به حضرت" على" و" فاطمه زهرا" تفسير شده است.
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 443
❕چنان که گذشت ، #فجر می تواند اشاره به انقلاب های راستینی باشد چون انقلاب اسلامی ایران که بر ضد جهل و ظلم و ستم صورت گرفت ، و از آنجایی که قدم های پایانی این انقلاب ظرف #ده روز برداشته شد ، هیچ مانعی ندارد که این ایام را دهه فجر و نور و روشنایی نامید . روشن است که در این نامگذاری از تعبیر « و الفجر » استفاده شده است ، نه « لیال عشر » که طبق نظر مشهور ، اشاره به شب های ده گانه ذی الحجه یا شب های ده گانه محرم است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن #خطبه_فدکیه
5⃣قسمت پنجم
این در هنگامهای بود که شما در آسایش زندگی میکردید، در مهد امن متنعّم بودید، و در انتظار بسر میبردید تا ناراحتیها ما را در بر گیرد، و گوش به زنگ اخبار بودید، و هنگام کارزار عقبگرد میکردید، و به هنگام نبرد فرار مینمودید.
آنگاه که خداوند برای پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر گشت، و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه گان با قدر و منزلت گردیده، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد، و در خانههای تان بیامد، و شیطان سر خویش را از مخفیگاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوی دعوت او هستید، و برای فریب خوردن آمادهای د، آنگاه از شما خواست که قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانی این کار را انجام میدهید، شما را به غضب واداشت، و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و بر چیزی که سهم شما نبود وارد شدید.
این در حالی بود که زمانی نگذشته بود، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه میهراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته اید، و براستی جهنم کافران را احاطه نموده است.
این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا روی میآوردید، در حالی که کتاب خدا رویاروی شماست، امورش روشن، و احکامش درخشان، و علائم هدایتش ظاهر، و محرّماتش هویدا، و اوامرش واضح است، ولی آن را پشت سر انداختید، آیا بیرغبتی به آن را خواهانید؟ یا بغیر قرآن حکم میکنید؟ که این برای ظالمان بدل بدی است، و هرکس غیر از اسلام دینی را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#سیل_سیلاب_نشانه_ظهور
🤔#پرسش
❔ آیا روایت زیر درست می باشد؟ آیا آمدن سیل یکی از #علائم ظهور است؟
❗️طبق روایات اسلامی، افزایش بارندگی و بالا آمدن سطح آب رودخانهها و دریاها و جاری شدن سیل بر روی زمین، از جمله نشانههای نزدیک شدن زمان ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشد.
در روایتی آمده است که از امام هادی علیه السلام پرسیدند: چه وقت آنان (مردم قم) منتظر فرج خواهند بود؟ حضرت فرمود: «هنگامی که آب روی زمین را فراگیرد»
✅ بحارالانوار ,ج18 , ص311
💠#پاسخ💠
👌علائم ظهور امام زمان به دو قسم حتمی و غیر حتمی #تقسیم می شود .
❕امور حتمی تحقق شدنی هستند اما امور غیر حتمی ممکن است محقق شود و ممکن است محقق نشود .
🔶در مورد علائم حتمی ، امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ندای آسمانی از امور حتمی است و خروج سفیانی حتمی است و خروج یمانی هم حتمی است و کشته شدن نفس زکیه نیز حتمی است و پدیدار شدن کف دستی از آسمان نیز حتمی است و نیز آیه #سهمگین ماه رمضان که خوابیده را بیدار می کند و بیدار را می ترساند و دخترکان را از پس پرده بیرون می کشد »
📚الغیبه نعمانی ص262
❕اما امور غیر حتمی که به عنوان نشانه ظهور محسوب شده اند ، متعدد اند ، که از جمله آنان سیل و سیلاب است ، اما نه سیل و سیلاب عمومی بلکه سیل و سیلاب در کوفه و نجف به #عنوان نشانه غیر حتمی ظهور بیان شده است .
🔸در نقلی از امام سجاد علیه السلام آمده است ؛
« هنگامی که سیل و باران ، این بلندی های شما یعنی نجف را پر کند و آتش در سنگ و گل پدیدار شود و تاتارها بغداد را به چنگ آورند ، ظهور قائم منتظر را متتظر باشید »
📚الصراط المستقیم ج 2 ص 259
❕در نقل دیگری ، امام صادق از امام علی علیهما السلام نقل می کند که فرمود ؛
« هنگامی که در #حجاز آتش سوزی شد و بلندی شهرتان یعنی نجف شما را آب فرا گرفت ،منتظر ظهور قائم باشید »
📚الصراط المستقیم ج 2 ص 258
🔸در نقل دیگری از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود ؛
« در سال فتح ، رود #فرات طغیان می کند تا آنجا که به درون کوچه های کوفه می ریزد »
📚الارشاد ج 2 ص 377 _ اعلام الوری ج 2 ص 284
👌و در نقل دیگر آمده است که فرمود ؛
« روز یا سال فتح ، فرات #طغیان می کند ، تا آنجا که وارد کوچه های کوفه می شود »
📚الغیبه طوسی ص 451 _ بحار الانوار ج 52 ص 217
🔸روایتی که می گوید قمیان زمانی که آب بر روی زمین بیاید ، انتظار فرج را میکشند ؛
📚الاختصاص ص 102 _ بحار الانوار ج 57 ص 207
🔸بر اساس روایات فوق الذکر ، چنین معنا می شود که زمانی که سیل و سیلاب کوفه و نجف را در بر بگیرد ، قمیان می دانند این حادثه از نشانه های ظهور است ، بنابراین منظور از جاری شدن آب بر روی زمین ، جاری شدن سیل و سیلاب در کوفه و نجف است و منظور از « الارض » ، ارض و زمین نجف و کوفه است که محل #جاری شدن سیلاب ها است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فلسفه_باران_سیلاب
🤔#پرسش
❔فلسفه ایجاد سیل چیست ❗️چرا خداوند عادل #سیل ایجاد می کند و بندگان خود را اذیت می کند ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که وجود ابر و باد و باران برای ادامه حیات و زندگی لازم و ضروری است . نقش ابرها، و باد و باران، در زندگى انسانها و تمامى موجودات زنده به #قدرى آشكار است كه نيازى به شرح ندارد. درست است كه تقريباً سه چهارم روى زمين را آب فرا گرفته؛ ولى اولًا اين آبهاى شور نه براى زراعت قابل استفاده است، و نه براى نوشيدن انسانها و حيوانات، و ثانياً به فرض كه تمام درياها آب شيرين بود با چه وسيله ممكن بود آنها را به سرزمينهاى مرتفع و زمينهايى كه گاهى چند هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارند منتقل نمود؟
❕اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مىبينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوسها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمينهاى خشك كند، و به صورت دانه هاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان.
🔸قرآن می فرماید ؛
« خداوند همان كسى است كه بادها را مى فرستد تا ابرهائى را به حركت درآورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه كه بخواهد مى گستراند و متراكم مى سازد، در اين هنگام دانه هاى باران مىبينى كه از لابه لاهاى آن خارج مى شود، و هنگامى كه اين (باران حيات بخش) را به هركس از بندگانش كه بخواهد مى رساند خوشحال مى شوند.» ( روم 48)
❕«از آيات (عظمت و قدرت) خدا اين است كه بادها را به عنوان بشارتگرانى مى فرستد تا شما را از رحمتش بچشاند (و سيراب كند) و كشتى ها به فرمانش حركت كنند، و از فضل او #بهره گيريد، شايد شكر نعمت او را بجا آوريد.» ( روم 46)
🔸فوائد دیگری که می توان برای باران برشمرد از این قرار است ؛
1⃣باران علاوه بر تأمين آب لازم براى پرورش گياهان، سطح زمين را مى شويد و آلودگى ها را با خود به سوى درياها مى برد.
2⃣باران، هوا را نيز مى شويد، و گرد و غبار و ذرّات معلّق در هوا را در خود حل كرده به زمين مى آورد؛ و اگر ريزش باران نبود بعد از مدّتى هوا چنان آلوده و كثيف مى شد كه تنفس براى انسان غير ممكن بود.
3⃣ باران سنگهاى كوهها را آرام آرام مى سايد و خاكهاى قابل استفاده از آن توليد مى كند، و در سطح جلگه ها مى گستراند.
4⃣ باران خاكهاى پر قوّت را از مناطق دور با خود حمل مى كند و براى تقويت مزارع بر صفحه آنها مى گستراند؛ به طورى كه در بعضى از مناطق (مانند سواحل نيل) جريان آب بهترين كودهاى طبيعى را براى گياهان همراه خود مى آورد.
5⃣باران فقط در خشكى ها حيات بخش نيست؛ بلكه ريزش باران در دريا نيز بسيار مؤثّر است، و به گفته بعضى كمتر از تأثير آن در خشكى ها نيست! چرا كه ريزش باران در دريا گياهان ريز را در ميان امواج آب پرورش مى دهد كه خوراك بسيار مناسبى براى #ماهى ها و جانداران دريا است و آن سال كه باران كم ببارد وضع صيد دريا نامطلوب است.
6⃣ارتفاع ابرها از سطح زمين از ارتفاع بلندترين قطعات زمين بيشتر است؛ و به اين ترتيب نقطه اى از آب باران بى بهره نمى ماند.
7⃣بر سطح كوههاى بلند انواع درختان جنگلى و گياهان داروئى و غذائى مى رويد؛ و اين به دليل آن است كه باران سهم آب لازم را به آنها مى رساند، و اگر باران نبود آنها هم مى خشكيدند.
📚پیام قرآن ج 2 ص 234
🔸اما گاهی همین باران که برای حیات بشر لازم است ، تبدیل به سیل می شود که #خسارات فراوانی را به همراه می آورد ، این که باران تبدیل به سیل می شود ، اکثرا به خاطر #کوتاهی های بشر است ، اگر آنان به سد سازی و ایجاد تالاب ها و جنگل ها و ایجاد کانال های مناسب برای هدایت آب باران #توجه می کردند ، طبیعتا آب باران تبدیل به سیل نمی شد تا خسارات جبران ناپذیری بر جای گذارد .
❕لذا #خداوند می فرماید ؛
«آنچه از بدی به تو می رسد از #سوی خود توست»
💎نساء 79
❕و می فرماید ؛
« خداوند آنچه را مردم دارند ، تغییر نمی دهد مگر اینکه آنها خودشان را تغییر دهند » ( رعد 11)
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
👌گاهی هم پیش می آید که بشر از تمام قدرت خود در جهت مقابله با سیل استفاده می کند ، اما گاهی قدرت سیل چنان قوی است که قابل کنترل نیست ، بی شک گرفتار چنین حادثه و #مصیبتی شدن ، بدون آنکه کوتاهی در کار باشد ، یکی از آزمایش های خداوند #محسوب می شود که صبر بر آن پاداش فراوان در پی دارد .
👌خداوند می فرماید؛
«شما را با بدیها و خوبیها آزمایش می کنیم »
💎انبیاء 35
👌و می فرماید:
«آیا مردم گمان کرده اند که به حال خود رها می شوند و #آزمایش نمی شوند»
💎عنکبوت 2
👌و می فرماید ؛
« قطعا همه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان »
💠بقره 155
🔶امام علی علیه السلام فرمود:
«خداوند بندگانش را با انواع شداید و گرفتاری ها آزمایش می کند»
💎نهج البلاغه خطبه192
🔶لذا امام صادق علیه السلام فرمود:
«شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب #ایمانشان»
📚الکافی ج2 ص252
🔶و #فرمود:
«بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند»
📚الکافی،ج2 ص 252
❕گاهی نیز نسبت به برخی جوامع بی ایمان و طغیان گر ، این حوادث و سیل ها ، جنبه تنبیه و #مجازات و بیداری آنان را از خواب غفلت دارد ، چنان که درباره قوم لوط می فرماید ؛
« هنگامى كه فرمان ما (دائر بر عذاب) فرا رسيد، شهرهاى آنها را زير و رو كرديم و بارانى از سنگهاى متراكم بر آنان فرو فرستاديم». ( هود 82)
❕درباره مردم ناسپاس و طغيانگر «سبا» مى فرمايد ؛
« آنها (از اطاعت خدا) روى گرداندند و ما سيل ويرانگر را بر آنها فرستاديم» ( سبا 16)
👌چنان که گفته شد ، بخش ديگرى از اين حوادث، براى بيدار كردن انسانهاست تا به راه #حق باز گردند ؛
❕«فساد و تباهى در خشكى و درياها به خاطر كارهايى كه مردم انجام دادهاند آشكار گشت؛ خدا مى خواهد نتيجه پاره اى از اعمال آنها را به آنها بچشاند شايد بازگردند!» ( روم 41)
❕و می فرماید ؛
«ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم شاید متذکر شوند» ( اعراف130 )
👌علی علیه السلام فرمود ؛
«خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام می دهند با کمبود میوه ها و جلوگیری از نزول برکات و بستن درهای گنج خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند و آنها که باید دست از گناه بکشند خود داری نمایند و پند پذیران پند گیرند و آنها که آماده اند از گناه باز ایستند»
📚نهج البلاغه خطبه 143
👌خلاصه آنکه اکثرا ، خسارات سیلاب ناشی از کوتاهی های خود بشر است و در جایی که کوتاهی نباشد ، نسبت به جوامع مومن و انقلابی برای امتحان و آزمایش است تا به درجه افراد افزوده شود ، اما نسبت به جوامع کافر و بی ایمان از باب تنبیه و مجازات و بیدار ساختن آنان است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
322.mp3
1.34M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه322
🎙 قاری: #منشاوی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
321.mp3
1.55M
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 321
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#صدقه_دفع_بلا_سیل_صندوق_صدقه_غرق
🤔#پرسش
❔توی سیل اخیر برخی از صندوق های #صدقه غرق شد ، برخی از سلبریتی ها شبهه می کردند که صندوقی که قرار بود دفع بلا کند خودش در بلا دفع شد برخی از ملحدین هم این طور اشکال کردند ؛
❕صندوق که بلا دفع میکردی همه عمر...
دیدی که چگونه بلا صندوق گرفت..
حالا هى ملاهاى فاسد و مفتخور مردم را ترغيب كنند كه پول بريزيد توى اين صندوقها كه ٧٠ بلا را رفع ميكند چون فلان امام عرب اين را گفته است!
هرچند خود همان امام هم نتوانست خودش را ازبلا نجات دهد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در آيات و روايات اسلامى تأكيد فراوانى بر انفاق و صدقه در راه خدا و كمك به نيازمندان شده كه در #كمتر چيزى اين گونه تأكيد وارد شده است.
❕اهميت اين مسئله به اندازه اى است كه در قرآن مجيد هنگامى كه به پرهيزگاران نويد بهشت برين را با وسعتى كه به اندازه آسمانها و زمين است مى دهد اولين صفت آنها را انفاق در هر حال مى شمارد، مى فرمايد: «و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمانها و زمين است و براى پرهيزگاران آماده شده است ، (همان) كسانى كه در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى كنند». ( آل عمران 133 _ 134)
❕در جاى ديگر به كسانى كه آشكارا و پنهان در راه خدا انفاق مى كنند وعده مىدهد كه هيچ ترس و اندوهى (در قيامت) در برابر عذابهاى الهى نخواهند داشت: «آنها كه اموال خود را، شب يا روز، پنهان يا آشكار، انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ نه ترسى بر آنهاست و نه اندوهگين مى شوند». ( بقره، آيه 274.)
❕مرحوم كلينى در كتاب كافى در آغاز جلد چهارم، چندين باب با روايات بسيار ذكر مى كند درباره اهميت صدقه و اينكه تأثير عميقى در دفع بلا دارد و موجب افزايش و بركت اموال مى شود از #جمله در حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم ؛ « نيكى و صدقه فقر را از انسان دور مىكند و سبب طول عمر مى شود و نود (و در بعضى از نسخه هاى سبعين به معناى هفتاد) نوع مرگ بد را دور مى سازد».
📚الکافی ج 4 ص 2
❕در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است كه فرمود ؛
« اگر خانواده اى از مسلمانان را كه فقيرند تكفل كنم، گرسنگى آنها را برطرف سازم، برهنگان آنها را بپوشانم و آنها را از اينكه دست نياز به سوى مردم دراز كنند باز دارم براى من محبوبتر از آن است كه يك حج و يك حج و يك حج، و همچنان امام عليه السلام ادامه داد تا ده حج و ده حج و ده حج تا به هفتاد حج رسيد به جا آورم».
📚همان ص 2
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«صبحگاهان صدقه دهيد و به آن علاقه چمند باشيد. هيچ مؤمنى نيست كه براى خدا به نيازمند صدقه دهد تا شر بلاهايى كه از آسمان به زمين نازل مى شود در آن روز ازاو باز دارد مگراينكه #خداوند چنين خواهد كرد و اين شرور را از او دفع مى كند».
📚همان ص 5
👌و فرمود ؛
« صدقه دادن با دست ، مرگ سوء را از انسان دور می کند و هفتاد نوع از انواع بلا را از انسان دفع می کند »
📚بحار الانوار ج 93 ص 129
🔸حال اشکال مطرح شده اینجاست که چرا این #صدقات از مردم سیل زده دفع بلا نکرد و خود صندوق صدقات هم مثلا غرق شد ؟
1⃣در پاسخ می گوییم شما از کجا می دانید که صدقه دهندگان در این بلا با مرگ سوء از دنیا رفتند یا گرفتار بلا شدند ❗️علم #غیب دارید ❕❔شاید آنانی که نجات کردند و گرفتار بلا نشدند همان صدقه دهندگان بودند .
❔مگر قرار است که صندوق صدقات دفع بلا کند که غرق شدن صندوق صدقات موجب تعجب عده ای شده است ؟! آن که دفع بلا می کند ، خداوند است نه صندوق #صدقات ، و خداوند نیز به وعده خود نسبت به کسانی که اهل صدقه بوده اند #عمل کرده است .
2⃣گاهی ممکن است افرادی هم که صدقه می داده اند ، گرفتار بلا شده باشند ، این از جهت بوده که #ممکن است آنان اخلاص را رعایت نمی کردند و از روی ریا و چشم و هم چشمی و نام و آوازه ، صدقه و کمک می کرده اند . طبیعی است که این صدقه و انفاق به درد نمی خورد و اثر و فایده ای هم ندارد چنان که در حدیث قدسی آمده است که پرودگار می فرماید ؛
« من بهترین شریک ها هستم ، هر کس عملش برای غیر من باشد ( و دیگری را در عملی که باید برای من باشد شریک کند ) ، من آن عمل را از او #قبول نمی کنم تا زمانی که عملش تنها برای من خالص باشد »
📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 353
💠 #ادامه 👇
💠ادامه 👇
3⃣گاهی هم ممکن است که افراد صدقه دهنده #اخلاص را رعایت کرده باشند ، اما تقوای خداوند را رعایت نکرده و در کنار صدقه دادن ، تن به گناه و معصیت هم داده باشند ، اینان در عین صدقه دادن باز هم گرفتار بلا و مصیبت می شوند تا سختی که از این بلا و #مصیبت می کشند ، کفاره گناهانشان باشد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«بنده زمانی که گناه کند و کاری نکند که ( تمام ) گناهاش بخشیده شود ، خداوند او را به حزن و بیماری و #گرفتاری مبتلا می کند تا کفاره گناهانش باشد »
📚امالی صدوق ص294
4⃣گاهی هم ممکن است افراد صدقه دهنده هم اخلاص را رعایت کرده باشند و هم تقوا را ، اما باز هم گرفتار بلا و مصیبت شوند ، بلا و مصیبت آنان از این جهت است که بلا و مصیبت برایشان بهتر و به #صلاح آنان است ، خداوندی که صلاح بندگان را بهتر از خودشان می داند و آنان را دوست نیز می دارد ، این بلا و مصیبت را برایشان ایجاد می کند تا از طریق #اصلاح خارج نشوند . در حدیث قدسی آمده است که خداوند می فر ماید ؛
« بعضی از بندگان من افرادی هستند که اصلاح امر آنها جز به غنا و گستردگی زندگی و صحت بدن نمی شود ، از این رو امر دین آنها را به وسیله آن اصلاح می کنم ، و بعضی از بندگانم هستند که امر دین آنها جز با نیاز و #مسکنت و بیماری اصلاح نمی شود ، لذا امر دین آنها را با آن اصلاح می کنم و آنان را به وسیله آن می آزمایم »
📚الکافی ج2 ص 60
5⃣در مواردی هم بلا و مصیبت از باب ؛ « هر که در این بزم مقرب تر است ، جام بلا بیشترش می دهند » می باشد . بندگان صالح خداوند بیش از دیگران در معرض بلا و مصیبت هستند ، اگر چه اهل صدقه و اخلاص و تقوی هم هستند . خداوند آنان را گرفتار می کند ، تا با صبر و بردباری آنان بر #مصائب ، پاداش های فراوان و بی نهایت به آنان بدهد ، در راس این دسته پیامبران و اولیاء هستند ، چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر گرفتار مصیبتی در جانت یا مالت یا فرزندت شدی ، مصائب پیامبر خدا را متذکر شو زیرا هیچ یک از خلائق به مانند پیامبر اسلام گرفتار #مصیبت نشدند »
📚وسائل الشیعه ج3 ص267
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند برای اولیاء و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه #گناهی مرتکب شده باشند»
📚الکافی ج2 ص325 _ قرب الاسناد ص79
❕و فرمود ؛
«شدید ترین بلاها برای انبیا است سپس کسانی که به انبیا نزدیکترند و از پی آنان می آیند سپس سایر مومنان به تناسب #ایمانشان»
📚الکافی ج2 ص252
🔶و #فرمود:
«بلاهای بزرگ پاداش های بزرگ را در پی دارد وخداوند هیچ گروهی را دوست نمیدارد مگر آنکه آنان را گرفتار میکند»
📚الکافی،ج2 ص 252
❕بنابراین ، حکم اولیه و #کلی آن است که صدقه دادن موجب دفع بلا می شود ، اما این حکم کلی ، همانند بسیاری دیگر از احکام کلی الهی و #بشری ، استثناءاتی دارد که ما در بالا ، به برخی از این استثنائات ، اشاره داشتیم ، این استثنائات ، همانند تبصره هایی است که در قوانین کلی بشری و #مصوب مجالس قانون گذاری ، وجود دارد ، روشن است که وجود تبصره با قانون کلی ، هیچ گونه تضادی ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓ایا برای شرکت در راهپیمایی های 22بهمن و 13 آبان دلیلی از قرآن و روایات وجود دارد تا در برابر دیگران استدلال کنیم
💠پاسخ:
🌴خداوند در آیه 5 ابراهیم می فرماید:
"ذکر هم بایام الله"
🔷«ایام الله را به آنان متذکر شو و یاد آوریشان کن»
🗯درباره ایام الله گفته شده است که مراد تمام روزهایی است که دارای عظمتی در تاریخ زندگی بشر بوده است.
👌هر روز که یکی از فرمانهای خدا در آن چنان درخشیده که بقیه امور را تحت الشعاع قرار داده از ایام الله است
♻️هر روز که حق وعدالتی بر پا شده وظلم وبدعتی خاموش گشته همه آنها از ایام الله است
🔶در تاریخ معاصر نیز پیروزی شکوهمند ملت ایران وجریان 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی مصداق ایام الله است وباید در هر سال خاطره آن را زنده کرد وهمواره از این روزهای بزرگ درس والهام گرفت
📚تفسیر نمونه،ج10 ص274
👌و همچنین خداوند می فرماید:
«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل صالح»
🔷توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل صالح نوشته میشود»
🗯روشن است که شرکت در راهپیمایی پر شور 22 بهمن و13 آبان سبب خشم وغضب بیشتر کفار ودشمنان اسلام میشود .
❗️از سوی دیگر یکی از مسائل مهمی که قرآن و روایات بر آن تکیه کرده اند مساله وجوب بیزاری و دشمنی کردن با ظالمین و زور گویان است.
♦️این مساله به قدری مهم است که خداوند در ایه 113 هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان نکنید که آتش شما را فرو گیرد»
🔷حضرت امیر فرمود:
«همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓نهج البلاغه نامه 47
♦️در روایت دیگر امده است که حضرت عیسی چنین وصیت می نمود:
« سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که عزت شما از بین می رود»
📚معانی الاخبار ص196
🔵پیامبر گرامی فرمود:
« زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت ظالمان انجام داده اند حاضر میشوند)»
📚ثواب الاعمال،ص260
♦️امام صادق فرمود:
« هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد غضب خداوند قرار دارد»
📚وسائل الشیعه ج16 ص57
❗️وفرمود:
« کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به ظلم انها است هر سه شریک در ظلمند»
📚الکافی ج2 ص333
🗯بی شک شرکت در راهپیمایی هایی که در جهت دشمنی با ظالمین بنا نهاده شده است از مصادیق روشن عمل کردن به این روایات می باشد که اگر نباشد ظالمین در ظلمشان تقویت خواهند شد.
👌پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📜 متن #خطبه_فدکیه
6⃣ قسمت ششم
📜نقش #علی(ع) در رسالت پیامبر(ص)
پس خدای تبارک و تعالی، شما را به پدرم #محمد (ص) از آن وضع اسفبار نجات داد و بعد از همه مقدمات و بعد از آنکه گرفتار مردم قوی و گرگان عرب و طاغیان اهل کتاب شدید، خداوند هر آتشی را که بر افروختند، خاموش کرد و هر گاه شیطانی سر بلند میکرد و متجاوزی چون مار، اجتماع مسلمین را تهدید به مرگ میکرد، آن حضرت برادرش #علی امیرالمومنین(ع) را به کام آنها میفرستاد و #علی (ع) هم دست از آنها بر نمیداشت مگر اینکه آنان را گوشمالی داده و شراره آتش آنان را خاموش میکرد. آری؛ #علی در راه خدا رنجها دیده و تلاشها نموده است. به رسول خدا نزدیک و نسبت به اولیاء خدا سرور بود. آستین همت را بالا زده، خیرخواه و کوشا و رنج دیده و زحمتکش بود در حالی که شما در آسایش و رفاه بسر میبردید و به فکر خود بودید. از نعمتها بهرهمند و آسوده و بیخیال در کمین ما نشسته بودید که اوضاع چگونه میچرخد و گوش به زنگ اخبار بودید. در وقت استراحت زودتر از دیگران بر زمین مینشستید و در موقع جنگ پا به فرار میگذاشتید.
📜غصب خلافت #علی(ع)
پس هنگامی که خداوند برای پیامبرش، خانه پیامبران و جایگاه برگزیده برگزیدگانش را انتخاب کرد، در بین شما کینه و نفاق آشکار شد و جامه دین فرسوده گشت. افراد گمراهِ خموش به نطق آمدند و فرومایگانِ پست به صحنه درآمده، سرکردگان تبهکار نعره کشیدند و در میدانها جولان دادند.
شیطان سرش را از گریبان برآورد و شما را به سوی خود فرا خواند و شما را اجابتکننده دعوت خود یافت، که گول او را خوردهاید. سپس در آزمایش خود، شما را بیوزن و ناچیز دید و چون تحریک تان کرد و به خشم آمدید و بر غیر شتر خود داغ زدید (شتر دیگران را به نام خودتان غصب کردید) و به آبشخور دیگری وارد شدید! بله.
هنوز چیزی از رحلت رسول خدا نگذشته بود و زخم و جراحت فقدان او هنوز به هم نیامده و بهبود نیافته بود، بلکه هنوز جسد رسول خدا دفن نشده بود که شما از ترس اینکه فتنهای به پا شود شتاب کردید و خلافت را ربودید. آگاه باشید که با این عمل در فتنه و آشوب سقوط کرده و جهنم را که بر کافران احاطه دارد، برای خود برگزیدید.
#فاطمیه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓این که قرآن در سوره یوسف می گوید که زنان مکار هستند و کید و مکر و حیله آنها بزرگ است توهین به آنها نیست❕❕❕
💠پاسخ:
✏️قرآن نقل می کند که پس از آنکه عزیز مصر متوجه حیله زلیخا شد که چگونه می خواست با تهمت به یوسف او را بدنام سازد خطاب به او گفت:
❗️«مکر و حیله شما زنان عظیم است»
🔷یوسف28
🗯و چون قرآن این سخن عزیز مصر را رد نمی کند می توان این جمله را منتسب به خداوند دانست اما باید توجه کرد:
1⃣ ما در بسیارى از آیات قرآن حتى مذمتی از نوع بشر مى بینیم:
👌 «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل میورزد و مانع دیگران مى شود.»
🔷معارج 19-20
👌و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار ظالم و جاهل بود»
🔷احزاب72
👌و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است
🔷زخرف 15
👌و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است.
🔷علق 6-7
🗯بى شک، انسان در طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر بلکه ظاهر این است که این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان هوس ها غوطه ورند.
✏️به همین دلیل در قرآن از مقام انسانِ با تقوا و مطیع فرمان الهى که تحت تربیت رهبران الهی قرار گرفته است مدح و تمجید فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سرسبد جهان آفرینش معرّفى گردیده است
📚اسرائ 70
🗯در مورد جنس زن نیز مطلب همین گونه است، در میان زنان افراد شایسته اى داریم که حتّى در میان مردان مانند آنها کم است و به عکس، زنان بسیار منحرفى داریم که سرچشمه بسیارى از نابسامانى هاى جامعه بشرى هستند.
❗️زنان برجسته در اسلام فراوان بوده اند که پیامبر و امامان برای انها احترام قائل بوده اند نظیر حضرت خدیجه،حضرت فاطمه،ام سلمه ،و ...
🔷افزون بر این قران نیز بسیاری از زنان را مدح کرده است چنان که فرمود:
« هر کس کار شایسته ای انجام دهد خواه مرد باشد یا زن در حالی که مومن است او را حیات پاکیزه ای می بخشیم »
📓نحل 97
👌ونیز از برخی از زنان به عنوان الگو و اسوه نام می برد
📓تحریم 11 و12
👌امام صادق نیز می فرماید:
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
🔷وصراحتا در قرآن تقوا معیار برتری دانسته شده است نه زن یا مرد بودن
📓حجرات13
2⃣حال با توجه به نکات ذکر شده می گوییم:
✏️در آیه مورد استناد اشاره به مکر زنان شده است اما نه تمام زنان بلکه مراد زنانی همچون همسر عزیز مصر هستند که بی بند و بار و هوس باز می باشند.
❗️در تاریخ و همچنین در داستان هایی که سایه ای از تاریخ است مطالب زیادی در این زمینه نقل شده است که مطالعه مجموع آن نشان می دهد که زنان هوسران برای رسیدن به مقصود خود نقشه هایی می کشند که در نوع خود بی نظیر است.
👌در داستان همسر عزیز مصر می بینیم که او چگونه بعد از شکست در عشق دروغینش و قرار گرفتن در آستانه رسوایی با مهارت خاصی برائت خود و آلودگی یوسف را مطرح کرد او حتی نگفت که یوسف قصد سوئ ظن به من داشته بلکه آن را به عنوان امر مسلم فرض کرد و تنها سوال از مجازات چنین کسی نمود.
🗯آری چنین زنان هوسرانی هستند که متصف به حیله گری می شوند و مکر انان بزرگ قلمداد میشود.
📚تفسیر نمونه ج9 ص389
👌پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از Aminikhaah_Media
نظام تقديم 76.mp3
6.98M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه سوم
🔔 @Aminikhaah_Media
📜 متن #خطبه_فدکیه
7⃣ قسمت هفتم
📜خارج شدن از راه صواب پس از رحلت پیامبر(ص)
پس هیهات بر شما، شما را چه شد و به کجا میروید؟ و چه بیراهه میروید! این کتاب خداست پیش روی شما و امورش روشن و دستوراتش درخشان و پرچمهایش برافراشته و دورباشهایش آشکار و فرامینش واضح است. و شما آن را پشت سرانداختهاید.
آیا تصمیم دارید به غیر آن حکم کنید؟! و این چه بد تبدیلی است برای ستمپیشگان و هر کس دین جز #اسلام بجوید هرگز از او پذیرفته نگردد و در آخرت از زیانکاران است.
و بعد هم شما چندان صبر نکردید که سرکشی این فتنه فرو بنشیند و مهار این شتر رسیده به چنگ آید، بلکه به شعلههایش دامن زدید و جرقههایش را تحریک کردید و ندای شیطانگمراهکننده را پاسخ مثبت دادید تا انوار درخشان دین را خاموش کنید و سنتهای پیامبر برگزیده را نابود سازید.
به خوردن کف روی شیر تظاهر میکردید ولی در باطن میخواستید از شیرها بنوشید. (ظاهرا دلسوزی برای دین میکردید ولی باطنا میخواستید به متاع دنیا برسید.) و نسبت به خاندان رسول خدا، دورویی و نفاق به خرج دادید. ما با شما از در صبر میآییم همچون کسی که دستش را به لبه تیز کارد گرفته و یا نیزهای در شکمش فرو رفته باشد.
#فاطمیه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#امام_کاظم_باب_الحوائج_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔این که به امام کاظم باب الحوائج می گویند از #کجا می آید ❕چرا ایشان را به این لقب نامیده اند ❗️
💠#پاسخ💠
👌شیخ عباس #قمی می نویسد ؛
«امام کاظم علیه السلام در ميان مردم به باب الحوائج معروف است ( چرا که ) توسّل به آن حضرت براى #شفاى امراض و بيمارى ها و رفع امراض ظاهرى و باطنى و دردهاى اعضاى خصوصا درد چشم مجرّب است»
📚منتهی الامال ج 3 ص 1463
❕محمد بن طلحه #شافعی در مورد صفت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام می نویسد ؛
« مردم عراق او را «باب الحوائج الى الله» (دروازه برآمدن حاجات در درگاه الهى) مى خوانند، چراكه نيازهاى خود را با وسيله قرار دادن او به درگاه الهى برآورده مى ديدند. كرامتهاى او حيرت انگيز است و #گوياى اين است كه او نزد خداوند از جايگاهى راستين و فناناپذير برخوردار است».
📚مطالب السوول ص 83
❕احمد بن یوسف #دمشقی یکی دیگر از علمای اهل سنت در مورد این صفت امام علیه السلام می نویسد ؛
« امام کاظم نزد مردم عراق به «باب الحوائج» معروف است، زيرا هر نيازمندى كه به درگاه او #عرض نياز برده، نوميد بازنگشته است ...»
📚اخبار الدول ص 112
❕ابو علی #خلال که از علمای بزرگ حنبلیان محسوب می شود می گوید ؛
« هرگاه مشكل و گرفتارى مرا فرا گيرد، آهنگ قبر موسى بن جعفر كرده، به او متوسل مى شوم و خدا آن گونه كه دوست دارم #مشكل مرا برطرف مى كند»
📚تاریخ بغداد ج 1 ص 120
👌امام شافعى» پا را فراتر نهاده، درباره امام و منزلت او مى گويد ؛ « قبر موسى [بن جعفر] كاظم نوشداروى آزموده شده است »
📚تحفه العالم ج 2 ص 20
❕ابن شهر آشوب نقل مى كند در بغداد زنى ديده شد كه سراسيمه مى دويد. از او پرسيدند كجا مى روى؟ گفت نزد موسى بن جعفر مى روم زيرا فرزندم را زندانى كرده اند.
👌مردى حنبلى مذهب از سر تمسخر گفت او (امام كاظم) در زندان مرد.
زن گفت [خداوندا] به حرمت آن كشته در زندان قدرت [خود] را به من بنمايان. خيلى زود فرزندش از زندان آزاد شد و فرزند مرد مسخره كننده به كيفر رسيد »
📚 المناقب ج 4 ص 305
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁