🔰موعظه های قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد این موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است:
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این نصیحت قرآنی که «وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»، نصیحت بسیار مهمی است. احسان چیست ؟ آثار احسان چیست؟ این آثار نصیب چه کسی میشود؟ چگونه میتوان احسان نمود؟ مفهوم احسان نمودن چیست؟
معمولاً وقتی میگویند احسان کن، به ذهن میآید که یعنی به دیگران نیکویی کن، انفاق کن، کمک کن، بخشش کن، دستگیری کن و امثال اینگونه موارد که مسلماً از مصادیق احسان شمرده میشود. اما از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد، درست انجام دهد. این روایت را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از کتاب محاسن برقی نقل میکنند:
«عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛
وقتی مؤمن عملش را نیکو قرار داد، خدای متعال آن عمل را مضاعف میفرماید؛ به این شکل که برای هر عمل خوب، هفتصد برابر جزا و ثواب عنایت میفرماید و این همان مفاد فرمودهی خدای متعال است که فرموده: «وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛ آن اعمالی را که شما به داعی رسیدن به ثواب الهی انجام میدهید، آنها را نیکو به جای بیاورید.
به عبارت دیگر، هر عملی پاداش و ثواب الهی بر آن مترتب نمیشود؛ عملی را که برای رسیدن به ثواب خدای متعال انجام میدهید، آن را به نحو احسن انجام دهید.
«فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا الْإِحْسَانُ قَالَ فَقَالَ إِذَا صَلَّيْتَ فَأَحْسِنْ رُكُوعَكَ وَ سُجُودَكَ»؛
وقتی نماز میخوانی، رکوع و سجودت را به نحو صحیح و احسن انجام بده.
این جمله به تنهایی دلالت نمیکند بر اینکه مقصود این است که صحیح انجام بده. ممکن است مراد این باشد که با خضوع و خشوع و همراه با مستحبات باشد، به طور عجلهای نباشد. اما آن جملهای که بعد هست، ممکن است قرینه باشد بر اینکه مقصود از احسن انجام دادن در اینجا، همان صحیح انجام دادن است، یا لااقل این هم جزء مراد است.
بعد فرمود: «وَ إِذَا صُمْتَ فَتَوَقَّ كُلَّ مَا فِيهِ فَسَادُ صَوْمِكَ»؛
وقتی هم که روزه میگیری، پرهیز کن از چیزهایی که موجب فساد صوم می شود.
حالا این فساد صوم اگر از نظر فقهی باشد، چیزی جز ارتکاب مفطّرات نیست و اگر اعم از فقهی، یعنی فقه اکبر و اصغر باشد، که در فقه اکبر گفته میشود غیبت هم موجب فساد صوم است، و گناهان دیگری که غیر مفطّرات است، موجب فساد صوم است. «لفساد العبادة مراتب». یک مرتبهاش این است که باطل است و اصلاً انجام وظیفه و اسقاط تکلیف نشده و عمل باطل است ولی یک مرتبهاش اینگونه نیست که عمل باطل شده باشد، بلکه اسقاط تکلیف شده است؛ به طوری که اگر دو مرتبه بخواهی عمل را انجام بدهی، تشریع است. کسی نمازی خوانده که مثلاً با حال نبوده و حالا بخواهد دو مرتبه آن را تکرار کند و بخواهد نماز با حال بخواند. مثلاً هنگام نماز در فکرهای دیگری بوده و توجه تام و کامل نداشته، ولی از نظر رسالهای درست خوانده، اما با حال نبوده است. اینجا تکرار نماز مشروع نیست.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 37-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
سخنرانی استاد شب زنده دار در حرم مطهر- 1400.07.12.mp3
12.41M
📣 | #صوت
🏴السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
⚫️ سخنرانی حضرت #آیت_الله_شب_زنده_دار «دام ظله» به مناسبت رحلت جانسوز پیامبر گرامی اسلام «صلی الله علیه و آله» و شهادت حضرت امام حسن مجتبی «علیه السلام» در حرم مطهر #حضرت_فاطمه_معصومه «سلام الله علیها»
🗓 تاریخ : 1400/07/12
#پندهای_سعادت
#بیانات
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث ما در مورد این موعظهی قرآنی بود که در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص ذکر شده است:
«وَ ابْتَغِ فيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لاتَنْسَ نَصيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این نصیحت قرآنی که «وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»، نصیحت بسیار مهمی است. احسان چیست ؟ آثار احسان چیست؟ این آثار نصیب چه کسی میشود؟ چگونه میتوان احسان نمود؟ مفهوم احسان نمودن چیست؟
معمولاً وقتی میگویند احسان کن، به ذهن میآید که یعنی به دیگران نیکویی کن، انفاق کن، کمک کن، بخشش کن، دستگیری کن و امثال اینگونه موارد که مسلماً از مصادیق احسان شمرده میشود. اما از بعضی روایات استفاده میشود که احسان عبارت است از اینکه انسان کاری را که انجام میدهد، درست انجام دهد. این روایت را مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از کتاب محاسن برقی نقل میکنند:
«عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ إِذَا أَحْسَنَ الْمُؤْمِنُ عَمَلَهُ ضَاعَفَ اللَّهُ عَمَلَهُ لِكُلِّ حَسَنَةٍ سَبْعَمِائَةٍ وَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛
وقتی مؤمن عملش را نیکو قرار داد، خدای متعال آن عمل را مضاعف میفرماید؛ به این شکل که برای هر عمل خوب، هفتصد برابر جزا و ثواب عنایت میفرماید و این همان مفاد فرمودهی خدای متعال است که فرموده: «وَ اللّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ فَأَحْسِنُوا أَعْمَالَكُمُ الَّتِي تَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِ اللَّهِ»؛ آن اعمالی را که شما به داعی رسیدن به ثواب الهی انجام میدهید، آنها را نیکو به جای بیاورید.
به عبارت دیگر، هر عملی پاداش و ثواب الهی بر آن مترتب نمیشود؛ عملی را که برای رسیدن به ثواب خدای متعال انجام میدهید، آن را به نحو احسن انجام دهید.
«فَقُلْتُ لَهُ وَ مَا الْإِحْسَانُ قَالَ فَقَالَ إِذَا صَلَّيْتَ فَأَحْسِنْ رُكُوعَكَ وَ سُجُودَكَ»؛
وقتی نماز میخوانی، رکوع و سجودت را به نحو صحیح و احسن انجام بده.
این جمله به تنهایی دلالت نمیکند بر اینکه مقصود این است که صحیح انجام بده. ممکن است مراد این باشد که با خضوع و خشوع و همراه با مستحبات باشد، به طور عجلهای نباشد. اما آن جملهای که بعد هست، ممکن است قرینه باشد بر اینکه مقصود از احسن انجام دادن در اینجا، همان صحیح انجام دادن است، یا لااقل این هم جزء مراد است.
بعد فرمود: «وَ إِذَا صُمْتَ فَتَوَقَّ كُلَّ مَا فِيهِ فَسَادُ صَوْمِكَ»؛
وقتی هم که روزه میگیری، پرهیز کن از چیزهایی که موجب فساد صوم می شود.
حالا این فساد صوم اگر از نظر فقهی باشد، چیزی جز ارتکاب مفطّرات نیست و اگر اعم از فقهی، یعنی فقه اکبر و اصغر باشد، که در فقه اکبر گفته میشود غیبت هم موجب فساد صوم است، و گناهان دیگری که غیر مفطّرات است، موجب فساد صوم است. «لفساد العبادة مراتب». یک مرتبهاش این است که باطل است و اصلاً انجام وظیفه و اسقاط تکلیف نشده و عمل باطل است ولی یک مرتبهاش اینگونه نیست که عمل باطل شده باشد، بلکه اسقاط تکلیف شده است؛ به طوری که اگر دو مرتبه بخواهی عمل را انجام بدهی، تشریع است. کسی نمازی خوانده که مثلاً با حال نبوده و حالا بخواهد دو مرتبه آن را تکرار کند و بخواهد نماز با حال بخواند. مثلاً هنگام نماز در فکرهای دیگری بوده و توجه تام و کامل نداشته، ولی از نظر رسالهای درست خوانده، اما با حال نبوده است. اینجا تکرار نماز مشروع نیست.
«وَ إِذَا حَجَجْتَ فَتَوَقَّ مَا يَحْرُمُ عَلَيْكَ فِي حَجِّكَ وَ عُمْرَتِكَ»؛
و وقتی حج به جای میآوری، آنچه را که بر حاجی در حج و معتمر در عمره حرام است، ترک کن.
بعد فرمود:
«قَالَ وَ كُلُّ عَمَلٍ تَعْمَلُهُ لِلَّهِ فَلْيَكُنْ نَقِيّاً مِنَ الدَّنَسِ»؛
هر کاری را که انجام میدهی، از دنس و آلودگی پاک و پاکیزه باشد.
هر عملی وقتی پاک و پاکیزه بود، احسان میشود. حالا در اینجا که فرمود «وَ أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ»؛ یعنی همانگونه که خدای متعال به نحو شایسته به تو احسان کرده و خلقت تو را جوری قرار داده است که به فرموده خدای متعال «فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِين»، در کمال اتقان و حکمت این احسان را انجام داده است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 37-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
✅ ادب بندگی؛ در کلام امام رضا علیه السلام
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
در این جلسه از رهنمود امام رضا(ع) استفاده میکنیم.
«وَ عَنْ دِعْبِلِ بْنِ عَلِيٍ أَنَّهُ دَخَلَ عَلَى الرِّضَا (ع) فَأَمَرَ لَهُ بِشَيْءٍ فَأَخَذَهُ وَ لَمْ يَحْمَدِ اللَّهَ».
دعبل بن علی خدمت حضرت رضا(ع) رسید؛ حضرت(ع) دستور دادند چیزی به ایشان اعطا کنند. هدیه را گرفت، ولی شکر خداوند را به جای نیاورد.
«فَقَالَ لَهُ لِمَ لَمْ تَحْمَدِ اللَّهَ»؛
حضرت(ع) فرمودند: چرا شکر و حمد خدا را در برابر این نعمت به جای نیاوردی؟
خب این تذکری بود که حضرت رضا(سلاماللهعلیه) به دعبل بن علی دادند و این درس بسیار بزرگی است که انسان همواره باید توجه داشته باشد که هر نعمتی برای او محقق میشود، بداند که این نعمت از کیست و شکر خدای متعال را به جای بیاورد. این غفلت و عدم توجه، مذموم است و خلاف ادب بندگی است.
«قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ بَعْدَهُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ».
دعبل بن علی میگوید: بعد از این جریان و در یک واقعهی دیگری خدمت حضرت جواد علیه السلام رسیدم.
«فَأَمَرَ لَهُ بِشَيْءٍ فَقُلْتُ الْحَمْدُ لِلَّهِ فَقَالَ تَأَدَّبْتَ»؛
حضرت علیه السلام امر کردند که چیزی برای من به عنوان هدیه آوردند.
«فَقُلْتُ الْحَمْدُ لِلَّهِ»؛
آنجا حمد خدا را به جای آوردم.
«فَقَالَ تَأَدَّبْتَ»؛
امام جواد(ع) هم فرمودند: تَأَدَّبْتَ.
این مطلب مهمی است که ما تأدّب پیدا کنیم به اینکه نعمتها را توجه داشته باشیم که نعمتها از جانب خداست.
«اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»؛
وقتی انسان به این مسأله توجه داشت که همهی نعمتها از اوست، خود بهخود در مقابل خدای متعال خاضع و خاشع میشود و طبق فطرت پاکی که خدای متعال به همهی انسآنها داده، قلب و زبانش شاکر نعمتهای خدای متعال میشود و این ادب بندگی است.
#پندهای_سعادت
#بیانات
#ادب_بندگی
#امام_رضا_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه قرآنی ✅تعریف صحیح احسان 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": بحث ما در مورد این موعظهی قرآ
🔰موعظه قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶در جملهی« كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ» دو احتمال وجود دارد:
1️⃣یکی در حقیقت بیان کیفیت احسان است؛ یعنی به همان نحوی که به شما احسان کرده است، آن را سرمشق و الگوی احسان خودت قرار بده و همانطور احسان کن. احسان خدای متعال به من غیراستحقاق است. خدای متعال «إبتَدئاً بِالنّعمة» است؛ یعنی بدون اینکه کسی استحقاقی داشته باشد، تفضّل ابتدایی کرده است؛ اگرچه به حسب وعدههایی که داده، در مقابل اعمال هم جزا خواهد داد، آن جزاهایی که به حساب خودمان میگوییم طلبکاریم، بهسبب وعدههای خدای متعال است و اینکه خدای متعال خلف وعده نمیکند و به وعدههای خودش عمل مینماید، و الا عبد با انجام دادن اعمال هم استحقاق پیدا نمیکند. لذا در محل خودش فرمودهاند که تمام ثوابها تفضل الهی است، والّا استحقاقی پیدا نمیشود، چون نقش عبد در اعمالی که انجام میدهد، فقط به اندازهی این است که عمل اختیاری است، و الا چه نقشی دارد؟ همهی سرمایههایی که به وسیلهی آن انسان عمل را انجام میدهد، از جانب خداوند متعال است. انسان چه دارد؟ بله؛ به اندازهای که نسبتی به او داده شود و عمل، عمل او باشد، به این اندازه است؛ والا چه دارد و چه کار کرده است؟
این به مثابهی این است که پدری به فرزندش خانهای داده و بعد تمام وسایل زندگی را هم به او داده است و هر ماه هم موؤنهی او را میپردازد و همهی این کارها را پدر انجام داده و او چیزی از خودش ندارد، حالا مثلاً یک ناهار پدرش را دعوت کرده؛ به کجا دعوت کرده است؟ به خانهای که مال پدر است و اسباب و اثاثیهای که مال پدر است؛ این فرزند نقش یک دعوت کننده دارد. لذا گفتهاند استحقاق برای عبد پیدا نمیشود؛ اگرچه عبد در اثر وعدهای که خدای متعال داده، خلف وعده نمیکند.
این احسانی که خدای متعال به بندگانش دارد، یک احسان ابتدایی و بدون استحقاق محسنالیه است. اگر کسی آمد به شما خدمتی کرد، شما هم به ایشان احسان کردی، این خوب است، ولی آنچه که خیلی مهمتر است و این نصیحت قرآنی هم آن را تذکر میدهد، این است که همانگونه که خداوند متعال بادی به احسان است، بدون اینکه شخص استحقاق داشته و کاری کرده باشد؛ حتی به عباد عاصی و آثم و مجرم و آنهایی که نسبت به او بیادبی و طغیان کردهاند، باز هم احسان میکند. این یکی از تربیتهای الهی و معنوی است که انسان باید داشته باشد، و آن، احسان و عنایت و دستگیری و ارشاد مردم است. اینها خیلی صفات برجستهای است که واقعاً در زندگی بسیاری از علما وجود داشته است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 39-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
▪️انا للّه و انا الیه راجعون▪️
با تسلیت ایام حزن آل الله علیهم السلام ، با تأثر فراوان ، درگذشت دلباختهٔ خاندان عصمت علیهم السلام، بانوی صالحه و مادری مهربان، مرحومهٔ مغفوره
▪️حاجیه خانم اسلامیان ▪️
متعلقهٔ عالم ربانی مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی
و صبيهٔ مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان
ام زوجه حضرت آیت الله شب زنده دار (دام ظله)
را به اطلاع می رساند.
🔘 مراسم تشییع: پنج شنبه، ١۴٠٣/٠۶/١۵ ساعت ۹:٣٠ صبح، از مسجد مسلم بن عقيل عليه السلام واقع در بلوار شهید روحانی، نبش کوچهٔ ٢ (مقابل گلزار)، به طرف گلزار شهداء علی بن جعفر عليهما السلام
🔘 مراسم ختم (آقایان و بانوان) : عصر همان روز ساعت ١۶/۳۰ الی ١٨ در مسجد حضرت جواد الأئمة عليه السلام واقع در خیابان باجک کوچه ٣٣
🔘 مراسم سوم و هفتم (آقایان و بانوان): روز یکشنبه ١۴٠٣/٠۶/١٨ ساعت ١۶/۳۰ الی ١٨ در مسجد حضرت جواد الأئمة عليه السلام، برگزار میگردد.
@feghahat_ir
🔰موعظه های قرآنی
✅تعریف صحیح احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶در جملهی« كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ» دو احتمال وجود دارد:
1️⃣یکی در حقیقت بیان کیفیت احسان است؛ یعنی به همان نحوی که به شما احسان کرده است، آن را سرمشق و الگوی احسان خودت قرار بده و همانطور احسان کن. احسان خدای متعال به من غیراستحقاق است. خدای متعال «إبتَدئاً بِالنّعمة» است؛ یعنی بدون اینکه کسی استحقاقی داشته باشد، تفضّل ابتدایی کرده است؛ اگرچه به حسب وعدههایی که داده، در مقابل اعمال هم جزا خواهد داد، آن جزاهایی که به حساب خودمان میگوییم طلبکاریم، بهسبب وعدههای خدای متعال است و اینکه خدای متعال خلف وعده نمیکند و به وعدههای خودش عمل مینماید، و الا عبد با انجام دادن اعمال هم استحقاق پیدا نمیکند. لذا در محل خودش فرمودهاند که تمام ثوابها تفضل الهی است، والّا استحقاقی پیدا نمیشود، چون نقش عبد در اعمالی که انجام میدهد، فقط به اندازهی این است که عمل اختیاری است، و الا چه نقشی دارد؟ همهی سرمایههایی که به وسیلهی آن انسان عمل را انجام میدهد، از جانب خداوند متعال است. انسان چه دارد؟ بله؛ به اندازهای که نسبتی به او داده شود و عمل، عمل او باشد، به این اندازه است؛ والا چه دارد و چه کار کرده است؟
این به مثابهی این است که پدری به فرزندش خانهای داده و بعد تمام وسایل زندگی را هم به او داده است و هر ماه هم موؤنهی او را میپردازد و همهی این کارها را پدر انجام داده و او چیزی از خودش ندارد، حالا مثلاً یک ناهار پدرش را دعوت کرده؛ به کجا دعوت کرده است؟ به خانهای که مال پدر است و اسباب و اثاثیهای که مال پدر است؛ این فرزند نقش یک دعوت کننده دارد. لذا گفتهاند استحقاق برای عبد پیدا نمیشود؛ اگرچه عبد در اثر وعدهای که خدای متعال داده، خلف وعده نمیکند.
این احسانی که خدای متعال به بندگانش دارد، یک احسان ابتدایی و بدون استحقاق محسنالیه است. اگر کسی آمد به شما خدمتی کرد، شما هم به ایشان احسان کردی، این خوب است، ولی آنچه که خیلی مهمتر است و این نصیحت قرآنی هم آن را تذکر میدهد، این است که همانگونه که خداوند متعال بادی به احسان است، بدون اینکه شخص استحقاق داشته و کاری کرده باشد؛ حتی به عباد عاصی و آثم و مجرم و آنهایی که نسبت به او بیادبی و طغیان کردهاند، باز هم احسان میکند. این یکی از تربیتهای الهی و معنوی است که انسان باید داشته باشد، و آن، احسان و عنایت و دستگیری و ارشاد مردم است. اینها خیلی صفات برجستهای است که واقعاً در زندگی بسیاری از علما وجود داشته است.
2️⃣احتمال دیگر این است که «كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ» کاری به کیفیت نداشته باشد، بلکه برای جا انداختن خود مطلب است؛ مثل اینکه میگویند: دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم و دیگران بخورند. چرا ما از دیگران عقب بمانیم؟ حالا به کیفیتش کاری نداریم. همانطوری که خدای متعال به شما احسان کرده است، شما هم به دیگران احسان کن؛ این راه و روش خوبی است. کاری ندارد که کیفیت چطور باشد.
بنابراین، یا آن معنای بدوی احسان اینجا مقصود است، یا اتقان و صحت عمل و یا اعم از این دو مقصود است.
مسألهی دوم این است که احسان به مردم در زندگی و عاقبت به خیری انسان نقش خیلی مؤثری دارد. مطلوب نهایی انسان این است که عاقبت به خیرشود، پایان کارش به خیر و صلاح باشد. این یک مبتغای بسیار مهم و حساس است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 40-35
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#تعریف_صحیح_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅یکی بارزترین نمونههای احسان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
آقایی که الآن سن شان تقریباً بالاست، بنده یادم هست ایشان برای تبلیغ به شهرستان قروه رفته بودند. آن زمانها در شهر قروه فرق گوناگونی وجود داشت، هیچ گونه امکاناتی هم آنجا نبود. ایشان خودشان تعریف میکرد هیچجا نمیگذاشتند که ساکن شوم؛ فقط یک آقا که کنار مسجد مغازه داشت، راضی شد که من شبها داخل مغازهاش بخوابم و ایشان درب مغازه را ببندد و صبح که میآمد، مغازه را باز کند تا بیرون بیایم. اینجور رفته بود آنجا و مدتی مقاومت کرده بود. بعد برای اینکه شیعیان و موالیان اهلبیت «علیهم السلام» را در آنجا احسان کند و نجات دهد، هیچ راهی برای نفوذ در مردم و ماندگاریاش در آنجا پیدا نکرد. لذا برای اینکه مردم ایشان را اذیت نکنند، اجازهی دفتر ازدواج و طلاق گرفت که بتواند مدتی آنجا بماند و بعد از مدتی توانست آنجا را متحول کند. این یکی بارزترین نمونههای احسان است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 39
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#یکی_بارزترین_نمونه_های_احسان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅حکایتی از مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
از حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای آل طه(سلمهالله) شنیدم که بالای منبر از مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی نقل میکرد که ایشان میفرمودند در درس آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری همدرس و هم بحثی داشتم. این شخص در سن پیری بیمار شده بود که در همان بیماری هم به رحمت خدا رفت. آقای گلپایگانی «ره» فرموده بودند که من به عیادتش رفتم؛ بعد این بیمار به من گفت که (نعوذبالله) ظلمی که خداوند به من کرده، به هیچ کس نکرده است. گفتم چطور؟ گفت برای اینکه من و شما هر دو همشاگردی درس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم بودیم؛ حالا شما مرجع و معروف شدی، ولی من نه نامی و نه رسمی دارم و نه کسی مرا میشناسد. خب، این عدم عاقبت به خیری خیلی چیز خطرناک و عجیبی است و همهی ما باید به خدای متعال پناه ببریم.
در بعضی روایات به برخی از فواید احسان به دیگران اشاره شده است:
«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ غِيَاثِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله مَنْ أَحْسَنَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِهِ لَمْ يُؤَاخَذْ بِمَا مَضَى مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَنْ أَسَاءَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِهِ أَخَذَ بِالْأَوَّلِ وَ الْآخِرِ»؛
اگر کسی اهل احسان باشد، این باعث میشود که خدای متعال این شخص را نسبت به «بِمَا مَضَى مِنْ ذَنْبِهِ» مؤاخذه نکند (که این فایدهی خیلی مهمی برای احسان است)؛ ولی اگر اهل بدی کردن باشد، هم از گناهان قبل و هم گناهان بعدش مورد مؤاخذه واقع میشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 40
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#حکایتی_از_مرحوم_آیتالله_العظمی_گلپایگانی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
◾️مراسم سومین روز ارتحال حاجیه خانم اسلامیان ( آقایان و بانوان )
▪️متعلقهٔ عالم ربانی مرحوم حجة الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی
▪️صبيهٔ مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان
▪️ام الزوجه حضرت آیت الله شب زنده دار (دام ظله)
⏱زمان:یکشنبه ۱۸ شهريورماه
ساعت:۱۸-۱۶:۳۰ عصر
🕌 مکان: مسجد حضرت امام جوادالائمه(علیه السلام )خیابان باجک اول، کوچه ۳۳
📌موقعیت مکانی جلسه:
https://nshn.ir/fdrbs4_nexvjXW
@feghahat_ir
🔰موعظه های قرآنی
✅حکایاتی از سلوک عملی بزرگان
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶حکایتی از مرحوم آخوند خراسانی
طلبهی محترمی نقل کرده که نصف شبی همسرم وضع حمل داشت و نیاز به قابله داشت، ولی آدرس او را نمیدانستم، لذا برای گرفتن آدرس به درب منزل مرحوم آخوند خراسانی صاحب کفایه رفتم. مرحوم آقای آخوند(رضواناللهعلیه) تا فهمید، خودش لباس پوشید و همراه من تا درب منزل قابله آمد.
🔷حکایتی از مرحوم شیخ عبدالکریم حائری
خادم مرحوم شیخ عبدالکریم نقل میکردند که یک شب دیر وقت کسی آمد درب خانهی حاج شیخ؛ من رفتم دیدم نیازمندی است. گفت ما الآن هیچ وسیلهی گرمایشی نداریم. من گفتم الآن در این وقت شب حاج شیخ چه کار میتواند بکند. خلاصه، جوابش کردم و رفت. بعد آقای حاج شیخ از خادم سؤال میکنند که کی بود؟ خادم توضیح میدهد و ایشان خیلی ناراحت میشوند و میفرمایند که همین الآن باید برویم درب خانهی ایشان. خودشان لباس میپوشند با خادم میروند داخل خانهشان و میبینند که بله درست گفتهاند، خانه سرد است. مرحوم شیخ عبدالکریم به خادم خود میفرمایند که من اینجا مینشینم، شما برو زغالی از فلان جا بیاور. خلاصه، گرمایی برای آنها درست میکنند و بر میگردند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 41
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#حکایاتی_از_سلوک_عملی_بزرگان
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
✅إرادت حضرت امام«ره» به آیتالله شیخ عبدالکریم حائری «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
مرحوم امام خیلی مرید آقای حاج شیخ بودند و یک وقتی فرموده بودند که آقای حاج شیخ هیچ حب ریاستی نداشتند. یک آقایی که حالا هم هست و از اطرافیان مرحوم امام بود، خدمت حضرت امام عرض میکند که آقا مگر میشود که شخصی هیچ حب ریاستی نداشته باشد؟ امام فرموده بودند که به شما مربوط نیست؛ واقعاً اینطور بودند. واقعاً قمیها از ته دل آقای حاج شیخ را دوست داشتند و طلبهها را خیلی خوب تربیت کرده بودند. در عصر ایشان طلبهها خیلی خوب تربیت شده بودند.
آیتالله گلپایگانی «ره» میفرمودند من در فیضیه که بودم، بیمار شده بودم؛ آقای حاج شیخ عبدالکریم خودشان جوشانده در منزلشان تهیه میکردند و برای من میآوردند.
طبق تصریح قرآن:
«إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها».
فواید احسان، عاید خود انسان است.
خدای متعال انشاءالله به همهی ما توفیق تحلّی به این مواعظ و صفات پسندیده را بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 41-42
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#إرادت_حضرت_امام_به_شیخ_عبدالکریم_حائری
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅فساد فی الارض
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بحث دربارهی موعظهی قرآنی در آیهی 77 سورهی مبارکهی قصص بود و به این بخش آیه میرسیم.
«وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ».
این موعظه، به ویژه برای آقایان روحانی و عالم دین بسیار مهم است. ترجمهی آزاد این موعظهی قرآنی این است که دنبال فساد بر روی زمین نباشید، زیرا خدای متعال، مفسدین را دوست ندارد. آنچه که ابتدا در این آیهی شریفه مورد نهی واقع شده «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ» است، اما مطلق مفسدین را خدای متعال دوست ندارد؛ چه مفسد فی الارض باشند و چه نباشند. مثلا ممکن است کسی سرمایه و عمر خودش را تباه میکند، با این که مفسد فی الارض بر او صادق نیست، ولی جز مفسدین شمرده میشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 43
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#فساد_فی_الارض
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅برخی مصادیق فساد فی الارض
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
فساد فی الارض مظاهر بسیار زیادی دارد. فرض کنید در امور اقتصادی کسانی که پول دارند و میبینند زمینه آماده است، اقدام به خرید اجناسی به قصد احتکار می کنند، که از مصادیق مفسدین فی الارض شمرده می شوند؛ یا مثلا کسانی که زمین و طلا و سکه میخرند و با قیمتهای چند برابر میفروشند و نمیگذارند که فقرا و کسانی که زندگی و درآمد متوسطی دارند، به طور راحت زندگی کنند و توان خرید داشته باشند همچنین اگر یک روحانی سخنی بگوید که در دلهای مردم شک و تردید ایجاد شود و روحانیت و علما زیر سؤال بروند، از مصادیق این آیهی شریفه است.
گاهی فکر میکردم چرا بعضی بزرگانِ علما وجوهاتشان را در بازار پیش بازاری متدین میگذاشتند و به آنها حواله میدادند؛ چرا این کار را میکردند؟ بعد متوجه شدم که نکتهاش این است که میخواهند شبههای برای مردم ایجاد نشود که این آقا پولها را چه کار میکند. مرحوم آیتالله خوانساری این گونه بودند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 44
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#برخی_مصادیق_فساد_فی_الارض
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅جملهی پرمغز حضرت امام «ره» بعد از رحلت آیتالله بروجردی «ره»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
بعد از فوت آیتالله العظمی بروجردی(رضواناللهعلیه) به خیلیها حالت یأس دست داده بود که حوزه از بین میرود. در مجلسی که علما جمع بودند، حضرت امام «ره» یک جملهای فرموده بودند که این جمله خیلی جملهی پرمغزی است. ایشان فرموده بودند که تمام آن قدرت آقای بروجردی الآن هست. منتها آن موقع در یک نفر متجلی شده بود و الآن در بین ماهاست. اگر ما با هم باشیم، همهی آن قدرت هست و هیچ فرقی نمیکند؛ علتش هم این است که مردم خدا را میخواهند، اسلام را میخواهند، اهلبیت «علیهم السلام» را میخواهند و ما را هم یا نایب یا مبلغ و مروج ایشان میدانند، پس همان علاقهمندی و همان قدرت و همهی آنها هست و وجود دارد، اگر ما با هم باشیم.
یادم هست وقتی حضرت امام «ره» از زندان آزاد شدند، جلوس کردند. ایشان یکی از علمایی بودند که از اسم و رسم و ریاست و همهی این امور پرهیز مینمودند، اما وقتی ملاحظه کردند که باید برای اسلام و برای حوزه و روحانیت در مقابل طاغوت قدرتی نشان داده شود، کارهایی انجام دادند که از آنها تنفر و تدفیع داشتند.
نکتهای که ما باید از این آیهی مبارکه و این موعظهی حسنه فرا بگیریم، همین است که واقعاً در سلوک شخصیمان و امثال اینها مواظب این جهات باشیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 45-44
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#جمله_ی_پر_مغز_حضرت_امام
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅ضرورت تلبّس و مواظبت برای طلاب
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
همین جا عرض میکنم که بالاخره طلبه باید معمم شود و بنده قبول ندارم کسی طلبه باشد و معمم نشود. حالا تا مدتی عیبی ندارد، ولی بالاخره باید معمم شد و این معمم شدن هم خیلی مهم است. شواهدی است که حضرت بقیة الله(أرواحنافداه) این را میخواهند و میپسندند. یکی از همان عدهای که جناب آیتالله مصباح اینها را برای تحصیل اموری به کانادا فرستادند، در بحث ما میآمد و با ما آشنا بود. ایشان خیلی جوان خوبی بود. یک بار حضرت(سلاماللهعلیه) را خواب دیدم که فرمودند فلانی معمم شده است. من خبر نداشتم که او معمم شده است. بعد هم به ایشان گفتم که این عمامه گذاشتن شما یا خیلی با اخلاص بوده یا بجا بوده حضرت(سلاماللهعلیه) فرمودند فلانی معمم شده است.
وقتی که طلبه معمم شد، مردم خیلی روی او حساب باز میکنند. باید توجه داشت که عزت و احترام و نفوذ کلمهی جامعهی روحانیت، یکی مربوط به فرد است و یکی مربوط به جمع است. لذا باید مواظب برخی سلوکها و رفتارها باشیم که سبب نشود وقار و ابهت آن متانت و ادب روحانیت بین برود. مردم همیشه و در همهی زمانها پشتیبانی خود را از روحانیت داشتهاند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 45
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#ضرورت_تلبّس_و_مواظبت_برای_طلاب
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅حکایتی از آیتالله خرازی
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
آیتالله خرازی نقل می کردند که پدرم آقای سید مهدی خرازی وقتی دیدند که مرحوم آیتالله حاج آقا حسین قمی در اعتراض به مسألهی کشف حجاب از مشهد به تهران آمدند و در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تحصن کردند، به ذهن ایشان آمد که به تجار و بازاریهای تهران پیشنهاد کنند برای اینکه دولت خیال نکند که این سید محترم و این عالم بزرگ که آمده است، پشتیبانی ندارد، برای این کار عدهای از شما بیایید و ماشینهایتان را در جایی که ایشان هستند، پارک کنید و وقتی خواستید منزل بروید، از اینجا سوار ماشینهایتان بشوید و برگردید. این کار در ذهنش آمد و تصمیم گرفت که پیش یکی از تجّار به نام آقای محمود کاشانی برود و به ایشان بگوید.
صبح میرود درب خانهی آقای کاشانی، که این پیشنهاد را که به ذهنش آمده به ایشان بگوید. ایشان میآید پشت درب و میگوید قبل از اینکه حرفی بزنی، به شما بگویم مادرم خواب حضرت بقیة الله(أرواحنافداه) را دیده است که فرمودهاند: به پسرت محمود کاشانی بگو که آن پیشنهادی را که سید مهدی خرازی میخواهد بیاید به شما بدهد، قبول کن. حالا که شما آمدی، فهمیدم همین است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 46
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#حکایتی_از_آیتالله_خرازی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی
❇️جایگاه روحانیت
✅مردم فطرتشان الهی است
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
این سلوک مردم، حجت را بین ما و خدای متعال، برای ما تمام کرده است. اینجور که الآن یک روحانی را ببینید مردم چطور احترام میکنند، اینها برای چیست ؟ اینها برای شخص نیست، بلکه برای اسلام و اهلبیت «علیهم السلام» است. باید بدانیم مردم فطرتشان الهی است و اگر ما خوب و درست عمل کنیم و با تقوا و الهی باشیم، این علاقهمندیها و اقتدارها هست و میتوان با آن مقاصد اسلام را پیش برد.
بنده یک بار به نانوایی رفته بودم که نان بخرم. شخصی که نان می فروخت، با یک کسی حرفش بود. حالا من هم ایستاده بودم و میخواستم نان بگیرم. این آقای نانوایی آمد دست زد به لباس من و گفت به این لباس پیغمبر قسم. مردم اینجور حساب میکنند. ما باید اینها راحفظ کنیم؛ اینها امانتهای الهی هستند و باید بدانیم که ما خودمان چیزی نیستیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 47
#پندهای_سعادت
#بیانات
#موعظه_های_قرآنی
#جایگاه_روحانیت
#مردم_فطرتشان_الهی_است
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat