eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
350 عکس
75 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راه درمان فسادهای باطنی 💠 حضرت استاد "دام ظله": مطلب دوم که این هم امر بسیار مهمی است که در این حدیث شریف به آن پرداخته شده، راهکار اصلاح این امر باطنی است که امام صادق علیه السلام ارائه فرموده‌اند. برای درمان این فسادهای باطنی که منشأ فساد ظاهری است، چه راهکارهایی وجود دارد؟ حقیقت سیر و سلوک همین است که انسان در پرتو تعلیمات انوار طیبه‎ی چهارده نوری که خدای متعال آن‎ها را ضیاء و فرقان و هادی قرار داده، مفاسد باطنی را بشناسد و راهکارهایی را که این بزرگواران برای اصلاح ارائه داده‎اند، به کار گیرد. راهکارهایی که در روایات بیان شده، مختلف‌ هستند. بعضی راهکارهای بسیار عمیقی هستند که جهات فساد را به طور کلی از بین می‌برند و انسان را مصفا و مهذب می‌کنند. باید توجه داشت که عمل به برخی از این راهکارها این‎گونه نیست که انسان را از وجود آن رذایل منزه کند، ولی موانعی بر سر راه آن‎ها ایجاد می‌کند که با وجود آن موانع، رذایل دیگر نمی‎توانند مقتضیات خودشان را در وجود انسان به وجود بیاورند. مرحوم علامه مجلسی در باب الفساد، این روایت مورد بحث قرار داده‎اند. در این جلسه برخی از راهکارهایی را که امام «علیه السلام» به حسب این نقل فرموده‌اند، متذّکر می‌شویم. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 59 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راه درمان فسادهای باطنی 💠 حضرت استاد "دام ظله": حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا»؛ یکی از راه‎های علاج آن مفاسد باطنی،‌ دوری گزیدن و اعتزال از مردم است. در حدیث دیگری حضرت صادق «علیه السلام» می‌فرمایند: « وَ فِرَّ مِنَ النَّاسِ فِرَارَكَ مِنَ الْأَسَدِ وَ الْأَفْعَى». این آموزه به طور مکرر و با تعابیر مختلف در بیانات ائمه «علیهم السلام» به حسب نقل‌ها آمده است، که بعضی از آن‎ها را عرض می‌کنم. بابی در روایات داریم به‎نام باب العُزلة که انسان از مردم اعتزال بجوید. أَبِي‎عَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» فرمودند: «إِنْ قَدَرْتُمْ أَنْ لَا‎تُعْرَفُوا فَافْعَلُوا»؛ اگر توانستی از خانه‎ات بیرون نیایی، این کار را انجام بده. البته منظور این نیست که برای درس و مباحثه و برای تبلیغ و ارشاد و حضور در نماز جماعت از منزل خارج نشوید. منظور روایت این است که بیهوده و بی‎هدف از منزل خارج نشوید. چون وقتی از خانه بیرون می‌آیی، وظایف فراوانی بر دوش تو قرار می‌گیرد. «فَإِنَّ عَلَيْكَ فِي خُرُوجِكَ أَنْ لَا‎تَغْتَابَ وَ لَا‎تَكْذِبَ وَ لَا‎تَحْسُدَ وَ لَا‎تُرَائِيَ»؛ وقتی از منزل خارج می‎شوی، بر تو لازم است که غیبت و دروغ نگویی و اهل حسادت و ریا هم نباشی. «وَ لَاتَتَصَنَّعَ». یعنی انسان نباید ظاهر خودش را زیبا و حسن جلوه دهد؛ در حالی‎که واقعیت ندارد. (این نفاق است). گاهی بعضی‌ افراد این‎گونه هستند و بنده بعضی‌ها را دیده‌ام که وقتی از منزل بیرون می‌آیند، اگرچه اهل ذکر و زهد و تقوا نیستند، ولی حالتی به خودشان می‌گیرند که مردم خیال می‎کنند این‎گونه هستند. اخیراً بعضی از افرادی را که صداوسیما نشان ‌داد که مبتلای به بعضی از فسادها شده بودند، خودشان تصریح کردند و گفتند ما دوست داشتیم و لذّت می‌بردیم که مردم و جوآن‎ها اطرافمان جمع شوند و ما مثلا ادعا ‌کنیم که با امام زمان «علیه السلام» رابطه داریم. «وَ لَا تُدَاهِنَ»؛ ‌اهل مسامحه نباش. اگر مسأله‌ی امر به‎معروف و نهی از منکر پیش آمد، باید برای خدا غضب کنی. اهل مسامحه و مداهنه نباشی. وقتی در خانه هستی، سالبه به انتفاع موضوع است، اما وقتی بیرون آمدی، این وظایف به عهده‎ات می‌آید. بعد فرمودند: «إِنْ قَدَرْتَ أَنْ لَاتَخْرُجَ مِنْ بَيْتِكَ فَافْعَلْ»؛ اگر قدرت داشتی که شناخته نشوی و کسی تو را نشناسد، این‎گونه عمل کن. روشن است که این‎ها همه مقیدند به آن مواردی که انسان وظیفه‌ی الهی نداشته باشد که شناخته شود. امیرالمؤمنین «علیه السلام» در خطبه‌ای می‌فرمایند: «لَايَنْجُو فِيهِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ نُوَمَةٍ» زمآن‎هایی پیش می‌آید که نجات پیدا نمی‌کند، مگر مؤمنی که کامل الذکر است و کسی او را نمی‎شناسد. «إِنْ شَهِدَ لَمْ يُعْرَفْ»؛ اگر در جامعه حاضر باشد، کسی او را نمی‎شناسد. یک جمله از مرحوم حضرت امام «ره» دیدم که می‌فرمایند بعضی افراد هستند که من به حالشان غبطه می‌خورم، آدم خداشناس و مؤمن و بی هوا، درحالی که کسی هم ایشان را نمی‎شناسد. «وَ إِنْ غَابَ لَمْ يُفْتَقَدْ». اگر در مجامع هم حاضر نشود، آن‎قدر بی‎ نام و نشان است که کسی متوجه نمی‌شود و کسی هم نمی‌پرسد که فلانی کجاست. نه حضورش معلوم است و نه غیابش برای افراد معلوم می‌شود. او متصل به خدا و مانوس با خدای متعال است. اگر در جامعه حاضر می‎شود، برای ادای تکالیف و وظایفش است؛ وگرنه اصلاً‌ داعیه‌ای برای حضور ندارد. این حضورهای بی‌وجه، دور هم جمع‌شدن‌های بدون دلیل و حرف‌های بی حساب و کتاب، انسان را به غیبت و تحقیر و انتشار حرف‌های بی‎خود و تضییغ اوقات می‌کشاند. شخصی خدمت امام صادق «علیه السلام» عرض کرد: «أَوْصِنِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أَقْلِلْ مَعَارِفَكَ». توصیه‎ی حضرت «علیه السلام» به این شخص این بود که آشنایانت را کم کن. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 62-59 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅‌خواب پند آموز 💠 حضرت استاد "دام ظله": یک وقتی آقایی آمد اینجا و به بنده اصرار کرد که می‌خواهیم برنامه‌ای در تلویزیون راجع به سیر فقه و فقاهت داشته باشیم. بنده ایشان را به آقای دیگری ارجاع دادم. رفت و برگشت؛ گفت آن آقا حاضر نشد. سپس کس دیگری را معرفی کردم؛ ایشان هم حاضر به قبول این کار نشدند. خلاصه، آن‎قدر آمد پیش بنده و اصرار کرد که قبول کردم. می‌گفت که باید بیایید مدرسه‌ی فیضیه و آنجا مثلاً راه برویم و من سؤالاتی راجع به فقه و فقاهت طرح کنم و شما هم جواب بدهید که ضبط و بعد پخش شود. این چیزها خیلی با روحیه‌ام سازگار نیست؛ علاوه بر این‎که آن مباحث هم بلدی می‌خواهد. قبل از انجام این برنامه، خواب دیدم آیت‌الله بهاءالدینی نشسته‌اند؛ مثل زمانی که زنده بودند که وقتی داخل باغی می‌رفتند، دو تا قالی انداخته می‌شد با شاگردان می‌نشستند و بحث‌های مختلفی که مطرح می‎شد. به همان شکل در خواب دیدم. بنده از آنجا رد شدم و نرفتم در آن جمع بنشینم. چند گامی که رد شدم، دیدم از آن طرف مقابل آیت‌الله جوادی آملی تشریف می‎آورند و به من فرمودند برگرد برویم در آن جلسه شرکت کنیم. بنده هم قبول کردم و برگشیم. وقتی آمدیم، آقای بهاءالدینی به بنده فرمودند: بیا در بحث توحید شرکت کن؛ در فیلم و این حرف‌ها خبری نیست. بعد از دیدن این خواب، فهمیدم که نباید در این برنامه شرکت کنم و به صلاح بنده نیست. بعد این آقایی که قرار بود برنامه را انجام بدهند، تشریف آوردند. وقتی خواب را برای ایشان تعریف کردم، حاضر شد که دست از سر ما بردارد و ما در این برنامه شرکت نکنیم. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 63-62 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅حکایتی از مرحوم شیخ غلامحسین شرعی 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد حضرت فرمودند: «وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ». آسایش‌هایی هست که برای اهل سیر و سلوک توجه به آن‎ها صحیح نیست. بنده شنیدم که جدّ مادری ما مرحوم آقای حاج شیخ غلامحسین شرعی (رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) که مرد واقعاً خداترسی بود، پنج سال که برای تحصیل نجف مشرف شده بود، مادرشان یک لحاف و تشکی نو برای ایشان به نجف برده بود. وقتی ایشان برگشت، همان لحاف و تشک نو را برگرداند و اصلاً از آن‎ها استفاده نکرده و گفته بودند اگر من شب ها روی این‎ها می‎خوابیدم، خوابم سنگین می‌شد و برای نماز شب و تهجد بیدار نمی‌شدم. بعضی راحتی‌هایی هست که حرام نیست، اما مناسب نیست که کسی که در صدد این است که در این فرصت کوتاهی که خدای متعال در این مزرعه‌ی آخرت در اختیارش گذاشته است، بهترین استفاده‌ها را برای ساختن آخرت و زندگی ابدی‎اش انجام دهد. آدم عاقل باید توجه به این امور داشته باشد. یک قسم از راحتی‌هایی را که بدن را تنبل و عزم و اراده‌ی انسان را تضعیف می‌کند، باید کنار گذاشت. خدای متعال به حق مولا امیرالمؤمنین «علیه السلام» به همه‌ی ما توفیق اصلاح نفس و تهذیب، و به کارگیری راهکارهایی که ارائه فرموده‌اند، عنایت بفرماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 64-63 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅منشأ فسادی که از انسان سر می زند 💠 حضرت استاد "دام ظله": بحث ما درباره‎ی موعظه‌ی قرآنی بود که در آیه‌ی 77 سوره‌ی مبارکه ی قصص ذکر شده است و به بخش آخر آیه رسیده بودیم: «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ». در ذیل این آیه‌ی مبارکه حدیث شریفی است که در آن بیان شده منشأ فسادی که از انسآن‎ها سر می‌زند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت می‌گیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. به حسب این نقل، امام صادق «علیه السلام» در مقام علاج این منشأ فساد برآمدند که چه کنیم این غفلت که منشأ رذایل و مفاسد باطنی است، علاج شود. بعضی از علاج‌هایی که حضرت «علیه لسلام» بیان فرموده‌اند، باعث تصفیه‌ی باطن از آن رذایل و منشأ غفلت از خداوند تبارک و تعالی می‎شود، ولی بعض از آن‎ها ممکن است تصفیه‌ی باطن نکند، اما فایده‌اش یا ایجاد مانع سر راه آن مقتضی‌ها یا اعدام شرط است. رذایلی مثل حسادت و بخل که در نفس وجود دارند، باعث می‌شوند که در ظاهر هم انسان بخیل و حسود باشد و از پرداخت واجبات مالی یا غیر مالی یا مستحبات و یا دستگیری از مستمندان امتناع داشته باشد. اگر کسی موفق شود ریشه‌های حسادت و بخل را از نفس خودش پاک ‌کند، این مرتبه‌ای بسیار عالی است، اما اگر انسان موفق به این کار نشد، حداقل بتواند جلوی تأثیر آن صفات رذیله را بگیرد، که این هم کار بسیار مهمی است. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 66-65 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅حکایتی از مرحوم علامه‎ حلی «ره» 💠 حضرت استاد "دام ظله": در احوالات مرحوم علامه حلی(رضوان‎الله‎تعالی‎علیه) هست که روزی شاگردان، ایشان را بشاش و شاداب دیدند و سؤال کردند که وجه این خوشحالی شما چیست؟ فرمودند امروز وقتی در باطن خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم هیچ حالت حسادتی به کسی ندارم و من امروز نتیجه‌ی زحمت 25 ساله‌ام را گرفتم. انسان‎هایی که به فکر خودشان هستند، واقعاً این‎گونه خواهند شد. درمان این رذایل خیلی مشکل و زمان‎بر است. شاید انسان نتواند در زمان کوتاهی ریشه‎ی این رذایل را قطع کند، ولی می‎تواند از راهکارهایی استفاده کند که از بروز و ظهور این رذایل جلوگیری نماید. راهکارهایی را حضرت صادق «علیه السلام» بیان فرموده‌اند که در جلسات قبل به برخی از آن‎ها اشاره شد و در این جلسه برخی دیگر را ذکر می کنیم: «وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ». عادات به دو قسمت تقسیم می‌شود. عادات نیکو و آنچه که انسان به آن‎ها در خیرات عادت می‌کند. مثلا عادت می‌کند که همیشه نماز را در اول وقت بخواند، یا عادت دارد که همیشه از دیگران دستگیری کند. این عادات خیر است. انقطاع از این‎ها که مقصود نیست، بلکه انقطاع عن الخیر باعث انقطاع نعم الهی و باعث حبس دعا می‌شود. ترک عادات حسنه خودش مذموم است. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67-66 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت استاد "دام ظله": این ترک العاداتی که در روایت ذکر شده، عادات ناروا و ناپسند است. مثلاً کسی عادت کرده است که بعد از نماز صبح بین الطلوعین بخوابد. این یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا و اهل سلوک است، چون بین‎الطلوعین یک وقت بسیار ویژه برای عنایات الهی است. اصلاً خوابیدن بین‎الطلوعین سیره‌ی اولیای خدا و انسآن‎های وارسته و سالک الی الله نبوده است. این از امثال ما که در تحت تربیت روایات اهل‎بیت «علیهم السلام» و منتسب به آن‎ها هستیم، بسیار زشت و ناروا است؛ به‎خصوص که این عادت از عاداتی است که سرایت هم می‌کند. پس باید این را ترک کرد و ترک عادت هم کمی مشکل است. مثلا اگر بعد از نماز صبح داخل اتاق بنشینید، خوابتان می‌گیرد. برای جلوگیری از آن، قدم بزن و به حرم یا زیارت اهل قبور برو، که روایاتی هست که در بین‎الطلوعین اموات متوجه می‌شوند. از این رو بود که اعلام بزرگ در نجف اشرف بین‎الطلوعین به سمت وادی‌السلام مشرف می‌شدند. به این‎وسیله می‎توان مانع از خوابیدن بین‎الطلوعین شد. هر کاری مدیریت و اقدام می‌خواهد. انسان با اقدام درست می‌تواند این حالات و عادات ناپسند را از خودش دفع و رفع کند. مثلاً کسی عادت کرده از بچگی زیاد می‌خورد و حتی از حد سیر شدن هم می‌گذراند. این یک عادت بسیار بدی است که هم اشکالات جسمی و هم اشکالات روحی برای انسان ایجاد می‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 67 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅یکی از عادات بسیار زشت نزد اهل تقوا 💠 حضرت ا
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅اسباب ایجاد شهوات 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد فرمودند: «وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» شهواتی که انسان دارد، دارای دامنه‌ی گسترده‌ای هستند. برخی شهوات جنسی است، اما شهوت‌های دیگری هم مثل شهوت ریاست و شهرت و آقایی هست و همه‌ی این‎ها از اقسام شهوت هستند. در سنین مختلف ممکن است که فرق کند. این شهوات منابتی دارد که از آنجا می‌جوشد و سرچشمه می‌گیرد. آن منابت باعث می‎شود که این شهوات شاخ و برگ پیدا کنند. هر درختی را که شما شاخ و برگ‌هایش را بزنید و حرس کنید گاهی این‎کار باعث تنومندتر شدن آن می‌شود. اگر بخواهید این درخت خشک شود، منابت و عروقش را باید از بین ببرید. حضرت علیه السلام می‌فرمایند کسی که می‎خواهد این رذایل را پاک کند و یا حداقل نگذارد آثارش در او پیدا شود، باید «قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ» کند. این فراز از آن جاهایی است فقط این‎جور نیست که مانعی ایجاد کند و یا شرط را از بین ببرد، بلکه اصلاح نفس کرده و نفس را پاک می‌کند. یکی از عروق شهوات، عبارت از خود چشم و نظر کردن است. در روایات هم هست که خود نگاه کردن باعث می‎شود که شهوت در وجود انسان رشد کند. ز دست دیده و دل هر دو فریاد / که هر چه دیده بیند دل کند یاد وقتی چشم دید، کار مشکل می شود. لذا بعضی از اهل توجه حتی به جاهایی که زرق و برق‌های دنیا زیاد هست ـ مثل بعضی پاساژها، مغازه‌ها، بعضی بازارها ـ ورود و خروج پیدا نمی‌کنند، نه این‎که این‎ها دل ندارند، بلکه مقاصد عالی‌تری را دنبال می‌نمایند. آن‎ها خیلی خوب فهمیده‌اند که دنیا چیست و آخرت چیست. فهمیده‎اند که عین حماقت است که انسان برای این دار فانی و مشحون به همه‌جور ناکامی‌ها و مشکلات، آن آخرت زیبا و آن دار بقا و آن ابدیت را از دست بدهد. بعد آنجا هم که می‌روند، خیلی مراتب دارد. چقدر فرق است بین کسی مثل سید بن طاووس که جالس همیشگی امیرالمؤمنین «علیه السلام» است، با دیگرانی که بهشت می‎روند. اهل احضار ارواح گفته‌اند که اصلاً ابن طاووس را نمی‌شود احضار کرد. چرا؟ در یک جریان معتبری است ایشان را خواسته‌اند احضار کنند؛ به شخص احضار کننده گفته بودند مرحوم شیخ بهایی فرموده بودند که ایشان همیشه در عالم برزخ همراه امیرالمؤمنین «علیه السلام» است و از آن مقام نزول نمی‌کند. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69-68 ... 🔗 @pand_saadat
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج ذکر قلبی و لسانی 💠 حضرت استاد "دام ظله": بعد حضرت «علیه السلام» فرمودند: «بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ». دائم الذکر بودن، انسان را موفق می‌کند و باعث می‎شود که آن عروق خشکانده شود. توجه به خدای ‌متعال و توجه ذهن به او، باعث می‎گردد که انسان به شهوات و به منشأ شهوات بی‎رغبت شود. این بی‎رغبتی‎ها کم کم آن‎ها را ازاله می‌کند. نظیر وسواس که می‌گویند اگر می‌خواهی خوب شوی، باید به آن بی‎اعتنا باشی و خلاف آن را عمل کنی. وقتی انسان دوام ذکر داشت ـ که البته بیشتر منظور توجه و ذکر قلبی است؛ البته لسانی هم توصیه شده است ـ و توجه قلبی و لسانی برای انسان محقق شد، باعث می‎شود که شهوات در وجود انسان ریشه کن گردد. امام «علیه السلام» راهکارهای دیگری نیز بیان فرموده‌اند که ان‎شاءالله در جلسات بعد توضیح داده می‎شود. امیدواریم خداوند به ما توفیق مداومت بر ذکر قلبی و زبانی را عنایت فرماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 69 ... 🔗 @pand_saadat
🔰تحصیل رضای حق‌تعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله 💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": نکته مهمی که در زندگی مرحوم سیدحسن نصرالله «رضوان الله علیه» برجسته بود این بود که ایشان انقلابی نبود که منشأ انقلابی بودن ایشان،فقط جهات نفسانی و روحی باشد. بعضی‌ها انقلابی هستند اما یک جهت نفسانی که زیربار ظلم نمی‌خواهند بروند یک حالت این چنینی دارند، هست. اما بعضی‌ها نه به خاطر وظیفه دینی، بلکه به خاطر این که خدای متعال این را خواسته است، ائمه علیهم‌السلام این طور خواسته‌اند و براساس ادای تکلیف و تحصیل رضایت حق تعالی این کار را انجام می‌دهد. ایشان از کسانی بود که این حالت معنوی در او وجود داشت و دنبال این جهات بود که تحصیل رضای حق‌تعالی بکند و لذا در موارد مختلف حالت تضرع و انابه و ابتغاء وسیله در ایشان وجود داشت. کسانی که با ایشان معاشرت داشتند، با ایشان گفتگو می‌کردند آن‌ها هم نقل می‌فرمودند که این حالت در این سید بزرگوار وجود داشت. این خیلی مایه شرف و ارتقای معنوی آن بزرگوار بود که باعث امتیاز می‌شود. گاهی تشخیص این جهات خیلی مهم است. مرحوم شیخنا الاستاد آیت‌الله آقای شیخ مرتضی حائری «رحمة الله علیه» در یک نوشته‌ای از ایشان خواندم که ایشان فرموده بودند در زمان طاغوت در مجلس شورای آن زمان،دولت یک لایحه‌ای داده بود که خلاف شرع بود. مجلس فاتحه ای رفته بودم، از بس از این لایحه ناراحت بودم، آن جا بلندگو را از قاری گرفتم و در آن مجلس برعلیه آن لایحه صحبت کردم و این منشأ این شد که دولت در آن زمان لایحه را از مجلس پس گرفت. بعد ایشان می‌ فرمایند ولی من نمی‌دانم که این کاری که کردم برای خدا بود یا برای تعصب دینی‌ام بود. ببینید چقدر نکته ظریف و باریک است که ایشان می‌فرماید که این صحبتی که کردم اثر هم گذاشت ولی نمی‌دانم این را برای خدا انجام می‌دهم یا این که به خاطر تعصب دینی که داشتم،‌ تعصب دینی مربوط به خود آدم است، تعصب دینی هم چیز بدی نیست ولی پای حساب خدا نمی‌شود گذاشت، چون مربوط به شخص است. بین این که انسان کار را برای خدا انجام دهد یا این که براساس سلیقه‌ شخصی انجام دهد که البته این هم ارزش هست،فرق است؛ این کجا و آن کجا. ان شاء‌الله خدای متعال ایشان را و سایر شهداء را در روح و ریحان خویش قرار دهد و به همه ما هم توفیق درک وظایف و عمل به آ‌ن‌ها خالصاً لوجه تعالی عنایت بفرماید. 📚درس خارج فقه حضرت استاد (1403/07/14) 🆔 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
◼️با تقدیر و تشکر از حضور تسلّی بخش همه عزیزان در مراسمات گذشته، به اطلاع می رساند مجلس 'چهلمین' روز درگذشت دلدادۀ خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، مادری دلسوز، مرحومۀ مغفوره ◼️حاجیه خانم اسلامیان◼️ متعلقۀ عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید حسین سبحانی و صبیۀ عمدة الاخیار مرحوم حاج عبدالحسین اسلامیان و ام الزوجه حضرت استاد شب زنده دار دام ظله به شرح زیر برقرار می گردد: 🕟زمان: عصر روز جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰، از ساعت ۱۵.۳۰ تا ۱۷ 🕌مکان: مسجد جوادالائمه علیهم السلام، واقع در خیابان ۱۹ دی (باجک)، کوچۀ ۳۳ ▪️آقایان و بانوان◼️ 📌موقعیت مکانی جلسه: https://nshn.ir/fdrbs4_nexvjXW @feghahat_ir
بیان ویژه آیت الله شب زنده دار در مورد سید حسن نصرالله.mp3
1.08M
🔰تحصیل رضای حق‌تعالی، منشأ انقلابی بودن شهید سیدحسن نصرالله 💠حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله": 📚درس خارج فقه حضرت استاد (1403/07/14) 🆔 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸همزمان با سالروز میلاد حضرت امام حسن عسکری علیه السلام مراسم تلبس و عمامه‌گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با حضور آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله برگزار شد. @pand_saadat
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐شرح و توضیح حدیثی نورانی از امام حسن عسکری علیه السلام ▫️توصیه هایی به طلاب و فضلای جوان بعد از تلبس به لباس روحانیت.. @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰حکایت کمتر شنیده شده از دستگیری و عنایت حضرت معصومه سلام الله علیها 💠حضرت استاد "دام ظله": یکی از نعمت‌های بسیار بزرگ خدای متعال بر این کشور وجود اولیاء بزرگ خودش هست، حضرت علی بن موسی الرضا ارواحنا فداهما و صلوات الله علیهما خواهر معظه ایشان فاطمه معصومه علیها السلام و بعض دیگر از امامزاده‌های معظمی که بحمدالله در این کشور هستند. عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. اعداء اهل‌بیت با ظلم‌ها و ستم‌هایی که داشتند اما سبب شده است که بحمدالله این کشور مزین بشود به این نعمت‌های بسیار بزرگ. فاطمه معصومه علیها السلام کفی فی شأنها و عظمتها همین مطلبی که امام صادق سلام الله علیه قبل از حتی تولد حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهما فرموده‌اند که بضعه‌ای از ما در قم مدفون خواهد شد و مقامات آن بزرگوار را توضیح دادند حسب نقل و روایاتی که وارد شده است که من زارها وجبت له الجنة. چقدر باید انسان والا مقام باشد،‌ با عظمت باشد و کیمیای وجود او به نحوی باشد که زائرش کأنّ یک تبدل حالتی برای او پیدا می‌شود که جایگاهی جز بهشت نخواهد داشت. وجبت له الجنة. آثار و برکات این بزرگوار از جهات مختلف بسیار بسیار فراوان هست. بنده به یک داستان بسنده می کنم که شاید جایی هم نوشته نشده باشد. وقتی ما مدرسه حقانی بودیم، بخشی از ادبیات عرب را آنجا خواندیم؛ روزهای پنج‌شنبه درس اخلاق بود، گاهی آیت‌الله مشکینی بودند، گاهی آیت‌الله میانجی بودند، گاهی بزرگان دیگری تشریف می‌آوردند. بعضی از پنج‌شنبه‌ها هم خود آیت الله قدوسی رحمة‌الله علیه درس اخلاق می فرمودند. در یکی از آن پنج‌شنبه‌ها، این داستان را ایشان فرمودند که در یک جلسه‌ای در تهران برای ضیافت دعوت داشتیم. در آن جلسه من این طرف اتاق نشسته بودم،یک نفری آن طرف اتاق، این شخصی که به حسب ظاهر معمم نبود، اما سؤالاتی از من پرسید که من به نظرم آمد این باید سابقه طلبگی داشته باشد، بعد از ضیافت آمد کنارم نشست. گفت بله من زمان آقای حاج شیخ عبدالکریم رحمه الله علیه طلبه بودم و مقداری هم در ادبیات و این‌ها مسلط بود، مرحوم آیت الله قدوسی می‌فرمودند که عبارات مغنی را از حفظ می‌خواند، مسلط به ادبیات بود، حافظه خوبی داشت . بعد او گفت که من اهل اراک هستم و می‌خواستم طلبه بشوم،پدر من مخالفت می‌کرد. نه این که با طلبگی مخالف بود؛ می‌گفت تو به درد طلبگی نمی‌خوری. از این جهت موافقت نمی‌کرد. آن زمان ها وضع حوزه‌های علمیه خیلی مشکل بود، ورودی برای حوزه نبود، آن‌هایی هم که در حوزه بودند خیلی در تنگنا بودند، من آمدم خدمت آقای حاج شیخ و عرض کردم من می‌خواهم طلبه بشوم ولی پدرم راضی نیست. ایشان با آن شرایط خاصی که آن زمان برای حوزه بود، فرمودند اذن پدر لازم نیست بیا طلبه شو. و ما هم به قم آمدیم،‌ پدرم گفت که من کمک مالی به تو نخواهم کرد.ما آمدیم قم و مدرسه خان، ساختمان قدیم مدرسه خان آنجا یک حجره گرفتم، مدتی بالاخره پول داشتیم تا به پایان رسید. ما هم که در رفاه و این‌ها زندگی کرده بودیم،چون پدرش ثروتمند بود. با فقر و خلاصه زندگی‌های این چنینی برای ما خیلی مشکل بود. خلاصه حالت ناراحتی و عصبی به من دست داد بلند شدم رفتم حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، آن جا هم نه زیارتنامه خواندم نه چیزی، یک حالت خاصی، ناراحت بودم،‌ خطاب به حضرت کردم که این چه وضعی است،‌ من این جور نمی‌توانم زندگی کنم، آقای حاج شیخ گفته بیا، و من به خاطر حرف آقای حاج شیخ آمدم، حرف‌های تند و غلیظی بی‌ادبانه ایی خدمت حضرت معصومه علیها السلام عرض کردم و به حجره برگشتم.
حالا چقدر گذشت یادم نیست دیدم که کسی درب حجره را می‌زند. یک آقای روحانی داخل حجره تشریف آوردند، فرمودند شخص قمی در بازار قم، مغازه‌هایی دارد، هر کسی ماهانه مال الاجاره این‌ها را جمع‌آوری کند و برای او بفرستد او هر ماه به او حقوق و مزدی می‌دهد. مثلاً‌ اگر بیست تومان قرار بوده بدهد،من برای تو می‌توانم بیست و پنج تومان از ایشان درخواست کنم، این کار را انجام می دهید؟ دیدم خیلی خوب است، ما هر ماه می‌رویم از این مغازه ها مال الاجاره‌ها را می‌گیریم و برای ایشان می‌فرستیم، زندگی‌مان هم تأمین می‌شود. بعد از این که قبول کردم،این روحانی محترم می‌خواست از حجره بیرون بروند، فرمود که خوب می‌روی با حضرت معصومه سلام الله علیها درد دل می‌کنی، معلوم شد که ایشان در حقیقت پیام‌آور حضرت معصومه سلام الله علیها است و حضرت ایشان را فرستاده که مسأله او را حل کند. بعد آقای قدوسی فرمودند از او سؤال کردم که آن روحانی که آمده بود، کی بودند؟ گفتند آقای آسید محمدتقی خوانساری بود. همان صاحب نماز استسقاء. همه این‌ها برای ما درس است که ببینید آقای آسید محمدتقی خوانساری فقیهٌ عالمٌ مجاهدٌ، سالیان متمادی در جریان آن مجاهدت‌ هایی که در عراق داشتند زندانی شدند و بعد هم این جور با اهل‌بیت علیهم‌السلام و فاطمه معصومه سلام الله علیها در ارتباط هستند. ان شا‌ء الله همه ما از این نعمت بزرگی که خدای متعال در اختیار ما گذاشته استفاده کنیم و دریغ نورزیم از این که ان شاء الله ولو اندک خدمت ایشان مشرف بشویم‌ سلامی عرض کنیم که وجبت له الجنة ان شاء الله شامل حال ما هم بشود. مرحوم والد رحمة الله علیه نقل می‌کردند مرحوم حضرت امام مقید بودند که روزانه ولو دو دقیقه شده حرم مشرف بشوند و خدمت بی‌بی سلامی عرض کنند و به دنبال کارهایی که داشتند بروند 📚درس خارج فقه حضرت استاد (1403/07/22) 🆔 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تسلط بر علم حدیث یکی از سنت های کارآمد حوزه های علمیه 🔸حضرت آیت الله شب زنده‌دار دام ظله: 💠 عدم تسلط طلاب بر علم حدیث نقص برای حوزه است. 💠 باید کتب حدیثی مثل وسائل الشیعه در حوزه تدریس شوند. 💠 حدیث خوانی، برنامه شایسته ای است که در برنامه های حوزه قرار داده شده است. 🆔 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅نتایج ذکر قلبی و لسانی 💠 حضرت استاد #شب_زنده
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن 💠 حضرت استاد "دام ظله": در این بحث، نکات آخر را درباره‎ی موعظه‌ی قرآنی که در آیه‌ی 77 از سوره‌ی مبارکه‎ی قصص و روایت ذیل آن ذکر شده است، مطرح می‎کنیم. «وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لايُحِبُّ الْمُفْسِدينَ». منشأ فساد، چه فسادهای درونی انسان و رذایل اخلاقی و چه فسادهای بیرونی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هر طور فسادی که تصور می‎شود، غفلت از خدواند و فراموشی نعمت‎های الهی است. در ذیل این آیه‌ی مبارکه حدیث شریفی است که در آن حدیث شریف بیان شده است که منشاء فسادی که از انسآن‎ها سر می‌زند، فساد باطن است، و فساد باطن از عللی نشأت می‌گیرد که جامع آن علل، غفلت از خدای تبارک و تعالی است. «وَ كُلُّ ذَلِكَ يَجْتَمِعُ بِحَسَبِ الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ». این بیماری، یک بیماری گسترده‌ است و همگان با شدت و ضعف مراتب، مبتلای به آن هستند. این غفلت‌ها معمولاً در همه‎ی افراد هست. خود بحث‌های ما هم که اگر توجه نداشته باشیم، ولو این‎که در طریق الی الله و در طریق ترویج و تبیین شریعت است، اما اگر انسان با توجه، این کارها را انجام ندهد، خود این‎ها موجب غفلت از خدواند می‌شود. این غور در مباحث و مطالب علمی، گفتن، نوشتن، فکر کردن، اگر رنگ و لعاب الهی پیدا نکند، این مشکل را دارد و آن را تعمیق می‌کند. خب، باید چه کرد؟ ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 71 ... 🔗 @pand_saadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸مراسم آئین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع علیه السلام با سخنرانی آیت الله شب زنده دارو با حضور خادمین اعتاب مقدسه برگزار شد. لازم به ذکر است ۲۲ ربیع الثانی سالروز وفات حضرت موسی مبرقع علیه السلام فرزند بلافصل امام جواد علیه السلام می باشد 🔗@pand_saadat
پندهای سعادت
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅غفلت؛ علت اصلی فساد باطن 💠 حضرت استاد #شب_زن
🔰موعظه های قرآنی ❇️ضرورت شناخت ودرمان امراض نفسانی ✅راهکارهای امام صادق «علیه السلام» برای درمان فساد 💠 حضرت استاد "دام ظله": امام صادق «علیه السلام» به حسب این روایت، علاج‌هایی برای برطرف کردن این مناشئ بیان فرموده‌اند. حضرت علیه السلام نُه راهکار بیان می‎فرمایند، که بعد از انجام و توجه به این نُه راهکار، نتایج بسیار با‎شکوهی به انسان ارزانی می‌شود. ‌بخشی از این راهکارها را در جلسات قبل عرض کردیم که حضرت «علیه السلام» فرمودند: «وَ عِلَاجُ ذَلِكَ الْفِرَارُ مِنَ النَّاسِ وَ رَفْضُ الدُّنْيَا وَ طَلَاقُ الرَّاحَةِ وَ الِانْقِطَاعُ عَنِ الْعَادَاتِ وَ قَلْعُ عُرُوقِ مَنَابِتِ الشَّهَوَاتِ بِدَوَامِ الذِّكْرِ لِلَّهِ». حضرت در ادامه فرمودند: ملازم طاعت خدا باش «وَ لُزُومُ الطَّاعَةِ لَهُ». همیشه سعی کنید که در هر کاری، ـ کوچک و بزرگ، شخصی و اجتماعی ـ ملازم طاعت و فرمانبرداری خداوند باشید. ببینید خدا چه می‎خواهد و امر و نهی خدا در اینجا چیست؟ هر جوری شده، خودت را وادار کن که ملازم طاعت خدا باشی، که این ملازمت باعث می‎شود در هر حادثه‌ و واقعه‌ای و در هر نشست و برخاستی و در هر موضع‌گیری و موقفی، قهراً از خداوند غافل نباشید. اگر انسان خودش را وادار کند که ملازم با اطاعت خدا باشد، لازمه‌ی قهری آن این است که غفلت از خداوند تبارک و تعالی پیدا نمی‌کند و وقتی غفلت از خداوند پیدا نکرد، قهراً به خداوند و نعمت های الهی توجه می‎نماید. ▫️منبع: کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 72 ... 🔗 @pand_saadat