پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب حدیث پیمانه
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حپید پارسانیا
💠 @parsania_net
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
💠 @parsania_net
♦️ زوال عقلانیت و چهره لیبرالیستى سکولاریزم
▪️ بعد از غیبت دیانت، زوال عقلانیت عرصه را براى نوع دیگرى از هستیشناسی و معرفت که هویتى حسّى و مادّى دارد فراهم میآورد. علم با از دست دادن حقیقت دینى و ابعاد عقلى اینک تنها قضایاى تجربى را شامل میشود و بدین ترتیب واقعیت علمى به صورت واقعیت آزمون پذیر درمیآید.
▫️ لفظ علم نیز از مصادیق پیشین که دانش الهى و فلسفى را شامل میشد به سوى بخشى از مصادیق که همان گزارههای تجربى و آزمونپذیر است منصرف میشود. همراه حذف گزارههای متافیزیکى، گزارههای ارزشى نیز از حوزه علم بیرون میروند.
▪️ بدین ترتیب بین دانش و ارزش همانگونه که فیلسوف حسگراى انگلیسى هیوم خبر داده بود، دیوارى آهنین کشیده میشود. خروج گزارههای ارزشى از حیطه داورى علم که اینک هویتى غیردینى و غیرعقلى یافته است.
▫️ ارزشهاى سیاسى را نیز که تاکنون در معرض داورى و قضاوت علم دینى و عقلى بود از دایره دید علم بیرون میکند و بدین ترتیب جدایى دانش از ارزش به جدایى علم از سیاست منجر میشود. سکولاریزم که چهره نخست آن با دینزدایی کردن علم آغاز شده و در سیاست عارى از دین ظاهر میشود اینک با حاکمیت حسگرایى چهره نوینى میگیرد.
🔖 مبانی معرفتی و چهره اجتماعی سکولاریزم
#غرب_شناسی
#سکولاریزم
🆔 @parsania_net
🖼 #عکس_نگاشت | افقگشایی علمی
🔹 عبور از مرزهای علم و دانش بدون عمق گرفتن شناخت همین دانش ممکن نیست؛ یعنی یک برخورد تکنیکی با مسئله، هرگز ما را به عبور از مرزها نخواهد کشید.
🔖 نشست شورای دانشگاه تهران
#علوم_انسانی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اسفار_۱۸_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۴۰۸
💠 رسالت عارف، وصول به حقیقت
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 عارف، رسالت خود را وصول به حقیقت میداند و برای این مقصود گریزی از طریقت و شریعت ندارد؛ بلکه طریقت و شریعت، راه و مسیری هستند که از سیر حقیقت و از متن مکاشفه مشهود الهی جوشیده و به صورت ریسمانی محکم در دسترس ساکنان طبیعت قرار گرفتهاند.
🔹 عرفان چنین حضور خود را تا متن شریعت تأمین کرده است پس بنابراین، رفتار و منش سیاسی هنگامی که در بستر شریعت سازمان یابد با آن که یک عمل سیاسی است، یک سلوک عرفانی نیز میباشد.
🔸 عرفان، مقصود خود را در متن شریعت و طریقت مییابد و تفکیک خود از آن دو را نفی میکند؛ اما در عین حال، با همه شمولی که نسبت به طریقت و شریعت دارد، مرز خود را یک جانبه حفظ میکند.
🔹 شریعت، از افق ظاهر مینگرد و این نگاه به معنای نفی باطن و راههای آن نیست. نحوه وحدت شریعت، طریقت و حقیقت، چگونگی ارتباط فقه و اخلاق و عرفان را روشن میسازد. فقه، علمی است که از نظر به شریعت شکل میگیرد و اخلاق، دانشی است که عهدهدار ترسیم طریقت است و عرفان، علم به حقیقت است.
🔺 همانگونه که شریعت، طریقت و حقیقت، سه لایه از امر واحد هستند و هیچ یک جای دیگری را نمیگیرد و به نفی دیگری نمیپردازد، فقه و اخلاق و عرفان نیز در طول یکدیگر قرار گرفته و هر یک وظیفه خود را انجام میدهند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
🔖 عرفان، علیه تساهل و اباحهگری
#عرفان
#علوم_عملی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا