eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
412 عکس
144 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید پارسانیا
📌در مقاله‌ای بررسی شد؛ ✴️ استراتژی واسازی و امکان تحقق عدالت ✨ هم‌صدا با شهید مطهری و بسیاری دیگر از فلاسفه و متألهین اسلامی، هر مسلمان آگاه و آزاداندیشی با اندکی تفکر و تعقل و مداقه در ادیان دیگر به این نتیجه ضروری خواهد رسید که دین مبین اسلام حاوی تمامی معارف وتعالیمی است که برای سعادت انسان و حرکت در جهت صراط مستقیم لازم است. ✨ ولی نکته مهم در اینجاست که آیا در حقیقت، به تنهایی برای توجیه خوانش های متفاوت هنگام قانون‌گذاری در مورد مسائل و معضلات جدیدی که مرتبا با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیا مطرح می شوند، کافی است؟ ✨ بدین معنی که آیا خصوصیت عدل اسلام راستین _ همیشه و در همه حال _ بیش از همه مورد توجه سیستم قضایی و قوانین موجود است و دیگر نیازی به هیچ گونه بازنگری، بازطراحی و اصلاح و یا به قول دریدا، «واسازی قانون برای گسترش عدالت» برای تمام اقشار، گروه‌ها و طبقات اجتماع وجود ندارد؟ ✨ آیا می‌توانیم منکر این واقعیت شویم که گاهی هنگام تصمیم‌گیری در جایی که تلاش داریم به عنوان یک شخص مسئول و پایبند به ارزش‌های اخلاقی عمل کنیم، به پارادوکس‌ها و بن‌بست‌های منطقی خاصی که «دریدا» از آن به عنوان «اپوریا» یاد می‌کند برمی‌خوریم که عملا در حیطه عقل و احکام منطق قادر به توجیه عادلانه بودن آن تصمیم یا کنش نیستیم؟ ✨ آیا زمان آن فرا نرسیده است که تأملی دوباره بر این سخن گهربار و مشهور مولای متقیان حضرت علی علیه السلام داشته باشیم که خطاب به مالک اشتر هنگام زمامداری مصر فرمودند: «عدالت را شمشیر خود قرار بده»؟ آیا این مسئولیت خطیر و بسیار سنگین بر عهده تک تک مسلمانان آگاه نیست که ویژگی بارز عدل و رهایی بخشی اسلام اصیل را در عمل و نه فقط به ادعا محقق سازند؟ ✨ اراده آزاد انسان برای دیدن واقعیت‌های تلخ جامعه و تفکر درباره آنها، بدون تردید توأم با درد و رنج فراوانی خواهد بود که اگر چه لازمه رسیدن به تعالی نفس است، ولی متأسفانه اکثر قریب به اتفاق اشخاص، آگاهانه یا ناخودآگاهانه از آن می‌گریزند و حاضر به تحمل بار سنگین مسئولیت در برابر دیگری و دیگری‌های نامحدود نیستند. ✨ خلاصه آنکه ایده عدالت غیرممکن فراسوی قانون که بر خلاف نامش از نظر دریدا تحقق‌پذیر و آمدنی است، صرفا با نیروی عقل و منطق قابل دستیابی نیست و نیاز به همراهی کنشی از نوع باور و ایمان و امید دارد؛ فارغ از هرگونه ناخالصی و منفعت اندیشی شخصی. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ تجربه ایرانی مواجهه با علوم انسانی مدرن 🔹ما در طول تاریخ با فرهنگ‌های متفاوتی مواجه شدیم و سطوح مواجهه ما تفاوت داشته است؛ با مغول مواجه شدیم و اینها آمدند و لبه مواجهه، شمشیر و قدرت نظامی بود؛ اما ما دست برتر را در رابطه با شناخت هویت فرهنگی آنها داشتیم و به سرعت به لحاظ فرهنگی آنها را هضم کردیم؛ چندان که مغول، کارگزاران این فرهنگ می‌شوند. 🔹اما در مواجهه جدید؛ نه اینکه نظامی نیست، بلکه مواجهات نخست ما نظامی است؛ یعنی عباس میرزا قدرت توپ و قدرت نظامی آنها را می‌دید و ابتدا نگاه فن‌آورانه داشتیم؛ لذا دارالفنون ساختیم؛ اما هنوز هم متأسفانه نگاه فناورانه داریم و توجه به عمق تفاوت‌های فرهنگی و لایه‌های عمیق فرهنگی عجیبی که وجود دارد و هویت‌های فرهنگی نداریم!!! 🔹ما حتی از بخش آموزش عالی خودمان، لفظ فرهنگ را حذف کردیم؛ یعنی نسبت فرهنگ را با علم مدرن ندیدیم و هنوز نگاه دارالفنونی داریم؛ گویی هنوز در گام‌های نخستین تجربه خودمان هستیم... 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 و مدنی 🔸“…فارابی انجام کارهای حکومتی را «سیاست» می خواند؛ بدین سان در علم مدنی او جایگاه مهمی دارد؛ او علم مدنی را فلسفه یا انسانی می خواند که از فلسفه نظری، شامل ، علم طبیعی و علم الهی، متمایز است. 🔸نقش علم مدنی نظری، تعیین حدودی است که در آن، علوم و صناعات گوناگون برای مردم ضروری است و آنان را در زندگی منظم یک ملت به کمال غایی خود می رساند، این علم نیز باید مشخص سازد که توسعه علوم و صناعات عالی چگونه به بهترین وجه می تواند عملی شود. 💠eitaa.com/parsania_net
🔸رهبر معظم انقلاب: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان دو کشور شود. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اهمیت بسط و گسترش نظام دانایی انقلاب اسلامی 🔸ما نیاز به بازخوانی و نیاز به شناخت هویت علم مدرن و گفت‌وگو با او داریم؛ اما مشکل این است که علم مدرن اجازه گفت‌وگو نمی‌دهد و تا طلب گفت‌وگو می‌کنی، اصلا او به تو اجازه این طلب را نمی‌دهد و احساس می‌کند که این مطالبه دارد از یک موضع قدرت اعمال می‌شود! و اگر انقلاب نتواند نظام دانایی متناسب با خودش را ایجاد کند ـ که این ایجاد هم با اقناع علمی و فعالیت علمی و در یک تعامل فعال علمی با علم مدرن هم باید شکل بگیرد ـ شکست خواهد خورد و البته شکست این انقلاب به معنای شکست خیزش هویت اسلامی در برابر هویت جهان مدرن است؛ اما این شکست به سادگی رخ نخواهد داد و فرهنگی که این قدرت را داشت که این خیزش را ایجاد کرد، این قدرت را دارد که قدم‌های بعدی را هم بردارد. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تجربه ایرانی مواجهه با علم مدرن؛ 🔸مفهوم علم در دو قرن اخیر تطوراتی داشته و متناسب با این تطورات، علوم انسانی نیز معانی گوناگونی یافته و جایگاه متفاوتی در تقسیم‌بندی علوم پیدا کرده ­است که همگی در فرهنگ و تاریخ غرب به وجود آمده‌اند و در ارتباط وثیق با همان فرهنگ هستند؛ درحالی‌که علم در تاریخ و فرهنگ اسلامی، معانی و مصادیق دیگری داشته است. 🔸یکی از مسائل ما این است که علوم انسانی در برخورد یا مواجهه با حوزه‌های علمیه ما چه تاثیری داشته یا چه ارتباطی را برقرار خواهند کرد؟ 💠eitaa.com/parsania_net
✴️ عدالت فقط در اخلاق یا حوزه حیات انسانی و اجتماعی خلاصه نمی‌شود ✅ بحث عدالت در جهان اسلام در چند حوزه معرفتی و در سطوح مختلف مطرح است؛ یکی در مباحث عرفانی و دوم ساحت فلسفی است. ✅ یک بحث هم کلامی است که باز در مباحث کلامی در میان متکلمین جهان اسلام درباره اینکه عدالت جزء یکی از اصول دین باشد یا نباشد محل بحث و گفت‌وگو است. ✅ از این فراتر که می‌آییم بحث فقهی است که در واقع بحث فقهی به حوزه حکمت مدنی و علم اجتماعی هم بازمی‌گردد، چون فارابی در تقسیم‌بندی علومی که دارد، فقه را جزء حکمت مدنی می‌داند و بحث تجویزی دانش اجتماعی یا انتقادی دانش اجتماعی است، بایدها، ‌نبایدها و توصیف نیست. 💠eitaa.com/parsania_net
🔰 آینده دینداری ایرانیان 🔸دین روشنفکری، دین بی مناسک و دین بی شریعت و بی‌ارتباط با مردم است، البته آموزش‌وپرورش و نظام دانشگاهی ما با این حجم عظیمی که دارند، ریشه آن را در این مسئله، به لحاظ مفهومی و مخصوص در حوزه علوم انسانی می‌زنند و به‌نوعی دین روشنفکری را عمومی نموده‌اند و در جامعه گستراندند؛ قبل از انقلاب مخصوص آموزش عالی است که بیشتر باعث خودآگاهی و تئوریزه کردن اندیشه‌ها بود، شامل حدود 200 هزار نفر می‌شد؛ اما الان 4-5 میلیون نفر هستند. 🔸وقتی‌که شما به نام حکومت می‌آیید، اما تمام مجاری و مسیر تئوریک و نظری همان مدل قبل از انقلاب باشد، خب در اینجا به نام دین تمام می‌شود؛ خودآگاهی و برنامه‌ریزی در حوزه، یکی از راهکارهای مؤثر است؛ مدیریت نظام علم نیز یکی دیگر از راهکارهای مؤثر است، اینکه حوزه و دانشگاه و آموزش‌وپرورش چگونه ساماندهی شوند و باید برای آن فکری کرد. 💠eitaa.com/parsania_net
مسئله‌ روشنفکری حاصل یک درد اجتماعی است و عملکرد روشنفکران محصول این درد است؛ منتهی درد و مرضی اجتماعی که وارداتی است؛ این مرض هم زمینه‌های درونی دارد و هم عامل بیرونی، وقتی یک میکروب بر جایی اثر می‌گذارد، باید ظرفیتی در آن باشد که این اثر را بپذیرد. این مرض تحت شرایطی تاریخی به‌وجود آمد که در برابر آن می‌توانست چند نوع مواجهه وجود داشته باشد، گاهی انسان متفکرانه به این مرض می‌نگرد و آن را مداوا می‌کند و یا در جهت مداوای مرض ارگانیسمی فعال می‌شود و از درون عمل می‌کند؛ اما گاهی مرض چنان است که هوش از سر انسان می‌برد و انسان را کاملا در یک موضع انفعالی قرار می‌دهد. مواجهه‌ ما با جهان مدرن مسائل و مشکلات اجتماعی جدی‌به‌وجود آورد و از طرف دیگر استبداد تاریخی مفاسدی را در حاکمیت سیاسی به‌وجود آورده بود که این‌ها زمینه‌ساز این مرض شد؛ البته خود این مرض، مفاسد جدیدی را نیز به‌وجود آورد، در جریان منورالفکری کمتر آدمی هست که در ارتباط با جهان غرب، نوعی سلامت نسبی داشته باشد؛ این نشان می‌دهد که این بستر مرض است که این وضع را پیش آورده است. https://www.instagram.com/tv/CfQo00wuZWK/?igshid=MDJmNzVkMjY= 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جای خالی علمایی همچون رهبر معظم انقلاب، آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله سید محمد بهشتی در حوزه علمیه؟!!! 💠eitaa.com/parsania_net
🔸 جشنواره بین‌المللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت سالانه برگزار می‌گردد. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به‌گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥عاملان سند 2030 و ضرورت پیگیری قوه قضائیه 🔸حساسیت روحانیت نسبت به سندهای بین المللی دارای سابقه تاریخی است که قرارداد دارسی و ماجرای فتوای میرزای شیرازی همچنین قرارداد رویتر و حساسیت ملاعلی کنی از آن جمله است؛ زمینه ساز انقلاب اسلامی نیز یک قرارداد بین المللی به نام کاپیتولاسیون است که منجر به حساسیت امام خمینی(ره) گردید. 🔸پس از انقلاب اسلامی نیز در سال 80 کنوانسیون رفع هرگونه رفع تبعیض عیله زنان در مجلس ششم به تصویب رسید که در قم به ویژه از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات زن حوزه علمیه واکنش هایی نشان داده شد. 🔸اما در زمینه سند 2030 حساسیت مراکز دانشگاهی و حوزوی نسبت به گذشته کمتر بوده و عکس العمل مناسبی از روحانیت مشاهده نشده است بنابراین رهبرمعظم انقلاب نقش تعیین کننده را ایفا و تلاش کردند تا از تأثیرت منفی این سند در آینده کشور بکاهند؛ بنابراین بررسی این سند از حیث افول و کاهش حساسیت روحانیت نسبت به این اتفاق ضروری است تا نسبت به آینده در مواجهه با چنین پدیده هایی از دغدغه بیشتری برخوردار باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دوگانه‌های غلط در اثر تحلیل‌های غلط در جامعه ما شکل گرفته است؛ ما در بستر عقلانیت‌مان مفهوم‌سازی و تئوری‌پردازی نکرده‌ایم، این دوگانه‌ها آن طرف جهان شکل گرفته است و آدم‌ها را ذیل آن مفاهیم تعریف می‌کنیم که به‌تدریج متوجه می‌شویم هیچ‌کدام از این‌ها در اینجا جواب نمی‌دهد. 🔸همان‌طور که مردان عمل ما با اخلاص خودشان عمل کردند دیگران‌ هم خودشان را برسانند، جهان اسلام دارد می‌رود و ما اینجا درگیر نظریات غلط و آدرس‌های غلط هستیم. 🔸جامعه ایران، هویت فرهنگی و تمدنی با عقلانیت متناسب با خودش دارد، ایران قلب جهان اسلام بوده است و عقلانیت جهان اسلام در ایران نظم می‌گرفته است، هیچ جریانی را در جهان اسلام نمی‌بینید که ایران کانون گفت‌وگوهای آن نبوده باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بازخوانی فتنه تکفیر و تکفیرگرایی 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ خودمختاری تکنولوژی و غفلت از لوازم فرهنگی 💠eitaa.com/parsania_net
📌پیش از ظهر امروز: 🔰 پیش نشست اولین کنگره جهانی فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی ♻️ گزارش آن در سایت و کانال تقدیم خواهد شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ چرا دین ستیزی و مقابله با مذهب، مشخصه منورالفکری در ایران بوده است؟⁉️ 💠eitaa.com/parsania_net
🔸در دیدگاه حکمای مشاء، اشراق و صاحبان حکمت متعالیه و در نظر افرادی چون فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی و ... دین فقط بخشی از واقعیت اجتماعی نیست، بلکه بخشی از دین، در زندگی اجتماعی وجود دارد و انسان متدین ناگزیر باید دیانت خود را در رفتار و افعال اجتماعی بیابد و دین او در کنشها و فعالیت‌های اجتماعی تکوین یابد. 🔸به بیان دیگر سعادت و فلاحی که دین ترسیم می کند، حتی شقاوتی که دین، خصوصیات آن را بیان می کند، در زندگی اجتماعی شکل می گیرد و دین در متن عمل اجتماعی انسان فعلیت پیدا می کند؛ اگر انسان بخواهد فرد متدینی باشد و به فلاح برسد، این فلاح باید در نحوه رفتار اجتماعی او شکل بگیرد. 🔸فارابی معتقد است، ملکاتی که در انسان ایجاد می شود در متن زندگی اجتماعی انسان شکل می گیرد، این خصایل ابتدا به صورت «حال» است، بعد به «ملکه» تبدیل می شود و بعد چون حالت مجرد دارد، با مرگ فرد هم از میان نمی رود و با او محشور می شود. 🔸انسان هر نوع اجتماعی شدنی که داشته باشد، این اجتماعی شدن نسبت به آرمان دینی او بی تفاوت نیست؛ اگر الگوی اجتماعی شدن انسان، یک الگوی دینی باشد، فلاح و سعادت دینی را به دنبال می آورد و اگر الگوی جامعه پذیری او، الگوی غیر دینی باشد، شقاوت ابدی را به همراه دارد؛ لذا آرمان‌ها و ارزش‌هایی که دین ترسیم می کند، نسبت به فرآیند جامعه پذیری دینی، نمی تواند بی تفاوت باشد، او جامعه آرمانی خود را ترسیم می کند و معتقد است که انسان در جریان جامعه پذیری فقط اجتماعی نمی‌شود، متدین و یا بی دین نیز می شود. 🔸به همین دلیل فرآیند جامعه پذیری می‌تواند مقدس یا منفور باشد و به همان نسبت انسانی که در این فرآیند، شخصیت او شکل می گیرد، می‌تواند شقی یا خوشبخت باشد، اگر در جامعه‌ای سیستم اجتماعی بر مدار سنن تشریعی الهی باشد، تأثیر ظاهری آن در زندگی این جهانی انسانها بوده و تأثیر باطنی آن در زندگی ابدی است. 🔸دین همانگونه که جامعه خاصی را توصیه می کند، جامعه پذیری خاصی را نیز توصیه می کند، مطابق با این نظر، جامعه آرمانی و دینی، زمینه تحقق و فعلیت انسانیت انسانها است؛ اگر الگوهایی که از اجتماع ارائه می شود، مطابق با دین نباشد، دین توصیه می‎کند که در مقابل آنها موضع گرفته و نسبت به آرمان دینی خود کنش داشته باشند و حتی خرده فرهنگ خاص این کنش‌ها شکل بگیرد که شهادت اوج آن است. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تفاوت تاریخ نگاری غیرمدرن و مدرن 💠eitaa.com/parsania_net