💢عبرت از ماجرای سند آموزش ۲۰۳۰
🌀گرچه این سند با موضعگیریهای مقام معظم رهبری، مراجع عظام، فضلای حوزوی و دانشگاهی و اجماع نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی و از دستور کار خارج شد ولکن بازبینی آن میتواند برای ما درسهایی داشته باشد.
▫️اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ
✴️ ما سندهای موفقی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کردیم. یکی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که بیش از ده سال در چند دولت در آن کار شد و فضلای حوزه نیز با نتیجهی کاری که قریب یک دهه شده بود همراهی داشتند.
❇️ سند دیگر نقشهی جامع علمی کشور بود که در ذیل این سند، سندهای دیگری شکل گرفت و بخشهایی از این سند که اجرا شد در مثل نانو و سلولهای بنیادین و مواردی دیگری که علوم استراتژیک هستند، موجب شد موفقیتها و رتبههایی را در سطح جهانی داشته باشیم.
⭕️ سند دیگر نقشهی مهندسی فرهنگی کشور بود. برخی از این سندها حدود پنجاه جلسهی شورایعالی انقلاب فرهنگی را بعد از کارهای مستمری که بخشهای مختلف انجام داده بودند به خود اختصاص داد. ما در قم برای نقشهی مهندسی کشور، دو نقشه و دو سند، به موازات کاری که دبیرخانه در تهران میکرد و کارهایی که سایر بخشها میکردند تدوین کردیم.
🔰 مشکلی که در این سندها داشتیم در ابلاغ، یا اجرا و یا نحوهی اجرای این اسناد بود. البته سندها به گونهای تنظیم میشد که اجرایی باشد.
🔸در سند نقشهی مهندسی فرهنگی کشور و شبیه آن در سندهای دیگر نیز بخشی از سند باز است به گونهای که بتواند و باید با مشارکت بخشهای درگیر تکمیل و نوشته شود. در این سندها نهایت تلاش شد تا اینکه اجرایی باشند و انعطاف داشته باشند اما ما در اجرا باز هم به دلیل نوع همکاری بخشهای اجرایی گرفتار مشکل بودیم و هستیم.
❌ خطای استراتژیک در پذیرش سند ۲۰۳۰
♻️ آن چیزی که در مورد سند ملی آموزش و پرورش اتفاق افتاد این بود که بهرغم این که سندهای موجود آنچنان که باید اجرایی نمیشد، یک سند دیگری (در ذیل سند ۲۰۳۰ توسعهی پایدار سازمان ملل و در ذیل بیانیهی اینچئون) با کارگروههای متعدد سیگانه با سرعت شکل گرفت تا چارچوب عمل برای حوزهی آموزش و پرورش را تدوین کند.
🔻پیشنهاد اول بنده این است که ما باید از ماجرای سند ملی آموزش ۲۰۳۰ درس بگیریم و ....البته این پیشنهاد مختص به قوهی مجریه نیست، قوهی قضائیه هم ظاهرا برخی از سندهایش را در ذیل این سند توسعهی پایدار سازمان ملل تنظیم میکند. چون سند توسعهی پایدار، هفده هدف اصلی دارد که یکی از هدفهایش، یعنی هدف چهارم، آموزش بود که یونسکو از طریق بیانیهی اینچئون آن را دنبال کرد. هدفهای دیگر از طریق دیگر نهادهای سازمان ملل دنبال میشود و سندهای مربوط به چارچوب عمل ما متأسفانه با همان خطای استراتژیک نوشته شده یا در حال نوشته شدن هست.
♦️پیشنهاد دوم، تعهدات بینالمللی که میسپاریم، گاهی تعهدات قانونی است مثل تعهدات مربوط به کنوانسیونهای سازمان ملل، این تعهدات باید با مجلس هماهنگ شود. برخی از آنها تعهدات اجرایی است که باید با دولت هماهنگ شود و در محدوده اختیارات قوهی مجریه میتواند باشد. اما برخی از تعهدات، تعهداتی از سنخ سیاستگذاری است.....
🔸پیشنهاد سوم دربارهی تحفظهایی است که در این سندها باید بدهیم....
🔶پیشنهاد چهارم بنده مربوط به روح هر یک از سندهای بینالمللی است که باید شناسایی شود.....
الف: حقوق بشر
ب: دموکراسی لیبرال یا لیبرال دموکراسی
ج: تحمل، مدارا، رواداری، تلورانس
د: مفهوم توسعه
🖌قرائت ما از این مفاهیم چیست؟ آیا ما میتوانیم بشر و حق را، و نسبت حق و بشر را به همان معنایی بگیریم که در فلسفهها و اندیشههای اومانیستی مدرن آمده است؟ آیا حق، برساختهای صرفا فرهنگی- تاریخی است و یا امری است که هویت آن با اراده و خواست آدمیان شکل میگیرد؟ و یا ذاتی است که بر انسان چهره مینماید؟
📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
💠@parsania_net
#اطلاعیه
🎥 پخش زنده دروس استاد #پارسانیا
💢 با سلام و عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها به اطلاع شما مخاطبان گرامی میرسد؛ همزمان با شروع دروس حوزه علمیه قم، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس (@parsania_net) و از طریق «اسکای روم» برگزار میشود؛ مکان برگزاری حضوری دروس نیز متعاقبا در همین کانال اطلاع رسانی میشود.
🆔@parsania_net
نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان.mp3
30.77M
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
✴️ به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
🎙#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
May 11
🏴 محورهای مطالعاتی اربعین
💠 اربعین، باید از سه منظر مورد مطالعه قرار گیرد و این حوزههای مطالعاتی نباید با هم مخلوط شوند.
🔸اولین مورد، بُعد معنوی، عرفانی و تکوینی اربعین است؛ همان گونه که تمام عالم ملکوت و باطنی دارد، آنچه که در عاشورا و کربلاست منزلت و مقامی خاص دارد تا جایی که تربیت کربلا دارای آثار مثبت و ایام الهیِ عاشورا دارای خاصیتهای معنوی فراوان است که اهل سوک و معرفت از آن خبر دارند و در یومالحق تمام بواطن آن آشکار خواهد شد.
🔸 مناسک عاشورا دارای بُعد فقهی نیز است؛ در همایش امروز مباحثی را در این زمینه ارائه میدهند که شامل شعائر و ابعاد فقهی اربعین است.
🔸 سومین مسأله، بُعد اجتماعی و تاریخی مراسم اربعین است که امروز با یک چهره نوینی از این آیین مواجه هستیم.
🌀 اربعین به شیعیان و محبان اهل عترت(ع) هویتی تازه بخشید، این در حالی است که دشمنان تاکنون چهره بسیار منفی و خشنی را از شیعیان را به جهانیان ارائه داده بودند؛ وقتی مردم از سراسر دنیا در این پدیده الهی حضور مییابند، شاهد اتحاد، همدلی، همبستگی، ایثار و بسیاری از ارزشهای انسانی از سوی محبان اهلبیت(ع) هستند.
💢 اربعین در زمانی شکل گرفت که جهان شاهد افول ارزشهای دینی و معنوی بود؛ لذا باید گفت اربعین احیاگر معنویت در پهنه عالم است و از دیگر سو باید گفت عَلم و نشانه هدایت در جامعه جهانی در جامعه اربعینی بروز مییابد؛ از این جهت اربعین، یک پدیده فرهنگی عظیم است؛ بنابراین همان طور که عرض کردیم به عاشورا و اربعین نباید تکبُعدی نگاه شود، بلکه باید ابعاد فرهنگی، تاریخی، معنوی و عرفانی آن مورد توجه قرار گیرد.
❇️ اربعین به عنوان یک واقعیت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بیش از تمام گذشتۀ تاریخ خودش را بروز داده است و استقبالی که امروز جامعه اسلامی و جهانی و نیز نظارهای که جامعه استکبار به اربعین دارد، بینظیر است، لذا هر چه در فضای رسانهای سعی در بایکوت خبری اربعین دارند، موفق نمیشوند بلکه اربعین قدرت خود را بر جهانیان تحمیل میکند.
💢 جریان اربعینی نگاه اندیشمندان علوم اجتماعی دنیا را به خود جلب کرده است و برخی پژوهشکدهها و مراکز آکادمیک آمریکا اولین تحلیلهای خود را نسبت به پیادهروی اربعین ارائه دادند که این امر برای برخی مراکز علمی داخلی ما تازهگی داشت، در ایران در سالهای اخیر شاهدیم نگاه مردمشناسان و انسانشناسان و عالمان علوم اجتماعی به این پدیده جدید معطوف شده است.
🔻کنگره بینالمللی لقاء الحسین
مکان: دانشگاه امام مهدی(عج) شهر نجف
🌀@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🔴 تأخر تاریخی نظریه پردازان اجتماعی
🔻تحقیر هویت و مفاخر ایران با ادبیات مدرن
#اربعین
#فرهنگ
📌 @parsania_net
⬅️ هم اندیشی بین المللی:
📒 اربعین و تمدن نوین اسلامی
👤 ارئه کنندگان:
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی
رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم الاسلام
🎙 دکتر سید عباس قندیل
استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان
🎙 دکتر فوزی التربیه
عضو هیات علمی دانشگاه مستنصریه عراق
🎙 دکتر عبدالامیر الاسدی
دانشیار دانشکده علوم سیاسی عراق
🎙 دکتر فوزی العلوی
رئیس مرکز مسارات الفلسفیه و الانسانیات تونس
🎙 دکتر نورالدین ابولحیه
استاد دانشگاه باتته الجزایر
🎙 دکتر شریف لک زایی
دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🎙 دکتر رسول نوروزی
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📋 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین جلال عراقی
📅 زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶۰۷
⏰ ساعت: ۹ الی ۱۲ به وقت تهران
🟨 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/danaee
📁 مجری: مرکز همکاری های علمی و بین الملل / ستاد فرهنگی اربعین / اندیشکده اربعین
🔻#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
⬅️ندوة الدولية
📒الأربعين والحضارة الإسلامية الجديدة المقدمون:
🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید بارسانيا عضو المجلس الأعلى للثورة الثقافية
🎙 حجة الإسلام والمسلمين الدکتور حبيب الله بابائي رئيس معهد الحضارة والدراسات الاجتماعية
🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید رضا مطهري رئيس معهد أبحاث التاريخ والسيرة أهل البيت (عليهم الإسلام)
🎙 الدکتور سيد عباس قنديل أستاذ العلاقات الدولية، جامعة القائد الأعظم، إسلام آباد، باكستان
🎙 الدکتور فوزي الموسوی عضو هيئة التدريس في الجامعة المستنصرية العراقية
🎙 الدكتور عبد الأمير الأسدي أستاذ مشارك في كلية العلوم السياسية العراقية
🎙الدكتور فوزي العلوي رئيس مركز الدراسات الفلسفية والإنسانية التونسية
🎙 الدکتور نور الدين أبولحية أستاذ بجامعة باتته، الجزائر
🎙 الدكتور شريف لک زایی أستاذ مشارك بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية
🎙الدكتور رسول نوروزي أستاذ مساعد بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية
📋 الأمين العلمي: حجة الإسلام والمسلمون جلال العراقي
📅 الزمان : الثلاثاء 1402/0607
⏰ التوقيت: من 9 إلى 12 بتوقيت طهران الموقع: قم، برديسان، معهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية، الطابق الثاني، قاعة الشهيد سليماني
🌐 رابط الدخول إلى اللقاء:
dte.bz/danaee
📁 المشرف: المعهد العالی للعلوم و الثقافة الاسلامیة، مركز التعاون العلمي والدولي / مقر الأربعين الثقافي / مركز الأربعين للأبحاث
🔻#تبلیغ_نیوز مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی:
🔺 @tablighnews
🏴 زبان اربعین
💠 این راهپیمایی، جوشش ایمان است و شوری است که شعور را به همراه دارد؛ اما باید به این همه شور و شعور جوشان "زبان" داد.
❇️ خداوند تور ایمان را اینجا پهن کرده است، حلقه اتصال همه ما "محبت امام حسین علیه السلام" است؛ این وصل شدن را باید غنیمت شمرد و برای معرفت افزایی تلاش کرد.
🌀 ایجاد زبان برای این حرکت، یعنی اینکه به این محبت وصف ناپذیر عمق دهیم. خیلی از این زوار در طول سال در دسترس ما نیستند اما این حلقه اتصال ــ امام حسین علیه السلام ــ آنها را به اینجا آورده و در دسترس ما قرار داده است.
💢 این زائران میلیونی نیاز دارند تا با معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا شوند و اگر ما این کار را نکنیم، دامهای زیادی پهن شده است تا ایجاد انحراف کند.
✴️ امسال دیدم طلاب حوزه علمیه نجف اشرف هم در مسیر نجف به کربلا موکبهایی گذاشتند و معرفت بخشی می کنند، این نشان می دهد که آنها نیز نسبت به کسانی که به دنبال ایجاد انحراف هستند احساس خطر کردهاند.
🔰 این کارها ذخیره است و امیدوارم در خدمت رسانی فرهنگی موفق باشید.
🔸موکب دیجیتال مجمع جهانی اهل بیت(ع)
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
♒️ بایکوت رسانهای اربعین؛ اقدام مشترک صدام و قدرتهای امروز دنیاست
✴️ بعد از رحلت پیامبر (ص) مسائل و جریاناتی به وجود می آید که تشیع به صورت خاصی ضمن آنکه دغدغه حفظ هویت فرهنگی و تمدنی جهان اسلام را دارد به عنوان یک رویکرد خاص و ویژه آنچنان نیست که همه ابعاد آن حتی در سطح فرهنگی و اجتماعی ظهور و بروز پیدا کرده باشد یعنی ابواب فقهی، مطالعات فرهنگی یا مراکز علمی تشیع عمدتا ناظر به نیازهای محدود خودشان بحث می شد و هیچگاه تشیع فرصت ابراز صورت اجتماعی خود را نداشت و این نظامات در حاشیه نیازهای زندگی خصوصی خود را نشان می داد.
💢 در سطح نظام اسلامی، در دو سده اخیر مواجهه با افول هویت جامعه اسلامی به عنوان هویت سیاسی و اجتماعی هستیم. یعنی با شکست قدرت هایی که داعیه هویت اسلامی داشتند، اسلام به یکباره در سطوح کلان اجتماعی پس رانده شد و به قلمرو زندگی خصوصی به صورت مطلق وارد شد؛ لذا در سطح سیاسی، اندیشه های بدیلی همچون سوسیالیسم و ناسیونالیسم و مسائل دیگری که هویت مدرن داشتند در برنامهریزی مدیران اجتماعی قرار گرفت و ما در دهه های اخیر مواجه با احیای هویت اسلامی به عنوان هویت تمدنی در سطح زندگی اجتماعی هستیم.
❇️ امام حسین (ع) در قلمرو فرهنگ و تمدن اسلامی نقش محوری برای سمت و سو بخشیدن به این مسئله داشت و مساله زیارت سطوح مختلفی دارد.
🔰 برخی احکام هم فردی و هم اجتماعی هستند مانند نماز که به شدت فردی است اما به شدت اجتماعی هم هست وقتی به صورت نماز جماعت یا نماز جمعه درمی آید. زیارت هم اینگونه است از یکطرف با هویت شخصی فرد و پیوندی که فرد با آن مزار و معنا و شخص مورد زیارت پیدا می کند ربط دارد از سوی دیگر، به تدریج ابعاد اجتماعی آن هم مورد توجه است ولو مورد غفلت زائر باشد.
🌀اینکه در طول تاریخ زیارت امام حسین در اربعین مورد هجوم قدرتها بود، به لایه فردی آن توجه نداشتند. زائر چه بسا به آثار و لایه اجتماعی آن توجه نداشت اما سیاستمدار می فهمید که آمدن این مجموعه چه پیامدهای اجتماعی دارد.
🔺کاری که صدام با زیارت و کشتار زائران میکرد، در سطح تمدنی، امروز قدرتهای دنیا انجام میدهند. این بایکوت رسانهای اربعین بخشی از مقاومت قدرتهای رقیب است و این نشان میدهد که حکم زیارت چه نقش تاریخی و فرهنگی و چه رسانه عظیمی برای خنثی کردن نظام معرفتی و فرهنگی جهانی است که قاعدتا حوزه زیست و معنایی رقیب خود را از فراز و فرود القا میکند اما در مقابل، رسانه دیگری با هویت دیگری، واقعیت خود را بر این جهان نشان میدهد گویی که برای زندگی فردی، تاریخی و تقابلهای فرهنگی و اجتماعی عَلَم هدایت است.
📌متن تفصیلی نشست هم اندیشی بینالمللی «اربعین و تمدن نوین اسلامی»
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🏴اربعین
#اربعین انحصار رسانههای دنیا را شکست.
#اربعین اتصال عاشورا و ارتباط دادن به عصر ظهور است و فرصت اصلاح سبک زندگی را فراهم میکند.
تفرقه، جریانهای انحرافی، سطحینگری و عدم عمق بخشی از مهمترین چالشهای اجتماعی #اربعین است.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
هدایت شده از صالحی
Ziaret Arbaeen.pdf
705.4K
.
زیارت اربعین با ترجمه فارسی 👆
امام صادق علیه السلام فرمودند:
یا زُرارَة! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ وَ الْحَمْرَةَ ... وَ إِنَّ الْمَلائکَةَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع).
ای زراره، آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست با تیره و تار شدن و خورشید با کسوف و سرخی خود چهل روز گریست ... و ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند.
مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۱۴
کربلایت بار دیگر منزل زینب شده
در عزای اربعینت جان او بر لب شده
او که شمع محفل شمس و قمر، وان غنچه بود
بعد از این پروانه ی هجده گل و کوکب شده
فرار رسیدن سالروز اربعین حسینی بر محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت باد.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️حجت الاسلام پارسانیا
💢 در طول تاریخ حوزه های شیعی خصلت انقلابی داشتند.
#حوزه_انقلابی
#کلیپ
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
PWQ_Volume 5_Issue تابستان 92 - مسلسل 16_Pages 7-42.pdf
555.4K
💠 عقلانیت سکولار و قدسی در ساحت جهاندانی، جهانداری و جهانآرایی
✴️ این عقلانیت بازتاب جهاندانیِ خاصّ انسان مدرن است که جهان طبیعی و اجتماعی را از معنای قدسی عریان نموده و با سکولاریسم و دموکراسی تزیین کرده است. اما علامه طباطبایی روایتی قدسی از عقلانیت دارد . ایشان معیار عقلانیت را هماهنگی با فطرت اصیل و سالم انسانی میداند. عقلانیت فطری جهان هستی را با معنا و انسان را مکلف به جهانداری و جهانآرایی بر اساس فطرت میداند.
فصلنامۀ «آیین حکمت»، سال پنجم، تابستان۱۳۹۲، مسلسل ۱۶
#عقل
#علامه_طباطبایی
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🔰 در فقه اسلامی و شیعی، حضرت امام از اصولی صحبت میکنند که در #فرهنگ_ایران همواره بوده، ولی در تاریخ به فعلیت نرسیده است، لذا امام این «داشته در انتظار مانده» را تشخیص میدهد و به فعلیت میرساند. اصول ما در فرهنگ، برخاسته از قرآن، کلام، عرفان و نظر فیلسوفان ایرانی است.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
.
🔰 تمدید رتبه علمی پژوهشی فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی
🌀 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با تمدید رتبه علمی پژوهشی (رتبه ب) نشریه فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی موافقت کرد.
❇️ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با تمدید رتبه علمی پژوهشی نشریه فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی موافقت کرد.
🔻این نشریه به صورت فصلنامه منتشر میشود و صاحب امتیاز آن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیر مسئول آن آقای نجف لک زایی و سردبیر آن آقای حمید پارسانیا است.
#خبرگزاری_حوزه
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
.
🔰 تمدید رتبه علمی پژوهشی فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی
🌀 شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با تمدید رتبه علمی پژوهشی ( رتبه ب) نشریه فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی موافقت کرد.
❇️ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با تمدید رتبه علمی پژوهشی نشریه فصلنامه معرفت فرهنگی اجتماعی موافقت کرد.
🔻این نشریه به صورت فصلنامه منتشر می شود و صاحب امتیاز آن موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیر مسئول آن آقای حمید پارسانیا و سردبیر آن آقای سید حسین شرف الدین می باشد.
#خبرگزاری_حوزه
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🔔موانع تفکر در فرایند الگوی پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن
👤ارائه دهنده:
🔹دکتر سید علی نقی ایازی
🔹عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
👥شورای داوران:
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب
📅 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۲.۶.۲۹
⏰ ساعت ۹ الی ۱۲
🏢مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
🌐لینک ورود به جلسه:
Dte.bz/danaee
📁مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل
#استاد_پارسانیا
@rahbariefarhang
💠@parsania_net
هدایت شده از معروفانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌حتتتما ببین، سخنان امیدبخش حضرت آقا درباره انقلاب و دشمنان مون
🧡امام خامنه ای :
این انقلاب خیلی چیز عجیبی است! حالا حالا ها برای ارباب های دنیا دردسر خواهد داشت...😎
🧡#معروفانه ای شو👇
https://eitaa.com/joinchat/1179058499C4ee0700aeb
هدایت شده از دوستانِ کتاب
#بوستان_کتاب
📘کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» به چاپ دوم رسید
✍️اثر استاد حمید پارسانیا
🔻 این اثر مشتمل بر 10 گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبههای علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تأثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبهها را در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
✍️ مهمترین مفاهیمی که در این کتاب از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بودهاند، عبارتند از: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی.
🌀 این اثر مجموعه ۱۰ نشست است که هفت نشست آن در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ارائه شده است؛ یکی در وزارت علوم اندونزی در جاکارتا و دیگری در بیروت و آخرین آنها در مجمع عالی حکمت قم بوده است.
🔸فصل اول: «باز اندیشی در هویت و معنای علوم انسانی»
🔸فصل دوم: «تطورات معانی عقل»
🔸فصل سوم: «تأثیر تحولات معنای عقل در معانی مدرن فلسفه و علوم اجتماعی»
🔸فصل چهارم: «نسبت مفهوم عقل در قرآن و روایات با عقل در فرهنگ و تاریخ اسلام»
🔸فصل پنجم: «تطورات معنای علم و علوم انسانی در جهان مدرن و جهان اسلام»
🔸فصل ششم: «چیستی علم دینی»
🔸فصل هفتم: «روش شناسی علم دینی»
🔸فصل هشتم: «چیستی علوم انسانی اسلامی»
🔸فصل نهم: «عقلانیت شهود»
🔸فصل دهم: بیان سند و دلالت «لعِلمُ سُلطانُ»
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
1693668444453999.mp3
37.41M
#هم_قدم_آفتاب
🚩 نسبت پیادهروی اربعین و تمدن آینده بشر
💠 سخنرانی استاد پارسانیا در بین الحرمین که در شب اربعین حسینی(علیه السلام) در ویژه برنامه «هم قدم آفتاب» و از شبکه چهار سیما پخش شد، تقدیم شما مخاطبان گرامی میشود.
🎙#استاد_پارسانیا
🆔@parsania_net
💠 چه کنیم دین با جامعه مدرن ارتباط برقرار کند؟
🔷فرهنگ بدون نظام معرفتی نمیتواند باشد و اتصال ایمانی و گرم هم باید حامی آن باشد؛ وقتی پیامبر اسلام از جبل النور پایین آمد و در انذر عشیرتک الاقربین بسط یافت هم علی بن ابیطالب(ع) و هم ابوجهل آن را فهمیدند اما یکی ایمان آورد و دیگری مقاومت کرد؛ فرهنگ باید با گوشت و خون کسی که آن معنا را دریافت کرده است، عجین شود؛ حضرت خدیجه(س) وقتی فرهنگ اسلامی را پذیرفت در اقتصاد و تعاملات او هم مؤثر واقع شد.
🔹اگر فهم، عقلانی بود ولی گرایش آن دنیوی بود در نگاه فارابی مدینه فاسقه است و نه فاضله، این مدینه تحریفشده است و وقتی خودش فرهنگ شود مدینه ضاله را هم ایجاد خواهد کرد یعنی باید در داد و ستدهای فرهنگی مراقب باشیم چگونه کنشهای رفتاری تغییر میکند.
🔶تعظیم شعائر یعنی قرارگرفتن مفاهیم محوری در عرصه فرهنگ، سبب میشود تا فرهنگهای رقیب ذیل این پوشش حضور داشته باشند، جایگاهی که نفاق در فقه اسلامی و در تعامل تاریخی اسلام و پیامبر(ص) دارد نشان میدهد که وقتی منافق مفاهیم محوری اسلام را ولو در ظاهر قبول میکند، چه امتیازاتی دریافت میکند و اسلام همه حقوق یک مسلمان را برای او محفوظ میداند در حالی که منافق نزد خدا از جایگاه کافر بدتر است ولی این تعامل نشان میدهد نگاهداشتن حریم فرهنگ چقدر مهم است.
🔸مهمترین چیزی که برای مولا علی(ع) مهم بود حفظ اقتدار فرهنگی اسلام است؛ بنیامیه که ۲۱ سال فرماندهی کفر را در قبال اسلام داشتند و جزء طلقاء قرار گرفتند دنبال از بین بردن اقتدار فرهنگی اسلام بودند و این سیاست را ابوسفیان پیگیری کرد و به امام علی(ع) پیشنهاد داد تا در برابر حوادث سقیفه سکوت نکند و خودش را هم در خدمت امام میداند ولی اگر امام وارد این درگیری میشدند حریم فرهنگی اسلام در هم میشکست و مولا آن را حفظ کردند و فرمودند من اگر از خانه بیرون بیایم حتی صدای اذان هم از ماذنهها شنیده نخواهد شد.
🔻این سیاست حتی سبب شد تا معاویه مجبور شود با پوشش خلیفه رسولالله(ص) بر خلافت بنشیند و این نشاندهنده جایگاه مهم فرهنگ است.
👈 متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net