#اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی
📢 اولین گردهمایی سالانه گروه علوم اجتماعی؛ هویت جمعی
🔰 اولین گردهمایی سالانه گروه علوم اجتماعی؛ با محوریت هویت بخشی جمعی گروه علوم اجتماعی با همکاری گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و انجمن علمی گروه علوم اجتماعی برگزار می گردد.
⌛️ این مراسم پنجشنبه ۱۶ آذر ماه، همراه با سخنرانی استادان محترم آقایان:
🔸 استاد حمید پارسانیا
🔸 استاد شمس الله مریجی
🔸 استاد نعمت الله کرم اللهی
🔸 استاد سید احسان رفیعی علوی
در سالن همایش امام حسن(ع) دانشگاه باقرالعلوم(ع) راس ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد.
💡همچنین از دیگر برنامه های این مراسم، جلسه هم اندیشی با قطب های علمی؛
🔹 بنیادهای نظری و نظام تحقق علوم انسانی و اسلامی
🔹 نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران
🔹 اخلاق، خانواده و سبک زندگی
وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی با محوریت نظام موضوعات و کمک به موضوعات پایان نامه ای دانشجویان است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
48.mp3
22.75M
☑️ علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام دکتر حمید #پارسانیا؛ در نشست علمی «جامعهشناسی دین و جامعهشناسی دینی»:
▪️جریان حکمت مدنی در جهان اسلام که با فارابی آغاز شد، خودش یک #دانش و علم اجتماعی است البته نه در معنای پوزیتویستی علم؛ فارابی بیش از دیگران نظریه اجتماعی خود را با دین درهم تنیده است و مفاهیم مدینه فاضله و فاسقه، ضاله و جاهله او کاملاً در نسبت با مفهوم دین در هم آمیخته است.
▪️متفکرین مسلمان #جامعهشناسی _دین دارند ولی نظریات آنان با جامعهشناسی دین مدرن، تفاوت بنیادین دارند و این به روش علم و علوم اجتماعی در جهان اسلام بازگشت دارد.
▪️ یکی از مسائلی که فرهنگهای غیر غربی از جمله فرهنگ اسلامی و ایرانی در دوران معاصر با آن مواجه شدند، روبرویی با مفاهیم مدرن بود البته فرهنگ ایرانی به خاطر عقبه معرفتی و علمی قوی تاریخی اش ابژه مدرن را قبل از آن که درست بشناسد بگونای خام و شتابزده در چارچوب ذهنی خود بازخوانی کرده و با آن ارتباط برقرار میکرد.
▪️باید ببینیم نسبت جامعهشناسی مدرن با دین چیست؟ اگر جامعهشناسی را علم (ساینس) با معنای کنتی و یا قرن بیستمی آن در نظر بگیریم، نسبت بین این دو نسبت سوژه و ابژه است؛ ابژه هویت معرفتی غیر علمی دارد که شناخت آن هویت هرمنوتیکی دارد یعنی علم نیست. جامعهشناسی دین در اینجا آگاهی علمی نسبت به یک آگاهی و کنش غیر علمی است که از سنخ فرهنگ است.
▪️ در غرب هم اندیشمندانی داریم که در آغاز قرن ۲۰، #مدرنیته را نقد کردند ولی کار آنها در حوزه علوم اجتماعی نبود البته ماکس وبر با بحث قفس آهنین تاحدی به این مسئله و به نقد عقلانیت ابزاری پرداخت ولی نقد مدرنیته در آن زمان به طور جدی وارد حوزه جامعه شناسی کلاسیک نشد. ای نقد در نیمه دوم قرن بیستم به تدریج وارد ادبیات جامعه شناختی شد.
▪️جامعهشناسی دینی حاکی از یک رویکرد و یک مکتب است . در ابتدای قرن ۲۰ «دینی» صفتی بود که به موصوفی به اسم علم نمیچسبید زیرا علم وصف دینی و غیردینی نداشت، گرچه جامعهشناسی پوزیتویستی ، تفهمی،پدیدارشناختی ، پراگماتیستی و ...میتوانست وجود داشته باشد
▪️در اندیشه کنت، دین دو کارکرد دارد؛ اول #انسجام_اجتماعی و دیگری #تفسیر_جهان و شناساندن جهان؛ از دیدگاه او شناخت و فهم جهان سه مرحله دارد .مرحله اول، که مرحله کودکی و خام است مرحله تفکر و معرفت دینی است او این نوع معرفت را در این مرحله علمی نمیداند.
◾️ از موضع جامعه شناسی کلاسیک نسبت میان جامعهشناسی با دین نسبت دو حوزه معرفتی است یعنی یکی معرفتی است که #علم در معنای مدرن آن است و دیگری معرفتی غیرعلمی است، نسبت جامعهشناسی با دین نسبت علم با قلمرویی است که ساینس نیست بلکه معرفتی از سنخ #فرهنگ است که انسانها با اراده خود آن را میسازند
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
49.mp3
25.15M
#اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی
▪️ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می نماید:
🔳 همایش خوانش تمدنی تاریخ و سیره حضرت زهرا(س)
🖼 خیر مقدم و سخنران افتتاحیه
حجتالاسلام دکترحمید #پارسانیا
✅ نشست اول: (ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰ )
🎙 حجتالاسلام دکترشمس الله مریجی
🎙 حجتالاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
🎙 خانم دکتر ناهید طیبی
🎙خانم دکتر راحله ضائفی
🎙 حجتالاسلام دکترحامد قرائتی
✅ نشست دوم: ( ساعت: ۱۰:۱۵ الی ۱۲)
🎙 حجتالاسلام دکترعلی اصغر اسلامی تنها
🎙 خانم دکترشهلا بختیاری
🎙 خانم دکتر زهرا روح الهی امیری
🎙خانم دکتر صدیقه شاکری
🎙 حجتالاسلام دکترعلی راد
🍃 جمع بندی نهایی همایش
🎙 حجتالاسلام دکترمحسن الویری
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲
🕌 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🆔@scorazavi
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
#اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی 📢 اولین گردهمایی سالانه گروه علوم اجتماعی؛ هویت جمعی 🔰 اولین گردهمایی سا
🔸#کتاب_خوانی ا #حدیث_پیمانه
🔳 برشی از کتاب حدیث پیمانه؛ پژوهشی در انقلاب اسلامی، فصل دوم؛ غرب و غرب زدگی، بخش مبانی و مشکلات معرفتی غرب (صفحات ۱۰۳ تا ۱۱۸)
◽️رنسانس که با نسیان واقعیت الهی عالم و آدم همراه بود، دو جریان فکری نوین یعنی #عقلگرایی و #حسگرایی را پدید آورد.
▫️ویژگی بارز عقلگرایی بعد از رنسانس، انکار معرفت فراعقلی و نفی یا تردید در ابعادی از هستی است که فراتر از ادراک عقل انسانی باشد.
▫️روشن شدن هستی برای فکر و روشنفکری به منزله انکار هرنوع واقعیت و حقیقتی است که بهصورت راز و رمز برای عقل انسانی باشد.
▫️عقل بعد از قطع ارتباط با حقایق محیط بر آن در دو سده ۱۷و۱۸ به سرعت راه افول را طی کرد و جای خودش را به جریان حسگرایی داد.
▫️بدون شک اگر حسگراها قضایایی، نظیر مبدأ عدم تناقض را که نسبت به گزارههای حسی و تجربی پیشین است، فاقد اعتبار بدانند تمام گزارههای علمی نیز بهدلیل اتکا به آنها بیاعتبار خواهند شد.
▫️بنابراین هرشناخت حسی خود دلیل بر وجود یک شناخت عقلی است که از طریق حس بهدست نمیآید.
▫️امام خمینی(ره) در نامه به گرباچف علاوه بر تصریح بر هویت عقلانی برخی از مفاهیم بشری، به دو برهان شیخ اشراق مبنی بر معرفت حضوری و شهودی انسان که متوجه نقاط کور تفکر و فرهنگ غرب است، اشاره میکند.
▫️اگر کسی حقیقت خود را به علم حضوری دریابد، خود را نشانههایی از نشانههای خداوند و کلمهای از کلمات او مییابد.
▫️از آنجا که وجه الهی بیکران است، فردی که با آن آشنا شود، به هر سو نظر کند او را آشکار ا خواهد دید.
▫️انسانی که با فراموشی خداوند خود را فراموش میکند، در دایره ساختهها و بافتههای ذهنی و یا عملی خود در جستجوی حقیقت خود برمیآید.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
May 11
🔸#ویراستی ا #حدیث_پیمانه
🔳 رنسانس که با نسیان واقعیت الهی عالم و آدم همراه بود، دو جریان فکری نوینِ عقلگرایی و حسگرایی را پدید آورد.
انسانی که با فراموشی خداوند، خود را فراموش میکند، در دایره ساختهها و بافتههای ذهنی و یا عملی خود در جستجوی حقیقت خود برمیآید.
◽️برشی از کتاب حدیث پیمانه؛پژوهشی در #انقلاب_اسلامی
🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
50.mp3
24.68M
📷 #گزارش_تصویری ا #پارسانیا
🔻 جلسه مشترک حجتالاسلام دکتر پارسانیا ریاست دفتر قم سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با ریاست مدرسه عالی فقاهت جناب حجتالاسلام دکتر وحدتی شبیری
🗓 پنجشنبه ۱۶ آذر۱۴۰۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇
🆔@scorazavi
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
🔸#اطلاع_رسانی ا #پارسانیا 📢 سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی؛ 🪧 ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی
🔳 ایده دانشگاه اسلامی طرحی متأخر و مربوط به دوران معاصر است
🔸گزیدهای از بیانات دکترحمید #پارسانیا در نشست «ایدههای دانشگاه اسلامی؛ وحدت حوزه و دانشگاه»
▫️ایده #دانشگاه_اسلامی در دوران معاصر ایدهای متأخر است. زمینه اجتماعی و سیاسی ایده مذکور نیز این است که ما در مواجهه با قدرت #غرب، نخست سیاست آن را درک کردیم و پس از آنکه بدان التفات پیدا کردیم و پیامدهای آن را متوجه شدیم، با معنای مدرن علم آشنا شدیم و دریافتیم که در حاشیه فرهنگ مدرن و متناظر به فرهنگ بیرونی رشد و تکوین یافته است.
▫️پس از آن نیز به علوم پایه که زیرساخت دستیابی به #تکنولوژی مدرن را ایجاد کرده است پی بردیم و در ادامه نیز متوجه شدیم که همه آنها مبتنی بر فلسفههای مدرن به صورتبندی عالم پرداخته است. و همه اینها نهاد علم و مطالعات مرتبط با خود را ایجاد میکند.
▫️در این میان وقتی احساس چالش در مقابل ایده دانشگاه صورت گرفت و مسأله مواجهه فعال با علوم مدرن صورت گرفت، باز هم برای نقد چالشهای موجود در غرب، به سراغ بخشهای مختلف آن مثل رویکردهای انتقادی رفتیم و همینجا است که باز هم همچنان عقل و عقلانیت تاریخی موجود در جهان اسلام، در حاشیه قرار دارد و هیچگاه به متن تبدیل نشده است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
#اطلاع_رسانی #جامعه_شناسی_دین
🔳 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
📚دومین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی با عنوان: «جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی»
💢مدرس: «استاد #پارسانیا»
🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه ۱۹ آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔻@markazsanjeshdindari
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
May 11
51.mp3
23.55M
▪️ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفتر قم با همکاری گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برگزار می نماید:
🏴 همایش خوانش تمدنی
تاریخ و سیره حضرت زهرا (س)
✅ نشست اول / ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰
☘️ موضوع و سخنران اول:
🔻خیر مقدم و سخنران افتتاحیه
🎙 حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا
📒 رزومه:
https://rtis2.ut.ac.ir/cv/h.parsania
🗓 زمان : پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲،
🕌 مکان: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🆔@scorazavi
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
#اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی 📢 اولین گردهمایی سالانه گروه علوم اجتماعی؛ هویت جمعی 🔰 اولین گردهمایی سا
استاد پارسانیا گردهمایی دانشجویان علوم اجتماعی.mp3
42.26M
May 11
حمید پارسانیا
#اطلاع_رسانی #جامعه_شناسی_دین 🔳 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آ
🔸#گزارش_تصویری ا #پارسانیا
☑️ دومین جلسه از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی با عنوان: «جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی»
▫️@markazsanjeshdindari
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی