پرتو اشراق
🌹 ۲۴ رجب، سالروز فتح خیبر توسط امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر شیعیان حیدرکرار خجسته باد! 🆔 @parto
🗓 📚⏳ #فرازی_از_تاریخ
📣... در ۲۴ رجب سال ۷ هجری قمری چه اتفاقی افتاد؟!
🏰 سالروز #فتح_خیبر
🕔🕓🕒 … در چنین روزی در #ماه_رجب المرجب سال ۷ هجری قمری، مَرحَب یهودی به دست #امیرالمومنین (علیه السلام) کشته شد و قلعه خیبر به دست آن حضرت فتح گردید. (۱)
🏳 چون #پیامبر (صلی الله علیه و آله) به جنگ خیبریان رفت و قلعه « #قموص» را محاصره نمود ابتدا #پرچم را برای مبارزه به #ابوبکر داد ولی او چون نظر به سپاه دشمن و پهلوانان آنان نمود فرار کرد و لشکریان نیز از پی او بازگشتند، سپاهیان، فرمانده را متهم به فرار کردند.
🏳 روز بعد حضرت ختمی مرتبت (سلام الله علیه و علی آله)، پرچم را به #عمر دادند و او هم از ترس کشته شدن به میدان جنگ نرسیده، از ترس بازگشت!! (*)
👌این بازگشت های بدون جنگ، باعث ناراحتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می شود. (۲)
🏰 از آنجایی که ماجرای خیبر نقطهای حساس در سیر پیشرفت اسلام محسوب می شد، این فرار از سوی دو خلیفه و افتخار فتح خیبر به دست امیرالمومنین (علیه السلام)، توجه نکته سنجان را به خود جلب کرده است.
📜هستند عالمان اهل تسنن، که به طعنه در این باب شعرها در مذمت فراریان سرودهاند!!
🌹در پی این دو شکست که تاثیر بدی بر سپاهیان داشت، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
🏳 «فردا، پرچم را به مردی می دهم که حمله هایش را تکرار کند، کسی که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش هم او را دوست دارند؛ و خدا خیبر را به دست او فتح می کند».
1⃣ بحارالانوار ۱۶۸/۹۷.
2⃣ بحارالانوار ۳/۲۱.
3⃣ #ابن_ابی_الحدید_معتزلی در ضمن قصیده ای در « #علویات_سبع» می گوید:
🔅هر چه را فراموش کنم، آن دو پیش افتاده را از یاد نخواهم برد و گریز ایشان را با آن که میدانستند آن فرار گناه است، و آن پرچم را که بردند و با پوشش هایی لایه لایه از خواری، بازگرداندند.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
🌹 ای شیر خدا، امیر حیدر! فتحی
🌷 ای قلعه گشای در #خیبر! فتحی
🌷 درهای امید بر رخم بسته شده
🌹 ای صاحب ذوالفقار و قنبر! فتحی
✍ #ابوسعید_ابوالخیر
🖌 نقاشی: #حسن_روح_الامین
🆔 @partoweshraq
#شعر
🌹 #سواد_زندگی
💬 اصلاً به این فکر نکن که دیگران برای تو چه فکری می کنند.
🚶حتی برایت مهم نباشد چطور و چگونه قضاوت می شوی، کاری که دوست داری و می دانی درست است را بکن و مسیرِ خودت را برو.
👌بگذار دیگران هم یاد بگیرند به جای اینکه زمانشان را به پای حسادت و قضاوت و تقلید، تلف کنند؛ دنبالِ اهداف و آرزوهایشان باشند...
💊 گاهی تو به آسیب پذیریِ قرص جوشان می شوی و آدم ها با حرف ها و قضاوت هایشان مانندِ آب...
💣 نزدیکشان که می شوی؛ نابودت می کنند!
👤لازم است کمی دورتر بایستی و در سکوت، کارِ خودت را بکنی.
💓 که گاهی آرامشِ انسان، در همین ندیدن ها و نشنیدن هاست...
🆔 @partoweshraq
10.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #ببینید
📝 مجله #طنز_خط_خطی٩٨ - قسمت هفتم
😆 اونی که تو ایام عید مرسومه دیده بوسیه نه دیده شوری...
🆔 @partoweshraq
🌼 بیدار شو
🌺 عطر زندگی را استشمام کن
🌻 و بیش از پیش
🌸 به زندگی امیدوار باش
☀ امـروز از آن تـوسـت
🌟 پس با ارادهات معجزه کـن
🍳 بفرمایید صبحانه ☕️
🆔 @partoweshraq
#دلنوشته
💠❓📚 ✍🏻💠 #پــرســمــان
❓لطفاً در مورد « #حی_علی_خیرالعمل» بگویید چرا #شیعه آن را جزو #اذان می شمارد اما اهل سنت خیر؟
✅ پاسخ: در روایاتی که درباره چگونگی اذان در روایات شیعی وارد شده است از حی علی خیر العمل به عنوان یکی از فرازهای اذان نام برده شده است و بر این مطلب اجماع شیعه است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴١٣، به بعد باب ١٩.
📚 در روایات اهل سنت نیز آمده است که این فراز جزو اذان بوده است سپس حذف شده است.
📚 متقی هندی در کنزالعمال روایت می کند:
🔅«بلال در اذان صبح حی علی خیر العمل را می گفت».
📚 کنزالعمال، ح ٢٣١٧۴.
📚 حلبی در سیره خود می آورد:
🔅«عبدالله بن عمر و علی بن الحسین در اذان پس از حی علی الفلاح جمله حی علی خیر العمل را می گفتند».
📚 سیره حلبی، ج ٢، ص ٣٠۵.
👌درباره ابن عمر نقل می کنند که دائماً در اذان خود حی علی خیرالعمل می گفته است.
📚 السنن الکبری، ج ١، ص ۴٢۵.
📚 المصنف، ج ١، ص ۴۶٠.
📚 شوکانی می آورد:
🔅«به طریق صحیح ثابت است که حی علی خیرالعمل در عهد پیامبر(ص) جزو اذان بوده تا در زمان عمر از آن منع شده است».
📚 نیل الاوطار، ج ٢، ص ٣٢.
تفتازانی و قوشجی از بزرگان اهل سنت روایت می کنند که عمر چنین می گفت:
🔅«سه چیز در عهد رسول خدا رسمیت داشت وحلال بود و من از آنها باز می دارم و انجام دهنده آن را مواخذه می کنم:
🔅متعه زنان، متعه حج، گفتن حی علی خیرالعمل».
📚 شرح التجرید، بحث امامت ص ۴٨۴.
⚜ شیخ صدوق در علل الشرایع روایت می کند که محمد بن ابی عمیر از امام کاظم(ع) از علت حذف حی علی خیرالعمل توسط عمر از اذان سوال کرد امام(ع) فرمود:
🔅«علت ظاهری را میخواهی بدانی یا علت باطنی را؟
گفت هر دو را!
⚜ امام (ع) فرمود:
🔅علت ظاهری آن بود که می خواستند که مردم از جهاد غافل نشوند با اتکال بر این که نماز بهترین عمل است اما علت باطنی آن بود که مراد از خیرالعمل ولایت است (یعنی بشتابید به سوی اهل بیت) و آنان خواستند با حذف آن مانع از دعوت به سوی اهل بیت شوند».
📚 وسائل الشیعه، ج ۵، ص ۴٢١.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7