پرتو اشراق
💠❓📚 ✍💠 #پــرســمــان
🔰 آیا این متن واقعیت دارد؟
❓آیا می دانید #ذخرالحسین کیست؟
⚔ در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (علیه السلام) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد. معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار می دانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شأن من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست.
ابوشعتاء ٩ پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. امیرالمونین (علیه السلام) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد… تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است.
🔅انه ذخر الحسین: او ذخیره برای حسین است.
✅ پاسخ: عباس (علیه السلام) دارای مقامی بس بلند و عظیم در نزد خداوند است تا جایی که امام سجاد (علیه السلام) در وصف او فرمود:
🔅«خداوند عباس را بیامرزد، بی تردید ایثار کرد و امتحان داد و جان خود را فدای برادرش کرد تا آن که هر دو دستش قطع شد، پس خداوند به جای آن دو، دو بال برایش قرار داد که با آن همراه فرشتگان در بهشت پرواز می کند... بی گمان برای عباس(ع) نزد خداوند منزلتی است که همه شهدا در روز قیامت به آن رشک می برند».
📚 الخصال، ج ١، ص ۶٨.
📘 امالی صدوق، ص ۴۶٢.
❌ با این وجود باید توجه داشت که متن مذکور در مورد حضرت عباس علیه السلام به عنوان عباس ذخیره حسین که در فضای مجازی دست به دست می شود، مستند نمی باشد و در کتب معتبر نیامده است.
🗓 عباس (علیه السلام) به سال ٢۶ هجری به دنیا آمد.
📚 اعیان الشیعه، ج ٧، ص ۴٢٩.
⚔ و جنگ صفین به سال ٣۶ هجری صورت گرفت.
📚 مروج الذهب، ج ٢، ص ٣٨۴.
📙 وقعه الصفین، ص ١٣١.
🗓 و عباس علیه السلام در زمان نبرد صفین حدوداً ١٠ ساله بوده است و حضور یک فرد ده ساله آن هم در نبردی به سنگینی صفین معقول به نظر نمی رسد و حق همان است که سید محسن امین ایراد کردند که:
🔅«عباس برخی از نبردها را در زمان خلافت علی (علیه السلام) درک کرد اما علی (علیه السلام) به او اجازه حضور در میدان نبرد را نداد».
📚 اعیان الشیعه، ج ٧، ص ۴٢٩.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
2⃣1⃣ داستان #ضرب_المثل «چهار تکبیر زدن»
📚📖 عبارت بالا در عرف اصطلاح عرفا و ارباب ذوق و ادب کنایه از ترک علایق، پشت پا زدن به دنیا و مافیها و رها کردن امیال و آرزوها باشد.
📗 خواجه شیراز می فرماید:
🔅من هماندم که وضو ساختم از چشمه عشق
🔅چهار تکبیر زدم، یکسره بر هر چه که هست
👌باید دید منظور از چهار تکبیر و شان نزول آن چیست که آدمی چون بخواهد تبرای مطلق از ماسَوَی بجوید آن را به چهار تکبیر تعبیر می کند.
📚📖 تکبیر از لحاظ ریشه و مفهوم لغوی «بزرگ و کلان گردانیدن چیزی و بزرگ شمردن و بزرگی صفت کردن آن چیز آمده است» همچنین به منظور بزرگ داشتن و خدای را به بزرگی یاد کردن نیز تکبیر می گویند.
⚔ در محارباتی که در صدر اسلام بین مسلمین و سپاهیان دشمن روی می داد هنگامی که جنگ مغلوبه می شد، مسلمین تکبیرگویان پیش می رفتند و با صدای الله اکبر شمشیر می زدند تا دوست و دشمن را بشناسند و احیاناً به جانب خودی و آشنا شمشیر حوالت نکنند.
✊ از طرف دیگر تکبیر علامت فتح و پیروزی هم بوده است.
⚔ در میدان جنگ پس ازغلبه بر دشمن تکبیر می گفتند.
⚖ به هنگام صلح همچون متهمی در مجمع عمومی و محضر قضات محکمه اقرار به جرم می کرد مستنطق یا بازپرس به علامت موفقیت تکبیر می گفت و حاضران جلسه با صدای بلند پاسخ می دادند.
تکبیر دیگری به نام تکبیرة الاحرام داریم که اولین تکبیر نماز است و چون بعد از آن سخن گفتن یا عملی غیر از اعمال نماز به جای آوردن حرام است بدین جهت آن را تکبیرة الاحرام گویند.
⚰ اما چهار تکبیر اختصاص به نماز میت دارد که به مذهب اهل سنت و جماعت بر جسد و جنازه میت گفته می شود و چون بعد از آن میت را برای همیشه وداع می گویند، لهذا در اصطلاح عمومی از آن به معنی و مفهوم ترک و قطع علایق تعبیر شده است.
✋ توضیح آنکه قبل از خلافت عمر نماز میت را با چهار و پنج و شش تکبیر می گزاردند. در زمان عمر منحصر به چهار تکبیر شد، و از آن موقع تاکنون در نزد اهل سنت به همین منوال باقی مانده است ولی در مذهب تشیع خلافی نیست که در نماز میت یا نماز جنازه پنج تکبیر گفته می شود.
🏴 این نکته هم ناگفته نماند که تنها بر جنازه مولای متقیان حضرت علی بن ابی طالب(ع) هفت تکبیر گفته شده.
📚 در پایان مقال بی مناسبت نیست که این روایت را در رابطه با فضیلت چهار تکبیر نقل کنیم:
🚿هر کس در بامداد بعد از وضو با غسل با خلوص نیت و از صمیم قلب چهار تکبیر را رو به سوی چهار جهت اصلی بر زبان بیاورد به طور حتم به مراد خود به شرط اینکه مشروع و عقلانی باشد خواهد رسید... از چهار تکبیر برای هر حاجت حتی رفع دشمنی هم می توان استفاده کرد.
👤 اگر شما دشمنی داشته باشید که از او می ترسید و بیم دارید که گزندی به شما بزند می توانید به وسیله چهار تکبیر دشمنی او را نسبت به خود رفع نمایید مشروط بر اینکه نخواهید آسیبی به او برسد، چون از اسم اعظم خداوند نباید استمداد کرد مگر برای کارهای مشروع و اعمال مثبت نه اعمالی که باعث آزار دیگری بشود یا به او آسیب برساند که در این صورت نتیجه معکوس به دست می آید و آن کس که برای آزار دیگری چهار تکبیر می گوید خود دچار رنج و بدبختی می شود.
🖼 goo.gl/2QWxkf
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید
😳 کرامت زن این است که زنان را #لخت کنند و برای پول با آنها اینگونه رفتارکنند؟
❌شعار نه به حجاب اجباری انتها ندارد، انتهای آن کشتن حیا وعفت زنان است آن هم به بهانه آزادی!
🌐 @partoweshraq
پرتو اشراق
🌺 امام رضا(ع):
🔅هر مومنی که
هنگام وضو گرفتن
سوره قدر را بخواند
از گناهانش خارج می شود
مانند آن روزی که از مادر متولد شده است.
📗 فقه الرضا، ص ٧٠.
🔥 لعنت خدا بر هتاک امام رضا(علیه السلام) توهین تو آلوده صفت را همه دیدند تو کمتر از آنی که سخن با تو بگویيم.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
▶🆔 iGap.net/partoweshraq
پرتو اشراق
📜 #نوید_ادیان_ابراهیمی_به_حضرت_مهدی (علیه السلام)
✝✡ بشارت «زبور» 1⃣:
📘 …زیرا که شریران منقطع خواهند شد، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند بود؛
هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود، در مکانش تأمل خواهی کرد و نخواهد بود و اما حلیمان، وارث زمین خواهند شد.
📘 کتاب مزامیر / مزامیر ۳۷ / ۱۲ - ۹.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
▶🆔 iGap.net/partoweshraq
🌺 #استجابت_دعا
🌹 امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند:
👣 به زیارت قبر مردههایتان بروید، زیرا آنان با زیارت شما خوشحال میشوند و شما خواستههایتان را بر سر قبر پدر و مادرتان از خداوند بخواهید (که خدا به احترام آنها دعای شما را اجابت کند).
🔅«زُورُوا مَوْتَاکُمْ فَإِنَّهُمْ یَفْرَحُونَ بِزِیَارَتِکُمْ وَ لْیَطْلُبْ أَحَدُکُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِیهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا یَدْعُو لَهُمَا».
📚 اصول كافی، ج ٣ ص ٢٣٠.
⚰ با مردن بدن میمیرد و میپوسد و درک و فهم باقی میماند، چون درک و فهم مربوط به روح آدمی است، از این رو در روایات سفارش شده به دیدار مردگان به ویژه پدر و مادر بروید تا ضمن خوشحالی آنها، حاجات شما را هم برآورده کنند.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
#روایت
#سـیـره_اهـل_بیـٺ
💚 #حـلقـہ_عشـاق {پاے درس بزرگان}
🌺 #مرحوم_دولابی (ره):
🎙هر قدر انسان فهمش بالاتر رود و بفهمد که مقصد چقدر شریف و عزیز است، پیمودن راه براي او آسان تر می شود و موانع و سختی ها و دوری راه به نظرش نمی آید.
🔅وقتی مقصد شریف و بزرگ است، بین راه هر طوري شد، می ارزد و هر چه بدهی، ارزش دارد.
📔 مصباح الهدی، ٢٠١.
🖼 goo.gl/N9SPNT
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq