eitaa logo
شهر پاسخ 🌍
10.4هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
2.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم 🌿. ☑️ این کانال متعلق به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات می‌باشد و در راستای پاسخ به شبهات فعالیت می نماید. ارتباط با مدیران کانال جهت سوالات و پیشنهادات @saeedeadel
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا برای خداست(الحمدلله)؟ 1⃣ تکریم منتسب به است نه به شخص. وقتی می گوییم عالم را اکرام کن در اصل تکریم علمش است، تکریم حامد🙏 هم همینطور. 🔸 اما وقتی گوییم علی را اکرام کن باید پرسید به چه خاطر؟ حال وقتی خدا را حمد و تکریم میکنیم در اصل به این خاطر است که او جمیع اوصاف کامله را داراست پس حمد مطلق برای اوست. 2⃣ خدا رب العالمین است، مدبر و پرورش دهنده جهان و مربی آن است. هر ربوبیت و تدبیری حمد دارد پس خدا محمود است. @darshainabazqoran
🌐 مراتب توحید : 🔺 : که مخصوص خداست و تنها اوست که واجب الوجود است. این بحث نظری خیلی با کار انسان در ارتباط نیست. 🔺: که تنها اوست که همه چیز را خلق کرده و می کند 🔅الله خالقٌ لا شریک له ،در این بحث نظری اختلافی نیست و البته اثر عملی هم ندارد. مشرکین و کافران هم در توحید در خالقیت قبولش داشتند اما میگفتند که بعد از خلق دیگر کاری به کار مخلوق و خصوصا انسان ندارد. 🔺: بحث اصلی در اینجاست. 🔅الله رب العالمین و لا شریک له👈 انبیا گویند خالق تنها کسی است که پس از خلق می تواند مخلوق را بپروراند بقیه انسانها می گویند نه. 🔸 می گویند یا اصلا بشر رب نمی خواهد،مانند ساعت⏰ که پس از ساختن توسط انسان، دیگر انسان به آن کاری ندارد و خودش کار می کند، یا اگر هم رب میخواهد همین بتها🗿 و ستاره ها✨ و دیگر قدیسین بشر، ربوبیت را بر عهده دارند. دلیلش هم این است که اینها میخواهند از زیر بار مسوولیت فرار کنند. تلاش انبیا برای اثبات توحید ربوبیست چون با پذیرش این توحید است که انسانها مجبور می شوند دستورات خدا را نیز اجرا کنند! @darshainabazqoran
⭐️حدیث 💠 صلي الله عليه و آله مي‌فرمايد: 🔹 «مَنْ سَمِعَ النِّدا فَلَمْ يُجِبْهُ مِنْ غَيْرِ عِلَّةٍ فلا صَلاه لَه» 🔹 کسی كه صدای را در اول وقت بشنود و بی دليل خود را به تأخير اندازد نماز او نماز كامل نيست. 📚 وسائل الشيعه، ج ۵، ص ۳۷۵. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 ربوبیت دو نوع است: 🔸ممدوحه 🔹 مذمومه خدا ربوبیت ممدوحه را از آن خود میداند چون با عدالت و رحمت🌝 همراه است وگرنه مردم مصر نیز فرعون را «رب» می دانستند! ☑️ربوبیت و استلزامات آن: خداوند، رب تمام جهان است 🕋 الحمدلله رب العالمین پس باید هدایتشان کند. حال مهمترین چیزی که انسان را هدایت کرده و به راه می اورد بحث است. اگر معاد نبود خدا مدبر نبود چون اگر انسان معتقد باشد در برابر تمام کارهایش مسئول است باعث میشود خود را تزکیه🙏 کند وگرنه انسان درخت نیست که خدا در او رشد را قرار دهد! بلکه باید به نهایت کمال خود برسد. 🔴 انسان مثل حیوان و گیاه نیست که مدتی زندگی کند و نهایتا از بین برود و تمام شود بلکه است. پس میگوید 👈مالک یوم الدین اگر قیامت نبود انسان درنده🐆 بود. 💠خدا میگوید علت مجرم شدن مجرمین، فراموشی قیامت است 🕋لهم عذابٌ شدیدٌ بما نسوا یوم الحساب مساله خود دلیلی بر محمود بودن خداست. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
⚜دلایل اختصاص به خداوند: 1⃣ او جامع همه کمالات است و ناقص به سمت کمال میل کرده و کامل را حمد می کند و چون همه ناقصند پس حمد (تنها) برای خداست. 2⃣ خداوند، مدبر جهان است. هر مدبر و پرورش دهنده ای محمود🙏 است پس خدا محمود همه موجودات است. 3⃣ ربوبیت خداوند، ربوبیت محموده است زیرا بر اساس خاصه و عامه است. (الرحمن الرحیم) پس ستمی در کار نبوده و ربوبیت وی، روا و رحمت است. آیت الله جوادی آملی @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مالک یوم الدین 👈 به دو صورت خوانده میشود: مالک و مَلِک. ♦️اما بیشتر آنرا مَلِک خوانده اند. 👈 دارنده اصل یک شیء اقسام مالکیت 👇👇 1⃣ مالکیت اعتباری: مثلا اعتبار و قرارداد میکنیم که امروز علی🙍‍♂ مالک فلان لباس👕 باشد و فردا به دیگری بفروشد و دیگری مالکش باشد. این مالکیت اعتباری است که برای تنظیم کارهای انسانی اعتبار می شود. 2⃣ مالکیت حقیقی محدود: مثل مالکیت انسان بر گوش👂 و چشم👁 خود. این مالکیت را انسان ها اعتبار نکرده اند بلکه او ذاتاً مالک آنهاست اما چون ذات انسان محدود است پس مالکیتش هم بر اعضایش محدود است. 3⃣ مالکیت حقیقی نامحدود: مانند مالکیت پروردگار بر همه موجودات همانند علت که مالک معلول است که اگر خدا نباشد هیچ موجودی نخواهد بود. 👈از مٌلک گرفته شده (همانطور که مالک از مِلک گرفته شده است): آنکه دارای نفوذ است مَلِک و آنکه دارای اصل شیء است مالک است. مثلا ممکن است اصل مال برای انسان نباشد اما وی بر آن و نفوذ داشته باشد و بتواند در آن تصرف کند. ✅ دلیل ترجیح مَلِک بر مالک 👈گویند مالک به زمان اضافه نمی شود پس نمی توان گفت مالک روز جزا. ✅ دلیل ترجیح مالک بر مَلِک: مالک اعم از ملک است و در مورد خدا که علت همه چیز است مالکیت بر زمان⏰ هم صدق می کند. چون خدا مالک بر نفوذ بر هر چیز نیز هست. 🕋قل اللهم مالک الملک 🕋تبارک الذی بیده الملک در آیه 4 سوره حمد، بحث در فرمانروایی است نه بر صاحب بودن. 🔴 معنای آیه این نیست که خدا فرمانروای روز جزاست و فرمانروای دنیا نیست بلکه در مقام اثبات فرمانروایی خداست و می گوید در روز قیامت همه می فهمند و حتی می بینند که در دنیا هم خداوند مَلِک و صاحب نفوذ بوده اما آنها در دنیا به زید و عمرو متوسل🙌 می شدند تا کارهاشان را حل کند! علیه السلام می زنم @darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
ما مالک خودمان هم نیستیم😔 آل عمران آية 26 بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 26 بگو: «بارالها! مالک حکومتها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت می‌بخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را می‌گیری؛ هر کس را بخواهی، عزت می‌دهی؛ و هر که را بخواهی خوار می‌کنی. تمام خوبیها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری. 👈اعضای بدن ما ظاهرا در اختیار ماست ولی در اصل ما در اختیار اعضای بدنمان هستیم 👈آیا چشمم هر کجا که من بخواهم نگاه میکنه یا اینکه هر کجا که خودش بخواهد نگاه میکنه 👈داخل خیابانها چقدر من مالک چشمم هستم و میتوانم فرمان بدهم که نگاه نکند و چشمم هم از من فرمان میبرد🤔 👈چقدر شده ما گفتیم اعصابم خورد شده بود اون حرف را زدم یعنی من مالک اعصابم نیستم چقدر با زبان حرفی را زدم که نمیبایستی بزنم و بعدش پیشمان شدم این یعنی اینکه من هنوز مالک اعضای بدنم نیستم 👈صحبت ذهن و خیال و....را نمیکنم اونا که اوضاعشان داغونه😊 ✅👌حکومتی که خداوند بخواهد بدهد،به کسانی میدهد که قبلش مالک خودشان شده باشند حالا فرقی نمیکند آن شخص داخل روستا باشد یا ته چاه مهم این است که شخص صاحب و مالک خودش باشد چنین حکومتی که از طرف خداوند اعطاء بشود اصلا طرف به ذلت نمی‌کشاند شما استقبال امام رحمه الله علیه و بدرقه امام را نگاه بکنید و آن را با سایر حکومتها چه پهلوی و چه غیره مقایسه بفرمایید الخَیر اِنَّکَ عَلی کُلِّ شئ قَدیر 🕋 توحید در دعا وعبادت یک ضرورت است . 🔘آنچه از اوست ،چه دادن ها و گرفتن ها ،همه است ،گرچه در قضاوت های عجولانه ی ما فلسفه ی آن را ندانیم . علیه السلام میزنم @darshainabazqoran
💠 این خدایی که رب و رحمن و رحیم است،مالک هم هست. 🕋"قل اللّهم مالک الملک" مالک مملکت تویی به درست، منتهی میان مِلک های خدا یک ملکی هست به نام دنیا و اسمانها وزمین که خدا خودش میگوید 🕋"" که اندک است و ناچیز. لذا در این ایه وقتی خدا میخواهد بگوید من مالک چه چیز هستم از دنیا و اسمانها و زمین یادی نمیکند.از یاد میکند یوم الدین نام است. قیامت نام های زیادی دارد چون از منظر های مختلفی میشود به ان نگاه کرد. در اینجا نام یوم الدین را می اورد یوم یعنی روز ✅👌میخواهد بگوید قیامت روز است و این دنیا شب است و ظلمانی. در شب اغلب انسانها خواب هستند و در دل شب غالب جنایانت اتفاق می افتد و دنیا چنین است و انسانها در خواب غفلت هستند. قیامت روز است و در ان هنگام است که انسان ها به خود می ایند و بیدار میشوند. آن روز است که انسان ها بیدار میشوند ولی این بیداری به حال او سودی نخواهد داشت 🕋یومئِذٍ یتذکّر الانسان و اَنّا له الذکری قیامت روز است.چون روز که میشود همه چیز روشن میشود. ☀️حق قیامت را لقب زان روز کرد روز بنماید جمال سرخ وزرد 👌✅همانگونه که در روز رنگ ها بهتر مشخص میشوند ودر قیامت نیز انسانهای رو سیاه و روسفید مشخص و جدا میشوند. @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ ️ویژگی های ر‌وز : 🌐 منظور از روز قیامت، یک روز دنیا نیست یعنی: 🔸در برابرش، شب🌚 نیست. 🔸در برابرش، چند روز نیست بلکه تنها همان یک روز است. ♦️طولش به اندازه ۵۰ هزار سال است که برای مومن بیشتر از یک نماز واجب طول نمی کشد! پس این۵۰ هزار سال هم برابر با سالهای دنیا🌏 نیست. ⚪️ خدا در قرآن📖 میفرماید آفرینش زمین و آسمان در ۶ روز (۶ مرحله) بوده که 🔹دو روزش برای خلق آسمان، 🔹 دو روز دیگرش برای خلق زمین 🔹 دو روز هم برای خلق آنچه بین زمین و آسمان است می باشد(سوره حدید) السلام @darshainabazqoran
🔺منظور از روز قیامت، است 🕋مالک یوم الدین 🕋ان الدین لواقع / ذاریات-۶ در آن زمان حق و حقیقت که دین خداست نمایان می شود . دین حقایقی دارد که روشن میشود مثل👈 معنای توحید و وحی و رسالت و باطن افراد و غیره. یک بخش دین هم جزاست که ظاهر می شود. 👌🔺 در آنجا ماهیت خود را از دست می دهد زیرا وقتی آسمان و زمین و کل نظام تغییر کرد دیگر حرکت وضعی و غیره برای زمین وجود ندارد که برایش سال و ماه و روز و ساعت و دقیقه⏱ باشد. 🔺 انسان تمام نتایج اعمالش را می بیند. دهانش مهر شده و اعضایش به سخن در می آیند و کارهایشان در دنیا را می گویند. 🔺 در آنجا کسی چیزی نیست. 🕋یومٌ لا یملک لنفس شیئا در دنیا انسان به دو صورت مالک است: 🔘ضابطه و با کار و معامله 🔘رابطه و با ارث. اما در آنجا انسان مالک نیست. 🔺با ظهور حق، تمام مکاتب کنار رفته و همه را به روشنی می یابند پس جایی برای شک یا کفر باقی نمی ماند. دیگر اختلافی بین دانشمندان نخواهد بود و همه مکتب حق را با تمام وجود درک می کنند و می پذیرند . السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠مالک یوم الدین نیز در این جا واژه ای لطیف است. دین را برخی به معنا میکنند. ولی روز جزا بودن ویژه ی قیامت نیست و دنیا نیز این ویژگی را دارد. دائما انسان ها دارند جزای گفتار و رفتار خود را میبینند. در این دنیا نیز جزا هست؛ مردان خدا پرده ی پندار دریدند یعنی همه جا غیر خدا هیچ ندیدند هر دست که دادند،همان دست گرفتند هر نکته که گفتند،همان نکته شنیدند قیامت ویژگی منحصر به فرد بودن را دارد. ✅👌یعنی روزی است که حرف اول و اخر را دین میزند. در دنیا این گونه نیست. در دنیا گاهی حرف اول و اخر را پول و گاهی پارتی و گاهی سفارش و توصیه و گاهی غیره میزند.... اما در قیامت حرف اول و اخر را و میزند گفت اگر صدق داری،بیار و بیا السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اگر کسی فهمید که خداوند مالک یوم الدین است آنگاه از به می آید و خدا را که حاضر و مشهود مطلق است میابد، نه آنکه خداوند غایب باشد و بعد از شناخت انسان به حضور بیاید. لذا در اینجا انسان گوید: 🕋ایاک نعبد و ایاک نستعین» السلام @darshainabazqoran
💢 چرا بجای «ایاک» نگفته «ایاه»؟ 🔺چون وقتی خود را در محضر خدا دید و تنها خدا را حاضر و رب مطلق شناخت دیگر فقط او را مطلق میداند. دلیل تقدم ایاک بر نعبد نیز همین است که ابتدا مخاطب یعنی خدا را میابد و بعد به خود میرسد پس نمیگوید «نعبدک و لا نعبد غیرک» 💢 آیا ادب ایجاب نمیکند که بجای ایاک بگوییم ایاکم نعبد (تنها شما را میپرستیم)؟ 🔸خیر، تشریفات و ادب در مورد خدا، خطاب کردن به است نه خطاب به جمع چون تنها یک وجود مطلق است و آن خداست و «شمایی» وجود ندارد. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه: ســیــّدي واحـــســنــا تقدیم به ساحت مقدس امام ( علیه السَّلام ) با نوای: حـــاج مـحـــمــــود کــــریـــمـی @darshainabazqoran
💢 منظور از ما در «نعبد» چیست❓ 🔅این ما تنها مخصوص نمازگذاران نیست بلکه جمیع موجودات شامل انسان و جمیع اعضایش و بهشت و جهنم و باقی موجوات عالمین است پس نمیگوییم تو را برای بهشت میپرستیم! زیرا بهشت نیز خود عابد خداست. لذا وقتی انسان خدا را به عنوان تنها رب و مالک شناخت و شد خود را در تمام موجودات میبیند و خاصیت «من» از بین می رود پس میگوید «ما (تمام موجودات) تنها تو، یگانه رب، را میپرستیم. 💢 چرا پس از نعبد سریعا "ایاک نستعین" آورده❓ ✅ تا بگوید که ما حتی در عبادت نیز از خدا نیستیم و همان هم به لطف و رحمت خداست که فهمیدیم عابدیم و باید عبادت کنیم. ❓چرا بجای ایاک نعبد و ایاک نستعین، نگفته ایاک نعبد و نستعین؟ 🔺به این جهت که نشان دهد هر کدام از عبادت و استعانت مستقلا برای خداست. السلام @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو منو رها کنی کجا برم کجا برم بامداحی کربلایی علیه السلام علیه السلام صلی الله علیه وآله @darshainabazqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا