قسمت دوم
💠 براي اينکه اين دو تا روايت دو تا برهان دارند
اگرچه مرجع دو تا برهان يکي است ولي با دو
عبارت، اين برهان فهمانده شده است.
💢روايت اول را که از مرحوم کليني(رضوان الله
تعالي عليه) با سند نقل ميکند، دارد که:
❇️ «جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عليه
السلام: أَيُّ شَيْءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ»؛
خود حضرت ابتدائاً سؤال ميکند که «الله اکبر»
يعني چه؟ آن محدّث ميگويد من در پاسخ امام
عرض کردم: «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ»؛ خدا از هر
چيزي بزرگتر است. امام(سلام الله عليه)
فرمود: ❇️«وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ»؟ آيا
در جهان و در ساختار نظام هستي غير از خدا
چيزي هست که خدا از او بزرگتر باشد؟(یعنی چیزی بزرگ باشه ولی خدا از آن بزرگتر باشد یعنی در مقابل خدا چیزی هست؟)
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
قسمت سوم
🔴«وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ» يعني «حتي
يکون أکبر منه»؛ من جوابي نداشتم. به حضرت
عرض کردم که پس معناي «الله اکبر» چيست؟
«فَقُلْتُ فَمَا هُوَ؟ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ»؛
خدا بزرگتر از آن است که وصف بپذيرد، بگوييم
اکبر از فلان شيء است اکبر از فلان موجود است،
اکبر از عالم است؛ اين « الله اکبر» وصف نيست.
⚜«الله اکبر» نفي وصف است، «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ
يُوصَفَ»، نه اينکه اکبر وصف باشد بگوييم او اين
صفت را دارد که بزرگتر از فلان شيء يا فلان
شخص يا فلان عالَم است؛ اين براي نفي وصف است نه اثبات وصف .
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
شهر پاسخ 🌍
قسمت سوم 🔴«وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ» يعني «حتي يکون أکبر منه»؛ من جوابي ند
💠 براي ديگران اين «أفعل» وصف است
يا◀️ وصف تعييني است يا ◀️وصف تفضيلي.
🔘 يک وقت ميگوييم فلان شخص أفضل است
يعني اين وصف تعييني نيست چون غير از او هم
کساني هستند ولي اين نسبتاً أفضل از ديگران
است.
🔘 يک وقت وصف تعييني است يعني او
«بالقول المطلق» أفضل است؛ چه اينکه اولويت
هم همين طور است
🔘يک وقت ميگوييم فلان شخص اُولی است
يعني ديگران هم همين حدّ را دارند منتها
مستحب است که اين ولايت را بپذيرد اين امامت
را بپذيرد يا اين سرپرستي يا مديريت را بپذيرد.
🔘يک وقت ميگوييم نه، الا و لابد او بايد ب
بپذيرد.
🔴 اين کلمه أفعل گاهي تفضيلي است گاهي تعييني.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
💢 آنچه در بخش سوره مبارکه( أحزاب ) آمده است که
🕋النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ
🔅اين اولويت تعييني است.
در همان سوره در جريان طبقات ارث هم آمد که
اينها کساني هستند که ورثه ميت، طبقات میت
🕋 بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ
✔️اين اولويت تعييني است؛
🔶طبقه اول اُولی ست نسبت به طبقه دوم تعييناً،
🔸 طبقه دوم اُولاست نسبت به طبقه سوم تعييناً،
نه ⛔️ تفضيلاً.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
✅همين معنا را وجود مبارک پيغمبر "صلي الله
عليه و آله و سلم" در جريان غدير درباره حضرت
امير"صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين"ذکر
کرده است که :
💠«مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاه» يعني وجود
مبارک علي بن ابيطالب "عليه افضل صلوات
المصلين "اُولاي تعييني است نه تفضيلي.
🔹در موارد ديگر که چند نفر از بزرگان سمتي
دارند ولي برخيها در بعضي از جهات فضيلتي
دارند گفته ميشود که فلان شخص اُولاست اين
اولويت⏪ اولويت تفضيلي است نه⏪ تعييني.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
🌻پیامبر اکرم(ص)
⚠️دزدترین مردم کسی است که به خاطر سرعت وشتابزدگی ازنماز خودکم کند،نماز چنین انسانی همچون جامه مندرسی درهم پیچیده شده،به صورت اوپرتاب میگردد.
📚میزان الحکمه،ج۵
@darshainabazqoran