شهر پاسخ 🌍
قسمت سوم 🔴«وَ كَانَ ثَمَّ شَيْءٌ فَيَكُونَ أَكْبَرَ مِنْهُ» يعني «حتي يکون أکبر منه»؛ من جوابي ند
💠 براي ديگران اين «أفعل» وصف است
يا◀️ وصف تعييني است يا ◀️وصف تفضيلي.
🔘 يک وقت ميگوييم فلان شخص أفضل است
يعني اين وصف تعييني نيست چون غير از او هم
کساني هستند ولي اين نسبتاً أفضل از ديگران
است.
🔘 يک وقت وصف تعييني است يعني او
«بالقول المطلق» أفضل است؛ چه اينکه اولويت
هم همين طور است
🔘يک وقت ميگوييم فلان شخص اُولی است
يعني ديگران هم همين حدّ را دارند منتها
مستحب است که اين ولايت را بپذيرد اين امامت
را بپذيرد يا اين سرپرستي يا مديريت را بپذيرد.
🔘يک وقت ميگوييم نه، الا و لابد او بايد ب
بپذيرد.
🔴 اين کلمه أفعل گاهي تفضيلي است گاهي تعييني.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
💢 آنچه در بخش سوره مبارکه( أحزاب ) آمده است که
🕋النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ
🔅اين اولويت تعييني است.
در همان سوره در جريان طبقات ارث هم آمد که
اينها کساني هستند که ورثه ميت، طبقات میت
🕋 بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ
✔️اين اولويت تعييني است؛
🔶طبقه اول اُولی ست نسبت به طبقه دوم تعييناً،
🔸 طبقه دوم اُولاست نسبت به طبقه سوم تعييناً،
نه ⛔️ تفضيلاً.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
✅همين معنا را وجود مبارک پيغمبر "صلي الله
عليه و آله و سلم" در جريان غدير درباره حضرت
امير"صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين"ذکر
کرده است که :
💠«مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاه» يعني وجود
مبارک علي بن ابيطالب "عليه افضل صلوات
المصلين "اُولاي تعييني است نه تفضيلي.
🔹در موارد ديگر که چند نفر از بزرگان سمتي
دارند ولي برخيها در بعضي از جهات فضيلتي
دارند گفته ميشود که فلان شخص اُولاست اين
اولويت⏪ اولويت تفضيلي است نه⏪ تعييني.
#من_محمد_را_دوست_دارم
@darshainabazqoran
🌻پیامبر اکرم(ص)
⚠️دزدترین مردم کسی است که به خاطر سرعت وشتابزدگی ازنماز خودکم کند،نماز چنین انسانی همچون جامه مندرسی درهم پیچیده شده،به صورت اوپرتاب میگردد.
📚میزان الحکمه،ج۵
@darshainabazqoran
شهر پاسخ 🌍
✅همين معنا را وجود مبارک پيغمبر "صلي الله عليه و آله و سلم" در جريان غدير درباره حضرت امير"صلوات
💠اين کلمه "أکبر"هم چنين است
🔸 در غالب موارد ميتواند تفضيلي باشد .
🔸در بعضي از موارد ميتواند تعييني باشد.
♦️ اما وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه)
ميفرمايد اين نه اولويت تعييني است نه اولويت
تفضيلي.
✅ اين "الله اکبر"، "أکبر" وصف نيست اين بيان
نفي وصف است "اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ"
نميشود گفت خدا بزرگتر از ديگران است
تفضيلاً يا بزرگتر از ديگران است تعييناً.
🔘اين ناظر به نفي وصف است او برتر از آن است
که وصف بشود، چرا؟
چون اگر ما گفتيم او از ديگران برتر است حالا
تعييناً يا تفضيلاً، بايد ديگراني را ثابت بکنيم بعد
بگوييم اين از همه آنها «بالضرورة» بزرگتر است
ولی چیزی در کار نیست .غیراز خدا چیزی
نیست .
@darshainabazqoran
⏺ حالا او را توضيح ميدهند که خلقت پس
چيست؟
💫پس اين آسمان و زمين کيستند
💫بنيآدم و ديو و دد کيستند
همه اينها سرجايشان هستند؛ اما:
✨همه هر چه هستند از آن کمترند
✨ که با هستيش نام هستي برند
✨ چه سلطان عزت الم برگشود
✨جهان سر به جيب عدم در گشود
🌈همه هستند؛ اما همه در برابر او نيستند همه ظهور
او هستند سايه او هستند صورت مرآتيه او
هستند آيت او هستند.
#کرونا
@darshainabazqoran