💠پرسش:
مقصود از تجسّم اعمال چیست؟
✍️ پاسخ:
نکته اول : مقصود از «تجسّم» اعمال این است که ، آنچه انسان در این جهان انجام داده است، در جهان دیگر به صورتی متناسب با آن جهان نمودارمی شود. و بهعبارتدیگر: پاداشها و کیفرها، نعمتها و نقمتها، شادمانی و سرور، درد و شکنجههای اخروی، همه و همه، همان حقایق اعمال دنیوی انسانها است که در حیات اخروی ،خود را نشان میدهند.
نکته دوم : تجسم اعمال یک حقیقت قرآنی است که در آیات متعدد مطرحشده است؛ که به دو نمونه اشاره میشود:
«یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً»؛ «روزی که هر انسانی هر کار نیکی که انجام داده است، نزد خود حاضر مییابد، و هر کار بدی را که انجام داده است نیز حاضر و آماده مییابد، و آرزو میکند که میان او و آن عمل ناروا فاصله مکانی یا زمانی بسیاری وجود میداشت (و او آن عمل ناروا را که در دنیا انجام داده است در قیامت مشاهده نمیکرد)»(1)
«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ»؛ «هر کس بهاندازه سنگینی ذرهای کار نیکانجام دهد آن را میبیند، و هر کس بهاندازه سنگینی ذرهای کار بدانجام دهد، آن را میبیند»(2)
نکته سوم :مسئله تجسم اعمال ، در روایات نیز موردتوجه قرارگرفته است.
رسول گرامی اسلام صلیالله علیه و آله فرمودند: «اتَّقُوا الظُّلْمَ فَإِنَّهُ ظُلُمَاتُ يَوْمِ الْقِيَامَة»؛ « از ستمگری بپرهیزید،زیرا ظلم و ستم در روز قیامت بهصورت تاریکیها نمایان خواهد شد»(3)
امام علی علیهالسلام فرمود :«…أَعْمَالُ الْقَوْمِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبَ أَعْيُنِهِم...»؛ «کارهایی که افراد در دنیا انجام میدهند،در آخرت در برابر آنان قرار داده خواهد شد»(4)
پینوشت:
1. آل عمران/30
2. زلزله/7-8
3. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 332
4. تحف العقول، النص، ص: 20
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
508K
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
⁉️چرا بعضی موسیقیها حرام هستند؟
⁉️ مگر موسیقی چه تأثیری بر روح داره؟
🔊پاسخ : #کارشناس_کلام
#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی
#سوالات_دانش_آموزان
@pasokhsara
💠 #وقت_نماز
💬اگر وقت نماز داره تموم میشه و دیگه نمیتونیم نماز رو در وقت بخونیم چه کنیم؟
✅ پاسخ: در همه نمازها تا وقتی که به اندازه یک رکعت از وقت باقی مونده همچنان نماز قضا نیست، یعنی مثلا در نماز عصر اگر فقط بتونیم یک رکعت رو قبل از غروب آفتاب بخونیم و سه رکعتش بیفته بعد از غروب بازم نماز قضا نیست.
نکته1️⃣: اگر شک داریم که بهاندازه یک رکعت از وقت مونده یا نه، میتونیم نماز رو به نیت «ما فِي الذِّمِّه» (یعنی هرچی که به گردنمه) انجام بدیم.
نکته2️⃣: تا غروب آفتاب
🔸اگر کمتر از یک رکعت از وقت مونده: ظهر و عصر هر دو قضا شده.
🔸اگر به اندازه ۱یا ۲ یا ۳ یا ۴ رکعت از وقت مونده: اول نماز عصر رو (به نیت ادا) میخونیم و بعد نماز ظهر رو قضا میکنیم.
🔸اگر به اندازه ۵ رکعت یا بیشتر از وقت مونده: اول نماز ظهر و بعد عصر و هر دو رو به نیت ادا میخونیم.
👈 تذکر: بعضی از مراجع (امام خمینی، شبیری، صافی و نوری) پایان وقت نماز عصر رو اذان مغرب میدونن نه غروب آفتاب، مقلدین این چهار بزرگوار همه مطالب این نکته رو با اذان مغرب حساب کنن.
نکته3️⃣: برای نماز مغرب و عشا هم تا نیمه شب دقیقا مثل نکته قبل عمل میکنیم.
نکته4️⃣: به نظر بیشتر مراجع، اگر تا نیمه شب نماز مغرب و عشاء خونده نشه، باید تا قبل از اذان صبح اونا رو به نیت « ما فِي الذِّمِّه» (یعنی هرچی که به گردنمه) خوند.
👈البته بعضی از مراجع (مثل آیتالله سیستانی، مکارم و...) برای کسیکه عذری (مثل فراموشی، خواب، حیض و...) داشته، وقت نماز مغرب و عشاء رو تا اذان صبح میدونن.
نکته5️⃣: اینایی که گفته شد؛ نظر بیشتر مراجع بود، اما چون تفاوت فتوای بقیه مراجع (مثل آیتالله صافی و...) معمولاً بهصورت احتیاط واجبه، مقلدین ایشون هم میتونن به همین نظری که گفتیم رجوع و عمل کنن.
نکته6️⃣: تا جایی که میشه باید همه نماز رو در داخل وقت خوند و جلوی قضا شدن اون رو گرفت، پس اگر میشه با حذف مستحباتی (مثل قنوت و اذان و اقامه و...) یا حتی با تیمم به جای وضو یک رکعت رو در وقت خوند حتما این کار رو انجام بدید.
نکته7️⃣: درسته که كسى كه به اندازه خوندن يك ركعت از نماز وقت داره، بايد نماز رو به نيت ادا بخونه و نمازش قضا نیست. ولى نبايد عمداً نماز رو تا اين وقت تاخير انداخت.
📚رساله همه مراجع، بخش وقت نماز
#احکام
@pasokhsara
547.4K
༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄
⁉️مگر برای همه جرائم اجتماعی در قران حدود تعیین نشده است؟
⁉️ آیا عدم تعیین هیچگونه حدی در قرآن برای فرد بیحجاب، به این معنا نیست که عدم رعایت حجاب، جرم اجتماعی محسوب نمیشود؟!
🔊پاسخ: #کارشناس_کلام
@pasokhsara
🔸 موسیقی حلال و حرام
⁉️ چگونه مرز موسیقی حلال و حرام تشخیص داده میشود؟
✅ هر موسیقی که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کرده و به سمت بیبندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است و تشخیص آن موکول به نظر عرفی مکلّف است.
#احکام
@pasokhsara
برخی معتقدند که چون به وضع موجود معترضیم، پس رأی نمیدهیم!
آنچه در ماهیت اعتراض نهفته است، جنگیدن معترض است برای بازپسگیری حقی که از او تضییع شده.
پس فعال بودن، بخش اجتنابناپذیر اعتراض است و منفعلانه عمل کردن هیچ سنخیتی با اعتراض ندارد!
نتیجهی آنچه گفته شد این است که رأی دادن عملکردی فعال است برای بیان اعتراض، اما رأی ندادن یعنی منفعلانه عمل کردن!
پس وقتی رأی ندهید، یعنی هیچ اعتراضی ندارید!
#انتخابات
#کارشناس_اخلاق
@pasokhsara
💬 نماز خواندن با لباس و بدن نجس در حال اضطرار چه حکمی دارد؟
🔹 فتوای آیات عظام (خامنهای، سیستانی و مکارم): اگر به خاطر سرما یا نداشتن آب و امثال اینها ناچار شوید که با بدن یا لباس نجس بخوانید، نماز صحیح است.
📚 منبع: احکام سفر عتبات عالیات (ویژه کاروانهای پیادهروی اربعین حسینی)
#احکام
@pasokhsara
💠 نرسیدن به رکوع امام
💬 سؤال:
در نماز جماعت اگر برای شروع نماز، به رکوع امام نرسیم حکمش چیست؟
✅ پاسخ:
اگر هنگامی که امام در رکوع است، مأموم با اطمینان به درک رکوع امام اقتدا کند، اگر وقتی به حدّ رکوع می رسد، امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد، نماز به صورت فُرادا صحیح است و رکعت اول نماز او حساب می شود و باید نماز را ادامه دهد همچنین اگر شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش به صورت فرادا صحیح است.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#احکام
@pasokhsara
پرســـ❓ــــش
⁉️از طرفی مجلس خبرگان نظارت بر رفتار رهبر دارد، از طرف دیگر رهبر میتواند مجلس خبرگان را عزل کند پس در این صورت اگر شرایط رهبر جامعه زائل شود کسی نمیتواند او را عزل کند پس با این وجود ناظر بودن
مجلس خبرگان موضوعیتی ندارد؟
🔺پاسخ:
مشروعیت مجلس خبرگان مشروعیت الهی است و حکومتی نیست یعنی فقهای مجلس خبرگان فقیهان عادلی هستند که بر اساس آموزههای دینی، به اذن الهی ولایت دارند
تا بر امور رهبری نظارت کنند.
بر فرض اینکه مجلس خبرگان یک نهاد حکومتی باشد که توسط رهبر عزل و نصب شوند، حاکمی صلاحیت عزل و نصب آنها را دارد که شروط رهبری را دارا باشد.
#سوالات_دانش_آموزان
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 فراموش کردن قنوت
💬 سؤال:
اگر قنوت را فراموش کنیم و به رکوع برویم ولی هنوز ذکر را نگفته باشیم یا بعد از رکوع یادمان بیاید، تکلیف چیست؟
✅ پاسخ:
اگر قنوت را فراموش کنید و پیش از آن که به اندازه رکوع خم شوید و یادتان بیاید، مستحب است بایستید و قنوت را بخوانید و اگر در رکوع یادتان بیاید مستحب است بعد از رکوع، قضا کنید و اگر در سجده یادتان بیاید مستحب است بعد از سلام نماز قضا نمایید.
🔹 نکته: قنوت در نماز واجب نیست و مستحب است و جبران قنوت برای درک فضیلت و ثواب قنوت میباشد.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#احکام
📚@pasokhsara
بازار تخریب داغ است!
ببینید در برابر چیزی که تخریب میکنید
چه چیز را بهدست میآورید؟!
ارزشش را دارد؟!
مبادا، انتخابات تمام شود
و گناه تخریبها بر گردنتان بماند!
هیچ وقت برای دنیای کسی، آخرتتان را نفروشید!
#کارشناس_اخلاق
#انتخابات
@pasokhsara
💠 روزه قضا یا مستحبی با ترک غسل جنابت
💬سؤال: شخصی که وقت برای غسل جنابت داشته اما غسل نکرده آیا می تواند پیش از ظهر، روزه قضا یا مستحبی را نیت کند؟
✅ جواب: در فرض سؤال، روزه قضا صحیح نیست اما اگر از قبل روزه قضا بر عهده نداشته، می تواند روزه مستحبی را نیت کند.
📚 پینوشت:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
#احکام
@pasokhsara
💠 حكم خواندن نماز های مستحبی در مسافرت
1️⃣ . خواندن نافلههای ظهر و عصر در سفری که نماز در آن شکسته است (هر چند با قصد رجاء) جایز نیست.
2️⃣. انجام نافله عشا (وتیره) در سفر با قصد رجاء و به امید ثواب اشکال ندارد.
3️⃣. نافله شب و نافلۀ نماز صبح و مغرب از مسافر ساقط نیست.
4️⃣. غیر از نافلههای یومیه، نمازهای مستحبی دیگر؛ مانند نماز جعفر طیّار (که نماز خیلی مهم و با فضیلتی است) و نماز امام زمان علیه السلام یا نمازهایی که در ایام خاصی؛ مانند روز جمعه وارد شده، از مسافر ساقط نیست.
5️⃣.نمازهای نافله یومیهای که از مسافر ساقط است، برای فردی که قصد ماندن ده روز را دارد، مشروع و مستحب است.
📚 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله، 315 تا 320
#احکام
@pasokhsara
🇮🇷
🔸 نظرسنجی:
آیا در انتخابات روز ۱۱ اسفند شرکت میکنید؟
۱-بله
۲-خیر
بر روی بله یا خیر بزنید، جالبه👆
انتخاب با خودتان .........
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
🟡 رای دادیم چی شد!؟
مهمترین شبهه این روزهای مرددین برای رای ندادن این گزاره است که معمولا به زبان های مختلف بیان می شود. مثلا رای دادیم تورم چی شد یا مگه رای دادیم مسکن درست شد؟ یا اگر رای دادن فایده داشت انقدر بیکاری نبود یا خودرو چنان نبود و غیره
🟡 اما واقعا رای دادیم چی شد؟
🟢 دو پاسخ در این رابطه وجود دارد و لازم است توامان به هردو توجه کرد.
1⃣ اولا فارغ از اینکه با رای دادن چه نتیجه حاصل می شود، خود رای دادن موضوعیت دارد؛ صندوق رای قدرت ساز است. قدرت مهمترین رکن یک جامعه است برای اینکه به هر جایی بخواهد برسد. حضور مردم اراده جامعه و حاکمیت را تقویت می کند. همین قدرت است که امنیت ساز است. همین قدرت است که موجب انسجام اجتماعی و جلوگیری از فروپاشی می شود. همین قدرت است که مسیر پیشرفت را تعیین می کند. اراده صالح ترین مسوول در بالاترین سطح کارآمدی، بدون پشتوانه و اقبال و مشارکت مردم محکوم به شکست است.
2⃣اما واقعیت اینست که اتفاقاً، رای دادیم و تغییر هم ایجاد شد:
➖رای دادیم تورم 60 درصدی دولت قبل به 45 درصد آنهم ظرف کمتر از یکسال رسید. تورمی که همه اقتصاددانان وحتی مسوولین دولت قبلی پیش بینی می کردند سه رقمی می شود.
➖رای دادیم نرخ بیکاری از 11.5 درصد به 7.5 درصد رسید و رکورد کاهش نرخ بیکاری پس از انقلاب شکسته شد.
➖رای دادیم و قدم های بلند برای شفافیت قوا برداشته شد. قانون سوت زنی برای مبارزه با فساد تصویب شد و بجای اینکه مسوولین دولتی خط قرمز مبارزه با فساد باشند، گشت ارشاد مدیران راه افتاد و 60 مدیران متخلف بیکار و 20 مدیر به دادگاه معرفی شدند.
➖رای دادیم و نرخ رشد اقتصادی از منفی بودن خارج و به 4 درصد بدون نفت و 7 درصد با احتساب نفت رسید.
➖رای دادیم و مالیات تولید از 26 درصد به 15 درصد کاهش و همزمان مالیات خانه های خالی و مالیات بر سوداگری و سفته بازی و مالیات بر سلبریتی ها و هنرمندان و غیره برقرار شد.
➖رای دادیم و رشد 10 برابر قیمت مسکن در چند سال آخر دولت قبل، با ساخت یک میلیون مسکن در سال متوقف و در برخی نقاط کاهنده شد.
➖رای دادیم و رشد تولید خودرو افزایش و به یک میلیون و 300 هزار دستگاه در سال رسید و با واردات خودروی مصرفی انحصار خودروی داخلی شکسته و در نهایت جلوی رشد افسارگسیخته قیمت ها گرفته شد.
➖رای دادیم و تسهیلات مسکن 3.5 برابر و حقوق سربازی 12 برابر و یارانه 9 برابر شد.
➖رای دادیم و 5 دهک اول بیمه کامل شدند و 3 دهک بیمه رایگان شدند و هزینه درمان بیماران صعب العلاج صفر شد.
🟢 اینها همه ثمره رای دادن است. امروز وظیفه همه ما اینست که برای دیگران هم توضیح دهیم که رای دادیم و شد.
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
💠 ایستادن مسافر در صف اوّل جماعت
💬 سوال:
آیا شخصی که مسافر است می تواند در صف اول جماعت بایستد؟
✅ پاسخ:
🔹 آیتالله خامنهای: اگر اتصال صفوف توسط دیگر مأمومین باقی بماند یا پس از تمام شدن نماز شکسته، بلافاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد.
🔹 آیتالله مکارم شیرازی: سزاوار است در صفهای بعدی بایستد. در ضمن اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند، مانعی ندارد. بنابراین فاصلهشدن یک یا دو نفر که نماز نمیخوانند، مانعی ندارند؛ ولی مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد.
---------------
📚 پی نوشت:
سایت آیات عظام خامنهای و مکارم شیرازی
#احکام
@pasokhsara
📎 پیروزی یا حفظ ارتباط؟
انسانهای ناپخته همیشه میخواهند که در مشاجرات پیروز شوند،
حتی اگر به قیمت از دست دادن یک رابطه باشد.
اما انسانهای عاقل درک میکنند که گاهی بهتر است در مشاجرهای ببازند،
تا انسانی که برایشان بسیار باارزش است را حفظ کنند.
#ارتباط_موثر
#کارشناس_کلام
@pasokhsara