✍برای پیشگیری از اعتیاد نوجوان چه کنیم؟
خانواده اصلی ترین نقش را در سلامت فرزند خود دارد. برای اینکه بتوانید فرزندتان را از گزند اعتیاد در امان نگه دارید، موارد زیر را جدی بگیرید:
1_ارتباط رفتاری و عاطفی مناسبی با همسرتان داشته باشید. زیرا بدین تریتیب، کانون خانواده دلگرم کننده است و آرامش کافی را به روح و روان فرزند تزریق می کند.
اگر پدر یا مادری با پسر یا دختر خود دچار اختلاف شد، همسر به طرفداری بیجا از فرزند جبهه نگیرد! حتی اگر حق با فرزندتان است قضاوت اشتباه همسرتان را در خلوت به او بگویید.
2_با فرزندتان مهربان باشید، به او توجه کنید و برای او به میزان کافی وقت بگذارید.
3_از همان کودکی، طوری رفتار کنید که فرزندتان بتواند مشکلات و اشتباهات خود را بیان کند و با شما درمیان بگذارد.
4_گهگاه به عنوان پدر یا مادر، با فرزندتان به گپ و گفت بپردازید.گاهی با فرزندتان به خرید بروید. این کار علاوه بر ایجاد صمیمیت بیشتر، سبب می شود با روحیات او بیشتر آشنا شوید.اختلافات و مشاجره های همسرانه خود را دور از حضور فرزند رفع کنید.
#کارشناس_مشاوره
#نوجوان_اعتیاد
@pasokhsara
ما که از نسل حضرت آدم هستیم چرا بعضیها میگویند ما از نسل میمون هستیم؟
🔶 اول: اینکه انسان از نسل میمون است فقط یک نظریه است که ثابت نشده است و موافق و مخالفهایی دارد. هر کدام برای خودشان دلایلی دارند که دلایل آنها قطعی و ثابت شده نیست بلکه دلیل آنها از روی حدس و گمان است.
🔷 اما آنچه که مسلم است و ما دلیل قطعی بر آن داریم این است که ما از نسل حضرت آدم هستیم که خداوند از روز اول او را انسان خلق کرده، نه موجودی از نسل موجود دیگر.
🔻 و دلیل آن هم خدا و قرآن و روایات و تمام ادیان الهی است که این مطلب را تایید کردند.«وَهُوَ الَّذِيَ أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ؛ او كسي است كه شما را از يك انسان آفريد».[1]
🔻 «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى؛ اي مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم».[2]
🔷 دوم: بر فرض اینکه قبول کنیم انسان بر اساس نظریهی تکامل از یک تک سلولی درست شده باشد و این نظریه میخواهد بگوید انسان و این جهان خود به خود و بدون نیاز به خالق به وجود آمده است.
🔻 میگوییم انسان بر اساس آن تک سلولی به وجود آمده ولی آن تک سلول را چه کسی به وجود آورده است؟!
🔻 یا حتی پایینتر، ذره وجودی آن را چه کسی به وجود آورده است؟!
🔻 نمیشود که از هیچ به وجود آمده باشد؟! باید یک ذره و چیزی بوده باشد که آن تک سلولی از آن به وجود آمده باشد. و کسی که آن ذره و تک سلول را آفریده است آن خالق و خداست. پس انسان و این جهان را یک خدایی آفریده است حال چه مستقیم خدا از گل انسان را خلق کرده باشد یا با واسطه از ذرات و سلولها به مرور زمان به طور طبیعی آفریده باشد.
🔶 سوم: طبق شواهد تاریخی و باستانی و دینی با توجه به آیات و روایات این مطلب ثابت شده است که قبل از حضرت آدم انسانهای دیگری وجود داشتهاند. و از طرفی هم از خلقت انسان تا به امروز بیش از 6، 7 هزار سال بیشتر نمیگذرد در حالی که فسیلها و آثاری که از انسانهای گذشته به دست آمده است که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند.
🔻 بر فرض اینکه بپذیریم انسان از یک تک سلولی به وجود آمده، آنها انسانهای اولیه بودند که عقل و شعور نداشتند و مثل میمون و حیوانات بودند و در جنگل زندگی میکردند ولی خدا از یک زمانی تصمیم گرفت یک انسان تکامل یافته خلق کند و به او عقل و شعور و علم و دانش بدهد و از آن زمان آدم را خلق کرد و نسل او از انسانهای قبل قطع شد و دیگر از نسل انسانهای قبل نبودند. چون از زمان حضرت آدم به بعد، انسان شروع کرد به خانهسازی و دامداری و کشاورزی و و ایجاد تمدن و حکومت و ... ولی تا قبل از آن هیچ یک از اینها نبود.
🔷 چهارم: دلیل دیگر بر اینکه انسانهایی که از نسل حضرت آدم هستند از نسل میمون نیستند این است که چرا از زمان حضرت آدم به بعد هیچ میمونی تبدیل به انسان نشده است اگر شده است دلیل و نمونه بیاورید؟!
🔻 پس میتوان گفت آن انسانهایی که با میمونها از یک نسل بودهاند قبل از حضرت آدم بودهاند. به عبارت دیگر شاید لفظ انسان نشود بر آنها گذاشت بلکه موجوداتی که شبیه انسان بودند. (و پسر عموی میمونها بودند.)
🔶 پنجم: چرا ما از این طرف به قضیه نگاه نکنیم و نگوییم میمونها از نسل انسان هستند. چون طبق شواهد قرانی وبرخی تفسیرها بعضی انسانها بخاطر خطاهایی که داشتند به میمون تبدیل شدند ..
💠 منابع:
[1]ـ انعام، آیه6.
[2]ـ حجرات، آیه 49.
#کارشناس_کلام
#داروینیسم
#نسلـ انسان
@pasokhsara
✍بیش فعالی درنوجوانان
یکی از اختلالات شایع در میان کودکان و نوجوانان، بیش فعالی است. احتمالاً شما نیز با این اختلال آشنایی داشته و نام این اختلال را شنیده باشید. امروزه بسیاری از کودکان درگیر این اختلال هستند. معمولاً در صورت عدم تشخیص این علائم در کودکی، در دوره نوجوانی نیز شاهد علائم خواهید بود. اختلال بیش فعالی یکی از اختلالات دارای درمان است. تاکنون مطالعات بسیاری در زمینه این اختلال صورت گرفته است. در نتیجه این مطالعات، درمانهای متعددی نیز برای رفع این اختلال، از سوی متخصصان پیشنهاد شده است.
بیش فعالی در نوجوانان زمانی که نشانههای بلوغ ظاهر شوند، تشدید پیدا میکند. در دوران بلوغ، تغییرات عمدهای در هورمونها اتفاق میافتد و این تغییرات اثر منفی بر اختلال بیش فعالی میگذارند. بهترین زمان برای درمان اختلال ذکر شده، در دوره کودکی است. همراه شدن بلوغ و بیش فعالی، کار درمان را بسیار سخت میکند. این اختلال از جمله اختلالاتی است که نباید در شناسایی و درمان آن سهل انگاری کرد. این اختلال میتواند زندگی نوجوان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
از علائم بیش فعالی در نوجوانان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
حواس پرتی
کودکان بیش فعال، حواس پرت هستند و در اکثر موارد بسیاری از چیزها را فراموش میکنند. بهعنوانمثال نوجوان مبتلا به بیش فعالی ممکن است تکالیف خود را فراموش کند.
عدم تمرکز و بی توجهی
نوجوانان مبتلا به بیش فعالی نمیتوانند بر روی مسائل تمرکز کنند. یکی از اصلیترین علائم بیش فعالی در نوجوانان، عدم تمرکز است. به علت عدم تمرکز و مشکلات تمرکز در این نوجوانان، افت تحصیلی اتفاق میافتد.
بی قراری
بی قراری در نوجوانان بیش فعال شایع است. این نوجوانان نمیتوانند به مدت طولانی بنشینند. نشستن روی صندلی به مدت یک ساعت در کلاس درس نیز برای این نوجوانان دشوار است.
تحرک زیاد
نوجوانانی که به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند، مدام بالا و پایین میپرند. ممکن است این نوجوانان به طور مداوم در حال قدم زدن و تحرک باشند.
مشکلات خواب
مشکلات خواب، از دیگر علائمی است که میتواند در نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی ظاهر شود. شاید همه بیش فعالان، این نشانه و مشکل را نداشته باشند.
بی نظمی
بیش فعالی در نوجوانان، با نشانههایی مثل بی نظمی همراه است. این نوجوانان در اکثر مواقع شلخته هستند و علاقهای به نظم ندارند. این بی نظمی در پوشش و اتاق نوجوان قابل مشاهده است.
ادامه دارد...
#کارشناس_مشاوره
#بیش_فعالی
#نوجوان
@pasokhsara
✍تأثیرات بیش فعالی در زندگی نوجوان :
افت تحصیلی و گاهی ترک تحصیل از رایجترین تأثیرات بیش فعالی در زندگی نوجوانان محسوب میشود. بیش فعالی در نوجوانان اثرات مخربی را بر زندگی آنها میگذارد. طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در این زمینه، نوجوانانی که به این اختلال دچار هستند، اغلب مقطع دبیرستان را به پایان نمیرسانند. این دانش آموزان، انرژی خود را با راههای خطرناک تخلیه میکنند. این انرژی بیش از حد، میتواند بر زندگی نوجوان تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه اقدام برای درمان این اختلال در نوجوانی امری واجب و ضروری است.
بیش فعالی در نوجوانان، میتواند تأثیرات منفی دیگری را نیز زندگی آنها بگذارد. مطالعات نشان میدهند که احتمال انجام کارهای نادرست و بزهکاری در این نوجوانان بیشتر است. آمارها نشان میدهند که این نوجوانان به قوانین اهمیتی نمیدهند و میزان قانون شکنی و انجام کارهای غیرقانونی در این افراد بیشتر است. یکی از معمولترین کارهایی که ممکن است از این نوجوانان سر بزند، دزدی است. همچنین احتمال گرایش به اعتیاد در این نوجوانان بیشتر است. در واقع میتوان گفت این نوجوانان در عین حال که خطرناک هستند میتوانند آسیبپذیر نیز باشند. برای جلوگیری از آسیب به نوجوان و جامعه بهتر است والدین وضعیت سلامت فرزندان خود را پیگیری کرده و در صورت مشاهده علائم به متخصص مراجعه کنند.
#کارشناس_مشاوره
#بیش_فعالی
#نوجوان
@pasokhsara
پرسش:
راه جبران حقوق معنوی چیست؟
پاسخ:
چنانچه از دیگران حقی بر گردن ما باشد، ما ملزم به ادای حق هستیم. حقوق مردم دو گونه است گاهی مادی و گاهی معنوی. یکی از شرایط اصلی توبه هم ادای حقوق مردم میباشد؛ بنابراین رضایت صاحبان حق در آموزه های اسلامی دارای اهمیت زیادی است به گونهای که در صورت عدم رضایت آنها، انسان در روز قیامت در این زمینه باید پاسخگو باشد.
اگر حقوقی که از مردم بر گردن ماست معنوی و غیرمادی باشند مانند وقتی که از دیگران غیبت کردهایم و یا موجبات تمسخر دیگران را فراهم آوردهایم و یا با بدگویی و بدخلقی و بدزبانی با آنها برخورد نمودهایم، در مرحلهی اول باید حلالیت بطلبیم؛ لذا با مراجعهی به شخص و طلب حلالیت میتوانیم جبران گناه کنیم؛ اما اگر امکان دسترسی به شخص وجود نداشته باشد بگونهای که نتوانیم او را پیدا کنیم و یا شرایط بیان مطلب وجود نداشته باشد بگونهای که بیان مساله منجر به مفسده شود و کینهتوزی و اختلاف و تفرقه را بیشترکند در این حالت، گفتن لازم نیست و ما میتوانیم با توبه کردن و در ادامه استغفار برای خود و برای آن شخص جبران مافات نماییم.
از حیث کمیت نیز مقدار مشخصی برای استغفار و انجام کار خیر وجود ندارد؛ بلکه متناسب با میزان گناه باید طلب استغفار نمود و به نیت شخص، کار خیر انجام داد. هدیه کردن ثواب اعمال خیر مانند ختم قرآن برای جبران گناه نیز امری پسندیده است و فرد با انجام كارهاي خير و هديه ثواب آن كارها به صاحبان حق كم كم اثرات بد آن اعمال را از بين میبرد.
در روایت آمده است:
«سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا كَفَّارَةُ الِاغْتِيَابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كَمَا ذَكَرْتَهُ» (1)
«از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله پرسيدند كفّارۀ غيبت كردن چيست؟ فرمود: آنكه طلب آمرزش نمائى براى آن كس كه غيبتش را كردهاى، همچنان كه بدش را گفتهاى»
پی نوشت:
1. ابنبابویه، محمد بن علی، من لا يحضره الفقيه، شارح: غفاری، علیاکبر، قم،جماعة المدرسين في الحوزة العلمیة بقم. مؤسسة النشر الإسلامي، ج 3، ص 377
#کارشناس_اخلاق
#حق_الناس
@pasokhsara
❌#دانستنی_ها
🔴 🔹کشتی حضرت نوح 🔹🔴
⏪ مگه یه کشتی چقدر جا داره؟ این همه حیوون را کجا جا داده؟ حجم آب چقدر بوده؟ پوشش های گیاهی را چی کار کرده؟ حیوون ها همدیگه را پاره نکردند؟
✍️ جواد حیدری
🔵دادا جان!
جریان طوفان حضرت نوح علیه السلام و آب گرفتگی، #منطقه ای بوده و نه جهانی.
⏪ آخه عذاب، گریبان اونهایی را میگیره که از حضرت نوح نافرمانی و این نبی خدا را آزار و اذیت کردند.
⏪حضرت نوح هم که برای یک قوم خاص، مبعوث شده بود نه برای جهانیان.
قرآن کریم می فرماید: «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ »؛ «و به راستى نوح را به سوى قومش فرستاديم پس در ميان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ كرد تا طوفان آنها را در حالى كه ستمكار بودند فرا گرفت». (عنکبوت/14)
🔹دقت بفرمایید: نوح را به سوی #قوم خود فرستادیم و طوفان هم به خاطر ستمکاری آن ها، گریبان گیرشان شد.
🔻نکته ی آخر: منظور از #زمین، در نفرین حضرت نوح که می فرماید: «وَقَالَ نُوحٞ رَّبِّ لَا تَذَرۡ عَلَى ٱلارۡضِ مِنَ ٱلکافرِينَ دَيَّارًا »؛ همون زمینی منظوره که این ستمکاران و کافران در اونجا زندگی می کردند و نه همه ی جهان.
#کارشناس_کلام
#طوفان_نوح
@pasokhsara
پرسش:
لطفاً در مورد تهمت و مجازات اخروی آن توضیح بدید؟
پاسخ:
در دیدگاه اسلام، وقتی کسی مسلمان میشود به دلیل تقدس این اعتقاد، جان و مال و آبروی او اهمیت خاص و ویژهای پیدا میکند تا جایی که اگر کسی قصد ضرر رساندن به جان و مال و آبروی مؤمن را داشته باشد مورد مواخذه قرار خواهد گرفت. انسان مؤمن به دلیل دارا بودن سرمایه ایمان، از ارزش ویژه و منحصربهفردی برخوردار میشود.
پیامبر اسلام (ص) میفرمایند:
«ایها الناس ان دِماءَکم و اعراضَکم علیکم حرامٌ الی آن تلقوا ربَکم» (1)
«ای مردم! خون و مال و آبروی شما حرمت دارد تا قیام قیامت».
یکی از گناهانی که منجر میشود آبروی مؤمن درخطر قرار گیرد تهمت و افتراء است. بهتان و تهمت از گناهان کبیره است و در قرآن مجید بهشدت از آن نهی و عذاب شدیدی برای آن در نظر گرفتهشده است.
امام صادق (ع) میفرمایند:
«إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِيمَانُ مِنْ قَلْبِهِكَمَا يَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ» (2)
«هرگاه مؤمنی برادر مؤمن خویش را متهم سازد و به او تهمت بزند ایمان از قلب او محو میشود همچنان که نمک در آب ذوب میگردد».
پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند:
«مَن بَهَتَ مؤمنا أو مؤمنةً أو قالَ فيهِ ما ليسَ فيهِ أقامَهُ اللّه ُ تعالى يومَ القيامةِ على تَلٍّ مِن نارٍ حتّى يَخرُجَ مِمّا قالَهُ فيهِ » (3)
«هر كس به مرد يا زن مؤمنى بهتان زند يا درباره او چيزى بگويد كه از آن مبرّاست خداوند در روز رستاخيز وى را بر تلّى از آتش نگه مى دارد تا اين كه از آنچه درباره او گفته است خارج شود [و آن را اثبات كند].»
البته در آموزههای اسلام به ما توصیهشده است که مؤمن نباید خود را در معرض تهمت قرار دهد و کاری کند که موجبات سوءظن دیگران نسبت به او فراهم شود.
چنانکه امیر مؤمنان (ع) میفرمایند:
«مَنْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلتُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنّ»َ
«کسی که خود را در معرض تهمت قرار دهد نباید کسی را که به او بدگمان میشود ملامت و نکوهش کند». (4)
پینوشت:
1. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول، محقق / مصحح: غفاری، علیاکبر، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1404 ق / 1363 ش، ص 31
2. الشیخ الکلینی، الکافی، المحقق / المصحح: غفاری علیاکبر و محمد آخوندی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ه ق، ج 2، ص 361
3. المجلسی، لشیخ محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، مؤسسه الوفاء، چاپ دوم، ۱۴۰۳ هـ. ق، ج 75، ص 194
4. الشیخ الکلینی، الکافی، المحقق / المصحح: غفاری علیاکبر و محمد آخوندی، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407 ه ق، ج 8، ص 152
#کارشناس_اخلاق
#تهمت
@pasokhsara
✍نوجوان وهویت دینی
انسان برای رسیدن به کمال و قرب به حق آفریده شده است. خداوند نیز پیامبران و اولیای الهی را با برنامه جامع سعادت به میان انسان ها فرستاد تا با پیروی از آن بزرگواران به سعادت حقیقی دست یابند. در این میان,هویت دینی, پدیده ای است که به تدریج و در پی عمل به آموزه های وحیانی به دست می آید. بحران هویت که امروزه گریبان گیر انسان غربی شده, برآیند دیدگاه مادی گرایانه انسان به زندگی و بی توجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت روبه رو است. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیب زا در نسل جوان می توان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سال های کودکی و نوجوانی, زمینه ساز بی هویتی آنان می شود. بی شک, اگر افرادی در آغاز دوران کودکی و در ادامه, در سال های نوجوانی, از آموزه های دینی بی بهره بمانند و متولیان امور تربیتی مانند خانواده و مدرسه نیز نسبت به شکوفایی هویت دینی آنان بی توجه باشند, تصور صحیحی از هویت دینی به دست نخواهند آورد.
#کارشناس_مشاوره
#نوجوان
#هویت_دینی
@pasokhsara