✍عزت نفس وراه های تقویت آن در نوجوانان:
قبل از این که راه های بالا بردن عزت نفس را یاد بگیریم اول باید بدانیم عزت نفس چیست. همه ما زمان هایی در خلوت و تنهایی خود به کارها، توانایی ها و رفتارهای خودمان فکر می کنیم. بعد از آن یا احساس خوب یا بدی نسبت به خودمان داریم. در واقع ما در حال ارزیابی و بررسی رفتارهای خودمان هستیم؛ مثلا فکر کنید بعد از یک امتحان سخت به فکر فرو می روید و رفتارهای خودتان را ارزیابی می کنید. اینکه چقدر فرصت تقلب کردن داشتید اما این کار را انجام ندادید، و یا می توانستید کتابتان را باز کنید، یا از دوستتان کمک بگیرید؛ اما این کار را نکردید و الان که فکر می کنید احساس خوبی به شما دست می دهد. یا مثلا تصور کنید قرار هست در مدرسه بین شما و دوستتان یک نفر را به عنوان مجری برنامه اول سال انتخاب کنند؛ اما شما با تقلب نمی گذارید دوستتان انتخاب شود. هرچند می دانید او برای این کار بهتر است. بعد از اینکه انتخاب شدید قطعا احساس بدی نسبت به خودتان دارید؛ زیرا بخاطر حسودی، یک رقابت ناعادلانه را به وجود آوردید. اگر احساسمان نسبت به خودمان خوب باشد و این ادامه دار باشد؛ در نتیجه عزت نفس فرد بالا می رود و این احساس خوب در زمینه های دیگر زندگی فرد هم تاثیر می گذارد. اما اگر احساس بد و منفی درونی نسبت به خودمان و کارهایی که انجام داده ایم در ما زیاد شود، مشکل عزت نفس پایین در ما ایجاد می شود که در آن صورت باید برای ایجاد عزت نفس بالا تلاش کرد.
#کارشناس_مشاوره
#عزت_نفس_نوجوانان
@pasokhsara
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹علی کوچولو:
❓چرا فقط برای امامت امام علی علیه السلام جشن می گیرند پس بقیه امامان چی؟
✅ حاج آقا پاسخ میدهد، ببینید 👆🏻
#کارشناس_کلام
#غدیر
#سوالات_دانش_آموزی
@pasokhsara
پرسش:
مکتب اخلاقی اسلام چه امتیازی نسبت به سایر مکاتب اخلاقی دارد؟
پاسخ:
آنچه وجه تمایز مکتب اخلاقی اسلام با سایر مکاتب اخلاقی است این است که هدف از مکتب اخلاقی اسلام رساندن انسان به کمال شایسته خویش است. این مکتب با ایمان به خداوند، درصدد نزدیک کردن انسان به صفات جمال و جلال الهی است تا انسان در پرتو این صفات بتواند سعادت و سلامت دنیوی و اخروی خود را تأمین نماید.
در مکاتب اخلاقی غیر الهی، گاهی رسیدن به سود بیشتر هدف است و گاهی رسیدن به لذت بیشتر، برخی مکاتب، اقبال عمومی را اساس کار خود میدانند و برخی رسیدن به قدرت را انگیزه عمل اخلاقی معرفی میکنند؛ درحالیکه هدف از مکتب اخلاقی اسلام رساندن انسان به سعادت است و ازآنجاییکه اساس این مکتب ایمان به توحید و معاد است سعادت در دو بعد دنیوی و اخروی برای آن دارای ارزش است و متناسب با همین جهانبینی، فرد و اجتماع هر دو دارای اصالت و ارزشاند؛ لذا برخی دستورات اخلاقی برای اصلاح فرد و برخی برای اصلاح جامعه مطرح میشود درحالیکه این ویژگیها در سایر مکاتب کمرنگ و یا بیرنگ است.
#کارشناس_اخلاق
#مکتب_اخلاقی_اسلام
@pasokhsara
✍تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس:
دریک مثال فردی که در زنگ ریاضی احساس خوبی ندارد را در نظر بگیرید. این فرد بخاطر عدم موفقیت در درس ریاضی یا دلایل دیگر، اعتماد به نفس پایینی در این درس دارد و زمانی که با مسئله ای مواجه می شود، این افکار به سراغش می آید که من نمی توانم آن ها را حل کنم. اما همین فرد در زنگ ادبیات با علاقه به نقد و بررسی اشعار می پردازد و احساس خوبی دارد و در مواقع جواب دادن به سوالات ادبیات با اعتماد به نفس بالایی به آن ها پاسخ می دهد. در واقع اعتماد به نفس مربوط به یک موقعیت خاص است که ما در آن خودمان را ارزیابی می کنیم و
*شناختی است که ما نسبت به خودمان و توانایی هایمان داریم*. در مثالی دیگر فردی که حاضر است برای رسیدن به موفقیت هرکاری انجام دهد مثل دزدی ،دروغ، تقلب. این فرد اعتماد به نفس بالایی دارد؛ اما عزت نفس پایین،* در واقع عزت نفس احساس ارزشمندیست که ما نسبت به خودمان داریم* و یک باور فردی است. احساسی که به ما اجازه نمی دهد خیلی از کارهای غیر اخلاقی را انجام بدهیم؛ زیرا شان و منزلت خودمان را آن قدر بالا می دانیم که برای رسیدن به چیزی حاضر نیستیم آن را از دست بدهیم. اگر عزت نفس بالا برود، اعتماد به نفس هم بالا می رود اما وجود اعتماد به نفس بالا لزوما با عزت نفس بالا همراه نیست. خیلی از افراد هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند اما عزت نفس پایین. اعتماد به نفس پایین محصول عزت نفس پایین است.
#کارشناس_مشاوره
#عزت_نفس_نوجوانان
@pasokhsara
مهارت برقراری ارتباط موثر
ازجمله مصادیق اخلاق حرفهای برای معلمان، مربیان و مبلغان مهارت برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان است. در آموزشهایی که روابط انسانی به شکلی صحیح پایهگذاری شود، استعداد افراد بیشتر و بهتر به فعلیت میرسد. زمانی که معلم و مربیِ مجهز به مهارتهای ارتباط مؤثر، به تبادل افکار و احساسات با دانشآموز خویش بپردازد قادر است پیام خویش را بهخوبی به دانشآموز منتقل نموده و زمینه و بستر شکوفایی استعداد او را فراهم نماید.
آنچه امروزه میان مربی و دانشآموز حاکم است همزبانیست و آنچه بدان نیازمندیم همدلی.
معلم، مبلغ، مربی و یا حتی والدین ممکن است اهل گفتگو با فرزندان خویش باشند و بهاصطلاح زبان آنها را بفهمند اما چیزی که مهم است فهمیدن حرف آنهاست. آنچه میتواند افراد را موفق در فهم حرف طرف مقابل نماید همدلیست بدین معنا که معلم و مربی با دانشآموز هماحساس شود و از دریچهٔ نگاه او به موضوعات نظر افکند. تطبیق رفتارهای ذهنی و عینی خود با دانش آموزان منجر به ایجاد حالت عاطفی و ابقای آن میگردد و نتیجهٔ این همدلی برقراری یک ارتباط مؤثر خواهد بود.
برخی از بزرگترها خط قرمزهایی را بین خود و سایر افراد مشخص میکنند تا جایی که اصرار بر رعایت این خط قرمزها باعث میشود تا افراد از بیان آنچه در دل دارند پشیمان گردند.
یک معلم خوب، یک مربی باتدبیر، یک مبلغ دلسوز و یا یک والد واقعی ضمن تعیین خط قرمزهای اخلاقی به فرزند، دانشآموز یا متربی خویش اجازهٔ آزادانه سخن گفتن میدهد. بسیار اتفاق افتاده که بچهها از مشکلی رنج میبرند اما با تصور اینکه اگر این حرفها را بزنند و پرده از مشکلشان بردارند خط قرمزهای معلم و مربی و والد را رد کردهاند و همین حس باعث میشود که برای حل مشکل خود یا سکوت کنند و یا سراغ افراد کمتجربه بروند و بارها شاهد بودهایم که این مسئله عوارض فراوانی به بار آورده است.
ادامه دارد...
#کارشناس_اخلاق
#ارتباط_موثر
@pasokhsara
اهمیت عزت نفس در دانش آموزان:
همه ما در طول روز بارها با خودمان صحبت می کنیم یک گفتگوی درونی و پنهان و از خودمان سوالاتی می پرسیم که جواب خیلی از آن ها را می دانیم و سریع به نتیجه می رسیم و درباره برخی دیگر فکر می کنیم و اگر توانسته باشیم مهارت هایی مثل تفکر نقاد، حل مسئله و.. را یاد گرفته باشیم، به راحتی به آن ها پاسخ می دهیم.
خیلی وقت ها در ذهنمان به خودمان دستور می دهیم. مثلا نترس تو می تونی، بس کن تو عمرا از پسش بر نمیای، مادرت درست میگه تو واقعا بی عرضه ای پس دنبالش نرو ... این افکار ناخودآگاه بر رفتارهای بیرونی ما تاثیر می گذارند، پس خیلی مهم است برای اینکه رفتارهای ما درست شود، افکارمان را درست کنیم تا احساس درونی مان نسبت خودمان خوب شود. در نتیجه عملکرد خوبی داشته باشیم. اگر شما عزت نفس بالایی داشته باشید، رفتارهایتان نیز تغییر می کند. افراد دارای عزت نفس بالا حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند و برای خودشان چارچوب و قواعد خاص رفتاری دارند. شکل گیری عزت نفس از دوران کودکی است. تجربیاتی که کسب می کنیم، بازخودهایی که می گیریم، همه این ها تاثیر زیادی بر عزت نفس ما دارند. عزت نفس در سبک زندگی ما تاثیر زیادی دارد. افرادی که حاضر نیستند وقت و فرصت زندگی کردنشان را هدر بدهند، عزت نفس بالایی دارند. پس وجود عزت نفس در همه ما بسیار مهم و ضروری است و باید به افزایش عزت نفس توجه ویژه ای داشته باشید. به صدای درونتان گوش بدید و ببینید به شما چه میگوید.
#کارشناس_مشاوره
#عزت_نفس_نوجوانان
@pasokhsara
♦️این پیشرفتهای که ایران داشته اگر انقلاب هم نمیشد باز به این پیشرفتها میرسید و این طبیعی است پس ربطی به انقلاب ندارد؟!
🔶 اول: اما واقعا اگر انقلاب نمیشد ایران به این پیشرفتها میرسید مثلا قبل از انقلاب کشور ما در خیلی چیزها سهمی نداشته یا اگر داشته، رتبههای خیلی پایین بوده است.
🔻 مثلا رتبهی ما در صنعت قبل از انقلاب 64 جهان بوده اما الان رتبهی 19 جهان هستیم.
🔻 در مساله نظامی اصلا رتبهای نداشتیم و وابسته به آمریکا و کشورهای دیگر بودیم، اما الان در بین چند کشور برتر جهان هستیم.
🔻 در بحث نانوتکنولوژی چیزی نداشتیم ولی الان رتبه سوم جهان هستیم.
🔻 در ساخت زیردریایی قبل از انقلاب باید میلیونها دلار به آمریکا و کشورهای غربی میدادیم تا یک زیردریایی دسته دوم به ما بدهند. آن هم به خاطر این بود که جدیدتر از آن را برای خودشان ساخته بودند و دیگر به این نیازی نداشتند. ولی الان ایران خودش جز 6 کشوری هست که در دنیا توان ساخت زیردریایی را دارد.
🔻 اختراعات ایرانیها قبل از انقلاب در رتبهی نود و پنجم جهان بود، ولی الان رتبهی دوم جهان هستیم.
🔷 دوم: درست است که بعضی از پیشرفتها ربطی به انقلاب ندارد و خود به خود در این مدت ایجاد شده است، اما آیا این امکانات را خودت به دست بیاوری بهتراست، یا اینکه با التماس مثل زمان قبل انقلاب در برابر میلیونها دلار به شما بدهند؟
🔻 آن هم نه کیفیت خوبش را، بلکه جنس دست چندم و بی کیفتی که دیگر نیازی به آن ندارند را با منت به شما بدهند.
🔶 سوم: اگر این پیشرفتها طبیعی بود، باید کشورهای کمتر از ایران هم که قبل از انقلاب با ایران در یک سطح بودند، الان مثل ایران باشند.
🔻 کشورهای همسطح ایران در قبل انقلاب پاکستان و مصر بودند. آیا امروزه پاکستان و مصر به اندازه ایران پیشرفت داشتهاند.
🔻 برای نمونه پاکستان را با ایران مقایسه میکنیم.
1️⃣ پاکستان پنج تا زیردریایی دارد که آنها را هم از چین و کشورهای دیگر خریده است، ولی ایران ۳۴ تا زیردریایی دارد و خودش هم قدرت ساخت زیردریایی را دارد.
2️⃣ پاکستان ۵۲ تا کشتی تجاری دارد ایران ۷۳۹ تا کشتی تجاری دارد.
3️⃣ در بحث هوافضا پاکستان هرچند دارای موشکهای حمل کلاهک هستهای هست، اما موشکهایش از چین یا کره خریداری شده است. و امروزه اگر توان ساخت موشک را دارد با کمک چین و کره شمالی است. ولی ایران خودش بدون کمک از کسی به ساخت موشک دست یافته است.
4️⃣ ایران توان ساخت پهباد و موشکهای ماهوارهبر را دارد، در حالی که پاکستان این توان را ندارد.
5️⃣ ایران ۳۱۹ فرودگاه دارد در حالی که پاکستان ۱۵۱ فرودگاه دارد.
6️⃣ در بحث نانو پاکستان در رتبهی شانزدهم جهان است در حالی که ایران در رتبه سوم جهان است.
🔻 آیا کشوری مثل پاکستان که همسطح ایران بوده، الان در سطح ایران پیشرفت کرده است؟!
🔻 آیا کشورهای دیگهی همسطح ایران هم به این پیشرفت رسیدند؟!
✅ این تازه پاکستان بود که به خاطر رقابت با هند هر تلاشی کرده تا از هند جا نماند. از هر جایی که توانسته کمک گرفته و هزینه کرده ولی باز نتوانسته به پیشرفتهایی در سطح ایران برسد. چه برسد به مصر و کشورهای دیگر که اصلا قابل مقایسه با ایران نیستند.
#کارشناس_کلام
#سوالات_دانش_آموزی
#پیشرفت
#انقلاب
@pasokhsara