eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
415 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱ 📚ــام وضــ💦ــو 💢 تنگ بودن وقت برای وضو 🧐 ┘◄ پرسش : ❓اگر وقت برای وضوگرفتن نباشد، آیا می توان وضو گرفت یا باید تیمم انجام داد؟ ☑️ پاسخ : ✍ همه_مراجع: اگر به گونه ای است که وضوگرفتن باعث می شود مقداری از نماز (حتی اگر كمتر از یک ركعت باشد) خارج وقت واقع شود، باید تیمم بگیرد؛ مگر اینکه تیمم با وضو از نظر صرف وقت يكسان باشد. 🏷 پی‌نوشت: ١. سیدمحمد حسن بنی هاشمی خمینی، توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله ۲۸۰؛ سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، الوضوء، شرایط وضو، الشرط الثامن؛ آیت الله خامنه ای، رساله آموزشی، درس ۱۵. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه راه‌هايي وجود دارد كه بتوانيم شيطان را از خودمان دور كنيم ؟ (بخش اول) پاسخ: طبق آيات قرآن‌، شيطان دشمن قسم‌خورده‌ انسان است‌ پس نبايد انتظار داشته‌ باشيم به راحتي دست از سر ما بردارد. مهم‌ترين راه‌ دور شدن از او و در امان ماندن از چنين دشمني‌، شناختن اوست‌. شيطان‌، موجودي است كه ما را مي‌بيند و ما او را نمي‌بينيم‌. كار او فقط وسوسه كردن و زينت دادن به گناهان يا دشوار نشان دادن امور نيك ‌است‌. براي درامان ماندن از او بايد به كسي پناه ببريم كه شيطان را مي‌بيند ولي شيطان او را نمي‌بيند كه خداوند قاهر بيناست‌. قرآن مي‌فرمايد: "وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِن‌َ الشَّيْطَـَن‌ِ نَزْغ‌ٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّه‌ِ إِنَّه‌ُو سَمِيع‌ٌ عَلِيم‌;(1) اگر از شيطان وسوسه‌اي به تو رسد، به خدا پناه بر. زيرا او شنواي داناست‌". در این آیه خداوند مي‌فرمايد: پناه ببر! نه اينكه بگو پناه مي‌برم‌. مثل اينكه وقتي آژير خطر مي‌زنند، فوراً بايد به پناهگاه رفت؛ اگر با زبان بگويیم :خدايا! به تو پناه مي‌برم‌، ولي عملاً كاري انجام ندهیم، فايده‌اي ندارد. چطور وقتي شيپور خطر را به صدا در مي‌آورند، انسان مي‌لرزد و مضطرب مي‌شود؛ وقتي شيطان وسوسه مي‌كند نيز انسان بايد ‌بترسد و به پناهگاه برود. شيطان اول وسوسه مي‌كند. بعد به دام مي‌اندازد. بعد سواري مي‌گيرد. بهترين راه براي محفوظ ماندن اين است كه از مرحله اول به خداوند پناه ببريم‌ و سپس از قدم نهادن در راهي كه او مقابل ما نهاده خودداري نماييم. خداوند مي‌فرمايد: "...وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَ َت‌ِ الشَّيْطَـَن‌ِ إِنَّه‌ُ لَكُم‌ْ عَدُوُّ مُّبِين‌;(2) از پي گام‌هاي شيطان نرويد كه براي شما دشمن آشكار است‌". پس براي رويارويي با وسوسه‌هاي شيطاني، ابتدا بايد دشمن و راه‌هاي نفوذ او را شناخت و وي را مهار كرد. سپس او را به عقب راند. ادامه دارد... پي‌نوشت‏ها: 1.اعراف (7) آيه 200 . 2. بقره (2) آيه 168. @pasokhsara
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در رابطه با پرسش‌ شما در مورد این کلیپ، در پست بعدی نکاتی را خدمتتان ارسال می‌کنم. @pasokhsara
پاسخ‌ سرای اصفهان
در رابطه با پرسش‌ شما در مورد این کلیپ، در پست بعدی نکاتی را خدمتتان ارسال می‌کنم. #کارشناس_اخلاق
1. فلسفه‌ی قیام امام حسین علیه‌السلام ابعاد گوناگونی دارد. به همان اندازه که تضییع بیت‌المال و ظلم نمودن به مردم توسط یزید اهمیت دارد، موضوع شراب‌خواری و سگ‌بازی او نیز دارای اهمیت است. یزید به عنوان حاکم در یک جامعه با گناهان علنی خود همچون شراب‌خواری به اسلام و احکام اسلامی دهن‌کجی می‌کند و وقتی حاکم یک جامعه علنا گناه کند و احکام الهی را زیر پا بگذارد علنا به جنگ خدا رفته است. دین یک مجموعه است و از سه مولفه‌ی اصلی عقاید، احکام و اخلاق تشکیل شده است و ضعف در هر یک از این مبانی، موجب تضعیف سایر مبانی خواهد شد. 2. مگر می‌شود گفت یزید سگباز است که باشد؟! میمون‌باز است که باشد؟! یزید در خفا خطا نمی‌کرد گناهان یزید علنی شده بود. 3. امام در سخنان خویش علت قیام خود را اینگونه بیان می‌کنند: وَ أَظْهَرُوا الْفَسادَ فِی الاَرْضِ، وَ اَبْطَلُوا الْحُدُودَ، وَ شَرِبُوا الْخُمُورَ، وَ اسْتَأْثَرُوا فِی اَمْوالِ الْفُقَراءِ وَ الْمَساکِینَ، در این کلام، امام به شکل واضح به شراب‌خواری اشاره کرده‌اند و در کنارش به موضوع تضییع حق فقرا و مساکین. 4. میان هدف و نتیجه تفاوت وجود دارد. شفیع شدن امام برای گناهکاران یکی از نتایج این شهادت بود نه هدف از شهادت. ما شیعیان هرگز معتقد نیستیم که امام شهید شدند تا شفیع گناهان ما باشند این دقیقا اعتقاد مسیحیت است که مسیح را کفاره گناهان امت می‌دانند. ما معتقدیم امام به واسطه‌ی امام بودن و به واسطه‌ی این نوع شهادت، به بالاترین مقام شفاعت نائل شدند. 5. اشک بر امام حسین و ثواب و اجر آن هرگز به معنی تجویز گناه نیست. در روایت داریم که با اولین قطره از خون شهید تمام گناهان او پاک می‌شود جز گناه حق‌الناس. پس اشک بر حسین علیه‌السلام تسهیل کننده‌ و تسریع‌دهنده‌ی بخشش گناهان فردی است اما نه تجویزی برای ظلم و جواز گناهان اجتماعی. ضمن اینکه اولین گام برای بخشش گناه، توبه است. تا از باب توبه وارد نشویم، باب شفاعت برای ما باز نخواهد شد. 6. رسیدن حسین به لقاء الله و شهادت عرفانی نیز هدف از این قیام نبود بلکه یکی از نتایج برگزیدن این سبک از شهادت بود. 7. شهادت سیاسی در نگاه اسلام تعریفی مجزا از شهادت اعتقادی، شهادت اخلاقی، شهادت انسانی و شهادت عرفانی ندارد. شهادت در نگاه اسلام یعنی گذشتن از جان برای دفاع از دین. طبیعتا بهترین و بالاترین سرمایه‌ی هر انسانی سرمایه‌ی وجود و حیات است. اینکه امام دلش نمی‌خواست بمیرد به معنی این نیست که امام از مرگ گریزان بود، یا هدفش شهادت نبود، یا از شهادت می‌ترسید بلکه معنی‌اش این است که امام تا آخرین لحظه تلاش کرد تا جبهه‌ باطل را هدایت کند. 8. حسین کشته نشد تا ما برای او عزاداری کنیم اما این ما هستیم که به عزاداری برای حسین محتاجیم. اینکه همه‌ی خانه‌ها بشود عزاخانه افراط در عزاداری نیست بلکه نوعی یادآوری ماست تا بدانیم برای نگه داشتن دین خدا، خون عزیزترین بندگان خدا ریخته شده است. 9. در روایت آمده است: إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ لَم يَبقَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِيٌّ مُرسَلٌ و لا مُؤمِنٌ مُمتَحَنٌ إلاّ و هُو يَحتاجُ إلَيهِما في ذلكَ اليومِ در روز قیامت ملک مقرّبی، نبی مرسلی و مؤمنی نیست مگر این که محتاج پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) باشد.( بحارالانوار، ج 8، ص 59) بنابراین موضوع شفاعت فقط مربوط به تخفیف در گناه نیست بلکه در رابطه با ترفیع درجه هم موضوعیت دارد. شفاعت برای مردم عادی منجر به بخشش گناهان می‌شود و شفاعت نمودن از پیامبرانی همچون حضرت ابراهیم به معنی ترفیع درجه‌ی آنها خواهد بود. 10. شیعه هرگز معتقد نیست که وجود مقدس حضرت مریم، دربان خانه حضرت زینب است. حضرت مریم(س) یکی از چهار زن برگزیده عالم است. هر دو بزرگوار دارای مقام عظیم و ارشمندی هستند. @pasokhsara
✍5 راه برای پاسخ دادن به اشتباهات نوجوانان: واکنش درست به انتخاب های بد می تواند نوجوان شما را فردی توانمند کند. در اینجا 5 قانون برای شما آورده شده است که هر زمان که نوجوانتان مشکلی ایجاد می کند باید از آنها پیروی کنید. 👈قانون تصویر بزرگ اشتباهات نوجوانان گاهی اوقات می تواند فوق العاده شما را عصبانی کند. اما قبل از اینکه کنترل خود را از دست بدهید، نفس عمیقی بکشید و به تصویر بزرگ نگاه کنید. ویژگی های خوب نوجوانتان را به خود یادآوری کنید و اینکه هنوز زمان برای کمک به او وجود دارد تا راه های بهتری برای مدیریت اشتباهات او پیدا کنید. 👈قانون گفتگو با موقعیت هنگامی که نوجوان شما به هم می ریزد، خیلی ساده است که خشم خود را متوجه شخصیت او کنید: «تو خیلی بی عرضه هستی! تو خیلی بی مسئولیتی! به چی فکر می کردی؟» در عوض، روی موقعیت تمرکز کنید. “من نگران نمره فیزیک شما هستم. خیلی نیاز به بهبود دارد. برنامه شما برای پیشرفت آن چیست و چگونه می توانم کمک کنم؟ 👈 قانون امتیاز/مسئولیت یک قانون ساده برای نحوه پاسخگویی به اشتباهات نوجوان این است که در صورت برآورده شدن مسئولیت ها، امتیازات حفظ می شود. می خواهید از ماشین استفاده کنید؟ پس باید با احتیاط رانندگی کنید. وقتی نوجوان شما اشتباه می کند، آن امتیاز/مسئولیت را در کنار هم قرار دهید. به جای فریاد زدن بر سر یک نوجوان به خاطر یک تصادف که در هنگام رانندگی مخاطره آمیز داشت، بگویید: “می بینم که در رانندگی احتیاط نکرده ای.” در نتیجه فعلا از رانندگی خبری نیست!. ...با ما بمانید @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊 شیعیان واقعی اباعبدالله الحسین علیه السلام، همان هایی بودند که جان خود را در راه اهداف والا و بالای مقتدایشان فدا کردند. امام در مورد آنان فرمود: أَمّا بَعْدُ فَإِنِّی لا أَعْلَمُ أَصْحاباً أَوْفی، وَلا خَیْراً مِنْ أَصْحابی، وَلا أَهْلَ بَیْتٍ أَبَرَّ، وَلا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیْتی فَجَزاكُمُ اللهُ عَنّی خَیْراً. ♦️دشمنان و قاتلان عزیز فاطمه سلام الله علیه، شیعیان و پیروان ابوسفیان و معاویه و یزید لعنت الله علیهم، بودند. سیدالشهداء علیه السلام، خطاب به آن پست ترین موجودات فرمود: «وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ! إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ، وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَكُونُوا أَحْراراً في دُنْياكُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلى أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَبَاً كَما تَزْعُمُونَ»؛ (واى بر شما! اى پيروان آل ابى سفيان! اگر دين نداريد و از حسابرسى روز قيامت نمى ترسيد لااقل در دنياى خود آزاده باشيد، و اگر خود را عرب مى دانيد به خلق و خوى عربى خويش پايبند باشيد). ↙️ الا لعنه الله علی القوم الظالمین. @pasokhsara
✍دسته بندی مسائل و مشکلات نوجوانان: اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی انواع مشکلات نوجوانان را از نظر عوامل جسمانی، روانی، مذهبی، عقیدتی، شخصیتی و ... برای شما نام ببریم؛ می توان آن ها را در 7 دسته به شرح زیر تقسیم بندی کرد. دقت داشته باشید که هر یک از عوامل ذکر شده بر روی شخصیت، رفتار نوجوان در آینده تاثیری جدی و غیر قابل جبرانی خواهد داشت: 👈دسته اول: مشکلات بدنی و جسمی نوجوانان نظیر احساس خستگی مداوم، ظهور تمایلات جنسی و چگونگی ارضای آن، عدم تناسب اندام، بی خوابی و ... 👈دسته دوم: مشکلات شخصیتی و روانی نوجوانان نظیر پرخاشگری و عصبانیت، حقارت، خجالت زدگی، عدم اعتماد به نفس، انرژی و هیجان افراطی و .. 👈دسته سوم: مشکلات خانوادگی نوجوانان نظیر مشاجره، بحث با اعضای خانواده، فاصله زیاد سنی با والدین، احساس تنهایی، عدم اعتماد، محدودیت آزادی، تنبیه جسمانی، تحقیر و سرزنش و ... 👈دسته چهارم: مشکلات اجتماعی و روابطی نوجوانان نظیر عدم اعتماد به نفس، ناشیگری، احساس ناکامی در راستای موفقیت، ترس از پذیرش مسئولیت های جدید، نگرانی و استرس و ... 👈دسته پنجم: مشکلات دینی و اعتقادی نوجوانان نظیر تردید، شک، ترس از مرگ، بی رغبتی در کسب اطلاعات دینی، نداشتن معیار و راهنمای درست و ... 👈دسته ششم : مشکلات تحصیلی و مدرسه ای نوجوانان نظیر تنبیه و آزار معلمان، عدم تمرکز، ترس و استرس امتحان، تنفر از دروس، سرزنش، مقایسه، دعوا با همکلاسیان خود و ... 👈دسته هفتم: مشکلات مهارتی نوجوانان نظیر ترس و نگرانی دائمی برای موفقیت شغلی، سردرگمی در انتخاب رشته تحصیلی مناسب برای شغل آینده، نگرانی از وضعیت حقوق و درآمدی زندگی و ... با ما بمانید... @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه راه‌هايي وجود دارد تا بتوانيم شيطان را از خودمان دور كنيم؟ (بخش دوم) پاسخ: برای رويارويي با وسوسه‌هاي شيطاني، ابتدا بايد دشمن و راه‌هاي نفوذ او را شناخت و وي را مهار كرد؛ سپس او را به عقب راند. در اين جهت راه‌هاي مبارزه با وساوس شيطاني عبارتند از: ۱.نگهباني و مراقبت شيطان با جان ما سر و كار دارد. از اين رو بايد از جان خود حراست كنيم. راه‌هاي مراقبت عبارت‌اند از: * تقوا پيشگي قرآن مجيد تقوا را لباسي بر اندام جان آدمي مي‌داند كه آن را به خوبي مي‌پوشاند و حفظ مي‌كند: «لباس التّقوي ذلك خير (۱) بهترين جامه، تقوا است». از جمله مصاديق مهم در تقوا پيشگي، كنترل اعضا و جوارح نظير زبان، چشم، گوش و فكر است. اعضا و جوارح، درهاي ورودي به قلب‌اند. پس بايد اين‌ها را كنترل كرد. *محاسبه بعد از كنترل، نوبت به محاسبه مي‌رسد، يعني براي جبران ضعف‏ها و برنامه‌ريزي براي آينده ارزيابي لازم است. ۲. واكنش مناسب در برابر هر وسوسه‏اي بايد واكنش مناسب صورت گيرد. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: «أَمَّا أَعْدَاؤُكَ مِنَ الْجِنِّ فَإِبْلِيسُ وَ جُنُودُهُ فَإِذَا أَتَاكَ فَقَالَ مَاتَ ابْنُكَ فَقُلْ إِنَّمَا خُلِقَ الْأَحْيَاءُ لِيَمُوتُوا وَ تَدْخُلُ بَضْعَةٌ مِنِّي الْجَنَّةَ إِنَّهُ لَيَسْرِي [لَيُسْرِي، لَيُسْرَي، لَيَسُرُّنِي‏] فَإِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ قَدْ ذَهَبَ مَالُكَ فَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعْطَي وَ أَخَذَ وَ أَذْهَبَ عَنِّي الزَّكَاةَ فَلَا زَكَاةَ عَلَيَّ وَ إِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ لَكَ النَّاسُ يَظْلِمُونَكَ وَ أَنْتَ لَا تَظْلِمُ فَقُلْ إِنَّمَا السَّبِيلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ ما عَلَي الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ وَ إِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ إِحْسَانَكَ يُرِيدُ أَنْ يُدْخِلَكَ الْعُجْبَ فَقُلْ إِسَاءَتِي أَكْثَرُ مِنْ إِحْسَانِي وَ إِذَا أَتَاكَ فَقَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ صَلَاتَكَ فَقُلْ غَفْلَتِي أَكْثَرُ مِنْ صَلَاتِي وَ إِذَا قَالَ لَكَ كَمْ تُعْطِي النَّاسَ فَقُلْ مَا آخُذُ أَكْثَرُ مِمَّا أُعْطِي وَ إِذَا قَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ مَنْ يَظْلِمُكَ فَقُلْ مَنْ ظَلَمْتُهُ أَكْثَرُ وَ إِذَا أَتَاكَ فَقَالَ لَكَ كَمْ تَعْمَل فَقُلْ طَالَ مَا عَصَيْتُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي؛ دشمنان تو از جن، ابليس و سپاهيان او است. پس : اگر نزد تو آمد و گفت: فرزندت مُرد! به خود بگو: زندگان براي مردن آفريده شده‏اند. اگر آمد و گفت: مال تو از دست رفت! بگو: ستايش خداي را كه مي‌دهد و مي‌گيرد و زكات را از من برد. اگر آمد و گفت: مردم به تو ستم مي‌كنند! ولي تو ستم نمي‌كني بگو: روز قيامت آنان كه ستم كردند گرفتارند. اگر آمد و گفت: چه قدر نيكي مي‌كني! بگو: گناهان من بيش از نيكي‏هاي من است. اگر آمد و گفت: چه قدر نماز مي‌گزاري! بگو: غفلت من از نمازهايم بيش‌تر است. اگر آمد و گفت: چه قدر بخشش مي‌كني! بگو آن قدر كه مي‌گيرم، از آن چه مي‌بخشم، زيادتر است. اگر گفت: چه قدر به تو ستم مي‌كنند! بگو: من بيش‌تر ستم كرده‏ام. اگر گفت: چه قدر براي خدا كار مي‌كني! بگو: چه بسيار معصيت‏ها كرده‏ام». (2) پی‌نوشت‌ها: 1. اعراف ، آيه 26. 2. علامه مجلسي ، بحارالانوار، مؤسسه الوفا ، بيروت ، 1404 ه ق ، ج 1، ص 120. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا