eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
417 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
✍5 راه برای پاسخ دادن به اشتباهات نوجوانان: واکنش درست به انتخاب های بد می تواند نوجوان شما را فردی توانمند کند. در اینجا 5 قانون برای شما آورده شده است که هر زمان که نوجوانتان مشکلی ایجاد می کند باید از آنها پیروی کنید. 👈قانون تصویر بزرگ اشتباهات نوجوانان گاهی اوقات می تواند فوق العاده شما را عصبانی کند. اما قبل از اینکه کنترل خود را از دست بدهید، نفس عمیقی بکشید و به تصویر بزرگ نگاه کنید. ویژگی های خوب نوجوانتان را به خود یادآوری کنید و اینکه هنوز زمان برای کمک به او وجود دارد تا راه های بهتری برای مدیریت اشتباهات او پیدا کنید. 👈قانون گفتگو با موقعیت هنگامی که نوجوان شما به هم می ریزد، خیلی ساده است که خشم خود را متوجه شخصیت او کنید: «تو خیلی بی عرضه هستی! تو خیلی بی مسئولیتی! به چی فکر می کردی؟» در عوض، روی موقعیت تمرکز کنید. “من نگران نمره فیزیک شما هستم. خیلی نیاز به بهبود دارد. برنامه شما برای پیشرفت آن چیست و چگونه می توانم کمک کنم؟ 👈 قانون امتیاز/مسئولیت یک قانون ساده برای نحوه پاسخگویی به اشتباهات نوجوان این است که در صورت برآورده شدن مسئولیت ها، امتیازات حفظ می شود. می خواهید از ماشین استفاده کنید؟ پس باید با احتیاط رانندگی کنید. وقتی نوجوان شما اشتباه می کند، آن امتیاز/مسئولیت را در کنار هم قرار دهید. به جای فریاد زدن بر سر یک نوجوان به خاطر یک تصادف که در هنگام رانندگی مخاطره آمیز داشت، بگویید: “می بینم که در رانندگی احتیاط نکرده ای.” در نتیجه فعلا از رانندگی خبری نیست!. ...با ما بمانید @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊 شیعیان واقعی اباعبدالله الحسین علیه السلام، همان هایی بودند که جان خود را در راه اهداف والا و بالای مقتدایشان فدا کردند. امام در مورد آنان فرمود: أَمّا بَعْدُ فَإِنِّی لا أَعْلَمُ أَصْحاباً أَوْفی، وَلا خَیْراً مِنْ أَصْحابی، وَلا أَهْلَ بَیْتٍ أَبَرَّ، وَلا أَوْصَلَ مِنْ أَهْلِ بَیْتی فَجَزاكُمُ اللهُ عَنّی خَیْراً. ♦️دشمنان و قاتلان عزیز فاطمه سلام الله علیه، شیعیان و پیروان ابوسفیان و معاویه و یزید لعنت الله علیهم، بودند. سیدالشهداء علیه السلام، خطاب به آن پست ترین موجودات فرمود: «وَيْحَكُمْ يا شيعَةَ آلِ أَبي سُفْيانَ! إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دينٌ، وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَكُونُوا أَحْراراً في دُنْياكُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلى أَحْسابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَبَاً كَما تَزْعُمُونَ»؛ (واى بر شما! اى پيروان آل ابى سفيان! اگر دين نداريد و از حسابرسى روز قيامت نمى ترسيد لااقل در دنياى خود آزاده باشيد، و اگر خود را عرب مى دانيد به خلق و خوى عربى خويش پايبند باشيد). ↙️ الا لعنه الله علی القوم الظالمین. @pasokhsara
✍دسته بندی مسائل و مشکلات نوجوانان: اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی انواع مشکلات نوجوانان را از نظر عوامل جسمانی، روانی، مذهبی، عقیدتی، شخصیتی و ... برای شما نام ببریم؛ می توان آن ها را در 7 دسته به شرح زیر تقسیم بندی کرد. دقت داشته باشید که هر یک از عوامل ذکر شده بر روی شخصیت، رفتار نوجوان در آینده تاثیری جدی و غیر قابل جبرانی خواهد داشت: 👈دسته اول: مشکلات بدنی و جسمی نوجوانان نظیر احساس خستگی مداوم، ظهور تمایلات جنسی و چگونگی ارضای آن، عدم تناسب اندام، بی خوابی و ... 👈دسته دوم: مشکلات شخصیتی و روانی نوجوانان نظیر پرخاشگری و عصبانیت، حقارت، خجالت زدگی، عدم اعتماد به نفس، انرژی و هیجان افراطی و .. 👈دسته سوم: مشکلات خانوادگی نوجوانان نظیر مشاجره، بحث با اعضای خانواده، فاصله زیاد سنی با والدین، احساس تنهایی، عدم اعتماد، محدودیت آزادی، تنبیه جسمانی، تحقیر و سرزنش و ... 👈دسته چهارم: مشکلات اجتماعی و روابطی نوجوانان نظیر عدم اعتماد به نفس، ناشیگری، احساس ناکامی در راستای موفقیت، ترس از پذیرش مسئولیت های جدید، نگرانی و استرس و ... 👈دسته پنجم: مشکلات دینی و اعتقادی نوجوانان نظیر تردید، شک، ترس از مرگ، بی رغبتی در کسب اطلاعات دینی، نداشتن معیار و راهنمای درست و ... 👈دسته ششم : مشکلات تحصیلی و مدرسه ای نوجوانان نظیر تنبیه و آزار معلمان، عدم تمرکز، ترس و استرس امتحان، تنفر از دروس، سرزنش، مقایسه، دعوا با همکلاسیان خود و ... 👈دسته هفتم: مشکلات مهارتی نوجوانان نظیر ترس و نگرانی دائمی برای موفقیت شغلی، سردرگمی در انتخاب رشته تحصیلی مناسب برای شغل آینده، نگرانی از وضعیت حقوق و درآمدی زندگی و ... با ما بمانید... @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه راه‌هايي وجود دارد تا بتوانيم شيطان را از خودمان دور كنيم؟ (بخش دوم) پاسخ: برای رويارويي با وسوسه‌هاي شيطاني، ابتدا بايد دشمن و راه‌هاي نفوذ او را شناخت و وي را مهار كرد؛ سپس او را به عقب راند. در اين جهت راه‌هاي مبارزه با وساوس شيطاني عبارتند از: ۱.نگهباني و مراقبت شيطان با جان ما سر و كار دارد. از اين رو بايد از جان خود حراست كنيم. راه‌هاي مراقبت عبارت‌اند از: * تقوا پيشگي قرآن مجيد تقوا را لباسي بر اندام جان آدمي مي‌داند كه آن را به خوبي مي‌پوشاند و حفظ مي‌كند: «لباس التّقوي ذلك خير (۱) بهترين جامه، تقوا است». از جمله مصاديق مهم در تقوا پيشگي، كنترل اعضا و جوارح نظير زبان، چشم، گوش و فكر است. اعضا و جوارح، درهاي ورودي به قلب‌اند. پس بايد اين‌ها را كنترل كرد. *محاسبه بعد از كنترل، نوبت به محاسبه مي‌رسد، يعني براي جبران ضعف‏ها و برنامه‌ريزي براي آينده ارزيابي لازم است. ۲. واكنش مناسب در برابر هر وسوسه‏اي بايد واكنش مناسب صورت گيرد. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايد: «أَمَّا أَعْدَاؤُكَ مِنَ الْجِنِّ فَإِبْلِيسُ وَ جُنُودُهُ فَإِذَا أَتَاكَ فَقَالَ مَاتَ ابْنُكَ فَقُلْ إِنَّمَا خُلِقَ الْأَحْيَاءُ لِيَمُوتُوا وَ تَدْخُلُ بَضْعَةٌ مِنِّي الْجَنَّةَ إِنَّهُ لَيَسْرِي [لَيُسْرِي، لَيُسْرَي، لَيَسُرُّنِي‏] فَإِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ قَدْ ذَهَبَ مَالُكَ فَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعْطَي وَ أَخَذَ وَ أَذْهَبَ عَنِّي الزَّكَاةَ فَلَا زَكَاةَ عَلَيَّ وَ إِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ لَكَ النَّاسُ يَظْلِمُونَكَ وَ أَنْتَ لَا تَظْلِمُ فَقُلْ إِنَّمَا السَّبِيلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَي الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ ما عَلَي الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ وَ إِذَا أَتَاكَ وَ قَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ إِحْسَانَكَ يُرِيدُ أَنْ يُدْخِلَكَ الْعُجْبَ فَقُلْ إِسَاءَتِي أَكْثَرُ مِنْ إِحْسَانِي وَ إِذَا أَتَاكَ فَقَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ صَلَاتَكَ فَقُلْ غَفْلَتِي أَكْثَرُ مِنْ صَلَاتِي وَ إِذَا قَالَ لَكَ كَمْ تُعْطِي النَّاسَ فَقُلْ مَا آخُذُ أَكْثَرُ مِمَّا أُعْطِي وَ إِذَا قَالَ لَكَ مَا أَكْثَرَ مَنْ يَظْلِمُكَ فَقُلْ مَنْ ظَلَمْتُهُ أَكْثَرُ وَ إِذَا أَتَاكَ فَقَالَ لَكَ كَمْ تَعْمَل فَقُلْ طَالَ مَا عَصَيْتُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي؛ دشمنان تو از جن، ابليس و سپاهيان او است. پس : اگر نزد تو آمد و گفت: فرزندت مُرد! به خود بگو: زندگان براي مردن آفريده شده‏اند. اگر آمد و گفت: مال تو از دست رفت! بگو: ستايش خداي را كه مي‌دهد و مي‌گيرد و زكات را از من برد. اگر آمد و گفت: مردم به تو ستم مي‌كنند! ولي تو ستم نمي‌كني بگو: روز قيامت آنان كه ستم كردند گرفتارند. اگر آمد و گفت: چه قدر نيكي مي‌كني! بگو: گناهان من بيش از نيكي‏هاي من است. اگر آمد و گفت: چه قدر نماز مي‌گزاري! بگو: غفلت من از نمازهايم بيش‌تر است. اگر آمد و گفت: چه قدر بخشش مي‌كني! بگو آن قدر كه مي‌گيرم، از آن چه مي‌بخشم، زيادتر است. اگر گفت: چه قدر به تو ستم مي‌كنند! بگو: من بيش‌تر ستم كرده‏ام. اگر گفت: چه قدر براي خدا كار مي‌كني! بگو: چه بسيار معصيت‏ها كرده‏ام». (2) پی‌نوشت‌ها: 1. اعراف ، آيه 26. 2. علامه مجلسي ، بحارالانوار، مؤسسه الوفا ، بيروت ، 1404 ه ق ، ج 1، ص 120. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ با توجه به اهمیت حجاب و سفارش امام حسین علیه‌السلام به اهل بیتش در کربلا بعد از حمله به خیمه‌ها چگونه اهل بیت امام حسین علیه‌السلام توانستند حجاب خود را حفظ کنند؟! 🔶 اول: بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام دشمن به خیمه‌ها حمله کرد و چادر از سر زنان و اهل بیت امام کشیدند اما قبل از آنکه دشمنان به خیمه‌ها حمله کنند، اهل بیت امام حسین علیه‌السلام برخی کارها انجام داده بودند که از لحاظ حجاب کمتر آسیب ببینند از جمله آن کارها این بود: 1️⃣ اهل بیت امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا چادرهایشان را به کمرشان گره زده بودند تا موقع حمله به خیمه‌ها هنگام فرار حجابشان حفظ شود. [1] 2️⃣ زنان عرب در آن زمان به جز چادر و و روبند لباس بلند هم زیر چادر می‌پوشیدند که موی سر و بدن را می‌پوشاند. و مسلما اهل بیت امام حسین علیه‌السلام قبل از حمله به خیمه‌ها بیشتر از همیشه دقت داشتند که لباس‌های زیرین را بپوشند. سپاه دشمن هم فقط چادر و لباس رویین آن‌ها را غارت کرده بود. [2] 3️⃣ حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به زنان و دختران گفت هرچه زیورآلات و اسباب و وسایل دارید جمع کنید تا دشمن بیاید ببرد و خودش هم لباس کهنه‌ای بر تن کرد و وقتی سپاه عمر سعد به خیمله‌ها حمله کردند حضرت زینب سلام‌الله‌علیها فریاد زد: عمرسعد اگر قصد شما اسباب و زیورآلات است ما آن‌ها را می‌دهیم فقط به سپاهت بگو به اهل بیت پیامبر دست نزنند. بعد بچه‌ها و زنان را در گوشه‌ای جمع کرد و گفت: هر کس می‌خواهد اسباب و اموال دختران علی و فاطمه سلام‌الله‌علیهما را غارت کند بیاید ببرد. عده‌ای از سربازان آمدند و اموال را بردند. [3] 4️⃣ موقع حمله به خیمه‌ها امام سجاد علیه‌السلام دستور داد زنان و دختران از خیمه‌ها فرار کنند تا کمتر دیده شوند و اذیت شوند. [4] 🔷 دوم: وقتی دشمن به خیمه‌ها حمله کرد و چادر از سر اهل بیت امام کشید آنان با گریه و فریاد به نزد امام سجاد علیه‌السلام رسیدند و عمر سعد آمد زنان از او درخواست کردند که لباس‌های غارت‌شده را به آن‌ها برگرداند عمر سعد به لشکریان گفت هرکسی از اسباب اینان چیزی برده پس دهد اما هیچ کسی چیزی پس نداد. [5] 🔶 سوم: در مسیر کوفه و در روی شتران و مجلس ابن زیاد و یزید حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و دختران امام حسین علیه‌السلام با آستین لباسشان صورت خود را می‌پوشاندند تا نامحرمان صورت آنان را نبینند. [6] 🔷 چهارم: زنان غیر بنی‌هاشمی دور حضرت زینب سلام‌الله‌علیها حلقه می‌زدند تا نامحرم آنان را نبیند مثلا در مجلس یزید وقتی وارد شدند زنان دور حضرت زینب سلام‌الله‌علیها حلقه زدند تا نامحرمان او را نبینند. [7] 🔶 پنجم: وقتی اسرا به کوفه رسیدند آن زن کوفی خواست به آن‌ها نان و خرما صدقه دهد ولی قبول نکردند ولی از او چادر و و مقنعه و پارچه را قبول کردند. [8] 🔷 ششم: در نزدیکی ورودی شام حضرت ام کلثوم به شمر گفت: ما را از دروازه‌ای وارد کن که مردم کمتر به ماه نگاه کنند، آنقدر مردم به ما نگاه کردند که خوار شدیم. [9] 🔶 هفتم: حضرت سکینه به سهل شامی گفت مقداری پول به نیزه‌دارها بده تا سرها را از ما جدا کنند تا مردم به سرها نگاه کنند و اینقدر به ما نگاه نکنند. [10] ◾️ و اینگونه اهل بیت امام حسین علیه‌السلام تلاش می‌کردند که حجاب خود را در آن شرایط هم حفظ کنند. 🌐 منابع: [1]ـ «تسابق القوم علی نهب بیوت آل الرسول و قرة عین البتول حتی جعلوا ینتزعون ملحفة المرئة علی ظهرها و خرج بنات آل رسول الله و حریمه یتساعدون علی البکاء؛ مردم برای غارت خانه‌های اولاد پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و نور چشم فاطمه علیهاالسّلام حمله بردند. حتی چادری که زن به کمرش بسته بود می‌کشیدند و می‌بردند و دختران و زنان خاندان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم از خیمه‌ها بیرون ریختند و دسته جمعی می‌گریستند.». ( سید ابن طاووس، علی بن موسی، اللهوف، ص۷۷.) [2]ـ انساب‌الاشراف، ج 3،، ص 204. تاریخ طبری، ج 5، ص 453. امالی، ص 164. [3]ـ انساب الاشراف، ج 3، ص 204. [4]ـ موسوعة کربلا لبیب، ج 2، ص 230. [5]ـ ارشاد مفيد، ص 469؛ مقتل الحسين ابى مخنف، ص 201؛ كامل ابن اثير، ج 4، ص 79 و بحارالانوار، ج 45، ص 61. [6]ـ. امالی صدوق، ص 166. خصائص زینبیه، ص 156. معالی السبطین، ج2. [7]ـ تاریخ طبری، ج 5، ص 457. [8]ـ بحارالانوار، ج 45، ص 108 و 114. [9]ـ همان، ص 127. [10]ـ همان. @pasokhsara
✍آشنایی با عمده ترین مشکلات والدین در خصوص فرزندان نوجوان خود: 👈مخالفت و ناسازگاری برای رفتن به میهمانی یا مسافرت: یکی از شکایت والدین در خصوص مشکلات نوجوانان، عدم تمایل و بی علاقگی فرزندانشان از سن 11 سالگی به بعد برای حضور در جشن ها و مهمانی های خانوادگی یا مسافرت های جمعی است. نوجوانان در این اوقات اغلب بهانه گیر شده و دوست دارند به جای شرکت در جمع های خانوادگی وقتشان را با دوستان یا به تنهایی در خانه سپری کنند؛ در چنین شرایطی والدین نگران فعالیت های فرزندشان هستند. به طور مثال هنگام تنها ماندن کودک در خانه ممکن است مدام ذهن پدر و مادرها درگیر کارهای او نظیر سر زدن به چه سایت هایی در فضای مجازی و یا تماشای چه نوع فیلم هایی و... می باشد. در صورتی که با دوستانشان نیز باشد، مدام دغدغه مسائلی در رابطه با دوستانشان را دارند که دوستانش چه کسانی هستند؟ آیا هم سن و هم جنس هستند؟ چه تفریحاتی را برای اوقات فراغت خود انتخاب می کنند؟ آیا دوستانش مواد یا مشروبات الکی مصرف می کنند؟ آیا منظور از دوست، جنس مخالف است؟ و ... ادامه دارد... @pasokhsara
💬 سوال : ❓اگر شخصی به اشتباه گمان برد که وقت نماز صبح تمام شده و نماز خود را به نیّت قضا بخواند و هنگام نماز ظهر بفهمد که نماز صبح قضا نشده بود، حکم نمازی که خوانده چیست؟ ✅ پاسخ : اگربه قصد وظیفه فعلیه وآنچه برعهده او می باشد نماز را خوانده، صحیح است. @pasokhsara
✍آشنایی با عمده ترین مشکلات والدین در خصوص فرزندان نوجوان خود: 👈 داشتن دوستان و همکلاسی های نامناسب: از دیگر مشکلات نوجوانان در این دوران انتخاب نادرست نوع دوستان و همکلاسی های خود است که این کار در اغلب اوقات تاثیرات و پیامدهای ناگواری را برای آن کودک به دنبال خواهد داشت. در واقع آن ها می توانند به نوعی مشوق او برای انجام کارهای ناپسندی نظیر کشیدن دخانیات، دیدن فیلم های ممنوعه و دزدی، امورغیراخلاقی و ... بوده و نوجوانان اغلب اوقات در این دوره گرایش بیشتری برای سپری کردن اوقات خود با دوستانشان دارند. در چنین شرایطی و در صورت عدم کنترل و نظارت والدین و معلمان ممکن است این کودکان در سنین بزرگسالی نیز این راه را دنبال کرده و زندگی خود را تباه کند. مدرسه همانطور که محلی برای یادگیری و برقراری روابط اجتماعی است در صورتی که نظارت کافی بر روی رفتار و اعمال نادرست بچه ها صورت نگیرد، می تواند آثار زیان باری را بر روی زندگی آن ها داشته باشد. ادامه دارد... @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا