eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
428 عکس
98 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀سوال: اگر کسی در شب چهارشنبه سوری، با انداختن ترقّه و امثال آن، موجب اذیّت و آزار دیگران شده باشد، چه وظیفه ای دارد؟ 🍀پاسخ: درفرض سؤال باید توبه و استغفار نماید، و توبه ی از گناه هم با استغفار و پشیمانی از گناه و تصمیم جدّی بر تکرار نکردن آن حاصل می‌شود . و اگر حق النّاس در میان است- یعنی آسیب بدنی و یا مالی به دیگران وارد کرده-، چنانچه آن شخص را می‌شناسد، باید خسارت آن را جبران کند، و یا به نحوی رضایت او را احراز نماید؛ و اگر او را نمی‌شناسد، و معلوم نیست، باید مبلغ خسارت را از طرف او به فقرا صدقه بدهد. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ،احکام چهارشنبه سوری @pasokhsara
پرسش: با افرادی از فامیل که اهل گناه‌اند چگونه برخورد کنیم؟ گاهی به ترک رابطه با آنها فکر می‌کنم.می‌ترسم تذکر دهم و بدشان بیاید. آیا احترام به آنها و پذیرایی از این افراد صحیح است؟ پاسخ: صله‌رحم از دستورات مؤکد دین است و انسان نباید قاطع رحم باشد. از کلام معصومان این‌گونه فهمیده می‌شود که صله‌رحم به‌سادگی ساقط نمی‌شود؛ بنابراین باید تا جایی که می‌توان با تدابیر گوناگون سعی در برقراری ارتباط ولو به شکل محدود و مدتی اندک نمود. علاوه بر این امربه‌معروف و نهی از منکر از ضروریات دین اسلام و دارای شرایط، ضوابط و مراتب خاص خودش است. یک انسان مسلمان و مؤمن وظیفه دارد که هم خودش واجبات الهی را انجام دهد و محرمات را ترک کند و هم موظف است در اصلاح جامعهٔ خویش بکوشد. ترک امربه‌معروف و نهی از منکر با دلایل واهی به‌هیچ‌وجه جایز نیست و شخص نمی‌تواند به بهانهٔ عدم دخالت در زندگی دیگران، احترام به آزادی افراد و یا حدس و گمان نسبت به عدم تأثیر، این فریضهٔ الهی را ترک نماید. گاهی کسی منکری را انجام می‌دهد اما نسبت به گناه بودن آن فعل بی‌اطلاع است، در این شرایط باید او را نسبت به وظیفهٔ شرعی‌اش آگاه نمود. گاهی برخی از افراد می‌دانند که فلان کار گناه است و با علم به گناه بودن، آن را انجام می‌دهند. در این حالت نیز وظیفهٔ ما موعظه، یادآوری و انذار و تبشیر است؛ یعنی عواقب گناه را به یاد او آوریم تا انگیزه‌اش در ترک گناه افزون گردد. اما گاهی بحث در لجبازی نمودن شخص گناهکار است؛ یعنی می‌داند اهل خطاست، خطا هم می‌کند و به گناهش هم افتخار می‌کند که در این مرحله باید با جدیت بیشتری برخورد نمود. بنابراین متناسب باشخصیت شخصی که گناه می‌کند و کمیت و کیفیت گناهش باید از بهترین، مفیدترین، کم‌زیان ترین و مناسب‌ترین راه بهره برد و هر جا کوتاهی کنیم در مقابل خداوند مسئولیم. پذیرایی از فامیل اهل گناه و محبت کردن به او اگر در جهت هدایت او باشد مورد رضایت الهی قرار می‌گیرد؛ اما اگر محبت و پذیرایی منجر به جسور شدن فرد گناهکار و بی‌تفاوتی شما در امرونهی گردد نمی‌تواند مورد رضای الهی باشد. @pasokhsara
🔵 ⬅️ امروز در محضر فعالان عرصه‌ ی مجازی، توفیق حضور داشتم. در سه دقیقه زمانی که برای حقیر در نظر گرفته شده بود، اشاره کردم به آیه ای که قاری عزیزی برایمان با صوت زیبا تلاوت کرد. 🌷الذین یبلغون رسالات الله یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا🌷 ⬅️یبلغون(فعل مضارع دلالت بر استمرار دارد): کار فرهنگی باید مستمر و پیوسته، انجام بگیرد. ⬅️رسالات الله: محتوای کار فرهنگی، کلام خدا و رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام باشد. ⬅️یخشونه: از لوازم فعالیت فرهنگی، خداترسی است. ⬅️ ولا یخشون احدا الا الله: از ملامت ها و بداخلاقی ها در مسیر فعالیت، رنجیده نشویم و صحنه را خالی نکنیم. (ترس فقط از خدا). ⬅️کفی بالله حسیبا: بدانیم خدا می بیند و حساب گر حقیقی اوست. البته وظیفه ی مدیران فرهنگی، حمایت و هدایت است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ من یک زنم خیلی پایبند به احکام دین واعتقادات دینی هستم ولی برعکس شوهرم چند ماهی هست که ضد دین شده ونماز هم کنار گذاشته وما باهم مشکل داریم. خیلی اذیت میشم . کمکم کنید. ❌ پاسخ: ⬅️شرایط سختیست ولی با درایت و ایجاد رابطه ی صمیمانه و کمی صبر می توانید درکنار ایشان شرایط خوبی داشته باشید. مطمئنا شوهر شما بدتر از فرعون نیست که آسیه درکنار او به مقامی رسید که خداوند از او در قرآن یاد می کند. با ایشان با محبت برخورد کنید و سفارشاتی را که اسلام درباره احترام به شوهر مطرح کرده است را بازگویی کنید. اگرکاری کردید که محبت شما بیش از پیش در دلش جای گرفت به خاطر شما به عقایدتان هم احترام خواهد گذاشت. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺حجاب (1) ❌ علل سستی در حجاب (عدم علاقه): 1️⃣عدم آگاهی: آیا او را با فلسفه حجاب آشنا ساخته اید؟ اگر آری، چه مقدار و چگونه و با چه روش هایی؟ 2️⃣لجبازی: شاید او را به زور و با اهرم فشار به حجاب واداشته اید و بدین سبب، به موضع لج و مقاومت کشیده شده. 3️⃣انتقامجویی: چون می داند به حجاب علاقه دارید و احتمالاً به خواسته های منطقی او بی توجهی کرده اید از این طریق انتقام می گیرد؛ بنابراین بدون اینکه بخواهید باج بدهید، خواسته های منطقی اش را برآورید. 4️⃣عقده حقارت: گاهی دلیل بی توجهی دختر به حجاب، بدین جهت است که شخصیت او گرامی داشته نشده و تحقیر شده و از این طریق می خواهد کمبود شخصیتش را جبران کند؛ پس شخصیت او را گرامی بدارید. 5️⃣جبران شکست: اگر در زندگی خود شکستی داشته است، زمینه های جبران آن را فراهم آورید. در مواردی، بی حجابی برای جبران شکست است. 6️⃣اشباع: تذکر پی در پی درباره حجاب، او را اشباع کرده. تذکرات خود را کمتر کنید. 7️⃣محیط ناسالم: محیط ناسالم (نزدیکان یا همسالان و هم کلاسی های حجاب) نیز در این رفتار موثر است. @pasokhsara
پرسش: جزای شکستن دل چی هست اصلاً ناراحت کردن کسی و اشک درآوردن عقوبت دارد؟ پاسخ: گاهی رفتار به‌حق و به‌جای ما باعث آزرده‌خاطر شدن دیگران و حتی شکستن دلشان می‌شود و گاهی ممکن است رفتار و گفتار ما ناحق بوده و موجبات آزرده شدن دیگران را فراهم آورد. لذا اگر عمل انسان متناسب با شرع و با در نظر گرفتن شرایط و بدون هیچ‌گونه بی‌احترامی و ظلم به دیگران باشد این عمل، عملی پسندیده است هرچند ممکن است برخی از این عملکرد ناراحت و دل‌شکسته شوند. اما اگر رفتار انسان از حیث شرع رفتاری موجه نباشد و درعین‌حال دیگران را ناراحت و دل‌شکسته کند انسان باید در برابر خداوند پاسخگو باشد. بنابراین هر انکسار و شکسته شدن دلی موجب تقرب آن دل به خدا و مجازات طرف مقابل نمی‌شود مگر اینکه آن دل به‌حق شکسته شده باشد. در روایتی از پیامبر اکرم می‌خوانیم: «وسئل این الله؟ فقال: عند المنکسرة قلوبهم» «سؤال شد خداوند کجاست و ایشان فرمودند: خدای تعالی در نزد دل‌شکستگان جای دارد». (1) البته دقت کنید اینکه دل‌شکسته در نزد خداوند عزیز است بدین معناست که کسی دلش یا از روی محبت الهی بشکند و رابطه معنوی او باخدا قوی‌تر شود و یا دیگران به‌ناحق او را ناراحت کرده باشند و دلش شکسته باشد که در این حالت موردتوجه خداوند قرار می‌گیرد وگرنه اگر کسی بدون دلیل و یا به خاطر دلایل واهی اظهار دل‌شکستگی کند مصداق این روایت نخواهد بود. اگر کسی به‌حق دل‌شکسته شود برماست که سریعاً او را راضی نموده و از نفرین او بترسیم چراکه در روایت آمده است: امام صادق (ع) می‌فرماید: «اتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ تَصْعَدُ إِلَی السَّمَاء» «از نفرین مظلوم بترسید که نفرین مظلوم به آسمان می‌رود». (2) و یا در روایتی دیگر چنین می‌خوانیم: «اتقوا دعوة المظلوم فإنّه یَسأل الله حقّه و الله سبحانه أکَرم من أن یسئل حقّاً إلّا أجاب» «بترسید از نفرین مظلوم، همانا او حقّ خود را از خدا می‌خواهد و خداوند سبحان گرامی‌تر از این است که حقی خواسته شود، مگر این‌که آن را اجابت کند». (3) بنابراین شکستن دل دیگران از مصادیق ظلم به دیگران بوده و حق‌الناس است؛ پس در مرحله اول انسان باید مراقب باشد دل کسی را نشکند و اگر هم شکست سریعاً برای جبران اقدام نماید. پی‌نوشت‌ها: 1. قطب‌الدین راوندی، سعید بن هبه الله، الدعوات، ص 120 2. مجلسی، بحارالانوار، ط مؤسسةالوفاء، ج 93، ص 358 3. تمیمی آمدی، غررالحکم، ص 152 @pasokhsara
پرسش: همسایه‌ی بالایی ما اصلا به قوانین ساختمان توجهی ندارند. با آنها چگونه برخورد کنیم؟ پاسخ: زندگی آپارتمان‌نشینی خواه‌ناخواه مشکلات کوچک و بزرگی را برای اهالی ساختمان ایجاد می‌کند اما هم‌فکری، تدبیر و مدیریت صحیح همراه با چاشنی عفو و گذشت از خطاهای جزئی می‌تواند تا حدود زیادی این مشکلات را مرتفع نماید. در برابر همسایه‌ای که قوانین ساختمان را رعایت نمی‌کند برخوردهای متفاوتی می‌توان داشت. گاهی مزاحمتی که همسایه ایجاد کرده ناشی از سهل‌انگاری، بی‌توجهی، عدم آگاهی نسبت به قوانین و یا حتی از سر ناچاری است در این شرایط می‌توان با تذکر دوستانه، درخواست غیرمستقیم، کمک به او برای پیدا کردن راه‌حل و ... مزاحمت را رفع نمود. اما گاهی عدم توجه همسایه به قوانین و تضییع حقوق، عامدانه است و از سر لجبازی قصد برهم زدن نظم ساختمان را دارد در این شرایط اگر تذکرات فردی مفید واقع نشد باید از طریق مدیریت ساختمان اقدام نمود. @pasokhsara
💠مواردی که لازم نیست بدن یا لباس نمازگزار پاک باشد: ۱. آن که به واسطه‌ی زخم یا جراحت یا دمل، لباس یا بدن به خون آلوده شده باشد. ۲. آن که خـون موجـود در لباس یا بدن کمتر از درهم (بنـــد انگشـت اشاره) باشد. ۳. آن که لباسهـای کـوچک نمازگزار، ماننـد جوراب که با آنها نمی‌توان عورت را پوشاند نجس باشد. ۴. آن که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. 📚 پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا