eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز صحیح و نماز مقبول یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول است. نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود؛ اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست. درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می‌شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود؛ البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می‌شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد. امام صادق (عليه‌السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مى‌شوند. ایشان می‌فرمایند: 《يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها》(1) شرایط قبولی نماز 1.درک عظمت خداوند. هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است. 2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها هرچقدر میزان توجه انسان به هوس‌های باطل کمتر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون‌تر خواهد شد. 3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند 4.تواضع در برابر خلق خداوند (پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا) 5.سیرکردن شکم گرسنگان ( انفاق به نيازمندان) 6.پوشاندن برهنگان 7.مهربانی با افراد مصیبت‌دیده 8.پناه دادن غریب آثار نماز مقبول طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره‌مند می‌گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می‌شود. نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می‌نماید. (اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً) علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا می‌کند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد. همچنین وجود او را به واسطه‌ی فرشتگانش محفوظ می‌دارد و درخواست او را اجابت مى‌كند. آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می‌گویند: چنین بنده‌اى هم‌چون گل‌ها و ميوه‌هاى بهشتى كه هيچ‌گاه پژمرده و پوسيده نمى‌گردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آن‌چنان با آموزه‌هاى دينى خو گرفته است كه هيچ‌گاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2) پی نوشت ها: . 1.بحار الانوار، من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286 2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به ره‌جويان صادق، مصباح یزدی،ص287 @pasokhsara
✍عوامل تاثیرگذار بر سیگاری شدن نوجوانان مسائل مختلفی می توانند باعث روی آوردن یک نوجوان به استعمال دخانیات شوند. این مسائل می توانند از درون وی نشات گرفته یا تاثیر عوامل بیرونی و محیطی وی باشند. مهم ترین عواملی که ممکن است یک نوجوان را به سمت مصرف سیگار و قلیان سوق بدهند عبارتند از: 👈کنجکاوی در امتحان کردن کارهای مختلف که اغلب از طریق همان دوستان و همسالان عرضه می‌ شود. 👈 احساسات کاذبی مثل بزرگ شدن و احساس مردانگی کردن با مصرف دخانیات 👈 کشمکش‌ها، مشاجرات و اختلافات خانوادگی والدین 👈 افراط در محبت از طرف والدین 👈 مخالفت و لجبازی با خانواده 👈 نمایش خود و دیده شدن 👈 تفریح و سرگرمی @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❎پرسش: منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟ ...................................................................................................................................... ✅ پاسخ: نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروف‌تر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد. نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیش‌ازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد». نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند. نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است. نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرموده‌ها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام نقل‌شده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2) پی نوشت: 1. عنکبوت/48 2. تفسير برهان ج 4،ص 332 @pasokhsara
💠 احكام پنجگانه خوردن‏ 🔹 انسان همچون ديگر جانداران براى ادامه حيات خود نياز به خوردن دارد و از آنجا كه حفظ جان از است خوردن در حد حفظ جان واجب است و بر آن خواهد بود. 🔹 خوردن با زيان در خور اعتنا، است. 🔹 خوردن از روى سيرى و نيز تا مرز پر شدن معده دارد. 🔹 خوردن در حال تخلى است. 🔹 خوردن از گوشت عقيقه براى پدر و مادر كودك است. 🔹 خوردن به نيت كسب توانايى در به جا آوردن تكاليف و وظايف بندگى است. 🔹 خوردن چيزى پيش از نماز عيد فطر است. 🔹 خوردن از گوشت قربانى واجب در حج و نيز قربانى مستحب، است. (1) 📚 پی‌نوشت: 1. جامع عباسى، ج 2، ص 338 @pasokhsara
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| دیه زن و مرد 🔹در کلیپ فوق به دو سوال ذیل پاسخ گفته شده است: ۲. فلسفه دو برابر بودن دیه مردان نسبت به زنان چیست؟ ۲. آیا بیشتر بودن دیه مردان به معنای برتری آنان بر زنان است؟ @pasokhsara
💠 حرمت استفاده از الفاظ رکیک 💬 گفتن کلام رکیک، حرام است هرچند فرد قصد ناسزاگویی و فحّاشی نداشته‌ باشد و منظور از آن کلامی است که عرفاً تصریح به آن نسبت به هر فردی یا نسبت به غیر همسر، زشت و قبیح محسوب می‌شود. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل جامع آیت الله سیستانی، م 228 @pasokhsara
حیای درونی زشتی برخی از امور به قدری واضح است که حتی اگر هیچ کس جز خود ما شاهد عملمان نباشد و تنهای تنها باشیم، باز هم حاضر نخواهیم شد مرتکب آن افعال شویم. چرا که نیرویی درونی همواره انسان را از ارتکاب به زشتی‌ها باز می‌دارد. اما نکته مهمی که به نظر می‌رسد برای بشریت یک فاجعه‌ی عظیم است و همواره به عنوان سوالی مجهول در ذهنمان خودنمایی می‌کند این است که خجالت از خلق به کنار، چرا انسان از خودش خجالت نمی‌کشد؟ شاید اگر کمی از حضور خودمان ، نزد خودمان حیا می‌کردیم هرگز مرتکب امور زشت نمی‌شدیم. عادت کردن به منِ بدون من در زندگی بلای کمی نیست.شرط خجالت کشیدن این است که انسان کسی را حاضر بر عملش ببیند؛ اما ضعف ایمان نه خجالت از خلق را نصیبمان کرده و نه خجالت از خالق را، لااقل کمی خجالت کشیدن از خود را تمرین نماییم. انسان هر قدر بيش‌تر به حضور خودش توجه داشته باشد، بیش‌تر هم متوجه حضور خدا خواهد شد. اتفاقا «استغفار حيا» که در برخی ادعیه به آن اشاره شده است به نوعی توجه دادن ما به همین حیای درونیست. در دعاى پس از زيارت امام رضا(عليه السلام)مى‌خوانيم: اِنّى اَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفارَ حياء. یکی از بهترین انواع استغفارها، استغفاریست که از روی خجالت کشیدن از گناه باشد. بنابراین وجود حیای درونی یکی از موثرترین عوامیلی‌ست که می‌تواند بدون حضور هیچ اجباری، انسان را از گناه باز دارد. بنابراین باید برای احیای حیا نه فقط در جامعه که در وجود خویش کاری کنیم. @pasokhsara
♦️عدم نمایش صحنه های غیر اخلاقی در موبایل فرزندان ♦️ اگر به هر دلیل به این نتیجه رسیده‌اید که برای فرزندتان در دوران آموزش آنلاین بخرید و مایلید از بعضی صحنه های فرار کنید و فرارش دهید بخوانید: ⛔️ *عدم نمایش نتایج غيراخلاقى* 🔁 گاهی هنگام جستجو در گوگل، با نتایج نامناسب و بعضاً غيراخلاقى روبرو می‌شوید. آیا می‌دانید گوگل گزینه‌ای دارد که اگر فعالش کنید، نتایج غيراخلاقى را نشان نمی‌دهد؟ 👌🏻برای اینکار کافی ست: 1️⃣ داخل مرورگرتان نشانی زیر را تایپ کنید: Google.com/preferences 2️⃣ بعد از بازشدن صفحه نمایش، گزینه‌ی فیلتر کردن نتایج غيراخلاقى (پنهان کردن نتایج بی پرده) را با زدن تیک کنار گزینه زیر فعال کنید. Turn On SafeSearch مراقب فرزندان خود در فضای مجازی باشیم. 🌻 دیدن هر تصویری، زیبنده چشمان شما و گل های زندگی شما نیست. @pasokhsara
✍آشنایی با خطای شناختی فاجعه سازی – فاجعه سازی یا درشت نمایی این تحریف شناختی توسط «فری من» عنوان شده است. به نظر او، در این خطای شناختی، افراد حادثه ای را که برمی گزینند و در مورد آن نگران می شوند، به قدری پیاز داغ آن را زیاد می کنند که از آن وحشت زده می گردند «من می دانم که هنگام ملاقات با مدیر منطقه، حرف احمقانه ای بر زبان خواهم آورد که موقعیت شغلی مرا به خطر خواهد انداخت. در این تحریف، شخص انگار به آخر خط رسیده است. مسائل کم اهمیت بزرگ جلوه گر می شوند و از کاه کوه می سازیم. تمایل به اغراق کردن موارد خوب یا بد در دیگران، و فاجعه جلوه دادن مسایل کوچک را درشت‌نمایی می‌گویند. افراد با خطای شناختی فاجعه سازی از یک سو در باره اهمیت مسایل و شدت اشتباهات خود مبالغه می‌کنند و از سوی دیگر، اهمیت جنبه‌های مثبت زندگی را کمتر از آنچه هست برآورد می‌کنند. به دلیل اعتماد به نفس پایین، این افراد چون خود را نسبت به دیگران دست کم می‌گیرند، در صورت انجام کاری خطا، این اشتباه خود را خیلی پررنگ‌تر از حد و حدود واقعی آن اشتباه می‌بیند. خطای شناختی فاجعه سازی یا درشت نمایی موجب می‌شود فرد حوادث را بدون توجه به تناسب آن در نظر بگیرد و هر اتفاقی را یک فاجعه تلقی کند. گاهی افراد اتفاقاتی را در زندگی خود فاجعه می‌پندارند که در مقایسه با فجایع واقعی مانند جنگ جهانی بسیار ناچیز به حساب می‌آیند. این درشت نمایی یک خطای شناختی است که می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب بی‌مورد شود. خطاهای شناختی مانند یک عینک مانع برداشت درست و منطقی ما از اتفاقات می‌شود. (برگرفته از وبسایت فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان) شناختی # @pasokhsara
💠 وضو و سجده با وجود جبیره در پیشانی 💬 سؤال: در صورتی که تمام پیشانی به‌خاطر زخم پانسمان شده باشد تکلیف وضو و سجده فرد چیست؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ یعنی به نیت وضو دست تر روی پانسمان بکشید و اگر به دلیلی مانند نجس بودن پانسمان، ممکن نیست روی آن دست تر بکشید، روی پانسمان پارچه یا پلاستیک قرار دهید و روی آن دست تَر بکشید. در مورد نماز بايد به يكی از دو طرف پيشانی سجده كنید و اگر ممكن نيست، به چانه و اگر به چانه هم ممكن نيست بايد به هر جایی از صورت كه ممكن است سجده كنید. 🔹 آیت‌الله مکارم‌شیرازی: وظیفه شما وضو جبیره‌ای می‌باشد؛ دست کشیدن روی پانسمان واجب نیست؛ اما بنابراحتياط مستحب، روی جبيره (پانسمان) را نيز مسح کنید. اگر پانسمان تمام پيشانى را گرفته باشد بايد به يكى از دو طرف بيرون پيشانى سجده كنید و اگر ممكن نيست چانه را بر مهر بگذارید و اگر آن هم ممكن نيست هر جایی از صورت كه ممكن شود بر مهر بگذارید و اگر به هيچ جایی از صورت ممكن نشود بايد به اندازه‌‏اى كه مى‌‏توانید خم شوید. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم‌شیرازی @pasokhsara
📚 شیوه وضو گرفتن با وجود زخم در اعضای وضو 💠 سؤال: اگر در اعضاى وضو زخم يا شکستگی است و روی آن باز است، چگونه باید وضو گرفت؟ ✅ جواب: در صورتی که زخم، نجس باشد بايد آن را قبل از وضو آب بکشد و اگر آب براى آن ضرر نداشته باشد هنگام وضو به طور معمول بشويد اما اگر شستن براى آن مضر است، هنگام وضو بايد اطراف آن را بشويد و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد و چنانچه روی آن نجس است پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد. البته اگر محل مسح زخم است و نمی‌تواند روی آن دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند؛ ولی اگر بتواند پارچه ای روی زخم قرار دهد و روی آن دست بکشد، احتیاط آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫 گردن من🚫 ✅ دادا جواد سلام. مشتاق دیدار. شنیدم امروز تالار دانشگاه جلسه داری، گفتم بیام چار تا کلمه هم از آخوندا بشنوم.😁 تا صدات نکردن، این سوال منا جواب بده. اگه رفیقم به من بگه: فلان کار را انجام بده . می دونمم که اون کار، حرام هست و غلط. برا من دیگه، گناه نمی نویسن⁉️ ✳️سلام آقا مرتضی. منم دلم برات تنگ شده بود. هنوز دست از این سوال پیچ کردنات بر نداشتی؟😄 ببین دادا، این حرفا گولمون نزنه. اگه فهمیدیم یه کاری غلطه، نباید انجام بدیم. اگه انجام دادیم، خودمونم باید پاسخشا بدیم. مگه قرآن نمیگه: لا تزر وازره وزر اخری؟ هیچ کسی وزر و وبال و گناه دیگری را به دوش نمیکشه. ✅ آها. متوجه شدم. برو دادا، صدات کرد. منم میشینم و گوش میدم. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍وسواس فکری: وسواس فکری؛ افکار، تصاویر و تکانه هایی هستند که مرتبا در ذهن فرد تکرار می شوند و به نظر می رسد خارج از کنترل فرد هستند و علی رغم میل او به ذهنش می آیند. مثل اینکه فرد مدام فکر می کند مبادا دستش آلوده باشد (فکر وسواسی) و برای کاهش نگرانی از آلوده بودن دستش آن را مدام می شوید (اجبار یا وسواس عملی) علایم وسواس فکری به طور خلاصه می توانم بگویم برای آنکه فردی به وسواس فکری مبتلا باشد باید علایم زیر را داشته باشد: 👈وجود افکار، تصویرها یا تکانه هایی که مدام در ذهن او تکرار شوند. مثلا این فکر که دستانم آلوده هستند. یا بیماری ایدز دارم. نکنه به فرزندم آسیب بزنم 👈افکار یا تصاویر باید غیر منطقی باشند. مثلا فردی که به خاطر عبور از کنار یک سطل زباله نگران این است که مبادا به ایدز مبتلا شود. فکر غیر منطقی دارد. چون می داند ایدز فقط از طریق خون منتقل می شود و عبور از کنار سطل زباله نمی تواند باعث ابتلا به ایدز شود. 👈 شدت و میزان افکار زیاد باشد به طوری که روند زندگی او را مختل کند. مثلا اگر شما امروز برای عیادت فردی به بیمارستان رفته باشید و پس از برگشتن همه لباس های خود را ضدعفونی کنید لزوما به وسواس مبتلا نیستید اما اگر مدت ها پس از رفتن به بیمارستان، ذهن تان درگیر آن روز باشد و مراقبت های ویژه ای بکنید احتمالا به وسواس فکری مبتلا هستید.دراین صورت بهتراز باروان شناس مشورت کنید. # @pasokhsara
💬 عیب و ایراد ظاهری یک نفر را جلو بقیه گفتن به صورتی که طرف واقعا آزرده میشه ولی نمیتونه چیزی بگه درسته آیا این حق الناس حساب میشه چون واقعا طرف خیلی دلش به درد میاد چون بارها تکرار شده ✅پاسخ موارد مذکور هر چند غیبت محسوب نمی‌شود ولی اگر موجب ایذاء (اذیت) دیگران بشود جایز نیست و باید اجتناب شود. @pasokhsara
💠 سستی و تنبلی در تحصیل علم 💬 سؤال: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ ✅ پاسخ: تضییع وقت به بطالت و بیکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزایای مخصوص دانشجویی استفاده می ‌کند باید از برنامه ‌های درسی مخصوص دانشجویان متابعت کند و الا استفاده از آن مزایا از قبیل شهریه و کمک هزینه و غیره برای او جایز نیست. 📚 آیت الله خامنه ای- پایگاه اطلاع رسانی .leader.ir @pasokhsara
✍غلبه بر استرس امتحان 👈۱. از کمال گرایی دوری کنید! انتظار نداشته باشید که همه جا کامل باشید! همه ما اشتباه می‌کنیم و این اصلا اشکالی ندارد. دانستن اینکه، در حد خود بهترین عملکرد را داشته‌اید و سخت تلاش کرده‌اید ،واقعاً مهم است، نه کامل بودن! 👈۲. افکار منفی را از خود دور کنید! در هنگام شروع به پرورش افکار مضطرب کننده مانند: “من به اندازه کافی خوب نیستم”، “من به اندازه کافی خوب مطالعه نکردم” یا “من نمی‌توانم این کار را انجام دهم”، آنها را دور بریزید و با افکار مثبت جایگزین کنید. اندیشه‌های مثبتی مانند: “من می‌توانم این کار را انجام دهم”، “من مطالب را می‌دانم” و “من سخت مطالعه کردم” می‌توانند به مدیریت سطح استرس شما در هنگام امتحان کمک کنند. 👈۳. خواب کافی داشته باشید! خواب خوب به تمرکز و حافظه شما کمک میکند. 👈۴. نفس های عمیق بکشید! اگر در حین انجام آزمون احساس اضطراب می‌کنید، تنفس عمیق می‌تواند برای کاهش اضطراب مفید باشد. از طریق بینی نفس عمیق بکشید و از طریق دهان بیرون دهید. سوالات را یکی یکی جلو بروید و در صورت نیاز بین هر یک سوال، نفس عمیق بکشید. رساندن اکسیژن زیاد به ریه ها، می‌تواند به تمرکز و احساس آرامش شما کمک کند.(برگرفته از سایت الوکام) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا بین حیا و داشتن ایمان ارتباط وجود دارد؟ افرادی را می‌بینیم که در ظاهر حیا را رعایت نمی‌کنند اما بی دین و ایمان هم نیستند؟ پاسخ: از جمله ویژگی‌های مهمی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده، مسأله‌ی حیا است و اتفاقا در برخی از روایات تلازم بین حیا و ایمان نیز مطرح شده است. نظير اين روايت كه از امام باقر(عليه‌السلام) نقل شده است: 《الحياءُ والايمانُ مقرونانِ فى قَرْن فاذا ذَهَبَ اَحَدُهما تَبِعَهُ صاحبُهُ》 《حيا و ايمان قرين يكديگرند، پس هرگاه يكى از آنها برود ديگرى نيز خواهد رفت》.(1) حیا در وجود انسان می‌تواند عامل بازدارنده‌ای نسبت به جسارت بر گناه باشد؛ اما وقتی حیا از بین برود شخص در برابر انجام گناه جسور می‌شود و همین جسارت، ایمان او را به خطر می‌اندازد. افراد بی‌حیا نسبت به اصول اخلاقی پایبند نیستند و به تعهدات خویش جامه‌ی عمل نمی‌پوشانند و از این طریق پتانسیل لازم برای ترویج رذائل اخلاقی در وجود خویش را به‌دست می‌آورند. در واقع افراد بی‌حیا ممکن است هنوز هم به یک‌سری از امور معتقد باشند و به قول شما بی‌دین و ایمان هم نباشند اما ویژگی بی‌حیایی آنها کم کم و به مرور زمان، اعتقادات آنها را کم رنگ و کم رنگ‌تر خواهد کرد. حیا امری فطریست که به واسطه‌ی آن، انسان تمایل دارد هر لحظه و هر جا عیوب خود را بپوشاند و نگذارد دیگران از آن عیوب باخبر شوند چرا که انسان همواره دوست دارد بی‌عیب و نقص باشد. حب کرامت نفس که از مصادیق حب نفس است از بدو تولد با انسان همراه بوده، حالا اگر شخص نسبت به ظاهر شدن عیوبش مقابل دیگران ابایی نداشته باشد دیگر به دنبال بی‌عیب و نقص بودن هم نخواهد بود و تن به انجام هر عملی خواهد داد و همین امر سرمایه‌ی ایمان او را به خطر خواهد انداخت. پی نوشت: 1.بحارالانوار، ج 78، باب 22، روايت5 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا جمعى از ستمگران و افراد گنه‌کار و آلوده، در رفاه هستند و عذابی نمی بینند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده می شود این است که خداوند افراد گنه‌کار را درصورتی که زياد آلوده گناه نشده باشند، به‌وسیله زنگ‌های بیدارباش و يا به‌وسیله ی مجازات متناسب با اعمالى كه از آن‌ها سرزده است، بيدار مى سازد و به راه حق بازمى گرداند. این‌ها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مى باشند و در حقيقت، مجازات و ناراحتی های آن‌ها، نعمتى براى آن‌ها محسوب مى شود. چنان‌که در قرآن مى خوانيم: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آن‌ها را به آن‌ها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1) ولى آن‌ها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آن‌ها را به حال خود وا‌میگذارد و به‌اصطلاح به آن‌ها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.این‌ها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدست‌داده‌اند. خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آن‌ها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آن‌ها، عذاب خواركنندهاى (آماده‌شده) است»(2) نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به این‌گونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه‌چیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آن‌ها داده‌شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آن‌ها بازگرفتيم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگين شدند.»(3) پی نوشت ها: 1. روم/41 2. آل‌عمران/178 3. انعام/44 @pasokhsara
💬 اگر کسی چیزی را به شخصی هدیه و به او تحویل داده باشد، می تواند از او پس بگیرد، مگر در موارد ذیل که پس گرفتن هدیه جایز نیست: 🔹1️⃣ هدیه دهنده با قصد قربت، هدیه داده باشد. 🔸2️⃣ هدیه گیرنده از خویشان نسبیِ هدیه دهنده باشد. 🔹3️⃣ هدیه گیرنده در مقابل هدیه ای که گرفته است، چیزی (هر چند کم) به هدیه دهنده داده باشد. 🔸4️⃣ همه آنچه هدیه داده شده یا مقدار قابل توجه آن از بین رفته باشد. 📚 سایت آیت الله خامنه ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 غیبت به معنای عدم ظهور است و نه به معنای عدم حضور. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، در بین مردم حاضرند و آنچه را باید، حال با واسطه یا بی واسطه، انجام می دهند. ⬅️ برخی انتظار داریم حضرت حجت، جای ما زندگی کنند و مشکلات را تک به تک، ایشان حل کنند! اما باید فهم کنیم، بنا نیست امام زمان، جای کسی زندگی کنند. 🌹منتظر حقیقی، اهل فکر، مشورت، تلاش، توکل و توسل است تا با انجام وظیفه، هم گلیم خود را از آب بکشد و هم گلیم دیگران را. 🖊سعی کنیم، عدالت را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم تا زمینه ی تحقق عدالت جهانی را فراهم کنیم. ان شاءالله @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا دوستی اهل‌البیت مانع دوستی خداوند نمی‌شود؟ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به آیاتی از قرآن ارائه دهیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي؛(1) بگو: «اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد.» در این آیه تبعیت از پیامبر، نشانه‌ی محبت به خداوند معرفی شده است؛ یعنی اگر خداوند را دوست دارید از پیامبرش تبعیت کنید. حالا اگر در قرآن به دنبال مصادیق تبعیت بگردیم به این آیه برخورد می‌کنیم: قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؛(2) بگو: «به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما نمى‌خواهم مگر دوستى درباره اهل بيتم.» در این آیه خداوند، دوستی و محبت اهل‌البیت را به نوعی پاداش و مزد رسالت پیامبر می‌داند.در واقع پیامبر در برابر تحمل تمام سختی‌های رسالت و مشکلاتی که در جهت هدایت خلق متحمل شدند اجر و مزد و پاداش نمی‌خواهند و تنها چیزی که طلب می‌کنند محبت اهل‌البیت علیهم‌السلام است. در آیه‌ی دیگری از قرآن چنین می‌خوانیم: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْر إِلاّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً؛(3) بگو: «بر اين [رسالت] اجرى از شما نمى‌خواهم، جز اين‌كه هركس بخواهد راهى به سوى پروردگارش [در پيش] گيرد.» با مقایسه این آیات با یکدیگر به این نتیجه می‌رسیم که در پیش گرفتن راهی به سوی خداوند، تنها از طریق مودت اهل‌البیت امکان‌پذیر است، در واقع راه خدا و سَبیل رب و قرار گرفتن در مسیر الهی، از مسیر تمسک به اهل‌البیت می‌گذرد و مودت اهل‌البیت نیز نوعی تبعیت از پیامبر است و تبعیت از پیامبر هم محبت به خداوند را نتیجه می‌دهد. بنابراین محبت به اهل البیت مرتبه‌ی پایین‌تر محبت به خداست. چون خداوند را دوست داریم، اهل‌البیت علیهم‌السلام را نیز دوست داریم. به این دلیل که آن ذوات نورانی با بندگی خود به بالاترین مراتب عبودیت رسیده‌اند و همین امر منجر شده که محبت به آنها شعاعی از محبت به خداوند باشد. پی نوشت‌ها: 1. آل عمران (3)، 31. 2. شورى (42)، 23. 3. فرقان (25)، 57. @pasokhsara
💠 رضایت به گناه 💬 ترویج گناه هر نوع ترویج، ترغیب و تشویق به گناه با گفتار و رفتار از محرمات قطعی است. 🔹 اگر کسی به انجام یک کار حرامی راضی باشد، حتی اگر خودش انجام ندهد، مرتکب حرام شده است؛ یعنی رضایت به حرام، حرام است؛ بلکه بر همه واجب است در قلب خود از اینکه کسی کار حرامی انجام می‌دهد، کراهت و انزجار داشته باشند. توجه شود که این مسئله غیر از امر به معرف و نهی از منکر است؛ زیرا بحث پیرامون امر و نهی نیست؛ بحث پیرامون حالت قلبی مومن در قبال کار حرام است. 📚 پی‌نوشت: توضیح‌المسائل امام‌خمینی، م2801 و 2812 و ج 1 کتاب‌الامر‌بالمعروف و النهی‌عن‌المنکر، م 7 و 8 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا