🔴 #شهید
«شهید» در منظومه ی معارف اسلامی، معنای گسترده ای دارد که هر چند معنای خاص آن، شهید در معرکه است اما هر کسی که در راه انجام وظیفه کشته شود را هم شامل می شود.
در روایات: به کشته شدگان در راه علم، دفاع از وطن و ناموس، کسب روزی حلال و دفاع از مال و موارد دیگری؛ «شهید» اطلاق شده است.
این مقام برای هر فردی در هر جایگاهی، نزد خدا محفوظ است.
🔷نظام اسلامی با رعایت برخی مصالح سیاسی، فرهنگی، نظامی و در نظر گرفتن اولویت هایی و برای مقابله با برخی تفکرات، جریانات، و یا مصالح دیگر، بعضی از کشته شدگان را با عنوان «شهید» مخاطب قرار می دهد.
ولی همان گونه که در صدر اسلام ، همه ی کشته شدگان با عنوان شهید شناخته نمی شدند، نباید انتظار داشت حکومت اسلامی این عنوان را برای همگان به کار گیرد.
🔵مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی، از ابتدای انقلاب در سنگرهای مختلف ایفای نقش کرده و به فرموده ی مقام معظم رهبری، همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. و نهایتا در این مسیر به شهادت رسیدند.
#شهید
#شهادت
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
علل و عوامل رفتارهای پرخطر نوجوانان
✍1_خانواده
خانواده اولین جایی است که همه ی ما در آن رشد می کنیم و یاد می گیریم. شخصیت ما، باورها و ارزش های ما درون خانواده شکل می گیرد. در صورتی که نیازهای عاطفی یک نوجوان در محیط خانواده برطرف شوند، عشق بدون قید و شرط دریافت کند و پدر و مادری را الگوی خود قرار دهد که استانداردها و ارزش هایی در زندگی دارند، احتمال رفتارهای پرخطر در او پایین می آید.
نوجوانانی که در دوران بلوغ به سراغ مواد مخدر و الکل می روند، معمولاً عضو خانواده ی متشنجی هستند، روابط عاطفی محکمی با پدر و مادرشان ندارند و ممکن است اعضای خانواده شان هم درگیر رفتارهای پرخطر باشند.
2_فشارهای روانی در مدرسه
دوران بلوغ به خودیِ خود سرشار از فشارهای روانی است. گاهی اوقات مدارس بدون توجه به ویژگی های دوران بلوغ فشارهای وارده بر نوجوان را صدچندان می کند.
بسیاری از افراد در دوران بلوغ از تکالیف و فعالیت های مدرسه گریزان می شوند و رفتارهای پرخطر را برای رهایی از فشار روانی انتخاب می کنند.
ادامه دارد...
#کارشناس_مشاوره
#رفتارهای_پر_خطر_نوجوانان
@pasokhsara
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت #هشت_شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
❗️ آیا بناء بر قبور، شرک است؟
💬استاد جواد حیدری
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
💠جدا شدن پیشانی از روی مهر به صورت سهوا
💬 اگر پیش از تمام شدن ذکر سجده، پیشانی را سهواً از زمین بردارد، نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند ولی اگر سایر اعضا را سهواً از زمین بردارد، باید دوباره بر زمین بگذارد و ذکر را بگوید.
✅ اگر هنگام سجده، پیشانی به محل سجده برخورد کند و بی اختیار از زمین بلند شود، باید دوباره پیشانی را بر زمین بگذارد و ذکر سجده را بگوید و روی هم یک سجده به حساب می آید.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله 251و 252 آیت الله خامنه ای
@pasokhsara
✍ علل وعوامل رفتارهای پرخطر نوجوانان
3_ محیط
محیط زندگی یک نوجوان نقش پررنگی در انتخاب هایش دارد. نوجوانان سرشار از هیجان هستند و هنوز به خوبی شیوه ی کنترل احساساتشان را یاد نگرفته اند. آن ها قابلیت زیادی برای انجام رفتارهای پرخطر دارند.
به همین دلیل زندگی کردن در محیطی جرم خیز و در کنار بزهکاران، احتمال بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان را بالا می برد.
4_عوامل روانشناختی
هر چه سلامت روانی یک انسان بیشتر می شود، کمتر به خودش آسیب می زند. پژوهش ها ثابت کرده اند که نوجوانان افسرده و مضطرب بیشتر به مواد مخدر گرایش دارند.
اگر دختر یا پسری در دوران بلوغ به اندازه ی کافی اعتماد به نفس نداشته باشد، خودش را آدم با ارزشی نداند، نیاز به تأیید اجتماعی داشته باشد و تحت فشار روانی باشد، ممکن است برای مقابله با احساسات منفی و موقعیت های سخت دست به رفتارهای پرخطر بزند.
5_گروه هم سالان
آدم ها در دوران نوجوانی بیشتر از هر کسی تحت تأثیر دوستانشان هستند. در بسیاری از مواقع آن ها از هم سالانشان الگوبرداری می کنند و یک رفتار اشتباه دوستان بیش از هزار رفتار صحیح والدین ومعلم بر آن ها تأثیر می گذارند.
اگر نوجوان در دوران بلوغ از امنیت عاطفی و روانی برخوردار نباشد، ممکن است دوستانش را پناهگاه خود بداند و در صورتی که دوستانش مشغول به رفتارهای پرخطر باشند، از آن ها تقلید کند. اگر والدین نگران رفتارهای پر خطر نوجوانان باشند، باید این را بدانند که جلوگیری از این رفتارها، بیش از هر چیز نیازمند توجه به نوجوان است
#کارشناس_مشاوره
#رفتارهای_پر_خطر_نوجوانان
@pasokhsara
پرسش:
چگونه یک برنامهریزی دقیق برای کارهایم داشته باشم تا دچار افراط و تفریط نگردم؟
پاسخ:
اعتدال و میانهروی همانگونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط است.
قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط مینامد و میفرماید:
«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ وَ یکُونَ الرَّسُولُ عَلَیکُمْ شَهیدا»ً
«همانگونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شمارا نیز، امت میانهای قراردادیم (در حد اعتدال، میان افراطوتفریط) تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه است». (1)
ریشه بسیاری از انحرافات فردی و اجتماعی را میتوان در عدم رعایت اصل اعتدال جست و به همین دلیل در آموزههای اسلام اجازه کوتاهی و یا زیادهروی در هیچیک از امور به ما داده نشده است. اصل اعتدال، باید به شکلی کلی و فراگیر بر سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان حاکم باشد.
استفاده بهینه از زمان و وقت تنها از طریق برنامهریزی و مدیریت زمان امکانپذیر است. لازم است برای خود اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی تعریف نمایید و متناسب با آن برنامهریزی کنید. برای رسیدن به موفقیت باید هدف خود را مشخص نمایید؛ هدفی که با شما، خواستههایتان وتوان و استعدادهایتان سازگاری داشته باشد.
حضرت امام کاظم علیهالسلام میفرماید:
«اِجتَهِدُوا في أن يكونَ زمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةٌ لِمُناجاةِ اللّه ِ ، و ساعَةٌ لأمرِ المَعاشِ ، و ساعَةٌ لمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ الذينَ يُعَرِّفُونَكُم عُيُوبَكُم و يَخلُصُونَ لَكُم في الباطِنِ ، و ساعَةٌ تَخْلُونَ فيها لِلَذّاتِكم في غَيرِ مُحَرَّمٍ» (2)
«سعى كنيد اوقات خود را چهار قسمت نماييد : زمانى براى مناجات با خدا و زمانى براى كسب و كار و زمانى براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتمادى كه عيبهايتان را به شما گوشزد مىكنند و در باطن خير خواه شما هستند و زمانى براى كام جويى از لذّتهاى غير حرام».
بنابراین بخشی از برنامه روزانه خود را برای امور معنوی و ارتباط با خداوند همچون عبادت و تفکر در نظر بگیرید و بخشی از آن را برای درس و تلاش علمی و یا کار و مهارتورزی و بخشی را به تفریحات سالم اختصاص دهید؛ و به همین ترتیب متناسب با شرایط زندگی خود اولویتها را پیداکرده و برای آنها وقت بگذارید.
دقت کنید که همیشگی بودن و استمرار برنامه هرچقدر هم ازنظر کمیت، کم باشد بهتر است و ارجحیت دارد بر اینکه بخواهید یک مدت خودتان را در امری خسته کرده و بعد آن را رها کنید.
اجازه ندهید که موانع و شکستهای کوچک یا حتی بزرگ شما را به عقبنشینی وادارند. اگر اتفاقاتی مانع از پیروی شما از برنامه شد، ناامید نشوید و برنامه را ادامه داده و نتیجه کارها را به خدا واگذار نموده و بر او توکل کنید.
پینوشتها:
1. سوره بقره (2)، آیه 143
2 العلامة المجلسی، بحار الأنوار، المیانجی، السید ابراهیم ، البهبودی، محمد الباقر، ط دارالاحیاء التراث، چاپ سوم، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ج 75، ص 321
#کارشناس_اخلاق
#برنامهریزی
@pasokhsara
🔷🔹پرسش:
اگر خدا وجود دارد، پس چرا در مقابل جنایت هایی که رخ می دهد، ساکت است؟
🔶🔸پاسخ:
✅ ما انسان ها معمولا به جای آنکه مشکل خود را ببینیم و آن را حل کنیم، سعی می کنیم فرافکنی کرده و همه چیز را به گردن دیگران بیاندازیم. این خصیصه مختص جنایت کاران نیست. بلکه در عموم انسان ها وجود دارد.
مثلا آیا ما تصور صحیحی از خدا و دین داریم؟ چرا به جای آنکه فهم خود را از دین اصلاح کنیم، خواسته های نا به جای و غیر منطقی خود را اصل گرفته و مطابق آن از خدا طلب کار می شویم؟
🚫خدایی که بناست هر لحظه اختیاری که به بشر داده را نقض کند، و به محض آنکه کسی پایش را از حق آن طرف تر گذاشت، با دست غیبی او را نابود کند، وجود ندارد.
🚫خدایی که دنیا برایش اصل و اساس باشد و بخواهد دوست داران خود را در این دنیا به سعادت جاودان برساند، وجود ندارد.
✅ اسلام از خدایی سخن می گوید که دنیا را برای آزمایش بشر ساخته است و مردن بشر، صرفا انتقال او از این دنیا به دنیای اصلی است. اسلام از خدایی سخن می گوید که بشر را با اختیار در دنیا جانشین خود کرده است. این خدا برای مخالفتش با جنایت کاران به مومنان دستور داده است که طبق همین نظام دنیا، در مقابل ستم پیشگان مجتمع شوند:
🔅وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها (نساء ۷۴)
چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و كودكانى كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمى كنيد؟! همان افراد (ستمديده اى) كه مىگويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر ، كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر!
⭕️این مرام و مسلک غلط بنی اسرائیل بود که از موسی می خواستند با خدایش برود و کار جنگ را یکسره کند، تا بعدا آنها ملحق شوند، همان اندیشه ای که به گوساله پرستی می رسد.
👌البته همان گونه که معطوف نمودن توجه به غیب و چشم بستن بر دنیا و عدم ملاحظه عوامل مادی غلط است، چشم بستن بر غیب و منحصر کردن همه چیز به دنیا هم غلط است.
👈بلکه در نگاه صحیح باید با دو چشم بینا، دنیا و غیب را همزمان و در کنار هم دید. و با این نگاه، امدادهای غیبی برای مومنانی که پا در رکاب گذاشته اند، نیز دیده می شود.و مومن همیشه خود را پیروز و کامیاب می بیند، اعم از آنکه در ظاهر دنیا پیروز شود، یا شکست بخورد و هرگز کفار و جنایت پیشگان را کامیاب نمی بیند:
💠قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَ نَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَنْ يُصيبَكُمُ اللَّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَيْدينا (۵۲ توبه)
بگو: «آيا درباره ما، جز يكى از دو نيكى را انتظار داريد؟! (: يا پيروزى يا شهادت) ولى ما انتظار داريم كه خداوند، عذابى از سوى خودش (در آن جهان) به شما برساند، يا (در اين جهان) به دست ما (مجازات شويد)
حتی اگر جنایت کاران در این دنیای کوتاه و موقت، به چیزی دست یابند، به زودی در محضر عدل الهی قرار خواهند گرفت که سخت ترین شقاوت ها نصیب آنان خواهد شد. و مومنان سختی کشیده، آن قدر فضیلت دریافت می کنند، که حتی آرزوی سختی ای بیش از آنکه در دنیا دیده اند را می کنند و می گویند ای کاش در دنیا با قیچی آنان را تکه تکه می کردند! چون تمام مرارت ها و الام دنیا، در مقایسه با سعادت جاودان اخروی اصلا دیده نمی شود.
#کارشناس_کلام
#خدا_شناسی
@pasokhsara
✍وابستگی روانی شاگرد به معلم:
دانش آموز مدرسه اگرچه به خاطر درس خواندن به مدرسه رفته و در کلاس درس حضور می یابد و اگر از او سوال شود که چرا به مدرسه میروی خواهد گفت برای آنکه مهندس یا پزشک بشوم، ولی همین شاگرد بدون این که خود توجه داشته باشد تحت تاثیر رفتار و کردار عاطفی و خلقی معلم قرار می گیرد و به تدریج روحیات معلمان را اعم از زشت و زیبا را در رفتار خود پیاده خواهد کرد و این همان وابستگی روانی شاگر به معلم است. این وابستگی روانی با شدت بیشتری در میان معلمان و آموزگاران ارزشمند وجود دارد، یعنی شاگرد بیشتر تحت تاثیر روحیات و خلقیات آن معلم قرار می گیرد. به عبارت دیگر هرچقدر جذب بین معلم و شاگرد بیشتر باشد این وابستگی بیشتر خواهد بود.
بنابراین شاگردان علاوه بر کسب معلومات و دانش، عواطف و احساسات معلمان خود را نیز اقتباس می کنند و این تبعیت به طور ناخودآگاه انجام می شود.
ارزش والایی که اسلام برای معلم و آموزگار قائل شده است ، سهم مهمی از آن ارزشمندی مربوط به وابستگی روانی است. لذا پیشوایان دینی ما دستور داده اند که معلمان و آموزگاران باید بدون گفتار و سخن گفتن شاگردان خود را به کمالات انسانی راهنمایی نمایند، زیرا در این گونه دعوت ها تحمیل عقیده وجود نداشته و شاگردان از خود عکس العملی نشان نمی دهند زیرا ناخودآگاه تحت تاثیر صفات انسانی معلم قرار گرفته و آن ها را در رفتارشان منعکس می سازند. پدران و مادران در ارشاد و راهنمایی فرزندان خود باید به این نکته حساس توجه داشته باشند که بجای گفتن مستقیم ، سعی کنند که بر اساس وابستگی روانی کمالات معنوی و انسانی خود را به فرزندان خود انتقال دهند.
با توجه به این مطالب، بزرگترین رسالت آموزش و پرورش این است که معلمان شایسته و متعهد را به مدارس گسیل دارد تا در پرتو جنبه های کمالی و انسانی آن معلمان شاگردان خود ساخته و پرداخته شوند. نباید فراموش کنیم که ملتی سرشار و غنی است که دارای فرهنگی اصیل و توانا باشد. فرهنگی اصیل و تواناست که معلمان آن علاوه بر تخصص های علمی از کمالات انسانی به طور سرشار و فراوان برخوردار باشند. بزرگترین ضایعات وقتی تحقق می یابد که در ملت و مملکتی معلمان بدون برخوردار بودن از کمالات اخلاقی و انسانی به شغل معلمی بپرازند.
#کارشناس_مشاوره
#رابطه_معلم_و_شاگرد
@pasokhsara