eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
423 عکس
98 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 چهار نكته درباره عبادت‏هاى 1. عبادت‏هاى كودك مميز در صورتى كه درست انجام شود مورد قبول شرع بوده و صحيح است. (1) 2. تمرين دادن كودك مميز بر تمام عبادت‏ها مستحب است بدون تفاوت بين دختر و پسر. (2) 3. با اقتداء كودك مميز به مرد بالغى كه شرايط امامت جماعت را دارد نماز جماعت برقرار مى‏شود. (3) 4. نماز پسربچه مانند نماز مردان و نماز دختربچه مانند نماز زنان است. 👈 مثلًا همان‏گونه كه مردان بايد حمد و سوره نمازهاى صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند پسر بچه نيز بايد بلند بخواند و پوشش دختربچه در نماز مانند پوشش زنان است. (4) 📚 پی نوشت: 1. عروة الوثقى، ج 1، ص 191، م 15 و ص 714، م 35 و، ج 2، ص 217، م 2، فى شرائط الصوم. 2. همان، ص 714، م 35 و ج 2، ص 217، م 2، فى شرائط الصوم. 3. همان، ص 766، م 8. 4. عروة الوثقى، ج 1، ص 702، م 17. @pasokhsara
✍عزت نفس وراه های تقویت آن در نوجوانان: قبل از این که راه های بالا بردن عزت نفس را یاد بگیریم اول باید بدانیم عزت نفس چیست. همه ما زمان هایی در خلوت و تنهایی خود به کارها، توانایی ها و رفتارهای خودمان فکر می کنیم. بعد از آن یا احساس خوب یا بدی نسبت به خودمان داریم. در واقع ما در حال ارزیابی و بررسی رفتارهای خودمان هستیم؛ مثلا فکر کنید بعد از یک امتحان سخت به فکر فرو می روید و رفتارهای خودتان را ارزیابی می کنید. اینکه چقدر فرصت تقلب کردن داشتید اما این کار را انجام ندادید، و یا می توانستید کتابتان را باز کنید، یا از دوستتان کمک بگیرید؛ اما این کار را نکردید و الان که فکر می کنید احساس خوبی به شما دست می دهد. یا مثلا تصور کنید قرار هست در مدرسه بین شما و دوستتان یک نفر را به عنوان مجری برنامه اول سال انتخاب کنند؛ اما شما با تقلب نمی گذارید دوستتان انتخاب شود. هرچند می دانید او برای این کار بهتر است. بعد از اینکه انتخاب شدید قطعا احساس بدی نسبت به خودتان دارید؛ زیرا بخاطر حسودی، یک رقابت ناعادلانه را به وجود آوردید. اگر احساسمان نسبت به خودمان خوب باشد و این ادامه دار باشد؛ در نتیجه عزت نفس فرد بالا می رود و این احساس خوب در زمینه های دیگر زندگی فرد هم تاثیر می گذارد. اما اگر احساس بد و منفی درونی نسبت به خودمان و کارهایی که انجام داده ایم در ما زیاد شود، مشکل عزت نفس پایین در ما ایجاد می شود که در آن صورت باید برای ایجاد عزت نفس بالا تلاش کرد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹علی کوچولو: ❓چرا فقط برای امامت امام علی علیه السلام جشن می گیرند پس بقیه امامان چی؟ ✅ حاج آقا پاسخ می‌دهد، ببینید 👆🏻 @pasokhsara
پرسش: مکتب اخلاقی اسلام چه امتیازی نسبت به سایر مکاتب اخلاقی دارد؟ پاسخ: آنچه وجه تمایز مکتب اخلاقی اسلام با سایر مکاتب اخلاقی است این است که هدف از مکتب اخلاقی اسلام رساندن انسان به کمال شایسته خویش است. این مکتب با ایمان به خداوند، درصدد نزدیک کردن انسان به صفات جمال و جلال الهی است تا انسان در پرتو این صفات بتواند سعادت و سلامت دنیوی و اخروی خود را تأمین نماید. در مکاتب اخلاقی غیر الهی، گاهی رسیدن به سود بیشتر هدف است و گاهی رسیدن به لذت بیشتر، برخی مکاتب، اقبال عمومی را اساس کار خود می‌دانند و برخی رسیدن به قدرت را انگیزه عمل اخلاقی معرفی می‌کنند؛ درحالی‌که هدف از مکتب اخلاقی اسلام رساندن انسان به سعادت است و ازآنجایی‌که اساس این مکتب ایمان به توحید و معاد است سعادت در دو بعد دنیوی و اخروی برای آن دارای ارزش است و متناسب با همین جهان‌بینی، فرد و اجتماع هر دو دارای اصالت و ارزش‌اند؛ لذا برخی دستورات اخلاقی برای اصلاح فرد و برخی برای اصلاح جامعه مطرح می‌شود درحالی‌که این ویژگی‌ها در سایر مکاتب کم‌رنگ و یا بی‌رنگ است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس: دریک مثال فردی که در زنگ ریاضی احساس خوبی ندارد را در نظر بگیرید. این فرد بخاطر عدم موفقیت در درس ریاضی یا دلایل دیگر، اعتماد به نفس پایینی در این درس دارد و زمانی که با مسئله ای مواجه می شود، این افکار به سراغش می آید که من نمی توانم آن ها را حل کنم. اما همین فرد در زنگ ادبیات با علاقه به نقد و بررسی اشعار می پردازد و احساس خوبی دارد و در مواقع جواب دادن به سوالات ادبیات با اعتماد به نفس بالایی به آن ها پاسخ می دهد. در واقع اعتماد به نفس مربوط به یک موقعیت خاص است که ما در آن خودمان را ارزیابی می کنیم و *شناختی است که ما نسبت به خودمان و توانایی هایمان داریم*. در مثالی دیگر فردی که حاضر است برای رسیدن به موفقیت هرکاری انجام دهد مثل دزدی ،دروغ، تقلب. این فرد اعتماد به نفس بالایی دارد؛ اما عزت نفس پایین،* در واقع عزت نفس احساس ارزشمندیست که ما نسبت به خودمان داریم* و یک باور فردی است. احساسی که به ما اجازه نمی دهد خیلی از کارهای غیر اخلاقی را انجام بدهیم؛ زیرا شان و منزلت خودمان را آن قدر بالا می دانیم که برای رسیدن به چیزی حاضر نیستیم آن را از دست بدهیم. اگر عزت نفس بالا برود، اعتماد به نفس هم بالا می رود اما وجود اعتماد به نفس بالا لزوما با عزت نفس بالا همراه نیست. خیلی از افراد هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند اما عزت نفس پایین. اعتماد به نفس پایین محصول عزت نفس پایین است. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهارت برقراری ارتباط موثر ازجمله مصادیق اخلاق حرفه‌ای برای معلمان، مربیان و مبلغان مهارت برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان است. در آموزش‌هایی که روابط انسانی به شکلی صحیح پایه‌گذاری شود، استعداد افراد بیشتر و بهتر به فعلیت می‌رسد. زمانی که معلم و مربیِ مجهز به مهارت‌های ارتباط مؤثر، به تبادل افکار و احساسات با دانش‌آموز خویش بپردازد قادر است پیام خویش را به‌خوبی به دانش‌آموز منتقل نموده و زمینه و بستر شکوفایی استعداد او را فراهم نماید. آنچه امروزه میان مربی و دانش‌آموز حاکم است هم‌زبانی‌ست و آنچه بدان نیازمندیم همدلی. معلم، مبلغ، مربی و یا حتی والدین ممکن است اهل گفتگو با فرزندان خویش باشند و به‌اصطلاح زبان آن‌ها را بفهمند اما چیزی که مهم است فهمیدن حرف آن‌هاست. آنچه می‌تواند افراد را موفق در فهم حرف طرف مقابل نماید همدلی‌ست بدین معنا که معلم و مربی با دانش‌آموز هم‌احساس شود و از دریچهٔ نگاه او به موضوعات نظر افکند. تطبیق رفتارهای ذهنی و عینی خود با دانش آموزان منجر به ایجاد حالت عاطفی و ابقای آن می‌گردد و نتیجهٔ این همدلی برقراری یک ارتباط مؤثر خواهد بود. برخی از بزرگ‌ترها خط قرمزهایی را بین خود و سایر افراد مشخص می‌کنند تا جایی که اصرار بر رعایت این خط قرمزها باعث می‌شود تا افراد از بیان آنچه در دل دارند پشیمان گردند. یک معلم خوب، یک مربی باتدبیر، یک مبلغ دلسوز و یا یک والد واقعی ضمن تعیین خط قرمزهای اخلاقی به فرزند، دانش‌آموز یا متربی خویش اجازهٔ آزادانه سخن گفتن می‌دهد. بسیار اتفاق افتاده که بچه‌ها از مشکلی رنج می‌برند اما با تصور اینکه اگر این حرف‌ها را بزنند و پرده از مشکلشان بردارند خط قرمزهای معلم و مربی و والد را رد کرده‌اند و همین حس باعث می‌شود که برای حل مشکل خود یا سکوت کنند و یا سراغ افراد کم‌تجربه بروند و بارها شاهد بوده‌ایم که این مسئله عوارض فراوانی به بار آورده است. ادامه دارد... @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اهمیت عزت نفس در دانش آموزان: همه ما در طول روز بارها با خودمان صحبت می کنیم یک گفتگوی درونی و پنهان و از خودمان سوالاتی می پرسیم که جواب خیلی از آن ها را می دانیم و سریع به نتیجه می رسیم و درباره برخی دیگر فکر می کنیم و اگر توانسته باشیم مهارت هایی مثل تفکر نقاد، حل مسئله و.. را یاد گرفته باشیم، به راحتی به آن ها پاسخ می دهیم. خیلی وقت ها در ذهنمان به خودمان دستور می دهیم. مثلا نترس تو می تونی، بس کن تو عمرا از پسش بر نمیای، مادرت درست میگه تو واقعا بی عرضه ای پس دنبالش نرو ... این افکار ناخودآگاه بر رفتارهای بیرونی ما تاثیر می گذارند، پس خیلی مهم است برای اینکه رفتارهای ما درست شود، افکارمان را درست کنیم تا احساس درونی مان نسبت خودمان خوب شود. در نتیجه عملکرد خوبی داشته باشیم. اگر شما عزت نفس بالایی داشته باشید، رفتارهایتان نیز تغییر می کند. افراد دارای عزت نفس بالا حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند و برای خودشان چارچوب و قواعد خاص رفتاری دارند. شکل گیری عزت نفس از دوران کودکی است. تجربیاتی که کسب می کنیم، بازخودهایی که می گیریم، همه این ها تاثیر زیادی بر عزت نفس ما دارند. عزت نفس در سبک زندگی ما تاثیر زیادی دارد. افرادی که حاضر نیستند وقت و فرصت زندگی کردنشان را هدر بدهند، عزت نفس بالایی دارند. پس وجود عزت نفس در همه ما بسیار مهم و ضروری است و باید به افزایش عزت نفس توجه ویژه ای داشته باشید. به صدای درونتان گوش بدید و ببینید به شما چه میگوید. @pasokhsara