eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
11.4هزار دنبال‌کننده
576 عکس
53 ویدیو
2 فایل
📚علمی _ آموزشی ✍️جهاد تبیین 🔆ارتباط با ادمین @nasim_114 🔆فروشگاه محصولات @peyke_shefa
مشاهده در ایتا
دانلود
✍آشنایی با ۱. تقسیم علم طب به دوبخش ▫️نظری و ▫️عملی ⬅️طب نظري : يعني دانشي كه چگونگي عملكرد و تغييرات بدن انسان و عوامل مؤثر بر آن را كه منجر به سلامتي يا بيماري مي شوند، بررسي مي كند. ⬅️تقسیم بخش نظری طب به سه قسمت ▪️الف)امور طبیعیه ▪️ب)علم به اسباب و علل صحت و مرض ▪️ج)علم به دلایل و علایم صحت و مرض ✍نگاه طب سنتی به فیزیولوژی بدن (امور طبیعیه): در مکتب طب سنتی اموری که هستی و قوام جسمی بدن بر آن‌ها مبتنی است، تحت نام «امور طبیعیه» بیان می‌شود، آنچه طب رایج آن را تحت عنوان «فیزیولوژی بدن» می‌شناسد که شامل هفت جزء میباشد: ❶ارکان. ❷امزجه. ❸اخلاط. ❹اعضاء. ❺ارواح. ❻قوا. ❼افعال. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
‍ 🎶 ها یا همان(هیپرآکوسیس) چیست و راهکارهای درمانی 🔻بعضی از افراد در مقابل سرو صداها تحمل کمی داشته و سریعا واکنش نشان میدهند ،اینگونه افراد در برابر کوچکترین سر و صدایی کلافه شده و پرخاشگری میکنند . 🔻افرادی که در مقابل سر و صدا اذیت میشوند و تحمل سر و صداها و جاهای شلوغ برایشان میسر نیست ،از برخوردارند. ✍لذا برای درمان ، باید به مغز این افراد بخشید تا توان تحملشان بیشتر شود. بدین منظور چکاندن یک تا سه قطره ترکیب روغن گل بنفشه و گل بابونه خالص شبها در هر سوراخ بینی و ماساژ پیشانی و پشت گوش باهمین ترکیب هنگام خواب میتوانند موثر واقع شود. 🍲خوردن سوپ جو با گوشت بلدرچین و روغن زیتون - سوپ گشنیز - سمنو -فرنی -حلیم -آش ماش - کاهو با سکنجبین- روغن مالی سر پس از حمام و هر چیزی که رطوبت بخش باشد میتواند به درمان این افراد کمک شایانی بکند. 🔆البته ممکن است این مشکل دلایل دیگری همچون، آسیب دیدگی پرده ، ضربه خوردن ، عفونت های کهنه نیز داشته باشد که در هر صورت باید با تشخیص و زیر نظر یک متخصص طب سنتی درمان شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍آشنایی با #مبانی_علم_طب ۱. تقسیم علم طب به دوبخش ▫️نظری و ▫️عملی ⬅️طب نظري : يعني دانشي كه چگونگي
1⃣ ارکان ✍در اصطلاح حکیمان، رکن یا عنصر عبارت است از جسم بسیطی که به‌غیراز خود تجزیه نمی‌شود و تشکیل دهنده اجزای اولیۀ همۀ موجودات، اعم از انسان، حیوان، نبات و جماد هستند و تعداد آن‌ها ۴ عدد است: 🔥آتش عنصری ☁️هوا عنصری 💧آب عنصری 🌏خاک عنصری ❇️ذکر این نکته ضروری است که به کار بردن اصطلاح آتش، آب‌وخاک برای نزدیک سازی مفاهیم به ذهن است و منظور از خاک عنصری، خاک متعارف نیست، همین‌طور در مورد آب‌وآتش. زیرا طبق تعریف، ارکان اجسامی هستند که غیرقابل تجزیه‌اند و به همین دلیل گاه «عنصر» نیز نامیده می‌شوند. استفاده از این کلمات به دلیل مشابهتی است که بین خصوصیات این عناصر با نمادهای قابل‌لمس آن در طبیعت دارد. همان‌طور که توضیح دادیم، هر یک از ارکان دارای کیفیتی است که بر اساس کیفیت مختص به خود، خواص خود را بروز می‌دهد. به‌این‌ترتیب که: ①⇦خاک عنصری دارای کیفیت سرد و خشک ②⇦ آب عنصری دارای کیفیت سرد و تر ③⇦هوا عنصری دارای کیفیت گرم و تر ④⇦آتش عنصری دارای کیفیت گرم و خشک است.وظایف ارکان چهارگانه: ❶←خاک عنصری: وظیفۀ آن ایجاد پایداری و شکل‌دهی و حفظ اشکال است. ❷←آب عنصری: وظیفه آن ایجاد امکان شکل‌پذیری و قابلیت انعطاف در اجسام است، به‌طوری‌که هرچه این عنصر در جسمی بیشتر باشد، حالت سیالیت آن بیشتر می‌شود. ❸←هوا عنصری: شکل‌پذیری و سیالیت بیشتر و سریع‌تری دارد و وظیفۀ آن ایجاد تخلخل و فاصله بین ذرات اجسام و افزایش لطافت و سبکی است. جسمی که هوا عنصری زیادی دارد میل به بالا رفتن پیدا می‌کند. مثلاً در اثر حرارت، آب به بخار تبدیل می‌شود چراکه براثر حرارت تکائف و درهم‌فشردگی آن کمتر می‌شود. ❹←آتش عنصری: وظیفۀ آن ایجاد لطافت، نضج، سبکی و کاهش شدت سردی است. بنابراین، موجودی که آتش عنصری آن زیاد است، حرکت آن بیشتر است. ❇️به عبارتی می‌توان گفت، دو عنصر سنگین (خاک و آب) در به وجود آمدن اعضاء و سکون آن‌ها نقش بیشتری دارند؛ درحالی‌که دو عنصر سبک (آتش و هوا) در به وجود آمدن ارواح و حرکت آن‌ها و همچنین حرکت اعضاء نقش مهم‌تری دارند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی( ۱ ) 🔹رعایت این نکات ساده در زمان سلامتی می­تواند باعث پیشگیری از بیماری­ها و در زمان بیماری، موجب بازگشت سلامتی و تسریع روند درمان شود. 1⃣قانون اوّل: زمان غذا خوردن انسان باید در زمان اشتهای واقعی اقدام به غذا خوردن کند و بدون اشتهای صادق غذا نخورد. این زمانی است که غذای قبلی کاملاً هضم شده است و ادرار نضج پیدا کرده است. یعنی رنگ آن از بی­رنگی به سمت ترنجی و پررنگ شدن رفته است. همچنین شکم از زیر سینه تا ناف سبک شده است، بوی غذای قبلی در باد گلو نیست، نبض کوتاه تر شده است، حواس ظاهری تیزتر شده است و احساس تشنگی بوجود آمده است. ←اگر فرد در حالت سیری و هضم نشدن کامل غذای قبلی اقدام به غذا خوردن کند، در دراز مدّت مبتلا به بیماری­های متعدّد گوارشی، کبدی و سیستمیک خواهد شد. ←همچنین باید توجّه داشت که در صورت بروز اشتهای صادق، نباید غذا خوردن را به تعویق انداخت. چرا که باعث جذب مواد فاسد به سمت معده و بروز بیماری خواهد شد. 2⃣قانون دوم: زمان دست کشیدن از غذا قبل از این که کاملاً سیری اتّفاق بیافتد، باید دست از غذا خوردن کشید؛ چرا که غذا برای هضم شدن نیاز به فضای بیشتری دارد و اجزای آن از هم فاصله می­گیرند. حال اگر حجم معده کاملاً پر شده باشد، باعث تشویش و اختلال هضم و بروز نفخ و سوءهاضمه خواهد شد. مجموع این دو قانون در یک روایت کوتاه بیان شده است: «کُل وأنتَ تَشتَهی وأمسِک وأنتَ تَشتَهی» (مستدرک الوسائل، ج 16، ص 221) 3⃣قانون سوم: جویدن غذا و طول مدّت غذا خوردن لقمه­ های غذا باید کوچک برداشته شوند تا بتوان آن­ها را به­ خوبی جوید. جویدن کامل غذاها باعث پیشگیری از سوءهاضمه، نفخ، یبوست و بسیاری از اختلالات دیگر خواهد شد؛ چون هضم غذا از دهان آغاز می­گردد. این کار باعث طول کشیدن بیشتر غذا خوردن شده و از پرخوری نیز پیشگیری می­کند. امّا از طرف دیگر بسیار طول دادن غذا خوردن نیز نهی شده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی( ۱ ) 🔹رعایت این نکات ساده در زمان سلامتی می­تواند باعث پ
آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی ( ۲ ) 4⃣قانون چهارم: نوع غذاهای مصرفی و غذا بر حسب مزاج­های مختلف در طبّ سنّتی ایرانی، غذاها را بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم­ بندی می­کنند. یکی از این تقسیم­ بندی­ها، تقسیم بر اساس عملکرد آن­ها در بدن است. ←هر چیز خوردنی که وارد بدن می­شود و وارد فعل و انفعال با بدن می­شود، یا شبیه بدن می­شود و جایگزین بافت و مواد از دست رفته از بدن می­گردد که به آن غذای مطلق می­گویند. ←یا اصلاً قابلیت غذائیت برای بدن ندارد و بدن را تحت تأثیر خود قرار می­دهد و کیفیّتش را تغییر می­دهد؛ مثلاً بدن را گرمتر یا سردتر از حدّ معمول خودش می­کند که دوای مطلق نام دارد، مثل زنجبیل و کافور و سیاه­دانه و ... ←بعضی موارد نیز هستند که هم حالت  غذایی و هم حالت دوایی دارند. حال اگر غذائیت غالب باشد، غذای دوایی نام می­گیرند؛ مثل کاهو، اسفناج، عدس، نخود، لوبیا و ...  و اگر دوائیت غالب باشد، دوای غذایی نام می­گیرند، مانند سیر، پیاز، تره، نعناع و ... ←این قانون می­گوید فردی که سالم است و سوءمزاجی ندارد، نباید بطور روزمره به غیر از غذاهای مطلق، غذایی دریافت کند. چرا که در درازمدت باعث بروز سوءمزاج (خارج شدن از حالت اعتدال مزاج و سلامتی) خواهد شد. بهترین غذاهای مطلق شامل نان گندم خوب پخته شده، گوشت­های معتدل مثل گوسفند و بز ، شیرینی­های ملایم و طبیعی، میوه­هایی مثل انجیر و انگور است. اکثر غذاهای مطلق، طبع معتدلی دارند و برای کسانی که سالم هستند و مزاجشان خیلی از اعتدال دور نیست، مناسب است. امّا کسانی که مزاجشان از اعتدال فاصله دارد و با خوردن غذاهای گرم یا سرد اذیّت می­شوند، باید غذاهای ضد مزاج خودشان را دریافت کنند. یعنی از غذاهای دوایی و در مرحله بعد دواهای غذایی استفاده کنند. درصورت وجود بیماری، باید زیر نظر متخصّص، از دواهای مطلق استفاده کرد. ←درواقع در مصرف گروه شیر و لبنیات، میوه­ها و سبزی­ها باید به مزاج و سوءمزاج­ها توجّه کرد. مثلاً اگر کسی دارای غلبه سردی است و با خوردن ماست، ترشی­ها، کاهو، خیار و گوجه دچار سستی بدن، آبریزش دهان، پرخوابی و کندی ذهن می­گردد؛ اوّلاً باید میزان مصرف این مواد را کاهش دهد (نه این که کلاً حذف کند) و ثانیاً مُصلحات مناسب آن­ها را به­ کار ببرد، مثلاً ماست را با اندکی نعناع یا پونه یا زنیان میل کند و ثالثاً در هر گروه غذایی غذاهای مناسب طبع خودش را انتخاب کند، برای نمونه به جای کاهو و خیار و گوجه، از هویج رنده شده و کرفس استفاده کند. در فردی نیز که دارای غلبه گرمی است و با خوردن ادویه زیاد (که معمولاً طبع گرمی دارند، مانند دارچین، فلفل، زنجبیل و ....) و شیرینی­جات و غذاهای پرچرب، دچار خارش بدن، خشکی دهان، تشنگی زیاد و .... می­شود؛ توجّه به نکته گفته شده و انتخاب غذاهای مناسب در هر گروه غذایی ضروری است. 🔖تبصره: استفاده از دواهای مطلق (که هیچ خاصیت غذارسانی برای بدن ندارند، مثل زعفران، دارچین، زردچوبه، فلفل و ....) در غذاها به میزان کم مانعی ندارد و منظور از آن، خوش طعم کردن غذاها (برای میل بیشتر طبیعت و هضم درست غذا) و رفع سردی و بی­مزگی غذاهاست. در طبّ سنّتی گفته می­شود اگر غذا بو و طعم خوب نداشته باشد، طبیعت بدن رغبتی برای هضم و جذب آن نخواهد داشت! برای این مورد حجم بسیار کمی از این ادویه در غذا استفاده می­شود و البته نباید آستانه چشایی را به حجم زیاد این موارد عادت داد. (یعنی عادت کردن به مصرف غذاهای خیلی شور یا تند عوارضی به همراه دارد.) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
1⃣ ارکان ✍در اصطلاح حکیمان، رکن یا عنصر عبارت است از جسم بسیطی که به‌غیراز خود تجزیه نمی‌شود و تشکی
2⃣مبحث امزجه، بخش ۱ ✍مزاج در لغت به معنی در هم آمیختن است و در طب سنتی ایران به کیفیتی یکسان و جدید که درنتیجۀ ترکیب و امتزاج ارکان 4 گانه با یکدیگر به وجود می‌آید، گفته می‌شود. ←در دیدگاه طب سنتی هر جسم، ترکیبی از هر چهار رکن تشکیل‌شده است و اختلاف مقدار این عناصر مزاج آن‌ها را با یکدیگر متفاوت می‌کند. بر این اساس در جهان و در ازای موجودات، بی‌نهایت مزاج وجود دارد، چراکه نسبت آمیختن عناصر چهارگانه باهم متفاوت است. ❇️مزاج‌ها به‌طورکلی به دو دسته مفرد و مرکب تقسیم می‌شود که هرکدام ۴ قسم دارند: 🔸الف) مفرد: گرم – سرد – خشک – مرطوب 🔹ب) مرکب: گرم و خشک – گرم و مرطوب – سرد و مرطوب – سرد و خشک ←در میان انسان‌ها نیز، باوجود طبقه‌بندی‌های کلی در مزاج‌های اصلی (مزاج ذاتی/جبلی/مادرزادی/مولودی) و اکتسابی افراد (مزاج اکتسابی یا عارضی)، در حقیقت هر مزاج دارای طیف گسترده‌ای است؛ تا جایی که می‌توان گفت که هیچ دو شخصی دارای مزاج یکسان نیستند و بنابراین درمان یک بیماری در دو فرد، نمی‌تواند کاملاً یکسان باشد. این مزاج‌ها ممکن است از کنش عامل‌های خارجی، داخلی و روانی مثل فصل، سن، جنسیت، مکان زندگی، اعراض نفسانی (حالات روحی و روانی)، شغل، تغذیه، تربیت و…، تحت تأثیر قرارگرفته و دگرگون شوند. ❇️بنابراین، برای درک بهتر، مزاج هر شخص را می‌توان به گونۀ زیر فرض و تقسیم کرد: ←50 درصد مزاج ذاتی و 50 درصد مزاج اکتسابی (1 به 1) ←75 درصد مزاج ذاتی و 25 درصد مزاج اکتسابی (2 به 1) ←25 درصد مزاج ذاتی 75 درصد مزاج اکتسابی (1 به 2) ❇️از نگاه حکما تنوع ۹گانۀ مزاج‌ها در افراد تندرست و طبیعی متناظر با تفاوت در عملکردهای افراد در زندگی روزمره‌شان است؛ این مزاج‌ها عبارت‌اند از: ❶⇦گرم ❷⇦سرد ❸⇦خشک ❹⇦تر ❺⇦معتدل ❻⇦گرم و خشک ❼⇦گرم و تر ❽⇦سرد و تر ❾⇦سرد و خشک 👈البته به‌اشتباه، در جامعۀ امروز معادل‌های ذیل برای این مزاج‌های ۹ گانه به کار می‌رود که در طب سنتی اصیل ایرانی جایگاهی ندارد (این اصطلاحات مربوط به اخلاط چهار گانه هستند و نه مزاج‌ها): ❌صفراوی ❌بلغمی ❌سوداوی ❌دموی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📜 ✳️ نکاتی جهت تقویت حافظه در همه افراد 🔹۱. هر روز همراه با صبحانه به میزان یک قاشق چایخوری با بخورید. 🔸۲. هر روز صبح ناشتا (کشمش سیاه) بدونه هسته که تعداد آن در روایات اهل بیت(ع) 21 عدد ذکر شده، میل کنید. 🔹۳. بجای از ترکیب ، ، ، و مقداری خانگی و زرده برای شستشوی سر استفاده کنید. 🔸۴. و : یک شب درمیان قبل از خواب به مدت 10 الی 15 دقیقه بخور بدهید و انفیه استفاده نمایید تا کنید، پس از تمیز کردن بینی(استنشاق)،در هر سوراخ بینی یک قطره بچکانند. 🔹۵. دستورات و آداب و خوردن را رعایت کنند. آب زیاد حافظه را ضعیف می کند و از پرهیز نمایند. 🔸۶. به فرمایش پیامبر(ص) عقل و حافظه را زیاد می کند. 🔹۷. مصرف مفید است. 🔸۸. قرائت با معنای آن هر در یک ساعت معین و خواندن در اول وقت از دیگر راه کارهای تقویت حافظه است. 🔹۹. درمانی کنید. پیش افراد مجرب پشت گوش خود زالو بیاندازید. همچنین عام و حجامت سر را در نظر داشته باشید. 🔸۱۰. خوردن و دود‌کردن . 🔹۱۱. مالیدن به ملاج سر. 🔸۱۲. نوشیدن شربت (عسل+آب+آبلیموی تازه). 🔹۱۳. (قبل از ظهر) کوتاه. 🔸۱۴. سحر. 🔹۱۵. از مولدّات فراموشی و ضعف حافظه دوری کنید: خواندن الواح قبرها، مصرف زیاد (پنیر با میل شود)، و دلشوره، نیم خورده و فضله موش، میان دو زن راه رفتن،فراوان خوردن، بی خوابی و پرخوابی، حرص، مکرر، استفاده از ظروف ، استفاده تکراری از برخی غذاهای و غذاهای سازنده غلیظ از جمله و و سیاه و مصرف هر روز بدون سبوس، همینطور بدون سبوس برخی از مولدّات فراموشی است. ⭕️نکته : مزاج سرد است و خود یکی از عوامل و کاهش حافظه است. همانطور که در قرآن اشاره شده شیطان عامل فراموشکاریست. هرچه در عمل و فکر از شیطان دورتر باشیم خداوند قوه تفکر و مغز را به لطف خود قوی تر می نماید. نکته جالب اینکه اگر در سیره علمای واقعی دین که اهل رعایت بوده‌اند دقت کنیم هیچ کدام دچار و نمی‌شدند و حتی در کهولت سن به جزئیات احکام دین مسلط بودند که این نشان دهنده این است که هر چه بیشتر اهل تقوا باشیم، خداوند توان استفاده از قابلیت‌های ظاهری و باطنی وجودمان را بیشتر برای ما مهیا می‌کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی ( ۲ ) 4⃣قانون چهارم: نوع غذاهای مصرفی و غذا بر حسب مزاج­
آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی ( ۳ ) 5⃣قانون پنجم: مقدار غذا برحسب عادت و قوّت ←مقدار غذا باید به اندازه­ ای باشد که بعد از غذا این علائم بروز نکند: کشیدگی دنده­ ها، احساس سنگینی و نفخ، آروغ ترش، تنگی نفس، سنگینی سر و خواب آلودگی. ←البته میزان دریافت غذا در هرکس متفاوت است. افرادی که قوّت هاضمه قوی­تری دارند، قادر هستند حجم بیشتری از غذا را در یک وعده دریافت کنند و برعکس افرادی که هاضمه ضعیف­تری دارند، باید حجم غذا را کاهش دهند و بر تعداد وعده­ها بیافزایند. ←همچنین اگر کسی عادت داشته که حجم زیادی غذا بخورد و به یکباره حجم آن را کم کند یا اگر عادت به مصرف غذای کم داشته و به یکباره مقدار آن را زیاد کند، دچار عوارضی خواهد شد. تغییر عادت باید در درازمدّت صورت گیرد. 6⃣قانون ششم: سکون بعد از غذا ←بعد از خوردن غذا لازم است که بدن در حالت آرامش قرار بگیرد تا هضم به­ درستی صورت بگیرد. بدترین چیز برای هضم غذا، حرکت­های شدید است؛ یعنی ورزش بعد از غذا مناسب نیست. امّا حرکت­های خفیف که باعث انحدار (پایین رفتن) غذا و قرار گرفتن آن در قعر (تَه) معده می­شوند، کمک به هضم بهتر غذا می­کنند. به همین منظور توصیه شده است که بعد از غذا چند قدم راه رفته شود [«سِر بعدَ العَشاء ولو بِقَدَمَینِ» یعنی بعد از غذای شب راه برو هرچند دوقدم!] و سپس چند دقیقه به پهلوی راست و بعد مدت طولانی­تری به پهلوی چپ دراز کشیده شود. موقع برخاستن نیز از پهلوی راست بلند شوید. همچنین اعراض نفسانی شدید مثل غم و شادی فراوان باعث تشویش در هضم می­گردد. امّا حرکت قبل از غذا به دفع فضولات بدن و افزایش حرارت غریزی برای هضم و جذب بهتر غذا کمک می­کند. 7⃣قانون هفتم: مراعات عادت و لذّت در امر تغذیه ←به تعبیر حکمای طبّ سنّتی، عادت حکم طبیعت ثانویه را دارد و توجّه به آن در هر امری لازم و ضروری است. در بحث تغذیه نیز اگر فردی به غذایی عادت دارد و با میل و رغبت فراوان آن را می­خورد، طبیعت بدنش آن را بهتر هضم و جذب می­کند. و اگر به اکراه و اجبار غذایی به کسی داده شود، طبیعت (قوّه مدبّره و هوشمند کنترل کننده اعمال بدن که موکّل نفس ناطقه است) آن را قبول نمی­کند. ←البته دو نکته در این­جا هست: یکی این که فرد عادت به مصرف غذاهای بد داشته باشد که طبق این قاعده فکر می­کند تکرار همین روش خوب است! که در این­جا باید به مرور عادتش را تغییر دهد. ←دوم این که معمولاً اکثر افراد در مقابل غذای لذیذ و خوشمزه، کنترل شهوت خود را از دست می­دهند و پرخوری می­کنند که خود باعث بروز عوارضی می­گردد. درمجموع اگر دو غذا موجود بودند که هر دو کیفیت خوبی داشتند، بهتر است غذایی که فرد از آن لذّت بیشتری می­برد، بخورد؛ به شرط افراط نکردن در مصرف! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
2⃣مبحث امزجه، بخش ۱ #مزاج_شناسی ✍مزاج در لغت به معنی در هم آمیختن است و در طب سنتی ایران به کیفیتی
▫️مبحث امزجه، بخش ۲ ✍کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را می نامند. حقیقتا معنی مزاج چیست؟چگونه می توانیم مزاج خود را یا به تعبیری درست تر خود را بشناسیم؟ اختلاف طبایع افراد همیشه مورد کنجکاوی و سوال بوده است. 🔹در یک روز پائیزی به مردمی که بیرون از منازل خود و به جهت رفتن به محل کار در حرکتند دقت کنید تعدادی با پالتو و شال و کلاه، تعدادی با یک ژاکت معمولی و تعدادی فقط با یک پیراهن بیرون آمده اند، این ها چه تفاوتی باهم دارند؟ تعدادی خیلی زود می شوند و عده ای با وجود خوردن مقدار قابل توجهی غذا، همچنان اندام مناسبی دارند، تعدادی سبک دارند و ساعات خوابشان کم است،تعدادی خواب سنگین و طولانی دارند، بعضی ها خیلی تند و تیز هستند، بلند و سریع تکلم می کنند در حالی که تعدادی نیز خیلی آرام و منقطع حرف می زنند، برخی افراد با خوردن یک خیار دل درد می گیرند و به قول معروف سردیشان می شود در حالی که بعضی ها با خوردن نیم کیلو خیار هیچ واکنشی ندارند. تمام آزمایشات بالینی این افراد نیز سالم است و از لحاظ بررسی و بافت های بدن و اعضاء و تمام موارد آزمایشگاهی همه طبیعی هستند پس اختلاف این افراد در کجاست؟ ادامه دارد . . . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
▫️مبحث امزجه، بخش ۲ #مزاج_شناسی ✍کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود
▫️مبحث امزجه، بخش ۳ ✍ اهميّت قبل از مبحث شناخت مزاجها بهتر است با اهمیت این موضوع آشنا شویم. شناخت طبایع چه اهمیتی برای ما و چه نقشی در ما دارد؟ 🔹حفظ تعادل بدن از نظر مزاجس يعنی حفظ سلامتی و هرگاه به هر دليلی بدن از اين حالت خارج شود، ، ، يا در آن افزايش پيدا کرده و موجب بروز مي شود. همچنين نوع ، ، و ، حالت های ، و... ارتباط مستقيمی با حالات طبيعی يا مزاجی هر فرد دارد. بنابراين برای داشتن و موفق، همه ی ما نيازمند شناخت مزاج يا طبيعت خود هستيم. 🔸برای اين که يک فرد ی مناسبی داشته باشد حتماً بايد از نوع مزاج خود، محيط جغرافيايی که در آن زندگی می کند و مواد غذايی از نظر سردی، گرمی، رطوبت و خشکی آشنايی داشته باشد؛ در غير اين صورت اگر از بهترين و گران ترين مواد غذايی هم استفاده کند، برای او مفيد نخواهد بود. 🔹در بعضی مزاج ها، خوردن يک غذاي نامناسب می تواند مشکلات بسياری را ايجاد کند. برای مثال برخی افراد حتی با خوردن يک بدن شان مي زند. حتي ممکن است غذای ناسازگار با مزاج فرد، موجب تغيير در ، حالات عصبی، ، مشکل در و دفع آن، ناراحتی های و... در او شود. پس برای جلوگيری از بروز چنين مشکلاتی بايد مزاج خود را شناخته و غذايی مناسب با مزاج تان ميل کنيد. اگر مادر طبع فرزندش را بشناسد، می تواند غذاهايی متناسب با طبع شيرخوارش بخورد تا نوزاد دچار و ... نشود. 🔸اهميّت شناخت ها به اندازه ای است که والدين می توانند مشکلات احتمالي فرزندشان را با توجه به آن، کنند. برای نمونه ، عصبی بودن و بی حوصلگی کودک به علت افزايش گرما و خشکی در بدن او و يا بودن کودک به علت افزايش سردی و خشکی در بدن او می باشد که با حفظ تعادل طبع، می توانيد به رفع اين مشکلات کمک نماييد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
▫️مبحث امزجه، بخش ۳ #مزاج_شناسی ✍ اهميّت #شناخت_مزاج قبل از مبحث شناخت مزاجها بهتر است با اهمیت ا
▫️مبحث امزجه، بخش ۴ ✍ مزاج چیست؟ ▪️قبل از شناختن یا طبع لازم است تا مطابی را بدانیم. طبیعت انسان ها با هم تفاوت دارد، اگر بخواهیم سالم و روش دستیابی به سلامت واقعی را تجربه نمائیم، باید به جسم و روان آدمی ازدیدگاه طب و یا طب مزاجی نظر کنیم. ▪️قبل از آنکه به تعریف مزاج بپردازیم لازم است که با چند اصطلاح در طب سنتی آشنا شویم.  از دیدگاه طب سنتی عوامل تشکیل دهنده جهان خلقت و بدن انسان و غیر انسان، چهار عنصر اصلی به شرح ذیل می باشند، که به آنها «ارکان» گفته می شود. الف) که گرم و خشک است. ب) که گرم و تر است. ج) که سرد و تر است. د) که سرد و خشک است. ▪️اگر بدن آدمی را دقیقا مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که از اندام های متعددی تشکیل شده و هر اندامی از های خاصی ساخته شده است. هماهنگی اندام ها نیز باعث و حیات و ادامه ی آن می گردد. در بدن هر فرد چهار نوع یا مایع وجود دارد که آنها را اصطلاحا"اخلاط اربعه" می نامند. عبارت اند از: ، ، و . ▪️در حالت طبیعی، اخلاط اربعه در بدن هر شخص سالمی باید به حالت تعادل باشد تا ادامه ی زندگی و حیات او مقدور باشد. تعادل اخلاط اربعه را مزاج یا همان طبع می نامیم. در واقع حالتي که از تأثير چيزي در محيط اطراف در انسان به وجود مي آيد مانند تأثير کولر يا بخاري که موجب يا در انسان مي شود را مزاج مي نامند. حفظ بدن از نظر مزاجي يعني حفظ و هرگاه به هر دليلي بدن از اين حالت تعادل خارج شود، گرمي، سردي، خشکي يا رطوبت در آن افزايش پيدا کرده و موجب بروز مي شود. ▪️با مطالعه اخلاط اربعه به طور جداگانه، وظیفه ی هر یک مشخص خواهد شد. هر نوع مواد غذایی یک اثر خاصی بر روی اخلاط اربعه می گذارد. و آن را به حالت تعادل یا عدم تعادل در خواهد آورد. به عنوان مثال، استفاده از مواد غذایی و به طور مداوم، را افزایش می دهد، همچنان که و عدم رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی موجب غلبه ی می شود. استفاده از جات و به مقدار زیاد موجب طغیان و ازدیاد ، و خوردن غذاهای دار و مانده ونیز خوردن به مقدار زیاد و یا حیوانات سبب ازدیاد می گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
اندیشکده پیک شفا
✍آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی ( ۳ ) 5⃣قانون پنجم: مقدار غذا برحسب عادت و قوّت ←مقدار
آداب تغذیه بر اساس مبانی طبّ سنّتی ایرانی ( ۴ ) 8⃣قانون هشتم: عدم مداومت بر یک نوع غذا و رعایت تنوّع غذایی در زمان صحّت ←مصرف بیش از حد هرکدام از غذاها باعث بروز عوارضی می­گردد؛ مثلاً دریافت زیاد غذاهای شور باعث خشکی بدن و مشکلات چشمی می­گردد، زیاد خوردن غذاهای ترش موجب پیری زودرس و کم­خونی می­شود، مصرف زیاد شیرینی­ها باعث انسداد کبدی (مثل کبد چرب) و رخوت و سستی معده می­شود. ←از گروه­های مختلف غذایی و نیز در خود گروه­ های غذایی از غذاهای مختلف باید استفاده شود تا همه مواد مغذی بدن تأمین گردد. البته نه در یک وعده! بلکه هرچه غذای موجود در هر وعده ساده­ تر باشد، هضم آن بهتر صورت می­گیرد؛ ولی در وعده­ های مختلف باید تنوّع غذایی رعایت گردد. برای نمونه برخی خوراکی­ها هستند که یک مدّت محدودی در سال هستند و بعد از آن فصلشان می­گذرد و بهتر است در همان موقع دریافت شوند. [وجود خوراکی­های مختلف در چهار فصل سال دلیل خوبی برای مصرف آن­ها در غیر فصل خودشان نیست و این کار باعث بروز عوارضی است؛ مخصوصاً که برای تهیه آن­ها از مواد شیمیایی زیادی استفاده می­شود. مثل خیار درختی تولیدشده در زمستان که پر از سموم و مواد شیمیایی است!] 9⃣قانون نهم: پرهیز نکردن در افراد سالم ←در زمان بیماری در اکثریت موارد باید دریافت غذا را کاهش داد. امّا افرادی که سالم هستند، نباید بیش از حد پرهیز کنند و از خوردن اجتناب کنند تا قوای بدنشان تحلیل نرود. البته افرادی که نفسشان غالب بر بدن است و توجّه زیادی به آن ندارد که می­توانند با غذای بسیار کمی، زندگی کنند، خارج از بحث می­باشند. 🔟قانون دهم: پرهیز از پرخوری ←ازطرفی هم دریافت زیاد غذا و عادت به این امر، انسان را از صفای دل و روحانیّت خارج کرده و به سمت بهیمیّت می­برد. در روایت هست که خدا از هیچ چیز به اندازه شکم پر بدش نمی­آید! در طبّ سنّتی ایرانی گفته می­شود بدترین چیز برای بدن این است که هنوز غذای قبلی هضم نشده است، غذای جدید وارد معده گردد. تکرار عادت بد پرخوری می­تواند منجر به اختلالات شدید کبدی شود که امروزه دامنگیر بسیاری از افراد جامعه ماست! این کار باعث فساد غذا در معده و ضعیف شدن حرارت غریزی می­گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa