..
خاطره ای « از یک #جاکش »
با عرض #معذرت از شما🙏
یک راننده تاکسی
خاطره ای از #دهه 40 شمسی
تعریف میکرد : روزی از
« #مرکز_فاحشه_خانههای شهر
مردی را سوار کردم
همان ابتدای مسیر
دو زن هم قصد داشتند
سوار شوند که مسافر گفت
آنها را سوار نکن
خودم کرایه دو تا
صندلی خالی را میپردازم
به مقصد که رسیدیم
مسافر کرایه سه نفر را پرداخت
و در پاسخ به علتِ
سوار نکردنِ آن دو زن گفت :
چون #شغل_من_جاکشی هست
و اینجا بسیاری از مردم
مرا میشناسند
بنابراین #برای_حفظ_آبروی
آن دو تا #زن که به نظر
#محترم_بودند
نباید با من توی تاکسی دیده میشدند .
من #تحت_تاثیر اخلاق و غیرت آن
#جاکش_محترم قرار گرفتم
و کرایه دو نفر را به او برگرداندم .
ای کاش #مدعیان_ایدئولوژی
محور #حاکم بر ایران
به #اندازه یک جاکش در
فکر #آبرو و اعتبار #مردمی
با #تمدنی چندین هزار ساله بودند
و اینقدر با #فراموش کردن
مردمان آبرودار کشور ،
موجبات #سقوط
همه ارزشهای #اخلاقی و انسانی
و #دین_گریزی مردم
و دین ستیزی #جوانان نمیشدند .
#صد_آفرین به شرف
جاکشهای آن #روزها .👌👏👏
.
..
✅جنبش قیطریه
✍ محسن رنانی
من رای ندادم . من برای اولین بار در انتخابات اسفند شرکت نکردم . قبلاً بارها نوشتهام (اینجا) که هیچ دموکراسی کاملی وجود ندارد . دموکراسی مثل فوتبال است که هر بازی ، تمرینی است برای حرفهای تر شدن بازیهای بعدی . هر انتخابات نیز یک بازی تمرینی برای دموکراسی است که آن را گامی به سوی بلوغ بهپیش میبرد . همیشه گمان میکردهام اصلاح کشور از طریق انتخابات ، سالمتر و کمهزینهتر است . اما اینبار به احترام اکثریت ملت ایران ، رأی ندادم .
توافق نانوشته جامعه برای شرکت نکردن اعتراضی در انتخابات ، یک «کنش جمعی منفعلانه» است که البته پیامدهای مثبت کوتاه مدتی دارد ؛ اما اگر منجر به تغییر ساختاری در داخل یا تغییر رفتاری در خارج نشود ، هیچ اثر بلندمدتی نخواهد داشت .
کنشهای جمعی دو دستهاند : منفعل و فعال . «کنشهای جمعی منفعل» (مثل تحریم انتخابات یا تحریم گردهماییهای حکومتی) ، هزینه و ریسک ندارند اما دستاوردهای کمی دارند و به سرعت دستاوردهایشان محو میشود . آنچه ماندگار است و تأثیر گذار ، «کنشهای جمعی فعال» است که معمولا حدی از هزینه و ریسک را با خود دارند .
کنشهای جمعی فعال نیز دو گونهاند : «کنشهای خشمگرا» و «کنشهای عقلگرا» ؛ که اولی خشونتآمیز و دومی خشونتپرهیز است . اعتراضات خیابانی خودجوش و توفنده ، معمولا از جنس «کنشهای جمعی فعالِ خشمگرا» هستند که اگر با محوریت نهادهای مدنی (مثل احزاب یا اتحادیهها) شکل نگرفته باشند و فاقد رهبری متمرکز باشند ، در بیشتر موارد به خشونت کشیده میشوند . هرگاه کنشهای جمعی به خشونت کشیده شود ، آنکه بهره میبرد حکومت است ؛ چون هم در خشونتورزی ، دستِ بالا را دارد و هم خشونت ، برایش مشروعیتِ سرکوب میآورد .
اما «کنشهای جمعی فعالِ عقلگرا» ، حرکتهایی هستند که از طریق همکاری عاقلانه و مقاومت آگاهانه و به دور از هیجان اعضای جامعه مدنی پدیدار میشوند . چنین حرکتهایی حتی اگر منجر به تحول امور نشوند ، کمترین دستاوردشان تمرین همکاری و ایجاد انسجام و امید در جامعه مدنی و یک گام بسوی بلوغ اجتماعی است .
اعتراضهایی که این روزها درباره پارک قیطریه تهران چهره بسته است ، یک «کنش جمعی فعال عقلگرا» است . بخشهایی از جامعه ، آرام و آگاهانه ، دارند اعتراض میکنند . میگویند ساخت مسجد بس است ، به جای ساخت مسجد ، رفتارتان و ساختارتان را اصلاح کنید تا تتمه مومنان نیز بیدین نشوند . اگر زور دارید قوانین رانندگی را اعمال کنید ، رانتخواری را کنترل کنید اما مردم را به زور به بهشت نبرید !
اما مدیر شهری ظاهرگرا ، همچون عصر قبیله ، گمان میکند اگر عقب بنشیند اقتدارش از دست میرود . و اینجا دقیقا همان نقطهای است که جامعه مدنی از جامعه قبیلهای متمایز میشود . اینجا نفسِ حضور و مقاومت مدنی مسالمتآمیز ، حرکتی از جنس کنش جمعی فعالِ عقلگراست ؛ حرکتی از جنس توسعه است .
شهروندان تهرانی کارزاری راهانداختهاند به منظور درخواست از حکومت برای دستور توقف عملیات ساخت یک مسجد تبلیغاتی هشتصد متری (نه یک نمازخانه ساده) در پارک قیطریه . شهرداری تهران در سه سال گذشته فقط ۴۷۵۰ متر پارک ساخته است . با ساخت این مسجد نه تنها ۸۰۰ متر از فضای سبز تهران کاسته میشود بلکه با هزینه ساخت این مسجد میتوان چندین هزار متر فضای سبز جدید ساخت . در کنار ابعاد اقتصادی ، سیاسی و زیستمحیطی مسأله ، نیز نگرانیهای جدیتری نسبت به تخریب و تاراج گورها و اشیای باستانی احتمالی آن منطقه وجود دارد . (اینجا را ببنید) .
و اکنون ما شهروندان ایران نیز تمایل به مشارکت در کارزار تهرانیها را داریم . به گمان من اگر امضاها به صد هزار برسد ، یعنی امید در جامعه مدنی هنوز نمرده است . اما اگر امضاها به یک میلیون برسد ، یعنی جامعه مدنی نه تنها زنده و امیدوار است بلکه به خودباوری و خودآگاهی و اعتماد به نفس نیز رسیده است . اگر هنوز یک میلیون نفر از جامعه ایران (یعنی حدود یک درصد جمعیت ایران) جرأت آن را ندارند که با نام و نشان رسمی خود یک کارزار مدنی درباره یک موضوع شهری را امضا کنند ، به این معنی است که جامعه ما هنوز ظرفیت و شایستگیِ تحولات عقلانی بدون خشونت را ندارد و در مسیر توسعه هنوز راه دراز و پرهزینهای را در پیش دارد .
من این کارزار را امضا کردم. شما نیز ، اگر تحولات ایران را عقلانی و بدون خشونت میخواهید ، امضا کنید . اگر هر یک از ما تعهد انجام ده امضا توسط دوستان و نزدیکانمان را بردوش گیریم ، یک میلیون امضا در دسترس خواهد بود . اگر امضاها به یک میلیون برسد ، ولی تاثیری بر تصمیمات مقامات نگذارد ، آنگاه شاهد قوی دیگری خواهد بود بر انجماد و اصلاحناپذیری این ساختار حکمرانی . با یک میلیون امضا ، با هر نتیجهای ، جنبش قیطریه برنده خواهد بود .
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
..
😁😁
کشیدم من گلوبندی به بوسه💋
تو گفتی این کویتیه یا روسه😅
بگفتم نازنینم ، تُرکِ اصله😉
و تقدیمِ کسی که لوسه لوسه😍😜
#فی_البداهه_خودم🥰🤣😅
😂😂
.