eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
372 دنبال‌کننده
207 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی @philosophy_mazaheb کانال تلگرام پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قسمت دوم اما از آن به بعد، فلسفه در خواب عمیق فرو رفت و تا قرن ۱۷ میلادی به صورت کامل بیدار نشد. آغاز فلسفهء جدید در قرن ۱۷ میلادی انقلاب فکری در نظام تفکر بشر گفته میشود. دکارت به عنوان پدر فلسفه جدید، جهشی در دیدگاه فلسفی ایجاد کرد. نهضت شک گرایی با ورود بر دیگر شاخه های فلسفی و حتی علمی، باعث شکل گیری مکاتب فلسفی گردید که تا حالا همچون نگرش های نوین و اصلاح شده، ساحهء بررسی خود را حفظ نموده اند. امروزه بسیاری از بزرگان در حوزهء فلسفه تأکید بر این دارند که ادعای فلسفه رسیدن به قطعیت و حقیقت نیست بلکه تقرب به آنست و ما فقط جادهء معرفت و شناخت را بدون ادعای مطلق طی میکنیم. ارزش فلسفه و فلسفیدن در یقینی نبودن آنست. چه فایده دارد که چیزی را حقیقت بنامید و به آن جنبهء یقینی بدهید ولی همه اش بر طبق نگرش خیره سرانه و با پیروی از باور های متداول باشد؟ از خود میپرسید پس فایدهء این‌ تقرب که گفته میشود ارزش فلسفه در همان است چیست؟ پاسخش ساده است. فلسفه شاید قطعیت که میخواهید را در دست شما ندهد ولی بدون شک در مقابل آن دانش وسیع را صاحب میشوید که شما را بیشتر در این مسیر شتاب میدهد. این یعنی تحفهء فلسفه برای بشر و هر آنکس که در این مسیر گام بر میدارد. فلسفه بیشتر اوقات کشف نهایی حقیقت را به تعویق می اندازد. به همین دلیل پرسش مطرح میشود که علت این تعویق اندازی چیست؟ اگر بگویم فیلسوف واقعی جویندهء حقیقت با گذشتهء بی بنیاد نیست و او هر گونه امکان را برای وجود حقیقت سلب میکند و ممکن است حقیقت برایش یک الگوی فرضی برای جوینده گی باشد و نفس حقیقت را برای یابنده گان سطحی اندیش میگذارد، پاسخ به این پرسش خواهد بود. ولی با وجود این توجیهات باز هم این مورد نه تنها از سوی الاهیون ستیزه جو بلکه از سوی علم باوران نیز دلیل پیشنهادی برای اثبات ضعف فلسفه است. عدهء از دانشمندان ادعا میکنند که فلسفه نابود شده است دیگر نمیشود برای درک و شناخت جهان به آن تکیه کرد. دانشمندی مثل استیون هاوکینگ را به یاد بیاورید که با این گفتهء خود که «فلسفه مرده است» خیلی مشهور شد. حالا اگر از نقد کردن های محکم بر این گفتار ها بگذریم و جبههء علم را در نظر بگیریم متوجه میشویم که تکلیف اش با فلسفه بر سر یک مسأله یکی است. تلاش برای شناخت و درک جهان اصل مشترک بین فلسفه و علم است. از سوی دیگر در علم ابطال پذیری و عدم قطعیت مطرح است و در آن ادعا و تشریح قطعی امور درست نیست. به همین دلیل یک ایدهء علمی همواره در حال طی کردن مراحل علمی است. منظور من از ابطال پذیری در اینجا این نیست که مسایل علمی باید باطل باشند منظور این است که فضای نقد باز است تا اگر احتمال نادرست بودن یک مسأله احساس شود در چوکات نقد بیان شده و مورد قبول همه قرار بگیرد. هر حقیقت علمی نتیجهء بررسی (از مجرای تجربه) و تحلیل در فضای نقد است. این در حالیست که فلسفه هم در فضای نقد رشد میکند. البته من در اینجا ادعا ندارم که علم در معنای جزئی (معنای دوم) خود با فلسفه تفاوت ندارد. علوم(علوم طبیعی) با فلسفه بر سر کلیات و میتودلوژی اختلاف دارند. فلسفه، علم(Knowledge) در کلی ترین شکل خود است و نه علم با اصالت تجربه(Science). رسالت هر دو شناخت جهان است.یک دانشمند میتواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، نسبت به مسایل رویکرد هستی شناختی و معرفت شناختی داشته باشد. تفاوت های رویکردی و عملی میان علم فلسفه زمینهء تاخت و تاز یکی بر دیگر نیست، بلکه میتوانند مسبب خلط سیستماتیک آن دو (فلسفه و علم) شده تا در نتیجهء آن شاخهء جدیدی ظهور کند، مانند فلسفهء علم. ادامه دارد... ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️ قسمت سوم جهان بینی و پرسشگری فلسفی، کلی است ولی با این حال شناخت قطعی جهان ناممکن به نظر می‌رسد. اگر شناخت جهان رسیدن به حقیقت باشد (یا نسبی یا مطلق) این پرسش که خود حقیقت چیست که فیلسوفان میخواهند خود را به آن برسانند موضوع را پیچیده تر میسازد. اگر گفته شود هدف فلسفه تحصیل حقیقت است در مقابل این پرسش که ماهیت حقیقت چیست، پاسخ وجود دارد؟ باید گفته شود که تقرب به حقیقت با گذشتن از مسیر تفکر و تعقل نقادانه مسألهء مهم است و اگر فرض بر این باشد که جزمیت و یقین در فلسفه امر لازمی است، فضای نقد و تحلیل مبانی فلسفی تنگ تر شده و ممکن است از بین برود. فلسفه بر عقل و ذهن بشر اجازه میدهد که هر امری را با دقت تمام و با ابزارا های مختص به آن موشگافی نموده و در چوکات استدلال ولی حساس و نقادانه مسأله استخراج شده را ارایه دهند. یک فیلسوف ممکن است مسایل کلی را در فورمول از نوعی تفکر انداخته و با حل نمودن آن ایدهء را از آن استخراج نماید. رسالت فلسفه بیرون کشیدن باور های تعصب گونه بشر با سویه های متفاوت و از میان برداشتن قطعیت های سست بنیاد از ذهن و افکار آنها میباشد، که همواره در تاریخ اندیشهء بشر از فردی به فردی دیگر منتقل شده است. وجه مشترک دیگری علم با فلسفه وجود اندیشه ها و ایده های متاثر شده از ابزار هر یک میباشد. اندیشه های با تناقضات پیچیده و حتی سیال و تکامل پذیر. در کل امروزه از یک سو علم میتواند معترف باشد بر گسترده گی فلسفه در تار و پود اصول و مبانی اش و از سوی دیگر فلسفه میتواند با علم جهشی در اثبات اصالت و صلابت رسالت خود داشته باشد. به صورت انتزاعی، علم میپرسد جهان چه زمان و چطور آغاز شد؟ و فلسفه میپرسد جهان چیست و چرا وجود دارد؟، علم با ابزار خود در پی پاسخ میرود و فلسفه با ابزار و رویکرد خود خاص خود نظریه پردازی میکند. ولی هر دو با هم یک فورم شناختی منسجم را ارایه خواهند داد. به طور خلاصه فلسفه در تار و پود اندیشهء بشر جا دارد. چنین نظام فکری بشر را نمیتوانیم نادیده بگیریم و آنرا نسخهء در گذشته تلقی کنیم. همان گونه که افکار بشر در سیر تاریخی در حال تکامل است دستاورد های حاصل از آن نیز سیر صعودی خواهند داشت، که فلسفه مهم‌ترین آنهاست. به دور از هرگونه گزافه گویی، فلسفه را مطالعهء امکانات ذهن انسان و نظام های فکری و ارتباطی میان آنها میدانم. این واقعیت درک شده از سوی انسان های خردمند است. ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️نشست حضوری با عنوان: 🔸(معنای زندگی در دنیای مدرن ) 📌با حضور: آقای دکتر اسدالله رحمان زاده (پژوهشگر فلسفه واستاد کالج کانترا کاستا کالیفرنیا) 🗓 تاریخ: چهارشنبه ۱۷خرداد ماه ۱۴۰۲ 📍مکان:سالن جلسات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی ⏰ ساعت :۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🔺️شرکت برای عموم آزاد است ❌ دانشجویان غیر دانشگاه مذاهب اسلامی برای شرکت در این جلسه به ایدی زیر مراجعه فرمایند: @Eskandariisani ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb
18.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد و بررسی تئاتر فلسفی «که؟»-قسمت اول 🔹در این جلسه، با دعوت انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران، دکتر اسدالله رحمان زاده، استاد فلسفه کالج کانترا کالیفرنیا نیز به تحلیل نمایش پرداخت. 🎙بهمن علاقبندان، کارگردان: شخصیت اثر من سعی می‌کند که به هر قیمتی و با هر شرایطی راه خود را پیدا کند، حتی اگر مجبور شود که تمام گذشته خود را کنار بگذارد. کلید این فرد در درون خود او و یافته هایش است. 🎙دکتر اسدالله رحمان زاده: زمانی که این تئاتر را دیدم، فکر کردم که از روی زندگی نامه من نوشته شده است. انگار که ۴۵ سال اول زندگی من که همین آشفتگی ها، گیجی ها و اشتباه کردن ها بود، به نمایش در‌آمده بود. این فضای فلسفی یک فضای ایرانی است. ▪️این جلسه پس از اجرای سانس دوم، در روز چهارشنبه با همکاری انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه تهران @ram_ut برگزار شد. انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران @philosophyisl
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار می کند: 🔹️نشست حضوری با
🔰زمان نشست علمی با عنوان (معنای زندگی در دنیای مدرن) با حضور:آقای دکتر اسدالله رحمان زاده (پژوهشگر و استاد کالج کانترا کاستا کالیفرنیا) ❌❌به ساعت ۱۷الی۱۸:۳۰ تغییر پیدا کرده است
📷 🔹با عنوان:(معنای زندگی در دنیای مدرن ) 📌 باحضور: آقای دکتر اسدالله رحمان زاده (پژوهشگر فلسفه و استاد کالج کانترا کاستا کالیفرنیا) 🔹۱۷خرداد ماه۱۴۰۲ 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرم
🔵بازسازی تصویر بوعلی سینا با کمک هوش مصنوعی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرم
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا بی‌ربطی وجود دارد؟ 👤 استاد غلامحسین_ابراهیمی_دینانی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرم