♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
💢اثرات شکرگزاری و دعا و توبه
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:««برای خدا (شایسته) نیست که برای بنده ای در#شکرگزاری را باز کند و در#فزونی_نعمت را بربندد در#دعا را بر بنده باز کند و در#اجابت را ببندد و در#توبه را باز گزارد و در#آمرزش را بر او ببندد»»
🔻مَا كَانَ اللهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ وَ لاَ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الاِجَابَةِ وَ لاَ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ.
🍂امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از آيات قرآن مجيد است سه بشارت به سه گروه مىدهد(سوره ابراهیم آیه ۷.سوره غافر آیه۰۶.سوره شوری آیه ۵۲)
🍂وعدۀ الهى است كه خداوند شاكران را فزونى نعمت مىبخشد. دليل آن هم روشن است: شخصى كه از نعمت الهى در مسير اطاعت او استفاده مىكند و حق نعمت را ادا مىنمايد، با زبان حال مىگويد: من لايق اين نعمتم، و خداوند نيز نعمت را بر او مىافزايد. درست مثل اينكه باغبانى هنگامى كه باغ را آبيارى مىكند درختان را بارور و پرثمر مىبيند و اين امر سبب مىشود كه باغبان بيشتر از آن باغ مراقبت كند زيرا درختانش به زبان حال، لياقت خود را بيان كردهاند
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۴۳۵
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۱۷))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۶۳)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۷۱
👈باب۲۶#مشیت_و_اراده
🌿#حدیث_شماره_۳
🕯شماره ۴۳۹
💙امام صادق علیهالسلام فرمود: ممکن است خدا امر کند و نخواهد و خواهد و امر نکند، شیطان را امر کرد که به آدم سجده کند و خواست که سجده نکند و اگر میخواست سجده میکرد. و آدم را از خوردن آن درخت نهى فرمود و خواست که از آن بخورد و اگر نمیخواست او نمیخورد.
💛شرح :
🔹️مذهب ما شیعیان در مسأله جبر و تفویض بر اساس عدل و امر بین الامرین است و از اینجهت ما را عدلیه نامند ولى ظاهر این خبر با عقیده جبریه موافق است لذا مجلسى ره با هشت طریق این حدیث را توجیه نموده است بعضى از آنها که روشنتر بنظر میرسد اینست: اول این خبر در مورد تقیه صادر شده است و شاهدى هم برایش ذکر میکند دوم اینکه مقصود از خواست خدا علم اوست و آن هم شاهد دارد سوم اینکه مراد بخواست خدا هدایات و الطاف خاصه او است که چون آدم و ابلیس باز گرفت مرتکب نافرمانى شدند. چهارم مقصود اینستکه خدا خواست شیطان را بر سجود و آدمرا بر نخوردن از درخت مجبور نکند و آنها را به اختیار خود واگذارد.
💚عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنْ وَاصِلِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ أَمَرَ اللَّهُ وَ لَمْ يَشَأْ وَ شَاءَ وَ لَمْ يَأْمُرْ أَمَرَ إِبْلِیسَ أَنْ يَسْجُدَ لآِدَمَ وَ شَاءَ أَنْ لَا يَسْجُدَ وَ لَوْ شَاءَ لَسَجَدَ وَ نَهَى آدَمَ عَنْ أَكْلِ الشَّجَرَةِ وَ شَاءَ أَنْ يَأْكُلَ مِنْهَا وَ لَوْ لَمْ يَشَأْ لَمْ يَأْكُلْ
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۳۵ رواية:۳۸۱
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 منافقان و اشراف کاخ نشین امت، مدام سعی میکنند تمام مسؤولان و مدیران را همانند و همرنگ خودشان، شیطانی و کاخ نشین کنند تا هم فساد و طغیان گری خودشان توجیه شود و هم اینکه با فراگیر شدن مرض خودشان، کمتر انگشت نمای امت گردند! و به تدریج قبح زدایی کنند از فساد و کاخ نشینی شان
🌴 سوره نساء 🌴
🕋 وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً «89»
⚡️ترجمه:
(کافران) آرزو کنند که شما (مسلمین) هم به مانند آنها کافر شوید تا همه برابر (در کفر) باشید.
#نفاقملی
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخـــلاق
🔻برای اثبات وجود خداوند چه مثالی به کودکم بزنم؟!
🔻حجتالاسلام رضا محمدی
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ #حــدیث_روز
🔖 امام علی علیهالسلام:
🔹 فرزندی را که بزایید نصیب خاک میشود
🔹 خانهای را که بسازید خراب میگردد
🔹 مالی را که بیاندوزید از دست میرود
🔹 اما کاری را که انجام دهید در نامه اعمالتان ذخیره میشود برای روز حساب
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
♦️جرعه ای از#نهج_البلا_غه
💢راه شناخت بزرگواران
💕امیرالمومنین علی علیهالسلام:««شایستهترین مردم به بزرگواری کسی است که بزرگواران را به او شناسند»»
🔻أوْلَى النَّاسِ بِالْكَرَمِ مَنْ عُرِفَتْ بِهِ الْكِرَامُ.
🍂«كَرَم» در اصل به معناى شرافت است و به شخصى كه داراى صفات برجسته باشد كريم گفته مىشود و به گفتۀ راغب در مفردات، هرگاه كَرَم به عنوان صفت خداوند بهكار رود و گفته شود: خداوند كريم است، يعنى داراى انواع بخششها در برابر بندگان خويش است و هنگامى كه آن را به عنوان وصفى براى انسان ذكر كنند به معناى دارا بودن صفات برجستۀ انسانى و شرافت و شخصيت است. و در گفتار حكيمانۀ مورد بحث به همين معنا آمده و اشاره به افراد صاحب فضيلت و باشخصيت است. به اشياء نفيس نيز كريم گفته مىشود و سنگهاى قيمتى را «حجر كريم» مىگويند. اشاره به اينكه وقتى كسى اشخاص كريم و باشخصيت و بزرگوار را معرفى مىكند مفهومش اين است كه او اين اشخاص را دوست مىدارد و كَرَم و كرامت را ارزش مىشمرد اگر چنين است خودش از همه بيشتر بايد به اين موضوع اهميت بدهد.
🔸️#حکمت_های_علوی
🔹️#حکمت_نهج_البلا_غه_۴۳۶
📚#من_نهج_البلاغه_میخوانم
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯
🌟﷽🌟
💎#پیام_معنوی_شبانه✨((۱۸۱۸))
🔰#هفته_حدیث_خوانی(۶۳)
📚#اصول_کافی_مرحوم_کلینی
📕#كتاب۳_توحید،حدیث۱۷۲
👈باب۲۶#مشیت_و_اراده
🌿#حدیث_شماره_۴
🕯شماره ۴۴۰
💙حضرت ابوالحسن امام هفتم علیهالسلام فرمود: خدا را دو اراده و دو مشیت است. اراده حتم و اراده عزم (مشیت حتم و مشیت عزم) خدا نهى میکند و میخواهد، امر میکند و نمیخواهد، مگر نمىبینى که آدم و همسرش را نهى کرد که از آن درخت نخورند ولى خوردن ایشانرا خواست و اگر نمىخواست که بخورند خواست آنها بر خواست خدایتعالى غلبه نمیکرد و حضرت ابراهیم را امر کرد که اسحاق (و بقول مشهور اسمعیل) را سر ببرد ولى نخواست که سر او را ببرد و اگر میخواست، خواست ابراهیم بر خواست خدایتعالى غلبه نمیکرد.
💛شرح :
علامه مجلسى از قول صدوق علیه االرحمة نقل مىکند که او در کتاب توحید بعد از ذکر این خبر میگوید: خدایتعالى آدم و همسرش را از خوردن آن درخت نهى کرد و مىدانست که آنها خواهند خورد ولى خداى عزوجل خواست که با قدرت مانع خوردن آنها نشود چه آنکه آنها را از خوردن نهى کرده و باز داشته بود، اینست معنى خواست خدا نسبت به آنها و اگر میخواست ایشانرا با جبر و زور از خوردن باز دارد و آنها میخوردند، خواست آنها بر خواست خدا غلبه کرده بود چنانکه امام علیهالسلام فرمود. سپس مرحوم مجلسى اراده عزم و اراده حتم را معنى میکند که اراده عزم آنستکه تنها چیزیرا بخورد و بطلب آن کشیده شود و اراده حتم آنستکه تمام شرایط تأثیر را داشته باشد و بوجود آوردن آنچه را خواست قطعى شده باشد پس ممکن است اراده عزم باشد و اراده حتم نباشد.
💚عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنِ الْمُخْتَارِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمْدَانِيِّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ الْعَلَوِيِّ جَمِیعاً عَنِ الْفَتْحِ بْنِ يَزِیدَ الْجُرْجَانِيِّ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (ع) قَالَ إِنَّ لِلَّهِ إِرَادَتَيْنِ وَ مَشِیئَتَيْنِ إِرَادَةَ حَتْمٍ وَ إِرَادَةَ عَزْمٍ يَنْهَى وَ هُوَ يَشَاءُ وَ يَأْمُرُ وَ هُوَ لَا يَشَاءُ أَ وَ مَا رَأَيْتَ أَنَّهُ نَهَى آدَمَ وَ زَوْجَتَهُ أَنْ يَأْكُلَا مِنَ الشَّجَرَةِ وَ شَاءَ ذَلِكَ وَ لَوْ لَمْ يَشَأْ أَنْ يَأْكُلَا لَمَا غَلَبَتْ مَشِیئَتُهُمَا مَشِیئَةَ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَرَ إِبْرَاهِیمَ أَنْ يَذْبَحَ إِسْحَاقَ وَ لَمْ يَشَأْ أَنْ يَذْبَحَهُ وَ لَوْ شَاءَ لَمَا غَلَبَتْ مَشِیئَةُ إِبْرَاهِیمَ مَشِیئَةَ اللَّهِ تَعَالَى
📚اصول كافي جلد۱ صفحه:۴۳۵ رواية:۳۸۲
🌓#شبتون_در_پناه_مهربان_خدا🌗
☀️#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❀@pmsh313❀
╰━━❀🕊❀🌼❀🕊❀━━╯