eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
531 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘امام صادق و لقب خیر الجعافر ✍️علی راد 🔸لقب خیر الجعافر از جمله القاب ویژه امام صادق ( ع ) است که بیش از گفتمان حدیثی- رجالی امامیه در گفتمان اهل سنّت به ویژه مدرسه رجالی بصره شناخته شده است که گرایشات عثمانیه داشتند و رویکرد حصرگرایی ایشان مانع جدی محدّثان امامیه در ترویج میراث شفاهی و مکتوب اهل بیت ( علیهم السلام ) در میان ایشان بود . این اندیشه فراتر از بصره تا آبادان – عبادان قدیم – نیز توسعه یافته بود و رگه هایی از آن نیز در دیگر مدارس حدیثی وجود داشت ولی به شدّت بصره نبود . 🔸این لقب نه از سوی گروهی از اصحاب امام صادق ( ع ) که به تشیع شهرت داشتند بلکه از سوی شخصی به آن حضرت اطلاق شد که تشیّع وی چندان آشکار نبود و شواهدی بر خلاف آن در اذهان وجود داشت . این شخص کسی نبود جز حفص بن غیاث نخعی (117- 194 ق ) قاضی نامدار دولت عباسی که فضل بن عباس- امیر کوفه در آن روزگار- بر جناره حفص بن غیاث نماز خواند که نشان از جایگاه برجسته اجتماعی حفص بن غیاث در کوفه دارد. حفص بن غیاث به خوش اقبالی قاضی, به مرگ در غیر حال قضاوت باورمند بود که خود نیز چنین از دنیا رفت . 🔸 بر پایه کتاب تهذیب الکمال مزّی–کامل¬ترین فهرستِ موجود از مشایخ حفص بن غیاث نخغی– وی از چهل و هشت شیخ و استاد, حدیث شنید که از جمله آنها جعفر بن محمد(148-83ق) معروف به امام صادق(ع) بود . حفص از همان آغاز نوجوانی به کتابت حدیث علاقمند بود و هر حدیثی را که می¬شنید, آنرا کتابت می¬کرد . معاذ بن معاذ دستینه¬های قضایی حفص را به دلیل سبک نگارش آنها تحسین می¬نمود . حفص کتابهای حدیثی خود را پیش از اشتغال به قضاوت تالیف نمود و نسخه-هایی از آن در اختیار دیگران نهاد . او در روزگار خود از جمله سه محدث برجسته کوفه بود, صحت و اعتبار کتاب جامع حدیثی نزد دانشیان حدیث شناخته شده بود به گونه¬ای که اگر حفص در کتابش در گزارش حدیثی از استادش أعمش– سلیمان بن مهران(61-147ق)- متفرد بود به دلیل اعتبار کتابش, روایت وی مقبول بود , اما اگر این حدیث را فقط از حافظه اش نقل می¬کرد, تضعیف می¬شد زیرا در اواخر عمرش حافظه اش او را یاری نمی¬کرد . 🔸کتاب جامع حدیثی حفص بن غیاث در اختیار مولفان جوامع اولیه حدیثی عامه بود و فراوان از آن روایت نقل کرده-اند. احادیث این کتاب به دلیل مبانی خاص امامیه در اعتبار سنجی حدیث, به جوامع حدیثی شیعه راه نیافت ولی کتاب مجموعه احادیث بدون واسطه¬ی حفص بن غیاث از امام صادق(ع) با استقبال مولفان منابع متقدم شیعی مواجه شد؛ «له کتاب معتمد» ارزش¬گذاری شیخ طوسی از اصالت و محتوای این کتاب است و حفص بن غیاث در این نگاشته به اسناد مستقیم خود, احادیث امام صادق(ع) را روایت می¬کند که بدون واسطه از ایشان دریافت کرده است . بنابراین حفص بن غیاث از جمله مولفان میراث مکتوب نخستین امامیه است. 🔸 هر چند امروزه اصل مسند حفص از احادیث امام صادق(ع) در اختیار ما نیست ولی نزد متقدمان امامیه و عامه شناخته شده بود. پیش از شیخ طوسی شماری از مشایخ و محدثان امامیه به این کتاب دسترسی داشته¬اند و از این طریق به شیخ طوسی انتقال یافته بود . 🔸حفص بن غیاث در دفاع از جایگاه ممتاز و فاخر استادش امام صادق(ع) اهتمام ویژه¬ای داشت. وی در مقابل بصریان که بر سانسور و عدم نقل احادیث امام صادق(ع) اصرار داشتند, پاسخی درخور و معنادار می¬دهد: « قال يحيى وخرج حفص بن غياث إلى عبادان وهو موضع رباط فاجتمع إليه البصريون فقالوا له: لا تحدثنا عن ثلاثة أشعث بن عبد الملك وعمرو بن عبيد وجعفر بن محمد فقال: أما أشعث فهو لكم وأنا أتركه لكم وأما عمرو بن عبيد فأنتم أعلم به وأما جعفر بن محمد فلو كنتم بكوفه لأخذتكم النعال المطرقة ». 🔸او به دو دلیل احادیث امام صادق(ع) را بایسته نقل و ترویج می¬دانست : فضیلت و نَسب . این متن گویای دیدگاه او هست : « حدثنا أبو مسلم حدثني أبي حدثني حسين الجعفي عن حفص بن غياث قال قدمت البصرة فقالوا لا تحدثنا عن ثلاثة جعفر بن محمد وأشعث بن سوار وأشعث بن عبد الملك فقلت أما جعفر بن محمد فلم أكن لأدع الحديث عنه لقرابته من رسول الله صلى الله عليه وسلم ولفضله وأما أشعث بن سوار فهو رجل منا من أهل الكوفة فلم أكن لأدع الحديث عنه وأما أشعث بن عبد الملك فهو رجل من أهل البصرة فأنا أدعه لكم » . 🔸حفص بن غیاث نخعی در مقام نقل احادیث امام صادق(ع) از ایشان به به خیر الجعافر یاد می-کرد:«سليمان بن داود المنقري، عن حفص بن غياث، أنه كان إذا حدثنا عن جعفر بن محمد(ع)، قال: حدثني خير الجعافر جعفر بن محمد » ازمنظر گفتمان شناسی تاریخی – تحلیلی این پاسخ ها به ریشه¬های عمیق اعتقادی و علمی حفص بن غیاث درباره اصالت, حجیت و منزلت سترگ امام صادق(ع) دلالت دارند و همانند عقاید یک شیعه امامی درباره جایگاه امام است. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📚کتاب "موسوعة الإمام الصادق عليه السلام" آیت الله سید محمدکاظم قزوینی (ره) در ۵۸ جلد مؤلف، انگیزه خود را از تدوین این مجموعه، چنین مرقوم می دارد: «نشر شریعت اسلامی، خدمتگذاری به دین اسلام، برداشتن پرده از گوشه ها و ابعاد مختلف زندگانی امام صادق(ع)، ارائه برخی از اندیشه و معارف علمی و دینی امام به جهان، جمع آوری احادیث پراکنده در هزاران کتاب، رساله و آثار مختلف، در یک مجموعه منسجم و منظم، جلب توجه شیعیان برای شناخت عظمت و جایگاه والای یکی از امامان عزیز» (ج 1، ص 18 و19) 👈دانلود کتاب در سایت اطلاعات بیشتر درباره کتاب👉 عليه السلام" حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ الوَِلاية بالفتح أو بالكسر ؟! 1⃣ المحدث الأديب فخرالدين الطريحي [م۱۰۸۵ه‌ق] طاب ثراه: الولاية بالفتح: محبة أهل البيت وأتباعهم في الدين وامتثال أوامرهم ونواهيهم، والتأسي بهم في الاعمال والاخلاق، وأما معرفة حقهم واعتقاد الامامة فيهم فذلك من أصول الدين لا من الفروع العملية. 📚 مجمع البحرين ٤، ٥٦١ 2⃣ المحدث محسن الفيض الكاشاني [م۱۰۹۰ه‌ق] طاب ثراه: الولاية بالفتح بمعنى المحبة و المودة و... و بالكسر تولي الأمر و مالكية التصرف فيه. 📚 الوافي ٤، ٨٨ 3⃣ العلامة محمدباقر المجلسي [م١١١١ه‌ق] طاب ثراه: والولاية بالكسر الإمارة وكونه أولى بالحكم والتدبير ، و بالفتح المحبة و النصرة. 📚 مرآة العقول ٧، ١٠٠ 4⃣ الميرزا مهدي الإصفهاني [م۱۳۶۵ه‌ق] طاب ثراه: الظاهر أن الولاية بالكسر هي الإمارة و السلطنة و هي من أصول الدين، و بالفتح المحبة و هي من الفروع و... . 📚 معارف القرآن ج٤، ص١٠٧ و ص١٠٨ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘شعری که همیشه امام صادق علیه‌السلام زمزمه می‌کرد... 🔹لِكُلِّ أُنَاسٍ دَوْلَةٌ يَرْقُبُونَهَا وَ دَوْلَتُنَا فِي آخِرِ الدَّهْرِ تَظْهَرُ ✅ هر گروهی از مردم دولتی دارند که چشم به راهش هستند، دولت ما اهلبیت هم در پایان دنیا (به دست حضرت مهدی علیه‌السلام) محقق خواهد شد. 📚 امالی صدوق، ص ۴۸۹ حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘جامعه شیعه و چالش‌های آن بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام 👈بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام، امامت امام کاظم علیه‌السلام با چالش‌های جدی روبرو شدند: 1: ادعاء امامت برادر بزرگتر: چالش فطحی‌ها و ادعاء امامت توسط عبدالله افطح ، برادر بزرگتر امام کاظم علیه‌السلام(ان شاءالله بحث نکات این چالش بیان میشود). 2: وجود اسماعیلیه: معتقدین به امامت اسماعیل مرحوم، برادر بزرگتر امام کاظم علیه السلام(ان شاءالله بحث نکات این چالش بیان میشود). 3: خفقان شدید: حاکم‌وقت بنی العباس یعنی منصور دوانیقی، اعلام کرده وصیّ و امام بعد از امام صادق علیه‌السلام باید کشته شود. 🔺إِنْ کَانَ أَوْصَی إِلَی رَجُلٍ بِعَیْنِهِ فَقَدِّمْهُ وَ اضْرِبْ عُنُقَهُ (الکافی ،ج ۱ ،ص ۳۱۰) 🔸منصور داونیقی به والی خود (محمد بن سلیمان) نامه نوشت: اگر جعفر بن محمد شخص معینی را وصی خود قرار داده گردنش را بزن. 👈این چالش‌ها منجر به این شد که امامت امام کاظم علیه السلام مخفیانه شروع شود ✍: عیسوند حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘احمد بن علی نجاشی که بود؟ 💠احمد بن علی نجاشی (۳۷۲-۴۵۰ق)، معروف به نجاشی با کنیه ابوالحسین و ابوالعباس از عالمان و بنیان‌گذاران علم رجال در قرن چهارم و پنجم هجری قمری بود. 🔻وی از شاگردان پدرش علی بن احمد نجاشی، شیخ مفید، سید مرتضی و دیگر اساتید بزرگ بود. او بیشتر عمر خود را در بغداد گذرانید اما در اواخر عمر به خاطر تحولات بغداد از آنجا هجرت کرد. ✍️او تالیفاتی داشته که در دسترس نیست و تنها اثر ماندگار او فهرس اسماء مصنفی الشیعه یا رجال نجاشی است که از اولین منابع رجالی و مهم‌ترین اثر فهرستی و رجالی امامیه می‌باشد. 🛑چون یكی از نیاكان احمد به نام «عبدالله» بر اهواز حكومت می‌كرد و به نجاشی شهرت داشت، بدین‌سبب او نیز به لقب «نجاشی» مشهور گشت. ✅ابوالعباس نجاشی در شناخت راویان حدیث‌ گوی سبقت را از دیگر دانشمندان این فن ربود و بر آنان برتری كامل یافت. گرچه پیش از عصر نجاشی و شیخ طوسی محققان و علمای زیادی در رشته رجال قلم زده، آثار ارزشمندی به یادگار گذاشتند، ولی دانش شناسایی حدیث در زمان این دو كه شایسته عنوان «پدر علم حدیث‌اند، تحول چشم‌گیری یافت. 🍂نجاشی در حالی كه اواخر عمر را می‌گذراند، هرچند گاه به سامراء می‌رفت و به زیارت امام هادی و امام حسن عسکری (علیهما‌السّلام) می‌شتافت. وی سرانجام در جمادی الاول سال ۴۵۰ق در مطیه آباد در اطراف سامرّا و از گردشگاه‌های عمومی بغداد و سامراء وفات کرد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/احمد_بن_علی_نجاشی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نشر حدیث معاویه بن عمار گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثُّ ذَلِکَ إِلَى النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ‏ فِی قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَایَهُ أَیُّهُمَا أَفْضَلُ؟ قَالَ الرَّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَبُثُّ فِی النَّاسِ وَ یُسَدِّدُهُ‏ فِی قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ مردیست که از شما روایت بسیار نقل کند و میان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شیعیانتان استوار کند و شاید عابدى از شیعیان شما باشد که در روایت چون او نباشد کدامیک بهترند؟ 👌☘ فرمود: آنکه احادیث ما را روایت کند و دلهاى شیعیانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است‌. 📚بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّى الله علیهم، ج‏1، ص7. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘شیخ صدوق 🔸‌‌ابن بابویه‌، محمد بن علی بن حسین بن موسی‌ بن بابویه‌ قمی‌، ملقب‌ به‌ شیخ‌ صدوق‌، محدث‌ و فقیه‌ بزرگ‌ شیعه امامیه‌، در قرن چهارم هجری قمری بود. شیخ‌ طوسی‌ در اسانید الاستبصار از وی‌ با لقب‌ «عمادالدین‌» یاد کرده‌ است‌. 🔹‌‌او ابتدا نزد پدرش به شاگردی پرداخت و بعد برای کسب علم به شهرهای مختلفی سفر کرد و از اساتید بسیاری بهره برد. برخی، اساتید او را تا ۲۵۰ تن شمرده اند. 🔸‌‌او از نظر فکری‌ از مکتب‌ اخباریان‌ متقدم‌ قم‌ به‌ شمار می‌رود. عصر شیخ صدوق، عصر حدیث بوده و ایشان در ادامه حرکت شیخ کلینی، به ضبط و نشر حدیث بنا نهاده است. 🔹‌‌ایشان کثیر التالیف بوده و آثار زیادی به او نسبت داده‌اند که از مهم‌ترین آنها کتاب من لا یحضره الفقیه، علل الشرایع، الخصال، عیون‌ الاخبار الرضا، معانی الاخبار را می‌توان نام برد. 🔸‌‌به دعاى حضرت ولی‌عصر (عج) شهرت شيخ صدوق عالم‌گير شد و تمام دانشوران، زبان به مدح و ثناى او گشودند و در برابر عظمت و گستردگى دانش او خضوع کردند. پس از سفر به بغداد شهرت علمى او آن‌چنان دانشمندان آن ديار را تحت تأثير قرار داده بود که تمام آن‌ها را مجذوب خود کرد و از شعاع وجودى خود بهره‌مند ساخت. 🔹‌‌شیخ صدوق در شهر ری، نزدیکی مرقد عبدالعظیم حسنی دفن شده و مرقدش محل زیارت مردم است. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/شیخ_صدوق •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘وثاقت شیخ صدوق در نظر آیت الله خویی حضرت آیت الله خویی از جمله عالمانی هستند که به جد از وثاقت و عظمت شیخ صدوق در برابر نقد های بعضی محدثین من جمله مرحوم محدث بحرانی و علامه مجلسی دفاع کردند. 🔻 بعضی عبارات آیت الله خویی در این زمینه بدین نحو است: ١_ولاینبغی الشک في أن ما ذكره النجاشي والشيخ من الثناء عليه والإعتناء بشأنه مغن عن التوثيق صريحا فإن ماذكراه أرقى وأرفع من القول بأنه ثقة.(١) ٢_فمن الغريب جدا عن بعض مشايخ المحقق البحراني من أنه توقف في وثاقة الصدوق وأني أعتبر ذلك من اعوجاج السليقة ولو نوقش في وثاقة مثل الصدوق فعلى الفقه السلام.(٢) ايشان محکم از وثاقت صدوق دفاع و نسبت اختصار واسقاط از احادیث توسط شیخ صدوق را قویا رد میکنند. ۱_اقول لیس فیما ذکردلالة على أن الشيخ الصدوق اختصر في الحديث وأسقط جملا منه.(٣) ٢_أقول جلالة مقام الصدوق تمنع إساءة الظن به.(٤) ٣_اضف الى ما ذكرنا أنه إذا ثبت أن الشيخ الصدوق قد يسقط عن الحديث مالا يرتضيه فما هو السبب في إساءة الظن به فإن ذلك ليس إلا من التقطيع في الحديث المتداول بين أرباب الحديث.(٥) ______________________________ 📚منابع: ١_معجم رجال الحدیث جلد ۱۶ صفحه ۳۲۲ ۲_همان صفحه ۳۲۳ ۳_همان ۴_همان صفحه ۳۲۴ ۵_همان صفحه ۳۲۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آیا اینکه مرحوم صدوق در حق یک راوی دعا به "ترحّم " نموده دلیل بر وثاقت آن روای می شود؟ مرحوم خویی: خیر نمی شود👇 الترحّم بنفسه لا يقتضي التوثيق و لا يكشف عن حسن الحال، و قد رأينا الصدوق كثيراً ما يترحّم و يترضّى على مشايخه و فيهم الضعيف و غيره،و أنّ ذلك منه لا يكشف إلّا عن كونه شيعياً إمامياً لا يزيد عليه بشي ء كيف و قد ترحّم الصادق (عليه السلام) على جميع زوّار الحسين (عليه السلام) و فيهم الفاسق و الكذّاب و شارب الخمر، أ فهل ترى أنّ ترحّم الصدوق و ترضّاه أعظم شأناً من ترحّم الصادق (عليه السلام) هذا. 📚موسوعه آقای خویی ج ۱۵ ص ۲۱۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بی قراری و نالهٔ امام صادق علیه‌السلام در غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔸سَدیر صیرفی می‌گوید: من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت امام صادق علیه السلام شرفیاب شدیم. دیدیم حضرت بر روی خاک نشسته و و جُبّه (نوعی لباس) خیبری پوشیده است و مانند مادر فرزند مرده جگرسوخته گریه می‌کند. آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار، و اشک کاسه چشم‌هایش را پر کرده بود و می‌فرمود: 🔸ای آقای من! غیبت (دوری) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. 🔸آقای من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبت‌های دردناک ابدی پیوسته، و از دست‌دادن یکی پس از دیگری، جمع و عدد را فانی می‌سازد. 🔸 پس احساس نمی‌کنم به اشکی که در چشمم خشک می‌گردد و ناله ای که در سینه‌ام آرام می‌گیرد، مگر آن که مصائب بزرگ‌تر و دل‌خراش‌تر و پیشامدهای سخت‌تر و ناشناخته‌تر در برابر دیده‌ام مجسّم می‌شود.» 🔸«سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی، وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی، وَابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَةَ فُؤَادِی. سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصَابِی بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ، وَفَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ یَفْنِی الْجَمْعَ وَالْعَدَدَ ...؛ 📚کمال الدین و تمام النعمة حضرت علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ شیخ کلینی محمّد بن یعقوب کلینی رازی، (م ۳۲۹ ق) از بزرگترین محدثین در زمان غیبت صغرا است (نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری). 🔻 ‌‌‌ثقة‌الاسلام محمّد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، معروف به «کلینی» یا «شیخ کلینی» است. وی از مشهورترین دانشمند فقیه و محدث نامی و بزرگان شیعه در زمان غیبت صغرا است و در نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم هجری از بزرگ‌ترین محدثین شیعه به شمار می‌رفت. 🔹 کلینی اصالتا ایرانی و از روستای «کلین» واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌آباد کنونی است. به همین جهت، او را به لقب «رازی»، منسوب به «ری» هم می‌خوانند. ₪ وی پس از شهادت امام عسکری(ع)، در روستای کُلَین از توابع شهر ری به دنیا آمد. پدرش از علمای برجسته کُلَین بود. تحصیلات آغازین کلینی، در ری بود و سفرهای علمی به شهرهای قم، بغداد، دمشق و بعلبک داشت. ملقّب به ثقة الإسلام، محدّث، فقیه، متکلّم، رجالی و از عالمان و بزرگان امامی است و از چهارصد استاد، حدیث شنیده است. 🔸 او در عهد امامت امام یازدهم در خانه‌ای سرشار از عشق به اهل‌بیت (ع) چشم به جهان گشود. وی برای فراگیری حدیث راهی قم شد. ورود کلینی به قم، مقارن با حاکمیت سیاسی و دینی مردان با فضیلت و با تقوایی بود که از حدیث‌گویان مشهور زمان خود به شمار می رفتند. 🔹 کلینی برای یافتن روایات و احادیث ناشنیده، قم را به قصد دیار دیگر ترک کرد. 🔸 کلینی پس از کسب علم و حدیث از اساتید و محدثان مورد افتخار شیعیان قرار گرفت و نخستین کسی بود که به لقب ثقة الاسلام شهرت یافت. 🔹 کلینی نام‌آورترین شخصیت عصر خود بود که اوج تلاش محدثان و عالمان بزرگ و حتی عصر چهار نایب خاص امام زمان (عج) بوده است، در این عصر به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی این بزرگان مسئولیت فرهنگی و علمی تشیع بر دوش کلینی بوده است. 🔸 عظمت و بزرگی کلینی در میان اهل سنت به قدری است که ابن اثیر ضمن نقل این روایت از پیامبر که «خداوند در آغاز هر قرن شخصی را بر می‌انگیزد که دین او را زنده نگه دارد»، می‌گوید: «احیا کننده مذهب شیعه، در آغاز قرن اول محمد بن علی امام باقر (ع)، در ابتدای قرن دوم علی بن موسی امام رضا (ع) و در ابتدای قرن سوم ابو جعفر محمد بن یعقوب رازی بوده است». ⩸ عموم طبقات او را به راستى و درستى گفتار و كردار و احاطه كامل بر احاديث و اخبار مى‌ستودند طورى كه نوشته اند شيعه و سنى در اخذ فتوا به او مراجعه مى‌كردند و در اين باره مورد وثوق و اعتماد هر دو فرقه بود. ❖ كتاب الكافى، معروف ترين تأليف كلينى كتاب با عظمت و گرانقدر و نفيس الكافى است كه نه تنها بزرگ ترين كار اوست، بلكه در جامعه اسلامى كتاب معتبرى در حديث چون الكافى تأليف نشده است. ₪ گذشته از ذوق، خلاقيت و تلاش بى‌وقفه شيخ كلينى در نگارش و پالايش احاديث عصر شيعه، او ثمره رنج‌ها و مشقت‌هاى علماى عصر خود است؛ وى پلى محكم و امانتدارى راستين بود كه احاديث و روايات را به نسل‌هاى آينده منتقل ساخت. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. 🔗 wikifeqh.ir/شیخ_کلینی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ علت نامیدن شیخ کلینی (ره) به «رازی» چه می‌باشد؟ 🔸 کلینی اصالتا ایرانی و از روستای «کلین» واقع در ۳۸ کیلومتری شهر ری و ناحیه جنوب غربی جاده قم ـ تهران، نزدیک حسن‌آباد کنونی است. به همین جهت، او را به لقب «رازی»، منسوب به «ری» هم می‌خوانند. ✍️ شهید سعید قاضی نوراللّه‌ شوشتری، در حاشیه مجالس المؤمنین، می‌نویسد: «به خط قطب‌الدین رازی دیده‌ام که نوشته است: ری هنگام نسبت، باید"ریئی" خوانده شود. علت اضافه "ز" این است که دو نفر به ‌نام‌های "ری" و "راز" آن شهر را ساختند و چون خواستند نامی بر آن بگذارند، دچار اختلاف شدند. سپس بنا گذاشتند که آن شهر را به‌ نام یکی، "ری"، و هنگام نسبت به‌ نام دیگری، "رازی" بخوانند.» •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📙معرفی کتاب الکافی از آثار متعدد و ارزشمند مرحوم کلینی، تنها کتاب کافی ایشان به دست ما رسیده، اثری که مؤلف بیست سال از عمر خویش را صرف تالیف آن نموده است. ▫️ علامه مجلسی کتاب کافی را دقیق‌ترین، جامع‌ترین، بزرگ‌ترین و بهترین تألیفات شیعه معرفی کرده است. 🚩 احتمالا نام (کافی) از خطبهٔ کتاب اقتباس گشته، آنجا که در پاسخ شخصی که از او تقاضای تدوین چنین کتابی را کرده، می‌نویسد: ▫️ گفته بودی که علاقه مندی کتابی در اختیار تو قرار گیرد که تو را کفایت کند و تمام فنون علم دین در آن گردآمده باشد. 🔸مرحوم کلینی انگیزهٔ خود را از تألیف کتاب، حل دو مشکل اساسی در آن زمان بیان کرده : 1. مشکل ساز شدن اختلاف روایات ۲. لزوم وجود کتاب جامع فنون علم دین، برای دسترسی به اخبار صحیح و سنن دین. 🗒 ساختار کتاب حدود ۱۶۰۰۰ حدیث در سه بخش اصلی: اصول؛ فروع؛ و روضه. اصول کافی: شامل ۸ کتاب، ۴۹۹ باب، ۳۷۸۶ روایت 📑 بخش‌های هشتگانه : «کتاب العقل والجهل، کتاب فضل العلم، کتاب التوحید، کتاب الحجة، کتاب الایمان والکفر، کتاب الدعاء، کتاب فضل القرآن، کتاب العشرة» ✧از ویژگی‌های کتاب کافی : ۱. تألیف در عصر غیبت صغری ۲. جامعیت کتاب : اشتمال بر روایات اعتقادی، اخلاقی، فقهی،(این ویژگی در دیگر کتب اربعه وجود ندارد). ۳. بیشتر بودن روایات نسبت به دیگر جوامع حدیثی متقدم شیعه و صحاح اهل سنت. ۴. صرف ۲۰ سال وقت برای گردآوری، تدوین و پیرایش کتاب. ۵. ذکر کامل اسناد. ۶. عنوان دهی دقیق ابواب با عناوین رسا. 🌐 بیشتر بخوانید •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ لقب ثقة الإسلام 💠 استاد محمد حسن ربانی (حفظه الله): 🔸 یکی از دوستان تعریف می‌کرد که روزی بر مرحوم آیة الله علمی اردبیلی که از فقیهان گرانقدر بود، وارد شدم. فرزندش در معرفی من گفت: « ایشان ثقةالإسلام ... هستند ». آن بزرگوار فرمود: « نگویید ثقة الإسلام؛ این لقب، مختص شیخ ما محمد بن یعقوب کلینی است ». 📚 ربانی، محمدحسن، کافی شناسی: ص۱۴. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘جایگاه امامت و ولایت معصوم امام رضا عليه السلام  🔸إنَّ الإمامةَ اُسُّ الإسلامِ النّامي، و فَرْعُهُ السّامي   🔹امامت ريشه بالنده اسلام و شاخه برافراشته آن است. الكافي :ج1 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘وحید بهبهانی 🔻مـحـمدباقر بن محمداکمل بهبهانی (۱۱۱۷-۱۲۰۵ ه ق)، معروف به وحید بهبهانی، فقیه، اصولی و از علمای بزرگ شیعه در قرن دوازدهم و سیزدهم هجری قمری که احیاگر علم اصول بود. 🔹بهبهانی به القابی مثل استاد اکبر، استاد کل، مروج شریعت سید البشر، علامه ثانی و محقق ثالث، مشهور است. 🔸نسب ایشان با چهارده واسطه به شیخ مفید می‌رسد و از طریق مادر هم از نواده‌های مجلسی اول می‌باشد. 🔹وی از علمای دوره صفویه می‌باشد، که بعد از انقراض دولت صفویه، حوزه اصفهان از مرکزیت افتاد و ایشان به عتبات عالیات مهاجرت کرد. 🔸او در راه دفاع از اجتهاد و مبارزه با اخباری‌گری که در آن وقـت سخت رواج یافته بود مبارزه پیگیری کرد و با پیگیری ایشان اخباری‌گری به حاشیه رفت. 🔹وحـیـد بهبهانی کربلا را مرکز قرار داد و شاگردان بسیار مبرز تربیت کرد از آن جمله است: سید مهدی بحرالعلوم، آقا سید علی طباطبایی (صاحب ریاض)، میرزا محمد مهدی شهرستانی، سید محمدباقر اصفهانی شفتی معروف به حجت‌الاسلام، میرزا مهدی شهید مشهدی، سید جواد صاحب مفتاح الکرامه، سید محسن اعرجی، شیخ جعفر کاشف الغطا. 🔸او در اواخر عمر، ضعف بر وی مستولی شد و درس و بـحـث را تـرک نـمـود و تـنـهـا بـه تـدریـس شرح لمعه اکتفا ورزید و دستور داد که سرآمد شاگردانـش، علامه بحرالعلوم به نجف اشرف بازگردد و مستقلا به تشکیل حوزه درس و بحث و رسیدگی به امور شیعیان همت گمارد. 🔹ایشان در ۲۹ شوال ۱۲۰۵ ه ق در کربلای معلی، به جوار رحمت حق پیوست و در حرم کربلا مدفون گردید. مطالعه مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/وحید_بهبهانی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آشنایی با کتاب قُرْبُ الإسْناد  🔸ازکتاب‌های روایی کهن امامیه تألیف عبدالله بن جعفر حمیری از علمای قرن سوم و چهارم شیعه است. هدف این کتاب معرفی سلسله سندهایی است که فاصله کمتری با ائمه دارند. در این کتاب ۱۳۸۷ حدیث نقل شده و نویسنده فقط احادیث امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) را نقل کرده است. کتاب ابوابی چون طهارت، نماز، روزه، زکات و حج را در بر می‌گیرد. ☘انتساب کتاب به حمیری: 🔹در انتساب یا عدم انتساب کتاب به حمیری، میان دانشمندان و کتاب‌شناسان اختلاف است: 🔸۱/ بسیاری از دانشمندان و محققان آن را تألیف عبدالله بن جعفر حمیری می‌دانند که شیخ طوسی در الفهرست نجاشی در کتاب رجال علامه مجلسی در بحارالانوار ابن شهر آشوب در معالم العلماء شیخ حر عاملی در کتاب وسائل الشیعة آقا بزرگ تهرانی در الذریعة آیت الله خوئی در معجم رجال الحدیث از آن جمله‌اند. 🔸۲/گروهی دیگر از محققان، مؤلف کتاب را فرزند او، یعنی محمد بن عبدالله بن جعفر حمیری دانسته‌اند که البته محمد روایات را از پدرش نقل می‌کند. از جمله کسانی که این قول را بر گزیده، ابن ادریس در المستطرفات السرائر است. ☘محتوای کتاب: قرب الاسناد (چنان‌که معنای لفظی آن اشاره دارد) به آثاری اطلاق می‌شود که در آن، محدّث، احادیث را با کوتاه‌ترین طریق تا امام معصوم روایت کند. علی بن ابراهیم قمی، محمد بن عیسی یقطینی و علی بن بابویه نیز قرب الاسناد داشته‌اند، امّا تنها قرب الاسناد حمیری اکنون در دست ماست. 👌👈 این شیوه گزینش احادیث از آن جهت مورد توجّه است که زیاد شدن واسطه - حتّی اگر مورد اعتماد و مُوَثَّق باشند - احتمال اشتباه در نقل حدیث را افزایش می‌دهد. هدف حمیری نیز ارائه احادیث با واسطه کمتری از معصوم و سلسله سند کوتاه‌تر است. 🔸قرب الاسناد شامل ۱۳۸۷ حدیث است که در سه بخش مستقل تنظیم شده است /بخش اول رواياتى كه از امام جعفر صادق عليه السلام روايت شده است. /بخش دوم رواياتى كه از امام موسى كاظم عليه السلام روايت شده است. /بخش سوم رواياتى كه از امام رضا عليه السلام نقل گرديده است. هر بخش از كتاب داراى يك سرى روايات متفرقه نيز مى‌باشد. 🔸علامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در كتاب ارزشمند خود، «الذریعة إلی تصانیف الشیعة» دربارۀ ارزش اين كتاب مى‌فرمايد: اين كتاب در نزد قدماى فقهاى شيعه بسيار ارزشمند و گران‌قدر به شمار مى‌آمد و لذا از شهرهاى دور براى شنيدن و يا ديدن آن بار سفر مى‌بستند و رنج سفر را بر خود هموار مى‌كردند و چشمانشان با ديدن اين كتاب روشن مى‌گشت و به همين جهت اين كتاب را به عنوان كتابى مستقل به رشته تحرير در مى‌آوردند. 🌱منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ كربلا كعبه كمال‏ 🔻امام صادق سلام الله علیه : مَن لَم يَأتِ قَبرَ الحُسينِ حتّى يَمُوتَ كانَ مُنتَقَصَ الدِّينِ ، مُنتَقَصَ الإيمانِ ، إن اُدخِلَ الجَنَّةَ كانَ دُونَ المؤمنينَ فیها هر كس به زيارت قبر حسين نرود تا بميرد، ايمانش ناتمام و دينش ناقص خواهد بود، به بهشت هم كه برود پايين‌تر از مؤمنان در آنجا خواهد بود. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۰، ص ۳۳۵ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا